Cuvântul Nou, martie 2006 (Anul 17, nr. 4532-4558)

2006-03-01 / nr. 4532

Anul XVII Numărul 4532 4 pagini Miercuri 1 martie 2006 30 bani Premierul Tăriceanu consideră că proiectele de legi , privind securitatea naţională trebuie schimbate în totalitate Preşedintele PNL, premierul Călin Popescu-Tăriceanu, a declarat, luni seara, într-o emisiune televizată, că cele 6 proiecte de legi care privesc securitatea naţională şi care vor fi puse în dezbatere publică trebuie schimbate în totalitate.Nu avem ce să discutăm pe aceste proiecte. Cea mai bună soluţie este ca oameni cu o gândire proaspătă, în nici un fel marcată de fantomele trecutului, să încerce să facă nişte proiecte care sunt în concordanţă cu standardele europene. Avem de unde să ne inspirăm, mai precis din ce se întâmplă în Europa astăzi şi nu din cele legate de trecut’, a spus Tăriceanu. El a afirmat că proiectele de legi există încă din anul 2003 fiind pregătite de serviciile secrete care au urmărit restrângerea drepturilor individului şi creşterea atribuţiilor acestor servicii. ’Nu trebuie să cădem în plasa de a prelua nişte proiecte care au mai fost prezentate în perioada 2002 - 2003, în perioada regimului Iliescu, pregătite de serviciile secrete şi care, în loc să meargă către o consolidare a drepturilor democratice ale individului, a libertăţilor fundamentale, merg, din contră, către restrângerea acestor drepturi şi către creşterea atribuţiilor serviciilor. Ele au fost preluate în mod identic şi au fost aruncate întro dezbatere’, a arătat premierul. Călin Popescu-Tăriceanu a pagina 2 r pagina Kylie Minogue vorbește pentru prima oară despre perioada petrecută în spital, la Paris Gabriel FLORESCU: Dar “băieţii” nu-s de vină? Momentan s-a aşternut tăcerea asupra scandalului privind închisorile CIA şi “ospitalitatea” de care s-ar fi bucurat americanii în Europa. Au fost rostite destule nume de ţări, între care şi România, s-au proferat acuzaţii chiar în lipsă de probe, au fost solicitate mai multe precizări şi declaraţii ca de Parlamentul European, Amnesty International sau organizaţia ce apără drepturile omului. Fiecare presupunea că ştie cu siguranţă unde au aterizat avioanele americane şi unde au fost maltrataţi prizonierii din Irak sau Afganistan. S-au făcut fel de fel de investigaţii, din partea noastră însuşi preşedintele ţării a dat asigurări că în România nu s-a întâmplat nimic reprobabil, chiar dacă unele aeroporturi au fost utilizate de armata americană. Cum ziceam, pe moment s-a aşternut liniştea, s-a dovedit că Guantanamo nu s-a mutat la Constanţa şi, până la proba contrarie, suntem scoşi de sub învinuire. Cui i-a servit întregul scandal vom afla, poate, ceva mai târziu. Ceea ce m-a intrigat în această afacere vizează însă altceva: toţi acuzatorii s-au repezit asupra ţărilor europene care doar au oferit găzduire avioanelor USA, lăsând principalii vinovaţi (dacă au fost) să-şi vadă de treaba lor. La noi, dar probabil şi în alte ţări, parlamentarii, miniştrii, funcţionarii cu atribuţii în domeniu au fost puşi pe jar, s-au pierdut timp şi bani pentru a se descoperi... nimic. De ce, oare, nu au fost chestionaţi oficialii armatei americane, de ce nu s-a cotrobăit prin arhivele Pentagonului spre a afla unde au aterizat avioanele purtând prizonierii şi cine i-a maltratat? Nu era mai simplu să se ceară de acolo informaţii exacte fară a se bâjbâi prin toată Europa şi a arunca nada doar-doar se va prinde ceva plevuşcă? Ba bine că nu, însă asta doar teoretic. Practic nu s-ar fi primit nici un răspuns, justiţiarii ar fi fost trataţi cu refuz mai mult sau mai puţin respectuos pentru că una este America şi alta statele europene, mai ales cele din est, mult mai vulnerabile atunci când se aruncă cu piatra. O altă nedumerire vizează tratamentul diferit acordat unora şi neputinţa manifestată în cazul altora. Concret, în ţările unde atentatele sunt provocate pe bandă rulantă respectivele organizaţii ce apără drepturile omului nu suflă. Am auzit despre judecarea sârbilor care au provocat moartea a mii de oameni nevinovaţi (şi este normal să se întâmple aşa), dar n-am aflat despre nici un proces intentat