Cuvântul Nou, decembrie 2004 (Anul 15, nr. 4155-4178)

2004-12-02 / nr. 4155

Anul XV Nr. 4155 CUVÂNTUL NOU la dispoziţia dv. Dragă redacţie ! „Deşi am intrat în ultima lună a anului nu am depus până acum - din motive familiale - actele necesare pentru a primi sprijinul bănesc pe care statul în oferă posesorilor de terenuri agricole pentru campania de toamnă şi de primăvară. Aş vrea să ştiu ce condiţii trebuie îndeplinite de producătorii agricoli pentru a beneficia în toamna acestui an de subvenţii pe produs, o înlesnire de care şi eu aş dori să beneficiez. • •• Menţionez că sunt proprietarul unui teren de trei hectare şi jumătate pe care îl lucrez cu cineva. Cu mulţumiri”, Ion B., judeţul Covasna Termenul nu a expirat într-adevăr, până la finele lunii decembrie a.c. se mai pot depune documentele necesare potrivit prevederilor H.G.nr.1594/2003 privind sprijinul direct al statului prin acordarea de subvenţii în anul 2004 producătorilor agricoli din sectorul vegetal. Acest sprijin se oferă în scopul creşterii producţiei şi a indicilor de calitate a produselor agricole, de subvenţia pe produs vor beneficia producătorii agricoli organizaţi în exploataţii agricole înregistrate în anul 2004 la Direcţia pentru Agricultură şi Dezvoltare Rurală a Judeţului Covasna, întocmirea dosarelor pentru subvenţia pe produs revine acestei instituţii, prin reprezentanţii săi teritoriali, în baza datelor furnizate de producătorii agricoli. • •• Dosarele întocmite vor conţine mai multe acte şi vor fi preluate de inspectorii teritoriali ai DADR Covasna. Aşadar, dosarele vor cuprinde mai întâi o cerere tip, adresată Direcţiei agricole judeţene, vizată de primăria în raza căreia aparţine producătorul agricol. Apoi documente de identificare (pentru persoană fizică - copie de pe buletinul de identitate sau de pe cartea de identitate, iar pentru persoantă juridică - copii de pe certificatul de înregistrare fiscală şi de înmatriculare), o adeverinţă de la primărie din care să rezulte despre ce fel de cultură este vorba, suprafaţa trecută în registrul agricol, producţia medie şi totală estimată, vizată de reprezentantul DADR în teritoriu. Mai se cere ataşat contractul de livrare (în cazul sfeclei de zahăr), schiţa de amplasare a culturii, precum şi actele doveditoare ale terenului (titlu de proprietate, contractul de arendare încheiat pe baza titlului de proprietate), plus declaraţia pe proprie răspundere că s-a însămânţat sămânţă de calitate. Se mai cere menţionat faptul că s-a respectat perioada optimă de însămânţare şi tehnologia specifică fiecărei culturi, fiind vizată de inspectorul teritorial (acolo unde este posibil documente care atestă calitatea seminţei, certificatul de calitate); copii de pe documentele de valorificare a producţiei. Termenul limită pentru depunerea dosarului este data de 31 decembrie 2004. Rubrică realizată de Horia C. DELIU în perioada premergătoare alegerilor din 28 noiembrie a.c. Câteva sute de covăsneni au intrat în posesia noilor acte de identitate în intervalul premergător alegerilor pentru Parlament şi pentru Preşedinţie din 28 noimebrie 2004, ca şi în ziua alegerilor de duminica trecută, aşa după cum am anunţat, Serviciul de Evidenţă Informatizată a Persoanei Covasna a avut program special pentru a veni