Cuvântul Nou, mai 2005 (Anul 16, nr. 4278-4301)

2005-05-04 / nr. 4278

Anul XVI Numărul 4278 4 pagini Cotidian social-politic al județului Covasna Miercuri 4 mai 2005 2500 lei (25 bani) Fraudă sau nu? Gabriel FLORESCU Au trecut mai bine de şase luni şi încă tot nu ştim: au fost sau nu fraudate alegerile generale? Acuzaţia care s-a adus modului cum s-au desfăşurat acestea este extrem de gravă, mai ales că a venit din gura celui care avea să devină preşedintele României, punând sub semnul întrebării veridicitatea acestora şi rezultatul actualei configuraţii a Parlamentului cu tot ceea ce decurge dintr-o astfel de posibilă fraudare. Ei bine, nici astăzi nu suntem mai luminaţi ca în urmă cu şase luni, nici acum nu s-a ridicat vălul despre unul din momentele importante ale istoriei noastre postdecembriste, deşi promisiuni s-au făcut destule. S-a vorbit şi despre o comisie parlamentară care să studieze problema şi să ne facă mai “deştepţi”, dar tot n-am avansat. Cazul alegerilor fraudate (sau nu) nu este însă un unicat în peisajul politico-istoric românesc, ci se transformă într-o adevărată obişnuinţă şi explică de ce multe dintre necunoscutele evenimentelor postdecembriste au rămas neelucidate. Tipic pentru ceea ce se întâmplă în societatea românească este modul cum se acţionează în astfel de cazuri, fie ele de natură politică sau economică. Se bate tam-tam cât mai zgomotos pentru a produce vâlva mediatică necesară şi a speria “de moarte” elementele-ţintă. Au fost zeci de asemenea cazuri (Năstase-patru case, Patriciu - Petromidia, Funar-ilegalităţi, C.V. Tudor-vânzarea revistei, Băsescu - flota - ca să amintim numai pe cele mai răsunătoare scoase periodic de la naftalină şi revenite după un timp tot acolo, nu înainte de a-şi îndeplini rolul de atragere a atenţiei asupra respectivelor persoane. Altfel zis, după ce şantajul şi-a făcut un efect mediatic, totul a fost trimis iarăşi la arhivă pentru că nimeni nu avea cu adevărat intenţia de a deschide cutia Pandorei. O altă modalitate, la fel de cunoscută şi des uzitată, de a ţine pe cineva în şah o reprezintă vechea mişcare a înfiinţării unei comisii, începând de la celebra şi născută moarta comisie de analizare a evenimentelor de la Târgu Mureş menită să stabilească vinovaţi, continuând cu mineriadele sau chiar anchetarea unor morţi dubioase, concluzia anchetelor a rămas în coadă de peşte, eventual fiecare parte dând publicităţii o jumătate de adevăr în funcţie de interesele politice. Aşa se derulează acum activitatea în comisiile ce anchetează Televiziunea şi Radioul, nu credem că se va întâmpla altfel în cazul acuzaţiei de fraudare a alegerilor. Lipsa voinţei pentru a face lumină în puncte tenebroase reprezintă una din cauzele pentru care chiar societatea românească are de suferit, iar situaţiile de încălcare a legilor ne-au dus până la punerea amprentei de ţară coruptă în ansamblul ei. Dacă am avea de-a face cu o minimă încercare de a face curăţenie morală începând de la vârful piramidei altfel s-ar derula anchetele şi la nivele inferioare, în timp ce prin alte locuri un caz de fraudă masivă face intr-adevăr valuri până la cel mai înalt nivel şi nu există situaţie de muşamalizare, ci se anchetează până în pânzele albe, la noi se acumulează doar soluţiile de NUP (neurmărire penală) sau se șterg cu buretele chiar concluziile unei comisii parlamentare. Ajutoare sociale valabile pentru „români”. Groapa de gunoi a întorsurii Buzăului: un dezastru La Barcani, valoarea totală a ajutoarelor sociale ajunge undeva la 130 de milioane de lei lunar, banii reprezentând suma corespunzătoare celor 60 de dosare permanente, acestea fiind depuse de întreaga comună, ceea ce înseamnă trei aşezări: Barcani, Rădăuţi şi Sărămaş. Din totalul celor 60 de