Cuvântul Nou, iunie 2005 (Anul 16, nr. 4302-4327)

2005-06-10 / nr. 4310

k Anul XVI Numărul 4310 8 pagini Cotidian social-politic al județului Covasna Vineri 10 iunie 2005 4000 lei (40 bani) Zaruri aruncate la Cotroceni Gabriel FLORESCU Suspansul a căzut. Problema viitorului preşedinte al Partidului Democrat a fost soluţionată. Nu la Convenţia Naţională Extraordinară ce va avea loc de-abia la 25 iunie, ci cu mult înainte. Emil Boc a primit un singur vot, dar mai valabil decât toate celelalte. Unde? Bineînţeles la Cotroceni. S-a dus primarul Clujului nu la Apahida, ci la preşedintele Băsescu şi l- a convins încă o dată să-i susţină candidatura la preşedinţia partidului. Zis şi făcut. Iar preşedintele ţării a şi opinat că “Partidul Democrat se va orienta către doctrina populară”. Aşa. Degeaba a renunţat Adriean Vidreanu să candideze la şefia partidului în favoarea lui Vasile Blaga, degeaba a vorbit acesta despre o doctrină social-democrată, în zadar s-au mai prezentat la apel şi Cezar Preda, Sorin Frunzăverde ori alţii, zarurile au fost aruncate la Cotroceni, unde Emil Boc a dat un şase-şase norocos pentru gândirea populară. Aşadar, pediştii au decis: se va prezenta o singură moţiune şi aceea de sorginte populară născută de Emil Boc care devine astfel singurul şi unicul candidat la funcţia supremă în partid. Nu ştim încă dacă membrii de rând sunt lămuriţi în privinţa acestei moţiuni denumită “România prosperă, România democrată” (bine că nu România populară...) ce va conţine şi teze social-democrate, lipsind doar cele creştine, dar problema interesează prea puţin, ei vor vota oricum. Adică nu, nu oricum, ci aşa cum o cer interesele partidului, adică în favoarea moţiunii Boc. De altfel, s-a rezolvat în acest fel şi dilema privind persoana ce urmează a fi “aleasă”, se cunoaşte şi vicepreşedintele în persoana lui Adriean Videanu, mai rămân vacante doar funcţiile mai mici şi nu foarte importante destinate liderilor din teritoriu. Una peste alta, Convenţia Naţională va avea o desfăşurare calmă, aşa cum se cade să aibă un forum bine pregătit, o adevărată moştenire a spiritului organizatoric din regimul trecut. Prin modul cum s-a decis în discuţiile particulare, Partidul Democrat se va alinia centrului politic românesc, adică într-o zonă unde se mai află, cel puţin în intenţie, şi alte formaţiuni. De altfel, liderii democraţi au şi spus-o: vor să fie în centru, vor să fie populari, vor să adere la Partidul Popular European după ce PES (adică cel socialist) i-a refuzat. Prin aceste declaraţii de intenţie devine din ce în ce mai evident că fuziunea atât de dorită de liberalul Valeriu Stoica între PNL şi PD se poate produce într-un viitor mai apropiat decât se credea. Apropierea doctrinară şi apartenenţa la aceeaşi familie europeană conduce vor - nu vor unii sau alţii la un deznodământ previzibil. Singurul semn de întrebare se naşte însă din zona organizaţiilor teritoriale dat fiind că sunt destule zone unde înţelegerea nu este chiar deplină. Pe moment. Vor veni însă indicaţii de la conducerile celor două partide pentru a se aplana orice divergenţă şi atunci se va naşte o puternică forţă politică de centru, iar polaritatea despre care atât se vorbeşte va deveni fapt real. Irin judeţ au aut loc Manifestări dedicate Zilei Eroilor Joi, 9 iunie, pe o vreme mohorâtă, ploioasă, s-au adunat la Monumentul Ostaşului Român din Sfântu Gheorghe, multă lume, militari veterani de război, militari în rezervă, reprezentanţi ai autorităţilor locale, ai unor partide politice, ai instituţiilor deconcentrate, cadre de la Inspectoratul judeţean de Poliţie, ale Jandarmeriei ş.a. pentru a cinsti aşa cum se cuvine eroii neamului. După ceremonialul religios şi militar au fost depuse coroane, jerbe, buchete de flori, prinos de recunoştinţă adus celor care cu preţul vieţii au apărat glia strămoşească, manifestarea încheiindu-se cu defilarea militarilor. Activităţi similare au avut loc la Monumentul Ostaşului Român din Covasna-Voineşti, la întorsura Buzăului şi Sita Buzăului. Tot cu prilejul Zilei Eroilor au fost depuse coroane,buchete