Cuvântul Nou, septembrie 2004 (Anul 15, nr. 4077-4102)

2004-09-15 / nr. 4089

l tii» Privatizarea liniei Sfântu Gheorghe-Breţcu, foarte aproape de finalitate ----------------------------- urmează întorsura Buzăului----------------------- Ca urmare a lipsei de profit tot mai des simţite în ultimul timp, la un moment dat se pusese problema anulării anumitor rute pe calea ferată, dintre acestea cele mai des amintite la noi în judeţ fiind Sfântu Gheorghe- Breţcu şi Sfântu Gheorgheîntorsura Buzăului-Braşov. De câţiva ani buni, aceste două rute nu mai erau profitabile pentru CFR, ca urmare a restructurărilor şi schimbărilor survenite în întreprinderile de la oraşe- cel mai bun exemplu fiind întorsurenii care înainte umpleau trenul făcând naveta la marile fabrici din Braşov. Un fenomen mai puţin întâlnit- dar din păcate nu nelipsiţii constituie noul sistem al şpăgii, plata pe sub mână a călătoriei, la jumătate de preţ a biletului, direct către controlor, adică angajatul CFR, “o mână spălându-se pe alta". Toate astea se ştiau, desigur şi iată că s-au găsit şi soluţii. în momentul de faţă se pregăteşte prima privatizare de cale ferată din judeţul nostru, pe ruta Sfântu Gheorghe-Breţcu. Societatea ce va prelua această linie deficitară este din Bucureşti, specializată în astfel de investiţii. Din cele declarate de cei de la Poliţia de Transporturi Feroviare din Sfântu Gheorghe, contractul de definitivare urmează să fie încheiat în cel mai scurt timp, ceea ce va duce la o stabilizare a situaţiei. “Se va proceda exact cum s-a procedat pe ruta Braşov- Zărneşti. Acolo linia a fost privatizată, iar asta s-asimţit imediat. De la 11 milioane de lei pe zi din vânzarea biletelor, cât se făceau înainte, sa ajuns la peste 50 de milioane. Asta indică în mod clar cât de binevenită este această privatizare şi sperăm că aşa se va întâmpla şi pe ruta Sfântu Gheorghe-Breţcu, iar apoi pe întorsura Buzăului”. Din puţinele date puse la dispoziţie deocamdată, se pare că firma bucureşteană care va prelua linia Sfântu Gheorghe- Breţcu va renunţa la clasica metodă de eliberare a biletelor în gări şi o va adopta pe cea întâlnită în sistemul transportului local al unora din marile oraşe din ţară, aceea de eliberare a biletului de călătorie direct în tren, de la personalul angajat, fiind posibilă o colaborare cu jandarmii în ceea ce priveşte menţinerea ordinii. Nu se poate preconiza, deocamdată, care va fi reacţia oamenilor la tot ceea ce implică nou în sistem această iminentă privatizare, dar un lucru este cert: pe un drum al dezvoltării, era de aşteptat să se întâmple şi asta. Deocamdată așteptăm adevăratul start. Monica VOINEA Anul XV Numărul 4089 4 pagini Cât de murdară trebuie să fie murdăria? Gabriel FLORESCU în preajma declanşării campaniei electorale din primăvară cele mai multe partide şi candidaţi proclamau sus şi tare faptul că nu vor folosi un arsenal verbal suburban în disputa cu adversarii politici. Zis şi... nefăcut. Oare cum a găsit un prilej cât de mic s-a aruncat asupra oponenţilor fără nici o reticenţă, bălăcărind cât mai abject cu putinţă în speranţa că astfel vor obţine sufragiile alegătorilor. Unii poate că au avut succes, dar majoritatea suntem convinşi că au capotat şi din acest motiv, limbajul de mahala găsind urechi deschise numai în mahala. Acum, când se apropie noua campanie electorală, dar demonstrând că se află într-o permanentă dispută, politicienii au reluat mai vechile obiceiuri şi şi-au dat drumul la gură. Năstase, Băsescu, Stolojan, Vadim, dar şi cei din subordinea lor s-au porcăit fără jenă, fără să ţină cont de ce va spune electoratul sau Codul manierelor elegante. Au fost preluate de mass-media spusele acestor conducători de ţară, s-au publicat scrisorile şi răspunsurile lor fie semnate de autori, fie de... portari. Sigur, încă din vechime se acţiona potrivit maximei “Panem et circenses” pentru a oferi vulgului distracţie şi a-l îndepărta astfel de chestiunile cu adevărat importante. Reactualizând vechiul dicton, politicienii de azi se duelează folosind drept arme un limbaj cât