Cuvântul Nou, februarie 2005 (Anul 16, nr. 4203-4226)

2005-02-01 / nr. 4203

Anul XVI Numărul 4203 8 pagini Cotidian social-politic al județului Covasna Martie 1 februarie 2005 3000 Cartonaş roşu pentru bune rezultate Gabriel FLORESCU Hotărât lucru, cuplul Belu-Bitang a deranjat foarte multă lume. Din ţară şi din străinătate. Nu este puţin lucru să scoţi campioane mondiale şi olimpice la gimnastică pe bandă rulantă mai ales după ce exista mereu teama după fiecare generaţie că nu vor mai apărea alte şi alte talente. Şi totuşi, aceşti vrăjitori reuşeau să umple golurile rămase prin retragerea fetelor care ajunseseră la final de carieră, fapt ce nu a plăcut multora, invidia şi răutatea izbindu-i de multe ori pe cei doi antrenori. Dar exemple de acest gen pot fi găsite pe toate drumurile româneşti - vezi, ca să rămânem în domeniul sportului, cazul Ţiriac. „ Nu vrem să afirmăm că Belu şi Bitang au fost uşă de biserică, dar nici contrariul nu poate fi probat. Probabil că în decursul anilor au făcut şi greşeli, uneori li s-a acrit de multele zvonuri ce au circulat pe seama lor. Au izbucnit mai multe scandaluri fie cu foste gimnaste care au pozat mai mult sau mai puţin goale şi care au lovit prin ricoşeu şi asupra antrenorilor lotului olimpic de la Deva; au existat multe discuţii în ce priveşte recompensarea celor doi antrenori, ba chiar şi în privinţa salariului, acum a apărut şi această Oana Petrovschi necunoscută ca gimnastă, dar care îşi caută celebritatea prin sălile de tribunal. Sigur, în concepţia noastră de foşti trăitori în epoca echităţii socialiste ni se pare un fapt deosebit de condamnabil că antrenorii lotului de gimnastică au primit bani de la sportivii pe care îi antrenau, considerând acest fapt în contradicţie cu preceptele noastre. Aşa să fie oare? Prin alte părţi, antrenorii sunt frecvent recompensaţi de sportivii pe care i-au pregătit să ajungă la nişte performanţe, însă nimeni nu se simte frustrat din acest motiv. Există şcoli de tenis - vezi numai celebrul complex al lui Nick Bolletieri - de baschet, de box, de înot etc. ai căror patroni primesc o cotă parte din câştigurile elevilor lor ca pe ceva absolut normal. Sigur, în cazul Belu-Bitang se poate spune că aceştia au lucrat pentru un salariu primit de la Federaţia Română de Gimnastică. Aşa este, dar câţi antrenori mai lucrează pentru un salariu asemănător, iar rezultatele se lasă aşteptate? Câţi tehnicieni au mai adus României atâtea medalii precum cei doi de la Deva? Foarte, foarte puţini. Cu toate acestea, cei ce au lucrat bine trebuie pedepsiţi, în vreme ce alţii, tăietori de frunză la câini, dau numai din gură, rezultate nu au, dar nu- i deranjează nimeni, nu sunt târâţi prin tribunale şi acuzaţi că au primit bani de la sportivi. De unde nu-i, nici Dumnezeu nu cere, dar nici nu dă. S-ar putea ca Belu şi Bitang să fi greşit. Justiţia îşi va spune cuvântul, însă oricum răul cel mare a fost făcut gimnasticii în ansamblu, celor doi li s-a arătat deja cartonaşul roşu spre bucuria unor unchipercea autohtoni care se vor repezi la moştenirea acestora, dar şi a adversarilor din ţările cu care România se lupta pentru supremaţie în lume. Belu şi-a dat deja demisia, probabil că Bitang îl va urma. La fel de verosimil este şi faptul că cei doi antrenori îşi vor căuta de lucru pe alte meleaguri, vor scoate campioane în Franţa, Germania sau SUA, vor câştiga mai mulţi bani decât în România, iar gimnastica românească va intra mai mult ca sigur într-un impas. Credeţi că atunci adevăraţii vinovaţi pentru alungarea tehnicienilor vor avea de suferit? în Covasna. Negocierile pentru instituţiile descentralizate au fost suspendate întâlnirea dintre liderii filialelor judeţene ale coaliţiei de guvernământ, ce urma