şi jerbe de flori la Troiţa generalului Grigore Bălan, la monumentul locotenentului Păiş David şi la cel al eroilor jandarmi de la Aita Mare, precum şi la cimitirele din Arad şi Doboii de jos. Accident mortal la Bixad în dimineaţa zilei de ieri, pe Drumul Naţional 12 în afara localităţii Bixad s-a produs un accident rutier grav, soldat cu doi morţi. A.Szabolcs, în etate de 28 de ani, de loc din Miercurea Ciuc, având permis de conducere categoriile B şi CE din anul 1996, agent de vânzări la o societate comercială din localitatea de domiciliu, în timp ce conducea autoturismul marca „Toyota Yaris” (înmmtriculat la Bucureşti), pe fondul oboselii, într-o curbă uşoară pe stânga, a trecut pe contrasens şi sa tamponat frontal cu o autoutilitară marca „Mercedes", înmatriculată în judeţul Covasna, condusă regulamentar de D. Albert, de 46 de ani, din Baraolt. Impactul a fost deosebit de violent. O clipă fatală care a costat viaţa conducătorului autoturismului şi a pasagerului din dreapta, în vârstă de 27 de ani. Poliţiştii continuă cercetările sub aspectul săvârşirii infracțiunii de ucidere din culpă. Ion Iliescu, pus sub învinuire în dosarul mineriadei din iunie 1990 . Fostul președinte Ion Iliescu a fost pus sub învinuire de Parchetul Militar în dosarul mineriadei din 13-15 iunie 1990, după cum a declarat joi avocatul Radu Ghergovan Silinescu, care l-a reprezentat, pe actualul senator la audieri. “Are calitatea procesuală pe care o au şi Petre Roman, şi Gelu Voican Voiculescu, pentru o paletă foarte largă” de învinuiri, a spus Radu Silinescu. Ion Iliescu ar fi trebuit să se prezinte joi la Parchetul Militar pentru audieri, în calitate de martor, în dosarul Revoluției din decembrie, însă l-a trimis pe avocatul său. Drrept modern implementat a stims şi judeţul nostru. Flexibilitate şi receptivitate în dialogul oamenilor legii cu cetăţenii După cum se ştie, în urmă cu mai multe luni conducerea Ministerului Adminstraţiei şi Internelor a apelat la un grup de specialişti din Elveţia în materie de prevenţie şi colaborare cu cetăţenii - unul dintre ofiţeri instructori din Ţara Cantoanelor fiind anul trecut chiar oaspete al judeţului nostru cu prilejul efectuării unui circuit prin mai multe judeţe - pentru a contribui la implementarea şi în România a modernului concept al Poliţiei de Proximitate. Primii paşi s-au făcut cu succes şi pe plan local, stabilindu-se şase compartimente speciale pentru întreg judeţul Covasna, acoperite cu cadre de specialitate, după cum preciza chestorul Constantin Scurtu, şeful IPJ. Trebuie reţinut faptul că rolul poliţiştilor de proximitate este acela de a consilia efectiv populaţia, de a o sfătui în materie de legislaţie, contribuind la găsirea unor soluţii în cazul unor situaţii tensionate între vecini şi de a-i ajuta pe cetăţenii din aria de competenţă în problemele specifice. Populaţia are datoria de a cunoaşte atribuţiile poliţiştilor de proximitate, a zonelor în care acţionează, a adreselor unde pot fi găsiţi, apelând la ei, fără nici o reţinere. Doleanţele şi solicitările comunităţii locale cunoscute şi rezolvate în măsura posibilităţilor „în perspectiva aderării României la UE, asemenea modele sunt binevenite şi ele trebuie însuşite şi aplicate elastic, în funcţie de realităţile locale, cu tact şi bună credinţă, consideră chestorul Constantin Scurtu, care este un adept convins al acestui concept de mare viitor. Iar cum judeţul nostru este cunoscut pentru calitatea populaţiei, a nivelului ridicat de civilizaţie, se speră ca pe viitor colaborarea autorităţilor cu cetăţenii să fie tot mai bună”. Insp. pr. Gil Bălănică, care cunoaşte foarte bine elementele teoretice şi practice ale amintitului concept, fiindcă a participat la un schimb de experienţă în Elveţia pe această temă, consideră că sunt metode avansate de lucru, moderne, efectul lor benefic arătându-se deja, cetăţenii apelând fără reţinere la oamenii legii pentru a-şi rezolva multe dintre problemele cotidiene cu care se confruntă atunci când nu ştiu cui să se adreseze. O situaţie SI tensionată în bloc, o neînţelegere cu