Cuvântul Nou, decembrie 2004 (Anul 15, nr. 4155-4178)

2004-12-02 / nr. 4155

Anul XV Numărul 4155 4 pagini Joi 2 decembrie 2004 2500 lei Fair play-ul rămas la coada vacii Gabriel FLORESCU Fraudă! Strigă din răsputeri Traian Băsescu. Fraudă! îi ţine isonul Corneliu Vadim Tudor. Fraudă! Face vorbire un oarecare candidat la preşedinţie rămas coada cozii. De acord. A fost fraudă. Dar unde-s dovezile, pe ce se bazează reclamagiii? Marţi seara, preşedintele Biroului Electoral Central a ieşit în faţa presei şi a arătat petiţiile prin care se anunţa sus şi tare că au fost fraude inimaginabile şi, în consecinţă, alegerile trebuie reluate de la A la Z. Nu ştim dacă şi campania electorală... în orice caz, respectivele fiţuici - căci nu le putem numi altfel - fără semnături şi ştampile ar trebui considerate nule de drept în orice stat cu pretenţii de democraţie. Nu negăm faptul că au existat destule nereguli în contabilizarea voturilor, procesele verbale au cuprins prea multe greşeli, dovadă că, în ciuda multor scrutinuri, cei ce au făcut parte din birourile secţiilor de votare încă nu ştiu cum să le întocmească. în acest sens se pot face zeci de reclamaţii, începând de la momentul în care membrii secţiilor de votare au fost instruiţi şi până la decizia privind voturile anulate sau nevalabile, în mod cert din acest punct de vedere se pot reproşa foarte multe “scăpări”. Dar ele au fost făcute fără intenţie în majoritatea covârşitoare a cazurilor! Au fost greşeli umane şi numai cine a făcut parte dintr-un birou electoral poate aprecia dificultatea extremă şi responsabilitatea uriaşă ce apasă pe umerii persoanelor respective. Şi să nu uităm starea de oboseală la capătul unei zile în care au trebuit să fie atenţi nu doar 15 ore, ci chiar 24 în unele cazuri. Dar domnul Băsescu nu ştie astfel de lucruri, el este obişnuit doar să-i pună pe alţii să lucreze şi să facă din orice o contestaţie. Să presupunem încă o dată că au existat fraude. Cum se dovedeşte în beneficiul cui s-au făcut? Deocamdată n-am auzit de dovezi în acest sens. Au influenţat ele numărul mandatelor de la Camera Deputaţilor şi Senat sau e vorba doar despre preşedinţie, buba care îl doare cel mai mult pe liderul democrat? De asta se face cel mai mare caz, din acest motiv nu se acceptă cu fair-play rezultatele unor alegeri care, nota bene, au coincis cu rezultatele sondajelor de opinie realizate anterior şi cu cele din ziua alegerilor. Atunci ce facem? îi punem la zid, cerem demisia şi îi ameninţăm cu proces penal şi pe directorii de la CURS şi INSOMAR pentru că nu l-au dat câştigător pe Traian Băsescu? Pierderea unor alegeri într-un stat democratic este un lucru normal şi chiar dacă nimănui nu-i place să piardă, acceptă faptul că într-o dispută trebuie să existe un învingător şi un învins. Aproape la unison comentatorii politici au remarcat cu stupefacţie că în cazul Băsescu o astfel de notă de sportivitate nu există, au condamnat încercarea sa de a “ucrainiza” alegerile din România. Cu această ultimă acuzaţie nu putem fi de acord deoarece situaţia din vecini este cu totul diferită de a noastră şi nu credem, nu vrem să credem, că cineva ar fi atât de iresponsabil încât să declanşeze o nouă golaniadă pentru că nu i-a ieşit pasenţa. Oricum, prin modul cum nu a acceptat înfrângerea, democratul și-a făcut sieși rău în perspectiva celui de-al doilea tur de scrutin demonstrând că sportivitatea nu s-a născut la Basarabi. Angajaţii din Sănătate îşi vor primi lefurile şi tichetele de masă Ca urmare a rectificării bugetare prin care s-au alocat, săptămâna trecută, 600 de miliarde de