Cuvântul Nou, decembrie 2005 (Anul 16, nr. 4459-4483)

2005-12-02 / nr. 4459

Anul XVI Numărul 4459 4 pagini In 2006, 38 de tineri calificaţi la Bursa Specială “Guvernul României” vor studia la universităţi occidentale de prestigiu Un număr de 38 de tineri vor pleca să-şi perfecţioneze cunoştinţele şi competenţele necesare activării lor ca manageri publici în cadrul unor universităţi prestigioase din Europa de Vest şi America, informează joi un comunicat difuzat de Comisia pentru Bursa Specială “Guvernul României”. Recent, au fost anunţate de către Comisia pentru Bursa Specială “Guvernul României” rezultatele finale ale Concursului Naţional ediţia 2005 pentru Bursa Specială “Guvernul României”. Viitori manageri publici beneficiază de Programul finanţat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi derulat în parteneriat cu Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD). Tinerii calificaţi pentru cele trei tipuri de studii (16 pentru studii de licenţă, 16 pentru studii de masterat şi 6 pentru doctorat) au demonstrat atât performanţe academice deosebite, cât şi aptitudini de lideri care pot contribui la reforma administraţiei publice, în afară de cei 38 de tineri calificaţi, pe listele de aşteptare ale Concursului se găsesc alţi 97 de candidaţi. Cuantumul total al burselor noi pentru anul universitar 2006 - 2007 este de 1 milion de euro. Bursele se acordă pentru efectuarea de studii de licenţă, de masterat şi de doctorat în străinătate, tinerilor români cu vârste până în 35 de ani, care sunt interesaţi de o carieră de manager în sectorul public, la întoarcerea în ţară, după finalizarea studiilor. între acestea, vor fi acordate burse şi celor 6 candidaţi câştigători ai ediţiei 2004, care nu au contractat încă bursa, şi care sunt calificaţi automat ai Concursului Naţional 2005, potrivit reglementărilor în vigoare privind Bursa Specială “Guvernul României”. ACUM produse electrocasnice gorente prin Agora Sfântu Gheorghe Str. 1 Decembrie 1918, bl. 1/D Gabriel FLORESCU Bilanţ pe rele1 E mult un an? E puţin? Dacă este vorba de amânarea aşteptărilor la un termen tot mai depărtat, atunci e mult, iar răbdarea tinde să se înece în mlaştina promisiunilor deşarte, în urmă cu un an avea loc, practic, schimbarea de putere şi declanşarea unui proces de schimbări - aşa cum am fost încredinţaţi în campania electorală. Acum este timpul unui prim bilanţ al ultimelor 365 de zile, mai ales din perspectiva a ceea ce ne aşteaptă în viitorul apropiat. Care au fost schimbările în viaţa societăţii? Bineînţeles, preşedintele Traian Băsescu va puncta cu ocazia aniversării de la 12 decembrie laturile pozitive, dar, oare, chiar ne-a fost mai bine? Au fost daţi jos din scaune - normal - toţi cei ce deţineau efectiv frâiele puterii: miniştri, prefecţi, conducători de departamente şi agenţii centrale. N-au scăpat de tăvălug nici cei din zonele inferioare, respectiv “deconcentraţii”. Nici o diferenţă, aşadar, faţă de fosta guvernare. Şi cu ce efect? Nici unul, decât că au plecat ai noştri şi au venit ai noştri. Nu trăim mai bine, nu sau produs schimbări esenţiale în societate, nu s-au stârpit relele care ne macină. Din acest punct de vedere ni s-a părut excelentă o întrebare a lui Robert Turcescu la “Realitatea”: Politica ne desparte, diferenţa dintre bogaţi şi săraci e din ce în ce mai mare, ce ne mai poate uni? Au fost satisfăcute