celor care şi-au făcut o meserie din a arunca în aer maşini, clădiri, nevinovaţi, copii sau femei. Pe aceştia îi va pedepsi (oare?) Allah, dar justiţia pământeană nu are braţul destul de lung. Sunt puşi la zid soldaţii care sau răzbunat pentru moartea tovarăşilor lor, după ce sunt stresaţi de permanenta stare de alarmă, însă capii atentatorilor scapă mereu. Sigur, se poate discuta mult pe această temă, cu argumente pro şi contra, însă ideea rămâne: dreptatea trebuie să se facă indiferent de naţionalitate, rasă sau religie, toţi, nu doar unii, trebuie să fie egali în faţa legilor şi convenţiilor internaţionale. Aşa cum conducerea sârbă este somată să-i predea pe cei ce au ucis în timpul războiului, la fel să se întâmple şi în alte state. Aşa ne vom îndrepta spre normalitate, nu pedepsind doar o parte. Cotidian social-politic al județului Covasna Alt val al disponibilizărilor Un hotel covăsnean de elită, Hefaistos, în... lichidare Cu ocazia disponibilizărilor ce au loc în luna martie a.c. la trei angajatori din judeţul nostru, personalul Agenţiei pentru Ocuparea Forţei de Muncă a Judeţului Covasna organizează servicii de preconcediere pentru salariaţii cărora li se desfac contractele de muncă. Aşadar, vor avea loc servicii de preconcediere pentru cele 17 persoane civile disponibilizate de la U.M. Bodoc, precum şi pentru 20 de persoane de la S.C. Torpi din Sfântu Gheorghe. Totodată, aflăm de la domnul Kelemen Tibor, director executiv al A.J.O.F.M. Covasna că, în 9 martie a.c. începe procedura de lichidare a firmei Hefaistos SA din oraşul Covasna, unde vor fi concediate 62 de persoane, din care 33 de persoane sunt membri cooperatori, această firmă aparţinând de UCECOM. Prin urmare, mâine, 2 martie a.c., reprezentanţii A.J.O.F.M. Covasna organizează deja servicii de preconcediere pentru aceste persoane, acţiune care va avea loc la sediul finnei respective. Aşadar, în curând, în frumosul hotel „Hefaistos” din Covasna vor mai rămâne doar câteva persoane, angajate de lichidator în vederea asigurării unor activităţi administrative (inventariere, pază etc.) pe perioada desfăşurării procedurii de lichidare a firmei. Din câte am putut afla, încetarea activităţii hotelului „Hefaistos” are ca scop final privatizarea acestuia, deşi cooperaţia meşteşugărească a fost dintotdeauna un sistem privat, prin urmare, nu prea este clar ce se mai poate privatiza aici... Oricum, disponibilizarea personalului, indiferent ce scop ar avea, creează probleme sociale şi economice nu numai persoanelor aflate în această situaţie, ci şi colectivităţii de care aparţin şi, din nefericire, aceste probleme se adaugă altora petrecute în judeţul nostru. Problemele de acest gen, mai exact, nemulţumiri şi stări de spirit ale persoanelor disponibilizate, se manifestă şi cu prilejul serviciilor de preconcediere, mai toţi disponibilizaţii dorindu-şi nimic mai mult decât să aibă un loc de muncă. De pildă, cu prilejul disponibilizării celor 56 de angajaţi ai IAME Grup Sfântu Gheorghe, din care 40 femei, au participat la serviciile de preconcediere peste 70 la sută din numărul acestora. Astfel, peste 90 la sută din persoanele intervievate şi-au manifestat dorinţa de a avea un loc de muncă şi nu de a îngroşa rândurile şomerilor. Majoritatea, respectiv 80 la sută, sunt persoane cu vârste de peste 35 de ani, aşadar au copii, au familie, iar lipsa unor venituri le îngreunează viaţa, traiul. Mai mult decât atât, peste 90 la sută din persoanele consiliate de la IAME Grup locuiesc în mediul urban, ceea ce înseamnă cheltuieli suplimentare pentru a trăi, fie şi decent, respectiv cheltuieli cu apă, gaz, căldură, telefon, energie electrică şi să mai rămână ceva bani şi pentru hrană... Sigur că lucrurile stau cam la fel şi în situaţia persoanelor disponibilizate de la Hefaistos, Torpi sau oricare altă firmă ar fi din mediul urban... Vasilica CIOBANU STRICT AUTENTIC Cum să-ţi furi căciula ? Trei ceferişti au fost surprinşi sustrăgând motorină chiar din locomotiva garniturii pe care lucrau!!! Unele dintre cele mai reprobabile fapte sunt cele ce se referă la prejudicierea unităţi de unde îţi câştigi pâinea de zi cu