Cuvântul Nou, noiembrie 2005 (Anul 16, nr. 4433-4458)

2005-11-01 / nr. 4433

Anul XVI Numărul 4433 8 pagini Călin Popescu-Tăriceanu: Nu se pune problema unei remanieri guvernamentale în următoarea perioadă Premierul Călin Popescu- Tăriceanu a declarat, luni, că nu are în vedere o remaniere a guvernului în următoarea perioadă şi că nu s-a pus problema unui schimb de portofolii între partidele din coaliţie. ’’Ceea ce mă preocupă este adaptarea rolului Ministerului Integrării Europene la noile realităţi, în contextul în care România va deveni membră a UE. Prin urmare, acest minister urmează să se transforme întrun Minister al Afacerilor Europene”, a spus şeful executivului. Potrivit unor informaţii din presa centrală, PD ar dori să facă un schimb de portofolii, respectiv să cedeze Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi să preia Ministerul Apărării Naţionale. PD reiterează că nu va vota legea minorităţilor dacă nu va fi adoptat proiectul privind reprezentarea românilor minoritari Partidul Conservator (PC) reiterează faptul că nu va vota legea minorităţilor naţionale decât dacă, înainte sau în acelaşi timp, Parlamentul va adopta propunerea privind reprezentarea românilor în consiliile locale, în regiunile în care sunt minoritari. Intr-un comunicat difuzat duminică, PC aminteşte că a iniţiat această propunere încă de la începutul lui 2005 şi a ridicat permanent problema în cadrul coaliţiei, solicitând sprijinul politic al partenerilor de guvernare. Potrivit sursei citate, ca urmare a declaraţiilor din ultimele zile făcute la adresa PC de unii lideri ai UDMR, conservatorii subliniază că resping ferm “orice fel de ameninţare sau formă de presiune din partea UDMR pe tema legii privind statutul minorităţilor naţionale”. PC reaminteşte că este de acord cu o lege a minorităţilor naţionale cu condiţia fermă ca noul cadru legislativ să ţină cont şi de nevoia românilor din localităţile în care aceştia sunt minoritari de a fi reprezentaţi de drept în administraţia locală. Partidul Conservator doreşte să decidă, împreună cu toţi partenerii de coaliţie în cadrul Consiliul Naţional de Coordonare de luni, 31 octombrie, asupra unui calendar parlamentar de rezolvare a tuturor acestor subiecte. Cotidian social-politic al judeţului Covasna S-au îngroşat rândurile şomerilor... în luna octombrie, în judeţul nostru rata şomajului a crescut cu 0,4 puncte procentuale, ajungând astfel la 8,3 la sută. Principala cauză care a determinat această creştere o reprezintă intrarea în evidenţa şomajului a unui număr destul de mare de persoane. Astfel, au fost luaţi în evidenţă peste 770 de şomeri, însă doar vreo 350 de persoane beneficiază de drepturi băneşti, celelalte persoane solicitând luarea în evidenţa şomajului din alte considerente. Pe de altă parte, în aceeaşi perioadă au ieşit din rândul şomerilor cam 360 de persoane. Ieşirile din şomaj nu se datorează numai faptului că şomerii respectivi şi-au găsit loc de muncă, ci doar 186 de şomeri s-au angajat la diverse firme, în condiţiile în care în acelaşi timp agenţii economici din judeţul nostru au oferit aproape 500 de locuri de muncă. Angajări mai importante s-au făcut în domeniul învăţământului, numai în unităţile de învăţământ din zona Baraolt fiind încadrate în nunci 56 de persoane. Chiar dacă numărul şomerilor a cunoscut o creştere destul de importanţă în luna octombrie, în aceeaşi perioadă în judeţul nostru nu au avut loc disponibilizări în masă, cu excepţia fabrici de îngheţată din Covasna, unde au fost disponibilizate 35 de persoane. (Vasilica CIOBANU) PD va propune o lege pentru stoparea migraţiei politice la nivel local Biroul Permanent Naţional (BPN) al Partidului Democrat a decis, luni, să propună partenerilor din