Cuvântul Nou, iunie 2005 (Anul 16, nr. 4302-4327)

2005-06-11 / nr. 4311

Anul XVI Numărul 4311 4 pagini Sâmbătă 11 iunie 2005 3000 lei (30 bani) Dreptate sau răzbunare? Gabriel FLORESCU A mai picat o bombă asupra României: o serie de personalităţi ale scenei politice sunt învinuite pentru mineriadă. Ion Iliescu, Petre Roman, Gelu Voican Voiculescu, Traian Băsescu, Miron Cozma se află în fruntea unei liste întocmită de Asociaţia Victimelor Mineriadelor pentru “organizarea, instigarea şi transportul minerilor la Bucureşti... dar şi instigarea minerilor la comiterea unor acte de barbarie.” Acuzarea poate fi corectă dacă este susţinută şi de noi probe concludente, iar vinovaţii trebuie să răspundă indiferent ce funcţii îndeplinesc la ora actuală. Dar o nelămurire nu-mi iese din minte: cum se face că de-abia acum, după 15 ani de la acel 13-15 iunie 1990, a ajuns generalul de justiţie Dan Voinea (cel pe care îl cunoaştem din procesul Ceauşeştilor) să scoată din fişet acest dosar în care sunt inculpaţi doi preşedinţi ai ţării şi un fost primministru? Nedumerirea este cu atât mai mare cu cât respectivul subiect a mai fost tratat şi în 1997. Să fi intrat procurorii militari în posesia unor noi dovezi sau ce s-a întâmplat? De asemenea, nu este clar de ce procurorii militari se ocupă acum de acest dosar şi nu cei civili. Fără îndoială, în lipsa unor date certe este greu să te pronunţi, dar credem că generalul Voinea trebuia să ofere câteva explicaţii fiind vorba despre învinuiri aduse lui Ion Iliescu şi Traian Băsescu, dar şi motivarea reluării dosarului. Indiscutabil, magistraţii au dreptul să procedeze cum cred ei de cuviinţă şi în spiritul legii, aşa trebuie să acţioneze o justiţie independentă. Dacă am fi dorit să cunoaştem noile elemente aceasta se datorează faptului că pe moment nu s-a reuşit decât crearea unei stări de incertitudine şi suspiciune. Nu pornim în enunţarea unei astfel de situaţii de la răbufnirea expreşedintelui Iliescu, ci de la o analiză rece a demersului procurorilor pe care nu ştim unde să-l plasăm, în categoria răzbunărilor sau a dorinţei reale de a se face dreptate. Timp de 15 ani victimele evenimentelor din 1990 au cerut de mai multe ori să se facă dreptate, dar procurorii în frunte cu Dan Voinea n-au mişcat; s-a reluat dosarul în 1997, deci când Iliescu nu se afla la Cotroceni, dar s-a închis fără prea multe explicaţii, deci nu se poate vorbi despre presiuni politice exercitate asupra magistraţilor, au avut posibilitatea procurorii să caute noi dovezi ale vinovăţiilor, însă n-au adus nimic nou pe tapet. Şi-atunci? Despre evenimentele din Piaţa Universităţii s-au scris tomuri întregi, manifestaţia a fost redată în scris şi vizual de nenumărate ori, iar vandalismele la care s-au dedat minerii sunt reluate şi astăzi pe micile ecrane. Am ajuns în acele zile pe prima pagină în toată lumea, am fost blamaţi până la Dumnezeu şi cu toate acestea nu sa întreprins nimic atunci. Acum, însă, vor oare procurorii să recupereze restanţele? Credem că substratul trebuie căutat altundeva, respectiv împotriva cui se declanşează atacul: a lui Iliescu aflat la ieşirea din politică, a lui Băsescu care s-a “certat” cu magistraţii, mai puţin credibil să fie Roman, Stănculescu, Cozma sau Voiculescu. Oricum ar fi, procurorii au datoria în acest caz să prezinte nişte explicaţii plauzibile înainte de a fi prea târziu. Preşedintele Camerei Deputaţilor, Adrian Năstase, salută decizia PE de a invita din septembrie observatorii români Preşedintele Camerei Deputaţilor, Adrian Năstase, a salutat, vineri, decizia Conferinţei Preşedinţilor din Parlamentul European (PE), adoptată cu o zi în urmă, de a invita observatorii români şi bulgari să înceapă activitatea la lucrările PE din data de 26 septembrie. La începutul săptămânii viitoare, PE va transmite scrisorile oficiale de invitaţie către Parlamentele celor două ţări. Adrian Năstase consideră că decizia PE “reprezintă un semnal important în ceea ce priveşte evoluţia pozitivă a procesului de integrare europeană a României, confirmând voinţa forului democratic ales al cetăţenilor europeni de a sprijini în continuare, cu aceeaşi fermitate, prietenie şi exigenţă, traseul