Cuvântul Nou, august 2005 (Anul 16, nr. 4354-4380)

2005-08-01 / nr. 4354

Anul XVI Numărul 4354 4 pagini Cotidian social-politic al judeţului Covasna Luni 1 august 2005 30 bani Sindicat paralel la SCT Covasna?! • Circulă zvonul că, la iniţiativa unor membri ai conducerii societăţii, se va înfiinţa o organizaţie concurentă SANITAS-ului ? Unul dintre angajaţii care-şi doresc noul sindicat a punctat că “toată povestea” e deocamdată la stadiul de idee Ne-a ajuns la urechi un zvon extrem de interesant şi, recunoaştem, puţin ciudat în acelaşi timp. Şi anume că la societatea Turism Covasna SA s-a pus de un nou sindicat. Ei bine, faptul că informaţia nu era chiar corectă am aflat în momentul în care l-am contactat pe unul dintre angajaţi, care, se pare, nu e străin de această chestiune. Astfel, Panfil Trandafir a precizat, pe un ton repezit, că este adevărată “povestea”, dar nu la modul potrivit căruia sindicatul s-ar fi înfiinţat deja. Lucrătorul de la SCT ne-a confirmat stadiul de idee ,pentru că suntem vreo 70-80 de angajaţi cărora nu ne place cum acţionează SANITAS-ul. Nu suntem membri ai acestui sindicat şi ne gândim să înfiinţăm un altul. Nu înţeleg de ce sunteţi interesat de acest lucru, dar oricum, dacă noul sindicat se va înfiinţa, vă voi anunţa”. Cum este arhicunoscut războiul dintre conducerile Sindicatului SANITAS Covasna şi socităţii Turism şi cum, potrivit zvonului (atenţie, am zis potrivit zvonului - a nu se înţelege sau interpreta altceva), este posibil să avem de-a face cu un sindicat al patronatului (!, înţelegeţi metafora), am găsit de cuviinţă să-l contactăm pe preşedintele primului sindicat din SCT, Ştefan Joos, care s-a întrebat retoric: “Unde era domnul Panfil Trandafir când 200 de membri ai SANITAS militau pentru un tratament normal la locul de muncă, tichete de masă şi alte drepturi?!” Chestionat pe marginea posibilităţii ca dintre membrii SANITAS o parte să treacă, în viitor, la noul sindicat, Ştefan Joos a precizat: “Nu sunt şanse ca acest lucru să se întâmple, decât eventual sporadic. Iar de cei care, repet, eventual vor face acest pas nici nu avem nevoie în sindicat. Oricum, nu ştiu de ce am impresia că majoritatea membrilor noului sindicat vor fi angajaţii care au contract pe perioadă determinată, dacă înţelegeţi ce vreau să spun?! Eu privesc cu detaşare tot ceea ce se întâmplă, dar şi lipsa de creativitate din strategia pe care au gândit-o unele “minţi luminate” din conducerea SCT. Consider că este mult mai înţelept să dialogheze cu noi şi să încercăm împreună să găsim o soluţie pentru divergenţele pe care le avem, decât să ne ciocnim frontal.” în altă ordine de idei, organele judecătorești au hotărât irevocabil faptul că la SC Turism Covasna nu există un contract colectiv de muncă valabil, ceea ce înseamnă că, în cel mai scurt timp, vor trebui să înceapă negocierile între patronat și sindicat pentru un nou CCM. Doru D. FELDIOREAN Retragerea în tăcere Gabriel FLORESCU Dintre forţele politice româneşti aflate în băncile parlamentare una şede şi cugetă. Sau numai şede? E vorba, bineînţeles, de Partidul România Mare, scufundat într-o muţenie suspectă de la ultima furtună produsă de eliminarea grupului Ciontea. Este neobişnuită această linişte a unui partid care ieşea mereu în faţă graţie fondatorului şi, concomitent, preşedintelui său. Fără discuţie, au mai apărut pe micile ecrane la solicitarea expresă a unor posturi de televiziune câţiva reprezentanţi ai PRM, îndeosebi Lucian Bolcaş fiind trimis pe post de purtător de cuvânt, dar lipseşte Corneliu Vadim Tudor, altfel o prezenţă mai mult decât gălăgioasă. Apare, nu-i vorbă, uneori