Cuvântul Nou, iunie 2006 (Anul 17, nr. 4606-4631)

2006-06-10 / nr. 4614

♦ Traian Băsescu a retrimis Parlamentului legea de modificare a legii 182/2000 Preşedintele Traian Băsescu a trimis vineri Parlamentului cererea de reexaminare privind legea pentru modificarea şi completarea legii 182/2000 privind protejarea patrimoniului cultural naţional mobil, urmând ca legislativul să decidă fonna finală a acestei legi, a anunţat vineri, într-o întâlnire informală cu presa purtătorul de cuvânt al Administraţiei Prezidenţiale, consilierul prezidenţial Adriana Săftoiu. Şeful statului atrage atenţia că scopul modificărilor şi completărilor operate era pe de o parte de armonizare a legislaţiei româneşti în domeniu cu acquis-ul comunitar, iar pe de altă parte de eliminare a unor inadvertenţe create de textele confuze din lege. ’Având în vedere că, după aderarea României la Uniunea Europeană, bunurile culturale mobile ilegal exportate din statele membre şi găsite pe teritoriul României vor trebui returnate conform procedurii prevăzute în legea 182/2000, considerăm că este necesar ca această lege să fie în deplină concordanţă cu Directiva 93/7/CEE’, se arată în adresa transmisă Parlamentului. In context, preşedintele propune o serie de modificări necesare armonizării legislaţiei la acquisul comunitar şi eliminarea unor inadvertenţe. Astfel, articolul 58 din legea 182 desemnează categoriile din care face parte un bun cultural, însă acest text nu cuprinde și referința temporală precizată la articolul 1 alineat 2 din Directivă, motiv pentru care, după cum arată șeful statului, este nevoie de o pagina 2 Anul XVII Numărul 4614 4 pagini Sâmbătă 10 iunie 2006 30 bani CRASNA “Dacă nu la fiecare casă, la două-trei, măcar unu-i plecat la muncă-n stăinătate” Ca şi la Sita Buzăului, localitate reşedinţă de comună, în Zăbrătău şi Crasna, sate aparţinătoare, oamenii sunt buni gospodari, harnici şi chibzuiţi. Se vede asta în felul în care arată casele, ce se înşiruie de-a lungul chiar şi în sezonul cald. Drumului Naţional 10, grajdurile, curţile şi puţinele terenuri arabile pe care se cultivă îndeosebi cartofi şi plante de nutreţ, căci altele nu prea se fac în această zonă cu temperaturi scăzute De câţiva ani încoace nici cartofii nu prea ajung însă să fie recoltaţi, din cauza mistreţilor, care s-au înmulţit peste măsură, după cum îmi spunea Petre Buzea din Zăbrătău. “Baza rămâne creşterea animalelor, dar nu prea avem cui le vinde. Am o viţea de rasă şi-am vrut să mai scot un ban, dar n-am avut cui s-o dau. Cu subvenţia la lapte nu ştiu încă cum o să fie. ” La Crasna, am stat de vorbă şi cu Ioan Mogoş, nu numai fierarul satului ci al întregii zone a Buzaielor. Dacă la cei peste 70 de ani pe care-i are nu şiar mai face meseria pe care a învăţato în adolescenţă, din agricultură n-ar avea cine ştie ce câştig Aflu de la dânsul că în ultimii ani, tineri dar şi bărbaţi şi femei de vârstă medie au plecat şi pleacă în continuare la lucru în străinătate, împreună cu soţia dânsului, au o gospodărie cu de toate: animale de tot felul, păsări de curte, vreo două familii de albine, ba şi-a făcut chiar şi un bazin în care creşte păstrăvi. Greutăţile, necazurile sunt tot cele legate de valorificarea laptelui şi a cărnii. “Soţia se ocupă mai mult de predarea laptelui, dar acum nu-i acasă să va spună ce-i şi cum. Ştiu că a umblat să deschidem cont în bancă pentru subvenţia la lapte. Deacum încolo am înţeles că aşa ni se va plăti. Mai multe vă pot spune Aurel GOLCIU pagina 2 ——^ FOTO: KISGYORGY Tibor pagina UDMR tolerează legea lui Macovei  k Gabriel FLORESCU: Gândind pe viceversa Raportul lui Dick Marty făcut pentru Consiliul Europei a stârnit destule controverse şi negări din partea celor incriminaţi. Dacă acuzele sunt drepte sau nu, e greu de decis, probabil că nici raportorul n-a avut acces la toate documentele, poate unii au încercat să ascundă realitatea, dar la fel de bine există şi varianta ca obiectivitatea lui Dick Marty să fie pusă în ghilimele. Finalmente aflăm doar că avioanele CIA au transportat prizonieri de război şi au efectuat escale pe ici, pe colo, adică nu ne-am lămurit dacă aceştia au fost torturaţi pe aeroporturile