Cuvântul Nou, iulie 2006 (Anul 17, nr. 4632-4657)

2006-07-22 / nr. 4650

y  Cotidian social-politic al județului Covasna Anul XVII Numărul 4650 Sâmbătă 22 iulie 2006 4 pagini 30 bani Mircea Geoană: PSD solicită o sesiune extraordinară a Parlamentului pe tema siguranţei naţionale . Partidul Social Democrat (PSD) solicită o sesiune extraordinară a Parlamentului pentru a se dezbate numirea unor noi şefi ai SRI şi SIE, retragerea trupelor din Irak şi strategia de siguranţă naţională pe care preşedintele Traian Băsescu are obligaţia constituţională să o prezinte, a anunţat vineri liderul PSD, Mircea Geoană. ’Asistăm la o criză fără precedent în sistemul de siguranţă naţională. MApN este blocat de ce se întâmplă cu ministrul Teodor Atanasiu, serviciile secrete sunt decapitate, la Parchetul General avem probleme semnificative. Ar fi rău să perpetuăm această stare de interimat şi incertitudine şi, pentru a fi numiţi directorii serviciilor secrete, este nevoie de Parlamentul României’, şia justificat liderul social-democrat cererea. El a subliniat că România nu s-a mai confruntat cu o asemenea criză la vârful instituţiilor care îi asigură securitatea naţională de la Revoluţia din 1989. Totodată, Mircea Geoană a arătat că, în cadrul sesiunii extraordinare, preşedintele Traian Băsescu ar trebui să vină să prezinte Parlamentului proiectul de strategie pentru siguranţa naţională, conform obligaţiilor ■.... pagina 2 .......... Cu bani din mai multe surse de finanţare, infrastructura comunei 97 Hăghig se reabilitează şi se extinde Această vară, cel puţin până acum, prefigurează o toamnă bogată în comuna Hăghig. Nu numai în ceea ce priveşte recoltele la culturile agricole, ci şi “recolta” de...realizări ce se vor obţine în domeniul întreţinerii, modernizării şi extinderii infrastructurii. Scriam zilele trecute despre faptul că la Hăghig, localitatea reşedinţă de comună, este în toi execuţia lucrărilor de introducere a alimentării cu apă potabilă curentă în sistem centralizat, investiţie ce face parte dintr-un proiect zonal al Consiliului Judeţean. Concomitent cu aceste lucrări, se desfăşoară însă şi cele de reparare a tronsonului din Drumul Judeţean 103 E, pe porţiunea cuprinsă între hotarul cu satul braşovean Arini şi până la ieşirea din Hăghig spre Arad. Aceste lucrări sunt realizate de un subantreprenor braşovean, GRUP ARCONS Braşov, al firmei VALDEK SRL Sfântu Gheorghe. Şi pentru că oamenii şi utilajele necesare se află încă la faţa locului, primarul comunei Hăghig, domnul Horvath Nicolae, ne-a spus că doreşte să execute cu echipa respectivă şi repararea a două drumuri comunale şi a unei străzi. E vorba de drumul comunal asfaltat ce străbate Hăghigul de la intersecţia cu amintitul drum judeţean şi până la Staţia PECO aflată la ieşirea spre comuna braşoveană Feldioara, de strada ce duce din centru la Căminul de pensionari şi de o bucată de cam un kilometru ,din drumul comunal care leagă satul aparţinător Iarăş de DJ 103 E. Pentru lucrările de reparaţii la aceste drumuri comunale, care vor consta în principal în plombarea gropilor din asfalt, de la bugetul Consiliului local va fi alocată suma de 5000 de RON, adică 50 de milioane de lei vechi. Tot în această perioadă, un grup de beneficiari ai Legii privind asigurarea venitului minim garantat lucrează la reamenajarea și împrejmuirea platformei pentru depozitarea deșeurilor menajere. Pe de altă parte, în curând, la Iarăş vor începe lucrările de reparare a clădirii Căminului cultural din acest sat aparţinător. Aurel GOLCIU APRECIERI ASUPRA PROIECTULUI DE LEGE PRIVIND STATUTUL MINORITĂȚILOR NAȚIONALE DIN ROMÂNIA (Capitolul V) -Editoria Sprâncene alese Gabriel FLORESCU Ce personaj alambicat mai este şi Omar Hayssam! Ba terorist, ba bolnav în ultimul grad, ba urmărit general pentru că a dispărut ca măgarul în ceaţă de sub ochii vigilenţi ai autorităţilor române (aşa cum s-a întâmplat şi cu alte persoane la fel de urmărite şi plecate peste graniţă fluierând). Iar apogeul carierei sale este, fără discuţie, determinarea