Cuvântul Nou, iulie 2006 (Anul 17, nr. 4632-4657)

2006-07-01 / nr. 4632

Anul XVII Numărul 4632 Sâmbătă 1 iulie 2006 4 pagini 30 bani . PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR: Problema retragerii din Irak este luată în discuţie chiar şi în SUA Problema retragerii din Irak este luată în discuţie chiar şi în SUA iar România era singura ţară europeană, cu excepţia Marii Britanii, care nu luase în discuţie această chestiune,, a afirmat, vineri, într-o conferinţă de presă, preşedintele Camerei Deputaţilor, Bogdan Olteanu. ’Această temă, a intervenţiei în Irak, a fost pe agenda celor mai multe state europene. Majoritatea au decis de la început că nu sunt interesate să participe la misiune. Celelalte, care au fost interesate să participe, cu excepţia Marii Britanii, au decis între timp să se retragă iar România este ultima ţară europeană care abordează acest subiect’ a spus Olteanu. El şi-a exprimat convingerea că, în momentul când se va lua o decizie, notificările vor fi făcute în timp iar retragerea va decurge astfel încât să se asigure securitatea militarilor români pe perioada pe care mai rămân acolo. Totodată, Olteanu a spus că, în r pagina SPORT .CjipfcMq1 ' J J O J !' Cotidian social-politic al județului Covasna Inexistenţa în cadrul primăriilor a serviciilor de ecarisaj - un pericol pentru sănătatea publică! Fiecăruia ni s-a întâmplat, fie că locuim la oraş, fie la sat, să vedem pe stradă sau pe un teren ce ţine de domeniul public cadavrul unui animal, mai cu seamă al unui câine sau pisici care zăcea, de multe ori zile în şir, până ce era ridicat şi dus probabil la groapa de gunoaie sau aruncat cine ştie pe unde, constituind astfel o sursă de transmitere a unor boli şi de poluare a aerului cu mirosuri pestilenţiale. Chiar, cine se ocupă sau, mai bine zis, ar trebui să se ocupe de ridicarea şi distrugerea cadavrelor de animale, care se înmulţesc mai cu seamă ca urmare a creşterii numărului câinilor fără stăpâni? Câini pe care vrem, nu vrem, neam trezit că trebuie să-i acceptăm ca fiind... “comunitari”, adică ai noştri, ai tuturora. Răspunsul l-am aflat acum câteva zile, la o conferinţă de presă organizată de Direcţia Sanitar Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor unde, referindu-se la problema ecarisajului în judeţul Covasna, dl. medic veterinar Nemes Imre, directorul executiv adjunct al instituţiei spunea: “Unii sună la noi, la DSVSA, când pe strada sau uliţa unde locuiesc găsesc un animal mort, dar de ecarisare trebuie să se ocupe consiliile locale, primăriile, care în cadrul administraţiei domeniului public ar trebui să înfiinţeze şi un serviciu de ecarisaj. Aceste servicii trebuie dotate cu tot ce este necesar pentru neutralizarea şi distrugerea cadavrelor de animale şi deşeurilor de origine animală, atât a celor de pe domeniul public, cât şi din gospodăriile populaţiei. O altă soluţie este să încheie contracte cu fimnc care se ocupă cu ecarisarea. Acestea sunt obligaţii care revin administraţiilor publice locale, potrivit prevederilor legale în vigoare.” Şi atunci de ce nu se respectă? Pur şi simplu pentru că mai toţi edilii oraşelor şi comunelor noastre invocă lipsa de fonduri pentru organizarea, dotarea şi funcţionarea serviciilor de ecarisaj sau pentru plata firmelor care se ocupă cu această activitate, neştiind nici până acum, sau fâcându-se că nu ştiu, că fondurile pentru astfel de