Cuvântul Nou, decembrie 2006 (Anul 17, nr. 4763-4783)

2006-12-01 / nr. 4763

* “ I Imposibila reconciliere? Gabriel FLORESCU Se foloseşte adesea expresia: “Suntem condamnaţi să trăim pe aceleaşi meleaguri, deci trebuie să ne înţelegem ”. Este vorba, bineînţeles, de cei ce locuiesc în acest judeţ şi în cele vecine, de români şi maghiari care dăinuiesc pe aceste pământuri de multe secole. Şi cu toate că în vorbe suntem meşteri mari, când vine vorba despre aspectele concrete ale convieţuirii, atunci optica se schimbă. Iată, ne aflăm în ziua când întreaga naţiune sărbătoreşte Marea Unire de la 1918, zi sfântă pentru românii de pretutindeni, a cărei semnificaţie este subliniată în fiecare an, reverberaţiile emoţionale pe care le declanşează evenimentele deacum 88 de ani menţin trează recunoştinţa faţă de cei ce s-au aflat atunci la Alba lulia. Nici nu se poate altfel de vreme ce actul Unirii continuă să reprezinte o piatră de hotar pentru istoria contemporană a României şi pentru cetăţenii ei. Atunci, în 1918, întreaga naţiune a votat pentru crearea unui stat naţional unitar, suveran şi independent, înfăptuind astfel un deziderat milenar al trăitorilor pe aceste meleaguri Aceste principii de bază cuprinse în Constituţia ţării sunt păstrate cu sfinţenie în ciuda unora care ar vrea să le vadă şterse. Nostalgicii unor alte vremi au, însă, cu totul alte idei, alte fixuri, deşi ar fi lesne să constate că marea majoritate a populaţiei nu doreşte nici un fel de modificări ale Constituţiei Dar pentru ei astfel de lucruri nu contează, important este doar să-şi împlinească nişte fantasme. Iar acest lucru se întâmplă mereu de 17 ani încoace, de parcă dărâmarea vechiului regim nu ar fi avut alt scop decât acela de a le permite revizioniştilor să-şi facă de cap. Este exact modul de gândire al celor trei organizaţii extremiste (Uniunea Civică Maghiară, Consiliul Naţional Secuiesc şi Asociaţia Tineretului Maghiar din Transilvania) care au conceput un memorandum prin care solicită nici mai mult, nici mai puţin decât eliminarea expresiei “stat naţional unitar” din Constituţie, crearea unui cadru legal pentru reorganizarea administrativ-teritorială a ţării şi înfiinţarea unor regiuni ale căror graniţe să fie stabilite prin referendumuri locale! Bineînţeles, finalitatea unor astfel de solicitări imperative este înfiinţarea Ţinutului Secuiesc. Când s-a dat publicităţii acest memorandum ? întâmplător sau nu, exact în ziua deschiderii oficiale a Centrului Cultural Maghiar din Sfântu Gheorghe (de asta era nevoie de respectivul centru?), cu două zile înaintea Sărbătorii Naţionale pe care respectivii o tratează cu dispreţ Ei bine, am fi foarte curioşi să se declanşeze un referendum naţional (pentru că de aşa ceva este nevoie într-un astfel de caz) în respectiva chestiune şi să aflăm câţi români vor fi de acord cu ciuntirea ţării Dar nu numai extremiştii amintiţi mai sus vor să întineze atmosfera Zilei Naţionale, ci şi alte “organe”. Iarăşi suspect de întâmplător, sesiunile Consiliului judeţean şi Consiliului local Sfântu Gheorghe au avut loc în preziua acesteia. Acest lucru n-ar fi surprins dacă se folosea prilejul - aşa cum s-a întâmplat în Parlamentul României - de a le transforma în sesiuni solemne dedicate evenimentului central al ţării Dar nu, tocmai acum s-au gândit udemeriştii din fruntea instituţiilor respective să adopte nişte decizii menite să contribuie la separarea de restul ţării Punând cap la cap acţiunile unor concetăţeni, ne întrebăm dacă mai există posibilitatea unei reconcilieri istorice între cele două