Cuvântul Nou, decembrie 2006 (Anul 17, nr. 4763-4783)

2006-12-04 / nr. 4764

Anul XVII Numărul 4764 Luni 4 decembrie 2006 4 pagini 30 bani PC este deschis pentru o colaborare politică cu PNL şi PSD Liderul conservator Dan Voiculescu a anunţat duminică că, odată retras de la guvernare, Partidul Conservator (PC) va rămâne deschis către o colaborare politică cu Partidul Naţional Liberal (PNL) şi Partidul Social Democrat (PSD). Anunţul a fost făcut după decizia Biroului Politic al PC prin care această formaţiune politică se retrage de la guvernare, intrând în opoziţie. Voiculescu a arătat că deschiderea către cele două partide este egală, dar nu se urmăreşte o fuziune cu nici un partid politic din România. Pe de altă parte, Voiculescu a precizat că PC este rezervat faţă de Partidul România Mare şi va păstra o distanţă mare de UDMR, avându-i ca adversari politici pe preşedintele Traian Băsescu şi Partidul Democrat. ’Partidul conservator este în opoziţie şi se va comporta ca atare. Nu ştiu în ce măsură interesele PD vor coincide cu cele ale altor partide. Acum vrem să construim din opoziţie, nu de la guvernare’, a mai spus preşedintele conservatorilor. Totodată, Voiculescu a dat un ultimatum actualei puteri, susţinând că, dacă până săptămâna viitoare (miercuri sau joi) partidele de la putere nu vor promite că vor fi adoptate proiectele legislative privind neimpozitarea profitului reinvestit și reducerea TVA la alimentele de bază. PC nu va vota bugetul de stat pentru 2007. Voiculescu a enumerat motivele pentru care PC a decis să treacă în opoziţie. Un prim motiv invocat este că, în plan moral, nu s-a făcut nimic pentru confiscarea averilor ilicite, un proiect susţinut de PC de aproximativ un an şi jumătate. în plan economic, Voiculescu reclamă neadoptarea .„PRM i.estsl.... de... lege privind neimpozitarea profitului reinvestit şi proiectul cu privire la TVA diferenţiat pentru alimentele de bază. Liderul conservator a adăugat că în plan social nu s-a adoptat o mai mare protecţie a pensionarilor. De asemenea, Dan Voiculescu a arătat că Partidul Democrat şi preşedintele Traian Băsescu duc o politică . PAGINA 3 Cotidian social-politic al județului Civasna Ziua Naţională sărbătorită la Sfântu Gheorghe Peste o mie de cetăţeni din localităţile judeţului - am văzut oameni din întorsura Buzăului, Barcani, Sita Buzăului, Vâlcele, Covasna şi Sfântu Gheorghe - s-au întâlnit în Piaţa Mihai Viteazul din reşedinţa judeţului pentru a participa la manifestările prilejuite de sărbătorirea Zilei Naţionale a României. Alături de oficialităţile judeţului prezente de astă dată “în păr” în Piaţa Mihai Viteazul, s-au aflat la statuia primului domnitor care a reişit să unească cele trei ţări româneşti ostaşi ai unor unităţi militare, de jandarmi sau şcoli de ofiţeri, un sobor de preoţi, reprezentanţi ai partidelor din judeţ, ai unor instituţii şi organizaţii de masă. Au fost depuse coroane de flori, s-au rostit alocuţiuni, s-au intonat cântece patriotice, întreaga atmosferă din piaţă a fost specifică marilor, sărbători cu excepţia faptului că, în ciuda promisiunilor, gardul ce împrejmuieşte şantierul de renovare a locaţiei n-a fost mutat nici o palma spre a oferi mai mult loc pentru cei prezenţi. Referendumul pentru înfiinţarea ţinutului Secuiescamânat pentru 2007 Consiliul local Sfântu Gheorghe a amânat adoptarea proiecului de hotărâre privind organizarea unui referendum pentru înfiinţarea unităţiiadministrativ-teritoriale autonome Ţinutul Secuiesc. Proiectul, iniţiat de consilierul UDMR Kató Bela, a stârnit un adevărat război între consilierii UDMR şi cei reprezentând comunitatea românească din Sfântu Gheorghe, aceştia din urmă caracterizându-l “anticonstituţionali iredentist şi separatist”. Potrivit avocatului Ioan Solomon, consilier independent, proiectul privind organizarea unui referendum pe problema autonomiei Ţinutului Secuiesc în Sfântu Gheorghe “contravine legilor Statului Român şi Constituţiei acestuia”. Replica celor din UDMR nu a întârziat, consilieri precum Konya Adam, Magyari Lajos ori Kató Bela afirmând că “românii se tem de ceea ce s-ar putea întâmpla, se tem că