Cuvântul Nou, iunie 2005 (Anul 16, nr. 4302-4327)

2005-06-01 / nr. 4302

! Anul XVI Numărul 4302 4 pagini Cotidian social-politic al județului Covasna Miercuri 1 iunie 2005 3000 lei (30 bani) Intrați ieri în grevă generală, sindicaliștii de la SCT au “smuls” conducerii semnarea protocolului! • Mişcarea de protest a încetat la prânz, după ce salariații au primit garanţiile solicitate Tensiunea din rândul salariaţilor de la societatea Turism Covasna a atins ieri cote maxime. La ora 8 fix sindicaliştii au intrat în grevă generală având două revendicări pe masă: acordarea tichetelor de masă pe tot parcursul anului şi aducerea negocierilor legate de majorarea salarială din noiembrie în ultima decadă a lunii august. Mişcarea sindicală a luat sfârşit la ora 12, atunci când conducerea societăţii şi cea a Sindicatului SANITAS Covasna au semnat protocolul care consfinţeşte aceste drepturi ale salariaţilor, într-un comunicat remis ieri redacţiei, preşedintele Sindicatului SANITAS, Ştefan Joos, şi-a cerut scuze în numele organizaţiei pe care o conduce faţă de turiştii existenţi în bazele hoteliere ale Turism Covasna şi îi asigură pe aceştia de faptul că activitatea nu va mai fi întreruptă, în măsura în care conducerea societăţii îşi respectă promisiunile asumate. Doru D. FELDIOREAN Porumbelul dat pe cioară Gabriel FLORESCU Revizionismul nu-şi mai încape în piele, caută orice portiţă semideschisă pentru a picura otravă şi a genera dispute fără să se gândească nici un moment la consecinţe. Exponenţii cei mai duri ai acestui curent - şi i-am numit pe membrii Consiliului Naţional Secuiesc împreună cu acoliţii lor - caută cu orice chip să reînvie vremuri trecute şi să instaureze o “ordine” numai pentru ei benefică, uitând cu totul că ne aflăm într-o altă eră, că am ajuns în mileniul trei, când altele trebuie să fie raporturile dintre state şi naţiuni. Provocările iau locul dialogului, aţâţările la nesupunere se întretaie cu denigrarea pe toate căile a semenilor de altă etnie. Apropierea zilei de 4 iunie oferă un nou astfel de prilej pentru a împrăştia sămânţa vrajbei: se împlinesc 85 de ani de la semnarea Tratatului de Pace de la Trianon, un document internaţional ce a avut darul de a încheia o perioadă de confruntări armate şi se spera că pacea va dura mai mult de 19 ani. Ei bine, respectivii nostalgici nu înţeleg că astăzi, în anul 2005, toată Europa se pregăteşte, chiar dacă sunt încă destule obstacole de trecut, să devină un tot unitar, ei doresc doar revizuirea unui tratat pentru ce? pentru ce nici ei nu ştiu. La 4 iunie 1920 principalele state ale lumii de-atunci au considerat că este necesar să lase să zboare porumbelul păcii și să pună capăt confruntărilor. Imperiile care nu mai încăpeau între hotarele lor au fost constrânse să respecte drepturile şi ale altor naţiuni de a se simţi în siguranţă pe pământul strămoşesc, de a-şi împlini idealurile strangulate de străini. Hotarele au fost stabilite atunci de 8 experţi din Franţa, Italia, Anglia şi SUA pe baza unor recomandări elaborate anterior de către Comitetul de Studii Francez, Departamentul pentru Informaţii Politice ale Foreign Office-ului şi o comisie americană ţinând seama de realităţile fiecărei zone în parte. Cu toate acestea, noii revizionişti nu vor să accepte nici astăzi justeţea tratatului şi doresc nici mai mult, nici mai puţin, decât anularea acestuia, motiv pentru care se pregătesc să-şi proclame pretenţiile revanşarde. Pentru nostalgicii de azi care croncăne precum