să aibă loc la sfârşitul săptămânii trecute a fost suspendată, în cadrul acesteia, PNL, PD, PUR şi UDMR trebuiau să poarte negocieri în vederea desemnării unor persoane în funcţiile de conducere ale instituţiilor descentralizate. Data unei noi întâlniri este deocamdată necunoscută. Dacă în urmă cu trei săptămâni, negocierile pe tema descentralizatelor se anunţau tensionate, de acum încolo, cel puţin în cazul PNL şi PD Covasna, partitura va fi transmisă de la centru. Zoltan Hobincu, preşedintele interimar al PNL Covasna, a declarat că necesitatea unei bune guvernări impune unele sacrificii. „Noi nu suntem încrâncenaţi pe funcţii. Ce se va hotărâ la nivel central, conform statutului, este obligatoriu şi pentru noi. Dorim doar ca hotărârile să se ia şi cu acordul nostru“. De asemenea, cel de-al doilea lider al Filialei judeţene a PNL speră că negocierile pentru funcţiile de conducere se vor baza pe necesităţile judeţului şi pe argumente profesionale. Partajul făcut de centru a fost abrogat După scandalul legat de numirea prefectului, procentul de doar 12% referitor la funcţiile de conducere din instituţiile descentralizate cuvenit Alianţei, a demoralizat total conducerile filialelor locale ale PD şi PNL. Informaţia a fost lansată de penelistul Mihai Voicu, secretarul general al Guvernului, însă aceasta a fost retrasă în urmă cu câteva zile. Conform conducerii centrale a PNL, în judeţul Covasna, UDMR ar fi trebuit să-şi desemneze membri în aproape 88% din funcţiile de conducere ale instituţiilor descentralizate, lucru care ar fi însemnat un adevărat triumf al Uniunii conduse de Albert Almos. De altfel, acesta a declarat că şi el a rămas surprins de procentul alocat UDMR, întrucât ţinta lor se mărginea undeva în jurul a 75% din funcţii, proporţional cu structura etnică a judeţului. Ieri, în cadrul unei conferinţe de presă, Gheorghe Baciu, preşedintele PD Covasna şi copreşedinte al Alianţei D.A. a declarat că procentul transmis nu este valabil, şi că va fi făcută o nouă împărţire după semnarea unui protocol de colaborare între cele patru formaţiuni politice aflate la guvernare, moment ce nu a fost încă stabilit. Rázván CONDREA Dificultăţi privind soluţionarea dosarelor de retrocedare Finalizarea ultimelor dosare referitoare la retrocedarea unor terenuri agricole şi suprafeţe de păduri rămase nesoluţionate până acum reprezintă principala preocupare a comisiei locale a fondului funciar din comuna Dobârlău. “în aceste zile am luat în analiză a nu știu câta oară ultimele dosare de retrocedare a unor terenuri agricole, pentru că au rămas nerezolvate dosarele care ridică cele mai mari probleme - subliniază domnul Vasile Maxim, primarul comunei Dobârlău. Printre aceste dosare de retrocedare se află şi cel al Parohiei Ortodoxe Mărcuş, care are acte doveditoare pentru 11 ha de teren agricol. Până acum parohia a fost pusă în posesie cu 2,3 ha, a fost propusă spre validare o suprafaţă de aproape 4 ha, dar a trebuit să revenim la acest dosar şi să facem propuneri de retrocedare pentru suprafaţa integrală ce i se cuvine. Nu în această privinţă constă problema cea mai dificilă în ceea ce priveşte retrocedarea, ci în faptul că unele loturi din suprafaţa totală solicitată de parohie se află în posesia unor cetăţeni care au avut loturi pe teritoriul altor localităţi, respectiv Băcel, Bicfalău şi Teliu, dar în anul 1962, odată cu cooperativizarea, terenurile lor au fost preluate acolo şi au primit alte terenuri pe raza comunei Dobârlău, terenuri care aparţineau parohiei, însă în baza legilor de atunci ele au fost date primăriei. Problema este că biserica a depus cerere pentru aceste terenuri, însă cei 18 cetăţeni care au folosit loturi de pe această suprafaţă de teren şi care