dosare permanente, doar 12 din ele nu aparţin rromilor, ne informează doamna Maria Trifan. “Asta e neoficial însă, pentru că, oricum, la recensământ, nimeni nu s-a declarat rrom, ci toţi români”. Cât despre vârsta celor ce primesc aceşti bani, 127 dintre acestea sunt sub 18 ani, adică minore. Cât despre îndeplinirea celor 72 de ore în folosul comunităţii, beneficiarii venitului minim garantat au destul de multe treburi: confecţionează mături şi coşuri, curăţă lunar şanţurile, păşunile, podeţele şi drumurile forestiere, taie lemnele necesare Primăriei şi celor trei şcoli ale comunei, colectează gunoaiele menajere. Problema căreia nu i se poate face faţă cu lucrătorii beneficiari de ajutor social însă o reprezintă groapa de gunoi aflată în apropierea comunei Barcani şi la care ajunge întreg gunoiul menajer al oraşului întorsura Buzăului precum şi al comunelor Barcani, Vama Buzăului şi Sita Buzăului. „Ceea ce este acolo poate fi numit, cu uşurinţă, un dezastru. Ecologic? Nici nu poate fi vorba de aşa ceva, a fost o tentativă de împrejmuire, însă atâta tot. Iar noi nu putem să-i folosim pe cei ce beneficiază de ajutor social la aşa ceva, nu ar fi corect, mai ales că groapa de gunoi intră în răspunderea Primăriei oraşului întorsura Buzăului”, declară doamna Maria Trifan. Monica VAJNA Rromii, la control! Autorităţile judeţului au demarat recent o acţiune prin care încearcă să găsească soluţii pentru rezolvarea gravei probleme a etnicilor rromi. Cum marea majoritate a rromilor nu se integrează în societate şi cum nici unul dintre guvernele care s-au perindat la putere de-a lungul unui deceniu şi jumătate ce a trecut de la căderea regimului comunist nu a reuşit să ofere absolut nici o soluţie reală, palpabilă, concretă de rezolvare a acestei delicate probleme, autorităţile judeţului încearcă în aceste zile să mişte ceva în acest sens. Astfel, la iniţiativa Prefecturii şi a Consiliului Judeţean, şefii posturilor de poliţie din mai multe localităţi covăsnene vor elabora o situaţie clară ce se înregistrează în satele în care supravieţuiesc (este cel mai potrivit termen) mulţi şi foarte mulţi rromi. Săptămâna trecută, în sala mare de şedinţe de la “judeţ” şefilor de post din comunele Belin, Hăghig, Vâlcele, Băţani, Brăduţ şi Reci li s-au comunicat concret de către subprefectul Ioan Ursache şi directorul Direcţiei de Dezvoltare a Teritoriului din cadrul Consiliului Judeţean, arhitectul-şef Stela Florea, ce li se cere în vederea demarării acestui delicat şi complex proces. Aşa se face că până pe 10 mai, şefii de post din amintitele comune vor prezenta câte o situaţie exactă în care vor specifica numărul rromilor, nivelul de trai şi condiţiile de locuit ale acestora. Mai mult, lucrătorilor Poliţiei li s-a cerut în mod expres să îi identifice pe rromii care nu sunt de loc de pe teritoriul judeţului nostru. “Foarte mulţi rromi dintre cei care locuiesc acum în judeţul Covasna nu sunt de aici de baştină. Dorim ca pe aceştia să îi identificăm şi să îi trimitem înapoi de unde au venit! Nu este normal ca judeţul nostru să fie, bine merci, spaţiul în care aceştia vin, se aşează şi încep săşi construiască locuinţe ilegale. Fiecare judeţ să încerce să-şi rezolve problema rromilor pe care îi are. Vin rromii de la Feldioara şi se apucă să construiască la Hăghig, că acolo e cald şi bine. Aşa se întâmplă dacă noi nu acţionăm. De acum înainte vom încerca să stopăm acest fenomen”, a declarat pentru “Cuvântul nou” subprefectul Ioan Ursache. Domnia sa a mai precizat şi un alt aspect: “Ne confruntăm şi cu fenomenul migraţiei în interiorul judeţului. Nici acesta nu este normal. Ce caută rromii dintr-o comună în altă comună, aflată poate la celălalt capăt al judeţului.” Potrivit lui Ioan Ursache, cea mai gravă