Cuvântul Nou, aprilie 2007 (Anul 18, nr. 4859-4881)

2007-04-02 / nr. 4859

• Parnum ,4 . \ Anul xVlII K ft.$S59 V **» Concert aniversar în organizarea Centrului de Cultură Arcuș, va avea loc azi, luni, 2 aprilie 2007, de la ora 18,00 un concert aniversar interpretat de Cvartetul “GAUDEAMUS” (20 de ani de activitate artistică), în program: Haydn - Cvartetul de coarde op.20, nr.5 și Rhrams - Sextetul de coarde op. 18, nr. 1, interpretat de: Lucia NEAGOE - vioară, Raluca IRIMIA - vioară, Leona VARVARICHI - violă şi Sebastian VÎRTOSU - violoncel. Invitaţi Nachiko UENO - violă - Germania şi Ştefan NEAGOE - violoncel. Biletele se pot procura de la centrul de Cultură Arcuş. Plecarea se va face din faţa teatrului din Sfântu Gheorghe la ora 17,30. (F.S.) Sistarea apei potabile S.C. Gospodăria Comunală S.A. Sfântu Gheorghe ne informează că astăzi, 2 aprilie 2007, între orele 12,00 - 16,00 din cauza unor reparaţii se va sista furnizarea apei potabile pe străzile: Vulturului, Varadi József, Horea Cloşca şi Crişan, Castanilor, Rândunicii. După reluarea furnizării pe perioade scurte poate să apară apă tulbure. Pentru aceste neplăceri întreprinderea cere înţelegerea consumatorilor. (F.S.) |_..............._________________________________.5 *HT tt\ % PD i • ■y r UDMR Covasna vrea să pună mâna pe deconcerftratele . * 1» Primarul Albert Almos a declarat în calitate de preşedinte al UDMR Covasna că UDMR va avea pretenţii la toate posturile lăsate libere de PD odată cu ieşirea din guvern. Potrivit liderului covăsnean al UDMR, Uniunea ar trebui să primească toate posturile de conducere ale instituţiilor deconcentrate din judeţul Covasna pe care PD le-a deţinut până acum. In opinia lui Albert Almos, UDMR a fost neîndreptăţită după alegerile din 2004, când în loc să primească conducerea a 75% din instituţiile deconcentrate a primit doar 60% din aceste posturi. ’’Rezultatele pe care le-a avut UDMR la alegerile din 2004 în judeţul Covasna ar trebui compensate măcar acum, cu această ocazie, în cazul în care PNL ar primi conducerile lăsate libere de PD, liberalii ar obţine mult peste meritul lor din alegeri”, a explicat Albert Almos. Şeful UDMR Covasna a recunoscut şi faptul că formaţiunea pe care o reprezintă nu a avut nici o colaborare cu PNL la nivel local. „Singurele discuţii pe care le-am purtat au fost înainte şi după alegeri, la împărţirea conducerilor de la deconcentrate”, a spus Albert Almos. Acesta a mai precizat că UDMR Covasna nu va face concesii în privinţa conducerilor instituţiilor deconcentrate, chiar dacă UDMR rămâne la guvernare alături de PNL. Monica RIZEA „Avem în program...” urmare din pagina 1______________________________________________ silvice Comandău -jumătate din suprafaţa totală prevăzută, Breţcu, Covasna şi Tălişoara. Pe lângă acestea, sunt programate împăduriri pe 15 hectare din fondul forestier privat administrat de Direcţia Silvică. -Pentru aceste împăduriri dispuneţi de puieţii necesari? -Da. Avem peste 1 milion puieţi forestieri din speciile de bază în zona noastră - brad, larice, molid, gorun - şi din speciile de amestec şi ajutor paltin de munte şi scoruş de munte, produşi în pepinierele proprii. Din aceşti un milion de puieţi, numai 550000 sunt necesari pentru plantări în fondul forestier public de stat, diferenţa fiind deja valorificată la alţi beneficiari din judeţele Covasna şi Harghita: primării, composesorate, persoane fizice care au în proprietate suprafeţe de pădure.Presupun că şi în pepiniere aveţi destul de lucru.Aşa este, în cele 10 pepiniere ale Direcţiei Silvice, care au o suprafaţă totală de 7,5 hectare, în această primăvară avem de făcut semănături în solarii pe 700 mp, cu molid şi larice, precum şi