mai... colorat, ca să utilizăm un eufemism. Unii lideri de partid sunt făcuţi hoţi de către cei ce îi cunosc cel mai bine, alţii sunt numai pămpălăi sau incompetenţi care au dus ţara de râpă ş.a.m.d. Se oferă astfel electoratului circul de care se presupune că ar avea nevoie. Nu negăm, probabil că în unele pături acuzele respective provoacă chiar hohote de râs, iar cei nu prea duşi la biserică mai şi cred astfel de baliverne şi îşi formează o imagine “exactă” despre şefii cei mari şi corupţi. Pe cine să intereseze că în străinătate suntem taxaţi aşa cum nu ne place? Cu toate acestea, din când în când, îi mai auzim pe liderii formaţiunilor politice făcând apel la o “campanie curata”, dar în realitate se ajunge la expresia folosită de Caragiale: “curat murdar”. Nu sunt atacate ideile politice, ci se scot din cartuşiere gloanţe oarbe, dar încărcate cu venin şi minciuni. Moda lansată la Bucureşti este preluată şi în provincie utilizânduse întreaga gamă de invective. Chiar şi la noi am consemnat astfel de mostre, deşi s-a vorbit şi aici la un moment dat de o campanie curată. Acum însă, filialele judeţene sunt decise să răspundă la atacuri, ba chiar atacă. Aflăm despre unul că a furat cât a putut, altul este laş, al treilea trădează cauza românilor. Şi uite aşa ajung să se murdărească unul pe celălalt în detrimentul propriilor partide. Şi din nou ajungem noi, românii, de râsul adversarilor udemerişti care, chiar şi în cazul unor divergenţe, nu au început să-şi spele rufele murdare în văzul tuturor, nu se înjură în ochii opiniei publice, ci în spatele uşilor închise. Escaladarea unui astfel de comportament nu va avea decât un singur efect: îndepărtarea electoratului român aşa puţin cum este el de urnele de vot, încă nu s-a conştientizat că este contraproductivă o asemenea atitudine tocmai pentru societatea românească covăsneană, că ea în loc să-i apropie pe cei ce sunt minoritari pe aceste meleaguri îi divizează şi mai mult (dacă mai este posibil acest lucrul). Oare cât de murdară trebuie să fie campania electorală pentru a-i determina pe politicieni să devină cu adevărat lideri ai comunităţii româneşti, nu imitaţii ale şefilor lor bucureşteni? Cotidian social-politic al județului Covasna în judeţul Covasna. Deschiderea anului şcolar 2004-2005 nu este împiedicată de manifestările sindicale Un nou an şcolar începe astăzi. Chiar dacă nici de această dată manifestările de stradă, cu care neau cam obişnuit dascălii în ultimii ani, nu vor lipsi, cel puţin la nivelul judeţului Covasna, deschiderea anului şcolar 2004-2005 se desfăşoară în condiţii normale. Ar fi o nedreptate faţă de cei mai mici dintre elevi, cei care păşesc pentru prima dată pe poarta unei şcoli, în calitate de şcolari “boboci”, să fie privaţi de un asemenea eveniment. Şi anume, bucuria de a-şi auzi pentru prima dată numele strigat, ca elev în clasa I, de a auzi clopoţelul ce sună de intrare, în ce condiţii îşi aşteaptă şcolile copiii? Parcă ceva mai bune decât în anii precedenţi. De acest aspect ne asigură conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean Covasna întrucât, conform centralizărilor efectuate de specialiştii IŞJ, fondurile alocate de consiliile locale şcolilor pentru reparaţii şi igienizări au fost substanţiale. Suma totală destinată exclusiv acestor lucrări se ridică la 13 miliarde lei,ceea ce demonstrează că primarii nu consideră învăţământul o prioritate doar pentru că aşa este formulat în Legea învăţământului, ci în primul rând pentru că este în interesul comunităţii să se investească în învăţământ, dezvoltarea depinde de progresul Stabilitatea şi unei comunităţi stabilitatea şi de pe care-l face învăţământul la nivelul comunităţii respective” - completa doamna Keresztely Irma, inspector şcolar general. Aşadar, sălile de curs sunt pregătite pentru începerea noului an şcolar, mai puţin pentru înfruntarea sezonului rece. Cel puţin deocamdată nu s-a putut rezolva, în întregime, asigurarea combustibilului lemnos necesar furnizării energiei termice în unele şcoli din mediul rural. Dar, aşa cum era