solicită acele loturi n-au depus cereri la Legea nr. 18. Prin urmare, eu nu întrevăd o altă rezolvare a acestei situaţii decât aceea că biserica este îndreptăţită să primească terenurile respective .» în legătură cu retrocedarea acestor terenuri primarul a purtat o discuţie cu membrii consiliului bisericii în urma căreia reprezentanţii bisericii sunt de acord ca acele 18 persoane să lucreze în continuare terenurile şi să plătească o arendă bisericii. Aşadar, comisia de retrocedare din Dobârlău are o sarcină destul de delicată în ceea ce priveşte rezolvarea acestei situaţii pentru că, pe de o parte, nu este foarte simplă deposedarea acestor oameni de terenurile pe care le-au lucrat ani de zile, iar pe de altă parte, parohia trebuie să-şi redobândească dreptul de proprietate asupra terenurilor resepective. « Dacă aceşti oameni ar fi depus o cerere în baza Legii nr. 18 sau a celorlalte acte normative referitoare la fondul funciar, ar fi fost trecuţi pe lista de despăgubiri, dar probabil că oamenii au crezut că dacă în anul 1962 au primit acele terenuri situaţia va rămâne aşa pe vecie - precizează primarul comunei Dobârlău. Sigur, reprezentanţii bisericii au înţeles situaţia şi nu doresc ca oamenii să fie deposedaţi de acele terenuri, dar comisia locală trebuie să finalizeze dosarele respective. » O altă problemă dificilă cu care se confruntă comisia locală de retrocedare constă în faptul că unele persoane au depus cereri pentru retrocedarea anumitor terenuri care au aparţinut tot bisericii şi au primit deja titlul de proprietate. în atare situaţie există posibilitatea ca biserica să primească terenuri în altă parte şi, eventual, să se facă schimb de amplasament. Aceste situaţii sunt însă mai clare şi pot fi găsite mai uşor soluţii de rezolvare deoarece ambele părţi au documente pentru terenurile respective. De fapt, există şi reglementări în acest sens, mai exact, în cazul în care sunt două solicitări pentru aceeaşi suprafaţă de teren, terenul se acordă acelei părţi care dovedeşte cu acte proprietatea. Comisia locală din Dobârlău mai trebuie să finalizeze şi dosarele unor solicitanţi care, deşi au primit terenuri în alte localităţi, au depus cereri şi la această comisie, aceste situaţii fiind în opinia primarului ceva mai simplu de rezolvat. în ceea ce priveşte retrocedarea anumitor suprafeţe de păduri, comisia trebuie să rezolve unele contestaţii, dar şi să reanalizeze şi să propună soluţii pentru soluţionarea câtorva dosare returnate de comisia judeţeană. Vasilica CIOBANU Toate drumurile judeţului sunt deschise circulaţiei rutiere . Conform informaţiilor primite de la Inspectoratul de protecţie civilă, toate drumurile judeţene şi naţionale din Covasna sunt deschise circulaţiei rutiere. Cu toate acestea, participanţii la trafic sunt sfătuiţi să-şi doteze autovehiculele cu lanţuri antiderapante, lopeţi şi nisip. Recomandarea este făcută mai ales pentru cei ce se încumetă să treacă pasul Oituz, spre judeţul Bacău. Dacă pe principalele artere se circulă în regim de iarnă, multe dintre străzile lăturalnice sunt troienite, în zonele mai înalte ale judeţului, stratul de zăpadă depăşeşte o jumătate de metru. (R.C.) în proprietatea municipiului și administrarea Consiliului local Sfăntu Gheorghe “Dacă voi nu ni le-ați dat, noi 97 (municipalitatea) tot le vrem” Parlamentul României, prin hotărârea nr. 24 privind acordarea încrederii Guvernului pentru realizarea programului de guvernare pe perioada 2005-2008, acordă drepturi şi puteri sporite autorităţilor locale, intervenind în preocupările acestora numai dacă obiectivele de dezvoltare pe plan local nu pot fi realizate în mod eficient şi suficient de către administraţia publică şi comunitatea locală; în consecinţă, aparatul