Cuvântul Nou, februarie 2006 (Anul 17, nr. 4508-4531)

2006-02-01 / nr. 4508

Anul XVII Numărul 4508 4 pagini Miercuri 1 februarie 2006 30 bani PC solicită Guvernului adoptarea prin ordonanţă de urgenţă a proiectului de lege privind reprezentarea românilor minoritari în administraţia locală Partidul Conservator solicită Guvernului să adopte prin ordonanţă de urgenţă proiectul de lege privind reprezentarea românilor minoritari în administraţia locală, a declarat marţi purtătorul de cuvânt al PC, Bogdan Ciucă. Actul nomiativ, care se află în prezent la Camera Deputaţilor, are ca obiectiv principal reprezentarea şi în consiliile locale a românilor din Harghita, Covasna, alte regiuni ale Transilvaniei. ”A trecut un an de zile şi Parlamentul nu a adoptat acest proiect de lege. La numărul de ordonanţe emise de Guvern mi se pare normal să existe şi una consacrată drepturilor românilor din Transilvania în condiţiile în care Parlamentul nu a reuşit să rezolve această problemă”, a precizat Bogdan Ciucă, într-o declaraţie acordată Agenţiei Rompres. "Nu vrem să facem experienţe care pot afecta relaţiile care există la ora actuală între români, vrem să se respecte drepturile acestora”, a subliniat Bogdan Ciucă. Conservatorii şi Uniunea Democrată Maghiară din România au constituit o comisie mixtă pentru a pune la punct detaliile legate de cele două proiecte de lege. Negociatorii acestei comisii sunt Sergiu Andon (PC) şi Marton Arpad (UDMR). Finanţare există, 57 de idei ducem lipsă Integrarea României în Uniunea Europeană, constituie o preocupare permanentă a tuturor factorilor de răspundere dar şi a cetăţenilor de rând din ţara noastră care prin intermediul mass media, primeşte tot felul de informaţii vizavi de ce înseamnă integrare care mai de care ,mai pompoasă şi cât mai greu de înţeles. Cu cât se micşorează distanţa până la aderare cu atât abundenţa de informaţii despre acel moment creşte, în acest moment sarcinile sunt împărţite pe ministere iar acestea la rândul lor le transmit autorităţilor judeţene şi locale mesaje cum să-şi îndeplinească obligaţiile. Dar care sun obligaţiile ce revin autorităţilor din judeţul nostru, ce trebuie să întreprindă autorităţile locale până la aderare şi cum trebuie privită aderarea după ianuarie 2007, ne spune Angela NEGOIŢĂ pagina 2 începând de ieri Cotidian social-politic al județului Covasna Poliţia municipiului Sf. Gheorghe are un şef confirmat pe post După o lungă perioadă de interimat a venit rândul ca şi la Poliţia municipiului Sfântu Gheorghe să fie desemnat un şef stabil, luând sfârşit perioade destul de lungă de interimat. în urma câştigării concursului, comisarul- şef Corneliu Cîmpeanu, ocupă începând de ieri funcţia de şef al acestei instituţii, terminându-se astfel perioda de provizorat, urmând ca de acum înainte să se organizeze concurs şi pentru posturile celor doi adjuncţi ai săi. Corneliu Cîmpeanu s-a născut la data de 14.11.1954 în localitatea Vipereşti judeţul Buzău. A absolvit cursurile Şcolii Militare de Ofiţeri de Poliţie în anul 1983 apoi Facultatea de Drept din cadrul Academiei de Poliţie “A.I. Cuza” în anul 1994. Pentru perfecţionarea activităţii în anul 2001 a absolvit cursul postuniversitar în domeniul managementului. Din anul 1999 a ocupat funcţia de adjunct al şefului Poliţiei municipiului Sfântu Gheorghe, apoi mai multe luni a fost şef interimar, pentru ca de la 1 februarie 2006 să fost numit în funcţia de şef al Poliţiei Sf. Gheorghe. îl felicităm pe comisarul- şef Corneliu Cîmpeanu şi îi dorim noi succese profesionale. Horia C. DELIU Gabriel FLORESCU: încotro, România? Ceea ce se întâmplă în ultimul timp în România este din ce în ce mai bulversant, îndeosebi pentru cineva care încearcă să privească cu detaşare noianul de evenimente ce ridică din nou un semn de întrebare dacă suntem apţi pentru UE sau nu. După scandalul Adrian Năstase a urmat Dinu Patriciu, după Patriciu a venit rândul Monicăi Macovei, după Monica Macovei ne-am pricopsit cu maidanezii care omoară un japonez. Despre alte evenimente de senzaţie ce să mai zicem? Sunt la tot pasul, noroc că gripa aviară nu ne mai sperie, gerurile şi-au luat jertfa de vieţi omeneşti, urmează să acţioneze în acelaşi fel şi Legile sănătăţii promovate şi aprobate de