vecinii, anumite nelămuriri de ordin legislativ, alte chestiuni ce ţin de viaţa cotidiană pot fi rezolvate cu tact şi promptitudine de către poliţistul de proximitate - un adevărat sfătuitor, dar şi prieten al cetăţeanului simplu, al omului simplu. Nu ezitaţi, stimaţi concetăţeni, să apelaţi la sprijinul lui! iDtrtANĂ covAStWoria C. DELIU SFÂJUTLT'GFgonnt^Tel. 351 609; 315 577 SEPSISZErTI GYÖRGY KOVÁSZIG MEGYFTKOM'.rrxn Săptămâna teatrului la Sfântu Gheorghe - Transilvania Forme Alternative Teatrale - Festivalul Internaţional de Teatru de la Sfântu Gheorghe va debuta duminică, 12 iunie cu deschiderea oficială în foaierul teatrului din Sfântu Gheorghe. Este vorba despre un festival de teatru cu forme alternative, Trans Form@ - Transilvania Forme Alternative Teatrale, un festival care îşi propune noi abordări regizorale şi ale jocului actoricesc. Directorul Teatrului Andrei Mureşanu şi totodată al Festivalului Internaţional de Teatru Trans Form@ de la Sfântu Gheorghe lansează o invitaţie către toţi iubitorii Thaliei şi ne vorbeşte despre acest eveniment ce va transforma Sfântu Gheorghe, măcar pentru o săptămână, întrun centru al culturii zilelor noastre. Domnule director, v-am ruga să ne spuneţi câteva cuvinte despre acest festival, în primul rând, e vorba despre festivalul care ar fi trebuit să fie la cea de-a Xlll-a ediţie, festival a cărui denumire nu am putut-o păstra prin plecarea domnului Radu Macrinici. Astfel, dacă festivalul îşi pierduse oarecum din concentrare, prin TransFormat vom avea manifestări la graniţa dintre arte: spectacole de teatru, dans, teatru imagine, teatru experiment, lectură, spectacole ce vor ataca zona neconvenţională, a alternativului. - Este un act de curaj această ediţie a TransForma? - Nu neapărat. Poate din punct de vedere financiar, bugetul festivalului fiind unul chiar jenant. Din păcate, ne-am trezit cu o sumă înjumătăţită de la Ministerul Culturii faţă de anii precedenţi, dar iată, cu o mult mai bună susţinere din partea autorităţilor locale, a Consiliului Local şi Consiliului Judeţean, ceea ce demonstrează, cred, importanţa nu doar pentru teatru a acestui festival ci şi pentru oraş şi judeţ. De asemenea, am avut sprijin şi din partea unor firme din Sfântu Gheorghe, din judeţ şi din împrejurimi. Şi să nu mutăm UNITER-ul, care ne-a fost alături în acest început şi cei câţiva care stau în spatele acestui proiect. - Cine va onora cu prezenţa Festivalul TransForm@? - Silviu Purcărete, care va fi şi directorul onorific al festivalului, Jacques Bourgaux, din Paris cu Don Quixotte, Teatrul Szolnok din Ungaria cu Ubu de Alfred Jarry. Nu merită omisă nici piesa de la Teatrul Act din Bucureşti, “Shap of things”, precum nici reprezentaţia Adei Milea şi a Dorinei Chiriac. Sperăm să fie o reuşită, căci în acest festival va fi concentrată munca noastră, a tuturora. Noi vă aşteptăm în această săptămână la întâlnirea cu noile forme ale teatrului! Monica VAJNA Programul Festivalului Internaţional de Teatru TransForm@ Finanţarea prin credite a investiţiilor din agricultură, reglementată de Senat Facilitarea accesului la credite a producătorilor agricoli a fost reglementată joi de plenul Senatului prin adoptarea proiectului legii creditului de investiţii în agricultură. Guvernul, iniţiatorul proiectului, şia justificat demersul prin faptul că, potrivit Băncii Naţionale a României, doar 3% din volumul creditelor Programe TV 10-16 iunie acordate sectorului neguvernamental din economie au revenit, în 2004, agriculturii, silviculturii şi pisciculturii. Prin acest proiect de lege s-a creat fondul pentru creditarea investiţiilor în agricultură constituit din alocaţiile aprobate prin bugetul de stat cu această destinaţie, fond aflat la dispoziţia Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale (MAPDR). Fondul se reconstituie din sumele rambursate şi dobânzile plătite de instituţiile de credit. Senatorii au hotărât că fondul va fi utilizat de minister ca instrument de orientare a politicii agrare, care va stimula transformarea gospodăriei (Continuare în pagina a 2-a) The