în întâmpinarea dorinţei cetăţenilor care au dorit chiar şi în ceasul al 12-lea să-şi schimbe actele de identitate pentru a participa la votare. După cum ne-a precizat comisarul-şef Eugeniu Constantinescu, şeful instituţiei, sîmbătă 27 noiembrie a.c. s-au eliberat 185 de cărţi de identitate, iar duminică, 28 noiembrie, alte 126 de cărţi de identitate. De asemenea, în cele două zile s-au confecţionat pe loc 16 acte de identitate. A fost o oportunitate execelentă pentru persoanele cu actele expirate sau deteriorate să intre în legalitate fără a avea nici un fel de probleme, de genul cozilor la ghişee, amenzilor şi aşa mai departe. Asta nu înseamnă că cei care nu sunt în ordine cu aceste documente de acum înainte să nu acţioneze pentru obţinerea altor noi, aşa cum cere legea în vigoare, aşteptând...alte alegeri! Horia C. DELIU PiiAi Pimîîniei Dinamo merge mai departe Ieri s-au disputat meciurile din manşa a doua a sferturilor de finală ale Cupei României la fotbal, soldate cu următoarele rezultate: Dacia Unirea Brăila-Dinamo 0-2 (0-1) Surpriza nu s-a produs, Dinamo dominând partida de la un capăt la altul. Golurile formaţiei bucureştene poartă semnăturile lui Dănciulescu (min. 38) şi Florentin Petre (min. 62). în tur a fost 1-0 pentru deţinătoarea trofeului. FC Farul Constanţa-Oţelul Galaţi 2-0 (2-0) Formaţia de la malul Mării Negre, care câştigase în tur cu 2-1, a rezolvat problema calificării încă din prima repriză, când Guriţă (min. 20) şi Liviu Mihai (min. 36) au fructificat două dintre ocaziile create. FC Argeş Piteşti-Universitatea Craiova 1-1 (1-1) După o bară a ex-craioveanului Marius Sava, Universitatea a deschis scorul în minutul 31 prin Bundea, care a fructificat o pasă în adâncime. Egalarea a survenit în finalul primei reprize (min. 43), în urma unei acţiuni finalizate de Prepeliţă. După pauză nu s-a mai înscris, "campioana unei mari iubiri” promovând graţie rezultaului din tur (1-0). Crivac, de la gazde, a fost eliminat de pe teren (min. 81). FC Naţional-Sportul Studenţesc 3-0 (2-0) Bancarii au avut nevoie de ceva mai mult de o jumătate de oră pentru a egala scorul din prima manşă. Autorii golurilor: Chihaia (min. 20) şi Sorin Rădoi (min. 37), care a reluat în proprie poartă o centrare a lui Caramarin. Acesta din urma a şutat formidabil în minutul 78, propulsându-şi echipa în faza următoare a competiţiei. Ionuţ Savu (FC Naţional) a fost eliminat de pe teren în minutul 79. Dinamo, Farul Constanţa, Universitatea Craiova şi FC Naţional s-au calificat în semifinale. S.NICOLAE VLppmi •(*» Campionatul judeţean de fotbal FC Moacşa a schimbat liderul Disputat la Moacşa, derby-ul ultimei etape a sezonului de toamnă a fost la discreţia echipei gazdă, care a făcut ce a vrut cu defensiva Avântului. De eşecul ex-divizionarei D din Catalina a profitat Mikes Zagon, care, învingând la scor de forfait pe Voinţa Boroşneu Mare, a revenit în fruntea clasamentului, în imediata apropiere a liderului a urcat AS Hăghig, care a primit cadou trei puncte de la Abacos, echipa din Turcea găsind că e mai bine să stea acasă, decât să străbată câţiva zeci de kilometri pentru a încasa o căruţă de goluri, în ascensiune se află, de asemenea, FC Moacşa, care, aşa cum spuneam, a surcalsat gruparea din Catalina, obligând-o să coboare