ministrul Nicolăescu, preşedintele Băsescu are ambiţia să ne pună rău cu toată lumea şi face paşi serioşi în această direcţie, iar UDMR ne pisează într-una cu ideea sa fixă despre o altă lege, cea a minorităţilor. Impresia de ansamblu în ce priveşte România de azi este aceea a unei căruţe la care au fost înhămaţi mai mulţi cai gata să tragă în toate direcţiile numai încotro trebuie, nu. “Beneficiind” de un prim ministru ajuns şi el pe prima pagină din cauza lui Dinu Patriciu şi a neputinţei sale de a coordona o mână de oameni este firesc că ne îndreptăm spre niciunde, în loc să-şi facă ordine în propria ogradă, Călin Popescu Tăriceanu se ocupă de nici nu ştim ce atâta vreme cât în Palatul Victoria fiecare face cam ce vrea. Devine din ce în ce mai limpede că în fruntea guvernului nu există o minte limpede care să coordoneze echipa în interesul unui program guvernamental ferm. în plus, în loc să aibă avantajul unui președinte capabil să sprijine, Traian Băsescu preferă să se ocupe de mici cancanuri, fiind mai bucuros atunci când reuşeşte să declanşeze o confruntare indiferent cu cine decât să se transforme într-un mediator al vieţii politice. Prin prestaţia sa, preşedintele pare să pună serios umărul la respingerea ideii unei republici prezidenţiale în România. Cel puţin la fel de neliniştită este şi viaţa partidelor, mereu frământată de scandalurile privind corupţia, de dispute interne pentru putere, de lovituri date de adversari, demisii etc. numai de ceea ce este esenţial pentru întreaga societate românească nu se vorbeşte. Ziceam mai sus de UDMR şi a ei lege a minorităţilor de parcă asta ar fi crucială pentru viitorul ţării, dar la fel se poate extinde exemplul şi la alţii, preocupaţi fie de scaunul de preşedinte al Camerei, de persoana vicepremierului Copos, de fuziune sau Dumnezeu ştie ce chestiune arzătoare la ordinea zilei. Şi atunci cu ce ieşim în lume? Cu problema maidanezilor ucigaşi, cu explozie minieră, cu drumuri blocate şi alte elemente de senzaţie, dar fară substanţă. Nu putem afirma că lupta anticorupţie a înregistrat progrese simţitoare sau că reforma justiţiei a fost înfăptuită aşa cum ne-au pretins oficialii Uniunii Europene, nici că am redus inflaţia sau că nivelul de trai s-a îmbunătăţit. Atunci cu ce ne vom lăuda la Bruxelles când va trebui să dăm seama? Poate cu dezordinea şi lipsa de fermitate a clasei politice în guvernarea corespunzătoare a ţării tocmai într-o perioadă decisivă pentru viitorul ei. în curând, noi locuri de muncă Un teren de 2. 354 mp este scos de Primăria municipiului Sfântu Gheorghe la licitaţie publică deschisă pentru concesionare în vederea deschiderii unui nou punct economic. Preţul din caietul de sarcini a fost stabilit la 10 euro/mp pe an, această viitoare investiţie urmând să creeze noi locuri de muncă în municipiu. Din informaţiile date de primarul Albert Almos, unitatea va fi una cu profil alimentar şi articole de menaj. Din cei trei posibili investitori care s-au arătat interesaţi până acum, amintim grupul austriac Lidl. (M.VAJA) Situaţie greu de explicat Pietoni vinovaţi şi nevinovaţi, dar... accidentaţi 2 37 Pe trecere sau prin joc nemarcat, pericolul poate interveni oricând Este greu de explicat faptul că unii pietoni cad victime ale accidentelor de circulaţie fie că sunt vinovaţi fie că nu, dar asta nu este o fatalitate, ci reprezintă o consecinţă a ignorării regulilor elementare de deplasare pe care OG 195/2001 le stipulează foarte clar. în ultimele zile s-au petrecut două evenimente de o asemenea factură în judeţul nostru, unul în care un pieton a fost lovit de o maşină chiar pe zebră (!) şi altul în care pietonul a fost acroşat din vina sa. La Sf. Gheorghe... în dimineaţa zilei de 30 ianuarie 2006, în jurul orelor 6.50, s-a produs un asemenea accident rutier grav pe raza municipiului Sf. Gheorghe. Astfel cetăţeanul Ştefan, în etate de 48 de ani, localnic, posesor al permisului de conducere categoria „B”din anul 1990, în timp ce conducea un autoturism marca „Dacia 1310”, înmatriculat în judeţul Covasna, la intersecţia dintre bulevardele Lt. Păiuş David şi 1 Decembrie 1918 a surprins pe trecerea de pieton şi a accidentat un bărbat de 53 de ani, care traversa regulamentar. Din accident a rezultat rănirea gravă a pietonului. ...