Cuvântul Nou, octombrie 2004 (Anul 15, nr. 4103-4128)

2004-10-01 / nr. 4103

Anul XV Numărul 4103 8 pagini Cotidian social-politic al judeţului Covasna Vineri 1 octombrie 2004 3000 lei Parcul industrial Sfântu Gheorghe Nord în chinurile facerii Pentru a atrage investitori în judeţ, autorităţile covăsnene studiază de câţiva ani posibilitatea înfiinţării de parcuri industriale, unul la ieşirea din Sfântu Gheorghe spre Ghidfalău şi altul la Baraolt. Dacă în ceea ce priveşte parcul de la Baraolt demersurile de amenajare a unui teren dotat cu toate utilităţile, gata să-i primească pe investitorii dornici să facă bani s-au împotmolit, la Ghidfalău se poate spune că lucrurile au evoluat în urmă cu doi ani, Consiliul Judeţean nu avea în proprietate nici o palmă de pământ care să îndeplinească cerinţele legii pentru înfiinţarea de astfel de perimetre industriale. Aşa că a solicitat Ministerului Industriei transferul unor terenuri ce au aparţinut Exploatărilor miniere de la Căpeni şi Valea Crişului. în cele din urmă, Guvernul a aprobat transferul în administrarea CJ Covasna a 12 hectare de teren situat la aproximativ 5 kilometri de Sf. Gheorghe, pe locul în care a funcţionat banda rulantă ce transporta cărbunele de la cariera Valea Crişului spre locul unde lignitul era încărcat în vagoane. Apoi, aleşii judeţului au aprobat o hotărâre privind asocierea în participaţiune a CJ Covasna cu firma SC GIPPA SA Sf. Gheorghe în vederea construirii parcului industrial Sf.Gheorghe - Nord. Acest „mariaj“ a fost necesar pentru că era nevoie de o societate care să aibă în statut activitatea de administrare a acestor obiective. Evident, o astfel de societate putea să fie înfiinţată de Consiliul judeţean, însă la acea dată aleşii noştri au decis că este mai bine ca firma prin care se clădeşte acest parc, cu bani publici, să fie condusă de oameni de afaceri şi nu de funcţionari, cum sunt cei de la judeţ. Curios este faptul că pentru desemnarea administratorului nu s-a făcut nici o licitaţie, concurs etc. Funcţionarii din Consiliu au declarat că au solicitat Registrului Comerțului să le dea o listă cu firmele care au prevăzut în statut activitatea de administrare a parcurilor industriale. Nu mică le-a fost „mirarea“ când au descoperit că pe lista primită figura doar numele Gyppo SA. Acest lucru poate fi o simplă întâmplare, sau poate aşa trebuia... Parcul va fi gata în 2005 La început, cei mai optimişti economişti apreciau că parcul industrial Sfântu Gheorghe - Nord va fi gata în 2006. Demeter Janos, preşedintele Consiliului Judeţean Covasna consideră că data va fi devansată şi că în a doua parte a anului viitor investitorii ar putea să sape fundaţia primei fabrici. „Marea birocraţie a fost depăşită. Studiul de fezabilitate şi planul de afaceri este gata. Mai trebuie ca în aproximativ zece zile să primim şi ultimul aviz de la Consiliul concurenţei, apoi se poate începe îngrădirea zonei şi aducţiunea utilităţilor: conducta de apă este la vreo 200 de metri, gazul la vreo 300, curentul şi cablul optic sunt trase", a declarat preşedintele Consiliului Judeţean. Domnia sa are convingerea că parcul va atrage numeroşi oameni de afaceri. Există deja cereri de concesionare și, se pare că prima fabrică ce se va ridica aici va fi una de mase plastice. Rázván CONDREA Trageţi la pompe... Gabriel FLORESCU Cât este de mare birocraţia în România? Dimensiunea ei poate fi determinată prin numărul celor care promovează o astfel de plagă, o ajută să nu dispară, ba se mai şi înfruptă din ea. Cu cât sunt mai multe