Cuvântul Nou, septembrie 2005 (Anul 16, nr. 4381-4406)

2005-09-01 / nr. 4381

Anul XVI Numărul 4381 4 pagini Joi 1 septembrie 2005 30 Nu târg, ci parc de agrement... A devenit o tradiţie ca, în fiecare zi de luni, în centrul comunei Zagon să fie piaţă, de fapt, un fel de târg unde se pot găsi fel de fel de produse agroalimentare şi mărfuri industriale. Mulţi dintre locuitorii comunei îşi lasă treburile la o parte şi, ca în zi de sărbătoare, merg în piaţă să-şi cumpere cele de trebuinţă, pentru că aici ei pot găsi cam tot ce le-ar fi necesar. La rândul lor, comercianţi din judeţ, dar nu numai, ştiu de acest târg şi, în funcţie de sezon, oferă o diversitate largă de produse. în legătură cu acest târg un lucru este însă neplăcut pentru o mare parte dintre zagoneni, dar mai ales pentru autorităţile locale, anume că după “spargerea târgului” în această zonă centrală a comunei rămâne cam multă mizerie. De fapt, acesta este şi motivul pentru care încă din anul trecut Consiliul local Zagon a emis o hotărâre privind mutarea târgului într-o altă zonă a comunei. “începând cu întâi ianuarie 2006 precis va fi mutat târgul de aici, dar până atunci trebuie să amenajăm piaţa în noul amplasament conform cerinţelor actuale spune domnul Kiss József, primarul comunei Zagon. Fondurile pentru amenajarea şi dotarea acestei pieţe sunt deja cuprinse în bugetul local şi sperăm să finalizăm lucrările respective până la finele anului în curs. După aceea, în centrul comunei, în locul în care se desfăşoară acum piaţa, vrem să facem o expoziţie în aer liber cu maşini şi utilaje care au fost folosite de pompieri în urmă cu Vasilica CIOBANU România va prelua în octombrie preşedinţia rotativă a Consiliului de Securitate al ONU România va prelua, la începutul lui octombrie 2005, preşedinţia lunară rotativă a Consiliului de Securitate al Organizaţiei Naţiunilor Unite. Preşedintele Traian Băsescu apreciază că un nou mandat la preşedinţia acestui for mondial va reprezenta un element foarte important pentru promovarea intereselor ţării noastre. Şeful statului consideră că o asemenea tribună va aduce în prim-plan soluţiile româneşti pentru problemele cu care se confruntă lumea anului 2005, obiectivul autorităţilor de la Bucureşti fiind o coagulare a cât mai mulţi parteneri occidentali în jurul ideilor şi soluţiilor ţării noastre. In cursul anului 2005, România exercită cel de-al doilea an al mandatului de membru nepermanent al Consiliului de Securitate al ONU, principalul organism din cadrul organizaţiei mondiale cu atribuţii în menţinerea păcii şi securităţii internaţionale, în exercitarea mandatului, România urmăreşte o serie de obiective prioritare, conform intereselor sale naţionale şi angajamentelor asumate pe scena internaţională, cu precădere în cadrul ONU. Printre dosarele în abordarea cărora ţara noastră a avut, pe întreg parcursul anului trecut, o poziţie constructivă şi un aport substanţial figurează Balcanii de Vest - prioritate zero în politica externă a Administraţiei Băsescu, Irak, Sudan, Orientul Mijlociu. De la intrarea în ONU în 1955, România a mai deținut trei mandate în Consiliul de Securitate: 1962, 1976-1977, 1990-1991. Cotidian social-politic al județului Covasna „întorsura Buzăului are un buget insuficient, care ne pune în situaţia ca din septembrie să nu mai avem bani nici măcar pentru salarii!” -declară pentru „Cuvântul nou” primarul oraşului întorsura Buzăului, Gheorghe Baciu, arătându-şi indignarea faţă de modalitatea prin care guvernarea pesedistă a repartizat fondurile pe 2005 Amabil ca întotdeauna, primarul oraşului întorsura Buzăului, Gheorghe Baciu, a dialogat, deunăzi, cu redactorii ziarului nostru, tematica fiind desigur una vastă. în interviul de astăzi, edilul oraşului din Buzaie răspunde la întrebările ce privesc bugetul pe anul 2005. - Domnule primar Gheorghe Baciu, acum când puteţi analiza situaţia în mare parte retroactiv, aflându-ne în a doua jumătate a celui de-al treilea trimestru, ce îmi puteţi spune despre bugetul oraşului întorsura Buzăului pe anul 2005? - Pe scurt, că este un buget insuficient. Repartizat de PSD la