de aşteptat, edilii acestor localităţi au oferit asigurări directorilor unităţilor de învăţământ că şi această problemă se va rezolva înainte de începerea lunii octombrie. Evident, probleme pot apărea oricând pe parcursul anului şcolar, mai ales la centralele termice proprii, în consecinţă, pentru a evita sau a preveni accidente (exemplu: Şcoala Generală “Varadi Joszef” Sfântu Gheorghe) o echipă de control verifică începând din 21-22 septembrie unităţile de învăţământ dacă acestea îndeplinesc toate condiţiile privind paza contra incendiilor. Daniela ANDREI Sindicatele profesorilor au respins oferta Guvernului privind salariile Sindicatele din învăţămînt au decis, marţi, după consultări în rîndul liderilor din teritoriu ai cadrelor didactice, să respingă oferta de majorare a salariilor formulată de Guvern, în cadrul negocierilor de luni seară şi să nu semneze acordul propus de Executiv. Liderii celor patru federaţii sindicale din învăţămînt erau aşteptaţi, marţi, la ora 14.30, la Palatul Victoria, pentru a semna un acord cu Guvernul cu privire la aplicarea propunerilor negociate luni seară, la sediul Ministerului Muncii. Acestea priveau, în principal, o majorare salarială de 700.000-2.300.000 de lei la salariul brut şi aplicarea unei noi grile de salarizare. Rezultatul discuţiilor de luni a fost prezentat, marţi dimineaţă, liderilor sindicali din teritoriu din cadrul celor patru organizaţii din educaţie: Federaţia Sindicatelor Libere din (Continuare în pagina a 3-a) Au fost distribuite formularele tip pentru acordarea ajutoarelor de încălzie a locuinţei în zilele de 13 şi 14 septembrie a.c. Direcţia de Dialog, Familie şi Solidaritate Socială Covasna a expediat plicurile cu formularele tip pe care trebuie să le completeze persoanele care au beneficiat în sezonul trecut de ajutoare de încălzire a locuinţei cu gaze naturale. Cei care primesc aceste formulare trebuie să le completeze şi să le înapoieze, prin poştă sau personal, D.D.F.S.S. Covasna, în sezonul rece din 2003-2004 au beneficiat de ajutoare pentru încălzirea locuinţei cu gaze naturale aproape 7800 de familii, iar de ajutoare de încălzire în sistem centralizat au beneficiat peste 3500 de familii. Precizăm că, pentru următorul sezon rece FERA Sfântu Gheorghe a încetat contractul de furnizare a energiei termice în sistem centralizat şi urmează ca această furnizare să fie preluată de o altă societate comercială. Din aceste considerente, cei aproape 800 de beneficiari ai furnizării energiei termice luaţi în evidenţă în sezonul rece anterior la FERA vor primi formularele de la asociaţiile de proprietari şi de chiriaşi de care aparţin. S-a luat această decize pentru că vechii beneficiari, care între timp s-au debranşat de la sistemul de încălzire centralizat, nu mai pot beneficia de acest ajutor de încălzire, ci doar dacă se încadrează în criteriile privind acordarea ajutoarelor pentru încălzirea locuinţei cu gaze naturale. Or, cazurile respective pot fi clarificate la asociaţiile de locatari, unde cei care consideră că sunt îndreptăţiţi să beneficieze de ajutor de încălzire se pot prezenta pentru ridicarea formularelor tip. Reamintim că ajutoarele pentru încălzirea locuinţei se acordă familiilor care au un venit net pe membru de familie de 2,8 milioane de lei. (V. CIOBANU) Din cauza nerezolvării revendicărilor lor, Sindicaliştii din baza de tratament a Hotelului „Montana” s-au aflat ieri _____în grevă de avertisment______ Dacă directorul stabilimentului nu le va acorda indemnizaţia de 10 la sută aprobată de conducerea SIND România, angajaţii vor declanşa luni greva generală pe termen nelimitat în urmă cu aproape o lună de zile, ziarul nostru vă informa că angajaţii din baza de tratament a Hotelului „Montana” din staţiunea Covasna au decis să se înscrie în Sindicatul SANITAS, scopul fiind rezolvarea unor revendicări proaspăt formulate. Principala nemulţumire a celor aproximativ 30 de sindicalişti (printre care se numără doctori, asistente, profesori de gimnastică şi masori) provine din faptul că în ciuda aprobării de către conducerea