de pe podium. Oltul Chilieni a trecut acasă de FC Breţcu, încheind turul campionatului în prima jumătate a ierarhiei. Victorie pe teren propriu a realizat, de asemenea, Recolta Tamaşfalău, căreia Partizanul Roşu Păpăuţi i-a dat o replică destul de bună. Surpriza etapei a fost furnizată de Venus Zăbala, care s-a impus la Comandău, în contul oaspeţilor au mai punctat Bálványos Turia şi Oltul Coşeni. Rezultate Oltul Chilieni-FC Breţcu FC Cernat-Balvanyos Turia Ferar Telechia-Oltul Coşeni Mikes Zagon-Voinţa Boroşneu Bradul Comandău-Venus Zăbala Recolta Tamaşfalău-Partizanul Roşu FC Moacşa-Avântul Catalina 1 6 Voinţa Boroşneu 15 10 14 17-783 Campionatul judeţean se reia la primăvară, cu etapa a XVI-a, care programează meciurile: Oltul Chilieni-FC Moacşa, AS Hăghig-Avântul Catalina, Recolta Tamaşfalău-Abacos Surcea, Bradul Comandău-Partizanul Roşu Păpăuţi, Mikes Zagon-Venus Zăbala, FC Breţcu-Balvanyos Turia, Ferar Telechia-Voinţa Boroşneu Mare, FC Cernat-Oltul Coşeni. S. REMUS-ADRIAN 5-2 1-1 2-2 3-0 1-2 1-0 7-1 Clasamentul 1 Mikes Zagon 15 131 151-16 40 2 AS Hăghig 15130 255-23 39 3 FC Moacşa 15121 261-21 37 4 Avântul Catalina 15 121 243-16 37 5 Oltul Coşeni 15 74 442-24 25 6 Bradul Comandău 15 81 632-16 25 7 Oltul Chilieni 158 1 633-29 25 8 FC Cernat 15 63 636-36 21 9 FC Breţcu 15 70 838-40 21 10 Bálványos Turia 15 52 839-37 17 11 Venus Zăbala 15 43 831-40 15 12 Ferar Telechia 15 33 916-44 12 13 Recolta Tamaşfalău 15 32 1024-42 11 14 Partizanul Roşu 15 31 11 17-42 10 15 Akácos Surcea 15 23 1023-549 taânlnl nou Primăria Sfântul Gheorghe achiziţionează... “ (Urmare din pagina 1) începutul anului se încadra în 3 miliarde, însă acum bugetului local i-ar mai trebui încă vreo 200 milioane pentru a achiziţiona întreaga clădire. Dar la cum îl ştim pe primar, ideea înfiinţării unui cămin social nu o va lăsa să rămână doar un vis frumos. Tocmai de aceea, în şedinţa de astăzi a consiliului local unul din punctele de pe ordinea de zi se referă exact la rectificarea de buget, în care să fie prevăzută şi suma necesară achiziţionării imobilului. Reamintim că acest cămin social ce urmează a fi înfiinţat nu va avea nimic în comun cu Sing-Sing, întrucât aici se vor amenaja locuinţe tip garsoniere şi apartamente cu două camere cu băi proprii. Forţa de muncă din România este cea mai ieftină din regiune Costurile salariale din România sînt cele mai reduse din regiune, transformînd ţara întro ţintă atractivă pentru companiile străine, se arată într-un studiu al The Economist Intelligence Unit (EIU). La nivelul anului 2004, companiile din România au cheltuit, în medie, 0,95 dolari pentru o oră de muncă a unui angajat, faţă de 7,71 dolari în Slovenia şi 4,37 dolari în Ungaria. Estimările EIU pentru anul viitor plasează costurile salariale din România la un nivel uşor crescut, de 1,08 dolari, dar situat, încă, mult sub cel din Slovenia (8,53 dolari), Ungaria, (4,94 dolari) şi Cehia (4,63 dolari), primele trei clasate. în ultimii ani, costurile salariale din regiune au crescut în ritmuri diferite, diferenţa dintre cheltuielile companiilor pentru o oră de muncă a unui angajat în anul 1998, respectiv în 2004, fiind de doar 0,30 dolari în România, faţă de 2,42 dolari în Slovenia, 1,40 dolari în Polonia şi 2,34 în Ungaria. Deşi această