astfel de “verigi slabe”, cu atât fenomenul va fi stârpit mai greu. Iar amplificarea sa este determinată de numărul mereu crescut al participanţilor la “festin”. Din păcate, amploarea birocraţiei este promovată chiar de la acel nivel ce ar fi obligat să o pună cu botul pe labe, respectiv conducătorii ţării, în ultima şedinţă a Consiliului judeţean Covasna printre punctele aflate pe ordinea de zi a figurat şi unul privind aprobarea unei noi organigrame. Concret, era vorba despre o creştere a 20% a personalului C.J., deci cu un număr considerabil de persoane: de la 104 la 124. Argumentul adus de vicepreşedintele consiliului, Vajda Lajos (şi nu avem de ce să nu-l credem) se referea la faptul că alte judeţe - între care Cluj, Braşov, Harghita - au un personal ce se ridică la 150-160 de persoane, iar prin înfiinţarea unor noi servicii conform “ucazului” venit de la Guvern este logic că ele trebuie mobilate şi cu personal. Degeaba s-au împotrivit unii consilieri la acest proiect de hotărâre - motivele fiind de la imaginea pe care o provoacă cetăţeanului până la teama că în curând se va solicita aprobarea unei organigrame identice cu cele din judeţele amintite mai sus până la urmă majoritatea a aprobat cuminte propunerea. Ce înseamnă umflarea cu pompa a numărului de personal este lesne de imaginat: fond de salarii crescut, spaţii de lucru amenajate corespunzător cu întreaga birotică adiacentă, taxe şi impozite plătite de instituţie, bineînţeles dotări cu maşini şi câte altele. De unde fonduri pentru astfel de cheltuieli? Păi de unde altundeva decât de-acolo de unde se luau şi până acum ?! Din taxele şi impozitele plătite de contribuabili şi care rămân în parte la judeţe, în mod normal se vor reduce cheltuielile la alte capitole ce urmăresc dezvoltarea judeţului spre a se acoperi necesităţile atât de stringente... Poate că nu am avea nimic împotriva creşterii numărului de personal la nivelul celei mai importante instituţii judeţene ce tinde să ajungă, cum spunea în şedinţă un consilier, un fel de întreprindere mijlocie, dacă în acest fel se va impulsiona dezvoltarea economică a zonei şi vor avea de profitat locuitorii ei, însă avem serioase dubii în această privinţă. Mult mai plauzibilă este supoziţia că aceste noi servicii vor contribui la sporirea birocraţiei, vor avea un rol cheie în punerea cine ştie cărei ştampile sau aprobări, vor solicita alte şi alte taxe de la cetăţeanul pierdut între noianul de hârtii şi labirintul de birouri. Fără îndoială, Consiliul judeţean este “acoperit” în decizia sa de nişte directive primite de sus, dar, oare, cui folosesc ele? Mai ales în condiţiile în care, conform uzanţelor birocratice româneşti, astfel de noi servicii îşi vor găsi corespondenţi la nivel central care, la rândul lor, vor urma acelaşi traiect cu subalternele lor judeţene. Aşadar, trăiască birocraţia, trăiască inutilitatea! Programul naţional “Bani de liceu” va fi cel care va aduce singurele venituri sigure în multe familii covăsnene De curând, în Monitorul Oficial a fost publicată o Hotărâre de Guvern ce prevede aprobarea criteriilor şi a cuantumului sprijinului financiar ce se acordă elevilor din clasa a IX-a în cadrul programului naţional de protecţie socială “Bani de liceu". Având în vedere că învăţământul obligatoriu s-a extins la 10 clase şi că după absolvirea clasei a Vlll-a mulţi copii, din mediul rural în mod special, abandonează şcoala întrucât părinţii nu-şi pot permite să suporte transportul sau cazarea într-un internat din oraş. Guvernul a conceput acest program