Cuvântul Nou, aprilie 2005 (Anul 16, nr. 4252-4277)

2005-04-01 / nr. 4252

Anul XVI Numărul 4252 8 pagini B.633 Biancn tciA juofc • covasna] sfÂrrru gheorghe A ^252-^323- kfizy Vineri 1 aprilie 2005 3000 lei (30 bani) Cotidian social-politic al judeţului Covasna Preşedintele Consiliului Judeţean îşi doreşte înfiinţarea asociaţiilor microregionale în maxim trei luni! ■ # aywwaqti Prefectul György Ervin susţine înfiinţarea asociaţiilor • O echipă comună alcătuită din jurişti ai Prefecturii şi Consiliului Judeţean lucrează deja la găsirea formulei legale în cadrul şedinţei săptămânale cu primarii, desfăşurată miercuri “la judeţ", preşedintele Consiliului Judeţean, Demeter Janos, a readus pe tapet chestiunea înfiinţării asociaţiilor microregionale: “Despre acest subiect s-a discutat mult şi în urmă cu patru ani. Atunci, însă, asociaţiile nu au fost înfiinţate din cauza conotaţiei politice care i s-a dat acestei încercări. Acum facem o nouă încercare să înfiinţăm aceste asociaţii, care ne dorim să ia naştere în maxim trei luni de zile!” Preşedintele CJ a amintit că România a acceptat “pe jumătate” modelul Franţei, acolo unde între administraţia locală şi cea judeţeană se află microregiunile şi între cea judeţeană şi cea guvernamentală se află regiunile. “Referitor la formarea asociaţiilor microregionale să nu ascultăm directivele de partid!” “Vor avea succes unităţile administrativ teritoriale care ştiu să concentreze fonduri. Dacă se vor înfiinţa aceste asociaţii, ele vor putea coopta fonduri pentru lucrări de interes comun. Astfel de microregiuni funcţionează cu succes în judeţe precum Harghita, Bistriţa-Năsăud ori Timiş, şi, vă spun eu, au viitorul asigurat", a declarat Demeter Janos, exclamând, ulterior: “în ceea ce priveşte formarea acestor asociaţii să nu ascultăm directivele de partid! Fiecare dintre noi a fost pus în funcţie de comunitate şi are o responsabilitate personală faţă de aceasta!” Vicepreşedintele Vajda Lajos l-a completat pe preşedinte spunând că astfel de încercări au fost făcute în judeţul nostru în zonele Târgu Secuiesc, Sfântu Gheorghe şi Covasna, însă toate au eşuat. “Un exemplu bun este, totuşi, asocierea comunelor Zagon şi Boroşneu Mare, care au reuşit să ducă la bun sfârşit un proiect elaborat în comun”, a spus Vajda Lajos. Prezent la întâlnirea cu primarii, prefectul György Ervin a precizat că sprijină formarea acestor asociaţii microregionale, dar cu condiţia ca varianta de înfiinţare a acestora să fie una care să nu poată fi atacată în contecios administrativ. Prefectul a mai arătat că, în prezent, o echipă comună alcătuită din jurişti ai Prefecturii şi Consiliului Judeţean lucrează la găsirea unei forme de înfiinţare a acestor asociaţii care să fie legală şi, deci, inatacabilă. Dom D. FELDIOREAN De unde sare iepurele... Gabriel FLORESCU Unii poate că nici n-au crezut, alţii au privit cu scepticism propunerea venită din partea unui parlamentar al arcului guvernamental, respectiv Maria Petre (PD), vizând intenţia de a se adopta o lege pentru eliminarea fenomenului de politizare în administraţia publică. Nu ştim ce susţinere politică are propunerea doamnei Petre, cât îi aparţine dânsei şi cât colegilor de partid, dar un lucru este remarcabil: de o astfel de lege avem nevoie. Este inadmisibil stresul la care sunt supuşi conducătorii instituţiilor descentralizate (sau deconcentrate, nici nu ştim care termen este corect) doar din cauza fenomenului de împărţire a ciolanului între cei ce au ajuns la guvernare, dar şi mai condamnabilă este dorinţa de a înlocui persoane competente cu altele ce de-abia urmează să-şi demonstreze competenţa, fără a mai vorbi despre faptul că unii au dat concurs pentru