unde au făcut escală sau au avut parte de un astfel de tratament la destinaţia finală. Concluzia finală este însă alta: s-a încercat pe ocolite să se dea o pălmuţă “partenerilor” americani sau, mai pe româneşte, să se plătească o poliţă. Documentul pe care l-a prezentat elveţianul ar trebui privit însă şi din alt unghi, mai puţin din cel al unuia mai catolic decât Papa, în timp ce la Consiliul Europei se face mare tevatură asupra acestui raport ambiguu şi se încearcă aruncarea pisicii moarte în mai multe curţi deodată, domnul Dick Marty trece sub tăcere ceea ce se întâmplă în Orientul Apropiat. Sigur, ar fi o misiune extraordinar de grea să culeagă informaţii privind tratamentul de care au parte prizonierii capturaţi de terorişti în Irak sau Afganistan pentru că nimeni nu i-ar oferi astfel de date, iar în ce-i priveşte pe cei ce au murit în urma unor atentate, cine să mai vorbească? Sau cine să-i tragă la răspundere pe atentatorii din New York, Madrid, Amsterdam şi câte alte puncte îndoliate de pe mapamond? Să nu fim greşit înţeleşi: nu aprobăm în nici un fel torturarea unor prizonieri, mai ales în condiţiile existenţei unor convenţii internaţionale în acest sens, dar e o diferenţă ca de la cer la pământ între ceea ce se întâmplă cu teroriştii luaţi prizonieri şi oamenii fără nici o vină capturaţi de terorişti, mai ales când este vorba despre ziarişti, oameni de afaceri, angajaţi ai unor firme care contribuie la reconstrucţia Irakului. Fără discuţie, fiind buni creştini, nu trebuie să se răspundă la crime cu alte crime, dar nici să se întoarcă mereu şi celălalt obraz. în acest sens raportul lui Marty este cel puţin eliptic. O istorie a ultimilor ani nu poate trece cu vederea fărădelegile ambelor părţi. Dar n-am auzit ca raportorul să pregătească o asemenea carte albă în care să apară şi grozăviile petrecute pe pământ arab. Se bate din palme la aflarea veştii privind uciderea teroristului al-Zarqawi, dar suntem siguri că în locul lui vor răsări alţi combatanţi de aceeaşi teapă care vor continua aceeaşi luptă subterană şi fără sens. în schimb, pentru că au permis escala unor avioane ale CIA, ţările civilizate sunt puse la zid. Nu foloseşte Dick Marty unităţi de măsură trucate? De asemenea, diferitele organizaţii constituite pentru apărarea drepturilor omului sau chiar ONU privesc absolut unilateral nişte chestiuni ce ar trebui să beneficieze de incriminare egală. Cotidian social-politic al județului Covasna SPORT Silverstone îi face cu ochiul lui Alonso Ca la noi, la nimenea oamenii cinstiţi circulă, iar hoţii... mişună! • Parafrază după vorbele de duh ale lui Tudor Muşatescu Românilor li s-a dus duhul prin Europa, dar şi peste Ocean, că sunt cam „iuţi de mână” şi abia aşteaptă să fie care nepăzit, pentru a fi luat ca „amintire”. Evident, nu toţi concetăţenii sunt „manglitori” - ca să folosim o expresie încetăţenită în branşa şuţilor - dar există destule specimene (mai cu seamă din etnia rromă) care se îndeletnicesc cu sustragerile de orice fel. Parafrazând o vorbă de duh a marelui dramaturg şi umorist Tudor Muşatescu, putem spune că:„Oamenii cinstiţi circulă, iar hoţii ...mişună! întâmplarea care urmează face parte dintrun asemenea scenariu banal şi ea ne-a fost relatată de purtătorul de cuvânt al Inspectoratului de Poliţie Covasna, insp. pr. Buzsi Andrea. Era în week-end-ul trecut, când tot omul de regulă stă şi se odihneşte după o săptămână de muncă, aşa cum e firesc. Numai că nu toţi semenii au un asemenea comportament normal, unii se ţin de prostii. în jurui orelor 11.30, o patrulă de la Postul de Poliţie, din Malnaş a depistat în timp ce se afla în serviciul de patrulare pe raza comunei, trei persoane care aveau asupra lor câte un sac, încărcat cu sârmă de cupru, în greutate de aproximativ 20 kg. în urma verificărilor întreprinse cei trei au fost identificaţi ca fiind N. Iosif, de 32 de ani, minorul B.A., de 16 ani, ambii cu domiciliul în localitatea Cetăţuia, comuna Sânsimion, judeţul Harghita şi tânărul O. Gabor, de 22 de ani, din comuna Băţanii Mari. Poliţiştii au stabilit că cei trei au sustras sârma de cupru din curtea unei magazii de la cariera Bixad, aparţinând unei societăţi