Cuvântul Nou, august 2006 (Anul 17, nr. 4658-4684)

2006-08-01 / nr. 4658

,___________fi Numărul 4658 Marți 1 august 2006 4 pagini ■ i 30 bani | /M iit ul non Cotidian social-politic al județului Covasna Democraţii au refuzat solicitarea partenerilor liberali de a se întâlni într-o şedinţă a Alianţei D.A. 9 Democraţii au refuzat, luni, solicitarea partenerilor liberali de a se întâlni în cursul după-amiezii în cadrul unei şedinţe a Consiliului Naţional de Conducere (CNC) al Alianţei D.A. Secretarul general al Partidului Democrat (PD), Vasile Blaga, a declarat că liberalii au dorit să discute în CNC despre restructurarea secretarilor de stat. „Nu în ultimul rând, după ce atâta timp am propus restructurarea guvernului şi o propunem în continuare, după ce PD şi-a retras vicepremierul, după ce în precedenta şedinţă de guvern am primit o mutare în plic, după părerea noastră insuficient analizată vizavi de restrângerea numărului secretarilor de stat, când secretari de stat sunt mult mai mulţi, de câteva ori atâţia câţi au fost prezentaţi, ardinii"njr5‘" am fost solicitaţi să avem o discuţie în alianţă pe această temă. Păi cum vine asta? S-a lansat în guvern şi ne cheamă azi la discuţii’, a afirmat liderul democrat. Vasile Blaga a mai spus că democraţii au considerat că nu este nevoie să discute, acum, cu liberalii pe această temă, cu atât mai mult cu cât cei mai mulţi dintre La Valea Mare Se aplică principiul păsării Phoenix Primăria Valea Mare s-a născut mai târziu decât vecinele sale, iar primarul Gheorghe Avram vrea să demonstreze că principiul păsării Phoenix este aplicabil. Mai mult, cei care trec mai des prin zonă pot constata cu plăcere că acolo se face câte ceva pentru comunitate. Primarul comunei şi consilierii locali sunt cât se poate de receptivi în ce priveşte legislaţia care le-ar putea fi de folos, nedorind să rateze oportunităţile create de aceasta. La acest capitol, autorităţile judeţene îşi fac treaba, în sensul că informează săptămânal primarii cu noutăţile în materie de legislaţie. Dar acest lucru nu este suficient deoarece, conform cunoscutului proverb „Dumnezeu îţi dă, dar nu-ţi pune şi-n sac”, autorităţile judeţene aşteaptă ca primarii să-şi facă treaba ca nişte buni gospodari.Domnule primar, care sunt ultimele noutăţi în materie de proiecte, prezentate şi câştigate, ce ar putea aduce un grad mai ridicat comunei? - La acest capitol noi colaborăm cu inginerul Iliescu, pe care l-am îndrituit să ne reprezinte în toate problemele. Ca beneficiari ai Ordonanţei 7, până în momentul de faţă am realizat studiul de fezabilitate pentru un proiect în care sunt incluse trei podeţe şi un dig de apărare, ce se ridică la o valoare care poate depăşi 7 miliarde lei. Pentru depunerea lui la Bucureşti suntem programaţi la începutul lunii august şi avem numărul de ordine 634. Analizând textul legii se constată că beneficiarii Ordonanţei 7 se pot bucura de sume nerambursabile ce au valori mari, de exemplu proiecte având ca obiectiv introducerea în localităţi a apei potabile sau a canalizării De ce nu aţi prevăzut şi un astfel de proiect? Valoarea unui proiect pentru introducerea apei potabile şi a canalizării în comuna Valea Mare ar fi foarte mare şi nu ar fi acceptat la Bucureşti. Dar pentru realizarea unui astfel de obiectiv ni s-a sugerat de la Consiliul Judeţean să ne gândim cum am putea fi incluși într-un proiect de acest gen, zonal. Angela NEGOIȚĂ |........ pagina 2 PAGINA 3 Cu susu’n jos Gabriel FLORESCU Este sau nu surprinzător rezultatul ultimului sondaj CURS? Date fiind evoluţiile principalilor actori pe scena politică era normal ca şi scenariul să fie rescris, iar schimbările să fie previzibile. Sigur, este neaşteptat ca preşedintele PNG, Gigi Becali, să ajungă pe primul loc, dar în acelaşi timp e şi explicabil, în vreme ce alţi lideri politici nu ştiu decât să se bălăcărească şi să interpreteze nişte roluri de vodevil prost, Becali are flerul de a cuceri tot mai mulţi alegători sătui de mascarada jucată de majoritatea liderilor parlamentari. Fără să folosească un limbaj politicianist sofisticat, patronul Stelei câştigă adepţi datorită stilului său direct. De altfel, procentajul Partidului Noua Generaţie reflectă cu fidelitate bunele rezultate înscrise în dreptul preşedintelui, mai ales că de alţi membri mai cunoscuţi n-am prea auzit. Conform sondajului CURS, cu 5,6% din preferinţe, PNG atinge pragul intrării într-un viitor Parlament, după ce mult timp s-a aflat la numai 12 procente. Dacă Gigi Becali a făcut un salt impresionant, ceilalţi “corifei” bat pasul pe loc sau coboară la fel de spectaculos. Aproape toţi cei ce se consideră “cineva” pe arena politică se zbat undeva destul de jos, fie că se numesc Boc, Geoană, Tăriceanu, Tudor sau Voiculescu. La rândul lor, partidele se învârt cam pe aceleaşi poziţii şi procentaje, principala alianţă aflată la conducere neîntrunind nici acum un scor care să-i asigure o viitoare poziţie de lider, mai ales în condiţiile în care electoratul de rezervă afluieşte mai ales spre opoziţie (PRM, PSD şi, iarăşi, PNG). Faptul că PNL şi PD se îndreaptă încet, dar sigur, spre un rezultat apropiat de cel obţinut la ultimele alegeri generale şi când doar sforile trase de Traian Băsescu le-a permis să formeze Guvernul, nu reprezintă o surpriză prea mare, faptul că guvernarea erodează constituind deja o axiomă. Iar membrii coaliției au făcut tot ce era posibil ca să piardă din sufragii prin măsuri care mai de care mai anti-contra aşteptărilor populaţiei. La fel de normală este şi scăderea PRM, acesta neremarcându-se prin acţiuni care să fie cât de cât pozitive. Doar tonul critic al lui C.V. Tudor nu este suficient pentru a capta interesul, în schimb, a început să crească partidul lui Geoană, inclusiv în ce priveşte a doua opţiune a electoratului (cam şucheată această rubrică a sondajului...). E greu de spus, deocamdată, dacă acest salt se datorează preşedintelui sau faptului că în ultimul timp n-au mai existat scandaluri în jurul pesediştilor. Se acordă, însă, prea puţină atenţie “nehotărâţilor”, cetăţenilor care încă nu ştiu cu cine ar vota sau dacă ar merge la urne. Această categorie, ce se ridică la 40%, constituie un barometru fidel al încrederii alegătorilor în clasa politică, lehamitea faţă de cei ce au ca “arme” de a-i atrage pe alegători doar demagogia. Din ce în ce mai mulţi oameni îşi declară saturaţia faţă de cei ce dau numai din gură în campania electorală, iar apoi îşi văd doar de propriile interese. în atari condiţii este firesc ca întregul clasament al sondajului CURS să se fi răsturnat cu susu’n jos, iar preferințele electoratului să se fi schimbat din mers. j— ! it S&ITJ ARDAF partener Romedia e necunoscută în peisajul local: Biroul de Consiliere pentru Cetăţeni înfiinţat la Sfântu Gheorghe în 2003, la iniţiativa Asociaţiei Pro Nobis, Biroul