postul de conducere (despre cum s-au dat aceste concursuri, altădată...). Senatorul PD vorbea despre necesitatea recolerării a două acte normative (legile 90/2001 şi 188/1999 al funcţionarilor publici) într-un mod care să nu mai permită schimbarea unor persoane doar din considerente politice. De o astfel de lege este nevoie stringentă după ce timp de un deceniu și mai bine a fost aplicată o regulă nescrisă moștenită din regimul comunist, cea privind privilegiile conferite de carnetul de partid. Acum, doamna Maria Petre deschide o adevărată cutie a Pandorei ce are de partea ei un atu deosebit ce înseamnă intrarea pe un făgaş al normalităţii. Nici recenta moţiune depusă de PSD, nici poziţiile partidelor în campania electorală, nici societatea civilă n-au avut până în prezent o contribuţie cât de cât logică în această privinţă, toate urmărind instaurarea unei vendete deîndată ce se ajunge la putere, vendetă ce înseamnă un singur lucru, respectiv afară cu cei de dinainte şi punerea în loc a oamenilor “noştri”, care peste patru ani se pot aştepta să fie daţi afară la rândul lor tocmai din acest motiv. Este greu de bănuit ce soartă va avea demersul senatorului Maria Petre, chiar dacă beneficiază de sprijinul Biroului Permanent Naţional al PD. Am mai avut parte de astfel de traiectorii ale unor iniţiative, după care majoritatea interesată reuşea să o pună pe linie moartă - aşa cum se va întâmpla, probabil, şi cu legea privind transformarea prefecţilor în funcţionari publici în 2006, fără posibilitatea de a fi schimbaţi după cum bate vântul. Curios şi îmbucurător este faptul că propunerea privind Legea pentru eliminarea fenomenului de politizare în administraţia publică are sorgintea tocmai într-un partid care este angrenat în prezent la schimbarea conducerilor instituţiilor descentralizate. Nu este, însă, suficient ca numai o singură formaţiune politică să accepte o stare de normalitate, ci orice partid cu veleităţi sau perspective de a ajunge la conducerea ţării. Votând o asemenea lege se conferă siguranţă funcţionarului public, dar şi responsabilitatea de a se respecta statutul unui astfel de angajat. Pentru că este cât se poate de clar că stabilitatea pe post nu înseamnă automat și absolvirea de orice călcări în străchini. Dimpotrivă. paginile 4-5 Programe TV O păcăleală la nivel naţional de 1 aprilie ! Deşi astăzi trebuia să ia fiinţă Poliţia Comunitară, noua structură 97 mai „dospeşte” încă... opt luni ! între timp gardienii publici dau de zor teste fizice, psihologice şi încearcă să-şi completeze - acolo unde e cazul - studiile De astăzi, 1 aprilie 2005 ar fi trebuit să intre „în pâine”, aşa cum se spune, o nouă structură din cadrul MAI, care să vină în întâmpinarea cerinţelor şi exigenţelor impuse de intrarea în UE - este vorba de înfiinţarea Poliţiei Comunitare - numai că s-a spus „La loc comanda!” Deci o păcăleală în toată regula. La un an şi ceva de la apariţia Legii 371/2004, care reglementează înfiinţarea Poliţiei Comunitare, această instituţie de ordine publică subordonată primarilor se constată că va fi funcţională abia peste...opt luni, mai precis de la 1 decembrie 2005. Dacă nu cumva intervine iarăşi vreo amânare sine die. Deoarece actualmente sunt mari probleme în toate judeţele cu preluarea gardienilor publici, care nu au decât într-un procent foarte modest (cam, zece la sută) studii liceale, a trebuit să se amâne preluarea acestui mare detaşament, care alături de jandarmi şi poliţişti urmează să alcătuiască noua instituţie de pază, ordine şi păstrarea liniştii publice. Ministrul Administraţiei şi Internelor, Vasile Blaga, s-a arătat nemulţumit de stadiul aplicării legii, precizând că schimbarea peste noapte doar