locuitorii municipiului Sfântu Gheorghe, majoritari de etnie maghiară, ar putea săşi exprime dorinţa de autonomie”. In consecinţă, consilierul PSD Rodica Pârvanu şi cel independent, Ioan Solomon, au refuzat să ia parte la dezbaterea proiectului şi au părăsit sala de şedinţe. Analizând însă proiectul înaintat de Kato Bela, cei 14 consilieri UDMR rămaşi în sala de şedinţe au ajuns la concluzia că există, totuşi, o problemă a legalităţii proiectului, acesta contravenind într-adevăr Constituţiei şi legilor României. “Propun amânarea dezbaterii acestui proiect, tocmai în ideea că, dacă nu îndeplineşte toate criteriile, poate fi atacat foarte uşor în instanţă, unde, în mod evident, vom pierde procesul, îl vom dezbate din nou în luna februarie, în speranţa că legile României vor deveni europene la acea vreme”, a propus Konya Adam, colegii săi din UDMR căzând de acord că aceasta e cea mai bună soluţie. Monica RIZEA cdiboxiat Se strânge laţul Gabriel FLORESCU______________________________ Din proprie voinţă sau împinşi de alţii, conservatorii s-au aflat în ultima vreme mereu în centrul atenţiei, vrând parcă să demonstreze că nu-şi găsesc locul nici la putere, dar nici printre cei aflaţi în opoziţie. Dan Voiculescu ba ameninţă cu retragerea de la guvernare, ba se răzgândeşte pentru a nu pierde avantajele de care se bucură din această postură. Cu toate acestea, bruma de popularitate de care mai beneficiau conservatorii tinde să se topească cu fiecare zi, mai ales ca urmare a scandalurilor în care au un rol principal. A fost mai întâi dorinţa liderului PD de a intra în guvern, încercare zădărnicită de dezvăluirile privind legăturile sale cu Securitatea. Au urmat apoi diversele poziţii contradictorii ale parlamentarilor conservatori care lea votau cu puterea, ba se dădeau cu opoziţia, stârnind nemulţumirea coaliţiei care nu o dată le-a cerut să-şi precizeze poziţia în “barcă”. Bineînţeles, la acestea s-au adăugat şi divergenţele notorii ale lui Voiculescu cu Băsescu. Iar acum a apărut scandalul cu Codruţ Şereş. Este indubitabil că ministrul Economiei se află într-un vârtej: ba se repede el la afaceriştii din domeniul energiei electrice, ba aceştia îl demască pe el mai pe faţă, mai pe dos. Iar când ajunge pe la centrale, constată că a fost minţit fără jenă. Este evident că Şereş dă dovadă de incompetenţă dacă în subordinea sa se petrec matrapazlâcuri sau, şi mai grav, este şi el parte la marile afaceri necurate. Sigur, aceasta-i partea nevăzută a activităţii Ministerului Economiei şi este treaba “organelor abilitate” să descâlcească firul, însă ceea ce îngrijorează din punctul de vedere al cetăţeanului este faptul că sistemul energetic al ţării este pus în situaţia de a claca, fără să mai vorbim despre preţurile tot mai umflate ce trebuie plătite pentru energia consumată. Ei bine, gafele ministrului Şereş au repercusiuni şi asupra formaţiunii politice pe care o reprezintă, iar ele vor fi cu siguranţă speculate de adversarii politici. De când a intrat în lumea politicii, Partidul Conservator nu s-a distins decât prin lipsa de abilitate în a-şi construi o imagine stabilă şi o reputaţie fără cusur. în zadar beneficiază Dan Voiculescu de un trust media care încearcă să-l ajute să ajungă cât mai des la electorat, dacă partidul dă mereu rateuri şi este considerat o “soluţie imorală”, cum zicea Băsescu. De când a trădat fără nici un scrupul PSD după ultimele alegeri, ademenită fiind de perspectiva intrării în Executiv, PC nu s-a distins decât prin contre cu ceilalţi parteneri, nereuşind să promoveze vreuna din ideile pe care preşedintele partidului le-a enunţat cu multă emfază. Practic, imaginea conservatorilor s-a stabilizat doar într-un singur punct: acela al unui partener pe care nu se poate pune prea multă bază. Iar acum, când chiar şi coaliţia guvernamentală se află în impas, conservatorii nu fac decât să accentueze criza lor perpetuă. R Atena doreşte un mesaj mai “ferm” al UE la adresa Turciei Ministrul grec al afacerilor externe, Dora Bakoyannis, a declarat, duminică, într-un interviu acordat postului de radio privat Flash, că Uniunea Europeană /UE/ ar trebui