Cuvântul Nou, ianuarie 2007 (Anul 18, nr. 4784-4807)

2007-01-04 / nr. 4784

Anul XVIII Numărul 4784 Miercuri 4 ianuarie 2007 8 pagini BOD PÉTER MEGYEI KÖNYVTÁR  ECA JUDEȚEANĂ „BOD PÉTER" SFÂNTU GHEORGHE Tel. 351 609,315 577 SEPSISZENTGYÖRGY /fj 10 G 40 baniCuvântul nou Cotidian social-politic al județului Covasna Editorial O nouă poartă închisă Gabriel FLORESCU Să începem cu tradiționala urare de “La mulți ani! ” adresată cititorilor acestei rubrici cu speranța că 2007 va aduce mai mult bine tuturor românilor. Inclusiv celor care locuiesc în perimetrul covăsnean și care au simțit din nou pe propria piele ce înseamnă discriminarea. In noaptea de Revelion am văzut prin intermediul televiziunilor ce a însemnat bucuria colectivă a intrării în Uniunea Europeană pentru tot românul, i-am văzut pe ardeleni, moldoveni, munteni, olteni, bănățeni sau dobrogeni bucurându-se că au apucat această zi a renașterii României, după care, vrând-nevrând, ne-am dezmeticit că noi nu trăim în respectivele zone, ci în altă țară. Pretutindeni oamenii se bucurau și se felicitau, pe când la noi doar unii locuitori au beneficiat de satisfacția depășirii unui prag. Am avut parte, la Sfântu Gheorghe, de sentimentul că aderarea s-a făcut numai pentru secui, numai pentru ei s-au organizat festivități. Pe scena din centrul orașului s-au perindat formații și cântăreți care s-au străduit să destindă doar o parte a celor prezenți și numai pre limba lor. S-a repetat situația din timpul Zilelor Sfântu Gheorghe și nu știu de ce nu ne-am obișnuit cu astfel de discriminări?! Pe zi ce trece devine tot mai clar că ele au un scop bine determinat, și anume îndepărtarea românilor de astfel de festivități. Eventual dacă învață limba maghiară, atunci au acces... Am crezut sincer că intrarea în UE s-a făcut în interesul tuturor cetățenilor țării, deci și satisfacția se cerea împărțită între ei indiferent de etnie. In plus, Guvernul României, nu al Ungariei, a acordat fonduri substanțiale pentru organizarea unor festivități destinate tuturor, nu doar unei părți. Practic, am asistat la o deturnare de fonduri înscrisă în “contul” Pribani pentru orice, inclusiv im Suedia, dar n-au mai rămas nu să-i bucure pe minoritarii . României ar avea niște fud, deconteze modul cum s-au căriei Sfântu Gheorghe. S-au găsit vrea unui “celebru ” șanteuz din lei și pentru niscaiva români care acest oraș. Dacă onor Guvern ar mai zdravene, ar cere acum să se mituit bănuții pe care i-a acordat capitalei de județ și ar pune niște întrebări privind repartizarea lor în beneficiul tuturor. Autoritățile locale au vrut să arate încă o dată că învățăturile de la 1848 sunt respectate cu sfințenie și urmăresc “susținerea supremației ungurești asupra românilor prin ungurirea sau contopirea acestora în unguri”, principii formulate de Széchényi și Wesselényi. Românilor li s-a închis încă o dată poarta în față, ei nu erau bineveniți la sărbătoririle din piața orașului decât dacă înțelegeau și limba maghiară. De altfel, chiar vicepremierul României, Marko Bela, a proclamat în noaptea trecerii pragului Noului An că Europa are o mare datorie față de secuii care au stat pavăză la marginea continentului unde au fost românii din Moldova și Transilvania, n-a mai amintit politicianul udemerist. 