a titulaturii, în loc de gardian public să avem poliţist comunitar nu rezolvă deloc problema de fond. Aceasta pentru că în forma actuală a legii, primarul nu ar avea la îndemână o structură profesională de ordine publică, specialişti bine pregătiţi, cu discernământ, care să poată purta armă, să ia decizii oportune, să cunoască şi să aplice legea. La nivelul ţării, din 23.000 de gardieni publici, doar...3.000 au diplomă de bacalaureat, una dintre condiţiile minime cerute de lege pentru noile cadre comunitare. Aşadar, dezastru!!! Adevăraţi profesionişti Ministrul Vasile Blaga doreşte ca noua Poliţie Comunitară să fie alcătuită din adevăraţi profesionişti, făcând parte jandarmi, gardieni (cu şcoală), cadre ale poliţiilor municipale şi orăşeneşti din zona ordinii publice şi circulaţiei rutiere. Poliţia Comunitară va colabora cu Poliţia Română, însă va fi coordonată de autoritatea locală. Bugetul alocat acestei noi structuri urmează a fi transferat la primării, numai că şi la acest capitol sunt anumite greutăţi, ce trebuie reglementate abia după aprobarea noului buget. Cert este că MAI se ocupă de modificarea actualei legi, urmând să fie aduse unele amendamente care să ţină seamă de situaţia concretă din ţară. Şi în judeţul nostru, potrivit chestorului Constantin Scurtu, şeful IPJ Covasna, lucrurile stau la fel, în această perioadă gardienii dând teste psihologice, fizice, iar cei care nu au terminat liceul încercând pe ultima sută de metri să-și completeze studiile, unde se poate. Oricum, data fatidică de 1 aprilie 2005 vine cu o păcăleală în domeniu, de fapt o amânare până spre sfârșitul anului. Dar decât să se facă în pripă o asemenea mutare importantă, mai bine să se aştepte puţin, iar rezultatele să fie apoi pe măsură. Horia C. DELIU Nemulţumiri justificate Şcolile şi grădiniţele din 2014 Ministerul Educaţiei a cerut inspectoratelor şcolare informaţii legate de cele care doresc noi şcoli şi grădiniţe, proiect ce va începe în 2009 şi se va finaliza în 2014. Proiectul lansat la nivelul naţional, începând cu 2009, urmăreşte dotarea şcolilor preuniversitare la standarde europene. Primăriile interesate atât de consolidarea cât şi de finalizarea şcolilor şi grădiniţelor, au depus la Inspectoratul Şcolar Judeţean cererile pentru proiectul din 2009. Excepţie de la regulă fac primăriile ale căror şcoli şi grădiniţe au beneficiat de alte programe de reabilitare, în judeţul Covasna, printre primăriile care doresc grădiniţe noi, se numără cele din Dobârlău, Ozun, Belin, Sita Buzăului, Ghelinţa etc. Şcoli noi, pentru clasele l-lV, se cer la Doboli de Sus, Hătuica iar pentru reabilitare şi consolidare sunt şcolile din Mărcuş, Calnic, Bicfalău etc. Şcoli noi, pentru clasele I-VIII (cu extindere la zece clase) se cer la Zăbrătău, Herculian etc. Dintre liceele care doresc reabilitare se numără Agricol, Economic şi Mikes, toate din Sfântu Gheorghe. Preţul estimativ pentru proiectul care va începe în 2009 şi finalizat în 2014 este de 300 de euro pe mp pentru clădirile noi şi 175 de euro pe mp pentru cele care necesită reabilitare şi consolidare. Astfel, cei care nu s-au pregătit din timp pentru un eventual ajutor, în special primăriile care nu au depus la Inspectoratul Şcolar Judeţean listele cerute de Ministerul Educaţiei, nu vor mai avea posibilitatea să beneficieze de proiectul care va începe în 2009. Alina GAL Bodocul - comuna anului 2004 în judeţul Covasna Ieri, în plenul Consiliului Judeţean, primarul comunei a primit placheta şi diploma de onoare Competiţia “Comuna anului 2004 în judeţul Covasna”, iniţiată şi organizată de Consiliul Judeţean a fost câştigată, ca urmare a deciziei membrilor Comisiei de evaluare, de către Bodoc. Locurile 