de Consiliere pentru Cetăţeni s-a susţinut până în prezent din fondurile PHARE, făcând parte din multitudinea de programe UE. Fiind descrise ca servicii puse în slujba cetăţeanului, la ora actuală există în toată ţara 36 de astfel de birouri, destinaţia fiecăruia dintre acestea fiind aceea de a încerca să răspundă cât mai exact cerinţelor de informare asupra a tot ceea ce poate naşte nelămuriri cetăţeanului; ca principii, aceste birouri afişează imparţialitatea, independenţa, confidenţialitatea şi gratuitatea. În Sfântu Gheorghe, sediul Biroului de Consiliere pentru Cetăţeni este pe Bulevardul 1 Decembrie 1918, lângă sediul BTT, cei care oferă aici consiliere făcând-o voluntar şi asigurând 12 domenii de informare, printre care: sănătate, protecţia consumatorului, protecţia copilului, învăţământ. Beneficiind de dotări excepţionale şi de o locaţie mai mult decât prielnică, Biroul de Consiliere pentru Cetăţeni nu este, totuşi, atât de „popular” cum ne-am fi aşteptat, doar aproximativ 4000 de persoane călcându-i pragul de-a lungul a trei ani de existenţă, într-un scurt sondaj pe străzile municipiului Sfântu Gheorghe, doar o persoană din trei a declarat că are habar cu ce se ocupă acest birou. Astfel, Ana, studentă de 19 ani, se declară complet dezinformată: „Nu ştiu despre ce este vorba, deşi locuiesc în Sfântu Gheorghe. Nu ştiu cu ce se ocupă, dar bănuiesc că... oferă sfaturi sau aşa ceva, după cum îi spune şi denumirea, nu?” Iakob E., o pensionară de 65 de ani, spune lucrurilor pe nume în ceea ce o priveşte: „Nu cred că se poate ocupa cu vreo mărire de pensie, nu? Dacă nu mă poate ajuta la pensie, de ce să ştiu eu despre ce e vorba?”. Daniel Iftinoiu, de 26 de ani, spune că lucrează în Sfântu Gheorghe de doi ani şi chiar a intrat în acest birou: „Trec prin această zonă zilnic, aşa că, acum câteva luni, am intrat şi eu să văd despre ce e vorba. Am luat câteva pliante, că tipărituri Monica VANIA pagina 2 î» “Adevărul este că cei mai mulţi dintre rromi nu vor să lucreze şi se fofilează să nu se ducă la angajatori - afirmă dl. Kelemen Tibor, director executiv al AJOFM Covasna - După bursa locurilor de muncă pentru rromi, care a avut loc în 23 iunie a.c., câţiva agenţi economici au început să ofere locuri de muncă pentru cei care fac parte din această etnie. Cele mai multe, în construcţii, au fost oferite de ROLITRRANS SRL Sfântu Gheorghe. în perioada în care avusese loc amintita bursă, firma avea lucrări în judeţul Braşov, în municipiul Făgăraş, nu demult însă, a deschis şantiere şi în Sfântu Gheorghe şi are nevoie de 10 muncitori necalificaţi, posturi pe care patronul ei, dl. Roland Bălan, era dispus să angajeze etnici rromi. Numai că, după cum a menţionat dl. Kelemen Tibor, directorul executiv al Agenţiei Judeţene de Ocupare a Forţei de Muncă Covasna, la o recentă conferinţă de presă, cei trimişi să se angajeze, nu s-au prezentat la firmă: “ Adevărul este că cei mai mulţi dintre rromi nu vor să lucreze şi se fofilează să nu se ducă la angajatori.” Un alt caz, care susţine această afirmaţie a domniei sale, este cel al unui tânăr rrom, tot din municipiul reşedinţă de judeţ, care la bursa locurilor de muncă a cerut un post de dulgher, meserie în care a pretins că a mai lucrat, că se pricepe. Iată că o firmă din Cluj care avea nevoie de dulgheri l-a invitat acolo, asigurându-l că numai după două zile de muncă îi va trimite soţiei sale un avans