Cuvântul Nou, august 2004 (Anul 15, nr. 4051-4076)

2004-08-02 / nr. 4051

Anul XV Numărul 4051 4 pagini Luni 2 august 2004 2500 lei “terbicidarea” spectrului politic? Gabriel FLORESCU Cel puţin două partide s-au pus pe făcut curăţenie generală în propriile rânduri: PSD şi PNL. Ambele au decis “de bună voie şi siliţi de împrejurări” ca în perspectiva alegerilor din noiembrie să elimine din rândurile lor pleava numită corupţie şi corupţi. Bineînţeles, motivul este înainte de toate un calcul electoral şi el are în vedere prevenirea oricărei posibilităţi ca adversarii să-i poată ataca în astfel de puncte vulnerabile, dar şi din dorinţa de a eradica pe cât posibil societatea românească de aceste tare, îndeosebi pesediştii au fost confruntaţi până în prezent cu acuzaţii că au adăpostit în rândurile lor mari corupţi, dar nici liberalii n-au fost iertaţi, mai ales de mass-media, în ce măsură vor reuşi conducerile celor două partide să scape de anatema pusă asupra lor mai pe drept, mai dirijat, rămâne de văzut. Iar elementul esenţial pentru ele rămâne acela al convingerii electoratului că s-au debarasat de “punctele negre”. Dar, oare, numai PSD şi PNL pot fi suspectate că protejează întrun fel sau altul corupţia? în fond, toată lumea este de acord că în România corupţia s-a răspândit nepermis de mult, a devenit un flagel ce se întinde pretutindeni şi este extrem de dificil de stăpânit. Funcţionarul public, medicul, vânzătoarea, judecătorul, preotul, chiar cadrul didactic universitar nu se sfiesc să accepte sau chiar să pretindă foloase necuvenite fără a fi membri ai vreunui partid. Iar dacă mai fac parte din PD, PRM, UDMR sau PNŢCD (câţi dintre aceştia n-au fost prinşi cu mâţa-n sac!), atunci mai speră şi-n protecţie politică că, deh, de aia cotizează la partid. Adevărul este că astfel de oameni se află cu predilecţie în ochii opiniei publice şi orice pas greşit este taxat mult mai sever de electorat şi presă, însă puţin mai blând de justiţie. De regulă corupţii de rang înalt nici nu fac parte din partide, pe ei îi interesează doar să facă bani indiferent prin ce mijloace, numai mulţi să fie. Bineînţeles, ei ar trebui să fie primii clienţi ai PNA, în unele cazuri (prea puţine!) chiar sunt, însă destui au reuşit până acum să scape şi să-şi clădească adevărate imperii intangibile din care nu lipsesc contabili şi avocaţi dispuşi la orice oră din zi şi din noapte să-i scoată basma curată. Ceea ce interesează electoratul îndeosebi într-un an în care au loc alegeri parlamentare este speranţa că cel puţin cei ce se înscriu pe liste sunt curaţi şi nu se vor da îndărăt să adopte nişte legi drepte. PSD şi PNL au înţeles acest lucru şi acţionează în consecinţă, din tabăra celorlalte patru partide parlamentare n-am înregistrat până acum decât angajamente şi... arătat cu degetul spre ceilalţi. Probabil că vor prelua şi ele ştafeta cât de curând, nu de alta, dar ca să nu facă figură aparte şi să devină ţinta acuzaţiilor. Oricum, până acum PUR, UDMR, PD şi PRM vor să creeze impresia că usturoi n-au mâncat, ceea ce nu prea corespunde realităţii: la stadiul în care s-a generalizat corupţia aproape nimeni dintre cei ce se află aproape de “butoiul cu miere” nu mai poate fi considerat absolvit de bănuieli. Cotidian social-politic al județului Covasna Cu “Dacia”, dar şi la pas, pe drumurile Zagonului Venind miercurea trecută dinspre Boroşneu Mare spre Zagon, atât eu, cât şi şoferul “Daciei" redacţiei ziarului nostru, Gabi baci, eram curioşi să