Cuvântul Nou, decembrie 2004 (Anul 15, nr. 4155-4178)

2004-12-04 / nr. 4157

JS 61 la sută dintre şomeri provin din mediul rural Din cei aproape 6800 de şomeri înregistraţi la Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Covasna, la sfârşitul lunii noiembrie a.c., 2314 persoane beneficiază de indemnizaţie de şomaj, iar 315 persoane primesc plăţi compensatorii, în legătură cu vârsta şomerilor se constată că o treime din numărul şomerilor indemnizabili se încadrează în categoria de persoane cu vârsta între 30 - 50 de ani, în schimb, sub 25 de ani sunt doar 200 de persoane. Pe de altă parte, în rândul şomerilor neindemnizaţi sunt foarte mulţi tineri în vârstă de până la 25 de ani, respectiv 1200 de persoane, majoritatea acestor tineri aflându-se, aşadar, în căutarea unui loc de muncă. Din punct de vedere al pregătirii profesioanle, cei mai mulţi şomeri care beneficiază de indemnizaţie de şomaj sunt muncitori, mai exact 76 la sută, iar şomerii cu studii superioare reprezintă cam 5 la sută, existând în evidenţă chiar şi cinci şomeri care au absolvit medicina şi urmează să-şi dea rezidenţiatul. Referitor la şomerii neindemnizaţi, ponderea o deţin tot muncitorii,respectiv "92,4 la sută, în schimb, şomerii cu studii superioare sunt în proporţie doar de 1,3 la sută. Dacă analizăm situaţia şomerilor din punct de vedere al domiciliului acestora se poate constata că o mare parte a şomerilor (indemnizabili şi neindemnizabili) provine din mediul rural, respectiv 61 la sută, în mediul urban, numărul mare al şomerilor este concentrat în zona Sfântu Gheorghe, comparativ cu zona întorsura Buzăului unde sunt luaţi în evidenţă cei mai puţini şomeri. Referitor la mediul rural, cei mai Vasilica CIOBANU (Continuare în pagina a 2-a) Anul XV Numărul 4157 4 pagini Sâmbătă 4 decembrie 2004 2500 lei Vor fi vânduţi românii covăsneni? Gabriel FLORESCU Configuraţia viitorului guvern tinde să se închege. Discuţiile dintre PSD şi UDMR vor fi demarate chiar înainte de al doilea tur de scrutin pentru prezidenţiale şi este foarte probabil că se va ajunge la o înţelegere. Consiliul Operativ al uniunii urmează să decidă cu cine va defila în viitorul mandat, chiar dacă variantele sunt puţine. Este clar că o alianţă cu PNL-PD este exclusă dat fiind că împreună cele două formaţiuni de-abia ajung la o majoritate de 40%, în vreme ce o continuare a formulei PSD-UDMR are şanse de reuşită, mai ales dacă şi minorităţile îi vor acorda sprijin. Aşadar, lucrurile sunt cât se poate de clare în această privinţă. Chestiunea care ne interesează cel mai mult pe noi, locuitorii judeţului Covasna, vizează în mod firesc pretenţiile pe care le va emite UDMR pentru a participa la guvernare. Chiar Frunda György a accentuat faptul că partidul său nu acceptă decât o coparticipare la guvernare, nicidecum doar un sprijin parlamentar pe care să-l acorde PSD așa cum s-a întâmplat până în prezent. Deci, pe lângă posturi de miniștri și secretari de stat, uniunea va cere să-şi desemneze reprezentanţi şi la nivel judeţean. Au accentuat udemeriştii asupra acestei idei cu mult înaintea alegerilor, iar acum vor discuta de pe o poziţie mult mai favorabilă pentru ei. Nu trebuie să ne îmbătăm cu apă chioară şi să nu înţelegem de ce vor reprezentanţii etniei maghiare să impună atribuirea unor posturi cheie în administraţia locală. Prin numirea unui prefect udemerist în judeţul Covasna s-ar declanşa o adevărată avalanşă de demiteri şi demisii la nivelul Prefecturii, dar şi al instituţiilor descentralizate. Având în mână singurul organism care îi poate împiedica în efectuarea paşilor concreţi spre o autonomie