doar vanităţile şi ambiţiile unora pentru care politica reprezintă o simplă trambulină spre bunăstare. Consecinţa: o stare accentuată de nemulţumire a populaţiei. Deci care-i diferenţa dintre ieri şi azi? Preşedintele s-a distins în acest răstimp de un an prin două coordonate: pe plan extern s-a remarcat prin gafe monumentale pornind de la bălăcărirea prim-ministrului Franţei, apoi cu celebra sa axă ce a nemulţumit pe şi mai mulţi, continuând cu ridicarea Mării Negre la rang de... ocean al preocupărilor, ajungând la acel fiasco numit vizita în Franţa şi lansarea idioţiei privind “ordinea în Kosovo”, în plan intern, preşedinţia a fost în permanenţă o sămânţă de scandal. Ea a iritat oamenii legii încercând să-i subordoneze, sa forţat apoi ideea alegerilor anticipate, renunţându-se la ele când începuse să prindă cheag, o linie directoare a fost reprezentată de continua gâlceavă cu premierul, dar şi cu opoziţia, înţepăturile scoţându-l şi pe Tăriceanu din răbdări. Caracterizarea anului prezidenţial se poate rezuma la două borne: s-a pornit de la minciuna alegerilor fraudate, dar niciodată dovedite şi s-a ajuns la bomba fluturaşilor antiprezidenţiali, dar inexistenţi şi scandalul caselor preşedintelui alăturat nemulţumirii de a nu i se fi permis, în urmă cu şase ani, să influenţeze Justiţia, între aceste puncte nimic de semnalat în beneficiul cetăţeanului. Poate doar ambiţia de a deveni conducător unic. Cotidian social-politic al judeţului Covasna Ziua Naţională sărbătorită cu adevărat la Sfântu Gheorghe în sfârşit, aproape de normalitate Sărbătorirea zilei de 1 Decembrie a atras, ca-n fiecare an, numeroşi locuitori ai municipiului reşedinţă de judeţ în Piaţa Mihai Viteazul, cinstind astfel măreaţa unire de la Alba lulia. Ca de fiecare dată, participanţii la manifestările festive au purtat cocarde tricolore şi steguleţe româneşti, au fost cu gândul şi inima alături de eroii neamului, s-au bucurat împreună la ceas sărbătoresc. Şi ca satisfacţia să fie deplină, ca niciodată, în piaţă s-au aflat de această dată şi conducătorii principalelor instituţii judeţene. Au cinstit evenimentul prefectul György Ervin, subprefectul Ioan Ursache, preşedintele Consiliului judeţean, Demeter Janos şi vicepreşedintele Vajda Lajos, primarul municipiului, Albert Almos și viceprimarul Czimbalmos Csaba. Niciodată în cei 15 ani care au Viaţa merge înainte... Cine vizitează mai rar comuna Dobârlău, aşa cum am făcut-o eu, poate vedea în mod surprinzător mai... bine cum evoluează lucrurile, în comparaţie cu sătenii ce zi de zi se confruntă cu tot soiul de provocări. Cum s-ar zice, nu mai văd pădurea de copaci! Am poposit în zonă la început de primăvară, apoi în miezul verii, iar în toamna aceasta de mai multe ori,deoarece aici avem un bazin mai mare de cititori, aşa că ne-am simţit datori să facem „echipaje gazetăreşti”şi să luăm pulsul realităţii la faţa locului. Discutând cu factorii locali din Primărie, cu întîiul edil al aşezării, Vasile Maxim, dar şi cu vicele Mihai Vrânceanu, însă mai cu seamă cu localnicii din cele patru aşezări ale comunei, Dobârlău, Mărcuş, Lunca Mărcuş şi Valea Dobârlăului am aflat că 2005 a ridicat o mulţime de provocări, legate mai ales de ploile diluviene din sezonul estival. Pentru înlăturarea daunelor produse de inundaţii s-a muncit pe rupte, au fost cheltuite sume importante, de pildă de la bugetul statului