problemă este, însă, înmulţirea rromilor, despre care se ştie că se căsătoresc prematur şi întemeiază în câţiva ani familii extrem de numeroase, care ajung deseori şi la 10- 12 persoane, în procesul de civilizare al rromilor, primarii vor trebui să identifice terenuri pentru ridicarea de locuinţe in condiţii legale. “Vom face tot posibilul să autorizăm casele ridicate de rromi şi vom stopa, de acum înainte, construirea locuinţelor ilegale. De asemenea, deşi este foarte greu, din cauză că multe primării nu dispun de terenuri, să le solicităm primarilor identificarea unor zone în care să se construiască case pentru rromi. Trebuie găsite soluţii, chiar dacă, într-adevăr, e greu pentru primării să obţină, într-un fel sau altul, terenuri care, ulterior, să primească această destinaţie”, a mai spus subprefectul judeţului. Doru Decebal FELDIOREAN Mai, luna... disponibilizărilor în masă în urma concedierilor colective ce vor avea loc în luna mai a.c., concedieri care deja au fost anunţate la Agenţia pentru Ocuparea Forţei de Muncă a judeţului Covasna, vor fi disponibilizate mai mult de 1320 de persoane, în condiţiile în care numărul total al salariaţilor firmelor care-şi reduc personalul a fost înainte de restructurare de 2330 de persoane. Prin urmare, în partea a doua a lunii în curs câţiva agenţi economici din judeţul nostru disponibilizează mai mult de jumătate din numărul total al salariaţilor acestora, un număr important de disponibilizaţi urmând să apară de la IAME GRUP, Secuiana şi IAME TOOL, dar şi de la firmele Teromec, Ergotech şi altele. Dacă la Secuiana mai rămân, totuşi, în activitate cam două treimi din numărul salariaţilor, iar la IAME GRUP vreo 40 de salariaţi, celelalte societăţi comerciale îşi păstrează doar între 2 9 salariaţi sau chiar disponibilizează întregul personal, cum este cazul firmei Ergotech. Disponibilizarea în masă a acestor angajaţi atrage după sine creşterea considerabilă a ratei şomajului la nivelul judeţului nostru, indicator care va ajunge probabil la peste 10 la sută. Oricum, în acest an rata şomajului a crescut de la o lună la alta, ajungând la 9,1 la sută, asta şi pentru că în perioada ianuarie - aprilie numai cinci firme au concediat 430 de persoane. Aşa se face că în luna aprilie a.c. rata şomajului a situat judeţul Covasna pe locul 38 la nivel de ţară, însă în pare că vom ajunge pe ultimul loc, fiind, aşadar, judeţul cu cea mai ritmul în care au loc disponibilizările de personal de mare rată CIOBANU şomajului. INTEGRARE EUROPEANA Un investitor care promite în comuna Bodoc se găseşte pe lângă alte unităţi economice, în care îşi au asigurate locurile de muncă o parte din locuitorii aşezării, şi o fabrică de cărămidă nefuncţională ,deocamdată, despre care domnul Fodor István primarul comunei ne relatează o întreagă poveste. Domnule primar, care este povestea acestei fabrici? Fabrica de cărămidă din comuna Bodoc a aparţinut de S.C. Bazaltul S.A. după care această firmă s-a împărţit în două fabrici cu obiective de activitate diferite, o fabrică de teracotă şi o fabrică de cărâmid • Dar aceasta împărţeală a fost numai pe hârtie, pentru că fabrica de cărămidă avea numai datorii, activitate zero. După o perioadă destul de lungă de moarte clinică această fabrică a fost dată în custodie, (nu cunoaştem împrejurările) unei societăţi comerciale care purta denumirea de Granit S.R.L., fiind exploatată aproximativ cinci ani de către aceasta. în toată această perioadă fabrica de cărămidă din Bodoc nu exista decât în evidenţele creditorilor, şi spun acest lucru deoarece la intrarea dimbolul fabricii era bătut un cui foarte mare în care patronul firmei Granit S.R.L. atârna toate hârtiile ce semnalau datoriile fabricii de cărămidă. După patru ani s-a pus sechestru