teritorială, este clar că udemeriştii nu vor avea nici un fel de scrupule pentru a folosi toate pârghiile spre a-şi atinge scopul. Acelaşi Frunda declara fără echivoc: “în ceea ce priveşte problematica autonomiei, vom avea aceeaşi poziţie faţă de partenerii noştri ca şi faţă de electoratul nostru.” Se vor adopta, probabil, într-o veselie continuă, tot felul de decizii şi hotărâri în acest sens, se vor folosi toate portiţele semilegale pentru crearea de facto a Ţinutului secuiesc. Nu încercăm să zugrăvim o imagine apocaliptică, dar nici să minimalizăm nişte riscuri reale pentru comunitatea românească dat fiind că ea va cunoaşte nemijlocit efectele unei astfel de politici. Dacă PSD va ceda în faţa şantajului udemerist, atunci este de la sine înţeles că nu vom avea alternative în faţa valului naţionalist care va tinde să forţeze populaţia românească fie să se supună, fie să plece. Dacă în campania electorală partidele româneşti s-au contrat într-un mod incalificabil, acum ar fi timpul să lase deoparte orgoliile şi să acţioneze ca o forţă unită, în ultimă instanţă, aşa cum UDMR poate pune condiţii, tot aşa şi reprezentanţii comunităţii româneşti trebuie să ceară ferm respectarea anumitor prevederi, inclusiv la nivel central. A4 Cu şpriţul în nas la volan fcajISS^îSA - Imprudenţe care costă: Dintre numeroasele abateri cu care se confruntă zilnic agenţii de la Circulaţie, cea mai gravă - cel puţin în opinia noastră - o reprezintă conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice. Starea de euforie pe care o induce ingurgitarea unei anumite cantităţi de „drog” lichid se repercutează direct asupra reflexelor celui de la volan, reacţiile în faţa unor situaţii mai speciale în trafic sunt încetinite, pericolele se minimalizează şi uita aşa apar evenimentele nedorite: ieşiri în decor, derapaje, intrarea pe contrasens, depăşiri riscante şi chiar tamponări frontale. Săptămânal sunt depistaţi cetăţeni băuţi în trafic, numărul lor crescând mai ales în preajma unor evenimente mai aparte. Iar cum zodia Sărbătorilor hibernale stă să înceapă, este de aşteptat ca şi cifra celor care comit asemenea abateri să crească, de aceea lucrătorii Poliţiei Rutiere sunt pe fază, după cum l ne-a precizat comisarul Ioan târ^ş^aţ-formaţiunii. „Mă scuzaţi, am greşit!” Prima reacţie a şoferului suprins în această postură este bâiguiala de genul „Mă scuzaţi, am greşit! Nu am crezut că o bere, două, ori un pahar de vin pot să-mi facă rău”. . Ghinionul conducătorului auto (sau...’’norocul” la urma urmei, pentru că s-a evitat un posibil accident) atunci când este oprit şi testat cu fiola are dimensiuni mai -mici dacă nu s-a consumat prea mult, riscându-se doar suspendarea permisului pentru trei luni. în schimb, în situaţii mai grave se ajunge la întocmirea dosarului penal. Din cazurile înregistrate pe parcursul unei singure zi am ales doar câteva depistate recent în municipiul breslelor. Astfel tânărul S.J., în vârstă de 22 ani domiciliat în ____________ Târgu Secuiesc, a fost găsit conducând autoturismul CV-03- DHP pe strada Fabricii din localitate în stare de ebrietate, aparatul indicând 0,57 mg/l alcool pur în aerul expirat. Un cetățean matur de data aceasta, E.K, de 46 ani, de fel din Ghelinţa, a fost depistat la volanul maşinii cu numărul CV-03-DSP tot „aghezmuit" ( 0,49 mg/l alcool pur în aer expirat ). în plus, respectivul avea permisul de conducere reţinut din data de 30 noiembrie 2004 pentru ghidi ce abatare? Incredibil: conducerea autovehiculelor în stare de ebrietate ( atunci etilotestul a indicat „doar” 0,43 mg/l alcool pur în aer expirat)dosarul său aflându-se