Cuvântul Nou, ianuarie 2006 (Anul 17, nr. 4484-4507)

2006-01-04 / nr. 4484

Anul XVII Numărul 4484 4 pagini WWWJ Miercuri 4 ianuarie 2006 30 bani ADRIAN NASTASE: 2006 va fi un an complicat Preşedintele executiv al Partidului Social Democrat (PSD), Adrian Năstase, a apreciat, într-o declaraţie acordată marţi Agenţiei Rompres, că 2006 va fi un an complicat, în care politicienii trebuie să aibă înţelepciunea să promoveze interesele României, în special cele legate de aderarea la Uniunea Europeană la 1 ianuarie 2007. Potrivit liderului socialdemocrat, anul 2006 a început, deja, cu dificultăţi legate de o serie de elemente climatice care încep să influenţeze tot mai mult continentele lumii, dar şi cu o anumită instabilitate politică în plan mondial care, în mod evolent, îşi va pune amprenta şi asupra României. "De aceea, sper să avem înţelepciunea necesară de a ne apăra şi promova interesele noastre într-o lume care redevine oarecur şi conflictuală", a spus el. Anul 2006 va fi complicat, consideră Adrian Năstase, şi pe fundalul scăderii economice, care va fi tot mai evidentă. “în 2005, creşterea economică s-a redus la jumătate faţă de 2004, pagina 2 Sita Buzăului Liorăi de investiţii majore în şcoli Lucrările pentru refacerea şcolilor din Crasna şi Bobocea, sate aparţinătoare comunei Sita Buzăului, au ajuns aproape de final. La şcoala din Crasna s-a refăcut pardoseala şi s-a supraînălţat cu 30 cm, au fost schimbate duşumelele şi au fost puse ferestre termopan. De asemenea, la şcoala din Bobocea au fost supraînălţate pardoselele cam cu 40 cm, fiind montate şi atripi ferestre termopan. Această supraînălţare a duşumelelor, realizată în baza unor tehnologii speciale, a fost necesară pentru a se evita intrarea apei în sălile de clasă în timpul revărsărilor cursurilor de apă din această zonă expusă deseori inundaţiilor. “ Practic, au fost turnate nişte grinzi armate, destul de masive, pe toată suprafaţa pardoselilor, peste care s-a turnat o şapă armată de 12 cm, după aceea se va pune o izolaţie şi se pardoseşte - ne informează domnul Constantin Filofi, primarul comunei Sita Buzăului. Sălile de clasă sunt destul de înalte, aşa încât s-a putut face această supraînălţare.” Tot din cauza inundaţiilor a fost necesară şi reconstrucţia şcolii din Zăbrătău, fondurile necesare pentru efectuarea acestor lucrări fiind alocate de la bugetul de stat. Deocamdată, la școala din Zăbrătău lucrările au ajuns la cota zero, respectiv a fost turnată Vasilica CIOBANU pagina 2 Cotidian social-politic al județului Covasna începând de la 1 ianuarie a.c., în perspectiva integării în UE Creşterea gradului de siguranţă a cetăţeanului deziderat de maximă importanţă pentru oamenii legii O noua concepţie de organizare a IPJ Covasna 3 începând cu 1 ianuarie 2006, ca urmare a aprobării ministrului Administraţiei şi Internelor, a intrat în vigoare noua concepţie de organizare a Inspectoratului de Poliţie a judeţului Covasna, la fel ca şi a altor instituţi similare din ţară. Această reorganizare are ca fundament Programul de Guvernare pentru perioada 2005-2008, Strategia actualizată privind reforma instituţională a M.A.I. în perioada 2005-2006, precum şi Strategia actualizată de modernizare a Poliţiei Române pentru perioada 2004-2007. După cum ne-a precizat la prima întâlnire cu presa pe Noul An, întâlnire ce a avut loc în cursul zilei de ieri la Sfântu Gheorghe, comisarul-şef Laurenţiu Todoran, inspector-şef al IPJ Covasna, reforma instituţională urmăreşte, în primul rând, eliminarea paralelismelor, descentralizarea unor competenţe şi responsabilităţi ale inspectoratului judeţean către subunităţile cu atribuţii de execuţie, în scopul eficientizării managementului şi alinierii la standardele Uniunii Europene, deziderat către care tindem în mod firesc. Horia C. DELIU pagina 2 Gabriel FLORESCU: Ziua de după S-au terminat sărbătorile, a trecut şi Revelionul, e vremea să privim înainte, dar fără a omite trecutul. A fost 2005 cum a fost, depinde care jumătate a paharului o privim. Pentru unii el s-a umplut, alţii mai aşteaptă... Câteva gânduri apropo de cum a fost întâmpinat 2006 în Sfântu Gheorghe, dar