servicii se asigură de la bugetul de stat şi nu din cel al consiliilor locale. Directorul executiv adjunct al DSVSA Covasna mai zice că tot primăriile trebuie să se ocupe şi de strângerea câinilor comunitari care în afara muşcăturilor cu care îi nefericesc pe tot mai mulţi cetăţeni, unii alegându-se cu răniri grave, ba prin alte locuri din ţară, unde jivinele atacă în haite, chiar cu moartea, pot transmite oamenilor cumplita rabie, mai pe înţelesul tuturora, turbarea. Or, chiar în această perioadă, zonele ambelor municipii ale judeţului nostru, Sfântu Gheorghe şi Târgu Secuiesc, se află în carantină, din cauza depistării unor vulpi turbate. Una din acestea a coborât pe pârâul Şugaş până în municipiul reşedinţă de judeţ unde a fost omorâtă de câinii dintro gospodărie care, după aceea, au fost...eutanasiaţi şi ei. Dacă ar fi fost însă nişte câini vagabonzi şi nu ar mai fi fost de găsit, iar ulterior ar fi muşcat oameni, ne putem imagina ce sar fi întâmplat, ce e posibil să se întâmple în astfel de situaţii, dacă persoanele muşcate nu se prezintă la spital pentru a li se administra vaccinul antirabic. Ce facem domnilor primari şi consilieri? Credeţi că şi după ce vom intra în UE, unii dintre dumneavoastră vă veţi putea adăposti în continuare în spatele lozincii “N-avem bani”? Iată, în ce priveşte faptul că nu avem încă servicii de ecarisaj, aşa cum prevede legea, acest motiv invocat prea adesea, s-a dovedit a fi o minciună sau o necunoaştere a sursei de finanţare care vă stă la îndemână. Cel puţin aşa rezultă din cele afirmate de specialiştii DSVSA Covasna. A. GOLCIU Gabril FLORESCU» Când doi se ceartă, nu câştigă automat al treilea Cearta permanentă dintre preşedinte şi premier a ajuns deja de notorietate şi în cancelariile lumii civilizate. Este clar pentru noi că ce vrea dreapta, nu vrea nicicum stânga, iar de aici se nasc centrele ce ne fac de râsul lumii. Până acum, cel ce a declanşat scandalurile a fost Traian Băsescu, mereu dornic să găsească o sămânţă pentru a porni atacul împotriva lui Tăriceanu. Ba pentru că acesta n-a acceptat fuziunea cu PD, ba pentru că miniştrii liberali nu executau comenzile de la Cotroceni, ba în chestiunea alegerilor anticipate - scenariul s-a repetat ca într-o piesă de teatru absurd. Tăriceanu era mereu pe post de sac de box care încasează lovitură după lovitură. Ei bine, de data asta cel care a lovit a fost premierul. Bineînţeles, în numele partidului său, dar ştim noi cum devine chestia. Retragerea trupelor româneşti din Irak n-ar fi o surpriză de proporţii pentru nimeni. Au mai făcut-o spaniolii, italienii, ba şi vecinii noştri bulgari şi nu s-a schimbat mare lucru. România ar avea mai mult de câştigat decât de pierdut din această aducere acasă a trupelor: în primul rând n-ar mai muri soldaţi români pentru o cauză ce nu este a noastră; s-ar face economii însemnate; presiunea teroriştilor ar scădea (chiar dacă n-a fost prea mare); în ochii viitorilor parteneri din UE, excepţie Marea Britanie, am avea de câştigat, în acest context, propunerea liberalilor a întrunit adeziunea majorităţii partidelor parlamentare-cu excepţia dintotdeauna a pediştilor, în frunte cu preşedintele Băsescu şi acoliţii săi care sunt înfuriaţi la culme că propunerea n-a venit din rândul lor, ba liberalii nici nu i-au consultat. Scriind aceste rânduri înainte de aflarea rezultatului discuţiilor din CSAT, ne hazardăm să pronosticăm