repicarea a peste un milion de puieţi de brad, larice şi molid în scopul asigurării puieţilor necesari la împăduririle viitoare. -Cu cine efectuaţi împăduririle din această campanie de primăvară? -Cu fiine din judeţul Covasna, care au ca obiect de activitate silvicultura şi exploatarea pădurilor. Sunt, aşadar, operatori atestaţi, care au obţinut lucrările de împădurire pe bază de achiziţie publică. Aceste firme cu care lucrăm de câţiva ani încoace au personalul lor calificat, iar pentru plantări şi alte lucrări angajează muncitori pe durată determinată. POLITIC Multe tamponări datorate neatenţiei în total s-au constatat numai 19 accidente uşoare, cu doi răniţi, produse pe fondul ignorării unor măsuri elementare de siguranţă, a vitezei neadaptate la condiţiile de carosabil, a efectuării unor manevre riscante, efectuării de convorbiri telefonice etc. în continuare, depăşirile imprudente şi alcoolul au constituit cauzele care au generat o serie de inconveniente pe şoselele din judeţul Covasna, la care se adaugă numărul exagerat de mare de biciclişti (37) ce au ieşit pe şosele şi de căruţaşi (33) ce nu aveau dotările necesare pentru a se face văzuţi pe timp de noapte. Suspecţi de furt identificaţi în data de 28.03.2007, în jurul orelor 9.00, poliţişti din cadrul poliţiei municipiului Sf. Gheorghe au fost sesizaţi verbal de un bărbat din Sf. Gheorghe despre faptul că în perioada 19- 28.03.2007 persoane necunoscute i-au sustras din curtea imobilului aflat în construcţie un bazin de inox cu capacitatea de cca. 3000 litri, cauzându-i un prejudiciu de cca. 5.000 RON. Verificări amănunţite în urma cercetărilor şi verificărilor efectuate de poliţiştii de la Compartimentul Criminalitate Judiciară din cadrul Biroului Poliţiei de Ordine Publică, au fost identificaţi principalii suspecţi: B. Bela, de 32 de ani, B. József, de 43 de ani, şi M. András, de 19 ani, toţi domiciliaţi în municipiul reşedinţă de judeţ. Audierea suspecţilor După audierea principalilor suspecţi s-a stabilit că recipientul a fost sustras în noaptea de 19/20.03.2007 şi, în aceeaşi noapte, cei trei i-au vândut bazinul contra sumei de 340 RON lui G. Fane, de 57 de ani, domiciliat în com. Buzescu, judeţul Teleorman, fără forme legale în mun. Sf. Gheorghe. Ulterior, cumpărătorul a transportat şi a valorificat recipientul în comuna Ţinteşi, judeţul Giurgiu. Poliţiştii continuă cercetările sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de furt calificat, respectiv tăinuire. Rubrică realizată de Horia C. DELIU File de istorie la Zagon urmare din pagina 1______________________________________________ pristolul zidit, despărţit de naos prin tâmpla de zid, fără abside. Intrarea şi turnul sunt din zid gros de doi metri, construit din piatră şi cărămidă. Meşterii lemnari şi pietrari nu sunt cunoscuţi. In patrimoniul aşezământului se află mai multe obiecte preţioase, printre care un clopot de la 1468, care după tradiţia locală a fost adus de la o biserică dispărută, aflată în partea de hotar numită „Satul Românesc " („ Oláh Falu ”) pe care există o inscripţie în limba slavonă. Toaca din oţel datează din 1802. Se mai păstrează, de asemenea, o cruce de mână din metal de la 1814, epitaf pictură - 1802, icoană de la zidirea bisericii din 1797 cu scena Judecăţii de Apoi, pictată de Constantin Zugravul, sfeşnic din 1804, iconar - 1817, potiră- 1814, policandru - 1891, candele -1814. In vechea biserică se află mai multe icoane pictate în prima jumătate a sec. XVIII de Ioan Zugravul, pictor de tradiţie brâncovenească, prezent cu lucrări în numeroase edificii de cult din Ţara Bârsei. Icoanele îl reprezintă pe Iisus împărat, Arhiereu pe tron, Maica Domnului cu Pruncul pe tron, Arhanghelii