european al ţării noastre, în angajamentele asumate atât de România, cât şi de Uniunea Europeană”. Potrivit lui Adrian Năstase, participarea observatorilor români la activităţile Parlamentului European şi ale grupurilor politice ale acestuia va constitui un exerciţiu foarte util pentru conectarea României, ca viitor stat membru, la mecanismele de lucru ale Uniunii. Cotidian social-politic al județului Covasna La Zagon. Investiţiile realizate în reabilitarea infrastructurii rutiere fac posibilă şi îmbunătăţirea transportului de călători Tot drumul ce străbate partea de jos a Zagonului, până ceva mai încolo de Şcoala cu clasele I-VIII, a fost modernizat, inclusiv asfaltat, în cadrul proiectului SAPARD câştigător, de reabilitare a drumului comunal Boroşneu Mare-Zagon, la care lucrările s-au încheiat în 2004. Apoi a fost asfaltată şi o porţiune a drumului din zona de sus, până la clădirea fostului magazin al Cooperativei de consum. Locuitorii din această zonă îşi doreau însă reabilitarea în continuare a acestui drum, cel puţin prin refacerea infrastructurii şi împietruire. Lucrările au început în primăvara acestui an, şi continuă şi în aceste zile. Este vorba, după cum ne-a precizat, dl. Nicolae Cosnean, viceprimarul acestei comune, de reîmpietruirea unui tronson în lungime de 1 km, care trece prin faţa Bisericii şi Parohiei ortodoxe, a Şcolii cu claste IlV “George Coşbuc” şi a numeroase gospodării ale populaţiei, tronson şi din care s-au realizat deja 800 de ml. Urmează ca în curând să se ajungă cu împietruirea până la punctul final stabilit, mai exact locul fostei staţii de autobuz din partea de sus a Zagonului. Totodată, primăria a cumpărat 12 bucăţi de tuburi mari din beton, ce vor fi amplasate în toate punctele localităţii, unde e nevoie de refacerea subtraversărilor şi podeţeor, peste şanţurile de scurgere a apelor pluviale de pe marginea drumurilor. Tot la capitolul drumuri comunale, o altă realizare notabilă este şi reîmpietruirea unei porţiuni de 1,5 kilometri din drumul ce străbate satul aparţinător Păpăuţi, în acest an pentru reabilitarea ambelor drumuri principale şi repararea unor străzi, de la bugetul Consiliului local al comunei Zagon au fost alocate 1,9 miliarde de lei. Stând de vorbă cu câţiva locuitori din partea de sus a Zagonului, între care dl Creţu Dumitru şi d-na învăţătoare Carolina Paloşan, directoarea Şcolii cu clasele I-IV “George Coşbuc”, dânşii ne-au spus că o dorinţă a zagonenilor din această parte, este ca acum, după reabilitarea drumului, autobuzele societăţilor comerciale de transport care au curse regulate - Covasna-Zagon şi Sfântu Gheorghe-Zagon şi retur - să nu se mai oprească doar în centrul satului, ci să vină până în Zagonul de sus, la fosta staţie de autobuze. “Din acest loc şi până-n centru sunt cam doi kilometri şi jumătate, deci e mult de mers pe jos, iar cei care locuiesc în capătul zonei noastre au de făcut pe jos un drum şi mai lung, de 5-6 kilometri. Suntem o localitate cu populaţie numeroasă şi zilnic sunt multe persoane care recurg la transportul cu autobuzele pe traseele pe care acestea circulă, inclusiv elevii care învaţă la Grupul Şcolar din Covasna. Aceştia, dimineaţa trebuie să plece de acasă în jurul orei 6:30, pentru a prinde autobuzul care porneşte din centrul Zagonului. Aşa încât am dori ca acum, când avem în sfârşit drumuri bune, şi şoferii nu mai au de ce să se plângă, autobuzele să vină până aici la fosta staţie din partea de sus. Chiar dacă cei ce locuim în această zonă va trebui să plătim pentru un bilet, să zicem cu 5000 de lei mai mult decât cei din centru, vom plăti. Sunt convinsă că nimeni nu va face din asta o problemă” - ne-a spus dna Carolina Paloşan. „ Fără îndoială prelungirea traseului autobuzelor până în această zonă a vagonului, e o dorinţă a tuturor locuitorilor ei. Chestiunea credem că poate fi soluţionată favorabil, dacă primăria va solicita conducerilor celor vreo două societăţi comerciale de transport ale căror autobuze au curse până în Zagon, să-şi prelungească traseele până la fosta staţie de autobuz din partea de sus. Staţie care din fostă, ar trebui să redevină în cel mai scurt timp posibil, actuală. Aurel