la OTV, dar numai pentru mici pamflete sau săgeţi tocite aruncate spre orice adversar. Ce se întâmplă, aşadar, în ograda peremistă? Un răspuns de genul “închis din cauză de concediu” este greu de acceptat ştiind că C.V. Tudor nu cunoaşte zăbavă atunci când este vorba să iasă la turnir cu oponenţii săi. Mult mai plauzibilă ni se pare o altă supoziţie şi anume aceea a căutării unei noi linii politice. După ce a dat-o pe pace cu o parte dintre cei pe care îi spurcase, Tudor este pe cale de a reveni la vechile sale obiceiuri ultranaţionaliste. Nu a mai vorbit despre prietenia sa cu evreii, de unde tragem concluzia că a schimbat macazul, nu-i iartă pe unguri, se supără pe cei din Partidul Popular European care i-au refuzat accesul şi pregăteşte, poate, o nouă strategie. Cât despre celelalte partide, el rămâne în postura de Vadim-contra. Cu toate acestea, n-am mai auzit despre critici virulente la adresa cine ştie cărei decizii guvernamentale, PRM n-a avansat nici o moţiune simplă sau de cenzură, stă cuminte în banca sa şi... tace. Despre lipsa de apetenţă a formaţiunii lui CVT pentru iniţiative legislative ne-am convins de mult, ca şi de slaba activitate parlamentară a oamenilor săi tot mai împuţinaţi. Toată această cuminţenie, însă, se reflectă în mod negativ în sondajele de opinie ce situează invariabil PRM la cote neobișnuit de mici. Dacă la alegerile din toamna lui 2004 Vadim striga ca din gură de șarpe că a fost furat, procentajele ce i-au fost acordate în ultima vreme de sondaje cu greu mai pot fi contestate. Iar acele 6-7% cu care este credit PRM reprezintă mult prea puţin faţă de pretenţiile peremiste. Păstrându-se, însă, într-o prelungită expectativă, partidul lui Tudor tinde să decadă în continuare, fiind uitat de electorat. Credem, totuşi, că venirea toamnei va obliga formaţiunea să producă ceva fulminant, altfel existând doar alternativa decăderii sub un prag de unde cu greu se mai poate ridica. pagina 2 “Să vedem la treierat...” Vremea din această vară ne poartă dintr-o extremă în alta. După ploi, vânt şi temperaturi scăzute, în săptămâna trecută a dat buzna peste noi valul de călduri greu de suportat şi la umbră. Nici măcar gospodarii satelor care aşteptau vremea bună pentru a putea începe secerişul grâului, nu şi-au dorit un asemenea pârjol. Cu câteva zile în urmă, un bătrân din Păpăuţi, pe nume Sinka Bela mi se plângea că o asemenea vreme e o adevărată pacoste pentru culturile de cartofi. “Apa, care până mai ieri stătea pe ei, împreună cu arşiţa de acum îi face să putrezească, iar frunzele şi vrejii sunt mâncate de mână. Grâul e culcat de ploile care au fost şi de vânt. Nu ştiu cum o să reuşim să-l secerăm cu combina.” Alţii au mai mult noroc, pentru că nu-i doar o vorbă la întâmplare, cea care zice că agricultura-i în mare parte o loterie, mai cu seamă atunci când neavând bani s-o faci “ca la carte", nivelul producţiilor depinde aproape exclusiv de starea vremii. “Am vreo 35 de ani cu grâu, dar slavă Domnului, cu toată ploaia care a căzut, e în picioare, frumos şi n-are nici multă buruiană în el. Să vedem la treierat..." - îmi * Aurel GOLCIU (Continuare în pagina a 3-a) rm ■3HSWÖ3HS IvNSVADOW- Există o certitudine. Din păcate pentru noi, românii, vacanţa nu vine „cu trenul din Franţa” • Aventuri dezagreabile în trenurile sezoniere Nu credem sub nici o formă că putem spune, nici măcar în glumă aşa cum o fac cei mici, că „Vacanţa vine cu trenul din Franţa”. Ar fi foarte bine dacă lucrurile ar sta aşa. Deoarece nu ne-am mai lovi de mizerie în garniturile feroviare româneşti, de aglomeraţie, WC-uri insalubre, întârzieri frecvente, dar greu de