zi.. Se mai întâmplă ca anumiţi angajaţi să se preteze la furtul anumitor piese, produse, materii prime sau carburanţi din incinta societăţilor unde îşi desfăşoară activitatea, determinând oprobriul celorlalţi colegi de muncă. Şi luarea măsurilor legale atunci când sunt prinşi, căci uneori manopera se desfăşoară sub privirile tacite ale celorlalţi. Un asemenea gen de infracţiune s-a derulat marţi, 21 februarie 2006, în urma unei acţiuni executate de către poliţiştii feroviari din Sfântu Gheorghe, împreună cu inspectori de la Regionala CFR Braşov. Control inopinat, rezultat-surpriză După cum ne-a relatat comisarul-şef Silviu Stoenescu, adjunct al şefului IPJ Covasna, cu ocazia unui control pe trenul personal 4573 de pe ruta Sfântu Gheorghe - Covasna, mai precis la Imeni, au fost depistaţi nu călători frauduloşi aşa cum s-ar fi aştept oamenii legii ca şi noi, de altfel, ştiind faptul că frecvent se petrec asemenea lucruri neplăcute la CFR, ci trei din... angajaţii de la Calea Ferată ce erau de serviciu în tura respectivă. Este vorba de numiţii S. Constantin, în etate de 39 ani, V. Alexandru, 50 ani şi A. Robert, 28 ani, componenţi ai partidei de tren amintite, care au sustras din rezervorul locomotivei trenului pe care îl deserveau cantitatea de 120 litri, pe care doreau (probabil) să o valorifice ulterior. Valoarea prejudiciului s-a ridicat la importanta sumă de 450 RON. Ei s-au folosit de un dispozitiv artizanal ingenios pentru a sustrage o parte din carburant în timpul mersului, pe care ulterior îl transportau cu nişte canistre. Graţie intervenţiei prompte a poliţiştilor sa reuşit în cele din urmă recuperarea combustibilului, fiind continuate cercetările sub aspectul comiterii infracţiunii de furt calificat. Şi ne mai mirăm atunci de ce Regionala CFR Braşov se plânge că transportul pe ruta aceasta nu e rentabil, scoţând vagoane din garnitură şi uneori chiar suspendând circulaţia trenurilor între Sf. Gheorghe şi staţiunea balneară de interes naţional Covasna? Sigur, în cazul de faţă avem de-a face excepţie nedorită, însă ea ilustrează perfect o anumită stare de fapt care domneşte la Calea Ferată, subiect pe care l-am abordat în nenumărate rânduri extrem de critic. C. FOCŞĂNEANU S-a reuşit recuperarea prejudiciului MERIDIANEI Un ministru israelian precizează revendicările teritoriale ale Israelului asupra Cisiordaniei Ministrul israelian al apărării, Shaul Mofaz, a precizat luni seara care sunt revendicările teritoriale ale Israelului asupra Cisiordaniei, ce ar acoperi peste o cincime din aria acesteia - transmite, marţi, AFP. Este vorba de cinci blocuri de colonizare - Maale Adumim (est de Ierusalim), Gush Etzion (sud de Ierusalim), Ariei (nordul Cisiordaniei), Kedumim-Karnei Shomron (nordul Cisiordaniei), Rehan Shaked (nordul Cisiordaniei) şi Kiriat Sefer (est de Tel Aviv), la care se adaugă valea Iordanului. ’Când vorbim de viitoarele graniţe ale Israelului, acestea includ valea Iordanului şi aceste cinci blocuri de implantări’, a declarat Mofaz la o reuniune electorală a partidului Kadima. După începerea retragerii din Fâşia Gaza, în august trecut, Mofaz a anunţat că Israelul doreşte să păstreze controlul asupra a şase blocuri de colonizare din Cisiordania, indiferent de condiţiile concrete ale acordurilor de pace, ce vor fi încheiate cu palestinienii. Atât premierul Ariel Sharon, care se află în comă de la 4 ianuarie, cât şi premierul interimar Ehud Olmert au indicat dintotdeauna că Israelul va păstra marile blocuri de colonii din Cisiordania cu intenţia de a le anexa într-un viitor mai mult sau mai puţin îndepărtat. I tilfcSuOj EGa MDtrt/MK COVASNAI SFÂNTU GHEORGHE SEPTISZENTGYÖRGY I I COVASZN* MEGYFI KÖN'r ~ - Tel. 151 60S; 3fS 577 De 1 Martie: Cu drag partenerelor de drum • Mărţişoare mai aparte din partea... agenţilor de la Circulaţie ! Ca la fiecare 1 Martie din ultimii ani conducerea Poliţiei Rutiere din judeţul Horia C. DELHI IM !1 li! M.l MII IM Kf. !** I H^ nVuţtîM ț, p* nostru continuă şi azi o frumoasă acţiune în rândul conducătoarelor auto. pagina 3 SPORT ] ^ METEO Vreme răcoroasă. Min.: -8°C Max.: -1°C Vânt: 35 km/h Direcție vânt: ENE