Primăriei municipiului Sfântu Gheorghe a inventariat imobilele care aparţin domeniului public al statului, care ar putea servi pentru funcţionarea serviciilor descentralizate, precum şi a altor bunuri care ar trebui să facă parte din domeniul public al municipiului, ele având caracter de interes public local. Drept urmare, în cadrul şedinţei ordinare a Consiliului local municipal s-a supus aprobării un proiect de hotărâre privind iniţierea demersurilor legale pentru trecerea unor imobile din proprietatea publică a statului în proprietatea publică a municipiului şi în administrarea Consiliului local. Condiţiile dobândirii drepturilor de proprietate publică asupra bunurilor (în număr de 8) arătate în proiectul de hotărâre dezbătut sunt reglementate prin dispoziţiile art 9 din Legea 213/1998 privind proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia. Concret referire se face la clădirea Oficiului Judeţean de Poştă Covasna (str. 1 decembrie 1918 nr 18), Casei de Economii şi Consmenaţiuni (fostul bazar), imobilul “Casa bătrânilor” situat în str. Oltului nr. 31 aflată în prezent în administrarea Ministerului de Interne, imobilul Cabana Şugaş Băi situată în zona de agrement Şugaş Băi, la zăcământul de gresie, localizat în zona cartierului Orko (în prezent este în administrarea Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale). De asemenea, se va face referire la suprafaţa totală de 361,67 ha teren agricol, categorie de folosinţă arabil situat în zona Câmpul Frumos care, de foarte mult timp, este revendicat de foştii proprietari, dar din cauza tergiversării şi recurgerii la ilegalităţi din partea unor conducători ai fostului Minister al Agriculturii, printr-un simplu ordin, aşa cum se arată într-o notă a Primăriei Sfântu Gheorghe, această suprafaţă a fost trecută din domeniul privat,în domeniul public al statului, însă este cunoscut faptul că o asemenea “tranzacţie” se poate realiza doar prin Hotărâre a Guvernului. Un alt obiectiv aflat în vizorul municipalităţii se referă la reţelele publice de alimentare cu gaze şi reţelele publice de alimentare cu energie electrică de joasă tensiune, inclusiv sistemul de iluminat public, cu instalaţiile, construcţiile şi terenurile aferente situate în intravilanul localităţilor Sfântu Gheorghe, Chilieni şi Coşeni. Transferarea acestora în domeniul privat al municipiului şi în administrarea Consiliului local Sfântu Gheorghe se doreşte să se efectueze concomitent cu transmiterea acţiunilor eferente acestor bunuri, deţinute de OPSPI Bucureşti. Şi ultima ţintă - Complexul sportiv (compus din terenuri de fotbal, sala sporturilor, baza sportivă municipală) situat în str. Stadionului nr 12, precum şi Complexul sportiv din str. Banki Donath nr. 25, toate aflate în prezent în administrarea Secretariatului General al Guvernului României. Evident, fără a lipsi discuțiile în contradictoriu între consilierii maghiari și cei români, în final proiectul de hotărâre a fost aprobat. Astfel, urmează ca cererea de aprobare a trecerii acestor obiective din proprietatea statului în cea a municipiului să fie înaintată Guvernului României. Mai departe decizia finală aparţine acestuia. Daniela ANDREI pagina 7 Caleidoscop _______________________________________________C. FOCSANEANU I în primele săptămâni ale lui 2005. Neglijenţa a produs incendii pe bandă rulantă  Cam la trei-patru zile pompierii militari covăsneni au fost alertaţi din diferite localităţi ale judeţului -Venirea sezonului hibernal cu adevărat, nu doar palidele ameninţări de până mai acum o săptămână, a produs o mulţime de neplăceri populaţiei, începând de la disconfort termic, la greutăţi de deplasare pe drumurile publice şi trotuare, ca şi alte necazuri specifice