Mihail şi Gavril, Sf. Nicolae. Şcoala confesională românească din Zagon este atestată odată cu înfiinţarea bisericii din localitate. Clădirea şcolii s-a înălţat în anul 1850, printre învăţători fiind Andrei Popovici (1826-1834), Iosif Popovici ( 1834), Gheorghe Neagovici (1863), Ioan Niţu (1888), în perioada interbelică a funcţionat Şcoala mixtă cu secţie în limba română. Social - Politic Şi Crucea Roşie e în pericol? Crucea Roşie Română, organizaţie cu peste 130 de ani de activitate umanitară, se confruntă în ultimii ani cu o situaţie fără precedent în ceea ce priveşte protecţia şi respectul acordat în România emblemei de Cruce Roşie, ne înştiinţează Papp Adolf, preşedintele Filialei Covasna a amintitei organizaţii umanitare, care zilele acestea a avut Bilanţul activităţii pe anul trecut. Simbolul unei cruci roşii pe fond alb, semn al protecţiei şi umanităţii la nivel mondial, emblemă a organizaţiilor de Cruce Roşie din întreaga lume, este folosit în mod abuziv din ce în ce mai frecvent de către entităţi publice şi private. Astăzi, putem întâlni crucea roşie pe fond alb în sigla altor organizaţii nonguvernamentale, pe frontispicii sanitaro - farmaceutico - medicale, produse comerciale, uniforme ale unor instituţii publice şi private, mijloace de transport etc. Nici o organizaţie/instituţie publică sau privată - cu excepţia Crucii Roşii Române şi a echipelor medicale ale forţelor armate - nu poate folosi în România emblema de Cruce Roşie. Acest lucru este reglementat de dreptul internaţional umanitar, respectiv de Convenţiile de la Geneva din 1949 privind protecţia victimelor conflictelor armate şi Protocoalele lor Adiţionale din 1977, de dreptul intern, respectiv Legea nr. 139/1995 a Societăţii Naţionale de Cruce Roşie din România cu modificările şi completările ulterioare şi Codul Penal al României, care sancţionează folosirea emblemei sau a denumirii de Crucea Roşie sau a unei imitaţii a acestei embleme ori denumiri. Prin urmare, ca un rezumat al documentelor mai sus menţionate, Crucea Roşie Română informează asupra faptului că nu este permisă folosirea unei embleme care, datorită formei şi/sau culorii sale, poate fi confundată cu emblema de Cruce Roşie. De asemenea, nu este permisă folosirea emblemei de Cruce Roşie de către grupuri sau persoane neautorizate - societăţi comerciale, organizaţii nonguvernamentale, unităţi publice, persoane fizice, medici, farmacişti ş.a.m.d. Nu în ultimul rând, în timp de conflict amiat, nu este permisă folosirea emblemei de Cruce Roşie pentru protecţia combatanţilor înarmaţi sau a echipamentului militar, acest lucru fiind considerat a constitui crimă de război. Emblema de Cruce Roşie trebuie recunoscută şi respectată peste tot în lume ca simbol de încredere al protecţiei, umanităţii, neutralităţii şi imparţialităţii. Despre Crucea Roşie înfiinţată în 1876, Crucea Roşie Română, membră a Mişcării Internaţionale de Cruce Roşie, este o organizaţie umanitară de interes naţional, bazată în principal pe voluntariat. Condusă în activitatea sa umanitară de Principiile Fundamentale ale Mişcării - Umanitate, Imparţialitate, Neutralitate, Independenţă, Voluntariat, Unitate, Universalitate - Crucea Roşie Română contribuie la alinarea şi prevenirea suferinţei sub toate formele, protejează sănătatea şi viaţa, asigură respectul faţă de demnitatea umană, fără a face nici o discriminare legată de naţionalitate, rasă, sex, religie, vârstă, apartenenţă militară, socială sau politică. Principalele domenii de activitate sunt: pregătirea pentru intervenţie în caz de dezastre, intervenţia în caz de dezastre, educaţia pentru sănătate, difuzarea dreptului internaţional umanitar şi a valorilor umanitare. Horia C. DELIU