să adreseze Turciei un mesaj ‘mai ferm’, în timpul summitului european din 11 decembrie, informează AFR .UE trebuie să adreseze Turciei un mesaj ferm în timpul viitorului summit european, pentru a o convinge să pună în aplicare aşa-zisul protocol Ankara şi să deschidă porturile pentru navele cipriote’, a declarat dna Bakoyannis. După refuzul Turciei de a aplica în relaţiile cu Republica Ciprului acest protocol care extinde uniunea vamală a UE cu cele zece ţări care au aderat la Uniune în 2004, Comisia Europeană a recomandat, miercuri, suspendarea discuţiilor pe marginea a 8 din cele 35 de capitole tematice care jalonează procesul de negocieri dintre Turcia şi UE. ’Atena şi Nicosia au intenţia să solicite îngheţarea şi altor capitole tematice şi impunerea unui calendar care să oblige Turcia să se conformeze obligaţiilor asumate’, a atenţionat Dora Bakoyannis, alăturându-se în parte poziţiei preşedintelui cipriot Tassos Papadopoulos, cu care a purtat discuţii vineri, la Nicosia. Totodată, ministrul grec a subliniat că ‘negocierile Turcia-UE nu trebuie să înceteze’ şi a solicitat ca ‘ ’Cei 25” să ajungă la ‘un compromis’. I D1 I ' Al N i oi Zona Dobârlău revocare pentru dezvoltarea turismului rural şi ecologic Ori de câte ori vizitez o zonă pitorească din judeţ - şi sunt multe asemenea periietre - mă gândesc cu invidie la... elveţieni şi austrieci, ce nu sunt cu nimic mai presus decât noi în materie de frumuseţe frustă a naturii, în schimb, nouă ne lipseşte infrastructură, meşteşugul întrale comerţului şi turismului. La ora actuală am văzut prin preumblările peste graniţă cât este de căutată „industria fără fum”, anume agroturismul, ospeţia în case ţărăneşti, alimentaţia fără „E”-uri, după reţete străbune. Occidentalii, dar mai nou şi românii, se dau în vânt după preparate naturale, fără hormoni şi coloranţi sintetici, care îmbolnăvesc treptat organismul şi duc la o rată nemaiîntâlnită a cancerului de colon. Aceste gânduri mi-au revenit în minte şi cu prilejul ultimei deplasări în zoiaj Dobârlău, unde totul este propice pentru o asemenea activitate de mare viitor. Prima consemnare scrisă a aşezării apare in anul 1522, sub idiomul ’’Dobori reapărând în hrisoave recensământ, populaţia atâia peste două secole, în 2002, la sei ridica la 2.330 de persoane, dintre care peste 99 la sută s-au declarat români. Edilii aşezării, primarul Vasile Maxim (un amic vechi al redacţiei noastre), dar şi vicele Mihai Vrânceanu, sunt de acord în această privinţă, şi încearcă să le insufle unora, mai cu stare, din cei aproximativ 2300 de locuitori din centrul administrativ comunal, dar şi din satele aparţinătoare Lunca Mărcuşului, Valea Dobârlăului, Mărcuş, curajul de a se apuca de o asemenea afacere. Horia C. DELIU - PAGINA 3 BIBLIOTECA JUDEŢEANĂ „BOD PÉTER' SFÂNTU GHEORGHE " Tel. 351 609,315 577 SÉPSISZENTGYORGY BOD PÉTER MEEGYEI KÖNYVTÁR BIBLIOTECA JUDEȚEANĂ „BOD P"| SFÂNTU GHEORGHE TEJ. 351 609,315 577 SEPSISZENTGYÖRGY BOD PÉTER MEGYEI KÖNYVTÁR ARDAF partener Komédia prjin financiar acordat la constituirea familiei La 1 ianuarie 2007 vor intra în vigoare prevederile unui act nornativ cu privire la instituirea sprijinului financiar ce se acordă la constituirea familiei. E vorba numai de constituirea acelor familii în care fiecare dintre soiţi se află la prima căsătorie şi are domiciliul sau reşedinţa în România, indiferent de cetăţenia soţilor. Cuantumul acestui sprijin financiar reprezintă echivalentul în lei a 200 de euro. După cum le-a precizat d-na Serena Ivan, director executiv al Direcţiei de Muncă, Solidaritate Socială şi Familie, beneficiază de prevederile legii familiile care se află într- una din următoarele situaţii: căsătoria a fost încheiată la autorităţile locale competente de pe teritoriul României; căsătoria a fost încheiată la autorităţile legale competente de pe teritoriul altor ţări; căsătoria a fost încheiată la misiunile diplomatice, la oficiile consulare de carieră ale României sau ale statului celuilalt soţ, în condiţiile legii; căsătoria a fost încheiată de comandanţii de nave. A. GOLCIU PAGINA 2 PAGINA 4 METEO Cer . însorit. Minim: 1°C Maxim: 10°C