administraţia locală a primit suma de 550 de milioane de lei din care, în ultimele câteva luni, s-au realizat două importante investiţii pentru reabilitarea unor elemente din infrastructura rutieră comunală. —...Astfel, s-a realizat reîmpietruirea drumul dintre centrul de comună şi satul aparţinător Dobârlău Vale, iar pe unele porţiuni de marginea acestuia sau făcut consolidări cu dale de beton ale versanţilor afectaţi de torenţii scurşi pe aceştia. La Mărcuş, s-a reconstruit un viaduct, fiind dat în folosinţă pentru circulaţia mijloacelor de transport auto şi a atelajelor începând cu data de 1 noimebrie. O doleanţă mai veche a sătenilor este înfiinţarea unui punct farmaceutic, care este aproape gata, realizându-se un obiectiv ce demult le stătea pe suflet sătenilor. Să mai spunem că drumul spre păşune a fost curăţat după inundaţii, parte dintre aluviuni, care conţineau cantităţi mai însemnate de pietriş fiind utilizată la repararea unor drumuri de câmp. ...Viaţa merege înainte şi la Dobârlău, ca în toate aşezările judeţului, iarna venind ca o binemeritată odihnă (câtă o fi) după un an zbuciumat de muncă. Horia C. DELIU VANCM I JA.03MAD’dQADMBZSlSji us sie 1609 ise t a Li ri wrraw Ti. P.LNfc Kievul a obţinut statutul de economie de piaţă 52 % dintre europeni sunt în favoarea aderării Ucrainei la UE, potrivit unui sondaj Uniunea Europeană /UE/ i-a acordat Ucrainei statutul de economie de piaţă, la summit-ul UEUcraina joi la Kiev, a anunţat premierul britanic, Tony Blair, care a prezidat reuniunea, informează agenţiile de presă. "Ucrainei i-a fost acordat statutul de economie de piaţă”, a declarat într-o conferinţă de presă premierul Blair, a cărui ţară deţine în acest semestru preşedinţia în exerciţiu a UE. Acordarea acestui statut, care va permite protejarea exportatorilor ucraineni împotriva măsurilor antidumping din Europa, era foarte aşteptată de autorităţile de la Kiev. Pentru Ucraina este vorba de primul succes tangibil pe calea spre integrare europeană de la Revoluţia portocalie de la sfârşitul anului 2004. Măsura a fost anunţată cu ocazia primului summit UE-Ucraina care s-a deschis joi la Kiev, în prezenţa premierului britanic. Pe lângă Tony Blair, la summit participă preşedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Durao Barroso, înaltul reprezentant al UE pentru politica externă şi de securitate comună, Javier Solana, şi comisarul european pentru relaţii externe, Benita Ferrero-Waldner. Potrivit unui sondaj al institutului TNS-Sofres, publicat miercuri la Kiev, mai mult de jumătate dintre europeni - 52 % - sunt în favoarea aderării Ucrainei la UE. pagina 6 SPORT Dușmanii eterni ai șoselelor: Graba şi neatenţia Ne-am bucurat că în recentul week-end, ca şi în cele două zile ce au trecut din această ultimă săptămână a lui „brumar” nu s-au semnalat pe raza judeţului Covasna evenimente grave rutiere, cu pierderi de vieţi omeneşti şi traumatisme severe. Aşa cum semnalasem cu îngrijoare în intervalele anterioare, care au fost mult mai agitate. Comisarul-şef Ioan Huţanu, şef serviciu Poliţie Rutieră Covasna, ne-a informat că rezultatul celor aproape 50 de acţiuni pentru disciplinizarea tuturor categoriilor de participanţi la traficul rutier au avut, în mare, efectul contat, de data aceasta pietonii fiind cei care s-au arătat mai indisciplinaţi. Bine, nici o parte dintre conducătorii auto nu au