că acolo preşedintele s-a opus în mod categoric ideii retragerii, chiar cu riscul de a pierde din popularitate, deoarece astfel se pune piedică, în concepţia sa, celebrei axe Washington-Londra- Bucureşti. Dar când acelaşi preşedinte a dat un şut în fund francezilor şi germanilor cum a fost? A întrebat pe cineva? De data aceasta şi ministrul de Externe se arată ofuscat că n-a fost consultat, deşi e liberal. Crede, oare, Ungureanu că astfel îşi va construi o imagine mai bună în unele capitale? Sigur, unii s-au arătat deja nemulţumiţi de intenţia exprimată de liberali de a scoate trupele din Irak, dar această reacţie este una firească, chiar dacă se vorbeşte despre prezenţa noastră acolo în calitate de reprezentanţi ai ONU. Ce s-ar fi întâmplat dacă Băsescu avea ideea retragerii şi nu Tăriceanu? Bineînţeles, cei mai mulţi ar fi bătut din palme, toată lumea era de acord, câştigul mediatic era al său. Aşa, numai cearta continuă dintre cei doi a mai rămas în ochii electoratului, deşi câştigul pentru ţară ar fi fost considerabil. Este evident că din această gâlceavă nu va câştiga nimeni, iar cel mai mic avantaj îl vor avea cetăţenii. Unii au comparat soldaţii din Irak cu căpşunarii spanioli, adică oameni plecaţi la o muncă ce se plăteşte bine, însă în Spania nu se moare de glonț sau ambuscadă străină. La asta trebuie să ne gândim în primul rând. Astăzi la Covasna are loc Evenimentul anului pentru crescătorii covăsneni de bovine - a Vll-a ediţie a EXPO TAURINE - COVASNA 2006 în organizarea Oficiului Judeţean de Consultanţă Agricolă şi a Asociaţiei Judeţene a Crescătorilor de Bovine, astăzi, 1 iulie a.c., cu începere de la ora 9, în oraşul Covasna, pe terenul fostului poligon, între Covasna şi satul aparţinător Chiuruş, va avea loc a VII- a ediţie a Expoziţiei judeţene de taurine “EXPO TAURINE - COVASNA 2006”. Din păcate reprezentarea zonelor judeţului la această ediţie a fost restrânsă la doar trei din cele cinci zone. Aceasta deoarece, după cum nea spus dl. ing. Mutica Andrei, directorul Oficiului Judeţean de Consultanţă Agricolă, crescătorii de bovine din Sfântu Gheorghe şi Târgu Secuiesc nu vor putea lua parte la acest eveniment tradiţional, pentru că în zonele respective este instituită carantina, după apariţia unor focare de rabie (turbare) depistată la vulpi sălbatice. Ca urmare, intrarea şi, respectiv, ieşirea animalelor din aceste zone sunt interzise, acesta fiind şi motivul pentru care expoziţia şi concursul judeţean de taurine au loc la Covasna, şi nu în municipiul reşedinţă de judeţ - Sfântu Gheorghe unde, după cum se ştie, au avut loc ediţiile precedente. Cu toate acestea, organizatorii ne-au declarat că se aşteaptă la « A. GOLCIU 1»» pagina 2 Decizia privind participarea în Irak aparţine fiecărui stat membru al coaliţiei, afirmă purtătorul de cuvânt al Pentagonului Statele Unite ale Americii nu interpretează eventuala retragere a trupelor române din Irak, propusă joi de premier român Călin Popescu-Tăriceanu, drept o reducere a gradului de implicare a coaliţiei în Irak sau în războiul împotriva terorismului, a afirmat Joe Carpenter, purtător de cuvânt al Pentagonului, într-o declaraţie consemnată de Radio Europa Liberă. SUA apreciază sprijinul acordat de România coaliţiei, în ultimă instanţă poporului irakian, iar România a fost şi continuă să fie un aliat solid în lupta contra terorismului, în sprijinirea democraţiei şi