vedem cum mai înaintaseră lucrările de reabilitare a drumului comunal care leagă acestelocalităţi de reşedinţă ale comunelor cu acelaşi nume, lucrări începute cu vreo 2-3 luni în urmă. E vorba, după cum i-am mai informat cititorii ziarului nostru, despre o investiţie în infrastructura rutieră ce se realizează în cea mai mare parte cu fonduri obţinute cu un proiect câştigător în cadrul Programului SAPARD, finanaţat de Uniunea Europeană, proiect a cărui valoare este de 1,2 milioane euro. La ieşirea din Boroşneu Mare, “Dacia” noastră s-a avântat pe un covor de asfalt care se vedea că e aşternut nu demult şi care, până în hotarul satului Dobolii de sus, nu a fost întrerupt decât în vreo 2-3 locuri de porţiuni scurte de drum aflate încă în lucru. în dreptul acestui sat aparţinător comunei Boroşneu Mare, zonă în care se lucrează încă pe o lungime de vreo 3-4 kilometri, am oprit în apropierea unei dubiţe trasă pe dreapta. De cealaltă parte a drumul staţionau cîteva utilaje autoparatate. Ploua zdravăn, aşa că drumarii, anagajaţi ai firmei Valdek SRL din Sfântu Gheorghe care este constructorul antreprenor general ce a cîştigat licitaţia pentru reabilitarea drumului, aşteptau ca ploaia să stea pentru a-şi putea relua munca. în uşa dubiţei am stat de vorbă cu vreo doi dintre ei, care mi-au spus că altfel treaba merge bine şi dacă vremea va redeveni frumoasă, până pe la sfârşitul lui august lucrările rămase încă neterminate vor fi încheiate. Oricum, termenul până la care acest proiect SAPARD trebuie finalizat este 30 septembrie a.c., aşa că timp mai este. Mai cu seamă că din cei 13,5 kilometri de drum, s- au reabilitat deja în jur de 10 kilometri, din care cea mai mare parte în hotarul Zagonului, lucru pe care l-am putut constata şi noi, deoarece de acolo şi până în centrul localităţii, chiar mai sus de Primăria comunei Zagon, a fost o plăcere să mergem pe un asfalt drept ca în palmă, vorba aceea. Nu tu gropi, denivelări. Toate au rămas de domeniul amintirilor neplăcute. Tot în acest an, în Zagon a fost asfaltată o parte din drumul care face legătura între centru şi partea de sus a localităţii, intenţia edililor fiind să se meargă cu asfaltul până la ultima staţie de autobuz din această zonă, la locul numit de zagoneni “Pe Mal". Desigur, pentru asta e nevoie însă de fonduri importante, aşa încât până se va reuşi procurarea lor, fie din bugetul local, fie din alte surse, eforturile administraţiei comunei şi ale locuitorilor trebuie să se îndrepte acum, după cum ne spunea domnul Adrian Mogoş, gospodar din partea de sus a Zagonului, consilier PD în Consiliul local, spre repararea drumurilor de câmp, pentru a fi facilitat accesul, în condiţii mult mai bune, al producătorilor agricoli la terenurile agricole pe care le cultivă. Aceasta mai cu seamă că începe secerişul cerealelor păioase, apoi va urma recoltatul cartofilor, al porumbului şi al altor culturi, aşa încât pe aceste drumuri trebuie să se poată circula cu tractoarele, combinele, alte maşini şi utilaje agricole, cu atelajele şi mijloacele auto folosite la transportul recoltei. “Piatră pentru repararea drumurilor de câmp avem destulă în pârâul Zagon, iar pentru încărcarea ei în mijloacele de transport consăteanul nostru, domnul Torok Attila, patronul unui SRL, ne-a promis că ne va pune la dispoziţie un Ifron.” Şi în satul aparţinător Păpăuţi, principala chestiune care-i preocupă pe locuitori este tot cea a mai bunei întreţineri şi a reparării drumurilor. Oamenii au necazuri