Cuvântul Nou, noiembrie 2004 (Anul 15, nr. 4129-4154)

2004-11-01 / nr. 4129

r Anul XV Numărul 4129 4 pagini Cotidian social-politic al județului Covasna Luni 1 noiembrie 2004 2500 lei Contradicţii... 9 contradictorii Gabriel FLORESCU Periodic suntem bombardaţi cu alerte de maximă periculozitate ce pun lumea pe jar doar atâta timp cât nu ne obişnuim cu ameninţarea şi nu uităm de ea. Un exemplu ce tinde să devină clasic îl reprezintă cel al distrugerii stratului de ozon ce ne apără de nocivitatea razelor solare prea fierbinţi şi, deci, dăunătoare vieţii pământenilor. Am fost speriaţi în prima fază fiind gata să distrugem toate motoarele ce emană substanţe distrugătoare ale ozonului, dar nici azi nu ştim finalul exerciţiului de alarmare. O situaţie de-a dreptul comică s-a petrecut în SUA în primele faze ale enunţării iminentului pericol, unde concernul General Motors a cheltuit sute de milioane de dolari pentru montarea unor convertizoare pe maşinile construite de uzinele sale pentru reţinerea gazelor nocive, iar când totul părea OK şi autorităţile federale erau mulţumite a venit şocul, respectivele instalaţii emiteau mai mult sulf decât automobilele care nu erau echipate cu ele! Revenind la stratul de ozon şi degradarea lui (?) nu se cunosc nici acum elementele cu adevărat decisive ce contribuie la acest proces, dar nici nu se mai vorbeşte cu atâta patimă despre fenomenul respectiv. Şi atunci ce să gândeşti? Ne dăm singuri foc la căruţă sau nu? Un alt semnal de alarmă a fost tras în legătură cu E-urile conţinute în unele alimente. Am fost avertizaţi să nu care cumva să le consumăm, însă ele tot mai pătrund pe piaţă de ajungi să te întrebi: vrea cineva să ne facă rău cu tot dinadinsul? Sau ce ziceţi de legumele care sunt găsibile pe toate drumurile şi arată ca trase la indigo (de gust nici nu vorbim) şi despre care se spune că sunt produse prin adaos de diverse substanţe “dopante”? Consumatorul a fost pus în temă că ele nu respectă normele ecologice, nu sunt consecinţa unei culturi eco, deci lipsită de contribuţia oricăror substanţe chimice, dar cu toate acestea ajung pe tarabele vânzătorilor, iar unii chiar le cumpără deoarece în multe cazuri sunt mai ieftine decât cele eco. Deunăzi s-a lansat altă avertizare alimentară: produsele care conţin soia au OMG, adică organisme modificate genetic. Blestemata de soia din epoca de aur a ajuns, aşadar, din nou un inamic public după ce a fost reabilitată şi s-a decretat că e chiar benefică pentru organism. Acum i s-a pus ştampila de OMG, deci pericol public, după care urmează, poate, să fie “executată”. Ce consecinţe pot avea astfel de organisme asupra sănătăţii s-a spus mai puţin. Una peste alta însă, se pare că aici este vorba şi de puţină iresponsabilitate sau neştiinţă din partea celor care trebuie să decidă ce este bun sau rău pentru omenire. Adică în momentul când decretăm că un lucru este rău, atunci să existe argumente solide, irefutabile în acest sens, nu să creăm panică, după care să o lăsăm mai moale sau chiar să scoatem respectiva ameninţare din tematica pericolelor iminente. Practic, cetăţeanul este adus în situaţia de a nu mai reacţiona corespunzător la ameninţări reale şi a se comporta precum sătenii din binecunoscutul basm care nu s-au mai sinchisit de strigătele de ajutor ale ciobanului după ce fuseseră traşi pe sfoară de mai multe ori. Aici intervine şi responsabilitatea instituţiilor noastre de specialitate, cele care trebuie să se pronunţe univoc în astfel de chestiuni, dar să şi întreprindă măsuri adecvate. Adică, în cazul OMG, dacă ele sunt realmente nocive, atunci să fie “exmatriculate” cu totul de pe piaţă, nu să ne rezumăm doar la a semnala eventuala periculozitate. Badea Gheorghe când cumpără o bucată de parizer nici nu se uită la etichetă spre a vedea ce conţine, darmite să mai şi ştie ce este OMG-ul. Grevă de avertisment: Moare sau învie Sănătatea de ziua morţilor?!9 • Salariaţii din sistemul sanitar îşi întrerup astăzi activitatea pentru două ore Astăzi, Între orele 