Washington Times: Serviciile secrete americane sunt prost informate în legătură cu dezvoltarea unor echipamente militare chineze Serviciile secrete ale SUA nu au fost la curent cu unele realizări majore ale Chinei în domeniul militar din ultimul deceniu, potrivit unui dosar ultraconfidenţial întocmit de experţi americani, scrie, în ediţia sa de joi, cotidianul The Washington Times. Documentul, ai cărui autori sunt specialişti din domeniul serviciilor de informaţii ale SUA şi care va fi inclus parţial în raportul anual al pentagonului /Ministerul Apărării de la Washington ce urmează să fie dat publicităţii în cursul acestei luni, îi critică pe chinezi şi simţul lor pentru secretomanie, dar şi pe agenţii americani care nu au cules informaţii despre respectivele programe şi nu şi-au implantat spioni în China la nivelele puterii, notează ziarul menţionat, citat de AFR Conform dosarului ultra-confidenţial la care face referire The Washington Times, serviciile secrete americane nu au avut habar despre dezvoltarea dexâtre-^hlaezî,acuaaţie croazieră cu rază lungă de acţiune, a unei nave militare echipate cu tehnologie de inspiraţie americană şi a unui submarin de atac. De asemenea, nu au fost la curent nici cu existenţa unui nou tip de arme chineze cu ghidare precisă, între care rachete aer-sol, rachete sol-sol şi ogive mai performante. Importul unor armamente de vârf, între care sursa citată menţionează submarine ruseşti, nave de război şi bombardiere, le-a scăpat de asemenea americanilor. în context, AFP reaminteşte că, sâmbăta trecută, ministrul american al apărării, Donald Rumsfeld declarase că cheltuielile pentru apărare ale Chinei sunt mult mai mari decât se recunoaşte în mod oficial şi că acest lucru pune în pericol echilibrul de forţe în regiunea Asia-Pacific. Un studiu al Pentagonului care urmează să fie dat publicităţii în curând afirmă că bugetul apărării din China este primul din regiune ca mărime şi al treilea din lume, a adăugat Donald Rumsfeld. Marţi, China a respins afirmaţiile ministrului american al apărării, pe care le-a calificat, ca “lipsite complet de temei", notează France Presse, în print mixt. MERIDIANE Giantano Fii: Referendumurile din Franţa şi Olanda nu trebuie să constituie un motiv de îngrijorare la Bucureşti Rezultatul referendumurilor din Franţa şi Olanda nu trebuie să constituie un motiv de îngrijorare la Bucureşti pentru că Uniunea Europeană îşi va respecta angajamentul asumat faţă de România, a declarat ministrul de externe al Italiei, Gianfranco Fini, după întâlnirea avută joi cu omologul său român, Mihai-Răzvan Ungureanu. "Ştim că Guvernul de la Bucureşti lucrează, în unele puncte chiar împreună cu noi, pentru îndeplinirea angajamentelor asumate faţă de Bruxelles şi suntem convinşi că la 1 ianuarie 2007 România se va găsi în sânul Uniunii Europene”, a spus ministrul de externe italian. Gianfranco Fini a subliniat că Italia va fi printre primele ţări, dacă nu chiar prima, care vor ratifica în Parlament Tratatul de aderare al României şi Bulgariei la UE, semnat la 25 aprilie la Luxemburg. Ministrul Mihai-Răzvan Ungureanu a ţinut să răspundă declaraţiilor din ultimul timp ale unor oameni politici europeni care au ridicat o anumită îndoială asupra integrării României la 1 ianuarie 2007. ‘Cel mai bun răspuns de dat acestor declaraţii îl va oferi la finele lui 2006 rezultatul muncii noastre şi cerem tuturor celor îndreptăţiţi să se uite la ceea ce facem noi, să aibă încredere în acţiunile noastre şi să nu parieze pe un eşec", a spus şeful diplomaţiei române. Pe de altă parte, ministrul Gianfranco Fini a precizat că acordul dintre România şi Italia privind migrarea forţei de muncă va fi finalizat în foarte scurt timp. El a mulţumit, în numele Guvernului italian, pentru aportul muncitorilor români la dezvoltarea economiei italiene, lucru care corespunde atât intereselor italiene, cât şi celor româneşti. “Numeroasa comunitate românească s-a integrat cu uşurinţă în societatea noastră şi sunt sigur că va dobândi şi un rol social tot mai important", a spus şeful diplomaţiei italiene.