precizat. Care toate provoacă disconfort şi nervi cetăţenilor ce aleg acest mijloc de locomoţie deloc ieftin, pentru a merge în concediu, numai că nu scapă de supliciul călătoriei cu peripeţii. Acum, în plin sezon de vârf pe Litoral, au apărut alte necazuri pe care ni le-au semnalat cei ce au plecat cu trenurile sezoniere la mare, dar le-a întâlnit şi subsemnatul într-o deplasare similară acum o lună, semn că ele nu sunt întâmplătoare, accidentale, aşa cum lasă să se înţeleagă unii factori de la Calea Ferată. Observaţii punctuale Am primit în acest sens la redacţie o scrisoare plină de nădei, iar apoi a venit în audienţă chiar petentul, dl. Niţu Smarandache, din Sfântu Gheorghe, care a trăit o experienţă stresantă cu ocazia deplasării în concediu pe Litoral. Redăm întreaga reclamaţie, deoarece are un grad mare de relevanţă, astfel că şi alţi posibili pasageri să ştie ce-i aşteaptă. „ Am ales ca împreună cu soţia şi nepoţica de aproape trei ani să ne deplasăm cu un tren de sezon în noaptea de 10 spre 11 iulie a.c. (cu acceleratul nr. 942 Satu Mare - Mangalia) care soseşte în staţia Sfântu Gheorghe, judeţul Covasna, la ora 22:44 şi staţionează numai un minut. Pentru că am dorit săcălătorim confortabil, mai ales că aveam un copil mic cu noi, am optat pentru clasa I şi am reţinut trei locuri. Surprizele neplăcute au apărut imediat ce garnitura foarte lungă (de 15 vagoane) a garat, noi având vagonul 13, care se găsea undeva aproape la ieşirea din gară. La megafon nu se anunţase nimic în prealabil, cum ar fi fost normal, despre aşezarea vagoanelor, astfel că atunci când a oprit trenul ne-am urcat precipitaţi cu bagaje şi copil în cel mai apropiat vagon (6), fiindcă nu mai era timp. Vă daţi seama ce supliciu a fost să trecem apoi prin şapte vagoane cu bagajele după noi şi un copil mic până la clasa I. Ajunşi aici, altă surpriză neplăcută: compartimentul era ocupat, perdelele trase, scaunele rabatate, miros de băutură, mizerie. A trebuit să ne certăm cu cei care puseseră abuziv stăpânire pe toate locurile, fiind nevoiţi să chemăm conductorul, dar el nu s-a amestecat. Abia într-un târziu după parlamentari şi nervi am putut sta şi noi, dar vă daţi seama că am ajuns dimineaţa la destinaţie nervoşi şi fără nici un chef. Am ţinut să semnalez aceste aspecte, deoarece zilele următoare pleacă un grup de copii ai revoluţionarilor covăsneni într-o tablă la Năvodari, şi precis că vor trece prin asemenea aventuri. Am trimis această reclamaţie şi la conducerea Ministerului Transportului, personal d-lui ministru Dobre, pentru a fi sigur că se vor lua măsuri”. Aranjamente ceferiste Cele relatate de cititorul nostru Niţu Smarandache nu reprezintă aspecte singulare, din nefericire. Ei bine, în urmă cu o lună şi semnatarul acestui articol a trecut prin aceeaşi experienţă legată de ocuparea abuzivă a compartimentelor. M-am mirat că de la casă mi s-a spus că nu mai sunt locuri la clasa I la acelaşi tren sezonic, pentru ca la faţa locului să constat că în fiecare compartiment erau o mulţime de locuri neocupate, în schimb se găseau două, trei persoane tolănite, descălţate care dormeau buştean cu perdele trase. Când am chemat şeful de tren deoarece rămăsesem pe culoar cu bagajele, urmând să călătoresc aşa şapte ore până la Eforie Nord, ceferistul s-a eschivat (ştia el de ce...) aşa că a trebuit aproape cu forţa să-mi fac loc într-un compartiment. Abia apoi am aflat că respectivii călători erau şi ei ceferişti şi-şi aranjaseră dinainte de la alte staţii ocuparea abuzivă a întregului compartiment, deşi avea fiecare dreptul doar la un loc. Exact ca în povestea cu „Corbii care nuşi scot ochii