9-11, sindicaliştii din sistemul sanitar îşi întrerup activitatea la locurile de muncă, aflându-se în cea de-a doua fază a grevei de avertisment, după ce toată săptămâna trecută au purtat banderole în semn de protest vizavi de nerezolvarea de către Executiv a revendicărilor formulate de către Federaţia SANITAS din România. Angajaţii din Sănătate, care astăzi vor asigura la servici, în cele două ore, doar treimea prevăzută de lege (urgenţele), solicită în principal creşterea salariilor personalului din sistemul sanitar şi promovarea unui sistem propriu de salarizare, achitarea tichetelor de masă pe tot parcursul anului viitor şi achitarea facilităţilor angajaţilor din sistem. La această prelungită acţiune de protest organizată de federaţie s-au alăturat toţi sindicaliştii din domeniu, parte integrantă făcând deci şi membrii Sindicatului SANITAS Covasna. Interesant este că la mişcarea sindicală participă şi numeroşi angajaţi din sistem care nu sunt membri SANITAS, această situaţie fiind întâlnită, potrivit liderului judeţean, Ştefan Joos, şi în judeţul Covasna, în varianta în care, în urma negocierilor cu Guvernul, cele trei 7), va fi declanşată greva generală cereri ale sindicaliştilor nu vor fi cu încetarea activităţii pe termen soluţionate, peste exact o nelimitat. săptămână, pe 8 noiembrie (ora Dom D. FELDIOREAN 7,2 la sută - cea mai mică rată a şomajului în ultimii şase ani în prezent, la Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Covasna sunt luaţi în evidenţă 6955 de şomeri, din care, 4410 de persoane nu primesc indemnizaţie de şomaj iar 2545 de persoane beneficiază de drepturi de şomaj. Cei mai mulţi şomeri inderizabili îşi au domiciliul în zona Sfântu Gheorghe, după care, în ordinea descrescătoare a numărului acestei categorii de şomeri, un număr însemnat de şomeri sunt înregistraţi şi în zonele Târgu Secuiesc şi Baraolt. De fapt, aceste zone deţin ponderea în aceeaşi ordine şi in ceea ce priveşte numărul şomerilor neindemnizabili. De subliniat că, în rândul şomerilor indemnizabili sunt cuprinse şi persoanele care au fost disponibilizate în baza O.U.G. nr. 8, şomeri disponibilizaţi de la mari întreprinderi din Braşov, precum şi de la E.M. Căpeni. Majoritatea acestor șomeri sunt din zona Baraolt, respectiv 224 de persoane, în schimb, din zona întorsura Buzăului sunt doar 13 persoane. După cum aflăm de la domnul Kelemen Tibor, director executiv al A.J.O.F.M. Covasna, în perioada următoare se pregătesc noi disponibilizări la E.M. Căpeni. în acest sens, a precizat că persoanele respective vor beneficia de plăţi compensatorii numai în condiţiile în care desfacerea contractelor de muncă se va face până în ziua de 31 decembrie a.c. Din datele referitoare la situaţia şomajului înregistrate la finele lunii octombrie la A.J.O.F.M. Covasna, rezultă faptul că rata şomajului este de 7,2 la sută, ceea ce înseamnă că în această lună s-a obţinut cea mai mică rată a şomajului în perioada de după anul 1998, perioadă în care cea mai mare rată a şomajului a fost de 11,2 la sută, indicator înregistrat în anul 2000. (Vasilica CIOBANU) Pericolul intoxicaţiilor cu monoxid de carbon revine în forţă. Venirea frigului aduce în actualitate un subiect „arzător” - Centralele murale montate artizanal, fără autorizaţie, precum şi alte sisteme de încălzire defecte pot declanşa incendii sau decese - Deşi iarna nu a venit, chit că pe crestele unor munţi a apărut deja zăpada, încălzirea locuinţelor a devenit de vreo două săptămâni un subiect de stringentă actualitate. Numai că din pricina utilizării unor centrale de apartament montate prost de persoane neautorizate, ca şi datorită sobelor defecte lăsate nesupravegheate, ori a utilizării anumitor improvizaţii, s-au produs în ţară anul trecut şi în iarna precedentă mai multe tragedii din cauza emanaţiilor de monoxid de carbon provenite de la centralele murale instalate artizanal sau de la alte sisteme de încălzire nerealizate profesionist şi neomologate. Pentru a preveni apariţia unor noi asemenea incidente dramatice şi în