deja în lucru. De unde se vede că E.K. nu a tras nici un soi de învăţăminte după boacăna mai veche, în ambele cazuri s-au întocmit acte premergătoare pentru săvârşirea infracţiunii prevăzute de art. 79, alin. 1 şi 78,alin.2 din OUG nr.195/2002. Nuieluşa lui Moş Nicolae Cu valori ceva mai modeste au fost înregistraţi conducătorul auto D.J. , de 54 ani, din Tg.Secuiesc, pilotând în oraşul natal automobilul înmatriculat cu numărul CV-03-YKA, având „numai” 0,33 mg/l alcool pur în aer expirat, şi tânărul S.M.S., în etate de 24 ani, domiciliat în Coşeni, care ia volanul autoturismului CV- 02- SVO. Acesta a fost oprit pe strada Lt. David Păiş din municipiul Sfântu Gheorghe. Testat, a reieşit că băuse ceva, însă nu prea mult, de vreme ce fiola a arătat 0,16 mg/ l alcool pur în aer expirat. Ce va fi în zilele viitoare din acest punct de vedere nu e prea greu de anticipat, mai ales că vine...Moş Nicolae! Cu „nuieluşa” pentru cei care nu sunt cuminţi şi fac prostii! Horia C. DELIU Cotidian social-politic al județului Covasna Autorităţile covăsnene visează să reintroducă moda îmbăiatului în apă minerală Renumit în trecut ca un judeţ cu multe staţiuni în care se putea face baie în apă minerală pentru revigorarea sănătăţii, acum, această faimă _____________«r— aproape că a naturale sunt suficiente. Pentru a readuce moda scăldatului în apă minerală, autorităţile covăsnene şi-au propus să sprijine materializarea unor proiecte ce vizează şi reabilitarea băilor de apă minerală din mai multe staţiuni din judeţ, în vederea introducerii lor în circuitul turisticnaţional. De la intenţie la fapte drumul pare să fie însă extrem de lung. După unele încercări eşuate, conducerea Consiliului Judeţean Covasna încearcă din nou să obţină câteva milioane de euro pentru reabilitarea „Drumului Apelor Minerale“, în ultima şedinţă a CJ, aleşii Covasnei au hotărât ca instituţia judeţeană să se asocieze cu localităţile care dispun de surse de apă minerală: municipiul Sfântu Gheorghe şi comunele Breţcu, Malnaş, Vâlcele, Bodoc, Belin, Bixad. Acesta este primul pas în vederea participării cu un proiect de finanţare în cadrul Programului PHARE 2004-2006- Coeziune Economică şi Socială, în secţiunea de proiecte mari de infrastructură regională. Perle ale turismului lăsate în paragină Se spune că în staţiunea Covasna, dacă bagi degetul în pământ ţâşneşte apă minerală. Această bogăţie a atras atenţia unei renumite compani americane care acum exploatează câteva izvoare. Din păcate, în alte părţi ale judeţului adevărate daruri ale naturii sunt foarte puţin exploatate în scop turistic. Ba mai mult, zeci de izvoare de apă minerală cu efecte terapeutice sunt lăsate în Staţiuni paragina întregi, precum Vâlcele, unde prinţul Obremovici al Serbiei venea aproape în fiecare an, sau Malnaş- Băi, unde Minulescu şi-a găsit muza poetică, arată acum ca după un bombardament, încă din legislatura trecută, Vajda Lajos, vicepreşedintele Consiliului Judeţean declarase că această instituţie a întocmit un proiect în vederea reabilitării staţiunilor, însă punerea Rázván CONDREA (Continuare în pagina a 2-a) "MM am disparut"cu toate - că resursele pagina 3 ■ Sport ■r «r p;'4k îj jp ' ! - ft 'Iii Sk '■ SiMfllloMa. * Avem deputat! Deşi perspectivele nu erau foarte promiţătoare, iată că, totuşi, românii din judeţul Covasna au un deputat al lor în persoana domnului Petre Străchinaru, candidat din partea Alianţei PNL-PD. Felicitări şi sperăm ca noul deputat să reprezinte cu cinste comunitatea românească din acest judeţ! Să amintim şi faptul că, pentru prima oară, şi românii din Harghita au un deputat, acesta fiind