coaliţia guvernamentală susţinerea unui proiect de lege pentru stoparea migraţiei politice la nivel local. Principiul de bază al legii va fi, potrivit lui Emil Boc, acela că primarul, consilierul local sau judeţean care părăseşte partidul pe listele căruia a fost ales să piardă de drept mandatul respectiv. în acele situaţii, partidul ar urma să procedeze la nominalizarea supleantului de pe lista formaţiunii respective, a spus Emil Boc. ’’Chiar dacă o asemenea propunere vine să dezavantajeze partidele aflate la putere, considerăm că trebuie să fim coerenţi cu ceea ce am susţinut în perioada cât am fost în opoziţie şi anume că migraţia politică trebuie să fie stopată”, a susţinut preşedintele PD. Potrivit lui Emil Boc, democraţii doresc ca propunerea lor să treacă prin Parlament şi să fie adoptată în prima sesiune legislativă a anului 2006. ! Gabriel FLORESCU De unde începe corupţia, doamnă Macovei... Soţia senatorului PSD Adrian Păunescu a ucis, din culpă, trei persoane în urmă cu vreun an şi jumătate. După atâta vreme, când multă lume credea că fapta a ajuns să fie chiar prescrisă, iată că tactica avocaţilor lui Carmen Păunescu s-a dovedit eficientă în ce priveşte tragerea de timp, iar instanţa de la Râmnicu Vâlcea, unde s-a judecat cauza, a fost extrem de milostivă. Exact ca pe vremuri, când senatorul era şi mare lăudător al lui Ceauşescu şi i se permiteau tot felul de sărituri peste cal, nici acum fapta nu s-a judecat ca în cazul unui muritor de rând. Verdictul a fost stupefiant, inculpata a fost condamnată la 2 ani închisoare, respectiv un an, plus daune ce trebuie plătite familiei victimelor. Din cele două condamnări ar trebui executată numai cea mai mare, dar, surpriză, s-a dispus suspendarea pedepsei, cu condiţia unui termen de încercare de 4 ani. Incredibil, găsită vinovată (culmea culmilor ar fi fost să nici nu se întâmple astfel), doamna Păunescu este, practic, absolvită de orice culpă, a fost doar ameninţată că dacă mai calcă pe bec o va păţi. Cunoaştem un caz concret din judeţul Covasna în care doi oameni s-au luat la harţă, unul a pus mâna pe briceag şi l-a tăiat pe celălalt. Victima a ajuns la spital, i s-a cusut rana, iar peste două săptămâni era bine mersi la muncă. S-a derulat şi în acest caz un proces, iar verdictul a fost la fel de stupefiant ca în cazul lui Carmen Păunescu, acuzatul a fost condamnat la 8 ani închisoare, fără circumstanțe atenuante, fără suspendare, cu executare, ca să fi fost și respectivul vreun fiu sau nepot de-al senatorului Păunescu!... Nu scăpa și el basma curată? Acum, când se vorbeşte atâta despre justiţie, corupţie, mită etc., când UE ne-a pus în vedere să facem ordine în acest domeniu, când doamna ministru Monica Macovei se laudă că reforma a pornit-o la vale, iată cum acţionează cei ce ar trebui să aplice indicaţiile şefului Justiţiei! Păi să i-o spună lui mutu’ că în cazul Carmen Păunescu magistraţii au fost legaţi la ochi şi au cumpănit vinovăţia, nicidecum persoana care a comis triplul omor. Nu spunem că judecătorii au fost mituiţi de senatorul Păunescu, nici că ministrul Macovei a dat dispoziţie ca pedeapsa să fie întratât minimalizată, dar parcă, totuşi, pute ceva în jurul acestui caz şi s-au pus în balanţă alte unităţi de măsură decât în alte speţe. Evident, dacă se aplicau exact dispoziţiile Codului Penal, atunci inculpata Păunescu nu avea cum să scape aşa de ieftin după uciderea a trei persoane nevinovate, în asemenea condiţii putem avea încredere în justiţia română atunci când se va pune pe tapet prinderea şi condamnarea peştilor cei mari? Bineînţeles, nu avem cum să credem că instrumentarea cauzelor şi judecarea lor va fi făcută fără implicarea politicului, fără a se ţine cont de interese colaterale sau de numele