libertăţii în Irak, a mai spus purtătorul de cuvânt. El a subliniat că deciziile în privinţa modului, numărului şi duratei participării sunt hotărâri individuale ale fiecărui partener de coaliţie şi că decizii foarte asemănătoare celei anunţate de România au fost luate şi de alţi membri ai coaliţiei şi de SUA. Pe măsură ce condiţiile vor permite, pe măsură ce irakienii pot garanta în mai mare măsură propria lor securitate, pe un teritoriu tot mai vast, vom asista la alte retrageri ale forţelor coaliţiei şi chiar la reduceri de efective americane, a menţionat oficialul Pentagonului, întrebat care va fi impactul operaţional al retragerii celor 890 de militari români. Joe Carpenter a estimat, pe baza experienţei avute cu alte ţări, că acesta va fi minim, întrucât cele 265.000 forţe armate irakiene sunt din ce în ce mai capabile să asigure securitatea pe teritoriul ţării. Totul se va coordona cu coaliţia şi cu irakienii, a mai precizat purtătorul de cuvânt. I Î’pi Szegyorgy Podul de peste Tărlung - o iluzie pentru cei din Lunca Mărcuşului De peste 15 ani, podul de peste râul Tărlung ce face legătura între localităţile Lunca Mărcuş- Mărcuş- Dobârlău dă bătaie de cap nu doar autorităţilor locale, ci şi celor judeţene şi mai ales locuitorilor acestor zone, direct afectaţi de lipsa unei căi de acces către alte drumuri. Din cauza lipsei unui pod rezistent care să poată suporta şi greutatea maşinilor, cele 90 de familii din Lunca Mărcuşului sunt practic izolate de celelalte localităţi; asta dacă nu luăm în calcul o punte de legătură pe care nu se poate circula decât pe jos, însă. Conform viceprimarului comunei Dobârlău, Mihail Vrânceanu, din anul 1996 există un proiect pe masa Consiliului Judeţean Covasna, însă suma necesară construcţiei unui pod peste râul Tărlung ajunge la 36 de miliarde de lei vechi, o sumă deocamdată imposibilă. Intre timp, Primăria Dobârlău a încercat şi obţinerea de fonduri europene, prin programul SAPARD, sau executat măsurători şi calcule, însă proiectul în ansamblu a fost respins. Monica VANIA pagina 2 Mă doar românii le dau bătai de cap occidentalilor în privinţa muncii la negru Şi nouă ne mai fac probleme unii străini • Un cetăţean italian a fost descoperit în judeţul Covasna fără permis de muncă eliberat de autorităţile române, având şi permisul de şedere temporară expirat ii., Pare greu de crezut faptul că nu doar anumiţi români plecaţi peste hotare le dau bătăi de cap occidentalilor, muncind la negru, comiţând anumite infracţiuni, având un comportament incorect încât ni s-a cam dus buhul - dar, iată că şi unii străini ne fac anumite probleme, încălcând legile româneşti. După cum ne-a relatat subcomisarul Gabriel Baciu, şeful Biroului pentru Străini Covasna, recent, un cetăţean italian care muncea fără forme legale în România a fost depistat în localitatea Vârghiş, în urma unei acţiuni comune întreprinse de lucrători din cadrul instituţiei pe care o conduce şi de la Inspectoratul Teritorial de Muncă Covasna. Persoana în cauză se numeşte A. Flavio, în etate de 65 de ani, şi lucra ca diriginte de şantier la o societate comercială din Italia ce are deschisă o sucursală în judeţul Cluj, ca un punct de lucru în Vîrghiş. Cetăţeanul italian nu avea permis de muncă eliberat de autorităţile Horia C. DELIU — pagina 2 pagina Pamela Anderson protestează cum știe ea mai bine... -CA, meteo Mai mult noros. Min.: 13°C Max.: 26°C