demisiilor principalilor şefi ai serviciilor secrete şi de informaţii. Despre afaceristul Hayssam am aflat prima dată în legătură cu afacerile sale mai mult sau mai puţin necurate, motiv pentru care s-a declanşat proces penal împotriva sa. Cum-necum, a scăpat de belea, după care şi-a vârât nasul într-o altă “afacere” ale cărei iţe n-au fost descurcate pentru că nici nu s-a vrut: răpirea jurnaliştilor în Irak, iar apoi “eliberarea” la fel de enigmatică, dar care a reuşit să-l aducă în prim-plan pe preşedintele Băsescu. Bineînţeles, în ciuda promisiunilor prezidenţiale, opinia publică n-a aflat nici până azi dedesubturile întregii afaceri. Dispariţia lui Omar Hayssam şi demisia/demiterea celor trei şefi - Fulga, Timofte şi Ardeleanu - reprezintă încă o pagină enigmatică în urma căreia s-au născut zeci de semne de întrebare. înainte de toate este greu de înţeles cum a reuşit sirianul să se facă nevăzut, el, bolnav de cancer pus pe liber tocmai datorită gravităţii bolii sale. Cine l-a eliberat? Oamenii din justiţie în frunte cu procurorul care a cerut acest lucru. Cine trebuia să-l aibă în supraveghere? Bineînţeles, tot aceştia împreună cu organele MAI, inclusiv cele de la graniţele României. Dacă ar fi fost acuzat de acte ce prejudiciau siguranţa naţională, atunci era firesc să fie şi în atenţia serviciilor de informaţii, dar faptele lui Hayssam erau de altă natură. Şi atunci de ce a trebuit să fie demişi (demisia este o formulare mai elegantă, dar are acelaşi conţinut) cei trei? De acord că respectivii nu erau buni pe postul ocupat, de acord că nu satisfăceau exigenţele lui Traian Băsescu, dar asta nu înseamnă că trebuie puşi în legătură cu sirianul. Nedumeriri la fel de mari se nasc şi în privinţa alegerii pe sprânceană a ţapilor ispăşitori pentru fuga lui Omar. Nu a fost amintit nici o clipă că ar avea vreo vină ministrul Blaga, cel care are în subordine Internele, inclusiv vămile. El n-are chiar nici o responsabilitate pentru modul cum (nu) au lucrat oamenii din subordinea sa? Se pare că nu, atâta timp cât este omul preşedintelui şi numărul doi în PD. Dar Ministerul Justiţiei este, de asemenea, curat ca lacrima pentru că la eliberat pe Hayssam? Se pare că da, atâta timp cât Monica Macovei este apropiata preşedintelui, înţelegem demiterea înalţilor demnitari, dar nu pricepem absolvirea de vină (dacă există) a celorlalţi. Nu este vorba despre un joc de interese ce nu are nici în clin, nici în mânecă de-a face cu îndeplinirea atribuţiilor? Şi nu putem să nu remarcăm şi faptul că, spre deosebire de alţi miniştri sau oameni politici, doar liberalul Atanasiu va fi judecat de o comisie specială a preşedinţiei pentru un conflict cu consilierul Adriana Săftoiu... Criza locuinţelor din Sfântu Gheorghe s-ar putea rezolva în câţiva ani . Cu răbdare şi foarte mulţi... bani Conform Primăriei Sfântu Gheorghe, doar 60 de apartamente de tip ANL s-au dat până acum în folosire în municipiul Sfântu Gheorghe, alte 34 fiind pe drum, în cartierul Simeria, finalizarea acestora fiind prevăzută pentru sfârşitul acestei toamne. Confruntându-se cu o situaţie de criză în ceea ce priveşte spaţiul locativ, Primăria Sfântu Gheorghe prevede alte 70 de apartamente ANL pe un teren mai periferic, urmând ca în acest an ori la începutul celui viitor construcţia noilor locuinţe să fie demarată ( cu toate că apartamentele ar trebui să fie gata spre sfârşitul anului viitor). E bine de ştiut pentru cei interesaţi de un astfel de apartament că, de cele mai multe ori, termenul pe lista de aşteptare se poate prelungi... infinit, dar odată cu dobândirea unei astfel de locuinţe, procesul cumpărării acesteia direct de la stat poate fi relativ simplu. O altă propunere se îndreaptă către tinerii cu posibilităţi financiare oarecum peste medie: contractarea unei locuinţe în una din cele 100 de case-tip ce se vor Monica VAJNA pagina 2 1 ►ill-ip*-'’*1 is -Tt L *,« 1*1 ' l| * li r? * !