ciorile din parcul central al municipiului Sfântu Gheorghe nu există document acceptabil, chiar dacă este semnat şi parafat de predecesorii lor, nu se cunoaşte valoarea semnăturii puse pe un tratat, nu se acceptă nici o realitate istorică. Pentru revizionişti, art. 45 din Tratatul de la Trianon care enunţă că “Ungaria renunţă, în ceea ce o priveşte, în favoarea României, la toate drepturile şi titlurile asupra teritoriilor fostei monarhii Austro-Ungare situate dincolo de fruntaliile Ungariei” nu reprezintă decât nişte vorbe goale, nu vor să ştie că România nu este un “efect” al Trianonului sau al Păcii de la Paris, ci un rezultat al voinţei tuturor trăitorilor de pe aceste meleaguri exprimată în toamna lui 1918 de români, saşi, secui, bucovineni, basarabeni şi celelalte etnii care trăiesc şi astăzi în acelaşi perimetru şi beneficiază de drepturi net superioare altor ţări vecine, fapt subliniat recent şi la Congresul Federaţiei Grupurilor Etnice din Europa. Dar astfel de realităţi nu pot fi acceptate de ciorile revizioniste care aruncă mereu momeli doar-doar se va prinde cineva în plasă. Planul de şcolarizare în învăţământul covăsnean Admiterea în învăţământul liceal şi profesional de stat pentru anul şcolar 2005 - 2006, cu excepţia claselor pentru care se susţin probe de aptitudini, clasele bilingve pentru care se susţin probe de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă şi clasele cu predare în limbile minorităţilor naţionale (pentru care se susţin probe de verificare a cunoştinţelor de limbă maternă, de către absolvenţii care nu au susţinut această probă în cadrul testării naţionale), o reprezintă media generală obţinută la testele naţionale - cu un procent de 50% şi media generală de absolvire a claselor V-VIII - cu acelaşi procent - 50%, în judeţul Covasna planul de învăţământ pentru sesiunea 2005 - cu limba de predare română, cu un număr de 28 de locuri (pentru fiecare clasă) şi cu forma de învăţământ - zi - este următorul: "în Sfântu Gheorghe clasele de liceu sunt la Grupul Şcolar „Constantin Brâncuşi”(două case), profil servicii / tehnician în turism şi tehnician în activităţi financiar comerciale; la Grupul Şcolar „Economic - Administrativ” (o clasă), profil servicii / tehnician în administraţia publică; la Grupul Şcolar „Kos Karoly” (două clase), profil tehnic / tehnician în construcţii, lucrări publice şi tehnician desenator pentru construcţii şi instalaţii; la Liceul Teoretic „Mihai Viteazul”, pentru profil real sunt trei clase (matematicăinformatică, ştiinţe ale naturii şi matematicăinformatică - informatică intensivă), pentru profilul uman sunt două clase (filologie şi ştiinţe sociale) şi o clasă cu profil pedagogic (învăţătoreducator); şi ultimul liceu, Liceul de Artă (cu două clase - secţia română), profil artistic / muzică şi arte plastice şi decorative. în Târgu Secuiesc la Grupul Şcolar „Apor Peter” este o clasă, profil servicii - tehnician în activităţi financiar comerciale şi la Grupul Şcolar „Gabor Aron”, tot o clasă, profil real / matematicăinformatică. în Covasna la Grupul Şcolar „Körösi Csoma Sándor” sunt două clase una cu profil uman / filologie şi una cu profil real / ştiinţe ale naturii. în întorsura Buzăului la Grupul Şcolar „Nicolae Bălcescu” sunt patru clase, două cu profil real / matematică-informatică / ştiinţe ale naturii, una cu profil uman / filologie şi una cu profil tehnic / tehnician operator tehnici de calcul. Şi în ultima localitate, respectiv Baraolt la Grupul Şcolar „Baroti Szabó David” nu este nici o clasă în limba română. La şcolile profesionale, clasele în limba română - cu un număr de 28 de locuri, pe clasă, sunt: în Sfântu Gheorghe la Grupul Şcolar „Constantin Brâncuşi” sunt trei clase cu secţiile alimentaţie publică şi turism - lucrător în hoteluri, comerţ - lucrător în comerţ, şi textile-pielărie - lucrător în tricotaje, confecţii. Grupul Şcolar „Kos Karoly” are o clasă, profil construcţii / instalator pentru construcţii. Grupul Şcolar „Puskás Tivadar” are tot o clasă, profil mecanic / prelucrări la cald. în Târgul Secuiesc Grupul Şcolar „Apor Peter” are o clasă la secţia agricultură - lucrător în gospodărie agroturistică. în Covasna Grupul Şcolar „Körösi Csoma Sándor” are o clasă cu profilul de prelucrare a lemnului - lucrător în tâmplărie. în Baraolt Grupul Şcolar „Baroti Szabó David” are o clasă la secţia industrie alimentară -lucrător în morărit şi panificaţie. în ultima localitate, respectiv întorura Buzăului Grupul Şcolar „Nicolae Bălcescu” are cinci clase cu secţiile agricultură - lucrător în gospodărie agroturistică, textile-pielărie - lucrător în tricotajeconfecţii, mecanic - lucrător în mecanica de motoare, prelucrarea lemnului - lucrător în tâmplărie şi industria alimentară - morărit şi panificaţie. „Astfel, numărul claselor de la secţia română (atât liceu, cât şi şcoala profesională) este de 34, iar informaţiile privind admiterea, perioada înscrierilor, planul de şcolarizare etc., au fost date la şcolile din judeţ de către Inspectoratul Şcolar Judeţean Covasna, prin „Ghidul informativ” (pentru elevi şi părinţi, privind înscrierea în licee şi şcoli de arte şi meserii - sesiunea 2005). Alina GAL Simpozionul internaţional de artă spirituală Arte diem 2005 Asociaţia culturală de tineret Mandala organizează în perioada 15-24 iulie a.c., la Centrul cultural Arcuş, cea de-a doua ediţie a Simpozionului internaţional de artă spirituală „Arte diem 2005”. Simpozionul, care îşi propune să devină un prilej de întâlnire pentru toţi ce îşi doresc să descopere sau să redescopere bucuria creaţiei, alături de alţi iubitori ai artei spirituale autentice, are ca temă „Dorinţa - mobil şi subiect al creaţiei artistice”. Activităţile se vor desfăşura sub îndrumarea unor specialişti în domeniu, pe următoarele ateliere: artă plastică (pictură), muzică (compoziţiei, interpretare vocală şi instrumentală), artă scenică (regie, actorie, dans), creaţie literară (poezie, proză), arte vizuale (fotografie, film). Rodul acestor activităţi teoretice şi practice va fi spectacolul scenic şi vernisarea unei expoziţii în finalul simpozionului. Pentru informaţii detaliate privind înscrierea şi condiţiile de participare, se pot obţine prin consultarea site-ul WWW, e-mail contact @artediem.org, sau telefonând la numerele 0788 - 181224 şi 0740 - 239423. înscrierile se pot face cel târziu până la data de 10 iunie a.c.. Cum numărul de locuri este limitat este bine ca participarea la simpozion să fie anunțată în timp util.