naţiuni, aşa cum s-a avansat ideea şi la recenta şedinţă a guvernelor României şi Ungariei în mod firesc, concluzia este una singură: în ciuda oricăror manifestări de toleranţă, de dorinţă de înţelegere şi bună convieţuire, stabilind scopuri comune, extremiştii demonstrează încă o dată că aşa ceva devine tot mai greu posibil. Pentru ei, cuvântul de ordine rămâne sfidarea. “11 EditoiLat Anul XVII Numărul 4763 Vineri 1 Decembrie 2006 8 pagini 40 bani Cu prilejul Zilei Naţionale, adresăm cele mai sincere urări de bine, pace şi prosperitate tuturor cititorilor noştri, familiilor acestora şi apropiaţilor. Trăiască România Mare! Traian Băsescu - hotărât să folosească elitele în evoluţia pozitivă a României Preşedintele Traian Băsescu s-a declarat, joi, unul dintre cei hotărâţi să folosească elitele româneşti pentru a contribui la evoluţia pozitivă a ţării noastre. Şeful statului a participat la prima şedinţă de constituire a Comisiei prezidenţiale pentru analiza şi elaborarea politicilor din domeniile educaţiei şi cercetării din România, care va fi condusă de fostul ministru al educaţiei, Mircea Miclea. ’Eu sunt unul dintre cei conştienţi de mediocritatea noastră şi asta pentru că politicienii nu au reuşit să atragă elitele alături de ei’, a spus preşedintele în cadrul reuniunii. în opinia sa a existat un dezinteres în acest sens sau o teamă de ‘a te înconjura de unul mai bun’. ’Eu sunt unul dintre cei hotărâţi să folosească elitele în evoluţia pozitivă a României, dar este o abţinere totală a apropierii de elite. Am convingerea că românii au o înzestrare de la natură care le permite să fie competitivi. Totul este să găsească formula ca elitele să se poată exprima’, a spuspreşedintele. Potrivit acestui ttr este important ca România să aibă un sistem de educaţie performant pentru a se putea integra bine în sistemul de educaţie şi cercetare al Uniunii Europene. Comisia prezidenţială pentru analiza şi elaborarea politicilor din domeniile educaţiei şi cercetării din România va fi condusă de Mircea Miclea. Printre membrii comisiei se regăsesc profesori universitari de la universităţi din întreaga întregirea neamului - un fruct copt în razele unei credinţe Nu este nevoie să fii istoric pentru a înţelege că întregirea neamului nostru românesc a fost pregătită de întreaga noastră istorie. încă din timpul regalităţii geto-dacice se crease un stat centralizat a cărui întindere geografică a acoperit tot teritoriul locuit de “cei mai drepţi şi mai viteji dintre traci”, cum îi caracteriza Herodot. în epoca ocupaţiei romane, deşi nu s-a mai păstrat unitatea statală s-a menţinut cea de cultură şi civilizaţie, de luptă pentru libertate ca şi, nealterată, conştiinţa de neam. Mişcările demografice continue dintr-o provincie în alta, determinate de conjuncturi social-politice, ca şi strânsele şi permanentele legături economice, politice şi culturale, înlesnite de existenţa unităţii etnice şi lingvistice româneşti au contribuit la menţinerea conştiinţei că românii din Transilvania, Ţara Românească şi Moldova constituie un singur popor, că ei au aceeaşi origine şi trăsături etnico-spirituale identice. De timpuriu găsim dovezi că românii se credeau, se simţeau şi se doreau a fi un neam. Astfel, la 26 aprilie 1479 braşovenii îl chemau pe Ştefan cel Mare să fie Domnul lor. Pacea dintre Radu Vodă, domnitor al Munteniei, şi Bogdan Vodă, domn al Moldovei, a fost realizată la 28 octombrie 1507 la intervenţia unui călugăr intermediar care le-a argumentat celor 2 domni că sunt creştini şi de o seminţie. Este prima manifestare a