naţional tocmai pentru a veni în sprijinul elevilor în finalizarea studiilor obligatorii de 10 clase. Pot beneficia de prevederile programului elevii de liceu (de clasa a IX-a), învăţământ zi, care provin din familii cu un venit brut lunar de maximum 1,5 milioane de lei pe membru de familie, iar cuantumul lunar pe care aceştia îl pot primi se ridică la 1,8 milioane de lei. Sprijinul financiar se acordă în baza unei cereri formulată de elev şi care se depune, împreună cu actele doveditoare ce atestă venitul familiei, la secretariatul şcolii până la data de 15 octombrie. “Lista cu elevii care şi-au depus cerere va fi trimisă la inspectoratul şcolar, se face o centralizare la nivelul judeţului, elevii fiind trecuţi pe listă în ordinea crescătoare a veniturilor pe membru de familie. Suntem convinşi că vor fi mulţi cu venituri zero, ceea ce înseamnă că cei 1,8 milioane lei va fi singurul venit al familiei.’’- preciza doamna Keresztely Irma, inspector şcolar general al Inspectoratului Şcolar Judeţean Covasna. Pentrul anul 2004 judeţului Covasna, special pentru implementarea programului “Bani de liceu'', s-au alocat 500 milioane lei, ceea ce înseamnă că doar 92 de elevi pot beneficia acum de ajutorul financiar, însă, durerea mare este că nu pot beneficia de “Bani de liceu” cei care primesc şi bursă socială. Este un dezavantaj în acest sens, mai ales că nicăieri nu scrie cine stabileşte ce tip de bursă va primi elevul care îndeplineşte criteriile de la ambele ajutoare. Ba mai mult, se pare că nu se ştie nici dacă elevii vor fi cei care vor opta între bursa socială şi “banii de liceu" sau acest lucru le va fi impus. Daniela ANDREI Dacă cele trei revendicări primordiale nu vor fi rezolvate, în sistemul sanitar va fi o mişcare sindicală fără precedent! La nivelul judeţului Covasna, acest lucru este garantat de Ştefan Joos, preşedintele Sindicatului SANITAS Sindicaliştii din Federaţia SANITAS din România au hotărât marţi, 28 septembrie, în şedinţa Consiliului Naţional, începerea înregistrării conflictului de muncă la Direcţia Muncii. Măsura a fost luată, aşa cum ziarul nostru a anticipat de curând, din cauza faptului că pentru a nu se ştie câta oară ministrul Sănătăţii, Ovidiu Brânzan, nu s-a ţinut de cuvânt, promisiunile făcute de acesta la Eforie Nord dovedindu-se a fi deşarte. “Noi solicităm în continuare trei lucruri punctuale, şi anume majorarea salariilor prin adoptarea unui sistem propriu de salarizare, acordarea tichetelor de masă pe întreg anul 2005 şi acordarea facilităţilor specifice pentru salariaţii din sistemul sanitar. Subliniez că toate aceste revendicări nu au fost rezolvate de ministrul Sănătăţii, deşi acesta şi-a luat angajamentul că totul va fi în regulă până la data de 1 octombrie”, a declarat pentru “Cuvântul nou” preşedintele Sindicatului SANITAS Covasna, Ştefan Joos. Liderul sindicaliştilor covăsneni din Sănătate a afirmat ieri, după desfăşurarea şedinţei Consiliului Judeţean al SANITAS, că s-a demarat acţiunea de strângere a semnăturilor pentru grevă. “Vom încheia această acţiune până pe 8 octombrie, dată la care Sindicatul SANITAS va avea semnăturilor tuturor angajaţilor din spitalele covăsnene, inclusiv pe cele ale nesindicaliştilor, care susţin, la rându-le, necondiţionat declanşarea grevei. Dacă până pe 15 octombrie revendicările noastre nu vor fi soluţionate, greva va fi demarată. Iar mişcarea nu se va desfăşura ca altă dată, adică nu ne vom mai aduna şi vom striga două ore după care totul se va încheia. De data aceasta vom paraliza, pur şi