sfârşitul anului 2004, pe faimoasa formulă Cristea, care a creat nişte discrepanţe foarte mari şi în judeţul nostru, bugetul a adus bani mulţi celor care nu muncesc şi nu au încasări, motiv pentru care au fost lăsate de izbelişte localităţile cu încasări de 85-90 la sută. Repet, oraşul întorsura Buzăului are la ora actuală un buget insuficient, care ne pune în situaţia ca începând din luna septembrie să nu mai avem bani nici măcar pentru salarii! Din câte ştiţi dumneavoastră, sunt şi alte localităţi în judeţ aflate în această situaţie sub orice critică? Bineînţeles că sunt şi alte localităţi în această situaţie delicată, atât din mediul Doru Decebal FELDIOREAN Grevă nejustificata Gheorghe Dobre, ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului consideră că lucrătorii Căilor Ferate Române nu se află în situaţia de a solicita mărirea salariilor din moment ce compania la care lucrează are datorii de 20.000 de miliarde de lei . Declaraţia ministrului vine după ce în cadrul unei întâlniri cu reprezentanţii mecanicilor de locomotivă aceştia i-au cerut mărirea salariilor şi acordarea de tichete de masă. Gheorghe Dobre a susţinut că până acum mecanicii de locomotiva nu i-au comunicat intenţia de a declanşa o grevă şi spune că se va implica în rezolvarea problemelor acestora care ţin de îmbunătăţirea condiţiilor de lucru. “Nu mi-au spus mie că vor face o nouă grevă. Discuţiile au fost destul de lungi iar în ceea ce priveşte condiţiile de muncă le voi da personal sprijinul meu pentru a le rezolva. O spun pentru ultima dată: o societate care are o situaţie financiară ca cea a Căilor Ferate cu datorii de 20.000 de miliarde nu poate avea pretenţii la creşteri salariale “ a declarat ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului, miercuri, 31 august. Direcţie de acţiune cu bătaie lungă pentru oamenii legii. Continuarea pe un plan superior a activităţilor de prevenire şi combatere a infracţionalităţii de orice fel în contextul continuării reformelor specifice şi a măsurilor de îmbunătăţire a muncii cadrelor din Inspectoratul de Poliţie al judeţului Covasna se poate spune că o trecere în revistă la modul general a bilanţului parţial pe primele opt luni din 2005 a scos în evidenţă o seamă de aspecte interesante, asupra cărora merită să zăbovim. Dincolo de cifrele în sine, trebuie spus din capul locului că activităţile derulate au impus din partea tuturor poliţiştilor eforturi susţinute pentru sporirea capacităţii de intervenţie a efectivelor şi, în acelaşi timp, redimensionarea şi diversificarea activităţilor de prevenire şi combatere a criminalităţii în toate domeniile de activitate. Au fost soluţionate în primele şapte luni ale anului în curs în jur de 2600 infracţiuni dintre care peste 130 au fost de natură economico-financiară, 350 infracţiuni judiciare, iar 1000 de altă natură. Deşi inspectorului-şef al IPJ Covasna, chestorul Constantin Scurtu, nu agrează comparaţiile şi raportările la alte perioade, găsindule nejustificate - şi are perfectă dreptate - totuşi pentru a oferi populaţiei un punct de reper se cuvine să arătăm că la majoritatea indicatorilor s-au obţinut procente mult mai bune faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, întreaga activitate de descoperire a infracţiunilor şi de cercetare a învinuiţilor / inculpaţilor s-a desfăşurat cu respectarea legalităţii şi a normelor juridice care protejează drepturile omului, în perioada de referinţă nefiind înregistrate cazuri de arestare nelegală sau cercetare abuzivă. Horia C. DELIU Comparaţii elocvente Albert Almos crede în viitorul turistic al zonei Sfântu Gheorghe După ce a făcut o vizită în Ungaria, mai exact în Kecskemet, primarului Albert Almos (foto medalion) a avut o “tresărire" cu privire la o posibilă viitoare dezvoltare turistică a municipiului Sfântu Gheorghe, precum și a întregului judeţ. „Am văzut cum se face promovarea regiunii acolo şi cred că e o strategie foarte bună. Sarcina nostră este să scoatem materiale de reclamă pentru turismul covăsnean şi să exploatăm acele obiective care pot deveni interesante şi reprezentative, astfel încât să avem