Cuvântul Nou, iunie 2006 (Anul 17, nr. 4606-4631)

2006-06-01 / nr. 4606

Anul XVII Numărul 4606 4 pagini Joi 1 iunie 2006 30 bani ARDAFpartener Romedia Senatul Franţei va ratifica Tratatul de aderare a României la UE până la sfârşitul acestei sesiuni parlamentare Senatul Republicii Franceze va ratifica Tratatul de aderare a României la Uniunea Europeană până la finalul actualei sesiuni parlamentare, a anunţat miercuri, la Paris, preşedintele camerei superioare a legislativului de la Paris, Christian Poncelet, la finalul întrevederii avute cu preşedintele Traian Băsescu. Poncelet a subliniat că legislativul francez va grăbi procedurile de ratificare a Tratatului de aderare a României, astfel încât la venirea la Bucureşti a preşedintelui Franţei, Jacques Chirac, pentru a participa la reuniunea la nivel înalt a Francofoniei din septembrie, documentul să fie ratificat de către Franţa. Preşedintele Traian Băsescu a avut miercuri la Paris o întrevedere cu preşedintele Senatului francez, în încercarea de a obţine o grăbire a procedurilor de ratificare a tratatului pentru ca aderarea României la Uniunea Europeană să se facă la termenul prevăzut, iar Franţa să dea un semnal pozitiv minmm pagina 2 Cotidian social-politic al județului Covasna Reforma lui Nicolăescu afectează sau nu sistemul sanitar covăsnean? Nu este o întrebare retorică, deoarece între cei ce emit legea şi cei care ar trebui să o aplice există disfuncţionalităţi. Cu vreo trei zile în urmă, pachetul de legi ale ministrului Sănătăţii a intrat în vigoare şi cetăţeanul de rând a crezut că toţi directorii de spitale care au şi calitatea de medic vor fi demişi conform legii, sau că aceia care îndeplinesc condiţiile de pensionare îşi pun stetoscopul la naftalină. Lucrurile nu stau aşa, chiar dacă cei mai mulţi dintre directorii spitalelor covăsnene sunt medici, pentru că legea face trimitere numai la o anumită categorie de spitale. Despre cât de afectate sunt conducerile spitalelor din judeţul nostru prin aplicarea prevederilor noi legi, ne informează directorul DSP Covasna, d-na Deme Judit.Doamnă director, câţi directori de spitale covăsnene vor primi ordinul de demitere?Legea face o diferenţiere între spitalele mari, care au peste 400 de paturi, şi cele mici, care au sub 400 de paturi. Directorii vizaţi sunt aceia aflaţi la conducerea spitalelor din prima categorie. Sub incidenţa acestui articol de lege, în judeţul nostru ar intra Spitalul Judeţean, dar acesta are un manager care este de profesie economist, şi spitalul de Cardiologie Covasna, unitate de interes naţional al cărei director, în speţă medicul Mihaela Suceveanu, a trebuit să aleagă între funcţia de manager şi profesia de medic. După infonnaţiile pe care le deţinem, domnia sa a optat pentru calitatea de medic, iar pe perioada de interimat până la ocuparea postului, conducerea spitalului este asigurată de directorul medical. Un alt articol al legii face trimitere la medicii care îndeplinesc condiţiile de a fi pensionaţi, bărbaţii la 62 de ani şi femeile la 57 de ani. Aveţi medici care se găsesc în această situaţie? Da, avem la fiecare spital, dar vom proceda ca şi până acum, adică, după pensionare, va trebuit să-i reangajăm pentru a ocupa locurile vacante lăsate tocmai de aceşti medici specialişti pensionaţi. — pagina 2 Angela NEGOIŢĂ Transportul şcolar - un drept de care trebuie să beneficieze şi copiii