■ Gospodăria Comunală atenţionează Numărul restanţierilor la plata facturilor de apă şi chiar de încălzire este în creştere „Consumul de apă pe perioada de vară creşte dar acelaşi lucru se întâmplă şi cu numărul facturilor ce nu sunt achitate de cetăţenii pe care noi îi denumim „rău platnici”, iară bani nu putem creşte calitatea serviciilor furnizate de către societatea noastră”, subliniază conducerea Gospodăriei Comunale Sfântu Gheorghe. -Care sunt mijloacele de constrângere folosite în vederea recuperării sumelor restante de la populaţie? -Aici avem o problemă destul de serioasă pentru că, din punct de vedere legal, mijloace de constrângere există, ne lipseşte însă posibilitatea punerii lor în aplicare. Vedeţi dumneavoastră la celelalte utilităţi - gaz, curent electric sau telefon - cetăţeanul plăteşte pentru că, în caz contrar, acestea sunt întrerupte, pe când noi nu putem să lăsăm o scară de bloc fără apă, în acest fel sancţionând şi pe cetăţenii care şi-au onorat obligaţiile faţă de noi. Ceea ce e paradoxal, este faptul că suntem societatea care oferă servicii de care cetăţeanul nu se poate lipsi: apa şi ridicarea gunoiului. Şi totuşi, în conştiinţa lui nu este implementat că achitarea datoriei faţă de noi este o obligaţie. Sperăm că începând cu anul viitor, când va intra în vigoare noua lege a serviciilor comunitare, utilizatorul poate şi va fi obligat să-şi facă distribuţie separată, lucru care ne-ar uşura aplicarea sancţiunii de constrângere. - între societate şi utilizatorii serviciilor dumneavoastră nu există un contract? - Societatea noastră are contract cu asociaţiile de locatari dar între acestea şi utilizatori nu este nici măcar o convenție pe care să o folosim în cazul celor răi platnici. De exemplu totalul facturilor emise pe luna în curs se ridică la 16 miliarde lei. *Î0s „"Zägv? I ’__, sumă ce trebuie încasată până la 30 ale MNUF lunii. Marea lor majoritate este adresată locatarilor, 12% din totalul facturilor fiind emise către Covalact şi RGT, societăţi comerciale extrem de serioase în plata facturilor către noi. Acestor societăţi niciodată nu am fost obligaţi să le trimitem somaţie de plată. Societăţile comerciale private care au restanţe la noi sunt acelea care sunt în executare judiciară. Cea mai mare problemă a noastră în recuperarea creanţelor o constituie asociaţiile de locatari. Aş vrea să subliniez că sumele datorate sunt mai mari ca anul trecut cu 2 miliarde de lei. Sperăm că locuitorii oraşului vor înţelege că trebuie să-şi achite datoriile către noi, pentru că numai în acest fel vom putea să investim în utilaje performante cum am făcut de altfel într-o maşină de ridicat gunoiul de tip IVECO, despre care aţi mai scris. Angela NEGOIŢĂ I ISfK rr BIBLIO IEGA JOnfc 17 ' JAC SFÂNTU GHEORGHE Tel. 35T 609ţ 315 577 SEPSIS2ENff3Y0RGY SUA dau asigurări că nu participă la planificarea operaţiunilor militare israeliene din Liban MERIDIANE SUA au dat asigurări, vineri, că nu participă la planificarea operaţiunilor militare lansate de Israel în Liban, afirmând că susţin, dimpotrivă, ‘reţinerea’, relatează AFP şi AP. ’Nu facem planificare militară cu israelienii. /.../ Le-am spus că trebuie să dea dovadă de reţinere, dar pe de altă parte condiţiile trebuie să se schimbe, nu putem pune Hezbollah în poziţia de a slăbi guvernul libanez şi de a destabiliza regiunea’, a declarat purtătorul de cuvânt al Casei Albe, Tony Snow, pe postul de televiziune Fox.Oficialul american a făcut o declaraţie similară pe NBC, respingând totodată criticile cu privire la acţiunile SUA, despre care a subliniat că ‘au fost active în plan diplomatic de la începutul conflictului’.Snow a menţionat că preşedintele George W.Bush şi secretarul de stat Condoleezza Rice au discutat la telefon în ultimele zile cu numeroşi lideri din regiune, îndeosebi din Arabia Saudită, Turcia, Iordania şi Egipt. Departamentul de Stat a anunţat joi deplasarea Condoleezzei Rice în Orientul Mijlociu, săptămâna viitoare, fără a preciza ce ţări urmează să fie vizitate şi datele exacte, aminteşte AFP. ■ PAGINA 4 Naomi Campbell arestată pentru tulburarea liniștii publice METEO Partial senin. 9 Min.: 15°C Max.: 29°C