de către Direcţia Finanţelor Publice Covasna pe toate bunurile mobile şi imobile ale fabricii de cărămidă, fază în care s-a permis scoaterea la licitaţie publică a acesteia de către lichidatorul sindic din Miercurea Ciuc. La licitaţie a participat şi o firmă din Bucureşti, numită TOTAL-RT S.R.L. şi care a câştigat licitaţia. Aceasta se arată a fi foarte serioasă şi interesată să înceapă producţia cât mai repede pentru că, faţă de primărie şi-a onorat obligaţiile contractuale, adică suma de 220 de milioane de lei anual pentru concesionarea a 2,4 hectare de pământ concesionat pe o perioadă de 49 de ani. în acest moment se lucrează la curăţarea clădirilor şi a terenului la demolarea imobilelor ce nu mai pot fi recondiţionate după care începe reconstrucţia şi retehnologizarea acesteia cu utilaje moderne. Pentru locuitorii comunei Bodoc este un prilej de bucurie pentru că numărul locurilor de muncă virtuale va creşte până la 40, iar pentru primărie ca instituţie, înseamnă mărirea bugetului local cu taxele şi impozitele percepute firmei în cauză. A. NEGOIŢĂ Din nou alcoolul le-a luat minţile unor oameni în toată firea, care în cazul de faţă erau şi rude apropiate j JtaUOJfcCAJUQfcL, ~~ SEPSiSZEtVfcvĂn^L • Victima a ajuns la spital în stare foarte gravă, iar agresorul... în arest începutul de week-end trecut a adus într-o familie din Zăbala o nenorocire, care poate deveni şi mai gravă, dacă unul dintre protagonişti îşi pierde viaţa în perioada următoare, în aceste momente aflându-se internat în stare critică la Spitalul Judeţean din Braşov. Dincolo de firul naraţiunii pe care o s-o relatăm în cele ce urmează, să spunem că din nou alcoolul băut fără măsură a provocat o altercaţie violentă în sânul unei familii - cum de multe, prea multe ori se întâmplă pe aceste meleaguri - deznodământul fiind previzibil: una dintre părţi ajunge la spital, dacă nu cumva la...morgă, iar cealaltă în arest, după care instanţa îi poate da ani grei de puşcărie. Dar să revenim la istoria petrecută în seara de 29 aprilie a.c. în jurul orei 21:00. Aşa după cum ne-a informat purtătorul de cuvânt al IPJ Covasna, insp. pr. Buzsi Andrea, la data şi ora amintită Postul de Poliţie din Zăbala a fost sesizat că un localnic în etate de 71 de ani, pe nume V. Ioan, şi-a lovit fratele în zona capului cu toporul. Anchetă la Zăbala O echipă operativă complexă condusă de procurorul criminalist s-a deplasat imediat la faţa locului şi în urma cercetărilor efectuate a stabilit că cei doi fraţi au consumat în prealabil băuturi alcoolice la domiciliul agresorului. Apoi, pe fondul beţiei şi a unor discuţii în contradictoriu, între cei doi a izbucnit un scandal, V.I. luând toporul şi aplicându-i fratelui în etate de 64 de ani două lovituri, una în zona capului, după care acesta a căzut, aplicându- i o corecţie violentă şi în spate. Ca urmare a loviturii grave primite la cap, victima a trebuit transportată de urgenţă la secţia de neurochirurgie a Spitalului Judeţean Braşov cu traumatism craniocerebral acut deschis, cu evisecţie şi traumatism toracic, fiind în stare foarte gravă. Iar dacă adăugăm şi vârsta pe care o are, situaţia rănitului devine şi mai delicată... Horia C. DELIU Ca urmare a acestei agresiuni violente s-a decis în data de 29 aprilie 2005 reţinerea lui V. Ioan, iar ziua următoare a fost prezentat Tribunalului Sfântu Gheorghe, judecătorii dispunând arestarea sa preventivă pe o durată de 29 de zile pentru tentativă de omor. sfantu gheor p/,; Tel. 351 6093 fr | F~ Tentativa de omor a unui... septuagenar asupra fratelui său de 64 de ani !!! Agresorul a fost arestat Analiză a sistemului de compensare a medicamentelor Comisia interministerială pentru elaborarea de strategii privind eficientizarea sistemului sanitar din