din cauza stării rele în care se află drumul principal ce străbate acest sat, trecând prin centrul său până către partea de sus a Păpăuţiului. “Vedeţi şi dumneavoastră cum arată. Plin de noroaie, de gropi, în care acum,după ploi, intri în apă până dincolo de glezne. Ce să mai vorbim de drumurile lăturalnice, care sunt şi mai rele" - ne-a spus o femeie din sat? -doamna Kelemen Ilonka. De la domnul Nicolae Cosnean, noul viceprimar al comunei Zagon, pe care l-am întâlnit la Păpăuţi - miercurea e ziua în care cei de la Primăria comunei Zagon vin în acest sat aparţinător pentru a rezolva o serie de probleme curente şi a sta de vorbă cu oamenii în legătură cu păsurile, cu cererile pe care le au de adresat primăriei - am aflat că pentru repararea drumului cu pricina ar urma să se primească de la bugetul Consiliului judeţean 6-7 sute de milioane de lei. “în funcţie de când şi cum vor veni banii, vom organiza şi începe lucrările de renivelare şi împietruire a acestui drum. Ceva s-a mai făcut le el. S-a pus piatră pentru astuparea unor gropi mai mari, dar trebuie desigur reparat, ca lumea, pe întreaga sa lungime." Fără doar şi poate, la lucrările care se doresc a fi executate până la începutul sezonului rece, şi din care o parte se vor realiza desigur cu utilaje necesare la repararea drumurilor, trebuie însă antrenaţi şi câţi mai mulţi locuitori ai satului, apţi de muncă, nu numai cei care beneficiază de venitul minim garantat. E vorba mai cu seamă de bărbaţi care pot participa la transportul pietrei cu mijloacele pe care le deţin, la împrăştierea sa şi la alte lucrări ce se pot executa cu braţele. La urma urmei de reapararea cât mai repede cu putinţă a acestui drum va beneficia întreaga comunitate a satului. Aurel GOLCIU Ana Paloşan din Zagon - o femeie aprigă, care nici la 96 de ani nu are astâmpăr are 96 de ani, se numeşte Ana Paloşan şi a locuit o viaţă întreagă în Zagon, satul în care s-a născut. Rudele şi cunoscuţii spun despre dânsa că a fost o femeie aprigă, ce şi-a crescut singură cei cinci copii, toţi băieţi. Acum e mobilizată la pat, din cauza unei probleme la coloană, nu prea aude, e mai mult ursuză şi poate că toate astea sunt de înţeles, la un moment dat povara vieţii fiind prea grea. Cu toate acestea, nici la o vârstă atât de înaintată nu stă liniştită, firea ei spunându-şi cuvântul - Ce s-a întâmplat, doamnă Paloşan, cum aţi căzut din pat? - Am vrut să merg şi eu... m-am săturat să stau toată ziua doar în pat... şi am căzut. E, dar a trecut, m-oi întrema eu... - Cum aţi rămas singură cu cinci copţi? - în 1930 m-am căsătorit, iar în 1942 mi-au concentrat bărbatul... aşa că nu am stat cu el decât 12 ani. Dacă l-au concentrat- când s-a cedat Ardealul- a fost să fie pentru totdeauna... A murit pe front, la Stalingrad. - Cum a fost viaţa apoi? - Amară. Aveam 34 de ani, un soţ îngropat deja şi cinci copii de crescut. Lucram pe la oameni, la pământ, iar apoi, în câţiva ani, am început să primesc şi pensia după bărbat. Dar a trebuit să mă chinui, pe-atunci oamenii erau ca şi acum: nimănui nu-i era milă de tine şi nimeni nu te ajuta, iar în anii de după război sărăcia era mare. - Şi totuşi, cum aţi reuşit ? V-aţi recăsătorit? - N-am avut timp de asta, trebuia să-mi cresc copiii şi-apoi, dacă nu ai noroc de prima dată, credeţi că ai de-a doua...?! Viaţa a fost totuşi bună, cu toate că a fost grea.Am mulţumirea că toţi copii mei au ajuns oameni la casele lor şi asta pentru că le-am fost alături. Acum am 12 nepoţi, toţi