SIND România, încă din luna mai, a unei indexări de 10 la sută, directorul hotelului a acordat acest drept bănesc tuturor angajaţilor, mai puţin celor din baza de tratament, încă de la jumătatea lunii august Sindicatul SANITAS Covasna a transmis Federaţiei SANITAS lista revendicărilor sindicaliştilor de la „Montana”. Federaţia a făcut imediat intervenţii la conducerea SIND România, în vederea rezolvării problemelor pe cale paşnică, însă, în ciuda acestui fapt, revendicările au rămas nesoluţionate. Potrivit preşedintelui SANITAS Covasna, Ştefan Joos, „acest lucru nu s-a întâmplat din cauza manifestării unei neînţelegeri de către conducerea SIND România, care i-a dat dispoziţie directorului Ion Calu să achite indemnizaţia retroactiv, ci deoarece acesta a ignorat sarcina trasată de doamna directoare”. Aşadar, iată cum s-a ajuns la intrarea în greva de avertisment a sindicaliştilor, care sau aflat ieri, între orele 9-11, în acţiune de protest. „Oricum, domnul director al Hotelului „Montana” a fost chemat la Bucureşti, unde este aşteptat de către doamna directoare a SIND România în cursul zilei de mâine. Dacă nici în urma acestei întrevederi, la care va participa şi un reprezentant al Federaţiei SANITAS, cel mai probabil vicepreşedintele Adrian Bîrea, revendicările noastre nu vor fi rezolvate, atunci, în mod sigur, angajaţii din baza de tratament a hotelului vor declanşa luni dimineaţă greva generală pe termen nelimitat", a declarat pentru „Cuvântul nou” Ştefan Joos. Preşedintele SANITAS Covasna a încheiat prin a spune că „atunci când s-au înscris în sindicatul nostru şi ne-au solicitat sprijinul, leam promis celor de la „Montana” că vom face tot posibilul să le rezolvăm problemele. De altfel, aşa procedăm în cazul tuturor membrilor sindicatului: nu ne lăsăm până când nu rezolvăm revendicările meritate pe deplin”. Dom Decebal FELDIOREAN pagina 3 Tentativă de crimă Pe 11 septembrie, poliţiştii de la postul de poliţie Băţani au fost sesizaţi că în apropierea localităţii Ozunca Băi a avut loc o altercaţie în urma căreia O. Bela, de 45 de ani, şi S. András, de 49 de ani, arabii din comuna Băţani, satul Băţanii Mari au fost internaţi la Spitalul Judeţean din Sf. Gheorghe. După cercetările efectuate împreună cu procurorul criminalist s-a stabilit că, în jurul orei 10,30 în apropierea localităţii Ozunca Băi, între S. András şi un grup de 4 persoane, din care făcea parte şi O.Bela, a izbucnit un conflict având ca motiv păşunatul pe o anumită parcelă. în altercaţie, S. András a fost agresat de grupul de persoane menţionat, iar acesta l-a lovit cu toporul pe O. Bela, cauzându-i leziuni ce i-au pus viaţa în pericol. Cei doi bărbaţi au fost transportaţi şi internaţi la Spitalul Judeţean din Sf. Gheorghe, primul cu diagnosticul de “fractură tibie şi peroneu piciorul stâng, plagă piele cap de 4 cm, plagă sângerândă mâna stângă, tumefieri şi echimoze pe mâini şi pe spate”, iar al doilea cu diagnosticul “plagă toracoabdominală stânga cu secţiune de splină , hemoragie şi evisceraţie”, fiind operat. S. András este cercetat, în stare de libertate, sub aspectul săvârşirii infracţiunii de tentativă de omor, iar celelalte patru persoane sunt cercetate, în stare de libertate, sub aspectul, săvârşirii infracţiunii de vătămare corporală. Monica VOINEA SFÂNTU GHEORGHE Miercuri 15 septembrie 2004 2500 lei Deputaţii PNL, PD şi UDMR au criticat statutul aleşilor locali Deputaţii PNL, PD şi UDMR au criticat, marţi, Statutul aleşilor locali, care a fost adoptat de plenul Camerei, susţinînd că unele prevederi nu sunt democratice. Deputatul PD Ion Oltean a arătat că PD a votat împotriva statutului aleşilor locali pe motiv că prevederea care bloca migraţia politică a consilierilor a fost eliminată de către deputaţii puterii. “Este o surpriză această atitudine a puterii, avînd în vedere că Adrian Năstase făcea, în urmă cu cîteva luni, mare vîlvă cu o iniţiativă care bloca migrarea aleşilor de la un partid la altul”, a spus Oltean. El a arătat că, în perioada 2000- 2004, jumătate dintre aleşii locali au migrat