lei domeniului sănătăţii, preconizatele probleme legate de finanţarea sistemului s-au rezolvat. Aşadar, se poate acum spune că în acest sfârşit de an “angajaţii din Sănătate îşi vor primi la timp salariile pe luna decembrie, dar şi tichetele de masă pe lunile noiembrie şi decembrie”, după cum a declarat ieri pentru “Cuvântul nou” preşedintele Sindicatului SANITAS Covasna, Ştefan Joos, care a adăugat: “Am făcut precizarea cu tichetele de masă deoarece în judeţul nostru pe noiembrie acestea au fost acordate până în prezent doar la spitalele din Baraolt, Târgu Secuiesc şi Vâlcele. Este evident, deci, faptul că în această lună salariaţii celorlalte unităţi spitaliceşti din judeţ vor primi un număr dublu de tichete, adică 20. Aşteptăm ca mâine (astăzi, n.r.) Casa de Asigurări de Sănătate să primească fila de buget şi, astfel, salariile să poată fi acordate la timp, adică pe 10 (lichidarea pe noiembrie) şi pe 23 (avansul, cu două zile mai devreme - deci înainte de Crăciun, pe decembrie).” Doru D. FELDIOREAN pagina 3 wsm Cotidian social-politic al județului Covasna în Covasna. Mii de alegători au votat pe liste speciale Luni la ora 20.00, Covasna a trimis la Biroul Electoral Central (B.E.C.) primele rezultate finale ale alegerilor de duminică. Fiind circumscripţia cu cel mai mic număr de electori din ţară, voturile covăsnenilor au putut fi numărate mai repede. Operativitatea acestui proces de contabilizare a opţiunilor locuitorilor din judeţ a fost umbrită de numeroasele greşeli constatate la întocmirea proceselor verbale. Judecătoarea Alina Manciu, preşedinta Biroului Electoral Judeţean consideră totuşi că nu au existat nereguli flagrante şi că, în general, alegerile s-au desfăşurat corect, cu unele mici excepţii, care însă nu sunt de natură să afecteze rezultatul scrutinului la nivel de judeţ. Domnia sa a recunoscut că cele mai multe probleme au apărut după închiderea urnelor şi numărarea voturilor. Slaba pregătire a unor preşedinţi de secţii a făcut ca în procesele verbale să apară cifre bizare. „Mulţi dintre ei nu au avut bunăvoinţa să citească legea. S-au făcut pregătiri, li s-a explicat cum trebuie să procedeze. Eu nu pot să gândesc şi în locul lor. Chiar şi un copil de clasa întâi citea mai bine modelul procesului verbal“, a declarat preşedinta BEJ. Preşedinţii secţiilor de vot au fost propuşi de prefect, pe baza criteriilor din lege. Primele persoane cooptate au fost magistraţii, apoi cele cu pregătire juridică şi la urmă oameni „de treabă“, apreciaţi la nivel local. Evident, cei din urmă au fost şi cei mai mulţi. Cu câteva zile înainte de alegeri, la Tribunalul Covasna, bileţelele cu numele acestora au fost introduse în urnă, iar sorţii au decis membrii din conducerea secţiilor de vot. Prefectul Horia Grama admite că printre „norocoşi“ au fost foarte mulţi lipsiţi de experienţa alegerilor trecute, acesta fiind unul dintre motivele neregulilor constatate în întocmirea proceselor verbale. Turism electoral la propriu Câteva mii de români din alte judeţe au votat în Covasna pe listele speciale. Din cele 110759 de persoane care au intrat duminică în cabina de vot, 101.179 sau regăsit pe listele permanente, 3777 de electori au votat pe listele speciale de tip 1, iar 5803 pe listele speciale de tip 2. Conducerea BEJ şi prefectul Horia Grama sunt de părere că numărul mare de voturi „speciale“ provin de la membrii secţiilor de votare şi de la poliţiştii ori jandarmii care au asigurat paza acestor obiective. Aceştia, fiind în exerciţiul funcţiunii nu s-au mai deplasat până la secţiile unde erau arondaţi, aşa că au votat la locul de