situaţie afectează puterea de cumpărare, ea poate aduce şi avantaje României, se arată în studiul EIU. Institutul precizează că tot mai multe companii europene iau în calcul transferarea producţiei în România, deoarece salariile din noile state membre UE încep, deja, să se apropie de nivelul din Occident. în plus, investiţiile în ţări cu forţă de muncă foarte ieftină, precum China, au dezavantajul costurilor mari de transport al produselor finite în Europa, care contrabalansează economiile realizate la nivel salarial. Studiul EIU, realizat pe baza răspunsurilor a 98 de directori ai firmelor din regiune, dintre care 44 au activităţi şi în România, mai menţionează că un alt motiv pentru care firmele din Occident investesc în est este cîştigarea accesului la piaţa locală. Pe plan local, vînzările companiilor sînt, astfel, într-o oarecare măsură, protejate, pentru că o eventuală creştere a salariilor şi a costurilor de producţie, este asociată şi cu sporirea consumului şi, deci, a vînzărilor. "România, cu cei 23 de milioane de consumatori ai săi şi cu costuri salariale de sub un dolar pe oră, este o ţintă foarte atractivă, în plus, spre deosebire de vecinii săi, precum Ucraina, aici implementarea strategiei de preaderare la UE a redus considerabil riscurile politice”, se arată în raport. Statele luate în calcul de EIU la realizarea ierarhiei sînt Bulgaria, Cehia, Estonia, Polonia, România, Slovacia, Slovenia şi Ungaria. Cele 10 state care au aderat în acest an la Uniunea Europeană au beneficiat mult, în ultimii ani, de pe urma investiţiilor străine directe, companiile create astfel livrînd majoritatea exporturilor acestor ţări. în perioada 1989 - 2003, fluxurile de investiţii străine directe către Europa Centrală s-au situat la 147,5 miliarde euro, potrivit Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare. Totuşi, ritmul de creştere a noilor investiţii a scăzut, pe măsură ce salariile şi costurile de producţie au urcat. Divizia D Nemere Ghelinţa şi IAS Câmpu Frumos au tras cortina peste prima parte a campionatului Amânată din motive obiective, partida de la Ghelinţa, contând pentru etapa a XI-a a campionatului Diviziei D de fotbal, s-a disputat la sfârşitul săptămânii trecute. IAS a început mai bine, fapt ce i-a permis ca, după circa un sfert de oră, să deschidă scorul prin Boaru. Ulterior, formaţia din Câmpu Frumos s-a apărat destul de bine, lăsând impresia că va pleca acasă cu toate cele trei puncte puse în joc. Gazdele au accelerat însă în final, reuşind să înscrie de trei ori la rând, în urma succesului obţinut duminică, Nemere Ghelinţa a urcat două locuri în ierarhia divizionarelor covăsnene, punându-se, pentru un timp, la adăpost de pericolul retrogradării. IAS Câmpu Frumos, în schimb, continuă să se afle într-o situaţie dificilă, pentru ea returul anunţânduse a fi unul de foc. Clasamentul 1 Şoimii Baraolt 15121257-1537 2 Stăruinţa Bodoc 15101437-1631 3 Előre Tălişoara 15101430-1731 4 Prima Brăduţ 5 FC Ojdula Partida de la Ghelinţa a încheiat sezonul de toamnă.Cai se reia în prima parte a lunii martie, cu etapa a XVI-a, care programează meciurile: Şoimii Baraolt-AS Valea Crişului, Nemere Ghelinţa-Victoria Ozun, Avântul Ilieni-Stăruinţa Bodoc, Előre Tălişoara-Progresul Brateş, IAS Câmpu Frumos-Progresul