1 ianuarie 2007 putea fi un moment extraordinar de manifestare a spiritului european, a unității între toate națiunile continentului. UDMR n-a înțeles acest lucru, menținându-se în limitele unui provincialism de doi bani. A fost un prilej pentru a atenua divergențele interetnice, dar udemeriștii le-au accentuat încă o dată crezându-se buricul pământului. A fost mai mult decât prostie, a fost o greșeală. Doi șefi din cinci sunt mincinoși, potrivit unui studiu. PAGINA 4 Sfântu Gheorghe a intrat în UE pe acordurile Imnului secuiesc Centrul municipiului Sfântu Gheorghe a devenit neîncăpător pe 31 decembrie 2006, la trecerea dintre ani, locuitorii ieșind în stradă chiar cu mult înainte de a se întuneca și de a începe spectacolul propriu-zis dedicat intrării în noul an și aderării României la Uniunea Europeană. Nimic din pregătirile ce au avut loc cu o zi înainte de Revelionul 2007 și nici din evenimentele derulate de-a lungul zilei de duminică nu au anunțat turnura „specială” pe care intrarea în noul an avea s-o capete odată cu intrarea în 2007. După o zi de sfârșit de an marcată doar de „tăierea tradițională” a unui parc în centrul municipiului, concertele și celelalte evenimente de gen nu au mai reușit deloc să capteze atenția nimănui, cei prezenți în fața Teatrului urmărind mai degrabă pregătirea proiecției de lumini de pe clădirile din centru, decât evoluția unor artiști dubioși (în sensul de anonimi) de pe scenă. Momentul mult așteptat a fost cel din jurul orei 24:00 și a debutat . pagina 2 Monica RIZEA „Vom trece la elaborarea unei strategii pentru întocmirea proiectelor de finanțare, necesare pe Fondul European Agricol și de Dezvoltare Rurală” - afirmă de Dorel Banu, director adjunct al OJPDRP Covasna Recent, noul ministru al Agriculturii, Dan Motreanu, a semnat acreditarea provizorie, care urmează să fie validată de Comisia Europeană, a Agenției de Plăți pentru Dezvoltare Rurală și Pescuit și a Agenției de Plăți pentru Intervenție în Agricultură, respectându-se astfel calendarul stabilit cu Bruxelles-ul. Despre importanța acestui eveniment am stat de vorbă deunăzi cu dl. jurist Dorel Banu, director adjunct al Oficiului Județean de Plăți pentru Dezvoltare Rurală și Pescuit Covasna, care ne-a declarat că: „Acreditarea celor două agenții și implicit a oficiilor județene din subordinea acestora ne dă garanția că, începând din anul viitor, putem începe folosirea fondurilor financiare nerambursabile puse la dispoziția țării noastre din Fondul European Agricol și de Dezvoltare Rurală, din care cea mai mare parte pentru dezvoltare rurală, iar restul, de cam 20 la sută pentru plăți directe, respectiv pe hectarul de teren agricol. Conducerea Oficiului nostru, în parteneriat cu administrațiile localităților rurale din județ, a demarat deja o acțiune de evaluare a nevoilor . pagina 2 A.GOLCIU Covăsnenii, proaspăt admiși în UE, privesc mai optimiști spre viitor Agroturismul - o șansă de a trăi bine pentru întreprinzătorii... descurcăreți ! • în Țara Buzatelor, la Dobârlău, Valea Mare, Zagon, Brețcu, Covasna-Voinești există oportunități ce trebuie mai eficient valorificate O temă de mare interes, pe care o abordăm după intrarea efectivă la 1 ianuarie 2007 în UE, o reprezintă și pentru unii covăsneni întrepinzători, descurcăreți, cu idei și curaj agroturismul, o industrie fără fum care în statele din Vest aduce bani (euro) frumoși. Și la noi în județ, mai ales în zona Buzaielor, dar și la Dobârlău, Valea Mare, Zagon, Brețcu, Covasna-Voinești și în alte locații pitorești sunt oportunități ce trebuie mai bine fructificate, consideră președintele Asociației , pagina 6 Horia C. DELIU