judeţul nostru, conducerea Grupului de Pompieri Militari „Mihai Viteazul" se vede obligată să vină cu sfaturi şi recomandări către populaţie, încercând să facă o utilă muncă de prevenţie, chit că anul acesta în judeţ incendiile au fost în jur de zece. Este bine de ştiut Şeful instituţiei amintite, col. Ilarion Cocerhan, face anumite precizări pentru ca centralele termice de scară sau de apartament care au devenit în ultima vreme pentru mulţi dintre locuitorii din zonele urbane unde există gaz metan, surse de căldură şi confort deosebitesa nu se transforme în pericole de explozie sau incendiu din pricina faptului că au fost montate necorespunzător, aşa cum aproape zilnic se întâmplă drame prin ţară, trebuie utilizate de care trebuie să ţinem seama, numai instalaţii omologate, iar montarea se va face de personal autorizat ISCIR. Populaţia trebuie să fie informată şi să acţioneze preventiv, mai ales că încă un mare pericol îl reprezintă sobele necurăţate, improvizate, lăsate să ardă noaptea fără a fi supravegheate, din această pricină având loc anul trecut mai multe evenimente grave, aşa cum s-au declanşat în primăvara aceasta. Verificări periodice Trebuie ca periodic să se verifice coşurile de evacuare a fumului, ele curăţindu-se cel puţin o dată pe an. Mai ales pentru cei care stau la țară trebuie să știe că după Horia C. DELIU (Continuare în pagina a 3-a CBS). BJBUOr EGa JuDfc !"BANA COVASNA SFÂNTU GHEORGHE 1 Tel 3Sf 603. 315 577 SEPSIS2FNTGYÖRGY KrsváSZNafelkGVFt.KONYVTÁR.. Era şi timpul: Sediul Centrului de Transfuzie Sanguină, reabilitat parţial în această perioadă • Directorul centrului, dr. Andy Rosin susţine că realizarea acestui deziderat a fost posibilă datorită sprijinului mass media Era luna aprilie a anului 2002 atunci când conducerea Centrului de Transfuzie Sanguină a început sistematic să sesizeze faptul că structura de rezistenţă şi acoperişul construcţiei-monument istoric de pe strada Grof Miko Imre reprezintă un real pericol. “în sfârşit, anul acesta am reuşit să obţinem, cu sprijinul gratuit al mass media, fonduri pentru repararea acoperişului şi schimbarea ţiglelor”, a început a ne relata directorul CTS Sfântu Gheorghe, dr. Andy Rosin, care şi-a adus aminte că atunci când a venit să facă o expertiză un specialist de la Inspectoratul în Construcţii, acesta a spus că “nu există nici un pericol de prăbuşire". “Eu i-am răspuns că, într-adevăr, în partea dreaptă a acoperişului nu există nici un pericol de prăbuşire pentru că acesta e prăbuşit deja. Fireşte, pericolul de prăbuşire mai exista doar în stânga.” Doctorul Rosin spune că fondurile primite de la Ministerul Sănătăţii prin intermediul ordonatorului principal de credite al centrului, Institutul Naţional de Hematologie Transfuzională, au fost suficiente pentru lucrările care încă se efectuează în această perioadă, dar că “este nevoie şi de o consolidare a structurii de rezistenţă, practic, de o recondiţionare a clădirii, pentru că este monument istoric. Fapt care, din această cauză, nu va fi uşor de dus la îndeplinire nici după şi dacă vom primi fondurile necesare, deoarece trebuie ţinută seamă de o serie de aspecte colaterale”, întrebat dacă în opinia domniei sale vor fi aprobate fondurile și pentru restul lucrărilor, Andy Rosin a precizat: “încă nu știm acest lucru sigur. Cert este că noi am solicitat ca sumele necesare să fie cuprinse în bugetul pe anul viitor. Dacă vin banii imediat, în luna ianuarie, noi ne putem continua treaba, pentru că de acum încolo se va lucra la interior, atât în clădire, cât și mai ales la subsol fiind extrem de cald." Dom D. FELDIOREAN La BEJ Covasna, 33 de liste pentru Camera Deputaţilor şi 18 pentru Senat Un număr de 33 de partide politice, organizaţii ale minorităţilor naţionale, uniuni şi alianţe au depus la BEJ Covasna liste de candidaţi pentru Camera Deputaţilor, iar 18 formaţiuni au depus liste pentru Senat, transmite corespondentul MEDIAFAX. La BEJ Covasna au fost înregistrate, pînă vineri, la ora 24.00, cînd a expirat termenul pentru