şi în celelalte oraşe covăcnene. Din nou s-a demonstrat că omul sfinţeşte locul, iar banii se pot scoate şi din piatră seacă atunci când există bunăvoinţă, în vreme ce la Târgu Secuiesc şi Covasna împodobirea localităţilor a beneficiat şi de preocuparea edililor, la Sfântu Gheorghe am avut parte de o nouă mostră de sărăcie şi dezinteres: aceleaşi “ghirlande” de beculeţe nenorocite ce-şi propuneau să reliefeze conturul copacilor sau al acelei caricaturi a ruşinii din faţa magazinului Şugaş, plus câteva becuri colorate pe strada Şcolii ce accentuau discrepanţa faţă de restul urbei. Braşovul, în schimb (ca să facem comparaţie cu cel mai apropiat oraş reprezentativ), a ştiut să atragă sponsori de marcă (Connex şi Vodafone, de pildă) pentru a realiza împodobirea corespunzătoare a municipiului. Firesc, întrebarea pe care şi-o pune oricine e de ce nu procedează aidoma şi Sfântu Gheorghe? Sigur, de Vodafone sau alte reprezentanţe ale unor firme cu adevărat importante nici nu s-a auzit în capitala judeţului Covasna (motivele le ştim cu toţii), deci ce să le pretindem? Altele, în schimb, nu sunt deranjate de autorităţi sau refuză din capul locului orice colaborare. Prin alte părţi, de Revelion formaţiile artistice ies în stradă pentru a întreţine o atmosferă destinsă printre cetăţenii veniţi să întâmpine Noul An împreună cu concetăţenii, la noi ei au avut parte doar de focuri de artificii, nici măcar ansamblurile finanţate din banii publici nu şi-au făcut simţită prezenţa. Apropo, însă, de focurile de artificii şi Consiliul local, s-a adoptat o hotărâre - pe care am şi publicat-o, considerând-o justă - prin care se stabilea unde şi când vor fi acestea trimise în înaltul cerului. Ei bine, ca de obicei, respectiva decizie sa dovedit a fi dată doar spre ştiinţa celor care nu aveau de gând să cumpere artificii. Ceilalţi, în schimb, nu s-au sinchisit, le-au “detonat” când şi unde au vrut, că-i democraţie, nu-i aşa?, deoarece nimeni v avea de gând să verifice respectarea hotărârii. Cât despre eventualele amenzi, s-a întâmplat ca şi-n cazul indicatoarelor care interzic accesul pâinilor în parcul central... Privind înainte la ce se va întâmpla la 2006,poate că observaţiile de mai sus vor servi la ceva, în primul rând la tot ceea ce înseamnă buna gospodărire a oraşului (inclusiv curăţirea mormanelor de zăpadă murdară de pe marginea străzilor înainte de a face acest lucru ploaia) nu doar cu prilejul unor zile festive, ci pe tot parcursul anului, conform taxelor percepute de TEGA pentru astfel de lucrări, înţelegem prin aceasta inclusiv implicarea Consiliului local în verificarea modului cum sunt îndeplinite propriile hotărâri de către conducerea administrativă. Apoi, atragerea de sponsori în acţiunile de înfrumuseţare. Mai sunt firme care obţin profituri, dar nu întreprind nimic pentru obştea de pe urma căreia câştigă bani frumoşi. în fine, deşi nu avem prea multe speranţe în această direcţie, am solicita consilierilor locali să renunţe la veleităţile politice şi să se aplece asupra problemelor edilitar-gospodărești pentru care au primit mandat din partea cetăţenilor. tCi - Pi ’.Ai /. SPORT Aşa cum era de aşteptat Mult zgomot pentru întâmpinarea lui... 2006 Şi am păşit în Noul An 2006! Cu bucurie, cu speranţe, cu nădejdi, în general, lumea s-a distrat decent prin zona noastră, doar zgomotul pocnitorilor i-a enervat pe cei mai în etate, căci tinerii au fost în elementul lor de Revelion. Despre activităţile desfăşurate de lucrătorii de Poliţie pe linia prevenirii şi combaterii, comercializării ilegale a obiectelor de distracţie pe baza de amestecuri pirotehnice ne-a vorbit cms. Călin Stan şeful Arme Explozibili şi Substanţe Toxice din cadrul IPJ Covasna. In perioada 23.11 - 29.12.2005, au fost desfăşurate activităţi specifice atat la nivelul subunităţilor de Poliţie municipale şi orăşeneşti, cât şi in mediul rural. La nivelul judeţului Covasna, incepand cu data de 27.12.2005 şi-a desfăşurat activitatea de comercializare un număr de 15 societăţi comerciale cu un număr de 101 vânzători. S-au efectuat 138 de controale efectuate, din care 92 la agenţi economici. S-au aplicat