căsătoriţi şi 2 strănepoţi şi ăia căsătoriţi... Ce mi-aş mai putea dori de la viaţă acum?! M.VOINEA La orizont După ce a făcut valuri în aproape toată ţara, avocatul drd. Pompiliu Bota, preşedintele unei asociaţii din Alba lulia a venit vineri şi în judeţul Covasna. A înfiinţat un nou barou de avocaţi şi a numit-o în calitate de decan pe d-na Soci Maria- Magdalena. Acest eveniment, de altfel previzibil, ar putea pune breasla avocaţilor pe picior de război. La Sfântu Gheorghe, preşedintele noului barou intitulat Baroul Constituţional Român, Pompiliu Bota a venit însoţit de alţi câţiva proaspăt decani ale unor filiale din ţară (Braşov, Mehedinţi, Constanţa, Timiş, Cluj şi Ilfov). Membrii «noului Barou», asociaţie născută printr-o sentinţă dată de Judecătoria Tg. Jiu, au înregistrat la OSIM denumirea de «Uniunea Naţională a Barourilor din România», pe cea de «Uniunea Naţională a Avocaţilor», ba chiar şi roba. Deja în ţară s-au ivit şi în instanţe apărători care nu sunt recunoscuţi însă de Baroul clasic. Unii judecători acceptă ca ei să reprezinte o parte în proces, alţii nu. De aici şi pînă la declanşarea unui adevărat război în justiţie e doar un pas. Conducerea noului barou spune că doreşte să spargă un monopolul tradiţionalului barou în care şpaga, nepotismul şi slugărnicia au devenit reguli nescrise. «Este un barou pentru saraci. Vrem sa liberalizam meseria de avocat. Să practice oricine a terminat o facultate de drept. De ce să vină alţi avocaţi să spună cine are dreptul şi cine nu. Să decidă piaţa. Cine este bun, are clienţi, cine nu este bun, nu», a declarat decanul BC. Domnia sa spune că pentru un absolvent ele drept fără rude în acest domeniu şi fără posibilităţi financiare rezonabile, accesul în tradiţionalul barou este aproape imposibil. „Acolo taxa este vreo de 40 de milioane de lei, șapaga de zece mii de euro, ai Răzvan Condrea (Continuare în pagina a 3-a) Războiul robelor în judeţul Covasna a apărut un barou paralel Direcţie de acţiune cu bătaie lungă pentru oamenii legii . Continuarea pe un plan superior a activităţilor de prevenire şi combatere a infracţionalităţii de orice fel în contextul continuării reformelor specifice şi a măsurilor de îmbunătăţire a muncii cadrelor din Inspectoratul de Poliţie al judeţului Covasna se poate spune că o trecere în revistă la modul general a bilanţului parţial pe primele şapte din 2004 a scos în evidenţă o seamă de aspecte interesante, asupra căror merită să zăbovim. Dincolo de cifrele în sine, trebuie spus din capul locului că activităţile derulate au impus din partea tuturor poliţiştilor eforturi susţinute pentru sporirea capacităţii de intervenţie a efectivelor şi, în acelaşi timp, redimensionarea şi diversificarea activităţilor de prevenire şi combatere a criminalităţii în toate domeniile de activitate. Au fost soluţionate în primele şapte luni ale anului în curs în jur de 2500 infracţiuni dintre care peste 111 au fost de natură economico-financiară, 300 infracţiuni judiciare, iar 923 de altă natură. Deşi inspectorului-şef al IPJ Covasna, chestorul Constantin Scurtu, nu agreează comparaţiile şi raportările la alte perioade, găsindu-le nejustificate - şi are perfectă dreptate - totuşi pentru a oferi populaţiei un punct de reper se cuvine să arătăm că la majoritatea indicatorilor s-au obţinut procente mult mai bune faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, întreaga activitate de descoperire a infracţiunilor şi de cercetare a învinuiţilor / inculpaţilor