depunerea listelor de candidaţi, un număr de 33 de liste de candidaţi pentru Camera Deputaţilor de la partide politice, uniuni, alianţe şi organizaţii ale minorităţilor naţionale. Astfel, au depus liste complete, cu şase candidaţi, 16 formaţiuni, printre care se numără "UDMR, Alianţa D.A. PNL - PD, URR", Uniunea Naţională PSD + PUR, PRM, PER, AP, PUNR. Pe aceste liste se regăsesc candidaţi de etnie maghiară propuşi atît din partea Uniunii PSD+PKR, cît şi de Alianţa D.A. Pe listele Acţiunii Populare, atît pentru Camera Deputaţilor, cît şi pentru Senat, figurează doar candidaţii propuşi de Uniunea Civică Maghiară Covasna. Pe listele UDMR pentru Camera Deputaţilor a apărut numele unui consilier judeţean, Varga Berde Maria, care nu a participat la prealegerile Uniunii, dar legea electorală prevede obligativitatea ca pe listă să figureze un candidat de sex feminin, motiv pentru care ea a fost inclusă pe listă. Un număr de 18 partide politice, uniuni şi alianţe au depus la BEJ Covasna liste de candidaţi pentru Senat. Dintre acestea, cu excepţia a cinci liste, toate sunt complete, cu patru candidaţi. Hitchcock şi-a trimis ciorile la Sfântu Gheorghe La fel ca în celebrul film „Păsările“ regizat de Alfred Hitchcock, locuitorii din Sfântu Gheorghe sunt stresaţi de mii de ciori. Acestea s-au înmulţit peste măsură şi fac zile fripte locuitorilor municipiului. Pentru că fondurile de vânătoare sunt puse în pericol, Asociaţia Vânătorilor Sportivi nu a rămas nepăsătoare la această adevărată invazie, propunând Inspectoratului de Protecţie a Mediului împrăştierea unei otrave speciale. Inspectorii de mediu cred însă că măsura este riscantă, întrucât poate afecta şi alte specii de păsări. O soluţie ar fi împuşcarea ciorilor, dar alicele sunt prea scumpe, motiv pentru care de 13 ani nici o cioară nu a căzut în bătaia puştii. Pe vremuri vânătorii erau răsplătiţi de autorităţi cu câte un glonţ pentru 6 perechi de picioare de ciori, dar acum astfel de premii sunt o amintire. Dacă înmulţim numărul ciorilor cu durata medie a vieţii unui exemplar, ceva mai bine de 100 de ani, situaţia de la Sf. Gheorghe devine descurajantă.(R.C.) Geniştii români din Irak au scăpat nevătămaţi dintr-o ambuscadă O coloană mixtă de autovehicule românosalvadoriană, care executa misiuni de inspecţie ale podurilor din zona de responsabilitate din Irak, a fost prinsă într-o ambuscadă, duminică dimineaţă, fără să fie înregistrate victime sau pagube materiale după acest incident, informează MApN. Potrivit unui comunicat al purtătorului de cuvînt al MApN, Gelaledin Nezir, incidentul a avut loc duminică, în jurul orei 8.25 (ora Irakului), la aproximativ 10 kilometri vest de localitatea Al Mashru (situată la 30 kilometri nord de Al Hilla), în timp ce se deplasau către ultimul pod pe care îl aveau de inspectat, cei 25 de genişti din plutonul comandat de căpitanul Cătălin Şogor, îmbarcaţi la bordul a trei autocamioane escortate de militari salvadorieni, a fost atacat cu o încărcătură explozivă improvizată şi două lovituri de aruncător, urmate de focuri de armament uşor de infanterie. Atacul a fost executat din ambele părţi ale şoselei de către persoane neidentificate, protejate de vegetaţia înaltă de pe marginea drumului. Convoiul a fost oprit, iar militarii au debarcat şi au ripostat cu armamentul din dotare. După schimbul de focuri, care a durat aproximativ 10 minute, convoiul şi-a reluat deplasarea. Militarii români au executat inspecţia podurilor şi s-au întors în baza de la Al Hilla în jurul orei 10.45. Informat despre eveniment imediat după producerea acestuia, şeful Statului Major General, Eugen Bădălan, i-a felicitat pe militari pentru modul în care au acţionat şi a ordonat respectarea şi în continuare a regulilor şi procedurilor de angajare şi ducere a luptei, precum şi a măsurilor de protecţie individuală suplimentare ordonate pentru astfel de situaţii. Armata României are dislocaţi la Al Hilla 149 de militari genişti, în cadrul Diviziei Multinaţionale Centru-Sud, condusă de Polonia. MERIDIANE