România şi a fluxurilor financiare legate de Casa Naţională de Sănătate a analizat marţi, în cadrul primei sale reuniuni, sistemul de compensare a medicamentelor, la o lună de zile de la implementarea măsurilor de îmbunătățire a acestuia. Comisia interministerială are ca obiectiv elaborarea strategiilor pentru eficientizarea activităţii din domeniul sănătăţii, formularea de propuneri pentru promovarea proiectelor de acte normative care au incidenţă asupra constituirii şi utilizării fondului naţional unic de asigurări de sănătate, măsuri pentru asigurarea calităţii pachetului de servicii medicale destinate asiguraţilor, măsuri pentru asigurarea resurselor financiare și reducerea costurilor sistemului de asigurări sociale de sănătate în vederea realizarii echilibrului financiar al fondului. Totodată, un alt obiectiv este identificarea surselor alternative de finanțare a sistemului de sănătate publică şi elaborarea montajelor financiare, avizarea proiectelor mai mari de 100.000 euro din domeniul sănătăţii. Comisia este formată din preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), prof. univ. dr. Cristian Vlădescu, alături de câte un secretar de stat din Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei şi Ministerul Justiţiei. Activitatea Comisiei este coordonată de reprezentantul Ministerului Finanţelor Publice. "Implicarea la vârf a reprezentanţilor ministerelor conexe activităţii din sectorul sanitar a fost impusă de situaţia din sănătate. Preconizam adoptarea într-un ritm mult mai alert a unor măsuri care să asigure funcţionarea optimă a sistemului”, a declarat prof. univ. dr. Cristian Vlădescu. Comisia interministerială a fost înfiinţată prin decizie a primului-ministru. Relansarea proiectului de instalare în Israel a unui bloc de colonii din Fâşia Gaza Guvernul israelian a relansat un proiect privind instalarea unui bloc de colonii din Fâşia Gaza la sud de Tel Aviv, pe coasta mediteraneeană a Israelului, a declarat o sursă oficială locală, citată marţi de AFP. Ministrul justiţiei Tzipi Livni i-a informat luni seara pe avocaţii coloniştilor din Gush Katif că guvernul israelian a decis reinstalarea a aproximativ o mie de familii evreieşti în patru noi oraşe construite în acest scop, în sectorul Nitzanim. Acest proiect s-a lovit de opoziţia ecologiştilor din Israel, deoarece respectiva zonă reprezintă ultima rezervaţie naturală a ţării. ’’Reinstalarea în bloc a tuturor familiilor va contribui la reintegrarea acestora, fără să afecteze rezervaţia naturală”, a declarat marţi pentru ziarişti oficialul israelian. în cursul lunii trecute, ministrul israelian al mediului, Shalom Simhon, s-a opus acestui proiect împreună cu Partidul Muncii, membru al coaliţiei de guvernământ. Parcul natural Nitzanim, care se întinde pe o suprafaţă de 780 de hectare, este situat pe coasta israeliană a mării Mediterane, între oraşele Ashkelon/ sud/ şi Ashdod /nord/. Mai puţin de 100 de familii din cele aproximativ 1.500 care urmează să fie evacuate în cursul verii din 25 de implantări evreieşi /toate cele 21 din Fâşia Gaza şi patru izolate din Cisiordania/ au acceptat până acum despăgubirile acordate de stat, au anunţat luni surse oficiale din Israel. Coloniştii evrei care nu acceptă să îşi părăsească de bună voie casele, până la 20 iulie, vor pierde o treime din valoarea despăgubirilor ce le revinîntre 200.000-300.000 de dolari/, în cursul lunii februarie, parlamentul israelian a aprobat o lege privind suma despăgubirilor pe care urmează să le primească aproximativ 8.000 de colonişti obligaţi să îşi părăsească gospodăriile din Fâşia Gaza şi Cisiordania. Bugetul pentru anul fiscal 2005 include costul evacuării tuturor forţelor israeliene din Fâşia Gaza, după 37 de ani de ocupaţie. MERIDIANE