unul altuia”. Dar greve ştiu să facă... Poate că că după acest demers publicistic - care va ajunge pe masa ministrului Transporturilor se va face putină ordine. C. FOCȘĂNEANU jror'v' vionnifl Atentatele eşuate de la 21 iulie din Londra au fost „o răzbunare’ pentru operaţiunile militare occidentale din Irak Atentatele eşuate de la 21 iulie din Londra au fost o răzbunare pentru operaţiunile militare occidentale din Irak - a declarat poliţiştilor teroristul arestat la Roma, după cum scrie duminică ziarul La Repubblica. în cursul interogatoriului, teroristul a declara că „bombe de felul celor de la 7 iulie explodate la Londra sunt denotorietate zilnică în Irak”, subliniind că în Irak mor zilnic „femei şi copii omorâţi de militarii americani şi britanici”. Prezentat ca fiind un „britanic de origine somaleză”, Osman Hussain, în accepţia Scotland Yard, ar fi de fapt de origine etiopiană şi s-ar numi cu adevărat Issac Hamdi, după cum afirmă autorităţile italiene. în cursul interogatoriului ce i s-a luat la Roma, teroristul a declartat, de asemenea, că la întrunirile la care a participat la sala de forţă Notting MERIDIANE Hill din Londra, Mokhtar Said Ibrahim, considerat liderul grupului de atentatori de la 21 iulie din Londra, a prezentat o serie de DVD cu imagini tragice din Irak, în care erau prezentaţi soldaţi americani şi britanici ucigând femei şi copii irakieni, după care participanţii făceau analize privind situaţia politică din Occident şi tratamentul înjositor la care erau supuşi musulmanii din aceste ţări şi li se explica faptul că ei trebuie să reacţioneze. Teroristul nu a avut nici o reţinere în a-şi exprima „ura faţă de occidentali”. Totodată, el a precizat că bombele de la 21 iulie din transportul public de la Londra au fost „un act de demonstraţie, menit să semene teroare şi nu să ucidă persoane”.,Am decis să lovim Occidentul pentru ca să ne răzbunăm”, a spus el, potrivit ziarului italian La Stampa, menţionând însă că el nu face parte din reţeaua Al Qaida. La şcoala de astronomie de la Crasna Manifestarea care este în curs de desfăşurare la Tabăra Şcolară Crasna, comuna Sita Buzăului, cuprinde o serie de activităţi care vizează astronomia. Pe de altă parte, Tabăra Naţională de Astronomie pentru Tineret « PERSEIDE 2005 » de la Crasna face ca acest sat să fie gazda multor personalităţi în domeniu, în plus, Crasna va fi de-acum alături de puţinele localităţi româneşti amintite în cadrul unor organisme naţionale şi internaţionale. în această manifestare este cuprinsă şi Şcoala Astronomică de Vară de la Crasna, unde tineri din diferite colţuri ale ţării sunt iniţiaţi în ale astronomiei. « Avem multe cursuri de ţinut aici şi, în final, tinerii vor da un test de absolvire - relatează domnul Valentin Grigore, preşedintele Societăţi Astronomice Române de Meteori. Participanţii la această şcoală sunt elevi şi studenţi pasionaţi de astronomie, unii începători, alţii mai avansaţi, unii o fac pentru cunoaşterea proprie, alţi pentru că vor să-şi aprofundeze cunoştinţele şi să cerceteze. întotdeauna această tabără şi Asociaţia Astronomică Română de Meteori a fost o rampă de lansare pe plan internaţional pentru mulţi astronomi români, care continuă totuşi să vină cu noi în tabără. Spre exemplu, au venit la PERSEIDE 2005 Alin Ţelea, de la Departamentul de Fizică şi Astronomie, Universitatea Johns Hopkins din SUA, Ovidiu Petrescu din Canada, doctor în astronomie, precum şi alte personalităţi care au participat la tabăra de astronomie şi acum sunt în Franţa, Noua Zeelandă sau în alte locuri din lume. Deşi sunt în vacanţă, elevii şi studenţii continuă să înveţe în