din Ariuşd şi Hetea Din cele patru şcoli care fiinţează în comuna Vâlcele, două sunt cu clasele I-IV, respectiv cele din satele aparţinătoare Hetea şi Ariuşd. După absolvirea clasei a IV-a, foştii elevi ai acestor şcoli îşi continuă studiile, în ciclul gimnazial, la Şcoala cu clasele IVIII din localitatea reşedinţă de comună, Arad. Necazul e că, până acum, această şcoală nu a beneficiat de un mijloc de transport auto pentru deplasarea elevilor, aşa cum au beneficiat în ultimii 2-3 ani mai multe şcoli din comunele judeţului. Ca urmare, atât elevii din Ariuşd, vreo 6 la număr, cât şi cei din Hetea, ceva mai puţini, sunt în continuare nevoiţi să facă pe jos drumul până la şcoala din Arad şi înapoi, în ambele situaţii fiind vorba de vreo 8 kilometri, dus-întors. Ba, vreo doi copii din Ariuşd au fost înscrişi de pătimii lor la şcoala din comuna braşoveană vecină, Bod, care se află peste Olt, la o distanţă ceva mai mică. La Ariuşd, ca şi la Hetea, numărul copiilor care frecventează şcoala e în creştere. “în acest an şcolar, avem 7 copii care tennină clasa a IV-a și care, din toamnă, se vor alătura celor ce bat A. GOLCIU pagina 2 . Gabriel FLORESCU: Tratament după ureche Oare chiar sunt cu toţii proşti cei ce contestă aşa-zisa reformă din sănătate a ministrului Nicolăescu? Mai mult ambiţios decât priceput, acesta a reuşit ceea ce nici Monica Macovei în resortul său nu-şi poate trece pe răboj: să supere nu numai tagma medicală ci şi, ceea ce este şi mai rău, să creeze o bulibăşeală de nedescris în întregul sistem. Apogeul atins de ministru s-a numit situaţia de criză provocată de sănătatea preşedintelui Băsescu, când s-a amestecat într-o ciorbă în care n-avea ce căuta. S-a ajuns, astfel, într-un punct în care nu că n-ar şti stânga ce face dreapta, dar nu mai ştie nici ministerul încotro trebuie să meargă. Neconsultânduse cu specialiştii din domeniu, plecând de la premisa că toţi complotează împotriva sa şi a reformei pe care a imaginat-o în nopţile de veghe, Eugen Nicolăescu s-a situat pe o poziţie ce contravine flagrant principiilor liberale care impun o largă consultare, manifestându-se ca unic deţinător al adevărului. Ce poate fi mai evident în acest sens decât intervenţia Colegiului Medicilor din România ce a solicitat o reuniune de urgenţă a tuturor factorilor implicaţi în sistemul românesc de sănătate pentru a “corecta situaţia gravă creată în sistemul sanitar”. Lupta pe care actualul ministru a declanşat-o pentru înlocuirea pesedistului Sorin Oprescu de la conducerea unor spitale s-a răsfrânt şi asupra altor directori pentru că, nu-i aşa, nu se putea face o lege pentru un singur om. Consecinţa este că numeroase instituţii de mare prestigiu, având în frunte somităţi în materie, au fost decapitate printr-o simplă trăsătură de condei, ei fiind înlocuiţi de prietenii lui Nicolăescu, mult mai puţin înzestraţi cu aptitudini de conducători, altfel ar fi izbândit şi fără ajutorul ministrului. Repercusiunile “codului” lui Nicolăescu vor fi vizibile abia peste câteva luni când acesta nu va mai fi ministru. Bolnavii, în schimb, vor cunoaşte “binefacerile” mult mai devreme. O idioţie (scuzaţi expresia) rămâne, fără discuţie, chestia cu reducerea vârstei de pensionare a medicilor. Poate că a citit cândva o carte pe această temă domnul ministru şi de acolo s-a inspirat să “spargă” întreaga legislaţie în materie, în vreme ce alte