conştiinţei că muntenii şi moldovenii sunt de un neam. Forma scrisă a acestei conştiinţe aparţine lui Miron Costin care spune: “Biruit-au gândul să mă apuc de această osteneală, să scot lumii la vedere felul neamului, din ce izvor şi seminţie sunt locuitorii ţării noastre a Moldovei şi a Ţării Munteneşti ... şi a Românilor din ţările Ungureşti, că tot un neam sunt şi odată descălecaţi” Aceste strânse legături explică asemenea fapte precum participarea ostaşilor din toate cele trei ţări româneşti la lupta lui Mihai Viteazul de la Călugăreni împotriva turcilor, înfăptuirea vremelnică de la 1600 a marelui ideal de unire, de către Mihai Viteazul, s-a transmis, ca o preţioasă moştenire, de-a lungul secolelor. Exemplul lui Mihai Viteazul au dorit să-l urmeze şi alţi domnitori, munteni sau moldoveni (Radu Şerban, Radu Mihnea, Mihai Pătraşcu, Vasile Lupu). _ Dr. ing. Ilié MUŞAT ► PAGINA 2 Următorul număr al ziarului nostru apare luni, 4 decembrie. b LOLv‘ PAGINA 6 BIBLIOTECA JUDEŢEANĂ „BŐD PÉTER” SFÂNTU GHEORGHE Tel. 351 609,315 577 SEPSISZENTGYÖRGY BŐD PÉTER MEGYEI KÖNYVTÁR Cotidian social-politic al judeţului Covasna w _ Angela NEGOITĂ > PAGINA 2 Consiliul Judeţean invită toţi 99 cetăţenii la “Revelionul aderării 9 la Uniunea Europeană” Şedinţa ordinară a Consiliului Judeţean Covasna din 30 noiembrie a avut pe ordinea de zi 19 proiecte de hotărâri care au fost supuse spre aprobare, fiecare dintre ele având importanţa sa. Unele dintre ele au prezentat o relevanţă deosebită, între acestea numărânduse şi proiectul de hotărâre cu privire la rectificarea bugetului Consiliului Judeţean Covasna şi al instituţiilor publice de interes judeţean, prin care, spre exemplu, unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat din judeţul Covasna le-a fost alocată suma de 4430 mii lei pentru asigurarea cheltuielilor de personal. Tot printr-un proiect de hotărâre s-a aprobat Acordul de asociere între Consiliul Judeţean Covasna şi Consiliile Judeţene Mureş, Braşov, Harghita, Sibiu şi Alba, pentru realizarea proiectului „Achiziţionare echipamente specifice pentru îmbunătăţirea capacităţii şi calităţii sistemului de intervenţie în situaţii de urgenţă şi pentru acordarea asistenţei medicale de urgenţă şi a primului ajutor calificat”. Consiliul Judeţean Mureş, prin reprezentantul şi totodată preşedintele său, Lokodi Emőke, are calitatea de autoritate coordonatoare, celelalte cinci judeţe - reprezentate de preşedinţii CJ - având calitatea de parteneri. Fiecare dintre parteneri are obligaţii şi responsabilităţi bine stabilite. Acordul intră în vigoare sub condiţia aprobării proiectului pentru finanţare prin Proiectul Operaţional Regional, iar durata acestuia va fi egală cu durata de valabilitate a contractului de finanţare. Prin proiectul de hotărâre votat Manifestări dedicate Zilei de 1 Decembrie în organizarea Instituţiei Prefectului judeţului Covasna, a Ministerului Apărării, Consiliului judeţean Covasna şi Consiliului municipal Sfântu Gheorghe, astăzi, 1 Decembrie 2006 vor avea loc la Sfântu Gheorghe manifestări dedicate Zilei Naţionale a României. La ora 12,00 la Casa de cultură a sindicatelor, Ansamblul folcloric „Ciocârlia” din Bucureşti prezintă un program de cântece şi dansuri populare româneşti. începând cu ora 13,30 la Grupul statuar Mihai Viteazul va avea loc un Ceremonial militar-religios, urmat de depuneri de coroane de flori şi defilarea gărzii de onoare. De la ora 17,30, tot la Casa de cultură a sindicatelor, cantautorul Nicu Alifantis va susţine un recital, iar de la 19,30 are loc un Bal tradiţional în