bănesc, pentru ca familia rămasă acasă să aibă din ce trăi. Credeţi că tânărul nostm rrom s-a dus la Cluj? Da de unde! în ultima perioadă doar trei rromi s-au angajat, iar un altul, ce se apropie de vârsta a treia, fost angajat al TEGA SA Sfântu Gheorghe, învăţat deci cu munca, este sprijinit de AJOFM pentru a obţine autorizaţie ca persoană fizică, pentru a desfăşura activităţi în domeniul salubrizării: curăţire subsoluri de blocuri, canale, ş.a. Astăzi ar urma să vină din nou la Sfântu Gheorghe regele Cioabă pentru a semna cu Primăria municipiului un contract în baza căruia firma sa, REGAL SRL din Sibiu, să execute bănci metalice şi alte piese de mobilier pentru parcuri şi alte zone verzi, urmând să înfiinţeze un punct de lucru în Sfântu Gheorghe. A fost găsit şi locul în care va funcţiona acest punct de lucru: curtea casei unui rrom, aflată în apropierea zonei centrale. Regele Cioabă a comunicat telefonic d-lui director Kelemen Tibor că va aduce chiar şi materiale şi semifabricate necesare pentru bănci. Pentru început, punctul de lucru din Sfântu Gheorghe ar urma să ofere 10 locuri de muncă pentru rromi. Suntem tare curioşi să vedem câte solicitări de angajare vor fi făcute, în punpimm condiţiile în care unul din liderii locali ai rromilor, dl. Dima Mihai, preşedintele Asociaţiei Amenkha, n-a reuşit să trimită la Sibiu, la firma regelui Cioabă, aşa cum se angajase la bursa locurilor de muncă, nu zece, ci nici măcar 2-3 rromi, pentru a efectua un stagiu de pregătire de numai 2 săptămâni în meseria de confecţioner confecţii metalice. Aurel GOLCIU Preşedintele libanez Emile Lahoud respinge ideea unei forţe de interpunere în sudul ţării Preşedintele Libanului, Emile Lahoud, a afirmat luni, la postul de televiziune panarab Al-Jazira, care emite din Qatar, că el se opune unei forţe de interpunere multinaţionale în sudul ţării sale, idee promovată de Washington, preferând o întărire a FINUL, forţa interimară a Naţiunilor Unite pentru Liban. Pronunţându-se pentru ‘o încetare a focului imediată’ în Liban, preşedintele Lahoud a avertizat că desfăşurarea unei forţe multinaţionale ar duce la ‘distrugerea Libanului, aşa cum s-a întâmplat în Kosovo’. ’Fie că se întăreşte FINUL, fie se lărgeşte (mandatul misiunii) şi i se dau arme’ pentru a asigura securitatea la frontiera libanezo-israeliană, a afirmat în continuare şeful statului libanez, citat de AFP. Eventuala desfăşurare a unei forţe internaţionale în Libanul de sud ar necesita, în opinia sa, ‘un consens’ al forţelor politice libaneze. ‘Nici o decizie nu ne va fi impusă’, a subliniat Emile Lahoud. Forţa interimară a Naţiunilor Unite pentru Liban, formată din aproximativ 2.000 de ‘căşti albastre’ a fost desfăşurată în sudul Libanului începând din anul 1978, pentru a supraveghea retragerea israeliană din această zonă, dar mandatul acestei forţe este doar de observarea, o eventuală intervenţie militară fiindu-i interzisă.. Luni, 31 iulie, când expiră actualul mandat al FINUL, Consiliul de Securitate al ONU ar urma să adopte o rezoluţie cu caracter tehnic, prin care s-ar prelungi cu o lună misiunea acestei forţe, lăsându-se un timp de reflecţie pentru trimiterea în sudul Libanului a unei forţe internaţionale ‘mai robuste’. MERIDIANEI ■ PAGINA 4 Robbie Williams se va antrena cu Bayern München . ţ METEO Temporar noros. Min.: 14°C Max.: 27°C : uyiivti »Q»IUAU3W1PH2SVAOX itsurm 2H9b03HD fUNVJS uNSvAoo wbThinî's