Cuvântul Nou, februarie 2007 (Anul 18, nr. 4808-4831)

2007-02-01 / nr. 4808

ii Inspectorii ANI nu vor putea dispune efectuarea de expertize, au decis senatorii jurişti . i ji no 3 ~! Munţii Scoţiei ar putea fi repopulaţi cu lupi Pagina !■ 1 Trei pe zi Editorial DA, fără explicaţii Gabriel FLORESCU Primul act al scenariului piesei tragicomice “Referendumul in Ţinutul Secuiesc” s-a încheiat în decembrie trecut cu un succes răsunător al celor care l-au iniţiat: majoritatea celor întrebaţi au răspuns cu “DA ” la singura întrebare pusă. Sigur, respondenţii au fost aleşi pe sprânceană pentru ca nu care cumva să se întâmple cine ştie ce deraiere şi să se strice rezultatul final ce trebuia să arate precum alegerile dinainte de ’89, adică aprobare în proporţie de 99,99%. Faptul că cetăţenii nu au fost informaţi cu toate implicaţiile unei separări a Ţinutului Secuiesc în urma unei autonomii teritoriale, n-a prea ajuns la urechile acestora, nu era voie să afle oamenii prea multe amănunte pentru că atunci şi rezultatul votului era altul. S-a mers cu un text bine disimulat care să ofere celui chestionat doar atât cât să-i înflăcăreze trăsăturile naţionaliste. Nu s-a făcut vorbire nici despre făptui că UDMR, cea mai puternică organizaţie a etnicilor maghiari, nu agreează un astfel de referendum, era un lucru pe care oamenii nu trebuiau să-l ştie. Treaba aceasta cu lipsa de informare a cetăţeanului vizavi de problema aflată în dezbatere este destul de frecventă pentru “liderii” CMS şi UCM. La fel cum s-a întâmplat în zona Baraolt, tot aşa se petrec lucrurile în celelalte părţi ale judeţului, unde se va organiza aşa-numitul referendum, în realitate un simplu sondaj de opinie. Ceea ce nu explică respectivii este modul cum va supravieţui ţinutul pe care îl vor doar pentru secui (de românii băştinaşi nu se vorbeşte chiar nimic, nu sunt întrebaţi, ei formând o cantitate neglijabilă în concepţia ucemiştilor şi a ceneşiştilor) în condiţiile în care nu vor mai fi subvenţionaţi de guvernul ţării. Se întreba un mucalit “Cum vom plăti din salariile noastre de 300 de lei pe noul parlamentar ce se va deplasa, probabil, la Budapesta, cum îi vom finanţa pe grănicerii şi poliţiştii unguri, cum va negocia Szász Jeno cu Vladimir Putin gazul absolut necesar, dar şi liniile de cale ferată deţinute de Bucureşti! Este posibil ca fondurile să vină din banii celor care merg la muncă în străinătate, din aceştia vom plăti bunăstarea CNS-ului şi UCM-ulii. ” Oamenii au fost puşi să voteze “DA "fără nici un fel de explicaţii, fără o strategie de dezvoltare economică locală, fără bani de la Bucureşti. Sigur, este frumos să vorbeşti despre autonomie, dar nu atunci când eşti sărac lipit şi fără perspective. Autonomia nu se poate obţine chiar prin orice mijloace şi în detrimentul dezvoltării generale, este de-a dreptul ruşinos să-i pui să voteze pe toţi cei neştiutori. Ar fi interesant ca organele abilitate să afle, de pildă, de unde au organizatorii “referendumului” listele cu alegătorii, ştiind că acestea se află doar la primării... Iar în ce priveşte numărarea “voturilor”, întocmirea proceselor verbale, cum au fost desfăcute urnele mobile etc. ar trebui să informeze aceiaşi mari organizatori. Poate chiar înainte de desfăşurarea sondajului de opinie în alte zone. „Munca în echipă dă rezultate