domenii prevăd o creştere a vârstei de pensionare, tocmai sănătatea, cea care a dat undă verde unei astfel de tendinţe, considerând că omul poate munci mai mulţi ani decât până acum, deci taman sistemul medical reduce această vârstă! Scăderea bruscă a vârstei de pensionare - 62 ani bărbaţii şi 57 ani femeile - contravine până şi programului de guvernare, dar ce contează asta pentru ministru! Nu îl afectează nici tendinţa din Uniunea Europeană care urmăreşte creşterea respectivei vârste la 65 ani, dar nici faptul că s-ar ajunge la o pensionare bruscă a peste 2000 de medici şi nu nişte începători, ci oameni care cunosc meserie şi au experienţa ce nu se poate câştiga decât în ani de practică. Apariţia unor situaţii extreme de medici care vor să intre în greva foamei din cauza aberaţiilor ministrului nu par să-l influenţeze pe acesta, el merge înainte precum ostaşul sovietic care mai întâi trage şi abia apoi gândeşte.Surprinzătoare este însă şi pasivitatea colegilor de guvern ai lui Nicolăescu, oameni care nu văd că modul cum acesta vrea să facă un simulacru de reformă afectează imaginea tuturor. Iar rezolvarea ar fi destul de simplă: pensionarea ministrului de la Sănătate. Manifestări dedicate Zilei Eroilor Ziua Eroilor va fi celebrată, în localităţile unde sunt dislocate unităţi militare, prin ceremoniale militare şi religioasă dedicate memoriei celor care au căzut la datorie în războaiele purtate de poporul român şi în misiuni internaţionale, ori care s-au jertfit în timpul Revoluţiei din decembrie 1989. Manifestările comemorative, care se vor desfăşura joi, 1 iunie a.c., sunt organizate de Ministerul Apărării Naţionale în colaborare cu autorităţile administraţiei publice locale, Oficiul Naţional pentru Cultul Eroilor, Asociaţia Naţională a Veteranilor de Război şi cu reprezentanţi ai cultelor religioase. Ceremonialele de depuneri de coroane de flori din Bucureşti vor avea loc de la ora 10.00, la Monumentul Eroilor din faţa Universităţii Naţionale de Apărare şi la Cimitirul Israelit “Filantropia”, iar de la ora 12.00, la Mormântul Ostaşului Necunoscut (din Parcul Carol), la Cimitirul Eroilor Revoluţiei (Calea Şerban Vodă), Cimitirul Eroilor din al Doilea Război Mondial (din cadrul Cimitirului Militar Ghencea) şi la Parcela de Onoare din Cimitirul Reînvierea. Ziua Eroilor a fost proclamată zi de sărbătoare naţională a poporului român prin Legea nr. 379, din 2003, iar manifestările dedicate acestui eveniment sunt organizate, conforrm tradiţiei creştine, în Ziua înălţării Domnului. Activităţi dedicate Zilei de 1 iunie Cu gândul la cei mici Conform unei frumoase tradiţii care se menţine de ani buni, încă dinainte de decembrie 1989, data de 1 iunie este dedicată special celor mici, fiind consemnată drept Ziua Copilului. Aceasta este o idee nobilă şi e frumos că, an de an, cei mari nu trec cu vederea un asemenea eveniment. La nivelul întregii ţări, deci şi în judeţul nostru, a avut sau are loc o serie de activităţi specifice, acţiuni menite să bucure generaţia fară griji. Concurs de poezie şi desen Cea mai atractivă formă de implicare a copiilor într-o acţiune de anvergură este organizarea Concursului de poezie şi desen, intitulat anul acesta „O copilărie în siguranţă”. întrecerea s-a derulat la nivelul întregii ţări, iniţiativa aparţinându-i MAI, fiind gestionat pe plan local de către IPJ Covasna. După cum am putut constata