comerciale cu sediul în Braşov, având de gând să o valorifice la o unitate de colectare a metalelor. Prejudiciul a fost recuperat integral în natură, fiind predat părţii vătămate, iar oamenii legii definitivează cercetările sub aspectul săvârşirii infracţiunii de furt calificat. Horia C. DELIU în vreme ce unii se odinesc, alţii fură Poziţii divergente ale Celor 25 privind continuarea extinderii UE Ambasadorii statelor membre ale Uniunii Europene /UE/ /reuniţi joi, la Bruxelles, nu au reuşit să ajungă la un consens asupra proiectului declaraţiei finale a Consiliului European din 15-16 iunie, care în privinţa continuării extinderii pune accent pe ‘capacitatea de absorbţie’ a Uniunii, relatează publicaţia electronică EU Observer, consultată de Rompres. Potrivit sursei, textul propus de preşedinţia austriacă a UE sugerează ca liderii europeni să aibă o dezbatere suplimentară pe tema continuării extinderii, în luna decembrie, pe baza unui raport special al Comisiei Europene având ca temă ‘criteriul capacităţii de absorbţie’ care se referă la capacitatea Uniunii de a primi noi state membre. Propunerea preşedinţiei austriece a UE privind definirea capacităţii de absorbţie drept ‘criteriu’ pentru aderare a stârnit numeroase controverse, având în vedere că Bruxellesul a respins până acum ideea ca această capacitate de absorbţie să fie inclusă în criteriile de aderare pentru statele care aspiră la statutul de membru al UE. Surse diplomatice de la Bruxelles citate de EU Observer au afirmat că reuniunea de joi a ambasadorilor statelor membre a fost marcată de ‘divergenţe considerabile’ privind textul proiectului de declaraţie finală. Marea Britanie şi noile state membre ale UE, care susţin ferm continuarea extinderii Uniunii, au ridicat o serie de obiecţii la textul propus de preşedinţia austriacă, propunând formulări menite să diminueze MERIDIANE incertitudinile care planează asupra continuării extinderii. Lituania, de exemplu, a propus eliminarea paragrafului care invită Comisia Europeană să elaboreze un ‘raport special’ privind capacitatea de absorbţie a UE, în paragraful respectiv se menţionează, de asemenea, că acest raport ar trebui să reflecte inclusiv :‘percepţia opiniei 1 mmmmm pagina 2 BlBtlOlfcCA JUDfeTfcmflk covăsi; SFAtm) GHEORGHE T f. 351 608; 3fH 577 SEPSWXbWvGYOflGY KOVÁSZ»* «EGY* KÖNV' *1 ”  Festivalul TRANS.FORM@ - ultimele zile Manifestările de sâmbătă, 10 mai, din cadrul Festivalului Internaţional de Teatru TRANS.FORM@ de la Sfântu Gheorghe, vor începe la ora 10.00, la Centrul Cultural Arcuş, cu un colocviu moderat de criticul de teatru Cristina Rusiecki şi organizat de Asociaţia “Entheos”. Seara aparţine întru totul oraşului Sfântu Gheorghe, prin prezenţa în cadrul Festivalului TRANSFORMA a două din producţiile autohtone. La ora 18.00, pe scena Teatrului Andrei Mureşanu se va juca “eseul vizual-teatral” MaraMagritte, în regia şi scenografia lui Horaţiu Mihaiu, în coregrafia lui András Lorant. La ora 21.00, trupa de teatru “Ecou” a Colegiului Naţional “Mihai Viteazul” din Sfântu Gheorghe (regia Florin Vidamski, mişcarea Scenică Fatma Mohamed), va juca spectacolul Telefon ceresc, la sala studio “Lathja László” a Ansamblului Háromszék. Scenariul, inspirat de romanele “Noaptea” de Elie Wiesel şi “în afara destinului” de Imre Kertész, are în centru tema Holocaustului. Cât priveşte spectacolul O staţie,programat la ora 23:00, cu regret anunţăm că va fi jucat abia mâine, în locul piesei Tot ce se dă, din raţiuni care nu ţin de organizatorii Festivalului. Duminică, în ultima zi a festivalului suntem invitaţi, înainte de masă, la două spectacole-lectură a piselor De-a sclavii cu un biet negru balcanic de Cătălin Mihuleac, respectiv Patru cepe degerate de Mihai Ignat. Seara va debuta la ora 18 cu O staţie... de Peca Ştefan prezentat de Teatrul de Comedie din Bucureşti, spectacol semnat de Carmen Lidia Vidu, după care urmează festivitatea de închidere a festivalului. Finalul va însemna un concert etno-jazz a formaţiei Trigon din Chişinău. f păgînâ^Q^ ^ Primul vaccin împotriva cancerului uterin este Komercializat în SUA . * ^ METEO Parțial senin, posibil averse de ploaie. Min.: 11 °C Max.: 19°C