celor acuzaţi. în continuare, la noi legea e dură numai în cazul celor mici şi neajutoraţi, şi moale-moale când vine vorba de barosani. lată, aşadar, de unde trebuie să înceapă doamna Macovei reforma, pe cine trebuie să urecheze ministerul fără a știrbi ceea ce înseamnă independența judecătorilor. Mâhnirea unui bătrân care cândva a fost poate un erou... A creşte şase copii nu este chiar un lucru uşor de înfăptuit din partea părinţilor respectivi, mai ales dacă aceştia, adică părinţii, îşi doresc ca proprii copii să fie şi şcoliţi. în atare situaţie au fost şi soţii Victoria şi Gheorghe Taraş din Mărcuş, sat aparţinător comunei Dobârlău, care au muncit din răsputeri pentru a-şi creşte copiii şi a-i vedea daţi la rosturile lor. Căsnicia celor doi durează de 56 de ani, timp în care au trudit să-şi înjghebeze o gospodărie şi să-şi întreţină copiii la şcoli “ca să aibă fiecare o meserie la mână”, vorba domnului Gheorghe Taraş. Până la urmă, doi dintre copiii săi au terminat şi facultatea. Pentru a aduce un ban în casă, interlocutorul nostru a lucrat ani de zile într-o fabrică braşoveană, iar soţia sa s-a ocupat de gospodărie şi de treburile casei. “Am lucrat 30 de ani la Braşov şi în timpul ăsta am făcut naveta, mergeam pe jos sau uneori cu autobuzul până la Teliu şi apoi luam trenul - povesteşte domnul Gheorghe Taraş. De la Tractorul, de-acolo unde am lucrat atâţia ani, am ieşit la pensie şi sunt pensionar din anul 1981. Acum încă mă mai ocup de gospodărie şi am două văcuţe şi un tăuraş...Cât pot mai îngrijesc şi eu de animale, merg şi-n câmp, dar mă ajută şi băiatul, Fănel, el este mai săritor şi locuieşte şi aproape de mine. Anul acesta am avut însă o recoltă cam mică, spre exemplu am băgat în pământ 100 kg de cartofi şi am scos nici cinci saci de cartofi, adică vreo 150 kg, pentru că pe o jumătate de teren unde am avut cartofi a stat mult timp apa din cauza ploilor. Bine că anul ăsta n-am mai pus porumb, dar am pus ceva sfeclă şi nici aia nu s-a prea făcut.” Acum, pe lângă pensia de stat primeşte şi o indemnizaţie de veteran de război, aşadar are o sursă sigură de venit, însă cheltuielile într-o familie sunt destul de mari şi pentru nişte bătrâni, de aceea, dar şi datorită faptului că o viaţă întreagă a fost obişnuit cu munca domnul Gheorghe Taraş încă mai creşte un animal și încă mai dă cu sapa pe ici, pe colo. Vasilica CIOBANU * pagina 6 » Deşi o bună parte din drumuri au fost reabilitate Zagonenii din partea de sus au motive temeinice să nu fie mulţumiţi de la transportul în comun Scriam recent despre faptul că după reabilitarea în 2004, prin materializarea unui proiect câştigător SAPARD, a drumului dintre Boroşneu Mare şi Zagon, drum care pătrunde adânc în această a doua localitate reşedinţă de comună, în acest an la Zagon a fost reabilitată şi o porţiune însemnată din drumul ce străbate partea sa de sus. E vorba de un drum refăcut cu macadam până la locul numit “fosta staţie de autobuz”. Acum pe el pot sau ar putea circula în condiţii foarte bune toate mijloacele de transport auto, deci inclusiv cele pentru transportul de călători în comun. De altfel, unul din scopurile în care de la bugetul Cosiliului Local al comunei Zagon au fost alocate fondurile necesare pentru reabilitarea tronsonului din amintitul drum, a fost tocmai acesta. Mai exact, ca autobuzele şi microbuzele unor societăţi comerciale de transport care fac curse Sfântu Gheorghe-Zagon şi, respectiv Covasna-Zagon să-şi prelungească traseele până la fosta staţie de sus, pentru a facilita accesul la aceste mijloace a locuitorilor din această parte şi, dintre care, nu puţini continuă Aurel GOLCIU Cu gândul în altă parte, unii şoferi comit. Incidente cotidiene greu de justificat Din bogata sursă de