muncă. De asemenea, multe voturi de acest tip provin de la turişti. Nu cei electorali, reperaţi de Alianţa D.A., ci de la pensionarii care se aflau la tratament în staţiunea Covasna. Prefectul Horia Grama apreciază că în staţiunea amintită au fost circa 3000 de electori din alte judeţe. Chestorul Constantin Scurtu, şeful IJP a declarat că subordonaţiidomniei sale nu au sesizat persoane aduse cu autobuzele la vot şi că nu au avut loc incidente deosebite. Cu toate acestea, o undă de neîncredere persistă, întrucât voturile electorilor din alte judeţe nu au fost verificate, în mod normal, deși era o muncă titanică, BEJ trebuia să verifice dacă persoana care a ocupat un loc pe o listă specială a votat sau nu în localitatea de domiciliu. Alina Mandu a spus că a încercat să facă aceste demersuri însă s-a lovit de refuzul Rázvan CONDREA (Continuare în pagina a 2-a Ziua Naţională a României Hora Unirii împiedicată în gropile marilor absenţi Ieri, 1 decembrie, Ziua Naţională a României a fost sărbătorită la Sfântu Gheorghe parcă mai fastuos decât oricând. Să fi contribuit sau nu şi recentele alegeri, cert este că încă de dimineaţă în oraş se simţea o atmosferă de sărbătoare şi aşa a continuat pe tot parcursul zilei, indiferent de micile răutăţi care nu au lipsit, dar care se pare că nici nu au mai lăsat acelaşi gust amar de altădată. Ieri, încă de la începutul zilei, tricolorul înveselise străzile... sau numai porţiuni din acestea, pe Bulevardul 1 Decembrie au fost amplasate steaguri numai până la un anumit punct... mai precis până unde începea cândva Petőfi Sándor. Desigur, murmurele nau întârziat să apară, mulţi văzând în aceasta o anumită încercare de luare în derâdere a celei mai importante zile a românilor. Cu toate acestea, tricolorul nu a lipsit, el a fost arborat de toate instituţiile, chiar şi de Primărie (se pare că domnul primar şi-a învăţat lecţia legată de drapel), putând fi zărit chiar şi la balcoanele blocurilor. Ca şi continuitatea sărbătoririi zilei de 1 decembrie, şi în acest an la difuzeaţe din centrul oraşului s-a putut asculta muzica specifică, imnul nelipsind ca şi popularul “Noi suntem români”, de altfel, în spiritul tradiţiei, la prânz s-a oficiat slujba la Catedrala Ortodoxă, urmând ca de acolo să se plece, cu muzică de fanfară, în Piaţa Mihai Viteazul, pentru deja clasica depunere de coroane. Ocazie pe care oamenii politici ai micului nostru judeţ n-ar fi pierdut-o în nici un caz. Prin urmare, ieri, pe la orele amiezii, Catedrala Ortodoxă din Sfântu Gheorghe, a fost asaltată de oameni politici de oameni de afaceri, de foarte mulţi cetăţeni. După slujba religioasă, întreaga suflare s-a deplasat spre Piaţa Mihai Viteazul. Parcă mai mult decât prezenţa acestor personalităţi publice a impresionat, aşa cum se întâmplă an de an de o vreme încoace, spectacolul oferit de directorul Romtelecom Covasna, mare iubitor al tradiţiilor, Ciprian ______________________Monica VOINEA (Continuare în pagina a 2-a Păstrarea unei tradiţii ) Ce se întâmplă de regulă: Când stăpânul nu-i acasă? Măsuri minime de siguranţă ce se cer luate pentru a preîntâmpina „vizita" hoţilor în absenţa proprietarului locuinţeiJudeţul Covasna este o zonă destul de liniştită, unde nu se petrec acte de mare violenţă, spargeri spectaculoase, lovituri cu mână armată. Cu prilejul săptămânalelor întâlniri cu presa ale conducerii Inspectoratului de Poliţie al judeţului Covasna, chestorul Constantin Scurtu, inspectorşef, evidenţiază mereu aceste adevăruri. Sunt însă şi aspecte de care ar trebui să se ţină seama în scop preventiv legate de paza şi siguranţa