şase sancţiuni aplicate conform Legii 126 / 1996 şi s-au confiscat 3600 cutii de petarde (180 kg.), cercetările fiind efectuate sub aspectul săvârşirii de fapte penale. De asemenea, s-au confiscat 6990 bucăţi petarde şi 150 artificii. Se continuă cercetările in vederea stabilirii persoanelor vinovate, care in data de 28.12.2005,comercializau cantitatea de 8700 buc. petarde interzise comercializării, urmând ca după finalizarea cercetărilor sa revenim cu o noua informare. Politia reintereaza din nou recomandările către populaţie pentru a nu cumpără si folosi petarde si pocnitori iar celelalte obiecte pirotehnice, sa le folosească numai in perioada legala. Una peste alta. Sărbătorile au cam trecut, iar până la anul, sezonul pocnitorilor s-a cam dus. Horia C. DELIU Controale și amenzi PM I3A03VS jrfNZSyACW "'tOA0XN3ZSISd3S wie :609 ist m ■ JfctOHMO OLMJS '•.V3amr V09 toriRta Presa germană îndeamnă la găsirea altor surse energetice pentru a scăpa de dependenţa de Moscova MERIDIANE «iKfrJt NU T Sil; M'S n*l. illfc, •?!•# Presa germană a relatat şi ea marţi, pe larg despre “războiul gazului” dintre Rusia şi Ucraina, estimând că Europa, inclusiv Germania, trebuie să ajungă la autonomie energetică şi să scape de dependenţa de Moscova în ce priveşte aprovizionarea cu gaze naturale, relatează AFP. ’’Ucraina este acum victima, dar nimeni nu poate spune că nu va fi afectată şi Europa de Vest. Parteadin gazul rusesc în aprovizionarea Uniunii Europene va scădea pe termen mediu, dar aceasta nu schimbă cu nimic din puterea Kremlinului”, scrie cotidianul Sueddeutsche Zeitung /centru-stânga/. Publicaţia notează că “deşi stocurile de petrol şi gaz nu sunt epuizate, penuriile se traduc deja printr-o creştere a preţurilor, şi acestea într-un instrument al puterii politice şi economice”. La rândul său, Die Welt /conservator/, sfătuieşte Germania să dezvolte alte surse de energie pentru a deveni mai autonomă. în acest sens, ___ —.r. cotidianul citează “biogazul” și alte surse Ti mm. de energie regenerabilă, dar cere “să fie luată în considerare din nou varianta nucleară”. Semne bune anulare! Primul nou-născut al anului este băiat Semn bun, am putea spune dacă ne ghidăm după o vorbă din bătrâni, „ca să ne meargă bine, primul venit trebuie să fie bărbat’’. La secţia de obstretică-ginecologie de la spitalul judeţean Sfântu Gheorghe mama primului nou-născut căruia i-a dăruit prenumele de Lorand iar numele pe care îl va purta este de Karacsonyi (reprezentativ pentru această perioadă a anului), a trecut de la agonie la extaz. „Sunt cea mai fericită mamă în primul rând că băieţelul meu s-a născut sănătos deoarece i-a fost pusă viaţa în pericol pentru că a avut înfăşurat cordonul ombilical în jurul gâtului. Dar cu ajutorul echipei de gardă şi a lui Dumnezeu, naşterea a avut loc la puţin timp după cântatul cocoşilor şi deschiderea sticlelor de şampanie, în 1 ianuarie, la ora 2 şi 15 minute. în al doilea rând bucuria a atins cote ridicate pentru că s-a născut sănătos şi fetiţa mea are un frate”. în secţia de obstetricăginecologie din oraşul Târgu Secuiesc în zorii zilei de 1 ianuarie mai exact la ora 7 şi 25 de minute s-a născut tot un băieţel. La Serviciul de Urgenţă al spitalului judeţean în noaptea dintre ani, medicii de gardă nu au fost mai solicitaţi decât în alţi ani. Chiar se poate spune că, măsura luată de a se comercializa petarde cu mai mult discernământ a dus la rezultate pozitive, în sensul că accidentele provocate de către acestea au fost în număr foarte redus. Din cele două sute de cazuri primite la urgenţă în aceste zile de înceut de an, nu s-au semnalat probleme deosebite. S-au înregitrat câteva cazuri de intixicaţii cu alcool dar nu grave. Medicii care au fost de gardă în aceste zile spun că, solicitările serviciului de urgenţă au fost în limitele normalului. Cea ce au schimbat un pic decorul au fost doi minori cu vârste de 16 respectiv 17 ani care au ajuns la urgenţă în comă alcoolică. Teribilismul tinerilor se manifestă în diferite forme uneori chiar punându-le viaţa în pericol. Angela NEGOIŢĂ js&jß,' * / n? ~Esența mişcăriiffi^METEO Noros. Min.: -3°C Max.: -1°C