actualul prefect Mircea Duşa (PSD). Unde-s doi puterea creşte, chiar dacă provin din tabere diferite... Premieră la Teatrul „Andrei Mureşanu“ Teatrul „Andrei Mureşanu“ din Sfântu Gheorghe prezintă sâmbătă 4 decembrie, de la ora 19.00, premiera spectacolului „Devoratoarea de litere“, în regia domnului Horaţiu Mihaiu, în distribuţie: Nadia Sămărghiţan, Mirela Bucur Pal, Tiberiu Tudoran, Camelia Paraschiv, Sergiu Aliuş, Mona Codreanu, Inna Andriucă, Valeria Olar. Deoarece biletele pentru premieră s-au epuizat, conducerea Teatrului roagă publicul spectator ca pentru următoarele spectacole să-şi rezerve din timp locurile. Acelaşi spectacol va putea fi vizionat şi duminică, 5 decembrie, tot de la ora 19. Asistenta medicală în comuna Valea Mare « ■ ...... ‘ Mulţumim lui Dumnezeu că ne-a rânduit o doctoriţă aşa de bună şi de cumsecade” Scriam nu demult că, după ce Primăra comunei Valea Mare a fost refutată din clădirea Căminului cultural într-una nouă, în fostele birouri ale primarului şi secretarului primăriei, a fost amenajat cabinetul medicului de familie. în martie anul acesta, pe postul respectiv a venit tânăra doctoriţă Claudia Savu, care terminase perioada de stagiatură efectuată la Spitalul judeţean din municipiul Sfântu Gheorghe. Prin competenţă profesională şi omenie a reuşit în scurt timp să-şi apropie pacienţi de toate vârstele şi ocupaţiile. Aşa se face că în prezent, pe lista dânsei de pacienţi sunt înscrişi peste 1000 din cei aproape 1300 de locuitori ai acestei comune, reînfiinţată doar cu vreo 5 ani în urmă. Oamenii nu mai sunt nevoiţi acum să bată drumurile la foştii lor medici de familie din comunele vecine Boroşneu Mare şi Reci, şi chiar din Sfântu Gheorghe. Mulţi dintre ei nu mai ajung în situaţia de a fi nevoiţi să meargă la consultaţii la un medic specialist de la oraş sau să se interneze în spital, ca înainte. Doamna doctor Claudia Savu ne spunea că pentru început este mulţumită de condiţiile asigurate în cabinetul în care îşi desfăşoară cea mai mare parte din activitate, cabinet care dispune de dotarea minimă necesară în materie de aparatură şi instrumentar medical, de mobilier şi alte obiecte de inventar. Această dotare a fost asigurată înaintea venirii dânsei la Valea Mare, prin Programul PHARE de reabilitare a unităţilor medicale din mediul rural, program finanţat de Banca Mondială. Având şi instalaţie de alimentare curentă cu apă potabilă, cabinetul a întrunit condiţiile obţinerii autorizaţiei igenico-sanitare de funcţionare, aşa că nici în această privinţă nu sunt probleme, în curând va dispune şi de încălzire centrală. Satisfacţiile profesionale ale tinerei dar competetentei doctoriţe n-au întârziat să apară. Oamenii sunt mulţumiţi de efectele binefăcătoare ale tratamentelor prescrise de dânsa, în urma stabilirii unor diagnostice exacte. “în zilele de luni, când am program de consultaţii după amiaza, nu mă mai întorc acasă, la Sfântu Gheorghe. Am o gazdă în Valea Mare şi rămân aici. Contează foarte mult faptul că oamenii văd că sunt lângă ei, că în cadrul activităţii de______________AUREL GOLCIU (Continuare în pagina a 2-a) Guvernul pregăteşte al doilea tur de scrutin Guvernul pregăteşte organizarea celui de-al doilea tur de scrutin, imprimarea bulentinelor de vot urmăTOrSă se încheie joia viitoare, ultima zi de predare a acestora către birourile electorale ale secţiilor de votare fiind 11 decembrie. W -Lui^ 'd'-jie-^iit pentru administraţia publică, Gheorghe Emacu, a c? clătat, vineri, în cadrul videoconferinţei cu prefecţii, că se vor utiliza aceleaşi ştampile, iar pentru consemnarea rezultatelor, se vor folosi aceleaşi