s-a desfăşurat cu respectarea legalităţii şi a normelor juridice care protejează drepturile omului, în perioada de referinţă nefiind înregistrate cazuri de arestare nelegală sau cercetare abuzivă. De fapt, asemenea procedee nu le stă în caracter şi în practică oamenilor legii de prin partea locului, cunoscuţi drept apărători integri ai legii. Dar cine greşeşte, trebuie să plătească! " în domeniul economico-financiar au fost soluţionate mare parte din totalul încălcărilor actelor normative, reprezentând, în continuare, un punct forte al serviciului condus de comisarul-şef Costică Babui, un profesionist prin excelenţă. în activitatea specifică pe linie economică s-a avut în vedere şi colaborarea cu organele de control financiar, cu cele ale Parchetului şi Justiţiei, iar bunele rezultate se cer continuate. Referitor la infracţiunile prevăzute şi pedepsite de Codul penal, au fost descoperite în jur de 200 infracţiuni, din care majoritatea au fost cele conexe de fals şi uz de fals, alături de infracţiuni de înşelăciune, de abuz în serviciu şi de delapidare. De menţionat, că în cazul altor infracţiuni se înregistrează cifre încurajatoare, ce dovedesc profesionalismul şi seriozitatea oamenilor legii din judeţul nostru. Populaţia din Covasna are un comportament civilizat, respectă legile statului şi manifestă o conduită corespunzătoare, fapt pe care mereu chestorul Constantin Scurtu îl reiterează în intervenţiile sale, dar şi măsurile de prevenţie sunt binevenite. Iar realitatea ultimelor luni ( dar şi ani) a demonstrat acest adevăr cu prisosinţă. Comentariile pot continua, dar esenţa a fost sintetizată în cele de mai sus. Horia C. DELIU Comparaţii elocvente Infracţiuni de fals, uz de fals, înşelăciune şi abuz în serviciu tot mai puţine O firmă craioveană aduce tehnica în Zagon Este vorba despre o acţiune a unei firme din Craiova, care organizează cursuri de calculator la Păpăuţi, cursurile fiind cu plată şi disponibile oricui doreşte să înveţe ori să-şi aprofundeze cunoştinţele în tehnica de calcul. Partea cea mai bună a acestei iniţiative este că respectiva firmă oferă instituţiilor din Păpăuţi şi Zagon calculatoare, astfel reuşindu-se, de exemplu, şi înfiinţarea unui laborator de informatică la şcolile generale “Mikes Kelemen" şi “George Coşbuc”. (M.V.) BIBLIOTEGA JUdtriANA COVASNA SFÂNTU GHEORGHE Tel. 351 609,315 577 SEPSISZENTGYÖRGY KOVÁSZNA megyei könyvtár Adrian Năstase: “Duşul rece” al alegerilor locale a fost util Mesajul cel mai important pe care PSD îl poate transmite acum este că “duşul rece” al alegerilor locale a fost unul util, chiar dacă nu şi plăcut, a afirmat sîmbătă, liderul PSD, Adrian Năstase la întîlnirea naţională a femeilor din partid. “Dușul acesta rece al alegerilor locale, într-o perioadă de vară fierbinte, a fost chiar util. Nu vreau să spun că a fost plăcut, dar poate fi extrem de necesar pentru sănătatea noastră politică, pentru viitorul partidului și pentru alegerile din toamnă în măsura în care luăm în serios mesajele primite", a spus Năstase. El a adăugat că PSD dovedește faptul că este un partid “extrem de solid”, nu unul de “veleitari” şi “oportunişti" care să se destrame întrun asemenea moment. Năstase a mai remarcat faptul că PSD are cea mai mare pondere a femeilor în administraţia locală, deşi, de multe ori, la nivel local, intenţiile “foarte generoase" ale partidului privind promovarea femeilor pe liste au fost “puţin tunse" de reprezentanţii PSD bărbaţi. în unele locuri aceştia au