pe viu în cadrul conferinţei de presă de marţi de la sediul instituţiei, a avut loc jurizarea nepărtinitoare a lucrărilor trimise la concurs, jurnaliştii prezenţi exprimându-şi şi ei un punct de vedere faţă de producţiile artistice ale tinerilor participanţi. Micii concurenţi au dat dovadă de har şi inspiraţie, obţinând puncte preţioase, clasamentul final arătând astfel: Locul 1: Izabela Ursache şi Lupuly Monika; Locul 2: Deme Andrea şi Szengethe Serena; Locul 3: Bartha Timea şi Istók Kanona. Felicitări primilor clasaţi şi tuturor celorlalţi participanţi. Daruri pentru cei mici Ca la fiecare sărbătoare mai specială (Crăciun, Paşte), lucrători din cadrul IPJ Covasna s-au gândit şi mobilizat şi de 1 iunie să ofere daruri copiilor aflaţi la instituţiile de ocrotire şi de învăţământ aflate sub tutela lor. Este vorba de micuţii aflaţi la Centrul de zi nr. 1 din Sfântu Gheorghe şi la Centrul de plasament nr. 3 din întorsura Buzăului, cărora poliţiştii le-au oferit dulciuri, jocuri, casete video şi o excursie, în felul acesta Ziua lor fiind savurată la intensitate maximă. Horia C. DELIU & pagina Alinierea astrelor va ocaziona un adevărat spectacol stelar Reprofilare infracţională N-a furat „raţa din coteţ”, ci... iepurii! Tentaţia sustragerii animalelor domestice sau a păsărilor este mare pentru unii semeni, mai ales pentru cei din etnia rromă, care profită de neatenţia unor gospodari şi dau iama pin coteţe. Numai că acum e gripă aviară, aşa că zburătoarele nu prea mai sunt la modă... Dar hoţii de prin gospodării nu au somn, acţionând când ţi-e lumea mai dragă. Aşa au stat lucrurile şi în dimineaţa zilei de 28.05.2006, când conducerea Postului de Poliţie din Vâlcele a fost sesizată de,către C. FOCŞĂNEANU ■■■ pagina 2 iáktól fcCA JUDETE/ nfs GOV/. . SFÂNTU GHEORGHE Tal. 351 609; 315 57? SEPSISZENTGYQRGY KOVÁSZ!#! ffEGVFI KÖNYV?, MERIDIANE] Principesa Margareta şi Principele Radu se află în Franţa şi Belgia Principesa Margareta a României şi Principele Radu de Hohenzollern-Veringen, Reprezentant Special al Guvernului . pentru Integrare, Cooperare şi Dezvoltare Durabilă se află într-o vizită în Franţa şi Belgia, în perioada 28-31 mai, prilej cu care s-au întâlnit, în prima parte a vizitei, la V- XH I Paris, cu oameni de afaceri şi reprezentanţi ai unor asociaţii internaţionale din Franţa, Elveţia, Belgia şi Marea Britanie. La întâlnire, ce a avut loc duminică, au fost prezenţi şi reprezentanţi ai Camerei de Comerţ Româno-Britanice, informează miercuri Palatul Elisabeta. Luni, 29 mai, tot la Paris, Principele Radu l-a întâlnit pe Jérôme Bédier, preşedintele Comisiei pentru Europa a MEDEF (Asociaţia Patronatului Francez) şi pe Manuel J. Gomez, preşedintele Comisiei Internaţionale a MEDEF, dar şi cu cronicarul francez Henry Lauret la postul de Radio France Info. Totodată, Principele Radu a acordat un interviu despre locul şi rolul României într-o Uniune Europeană cu 27 de state în faţa jurnalistului Bernard Tomasson, la emisiunea ‘Invitatul France Info’. Marţi, 30 mai, la Bruxelles, Principesa Margareta şi Principele Radu s-au întâlnit la sediul Comisiei Europene cu vicepreşedintele Comisiei Europene, comisaml francez Jaques Barrot, în ziua de 31 mai, tot la Bruxelles, Principele Radu s-a întâlnit cu reprezentanţi ai companiilor RESIX şi CECOFORMA. -IX, METEO Temporar noros. Min.: 10°C Max.: 18°C Vânt: 31 km/h Direcţie vânt: VSV