foarte bune” • Subliniază dl. Becsek Ede, directorul Grupului Școlar „Körösi Csoma Sándor" din Covasna . PAGINA 2 I ____| MERIDIANE Kostunica propune încetarea relaţiilor diplomatice cu toate ţările care admit independenţa Kosovo Partidul Democratic din Serbia sugerează încetarea legăturilor cu toate statele şi în special cu membrele NATO care admit orice formă de independenţă pentru Kosovo/Metohija. Acest punct de vedere a fost remis, marţi, preşedintelui Serbiei, Boris Tadic, de către o delegaţie a coaliţiei conduse de premierul Vojislav Kostunica - a publicat cotidianul sârb ‘’Blic”, citând o sursă apropiată guvernului de la Belgrad. Sursa afirmă că, practic, Vojislav Kostunica propune încetarea relaţiilor diplomatice cu toate ţările care admit, în vreun fel, independenţa pentru Kosovo. De asemenea, platforma partidului stabileşte pentru cazul în care va fi impusă o soluţie privind viitorul statut al provinciei Kosovo/Metohija, ca viitorul guvern să adopte o atitudine fermă în legătură din întorsura Buzăului Soluţii viabile privind spinoasa problemă a circulaţiei căruţelor Presa ecuadoriană confirmă transferul lui Caicedo la Dinamo L,O Lut Pagina 6 Odată cu aplicarea prevederilor din noul Cod Rutier şi în Ţara Buzaielor a apărut o problemă deosebită, la fel ca în multe alte părţi, legată de circulaţia vehiculelor cu tracţiune animală. Drumul Naţional 10, care traversează zona, este de când se ştie aglomerat nu numai de autovehicule mari şi mici, de biciclişti, ci şi de căruţe, care, datorită reliefului existent, nu au pe unde să se deplaseze pe străzile lăturalnice, aşa cum cere legea. In urna discuţiilor purtate de conducerea Poliţiei locale, la iniţiativa primarului Gheorghe Baciu, a avut loc o dezbatere la nivelului Consiliului local Intorsura Buzăului, la care a fost invitată conducerea IPJ Covasna, respectiv inspectorul-şef Laurenţiu Todoran şi adjunctul său, cms.-şef Silviu Stoenescu, precum şi şeful Poliţiei Rutiere Covasna, cms.-şef Ioan Huţanu. A fost prezentat un plan întocmit de primărie în vederea aprobării de către Consiliul local, ce a vizat stabilirea unor trasee şi variante de parcurs de către căruţaşi. Horia C. DELIU S PAGINA 3 Vâlcele - cândva o staţiune balneară » cu adevărat înfloritoare Descoperirile arheologice scoase la iveală în secolul XX vorbesc despre actuala vatră a localităţii Vâlcele, iar fragmentele vaselor descoperite lângă valea pârâului Simeria demonstrează că aici s-a aflat o aşezare dacică din secolul I î.e.n. Fosta staţiune balneară cândva înfloritoare a fost frecventată de numeroşi vizitatori din Ţara Românească, Moldova, Ardeal, dar şi din Austria, Ungaria şi alte ţări europene. Comuna Vâlcele, numită în limba maghiară Élőpatak, cu echivalentul românesc Elepata, denumire atestată în anul 1854, s-a impus prin apele minerale cu un benefic efect curativ, ceea ce explică interesul deosebit acordat de marile personalităţi ale momentului acestei staţiuni. Dintre cei care au trecut şi poposit la Vâlcele îi putem enumera pe: Mitropolitul Andrei Şaguna, regele Ferdinand al României, regele Carol I al României, Vasile Alecsandri, Titu Maiorescu, membri ai familiei Rosetti, Ion Heliade, Ioana Radu sau Nicolae Bălcescu (al cărui bust se află în curtea Bisericii Ortodoxe) şi mulţi alţii. Angela NEGOIŢA | PAGINA 3