propriilor locuinţe, dar şi a firmelor, sediiilor ori a unor obiective economice, în conformitate cu prevederile Legii 333/ 2003 este necesar să se asigure în bune condiţii paza şi protecţia incintelor prin intermediul unor forţe şi cu mijloace specifice, în scopul asigurării depline a siguranţei caselor, obiectivelor, bunurilor şi valorilor împotriva oricăror acţiuni ilicite care lezează dreptul de proprietate. Societăţile comerciale indiferent de natura capitalului social, precum şi alte organizaţii care deţin bunuri sau valori cu orice titlu sunt obligate să asigure paza şi acestora. Dar cetăţenii se îngrijesc, oare, întotdeauna când pleacă de acasă dacă totul e închis, dacă musafirii nepoftiţi nu au pe unde să intre şi să fure? Realitatea arată că într-un procent mare lucrurile se prezintă bine, dar sunt şi excepţii speculate la momentul potrivit de răufăcători. Dacă în mediul urban este mai multă ordine şi disciplină la acest capitol, în mediul rural se petrec mai des cazuri de tâlhărie, furtişaguri violarea domiciliilor, fiindcă orice mişcare este cunoscută. Metodă clasică de acţiune ! Vă oferim în cele ce urmează cel mai recent caz de asemenea factură, din care se pot trage destule învăţăminte. în după-amiaza zilei de 26 noiembrie 2004, lucrătorii de la Postul de Poliţie comunală Bodoc au fost sesizaţi de către un cetăţean de pe raza de competenţă despre faptul că în timp ce a absentat de acasă o persoană necunoscută a pătruns în locuinţă, de unde a sustras suma MHi Echipa operativă din cadrul I.P.J. i 1|2 ii- !■■■ Covasna s-a deplasat la faţa locului şi în urma efectuării cercetărilor a stabilit că tiI ij * li SSQHIIPISSSiiH autorul a pătruns în casă în „stilul Jl | j| j tradiţional” de acţiune al infractorilor, prin * ' li fel*. escg|0 i-rea unei scări şi forţarea ferestrei de la baia locuinţei. în urma stabilirii unui cerc de suspespecţi şi defintivarea invetigaţiilor sa ajunsşi la vizitator, care este un tânăr de 19 ani, K. Levente , domiciliat în satul Olteni. Prejudiciul a putut fi recuperat în proporţie de 90% şi predat părţii vătămate, iar tânărul este cercetat sub aspectul săvârşirii infracţiunii de furt calificat. Aşadar, o păţanie cu happy end pentru proprietar şi un Final previzibil pentru hoţ. Horia C. DELIU Happy end parţial  TfüffiHH de 7 000 000 ,ei' O I Primăria Sfântu Gheorghe achiziţionează imobil pentru un cămin de nefamilişti în Lunca Oltului încă de la începutul anului în bugetul Consiliului local al municipiului Sfântu Gheorghe a fost prevăzută suma de 3 miliarde lei pentru cumpărarea unui imobil în vederea înfiinţării locuinţelor sociale, în cadrul recent desfăşuratei şedinţe extraodinare a Consiliului local municipal, primarul municipiului, Albert Almos, a propus să fie adoptate două hotărâri datorită faptului că imobilul care se doreşte a fi achiziţionat are ca proprietari doua firme diferite. Acestea, evident că au fixat şi două preţuri cu care consiliul local ar putea fi de acord sau nu, în funcţie de posibilităţi. Astfel, conform deciziei Tribunalul Covasna s-a dat încuviinţarea pentru vânzarea prin negociere directă a imobilului aflat în proprietatea SC Torpi SRL, aflată în prezent în faliment. Valoarea imobilului, de fapt a unei părți din imobil aflat în proprietatea Torpi, a fost estimată la 2,2 miliarde lei, sumă pe care consiliul localli-0 permite, în schimb, cealaltă parte atinge suma de 1,350 miliarde lei întrucât în această secţiune a imobilului nu s-au făcut nici un fel de îmbunătăţiri. Problema e că iniţial, cele două obiective sau valoarea lor la Daniela ANDREI (Continuare în pagina