________________ O PROBLEMĂ MAJORĂ: MINORII încercând să supravieţuiască... Rămasă văduvă, cam cu opt ani în urmă, Anişoara Borzoş a început o nouă viaţă de familie alături de Ştefan Neagu din Lunca Mărcuş, comuna Dobârlău. Cei patru copii din prima sa căsătorie sunt acum mărişori, între 9-16 ani, şi sunt în întreţinera bunicilor lor din Săcele, dar Anişoara, la cei 33 de ani ai săi, mai are patru copii cu omul cu care îşi împarte acum bucuriile şi necazurile. De fapt, acestora le este dat să aibă mai multe necazuri şi neîmpliniri, decât bucurii, pentru că nu au casa lor şi nu au venituri suficiente ca să-şi ducă traiul de zi cu zi. De vreo patru ani ei locuiesc în casa bunicii lui Ştefan, în Lunca Mărcuş, într-o singură cameră şi nu au posibilitatea să-şi facă o casă, să aibă căminul lor. Sunt, totuşi, mulţumiţi că trăieşte bunica lor şi aceasta acceptă să-i lase şi pe ei sub acelaşi acoperiş, însă casa este trecută deja pe numele unui alt nepot de-al dânsei, iar lui Ştefan îi este teamă că oricând poate ajunge pe drumuri împreună cu propriii copii şi mama lor. Cei patru copii sunt destul de micuţi, între şapte luni şi şase ani, iar mama lor, Anişoara, nu poate lipsi prea mult timp de lângă ei, ca să mai lucreze pe undeva să scoată un ban, în plus minorii sunt şi cam bolnăviori. „Chiar astăzi am fost la medic în Dobârlău cu fetiţa cea mică, Valentina, pentru că este foarte răcită şi i-a dat reţetă, dar numai mâine mergem la farmacie ca să luăm medicamentele - relatează Anişoara. Ne urcăm toţi în car şi mergem la farmacie în Ozun şi o luăm şi pe bunica pentru că şi ea trebuie să-şi ia medicamentele.” Acum grija cea mare a Anişoarei este ca Valentina să să facă bine, uitând parcă de celelalte probleme ale lor, de faptul că nu are ce să dea de mâncare copiilor sau că nu are cu ce să-l îmbrace şi să-l încalţe pe Ştefan, băiatul cel mare, ca să-l trimită la grădiniţă. Părinţii celor patru minori nu sunt căsătoriţi legal pentru că, spun ei, n-au avut atâtea bani ca să umble pentru analizele medicale şi te miri ce mai trebuie pentru a se putea prezenta la starea civilă. „Noi nu suntem căsătoriţi legal, însă copiii sunt trecuţi pe numele lui Ştefan, adică se numesc Neagu, numai pe Valentina au trecut-o pe numele meu - povesteşte Anişoara. Ne-au încurcat tare mult cu treaba asta şi nu înţeleg cum pe trei copii i-au putut trece pe numele de Neagu, iar pe Valentina nu au putut...!” „Eu am dat toate actele care trebuiau şi tot n-au trecut fetiţa pe numele meu, iar pe cetificatul ei de naştere nu este trecut numele tatătălui, apare o liniuţă - sune supărat Ştefan. Acum trebuie să umblu prin instanţă ca să treacă fata pe numele meu ! Nu primim nici Vasilica CIOBANU (Continuare în pagina a 3-a) SSSUJGY jfk&rm WEgVFI KONWTAR ! O căsuţă ca-n poveşti începând din anul trecut condiţiile materiale în care copiii de la Grădiniţă din comuna Valea Mare dobândesc cunoştinţe şi deprinderi noi, folositoare îşi dezvoltă aptitudinile aristice şi nu numai, dar fireşte se şi joacă, s-au îmbunătăţit continuu. După darea în funcţiune a noii clădiri a acestei unităţi de învăţământ pentru preşcolari, care înainte a funcţionat în câteva încăperi din clădirea şcolii, în iarna trecută a fost introdusă încălzirea centrală, iar în primăvară, la intrarea în cele două săli, una pentru grupa mică, cealaltă pentru grupa pregătitoare, a fost construit un hol. Aici se află vestiarul şi o sumedenie de rafturi pentru materiale didactice, jocuri şi jucării. Multe dintre ele, ca şi o bună parte din mobilierul nou, au intrat în doatarea grădiniţei tot în acest an, după cum am aflat de la educatoarea Cristina Marin. De la edificarea noii clădiri a grădiniţei, continuând cu asigurarea utilităţilor de bază şi terminînd cu dotarea cu obiecte de inventar, toate au fost realizate numai şi numai cu fonduri alocate din bugetul Consiliului Local al comunei Valea Mare, o parte însemnată din lucrările de construcţie fiind executate cu persoane angajate de Primăria Valea Mare prin Oficiul Judeţean de Ocupare a Forţei de Muncă, din rândul celor care se aflau în şomaj. Lucrările de construcţie nu s-au încheiat încă. Mai sunt de făcut finisajele exterioare - tencuieli, zugrăveli - ș.a., care după cum ne-a declarat primarul comunei, domnul Gheorghe Avram, vor fi executate în această vară.  