Chichiş, Perkö Sânzieni-FC Ojdula, Carpaţi Covasna-Progresul Sita Buzăului, CS Micfalău-Prima Brăduţ. N.VÂLCEANU 9 Avântul Ilieni 15 92 447-2629 15 82 535-1826 6 Perkö Sânzieni 15 73 534-2024 7 AS Valea Crişului 15 65 426-1823 8 Carpaţi Covasna 15 64 534-2822 15 61 826-4319 10 Victoria Ozun 15 53 722-3218 11 Progresul Sita Buz. 15 60 923-3818 12 Nemere Ghelința 15 44 726-3516 13 Progresul Chichiş 15 51 920-4316 14 CS Micfalău 15 51 935-5116 15 IAS Câmpu Frumos 15 321024-3911 16 Progresul Brateş 15 211216-537 Social - Sport Zone cu risc mai mare de producere a accidentelor După cum se ştie, săptămâna precedentă a avut loc un eveniment extrem de grav pe raza judeţului nostru, al patrulea la nivelul municipiului Sfântu Gheorghe, de aceea conducerea Poliţiei Rutiere din cadrul Inspectoratului de Poliţie al judeţului Covasna a luat noi măsuri de prevenţie suplimentară, după cum ne-a informat ieri comisarul Ioan Huţanu, şeful formaţiunii respective. S-au desemnat aproape 40 de locaţii extrem de periculoase în interiorul şi în afara unor aşezări de pe Drumurile Naţionale 10, 14 şi 12, unde au avut loc de-a lungul timpului evenimente rutiere deosebite, soldate cu morţi şi răniţi grav, conducătorii auto mai cu seamă fiind invitaţi să adapteze viteza vehiculelor la condiţiile şi particularităţile de drum. Vremea schimbătoare poate oferi surprize neplăcute participanţilor la trafic Deşi iarna calendaristică a venit de ieri, vremea s-a încălzit, cerul fiind senin şi apărând soarele. Ceea ce este foarte bine, numai că dimineaţa şi seara s-a lăsat o ceaţă densă, fenomen atmosferic care constituie un element negativ ce influenţează în sens negativ circulaţia rutieră. Dacă se mai adaugă şi poleiul sau porţiunile uscate ce alternează cu cele umede trebuie avut o grijă deosebită în pilotarea autovehiculelor. Iată de ce conducerea Poliţiei Rutiere recomandă prudenţă în efectuarea unor manevre mai riscante, depăşirea şi întoarcerea incorectă constituind cele mai frecvente cauze ale unor evenimente cu urmări neplăcute, aşa cum indică situaţia statistică. Pericole la orice pas Vehiculele mari, cu peste 3,5 tone masă maximă autorizată, trebuie echipate corespunzător pentru a fi lăsate să circule pe timp de iarnă, având în dotare anvelope de iarnă, lanţuri şi materiale antiderapante, pentru prevenirea înzăpezirii, derapării în şanţ ori intrării pe contrasens - aşa cum s-a întâmplat în cazul celui mai recent accident mortal de la Câmpu Frumos - într-un cuvânt pentru împiedicarea apariţiei unor blocaje în trafic. Agenţii de circulaţie sunt la posturi, lucrând în două şi trei schimburi pentru a monitoriza orice situaţie mai aparte şi a interveni. Manevră nedibace terminată prost Nu doar condiţiile meteo influenţează conduita de drum a unor participanţi la trafic,ci şi lipsa de experienţă sau neatenţie, fapt dovedit de următoarea întâmplare ce a avut loc zilele trecute despre care ne-a relatat insp. Buzsi Andrea, ofiţer de presă la IPJ. Mai precis în după-amiaza zilei de 28.11.2004, numitul B.Bela, de 63 de ani, din comuna Zagon, a condus un tractor marca ”U 650 “ , înmatriculat în judeţul Covasna tractând o remorcă neînmatriculată, pe raza comunei Zagon. Datorită defecţiunilor la sistemul de tractare, aceasta a părăsit partea