dovedit că pot să respecte legea, consumul de alcool, viteza excesivă şi defecţiunile tehnice constituind „punctele forte” ale abaterilor. Contravenţii, în valoare de 17.570 lei noi Cele 802 contravenţii, în valoare de 17.570 lei RON , spun destul de mult despre indisciplina unei anumite categorii de participanţi la trafic, dar ca un semnal pozitiv se poate spune că există o uşoară tendinţă descrescătoare, în perioada 22 - 29 noiembrie 2005 nu s-au produs accidente grave de circulaţie pe raza judeţului, dar sau înregistrat 51 accidente (de genul tamponărilor) soldate cu pagube materiale. Să spunem că s-a petrecut la Sfântu Gheorghe şi un accident cu un rănit uşor, dar care este semnificativ dintr-un anumit punct de vedere, de aceea îl detaliem în cele ce urmează. Riscul traversării prin loc nepermis Zilele trecute pe strada 1 Decembrie 1918 din municipiul reşedinţă de judeţ, un şofer amator, J.A., în etate de 49 ani, din Sf.Gheorghe, în timp ce conducea autoturismul cu numărul CV-02- JKF a surprins și accidentate pe septuagenara S.J. în etate de 76 ani din localitate,care s-a angajat neregulamentar, în traversarea străzii prin loc nepermis. Din accident a rezultat rănirea ușoară a femeii, fără a necesita internarea acesteia, dovedindu-se cât de periculoase sunt graba şi neatenţia. Horia C. DELIU Vineri 2 decembrie 2005 30 bani Ferestre de suflet Povestea unui voluntar de război... De câtva timp domnul Nicolae Calcea din Zagon îşi duce viaţa mai mult în casă, imobilizat la pat. ”Am mai ieşit pe-afară, dar pe vremea asta rea nu prea pot să ies din casă, pentru că nu mai am putere în piciorul stâng, iar pe cel drept nu-l am, uitaţi, proteza este aici lângă pat...” - spune dânsul parcă jenat de starea în care se află. Nicolae Calcea este invalid de război, însă aşa, cu proteză la un picior, şi-a continuat viaţa firească. S- a căsătorit, ce-i drept cam târzior, însă peste nici două luni va avea 54 de ani de căsnicie. Este căsătorit cu Maria Calcea, o femeie care acum pare a avea chipul bunicii din poveste şi care i-a fost permanent alături, şi la bine, şi la rău. Pentru aceşti bătrâni, cei doi copii ai dumnealor sunt parcă Vasilica CIOBANU Unirea Transilvaniei cu România, oglindită în Telegraful Român (II) „Ne cheamă Belgradul”, scrie ziarul „Telegraful Român” în preajma lui 1 decembrie 1918. Ne cheamă acolo „spada însângerată încă” a voievodului Mihai Viteazul Voievodul ne „îndemna la drum, la drumul de veşnică biruinţă, spre Belgradul atât de drag, la înfăptuirea visului mare şi sfânt, căruia, dându-i măreaţa înfăţişare, s-a jertfit”. Ne cheamă „buciumul craiului vestit al munţilor, al lui Avram Iancu; ne cheamă „sângele lui Horia, Cloşca şi crişan, rupţi în faţa Belgradului pe înfricoşătoarea roată a morţii de păgânească chinuire". Căci „Balgradul e cetatea visurilor noastre de durere şi de biruitoare mângâiere”. De aceea, acolo ne cheamă şi „duhul drepţilor vlădici” (Nr. 128) Deci: „Să mergem, fraţilor!”, încheie chemarea. Şi au mers. Cu mult peste 100000 (gazeta vorbeşte de aproape 200.000) de români de pe toate meleagurile pământului străbun s-au strâns, la 1 decembrie 1918, în „Sicriul sufletului românesc”, în freamătul unei „însufleţiri întrecând marginile închipuirii! (Nr. 130), însăşi prăznuire de la Preot Ioan TĂMAŞ DE LA VÂLCELE pagina 2 PETRO*I —Esența mişcării — & METEO Ninsoare. Min.: Max. -4°C -2°C