modele de procese-verbale din primul tur de scrutin pentru alegerea preşedintelui României. “De aceea, trebuie să vă asiguraţi că ştampilele folosite în primul tur se păstrează în condiţile prevăzute de lege”, a precizat Emacu. El a adăugat că dimensiunile buletinelor de vot, dar şi modul în care se va face înscrierea candidaţilor pe buletin vor fi stabilite printr-o hotărîre a Biroului Electoral Central. La nivel local, autorităţile administraţiei publice trebuie să verifice dacă materialele folosite la alegerile din 28 noiembrie au fost recuperate şi dacă sînt în chie buna pentru a putea fi folosite și în turul al doilea. Gheorghe Emacu le-a solicitat responsabililor locali să se mobilizeze pentru al doilea tur de scrutin, după validarea alegerilor de către BEC. Potrivit ministrului delegat, procesul de pregătire a alegerilor presupune angajarea unui volum important de resurse umane şi materiale, precum şi un efort considerabil de organizare. Multe activităţi coincid cu cele desfăşurate pentru primul tur, a spus Emacu, adăugind că prioritară pentru această perioadă este tipărirea buletinelor de vot. Acolo unde este necesar, va fi reluat procesul de instruire a personalului implicat în derularea alegerilor. Conform dispoziţiilor Legii nr.370/2004, al doilea tur de scrutin va avea loc în aceleaşi secţii de votare şi circumscripţii electorale şi pe baza aceloraşi liste de alegători de la primul tur, iar conducerea operaţiunilor electorale (Continuare în pagina a 2-a) | Preşedintele polonez anunţă progrese în poziţia Rusiei faţă de Ucraina v!l %likHf*iANE 31 Preşedintele polonez, Aleksander Kwasniewski, unul dintre mediatorii crizei ucrainene, a anunţat că s-au înregistrat progrese în atitudinea Rusiei faţă de situaţia postelectorală din Ucraina, relatează AFP. “Există progrese. Vinerea trecută, în cursul discuţiilor noastre, Rusia se împotrivea la orice. Ea considera că alegerea lui Viktor Ianukovici este legitimă şi nu dorea să negocieze nimic (...). Astăzi, ni se spune că există dovezi în privinţa existenţei unor fraude şi că trebuie căutată o soluţie”, a declarat Kwasniewski, într-un interviu acordat postului de televiziune TVN. “Rusia se află într-o situaţie dificilă. Preşedintele Putin s-a angajat în susţinerea unuia dintre candidaţi. Nu cred că este în continuare mulţumit de decizia sa”, a afirmat şeful statului polonez. “Considerăm că Rusia este partenerul indispensabil pentru căutarea unei rezolvări a crizei” ucrainene, a adăugat preşedintele Kwasniewski. “Alegerile din Ucraina nu s-au încheiat. Trebuie repetat cel de-al doilea tur, cu aceiaşi candidaţi. Trebuie să acordăm ucrainenilor şansa unui scrutin liber, apoi să le recunoaştem opţiunea, indiferent de învingător”, a subliniat Kwasniewski. Preşedintele polonez consideră că cel de-al doilea tur trebuie să fie organizat “cît mai curînd posibil”. Aleksander Kwasniewski face parte dintre mediatorii internaţionali care s-au angajat să găsească o soluţie pentru Ucraina, alături de şeful statului lituanian, Valdas Adamkus, de înaltul Reprezentant pentru Politică Externă al Uniunii Europene, Javier Solana, de preşedintele Dumei de Stat a Rusiei (Camera Inferioară a Parlamentului rus), Boris Grîzlov, şi de secretarul general al Organizaţiei pentru Securitate şi Cooperare în Europa (OSCE), Jan Kubis. Pe de altă parte, ambasadorul Ucrainei la Varşovia, Igor Hartcenko, a mulţumit zecilor de manifestanţi reuniţi în faţa misiunii diplomatice, în semn de solidaritate cu populaţia ucraineană. în plus, el a nu s-a pronunţat în favoarea vreunuia dintre candidaţi, ci a menţionat că susţine Ucraina.