simplu, sistemul sanitar, urmând să fie asigurată doar treimea prevăzută de lege pentru urgenţe. Este posibil absolut orice în varianta în care va fi demarată greva. în ceea ce priveşte judeţul Covasna, eu vă promit că, dacă se va ajunge la grevă, va fi o mişcare sindicală fără precedent!”, a spus preşedintele SANITAS Covasna. Chiar dacă pe trimestrul IV al acestui an problema tichetelor de masă s-a rezolvat, fiecare angajat din domeniul sanitar urmând să primească 10 bonuri, poziţia fermă a sindicaliştilor este perfect justificată, în primul rând pentru că Sănătatea reprezintă, alături de salubritate, cel mai prost plătit sector din sistemul bugetar, în al doilea rând deoarece veşnicele promisiuni fără acoperire ale miniştrilor Sănătăţii care s-au succedat în această funcţie nu mai pot fi tolerate, ele trecând de acum în categoria minciunilor crase! Dom Decebal FELDIOREAN In judeţul Covasna Rata şomajului se menţine peste nivelul mediu pe ţară Faţă de luna anterioară, rata şomajului în judeţul nostru a crescut cu 1,4 procente, acest indicator fiind la finele lunii septembrie a.c de 7,5 la sută, ceea ce înseamnă că ne situăm în continuare peste rata medie a şomajului înregistrată la nivel de ţară. Pe lângă judeţul Covasna, creşterea ratei şomajului s-a mai înregistrat şi în judeţele: Ialomiţa, Călăraşi, Hunedoara, Dâmboviţa, Galaţi, Giurgiu, Vâlcea, Bihor şi Buzău. Una din cauzele care au codus la creşterea ratei şomajului o reprezintă intrarea în şomaj a absolenţilor diferitelor forme de învăţământ. în evidenţa Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă Covasna există 7214 şomeri, din care peste 34,2 la sută beneficiază de ajutor de şomaj. în rândul şomerilor indemnizaţi sunt incluse şi cele 302 persoane care beneficiază de plăţi compensatorii, cei mai mulţi beneficiari ai acestor sume compensatorii fiind din zona Baraolt, în schimb, în zona întorsura Buzăului sunt doar 7 persoane. în ceea ce priveşte categoriiile de vârstă, cei mai mulţi şomeri indemnizaţi au vârste între 40-49 de ani, respectiv 750 de persoane, dar şi tinerii sub 25 de ani îngroaşă rândurile şomerilor, aceştia fiind în număr de 330 de peroane. Din punctul de vedere al categoriilor socio-profesionale, muncitorii deţin ponderea în numărul total al şomerilor care beneficiază de indemnizaţie de şomaj. După cum aflăm de la domnul Kelemen Tibor, director executiv al A.J.O.F.M. Covasna, în luna septembrie a.c. sa cheltuit din fondul de şomaj suma de 6,9 miliarde de lei pentru acordarea drepturilor de şomaj, numai pentru plata indemnizaţiei de şomaj cheltuindu-se peste 4 miliarde de lei. (Vasilica CIOBANU) paginile:4*5 Programul Tv 1 7 octombrie Cofinanţarea finalizării investiţiei 9 “Hangar - Platformă - Elicopter” a fost aprobată • Consiliul Judeţean va asigura suma de 350 milioane de lei întruniţi în şedinţă ordinară, membrii Consiliului Judeţean au aprobat, marţi, cooperarea cu Consiliul Judeţean Mureş, scopul fiind asigurarea condiţiilor de desfăşurare a serviciilor de asistenţă de urgenţă şi cofinanţarea finalizării investiţiei “Hangar - Platformă - Elicopter”. Consiliul Judeţean Covasna va sprijini finalizarea acestei investiţii cu 350 de milioane de lei. Astfel, pacienţii grav bolnavi din judeţul nostru vor putea fi transportaţi în cel mai scurt timp la Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Târgu Mureş, care, la fel ca şi Institutul Clinic Fundeni, a fost dotat de Ministerul Sănătăţii cu elicoptere. D.D. FELDIOREAN Michael Howard. Tony Blair a minţit în legătură cu armele irakiene