ce oferi turiştilor...”, apreciază Albert Almos. Primarul este de părere că cei din turism şi cei ce se ocupă cu mediul ar putea obţine pe viitor finanţări europene nerambursabile, luând exemplul celor din Kecskemet. „Nu sunt sigur dacă avem acces acum la aceste programe de finanţare dar merită încercat, nu se ştie... Poate că azi acestea nu sunt pentru România, dar poate că într-un viitor apropiat vor fi şi e bine să fim pregătiţi”. Albert Almos este, de asemenea, de părere că se discută prea mult de turismul ecologic şi se face mult prea puţin, astfel că prima zonă vizată este microregiunea Bixad şi Valea Oltului, pentru care se vor întocmi materialele orientative. De asemenea, primarul Albert Almos a declarat că vrea să pună accentul şi pe zonele din apropierea oraşului, aceste zone putând deveni reprezentative pentru Sfântu Gheorghe. (Monica VAJIA) BIBLIOTICA JUDbTfcCm OO.VAS SFÂNTU GHEORGHE Tel. 35? 809- 3î*5 577 sEPsiszewmvoFiov1 Terorismul islamic se extinde în mai multe ţări excomuniste, între care şi România, avertizează un expert Peste 10.000 de susţinători ai reţelei teroriste Al-Qaida prezenţi în Marea Britanie şi 31.000 de extremişti islamişti din Germania ameninţă serios aparatul de securitate european, iar agenţiile de informaţii sunt deosebit de preocupate de extinderea celulelor teroriste islamice în ţări excomuniste din Europa de est, între care Polonia, Bulgaria, România şi Republica Cehă, a declarat expertul în terorism Rolf Tophoven în cadrul unui seminar organizat la Islamabad, relatează portalul global de informaţii AdnKronos International consultat de Rompres. O minoritate relativ mică de extremişti musulmani europeni sunt perfect capabili să-şi atace propriile ţări în cadrul “Jihadului” /războiul sfânt/, a avertizat Tophoven, expert recunoscut în problemele terorismului, în cadrul seminarului privind terorismul global organizat de Institutul de studii regionale din Pakistan. Tophoven a citat în studiul său intitulat “Reţeaua europeană a Al- Qaida” un raport confidenţial britanic şi Oficialul pentru protecţia Constituţiei din Germania, ale căror statistici demonstrează că “islamismul militant este ferm înrădăcinat în Europa”. Potrivit expertului, Austria constituie un centru de comunicare între extremiştii islamici, iar Franţa este un stat-cheie pentru recrutarea de luptători pentru Cecenia. Totodată, Rolf Tophoven avertizează că în Europa este prezentă între alte mişcări şi o aripă “importantă şi periculoasă” ag|| grupării Al-Qaida din Irak, condusă de Abu Musab Al-Zarkawi (foto), cunoscută sub numele de Ansarul Islam și care “promovează în tot mai mare măsură o imagine pan-islamică”. MERIDIANE pagina 3 IPS Antonie Plămădeală, Mitropolit al Ardealului, va fi înmormântat la Mănăstirea Sâmbăta de Sus Trecut la cele veşnice în urmă cu trei zile, înalt Prea Sfinţitul Antonie Plămădeala, Mitropolitul Ardealului, va fi înmormântat vineri, conform dorinţei testamentare, la Mănăstirea Sâmbăta de Sus. Astăzi, cu o zi înaintea funeraliilor, la Catedrala Mitropolitană din Sibiu are loc, cu începere de la 9.30, Sfânta Liturghie, urmând ca intervalul de timp dintre orele 12 şi 15 să fie destinat mesajelor adresate de personalităţi marcante ale bisericii şi culturii autohtone şi străine. La finalul ceremonialului de astăzi, cortegiul funerar se va îndrepta spre Mănăstirea Sâmbăta de Sus, lăcaş de cult în care trupul neînsufleţit al Mitropolitului Ardealului va poposi peste noapte. Plecat mult prea devreme în împărăţia lui Dumnezeu, ÎPS Antonie Plămădeală a fost cel care a motivat şi a dus la înfiinţarea Episcopiei Ortodoxe a Covasnei şi Harghitei. Prea Sfinţitul Ioan Selejan, Episcopul Covasnei şi Harghitei, a dat marţi dezlegare tuturor preoţilor şi credincioşilor pentru a-l însoţi pe ultimul drum pe ÎPS Antonie Plămădeală, unul dintre cei mai mari cărturari şi ecumenişti ai României contemporane. Decebal D. FELDIOREAN Astăzi în Sfântu Gheorghe cerul va fi senin iar temperatura nu va depăși 25 de grade C. La noapte norii se vor risipi, vântul va sufla dinspre Est cu 7 km/h şi temperatura aerului va fi de 14 grade C.