carosabilă şi a tamponat un autoturism parcat regulamentar pe partea dreaptă a drumului. Conducătorul auto este cercetat sub aspectul săvârşirii infracţiunii de punere în circulaţie a remorcii neînmatriculate. Rubrică realizată de Horia C. DELIU Cupa UEFA Lazio încearcă să se salveze pe ultima sută de metri Astăzi au loc alte opt meciuri din cadrul etapei a IV- a a turului 2 al Cupei UEFA, protagoniste fiind componentele grupelor E, F, G şi H. Cel mai mult promite meciul de la Belgrad, dintre Partizan şi Villarreal. Fosta adversară a formaţiilor româneşti Oţelul şi Dinamo a învins acasă pe Argaleo şi a remizat la Roma, o eventuală victorie în această seară fiind de natură să o propulseze în primăvara europeană. Şansele sale de reuşită sunt însă mici, fiindcă semifinalista ediţiei trecute a celei de-a doua competiţii continentale intercluburi e tare ca stânca. Alkmaar şi Glasgow Rangers au rezolvat problema calificării, aşa că n-ar fi exclus să o dea la pace. Benfica, în schimb, mai are de tras, meciul cu Beveren fiind cel ce o poate scăpa de emoţii. Pare greu de crezut, dar Lazio nu a obţinut încă nici o victorie. Squadra din capitala Italiei face o ultimă tentativă în această seară, deşi e foarte puţin probabil să meargă mai departe, întrucât trebuie să învingă pe Algaleo la Atena, iar Partizan Belgrad sau Villarreal să piardă tot. într-o situaţie deloc fericită se află şi Auxerre, care a acumulat un singur punct. Formaţia franceză mai are însă de jucat cu Amica Wronki (astăzi) şi Glasgow Rangers (în 15 decembrie), ea putând promova în faza următoare a competiţiei dacă izbuteşte să se impună. Programul confruntărilor Grupa E Partizan Belgrad-Villarreal Aigaleo-Lazio Roma Partide disputate: Aigaleo-Middlesbrough 0- 1, Lazio-Villarreal 1-1, Middlesborugh-Lazio 2- 0, Partizan Belgrad-Aigaleo 4-0, Villarreal- Middlesbrough 2-0, Lazio-Partizan 2-2. Clasamentul: 1 Middlesbrough-6 puncte, 2 Partizan-4; 3 Villarreal-4; 4 Lazio 2-; 5 Aigaleo- 0. Următoarele meciuri: Villarreal-Aigaleo, Middlesbrough-Partizan (15 decembrie). Grupa F Alkmaar-Glasgow Rangers Auxerre-Amica Wronki Partide disputate: Amica Wronki-Glasgow Rangers 0-5, Auxerre-Grazer AK 0-0, Grazer AK-Amica Wronki 3-1, Alkmaar-Auxerre 2-0, Amica Wronki-Alkmaar 1-3, Glasagow Rangers-Grazer AK 3-0. Clasamentul: 1 Glasgow Rangers-6 puncte; 2 Alkmaar-6; 3 Grazer-4; 4 Auxerre-1; 5 Amica Wronki-0. Următoarele meciuri: Glasgow Rangers- Auxerre, Grazer AK-Alkmaar (15 decembrie). GrupaG Dinamo Zagreb-Heerenveen Partide disputate: Beveren-VfB Stuttgart 1 - 5, Benfica-Heerenveen 4-2, VfB Stuttgart- Benfica 3-0, Dinamo Zagreb-Beveren 6-1, Benfica-Dinamo Zagreb 2-0, Heerenveen- VfB Stuttgart 1 -0. Clasamentul: 1 VfB Stuttgart- 6 puncte; 2 Benfica-6; 3 Dinamo Zagreb-3; 4 Heerenveen-3; 5 Beveren-0. Următoarele meciuri: f ieerenveen-Beveren, VfB Stuttgart- Dinamo Zagreb (15 decembrie). Grupa H FC Sevilla-AEK Atena Aachen-Zenit St. Petersburg Partide disputate: Allemania Aachen-Lille 1 -0, Zenit St. Petersburg-AEK Atena 5-1, Lille- Zenit 2-1, FC Sevilla-Aachen 2-0, Zenit-FC Sevilla 1-1, AEK Lille 1-2. Clasamentul: 1 Lille-6 puncte; 2 Zenit St. Petersburg-4; 3 FC Sevilla-4; 4 Aachen-3; 5 AEK Atena-0. Următoarele meciuri: AEK Atena-Aachen, Lille-Sevilla (15 decembrie), S.NICOLAE