2-4 au fost ocupate, în ordine, de Ojdula, Sita Buzăului şi Turia, care au primit câte o diplomă de onoare. Invitat să participe la şedinţa ordinară a Consiliului Judeţean, desfăşurată ieri, primarul comunei Bodoc, Fodor István, a primit din partea preşedintelui Demeter Janos placheta ce va fi amplasată pe sediul Primăriei, dar şi diploma de onoare ce-i revine învingătorului. La fel ca şi în cazul primei ediţii a concursului, şi acum comuna câştigătoare va beneficia de sprijin din partea Consiliului Judeţean în vederea iniţierii mai multor proiecte pentru obţinerea de fonduri europene şi guvernamentale. De asemenea, comuna va fi sprijinită pentru a obţine construirea unei săli de sport, urmând să se ţină seamă de faptul că a câştigat competiţia amintită şi la rectificarea bugetară pe 2005. Dom D. FELDIOREAN i Simpozionul “Drumul laptelui la a doua ediţie în organizarea SC COVALACT SA Sfântu Gheorghe şi a Asociaţiei Crescătorilor de Taurine din Judeţul Covasna ieri, la Restaurantul “Sfântu Gheorghe - Kovács” din municipiul reşedinţă de judeţ a avut loc a doua ediţie a Simpozionului “Drumul laptelui”. Au luat parte în jur de 200 de producători de lapte din judeţele Covasna, Harghita, Braşov şi Bacău care livrează lapte de vacă SC COVALACT SA Sfântu Gheorghe, cel mai important procesator din judeţul nostru şi unul din cei mai însemnaţi din ţară, între invitaţii la această manifestare, ce tinde să devină tradiţională, au fost reprezentanţi ai Ministerului Agriculturii, instituţiilor judeţene deconcentrate, cu responsabilităţi în domeniul zootehniei şi producţiei alimentare, ai unor societăţi de asigurare-reasigurare, bănci, firme care comercializează medicamente de uz veterinar, furaje, utilaje şi aparatură pentru dotarea fermelor de vaci cu lapte, precum şi reprezentanţi din Olanda ai Proiectului “Controlul calităţii laptelui” care se derulează cu sprijinul guvenului acestei ţări prietene, membră a UE. Expunerile prezentate şi dezbaterile care au avut loc cu prilejul simpozionului s-au axat pe câteva teme fundamentale: cerinţele care trebuie îndeplinite în sectorul creşterii taurinelor, îndeosebi al vacilor cu lapte şi al producţiei de lapte, în perspectiva apropiată a integrării României în Uniunea Europeană; măsurile şi soluţie care trebuie aplicate pentru conformarea cu standardele UE privind calitatea laptelui şi cota de lapte; îmbunătăţirea conlucrării dintre fermieri, procesatorii de lapte şi consumatori în scopul îndeplinirii acestor cerințe, în orizontul de timp stabilit, finele anului 2009. A. GOLCIU BiBoOlfcCa JUDETEAN'- '»S. SFÂNTU GHEORGHE Tel. 351 609; 315 577 SEPSISZENTGYORGy' KOVÁSZNA MEGYEI V' R PSD va sesiza Curtea Constituţională ca urmare a declaraţiilor şefului statului privind relaţia politic - justiţie Partidul Social Democrat (PSD) va sesiza Curtea Constituţională ca urmare a declaraţiilor preşedintelui Traian Băsescu privind relaţia politic -justiţie, apreciind că situaţia creată astfel se răsfrânge în sfera raporturilor dintre puterile statului, “conducând la crearea unui conflict juridic de natură constituţională între puterea executivă şi puterea judecătorească”. Afirmaţiile preşedintelui României în sensul că politicul nu va permite “o justiţie independentă în corupţie şi ineficienţă" şi “nu va face nici un pas înapoi în lupta de curăţare a sistemului justiţiei pentru a crea o justiţie eficientă” sunt fără precedent în România postrevoluţionară, afirmă PSD într-un comunicat difuzat joi. Lupta împotriva corupţiei, preocuparea pentru eficientizarea procedurilor judiciare, nevoia de perfecţionare a legislaţiei într-o materie sau alta a dreptului, nu pot constitui şi nu constituie motive de