a 3-a) t Parlamentul European recomandă încheierea negocierilor cu România Comisia de Relaţii Externe a Parlamentului European a aprobat un raport recomandând încheierea negocierilor cu România anul acesta, pentru a permite semnarea tratatului de aderare în prima parte a anului viitor, conform corespondentului BBC la Bruxelles. Raportul, întocmit de socialistul francez Pierre Moscovici, subliniază şi aspecte negative, precum corupţia, sărăcia, presiunile executivului asupra magistraţilor, atacurile la adresa ziariştilor. Deşi euro-parlamentarii au respins amendamentele mai dure care cereau amânarea încheierii negocierilor, ei s-au arătat îngrijoraţi de acuzaţiile de fraudă electorală, spune BBC. Raportul Moscovici a fost aprobat cu o majoritate confortabilă - 64 pentru, 8 împotrivă, 5 abţineri - dar nu aşa de mare ca aceea pentru Bulgaria. Totuşi, atmosfera în noul Parlament European, ales în iunie, pare mult mai favorabilă României decât era la începutul anului, când unii parlamentari, inclusiv raportoarea de atunci Emma Nicholson, doreau chiar suspendarea negocierilor cu România, apreciază BBC. Nicholson şi-a schimbat părerea între timp, dar mai rămân voci critice. Ecologistul olandez Joost Lagendijk l-a acuzat pe Pierre Moscovici că a prezentat o imagine prea pozitivă, părtinitoare, a României. "Nu face cinste Parlamentului faptul că, în decurs de şase-şapte luni, ne-am schimbat complet opinia, în timp ce situaţia din România nu s-a schimbat cu adevărat”, a declarat Lagendijk, citat de BBC. El a cerut ca votul să fie amânat cu cîteva luni, pînă cînd guvernul român va face mai multe eforturi să remedieze situaţia. Amendamentele în acest sens au fost însă respinse, după cum au fost respinse şi criticile privind cazuri specifice, precum Poiana Mare şi Roşia Montană, precizează BBC. A fost respins de asemenea un amendament care vr ca România şi Bulgaria să semneze tratate de aderare diferite, permiţînd deci decuplarea celor două ţări. Euro-parlamentarii au subliniat însă că o sursă majoră de preocupare o reprezintă corupţia şi puţinele cazuri judecate de corupţie la nivel înalt. (Continuare în pagina a 2-a Leonid Kucima cere reorganizarea alegerilor prezidenţiale Preşedintele ucrainean în exerciţiu, Leonid Kucima, a cerut, miercuri, reorganizarea alegerilor prezidenţiale, a informat agenţia Interfax, citată de AFP. Preşedintele Kucima a făcut această declaraţie în timpul unei reuniuni consacrate Situaţiei economice din Ucraina. El a propus ca procesul electoral în vederea desemnării şefului statului să fie reluat de la început. K .-címea 7/-a. -exprimat opoziţia faţă de reorganizarea tumui doi al alegerilor, aşa cum cere opoziţia."Nicăieri în lume nu există un al treilea tur de scrutin (...). Este vorba de o farsă şi nu voi susţine această idee pentru că este anticonstituţională”, a adăugat el. Un referendum privind federalizarea Ucrainei va avea loc în regiunea Doneţk Parlamentul regional din Doneţk a anunţat, miercuri, că a fixat data de 9 ianuarie pentru organizarea unui referendum referitor la crearea unei federaţii în Ucraina, din cauza crizei care afectează ţara, transmite AFP. "Acest referendum nu se referă la o separare a regiunii, ci solicită populaţiei să voteze amendarea Constituţiei astfel încît Ucraina să devină o federaţie reunind mai multe regiuni cu acelaşi statut”, a declarat un purtător de cuvînt al administraţiei regionale, Olena Bondarenko, locuitorii regiunii îşi dau acordul în acest sens, “regiunea Doneţk va cere Parlamentului de la Kiev să efectueze modificările necesare în Constituţie”, a adăugat ea.