încercat, după cum a spus Năstase, “să se joace cu procentele nu numai pe locurile eligibile, ci pe întreaga listă”. Astfel, lărgirea “plajei” locurilor eligibile a fost în dezavantajul femeilor, lucru ce l-a făcut pe Năstase să remarce faptul că “greşelile au fost făcute de bărbaţi, iar pierderile suferite de femei”. De asemenea, Năstase s-a referit - fără a da exemple - şi la cazurile în care au fost trecute pe liste persoane apropiate preşedinţilor de organizaţii, deşi respectivele femei nu aveau activitate şi nu erau militante în filiala respectivă.“Aceste lucruri vom încerca să le corectăm pentru că avem nevoie nu de o zonă de manevră pentru unii dintre liderii partidului. Este nevoie de o recunoaştere directă a muncii unora dintre colegele noastre”, a spus Năstase, recomandîndu-le participantelor la reuniunea naţională a femeilor din PSD să observe, înainte de finalizarea listelor pentru alegerile generale, dacă “se vor încerca manevre de introducere pe lista scurtă” a unor persoane care nu sunt relevante sau nu reprezintă organizaţia. La reuniunea de sîmbătă Năstase le-a vorbit femeilor social-democrate şi despre eforturile făcute în ultimii patru ani de partidul de guvernămînt de a “astupa gropile” create de fosta guvernare, motiv pentru care, în opinia liderului PSD oamenii trebuie să ştie “cît a costat aventura convenţiei”. Introducerea sistemului alegerilor preliminare în PSD constituie, potrivit lui Năstase, “un vot democratic” de desemnare a candidaţilor partidului la alegerile generale, acest sistem fiind aplicat în premieră de un partid din România. r  Ţările NATO au acceptat o misiune în Irak NATO a încheiat, vineri, un acord pentru a iniţia, de la începutul lunii august, o misiune limitată de pregătire a forţelor de securitate irakiene, ca răspuns la cererea formulată de autorităţile interimare irakiene, transmite AFP. “Ţările aliate au acceptat constituirea unei misiuni NATO pentru instruirea” forţelor de securitate irakiene, a declarat secretarul general NATO, Jaap de Hoop Scheffer, într-o conferinţă de presă. El a precizat că o echipă formată din 40 de ofiţeri NATO va merge în Irak cît mai rapid pentru a iniţia această misiune de instruire şi că NATO “va coordona” diferitele oferte naţionale privind această operaţiune. Echipa vafi constituită în “opt-zece zile”, a afirmat ambasadorul american la NATO, Nicholas Burns. “De fapt, în mod simbolic, ne vom arbora drapelul. Vom face acest lucru simbolic şi în sens figurat”, a subliniat el, în aluzie la Franţa, care a opus rezistenţă oricărei “implantări” a NATO în Irak. Reprezentanţii permanenţi ai celor 26 de state membre ale Alianţei Nord-Atlantice au amînat pentru luna septembrie o decizie în legătură cu relaţiile dintre această misiune NATO şi Forţa multinaţională condusă de Statele Unite în Irak. Problema unităţii comandamentului a fost principalul obstacol în negocierile iniţiate de trei zile la NATO, Franţa refuzînd să accepte exigenţele Statelor Unite, care au sperat ca misiunea să fie condusă de generali ai coaliţiei, pentru o mai bună securitate. “Pentru noi, este un text mulţumitor. Acesta nu se referă deloc la modalităţile de comandă” care vor fi decise ulterior, au anunţat, vineri seară, surse diplomatice franceze. Liderii NATO au acceptat, la 28 iunie, la summitul de la Istanbul, să asigure ajutor pentru instruirea forţelor de securitate irakiene, dar au lăsat reprezentanţilor la Bruxelles misiunea de a defini modalităţile acestei asistenţe.