GOLCIU Video conferinţa primului ministru Pledoarie pentru proprietate Ieri, cu începere de la ora 10: 00, premierul Călin Popescu Tăriceanu, alături de alţi câţiva reprezentanţi ai guvernului, au susţinut o videoconferinţă cu prefecţii tuturor judeţelor din ţară. Tema acesteia a constituit-o noul pachet de legi adoptat de Executiv: creşterea alocaţiilor de hrană ale copiilor aflaţi în spitale şi ale lăuzelor, retrocedarea proprietăţilor şi nu în ultimul rând evaluarea pagubelor produse de inundaţii. Din cele prezentate de primul ministru, nivelul alocaţiilor de hrană pentru copiii aflaţi în spitale a fost crescut de la 28.000 şi 35.000 de lei pe zi la 46.000 şi respectiv 65.000 de lei pe zi, în funcţie de vârstă, iar pentru femeile lăuze s-a ajuns de la 63.000 de lei la 80.000 de lei pe zi. De asemenea, o prioritate o reprezintă abandonul copiilor în spitale, numai până în mai 2005 înregistrându-se 512 cazuri de copii abandonaţi. în acest sens, se vizează un program al Băncii Mondiale, prin care 130 de maternităţi din ţară ar urma să fie refăcute, ceea ce ar putea duce la o scădere a abandonului. Desigur, un alt sprijin se vede în asistenţii maternali care ar putea prelua chiar şi câte doi copii. Privind retrocedarea proprietăţilor, Călin Popescu Tăriceanu a fost foarte concis: “România nu e stat de drept şi ţară europeană atâta timp cât proprietatea nu este respectată. Mai sunt oameni care după 45 de ani de comunism şi 15 de nedreptăţi îşi cer încă dreptul la propria proprietate. Şi nu sunt doar români, mai există şi comunitatea evreiască, de exemplu. Se dau hotărâri judecătoreşti în favoarea acestor oameni şi totuşi ei nu sunt puşi în posesia acestor bunuri". în acest caz, premierul a ţinut să facă apel către toate prefecturile din ţară să procedeze cât mai eficient la punerea în posesie a acestor vechi proprietari. Problema inundaţiilor a adus cu sine o enumerare de cifre din partea primului ministru: peste 17, 5 miliarde de lei totalul pagubelor, 807 case distruse, mii de gospodării afectate, data de 20 iunie fiind termenul dat Ministerului Transporturilor şi Lucrărilor Publice pentru începerea reconstrucţiilor în judeţele grav afectate. Totodată, câţiva prefecţi ai unor judeţe afectate de inundaţii (în afară de Timiş şi Arad) au luat cuvântul în videoconferinţă pentru a prezenta situaţia în Vâlcea, Argeş, Bacău, Olt sau Buzău, evaluările făcute scoţând la suprafaţă o oarece detaşare de centru şi voinţa administraţiilor locale de aşi rezolva problemele cu forţe proprii. Prefectul de Covasna, György Ervin, a ratat însă ocazia de a prezenta în această teleconferinţă situaţia judeţului nostru cu toate că nici aici nu lipsesc zonele afectate de inundaţii: Zăbrătău, Crasna, Boroşneu Mare.  Oboseala, consumul de alcool, viteza excesivă reprezintă adevărateI Capcane tragice Un tânăr conducător auto din Miercurea Ciuc a adormit la volan în plină zi, a intrat pe contrasens într-o altă maşină, pierzându-şi atât el viaţa, cât şi un pasager Deşi era abia ora 10:00, condiţiile de vizibilitate bune, deci nu ar fi trebuit să se întâmple nimic deosebit, din pricina neodihnei un tânăr conducător auto din Miercurea Ciuc a adormit la volan şi nu s-a mai trezit! în dimineaţa zilei de joi, 9 iunie a.c. pe Drumul Naţional 12 în afara localităţii Bixad s-a produs cel mai grav accident al ultimelor săptămâni, după cum ne-a relatat comisarul-şef Ioan Huţanu, şeful Poliţiei Rutiere Covasna, accident soldat cu doi morţi. Cel de la volan, pe nume A. Szabolcs, în etate de 28 de ani, avea permis de conducere categoriile B şi CE din anul 1996 şi conducea un autoturism marca „Toyota Yaris” cu numărul de înmatriculare B-74190/07/08 pe direcţia Miercurea Ciuc - Sfântu Gheorghe şi pe fondul oboselii, întro curbă uşoară pe stânga, a trecut pe contrasens şi s-a tamponat frontal cu o autoutilitară marca „Mercedes”, înmatriculată în judeţul Covasna, cu numărul CV-03-WAU, condusă regulamentar de David Albert, în etate de 46 de ani, din Baraolt. Impact mortal Cum izbitura a fost extrem de violentă, cel de la volan, ca şi pasagerul din dreapta, în vârstă de 27 de ani, pe nume P. Zoltán, militar reangajat la o unitate din Predeal, au