Presupus discurs al lui Zarqawi Liderul reţelei Al Qaida în Irak, Abu Mussab al Zarqawi, l-a anunţat luni seara pe Osama Ben Laden că a suferit doar răni “minore” respingând zvonurile conform cărora ar fi fost grav rănit, indică o înregistrare audio difuzată pe internet ce i-a fost atribuită, informează Reuters. “Cred că au ajuns la urechile dumneavoastră veştile din presă că sunt grav rănit /.../ doresc să vă asigur pe dumneavoastră şi pe toţi musulmanii că sunt doar zvonuri fără o bază reală, atât timp cât rănile mele sunt minore”, se afirmă în înregistrarea a cărui autenticitate nu a fost încă stabilită. “Acum, cu ajutorul lui Dumnezeu, mă bucur de sănătate printre fraţii şi poporul meu din Irak”, afirmă o voce asemănătoare cu cea a lui Zarqawi, considerat de Washington inamicul său public numărul unu, în Irak, şi devotat aliat al lui Osama Ben Laden. Această înregistrare a fost ____difuzată la puţin timp după apariţia unui comunicat transmis de un site islamist şi semnat Abu Maisara al-Kaqi de la “Departamentul de Informaţii al Organizaţiei Al Qaida în Mesopotamia", care anunţa că Zarqawi se va adresa din nou “fraţilor întru credinţă” şi lui Osama Ben Laden. Un document semnat Abu Maisara şi difuzat marţea trecută afirma că Zarqawi a fost rănit, pentru ca vineri, acelaşi lider integrist să afirme că starea sănătăţii “şeicului” este bună, el însuşi conducând Jihadul /războiul sfânt musulman. Duminică, un alt comunicat atribuit reţelei Al Qaida în Irak dădea asigurări că Zarqawi supervizează riposta la “Operaţiunea Fulger” lansată în aceeaşi zi de guvernul irakian în Bagdad şi în împrejurimile capitalei. La Washington, şeful Statului Major Interarme, generalul Richard Myers, a declarat că SUA “tind să creadă” afirmaţia apărută pe internet privind rănirea lui Zarqawi. MERIDIANE Corneliu Ciontu: “Excluderea mea din PPRM este nestatutară” Preşedintele Partidului Popular România Mare (PPRM), Corneliu Ciontu, a afirmat luni pentru Rompres că propunerea lui Corneliu Vadim Tudor de excludere a sa şi a lui Anghel Stanciu din partid este nestatutară şi constituie “o procedură total abuzivă”. "Corneliu Vadim Tudor încalcă orice normă democratică şi consideră PPRM drept un partid de casă”, a spus Corneliu Ciontu, apreciind că ‘‘Vadim s-a obişnuit să creadă că numai el are dreptate”. Preşedintele PPRM şi-a exprimat compasiunea pentru “acest om, care are şi calităţi, ca om de carte, dar care prin modul său grosolan, şi în orgoliul lui maladiv nu a putut suporta succesul obţinut în relaţia cu PPE”. Respingând orice acuzaţie de punere la cale a vreunui puci în interiorul partidului, Corneliu Ciontu a afirmat că se va supune, conform statutului, Consiliului Naţional al PPRM de sâmbătă, 4 iunie. “Invit toată mass-media sâmbătă la încercarea de linşaj politic a lui Corneliu Vadim Tudor & comp ”, a mai spus Corneliu Ciontu, exprimându-şi regretul pentru lipsa de respect a liderului fondator faţă de oamenii care i-au fost alături, mulţi ani, la bine şi la rău. pagina Oraşe verzi - o permanenţă Nevoia de un mediu citadin în care să ne putem bucura de cât mai multe zone verzi, grădini şi parcuri publice o resimţim tot mai acut...