însă irakul Michael Howard, liderul Partidului Conservator, principala formaţiune britanică de opoziţie, l-a acuzat direct pe şeful Executivului, Tony Blair, că a minţit populaţia în legătură cu presupusele arme de distrugere în masă deţinute de irakieni, transmite AFP. “Nu cred că acesta este singurul _ __________ lucru în legătură cu care Guvernul a minţit (...), principalul diminuării este catalizator al încrederii faţă de Executiv”, a declarat Howard, întrun interviu acordat revistei Khvy Statesman. El şi-a exprimat convingerea că şi Tony Blair a minţit populaţia. Liderul conservator a subliniat că formaţiunea sa nu a susţinut decizia Guvernului de a invada Irakul, pentru că informaţiile referitoare la arsenalul acestei ţări nu erau convingătoare. Premierul Blair riscă să primească, joi, o lovitură şi din partea propriei formaţiuni, Partidul Laburist, care s-a reunit, la Brighton (sudul Angliei), în cadrul congresului anual. Delegaţii laburişti vor discuta mai multe moţiuni, inclusiv unele care solicită stabilirea unui termen pentru retragerea trupelor britanice din Irak. Un vot favorabil asupra acestor moţiuni îl va pune într-o situaţie dificilă pe Tony Blair cu doar cîteva luni înaintea alegerilor generale.Premierul britanic intenţiona ny să-şi axeze campania electorală asupra problemelor interne şi nu a situaţiei Irakului care, după 18 luni de la declanşarea războiului, continua să reprezinte un motiv de divergenţe între laburişti. Marţi, Tony Blair a refuzat “să prezinte scuze" pentru înlăturarea lui Saddam Hussein şi a cerut membrilor Partidului Laburist să se coalizeze pentru a obţine un nou mandat la conducerea ţării. în discursul pe care l-a susţinut, premierul britanic a recunoscut însă că probele serviciilor de informaţii referitoare la armele biologice şi chimice ale Irakului “s-au dovedit false". ■ ■ . iii Petrom majorează preţul carburanţilor cu 200 lei/litru Petrom va majora, vineri, preţurile de de referinţă la carburanţi cu 200 de lei pe litru, ca urmare a deprecierii monedei naţionale faţă de euro, se arată într-un comunicat al companiei. “Această majorare include şi influenţa TVA aferentă accizei cuprinse în preţ”, precizează sursa citată. Decizia de majorare a preţului se aplică atît în cazul benzinei, cît şi al motorinei, indiferent de sortiment. Faţă de nivelul de referinţă, sucursalele Petrom pot vinde carburanţii, la un preţ cu cel mult 5% în plus sau în minus. în prezent, Competrol, sucursala de distribuţie a carburanţilor în Bucureşti, vinde benzina premium cu 30.450 de lei, în timp ce benzina premium fără plumb costă 29.100. Un litru de motorină Euro Diesel se vinde în staţiile Petrom din Capitală cu 27.100 lei/ litru. Cea mai recentă majorare a preţului de distribuţie a carburanţilor a avut loc la mijlocul lunii august, cînd Rompetrol a anunţat o scumpire de pînă la 10%. O decizie similară a fost adoptată şi de ceilalţi operatori din piaţă. La acea dată, cotaţia unui baril de petrol ajunsese în jurul valorii de 44 dolari, cu aproximativ 30% mai mult decît la începutul anului. Marţi, preţul unui baril de ţiţei a atins valoare record de 50,40 dolari, o cotaţie apropiată fiind consemnată şi miercuri. Potrivit preşedintelui Rompetrol, Dinu Patriciu, preţul actual de vînzare a carburanţilor corespunde unei cotaţii de 32-33 dolari pe baril, ceea ce va determina o nouă majorare, dacă barilul de petrol se menţine la un nivel ridicat. HiBUOt fcCA JUCt IEANA COVASNmSFAlfTl Gtft-OflGHET«t. 351 315 577 . SEPSISTEfcTGYÖRGY *OVA&ZnG HEGYFI KÖWWTIP |