decedat. Poliţiştii continuă cercetările sub aspectul săvârşirii infracţiunii de ucidere din culpă, dar după cum ne precizat comisarul-şef Ioan Huţanu şi după cum rezultă şi din imaginile foto surprinse la faţa locului de plt. maj. Ştefan Roşculeţ din cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Covasna, impactul a fost foarte puternic. Crişului se mai afla un echipaj de Circulaţie, aşa că dacă mai făcea doar câţiva zeci de metri „Toyota” ar fi fost oprită. Ghinipul celor doi tineri, care au Interesant de arătat că în zonă se afla o maşină radar, iar ceva mai încolo, la intersecţia cu Valea sfârşit tragic, îndoliind brusc două familii. Horia C. DELIU UE a trimis scrisori de avertizare României şi Bulgariei MERIDIANE Comisia Europeană a trimis României şi Bulgariei scrisori de avertizare, îndemnându-le să accelereze procesul de implementare a normelor UE, pentru a adera la Uniune în 2007, a declarat vineri purtătoarea de cuvânt a comisarului european pentru extindere, Krisztina Nagy, transmite Reuters. ’’Ambele state sunt, în general, în grafic cu îndeplinirea angajamentelor şi cerinţelor, însă există întârzieri în unele domenii”, a spus dna. Nagy, precizând că “scopul scrisorilor este de a evidenţia cele mai importante domenii”. Astfel, România trebuie să mai lucreze la adoptarea legislaţiei comunitare în domeniile libertăţii de circulaţie a bunurilor, legislaţia societăţilor comerciale, concurenţă, agricultură, impozitare, mediu, justiţie şi afaceri interne, a arătat purtătoarea de cuvânt. în cazul Bulgariei, aceasta trebuie să depună mai multe eforturi în privinţa libertăţii de furnizare a serviciilor, legislaţia societăţilor comerciale, agricultură, mediu, justiţie şi afaceri interne, a adăugat Krisztina Nagy. Purtătoarea de cuvânt a comisarului pentru extindere Olli Rehn nu s-a referit deloc la posibilitatea amânării aderării celor două ţări la UE, precizează Reuters. Tel. 351 609.315 577 SEPSISZEETGYORGY _KcyAszwaMEGyFi könyv- 10.000 de miliarde lei la rectificare pentru sănătate şi 4.000 de miliarde lei pentru înlăturarea efectelor inundaţiilor » O rectificare a bugetului va avea loc în perioada imediat următoare, după cum a anunţat joi seara, într-o emisiune la postul public de televiziune, premierul Călin Popescu-Tăriceanu, fără a oferii foarte multe detalii. Primul-ministru a spus doar că se vor aloca 10.000 de miliarde lei pentru sănătate, sector în care există restanţe foarte mari la plata furnizorilor de medicamente, şi 4.000 de miliarde lei pentru înlăturarea efectelor inundaţiilor. Premierul Tăriceanu nu a precizat însă care este valoarea fondurilor pe care Guvernul le va avea la dispoziţie la rectificare. După videoconferinţă cu prefecţii, primul-ministru a declarat vineri că rectificarea bugetului este în pregătire la Ministerul Finanţelor Publice şi are la bază veniturile suplimentare înregistrate la buget în primele luni, dar se vor face şi anumite reduceri la unele capitole de cheltuieli salariale. ”în anumite domenii, cheltuielile salariale au scăpat de sub control, dar trebuie să le ţinem în mână şi vom opera în acest sens reduceri la anumite capitole”, a precizat premierul Tăriceanu. Preocuparea va fi astfel ca cheltuielile salariale să nu treacă de anumite limite, limite impuse şi în înţelegerile cu Fondul Monetar Internaţional, pentru a nu introduce o presiune suplimentară a cererii asupra ofertei, care, în final, să agraveze deficitul de cont curent cu care s-a confruntat România anul trecut. “Cea mai eficientă măsură pe care Guvernul o poate lua este limitarea creşterilor salariale. Acest lucru va trebui ţinut sub control, mai ales la întreprinderile care înregistrează pierderi”, a explicat premierul Tăriceanu. Şeful Executivului a dat însă asigurări că nu vor fi reduceri importante la proiectele mari. Potrivit primului-ministru, în rectificare bugetară se va profita și de întărirea leului în raport cu valutele străine, dat fiind faptul că unele proiecte sunt decontate în valute străine. Chiar dacă vor fi reduceri de cheltuieli în valută la anumite capitole, în termeni reali aceste lucruri nu se vor întâmpla. a BIBOOTECA JUDEŢEANĂ COVASNA SFÂNTU GHEORGHE