şi la Vârghiş Cu puţin timp în urmă, pe Drumul Judeţean 131 pe raza localităţii Vârghiş cetăţeanul F. Sándor, de 35 de ani, s-a angajat într-o traversare prin loc nepermis şi fără să se asigure, fiind acroşat de o „Dacie” cu numărul de conducere CV-03-REK, condus regulamentar de V. Attila, din localitate, care nu purta însă centura de siguranţă. Din accident a rezultat rănirea gravă a pietonului. • •• în ambele cazuri poliţiştii continuă cercetările sub aspectul săvârşirii infracţiunii de vătămare corporală din culpă. Horia C. DELIU IidAOaw VNZCyîaOM. K ■‘OiN3ZSISd3S , r. ‘609 t«: iei .. ■^om volton«' Vladimir Putin “regretă” că Londra are spioni în Rusia MERIDIANEI Preşedintele rus Vladimir Putin şi-a exprimat marţi regretul în legătură cu faptul că Londra are spioni în Rusia, declarându-se încrezător în fapml că aceasta nu va afecta bunele relaţii dintre cele două ţări. “în ce priveşte scandalul de spionaj, regretăm că relaţiile dintre ţările noastre sunt la un astfel de nivel, ne dor astfel de acte din partea partenerilor britanici”, a adunat şeful statului rus la conferinţa de presă anuală de la Kremlin. El a confirmat faptul că nu intenţionează să-i expulzeze pe presupuşii agenţi britanici. “Sperăm că partenerii noştri britanici vor lua măsurile adecvate şi că aceasta nu va duce la o scădere a caracterului relaţiilor noastre /.../ prea puternice astăzi pentru ca scandaluri de acest gen să le provoace neajunsuri”, a mai spus Putin, întrebat în legătură cu organizaţiile neguvernamentale, care au văzut în afacerea de spionaj o parte a campaniei autorităţilor de a le discredita şi a le prezenta ca lucrând pentru interese străine, Vladimir Putin a reafirmat că acestea nu trebuie “conduse de păpuşari din străinătate”. “Societatea are nevoie de ONG-uri ca mijloc de control asupra statului şi autorităţilor, ele sunt o parte importantă a organismului social şi statul le susţine”, a spus liderul de la Kremlin. “Suntem pentru transparenţa lor financiară, pentru ca ele să fie independente şi să nu fie conduse de păpuşari din străinătate. Nu putem ignora astfel de fapte, ONG-urile nu trebuie utilizate ca instrumente ale politicii unor state pe teritoriul altora”, a spus şeful statului rus, citat de AFP. ior.j.Nsys Bugetul Teatrului Andrei Mureşanu. Cu un picior în groapă, la acelaşi nivel cu cel din 2005 Bugetul Teatrului Andrei Mureşanu pe 2006 este cu două miliarde de lei mai mic decât cel cerut de directorul Horaţiu Mihaiu, adică 6,5 miliarde de lei. Pentru că nimeni din conducerea teatrului nu a fost anunţat de ultima şedinţă a Consiliului Local, nici măcar nu s-a putut riposta la această sumă ridicolă pentru o instituţie de cultură precum teatrul. Regizorul şi directorul Horaţiu Mihaiu afirmă că suma este insuficientă, ceea ce probabil îl va determina să renegocieze contractul cu Consiliul Local. „Din aceşti bani nu pot realiza 5 piese în acest an şi 100 de spectacole, ceea ce înseamnă că nici nu voi putea face încasări de 400 de milioane de lei vechi, cât e prevăzut în contract. Şi toate astea în condiţiile în care două teatre trebuie să se descurce pe o singură scenă, din moment ce Sala Studio are o parte din acoperiş distrusă. Dacă în 2005 am îndeplinit ceea ce mi sa cerut în proporţie de 99%, în acest an nu voi mai putea”. în prezent, cele două teatre din Sfântu Gheorghe, Teatrul Andrei Mureşanu şi Teatrul Tamasi Aron trebuie să împartă o singură scenă, asta în condiţiile în care pentru a scoate o piesă nouă e nevoie poate şi de două-trei luni de repetiţii, ceea ce înseamnă că cele două teatre ... se cam calcă în picioare. Cât despre proiectul mutării TAM în clădirea cinematografului Arta, acesta e la depărtare de cel puţin 2 ani, contractul actualului chiriaş e în derulare, iar sala respectivă va avea nevoie de investiţii majore pentru a putea fi transformată într-o adevărată sală de teatru. . „Ţin să subliniez că eu nu vreau neapărat acea clădire, să se înţeleagă asta. Ideea e însă că această clădire mi s-a oferit, avem nevoie de spaţiu, dar nici altă locaţie nu m-ar deranja atâta timp cât ar fi adecvată unui teatru”, a mai adăugat Horaţiu Mihaiu. ÎSMETEC Partial senin. «» Min.: -6°C Max.: 2°C Vânt: 23 km/h Direcție vânt: V . Temperatura percepută: -13°C