justificare a implicării altor autorităţi publice decât cele din sfera autorităţii judecătoreşti în actul de justiţie, precizează sursa citată. A susţine că politicul, autorităţile din sfera executivului, Guvernul şi preşedintele României trebuie să se implice “în luptade curăţare a sistemului justiţiei", echivalează cu transformarea autorităţilor politice în organisme situate deasupra înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi a Consiliului Superior al Magistraturii, susţine PSD. ”în alţi termeni, afirmaţiile preşedintelui României conduc la practici specifice regimurilor autoritare, aruncând România înapoi cu sute de ani”, apreciază social democraţii. PSD aminteşte că pachetul de legi privind reforma sistemului judiciar, adoptat la jumătatea anului 2004, a avut ca scop fundamental asigurarea independenţei justiţiei în raport cu politicul şi a fost elaborat cu sprijinul direct al experţilor europeni: Pierre Trouche din parte Franţei şi Dieter Schlafen din partea Germaniei, beneficiind şi de girul Consiliului Europei. Totodată, din punct de vedere instituţional, mecanismele de funcţionare ale PNA şi Parchetului General au fost stabilite în cooperare cu experţi spanioli, italieni şi americani, precizează sursa citată. PSD consideră că “prin promovarea unui sistem de subordonare politică, România încalcă criteriile politice de integrare în Uniunea Europeană, criterii stabilite la Copenhaga" şi subliniază că “nu se poate admite ideea că democraţia şi statul de drept pot fi apărate cu metode şi practici nedemocratice”. Premierul în exerciţiu al R. Moldova solicită sprijinul UE în securizarea segmentului transnistrean al frontierei cu Ucraina Republica Moldova contează pe sprijinul UE în securizarea frontierei sale cu Ucraina, în special pe segmentul transnistrean, prin instituirea unei monitorizări internaţionale la hotare. O declaraţie în acest sens a fost făcută de primul ministru în exerciţiu Vasile Tarlev la întrevederea cu o delegaţie a Consiliului Europei /CoE/, condusă de Adan. Daniel Rotfeld, preşedinte în exerciţiu al Comitetului de Miniştri al CoE, ministrul de externe al Poloniei, transmite Moldpres, care citează serviciul de presă al Guvernului de la Chișinău. Premierul Tarlev a accentuat în cursul întrevederii că separatismul constituie pentru RMoldova un impediment grav pe calea dezvoltării socialeconomice, în context, referindu-se la problema şcolilor moldoveneşti de pe malul stâng al Nistrului, Vasile Tarlev s-a pronunţat pentru întreprinderea de acţiuni concrete vizând depăşirea definitivă a problemei prin acordat a __________________________________ unui statut juridic adect şcolilor şi restituit, patrimoniului acestora, în calitatea sa de preşedinte în exerciţiu al Comitetului de Miniştri al Consiliului Europei, Adam Daniel Rotfeld a apreciat drept pozitiv faptui că Moldova urmează calea consolidării instituţiilor democratice, menţionând că desfăşurarea alegerilor parlamentare într-o manieră liberă şi corectă demonstrează voinţa fermă a conducerii ţării de a face ireversibil procesul democratizării continue a societăţii. Acelaşi oficial a opinat că problema transnistreană constituie un element de destabilizare atât în Moldova, cât şi în întreaga Europă, inclusiv prin producerea şi comercializarea armamentului, traficul de fiinţe umane, contrabanda cu mărfuri. Din acest motiv, potrivit lui Adam Daniel Rotfeld, există un interes sporit al comunităţii europene în soluţionarea conflictului. Pe de altă parte, referindu-se la relaţiile bilaterale dintre Moldova şi Polonia, Vasile Tarlev şi Adam Daniel Rotfeld s-au pronunţat pentru amplificarea schimburilor reciproce la toate nivelurile. v MERIDIANE