către partidul de guvernămînt şi 10% dintre parlamentari au făcut acelaşi lucru. Deputatul PNL Viorel Coifan a spus şi el că PNL este împotriva statutului aleşilor locali, adăugind că “democraţia locală este periclitată prin faptul că aleşii locali pot să migreze de la un partid la altul şi, astfel, să-şi bată joc de electorat”. Deputatul UDMR Marton Arpad a afirmat că UDMR a votat împotriva acestui proiect din alte considerente, criticînd faptul că aleşii locali vor putea fi traşi la răspundere juridic pentru votul lor. UDMR este de acord ca aceştia să poată fi traşi la răspundere dacă prin votul lor aduc atingere gravă intereselor economice locale, nu pentru orice. El a dat drept exemplu judeţului Covana, unde, deja prefectul “şi-a permis să trimită o scrisoare prin care avertizează că cel care va vota altfel decît spune el va fi penalizat”. Marton Arpad a precizat că UDMR va iniţia o propunere legislativă care să modifice statutul aleşilor localei. Camera Deputaţilor a adoptat cu 175 voturi pentru, 32 împotrivă şi 37 de abţineri, raportul de mediere la statutul aleşilor locali, eliminînd prevederea potrivit căreia consilierii care pleacă de la partidul pe listele căruia au fost aleşi vor trebui să activeze numai ca independenţi. Deputaţii au dat, marţi, votul final şi la 35 de proiecte de lege, ordonanţe, acorduri internaţionale, printre care proiectul de modificare a Legii concurenţei, referitor la unele măsuri financiare în domeniul prevenirii şi combaterii traficului şi consumului ilicit de droguri, la bursele private, la instituirea Zilei Marinei Române şi a Zilei Aviaţiei Române, la modificarea Ordonanţei de Urgenţă 1/1999 privind regimul stării de asediu şi regimul stării de urgenţă. Noi atentate şi violente în Irak Cel puţin 47 de persoane au fost ucise în atentatul cu maşinăcapcană comis, marţi, în faţa comisariatului de poliţie din Bagdad, a informat Ministerul irakian al Sănătăţii, citat de Sky News. Autorităţile au precizat că cel puţin 114 persoane au fost rănite. Atentatul a fost comis pe strada Haifa, unde recent s-au înregistrat confruntări violente între forţele americane şi rebeli. Zona este populată de susţinători ai lui Saddam Hussein. Poliţia a informat că explozia s-a produs în timp ce zeci de persoane aşteptau să se alăture forţelor de ordine irakiene. Doisprezece poliţişti şi un civil au fost ucişi, marţi, la Baaquba, într-un atac comis de persoane neidentificate împotriva vehiculului în care se aflau, a informat o sursă din poliţie, citată de AFP. “Poliţiştii se aflau la bordul unui microbuz, atunci cînd două maşini civile i-au interceptat în Tahrir, un cartier din centrul oraşului. Mai mulţi bărbaţi au coborît din cele două vehicule şi au deschis foc”, a declarat ofiţerul de poliţie Mohammed Mabruk. “Atacul a fost lansat la ora locală 13.15 (12.15, ora României)”, a precizat el, adăugind că poliţiştii şi şoferul lor se întorceau din oraşul kurd Khanayin, unde se deplasaseră pentru a obţine informaţii referitoare la un stagiu de pregătire pe care urmau să îl efectueze în Iordania. Incidentul s-a produs la cîteva ore după atentatul cu maşinăcapcană din Bagdad, soldat cu 47 de morţi şi 114 răniţi, majoritatea civili, potrivit Ministerului irakian al Sănătăţii. • O nouă explozie puternică, în urma căreia s-a degajat o coloană de fum, a fost semnalată, marţi, în centrul Bagdadului, la doar cîteva ore după comiterea unui atentat cu maşinăcapcană soldat cu numeroase victime, transmite AFP. Deflagraţia, care s-a produs cu puţin timp înaintea orei locale 15.00 (14.00 ora României), a avut loc în piaţa al-Khilani, din centrul oraşului, iar martori oculari au precizat că un vehicul de teren care făcea parte dintr-un convoi de trei maşini este în flăcări. Mai multe elicoptere americane au început să survoleze zona deflagraţiei. Anterior, explozia unei maşinicapcană în partea occidentală a Bagdadului s-a soldat cu 47 de morţi şi 96 de răniţi, potrivit unui bilanţ furnizat de Ministerul Sănătăţii. Atentatul a vizat cartierul general al poliţiei din capitala irakiană.