iernii. Dar nu avem ce face, ştiam că va veni şi o înrăutăţire a vremii, fiindcă în luna decembrie a anului trecut şi jumătate din ianuarie 2005 numai iarnă nu a fost. Cei care au centrale de apartament nu au avut nici un fel de probleme, dând drumul la gaz după preferinţe, iar locatarii de la blocurile încă racordate la sistemul centralizat - câte au mai rămas - au stat la „mila” furnizorului de agent termic. Există şi o a treia categorie de populaţie, mai cu seamă în mediul rural, unde se utilizează soba cu lemne, dar şi alte sisteme. Totul e să nu fie improvizate, să se cureţe la timp coşurile, să fie supravegheat focul pe timpul nopţii, copiii să nu fie lăsaţi să se joace cu chibriturile, să nu se facă foc în preajma unor materiale uşor inflamabile etc, iată doar câteva recomandări pe care pompierii le fac periodic. Inclusiv prin mass-media şi ori de câte ori au posibilitatea să discute cu cetăţenii după producerea vreunui eveniment, în mod cu totul curios faţă de alte dăţi, în luna lui gerar din noul an s-au semnalat multe incendii pe raza judeţului nostru, frecvenţa crescând în ultimele două săptămâni, lucrătorii Inspectoratului judeţean Covasna pentru Situaţii de Urgenţă „Mihai Viteazul" fiind solicitaţi tot mai des, în loc de mulţumiri, înjurături !? Ultima ispravă de acest sens a avut loc duminică-dimineaţă la ora 2:45, când Staţia de pompieri Târgu Secuiesc a fost anunţată de izbucnirea unui incendiu într-o gospodărie din satul Hilib, comuna Ojdula. Echipajul a ajuns la fața locului la 3,15, intervenind împreună cu pompierii civili din localitate pentru lichidarea flăcărilor ce cuprinseseră acoperişul grajdului gospodarului F. Ludovic. în jurul orei 5,00 incendiu a fost stins, căzând pradă flăcărilor acoperişul din lemn cu învelitoare din ţiglă pe o suprafaţă de 70 de metri pătraţi şi aproximativ o tonă de fân. S-au degradat, de asemenea, cam patru tone de cereale şi pereţii grajdului, cu alte cuvinte paguba este destul de însemnată. Partea intereantă abia acum vine, deşi pompierii militari au intervenit operativ, limitând pierderile, motiv pentru care proprietarul ar fi trebuit să le mulţumească, acesta aflându-se în stare de ebrietate (împreună cu alţi cheflii) au adresat înjurii echipajului de intervenţie, ne-a informat inspectorul șef al IPSU, col. Kamion Cocerhan. De necrezut! DAliawWSVAOM AVHn'lOLN3ZSISd3S ,»1- 609 lal qn „ii )3H9 OLNV3S 1 4>'vNa3..3Qnrvo3ion«al Declaraţie Blair-I Băsescu privind climatul de afaceri şi combaterea corupţiei Preşedintele Traian Băsescu şi premierul britanic Tony Blair au adoptat, luni, o declaraţie comună în care subliniază importanţa îmbunătăţirii climatului de afaceri, “mai ales printr-o campanie cuprinzătoare şi imparţială de combatere a corupţiei la toate nivelurile”. în declaraţie se mai arată că Băsescu şi Blair au decis să sprijine cooperarea bilaterală în domeniul justiţiei şi afacerilor interne, mai ales în ceea ce priveşte combaterea traficului de droguri şi a celui de persoane. Tony Blair şi Traian Băsescu au reafirmat importanţa parteneriatului strategic dintre Marea Britanie şi România. Ei au decis să colaboreze pentru integrarea cu succes a României în Uniunea Europeană, la 1 ianuarie 2007, se mai arată în document. Şeful statului român şi premierul britanic au atras atenţia asupra importanţei strategice a României ca graniţă estică a NATO şi din 2007 a Uniunii Europene şi a convenit să colaboreze pentru a include problematica regiunii extinse a Mării Negre pe agenda euroatlantică. Potrivit declaraţiei, cei doi lideri au analizat obiectivul extinderii ariei de democraţie, stabilitate şi prosperitate ,încolro de graniţele viitoare ale UE şi au convenit să îşi coordoneze eforturile cu ceilalţi membri