informaţii oferită de conducerea Poliţiei Rutiere Covasna, am ales câteva situaţii mai semnificative petrecute în ultima vreme, întâmplări ce ni s-au părut semnificative dintr-un anumit punct de vedere. Ne referim, în principal, la uşurinţa cu care se pot produce accidentele grave şi uşoare, primele terminate şi cu decese, cele din a doua categorie doar cu pagube materiale, dacă participanţii la trafic ignoră prevederile OG 195/2002. Nu de mult a fost identificat în municipiul reşedinţă de judeţ - unde traficul nu este atât de aglomerat ca în marile centre urbane, dar creează, totuşi, necazuri celor domiciliaţi în localităţile mai mici, în mediul rural - un cetăţean, K.E., în etate de 53 ani, din comuna Ozun, care în timp ce conducea autoturismul cu numărul CV- 02- JLO nu a respectat regulile privind prioritatea de trecere, tamponându-se cu autoturismul CV -02- ZLY . în data de 22.10.2005, pe strada Lunca Oltului din municipiul Sf. Gheorghe şoferul D.A., de 48 ani, din localitate nu a respectat semnificaţia indicatorului “Cedează trecerea“ şi drept urmare s-a tamponat cu un alt autoturism, în orașul Baraolt, tânărul K.B., de 23 ani, în timp ce conducea autovehiculul cu numărul CV- 01- CAA nu a acordat nici el prioritate de trecere altui vehicul, fiind implicat într-un accident soldat cu pagube materiale. Urmări fireşti în toate cazurile s-a dispus reţinerea permisului de conducere în vederea suspendării dreptului de a conduce pe o perioadă de 90 zile. Ca să nu mai punem la socoteală cheltuielile cu reparaţiile, nervii şi stresul inerent. Şi toate acestea pentru o clipă de neatenţie, cum bine preciza comisarul Marian Ioniţă, adjunctul şefului Poliţiei Rutiere Covasna. O sâmbătă seara cu probleme Ca în fiecare final de săptămână apar evenimente, pentru că oamenii se relaxează, mai beau un şpriţ, mai uită de încorsetările existenţei cotidiene. Aşa au stat lucrurile şi sâmbăta aceasta, mai precis în data de 29.10.2005, la orele 19.35, când pe strada Gării din municipiul Sf. Gheorghe, un echipaj din cadrul Serviciului Poliţiei Rutiere l-a depistat pe O. Ghenadie, de 29 de ani, domiciliat în localitate în timp ce conducea un autoturism marca „Ford”, înmatriculat în judeţul Covasna, în timp ce se afla sub influenţa băuturilor alcoolice. Aşa cum ne-a informat purtătorul de cuvânt al IPJ Covasna, insp. pr. Buzsi Andrea, şoferul imprudent a fost verificat cu aparatul etilotest, valoarea indicată fiind de 0,64 mg/l alcool pur în aerul expirat. Bărbatul a fost condus la Spital pentru recoltarea de probe biologice în vederea stabilirii alcoolemiei în sânge, iar în funcţie de rezultatele toxice alcoolemie, poliţiştii vor lua măsurile legale. Horia C. DELIU - -;V. I. MERIDIANE Statele Unite ale Americii, Franţa şi Marea Britanie se aşteaptă ca, luni, Consiliul de Securitate al ONU să aprobe o rezoluţie formulată în termeni duri prin care se cere Siriei să coopereze cu ancheta privind asasinarea fostului premier libanez Rafie Hariri, în cadrul unui vot prezidat de ministrul român al afacerilor externe Mihai Răzvan Ungureanu, în contextul în care România îşi încheie la 31 octombrie mandatul de preşedinte prin rotaţie al forului de decizie al Naţiunilor Unite. Ambasadorul SUA la ONU, John Bolton, a subliniat că rezoluţia cosponsorizată de Washington, Paris şi Londra are asigurate cele nouă voturi pozitive necesare aprobării şi că nu prevede nici un veto. Surse diplomatice citate de Associated Press au menţionat însă că, dacă cele trei autoare ale Mandatul României de preşedinte al Consiliului de Securitate al ONU se încheie cu un vot crucial pe marginea rezoluţiei cu privire la Siria RETROM —Esenţa mişcării — METEO Cel mai mult semin. Temperatura minimă:1°C Temperatura maximă: 8°C