saloanele Restaurantului Park.Organizatorii roagă pe cei interesaţi să-şi anunţe participarea la bar la tel. 0722.500.347 (la dl. Kovács István). ________________________________________________________ PROGRAMUL “ZILELE NICOLAE COLAN” EDIŢIA A XIV-A vineri, 1 decembrie 2006 1 orele 10:00 Muzeul Spiritualităţii Româneşti, de la Catedrala Ortodoxă Conferinţa„1 Decembrie 1918 — zi sfântă în istoria românilor” Lansarea publicaţiei „Adevărul Covasnei ”, săptămânal de atitudine şi cultură, editat cu binecuvântarea P.S. Ioan Selejan, Episcopul Covasnei şi Harghitei 1ora 11:30 Catedrala Ortodoxă Sf. Gheorghe Te-Deum, cu ocazia Zilei Naţionale a României 1 ora 12,30 Catedrala Ortodoxă Sf. Gheorghe - Piaţa Mihai Viteazul Marşul Unirii - deplasarea credincioşilor ortodocşi şi a invitaţilor acestora, de la Catedrala Ortodoxă la Piaţa Mihai Viteazul 1 ora 13:00 Piaţa Mihai Viteazul Participarea la manifestările organizate cu prilejul Zilei Naţionale a României de către Prefectura judeţului Covasna şi Consiliul Judeţean Covasna. începând de azi Se aplică prevederile noului Cod Rutier - Interviu cu comisarul-şef Ioan Huţanu, şeful Poliţiei Rutiere Covasna -De azi, chiar de Ziua Naţională, intră în vigoare Legea nr.49/2006, prin care se aprobă OUG nr. 195/ 12.12.2002 privind circulaţia pe drumurile publice. Ziarul nostru a informat pe parcursul ultimelor săptămâni despre o parte dintre noutăţile survenite, iar astăzi încercăm să le sintetizăm cu ajutorul specialistului nr. 1 în materie pe plan local, comisarulşef Ioan Huţanu, şeful Poliţiei Rutiere Covasna. Care este noutatea cea mai importantă, die comisar-şef? De reţinut că noul Cod Rutier este ceva mai aspru în privinţa sancţiunilor pentru abaterile de la volan. De azi se introduce ca noutate absolută aplicarea punctelor de penalizare pentru responsabilizarea conducătorilor auto. Până acum, conducătorii auto ştiau că îşi pot pierde permisul doar dacă încălcau anumite reguli. De acum înainte însă, aceştia vor primi puncte de penalizare, de pildă, şi dacă nu poarta centura de siguranţă, dacă vorbesc la telefonul mobil sau dacă opresc în locuri unde acest lucru este interzis. - Sporesc, dict câte am înţeles, şi atribuţiile agenţilor de circulaţie, nu-i aşa? - Aşa este. Participanţii la trafic sunt obligaţi, la cererea poliţistului rutier, să Horia C. DELIU - PAGINA 2 Raportul Moscovici privind aderarea României la UE a trecut de plenul Parlamentului European România a trecut joi cu succes și ultimul test înaintea aderării sale la Uniunea Europeană, votul în plenul Parlamentului European asupra raportului Moscovici, care a fost adoptat cu 542 voturi pentru, 41 împotrivă şi 27 de abţineri. Singurul dintre amendamentele depuse în ultima săptămână, de la votul în Comisia pentru Afaceri Externe a PE (AFET), care a fost adoptat la votul din plenul legislativului comunitar este cel care îndeamnă statele membre ale UE să permită accesul românilor şi bulgarilor pe piaţa muncii după aderarea celor două ţări la forul comunitar. Au fost respinse amendamente referitoare la adopţiile internaţionale depuse de eurodeputaţii ALDE Jean-Marie Cavada şi Claire Gibault, deşi, cu o săptămână în urmă, la votul din AFET, se ajunsese la o formulă de compromis. De asemenea, a fost respins și amendamentul care ridica problema reprezentării pe scena politică și participarea la alegeri, inclusiv la alegerile de anul viitor pentru Parlamentul European, a unorpartide care nu respectă statul de drept, legislaţia şi nici principiul egalităţii drepturilor’. Cer semn. «1 pi — Minim: 0°C 11°C ■" !