această tabără şi să comunice cu noi. » O altă formă de comunicare a S.A.R.M. cu iubitorii de astronomie o reprezintă internetul, adică există o listă de discuţii pe internet cu peste 300 de abonaţi, care este moderată din România, SUA şi Canada şi prin care se discută despre tot ce înseamnă astronomie. Astfel, cel care pune o întrebare primeşte răspuns într-un sfert de oră. Cam 70 la sută din tinerii care sunt acum în tabăra de astronomie de la Crasna sunt debutanţi. Pentru tot ce se întâmplă la Crasna în această perioadă un merit aparte îi revine dl Valentin Grigore, de la care aflăm următoarele : « Eu am început de la vârsta de 14 ani să observ meteorii, în special, şi pentru că în România acest domeniu nu era abordat am fondat şcoala română de meteori. Aşadar, am lucrat ca autodidact până în anul 1990, când am reuşit să iau legătura cu persoane din afara ţării, implicate Vasilica CIOBANU (Continuare în pagina a 3-a) Tăriceanu afirmă că nu există criză în PNL Premierul Călin Popescu Tăriceanu a declarat duminică că în PNL nu există o criză politică, subliniind că Delegaţia Permanentă a partidului a dat un vot extrem de clar în acest sens. Tăriceanu a spus cu ocazia deplasării sale pe şantierul podului de la Mărăcineni că există nişte speculaţii pe această temă, dar care sunt, în opinia sa, total neîntemeiate. Referitor la poziţia ministrului de Finanţe privind subvenţia pentru tractoare, primul ministru a fost extrem de concis, afirmând sec "întrebaţi-l pe Ionuţ Popescul”. ”La nivelul guvernului pot să existe puncte de vedere care nu trebuie să fie grupate unei idei de unanimitate. Decizia de a acorda subvenţii pentru agricultură nu este o decizie singulară, în acest an, am mai făcut acest lucru. Agricultura în România va beneficia în continuare de subvenţii acordate şi de Uniunea Europeană aşa încât nu este nimic excepţional”, a mai spus Călin Popescu Tăriceanu. Măsuri pentru stimularea absorbţiei fondurilor SAPARD Fondul de garantare a creditelor pentru realizarea proiectelor din cadrul programului SAPARD va fi constituit anual, din fonduri de la bugetul de stat acordate Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, cu această destinaţie, informează duminică un comunicat al Guvernului .Hotărârea de Guvern prin care s-au adoptat normele metodologice detaliază şi precizează cadrul juridic după care se desfăşoară forma de garantare. Ministerul Finanţelor Publice, pe baza cererii Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, deschide credite din bugetul de stat la capitolul “Agricultură şi Silvicultură”. Din creditele bugetare deschise, MAPDR alimentează contul fondurilor de garantare, pe baza unor eşalonări de plăţi trimestriale şi a justificării sumelor utilizate în perioada precedentă pentru acordarea de garanţii. Alocarea sumelor din Fondul de garantare se efectuează de către Ministerul Agriculturii, pe baza convenţiilor de lucru încheiate cu Fondul de garantare a Creditului Rural S.A. şi, respectiv, Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru IMM. Sumele primite de fondurile de garantare vor fi plasate la băncile comerciale care oferă condiţii sigure şi avantajoase, selectate pe bază de concurs de oferte, precizează ir ..... Formula 1 Hungaroring favorabil Finlandei După câteva ghinioane, iată că duminică, pe Hungaroring, Kimi Raikkonen n-a mai putut fi învins, ei obţinând o victorie clară în faţa fraţilor Schumacher, clasaţi pe locurile doi şi trei după... vârstă adică a trecut linia de sosire la întâi Michael, apoi Ralf, în continuare, pe locurile 4,5 şi 6 s au clasat, în ordine, Trulli, Buito şi Heidfeld, acesta completăm