şi potenţiali membri ai Uniunii pentru a sprijini implementarea planurilor de acţiune ale UE pentru Republica Moldova şi Ucraina şi pentru a contribui la promovarea stabilităţii, securităţii şi integrării europene viitoare a Balcanilor de vest. Băsescu şi Blair au trecut în revistă evoluţiile politice din Orientul Mijlociu, exprimîndu-şi voinţa de a contribui şi în viitor la stabilitatea democratică a regiunii. Tony Blair a subliniat importanţa angajării României în misiunile internaţionale de menţinere a păcii din Irak, Afganistan, Bosnia şi Kosovo, se mai arată în declaraţie. Şeful statului român şi premierul britanic au apreciat, de asemenea, cooperarea bilaterală strînsă în cadrul NATO, al Consiliului de securitate al ONU şi în domeniul politicii europene de securitate şi apărare. Blair şi Băsescu au luat notă cu satisfacţie de creşterea nivelului relaţiilor comerciale bilaterale, care se cifrează la peste 2 miliarde de dolari anual şi au convenit să exploreze noi căi de cooperare pentru a dezvolta şi pe viitor comerţul şi investiţiile. Gardienii publici pe ultima sută de metri Ca urmare a necesităţii instituirii Poliţiei comunitare, desfiinţarea Corpului Gardienilor Publici Covasna se impune cât mai curând, în acest sens luându-se ieri şi ultimele hotărâri în şedinţa ordinară a Consiliului Judeţean Covasna. Astfel, încetarea activităţii gardienilor publici a fost stabilită pentru data de 1 aprilie 2005, dată la care va intra în funcţiune Poliţia comunitară. Până atunci, activităţile Corpului Gardienilor Publici se vor restrânge, în această perioadă urmărindu-se în special respectarea de contracte aflate în derulare şi rezolvarea unor probleme impuse de această situaţie la nivel de instituţie, prelucrarea actelor, închiderea cărţilor de muncă şi predarea armamentului către viitoarea Poliţie comunitară, în ceea ce priveşte soarta personalului gardienilor publici, se pare că acesta va trece în organele administraţiei publice locale şi ale Poliţiei comunitare, în timp ce finanţarea Corpului gardienilor publici, până la încheierea activităţilor, se va face prin veniturile din contractele în curs şi din bugetul CJ Covasna. Luarea hotărârii de a grăbi încheierea activităţii gardienilor publici a fost adoptată prin vot unanim de membrii CJ Covasna, pentru a se grăbi înfiinţarea Poliţiei comunitare. Monica VAJNA Comunitatea internaţională a salutat curajul alegătorilor din Irak Comunitatea internaţională a salutat, duminică, alegătorii irakieni pentru curajul de care au dat dovadă prezentîndu-se la urne, în pofida violenţelor care au marcat primul scrutin multipartit din ultimii 50 de ani, transmite AFP. Atît susţinătorii, cît şi oponenţii intervenţiei militare conduse de Statele Unite, care a înlăturat de la putere regimul condus de Saddam Hussein, i-au felicitat pe irakieni pentru acest vot, considerîndu-l o primă etapă spre instaurarea democraţiei şi insistînd asupra necesităţii de a nu izola minoritatea sunnită, în pofida slabei participări a acestui segment al populaţiei la alegeri. Secretarul general al ONU, Kofi Annan, a vorbit despre curajul irakienilor care s-au prezentat la vot. “Ei ştiau că votează pentru viitorul ţării. Trebuie să îi încurajăm şi să îi ajutăm să îşi hotărască propriul destin”, a declarat el. “Acesta este doar începutul, primul pas din cadrul unui proces democratic”, a subliniat Annan. înaltul Reprezentant pentru Politică Externă al Uniunii Europene, Javier Solana, a felicitat “poporul irakian care a dat dovadă de curaj şi hotărîre prezentîndu-se la vot” şi a apreciat că alegerile reprezintă “un progres important pentru Irak” şi “un proges în tranziţia către un Irak democratic, liber şi paşnic”. MERIDIANE (Continuare în pagina a 6-a)