Cuvântul Nou, iunie 2007 (Anul 18, nr. 4907-4932)

2007-06-11 / nr. 4915

Editorial mmm Dar la România cine se gândeşte? După cum se ştie, primăvara viitoare ţara noastră va găzdui cea mai importantă reuniune din istoria sa: întâlnirea statelor membre NATO, plus nişte invitaţi din afara acestei sfere. Practic, Bucureştii vor deveni centrul lumii politice de pe Terra, aici se vor găsi cei mai importanţi lideri ai lumii, şefi de stat şi de guvern. Cinstea cu care am fost învredniciţi este indiscutabilă şi nu mulţi dintre vecinii noştri au avut parte de o astfel de recunoaştere. Cum obrazul nobil cu cheltuială se ţine, iar onoarea făcută presupune un comportament adecvat,teste firesc că României îi revin nu numai lauri, ci şi responsabilităţi în calitate de gazdă. Sigur, spte frumos spus, dar extrem de dificil de realizat. Printre altele, şi din punct de vedere al asigurării pazei ne amintim cum înainte de vizita preşedintelui Bush serviciile de siguranţă ale acestuia au venit cu câteva zile înainte la Bucureşti spre a vedea la faţa locului cum este rezolvată problema pazei, dar acum nu va veni un singur preştedinte al spaţiilor destinate cazării, convorbirilor, relaxării delegaţiilor participante plus o mulţime de alte amănunte ce nu pot fi lăsate la voia întâmplării. Sigur, până la primăvară mai e destulă vreme, dar pregătirile trebuie începute de pe-acum. Dar cine va avea responsabilitatea pentru organizare? Deocamdată, în România mult mai importantă este bătălia politică în jurul întrebării “că care este mai tare”, Băsescu sau Tăriceanu, cine pe cine sprijină, ce culoare va avea guvernul actual sau viitor, restul problemelor fiind tratate cu suverană indiferență. Nu contează nici faptul că trebuie organizate alegeri europarlamentare, interesează mai puţin accesarea fondurilor europene, nu se acordă importanţa cuvenită îndeplinirii atribuţiilor ce ne revin în calitate de stat membru al UE - toate acestea pălesc în faţa dilemelor şi gâlcevilor politice ce nu mai încetează de doi ani şi jumătate. Cine se mai gândeşte, oare, la faptul că România şi nu un partid sau altul, nu un preşedinte sau prim-ministru trebuie să organizeze summitul NATO şi pregătirile se cer demarate din timp? Un eventual eşec al reuniunii nici nu poate fi conceput, nimeni din afara ţării nu va trece cu vederea eventuale scăpări provenite din veșnica ceartă politică de la noi. Bun sau prost, guvernul are întreaga responsabilitate pentru ceea ce se va întâmpla, dar pentru aceasta trebuie să existe unul stabil, indiferent dacă el este acceptat de toată lumea sau nu. Starea de incertitudine, de pasare a responsabilităţilor de la un palat la altul interesează mult prea puţin pe viitorii noştri oaspeţi dacă reuniunea NATO se va desfăşura ţară cusur, dar dacă nu?... Am ajuns într-un punct în care ambiţiile personale sau de partid sunt puse înaintea interesului naţional. Acest lucru nu sa întâmplat atât de vizibil din ’89 încoace, niciodată n-a existat o astfel de stare tensionată. Credem că absenteismul de la vot cu prilejul referendumului - căci un procent de sub 50% asta relevă - ar fi timpul să dea de gândit clasei politice şi să determine lăsarea încrâncenării inutile pentru vremuri mai liniștite. Cotidian social-politic al județului Covasna Anul XVIII Numărul 4915 • Luni 11 iunie 2007 • 8 pagini • 40 bani „Singurul lucru bun cu care putem „defila”, deocamdată, este respectarea mersului autobuzelor” - afirmă domnul Bokor Alexandru, director al SC MULTITRANS SA Sfântu Gheorghe - -Domnule director, care este la ora pe acţiuni pentru transportul în comun de actuală statutul MULTITRANS SA călători, în municipiul Sfântu Gheorghe şi Sfăntu Gheorghe, localităţile rurale subordonate, al cărei unic -Continuăm să fim o societate comercială acţionar este Consiliul local.Vedem cu toţii, vorbesc de noi, călătorii, că autobuzele cu care ne deplasăm la locurile de muncă şi înapoi acasă, la cumpărături... au o vechime apreciabilă. Ce mai, sunt bătrâne rău.E adevărat, avem un parc învechit, compus din 27 de autobuze în stare de funcţionare şi încă trei care sunt pregătite pentru casare. Vârsta medie a celor care sunt în circulaţie e de aproape 22 de ani, dublă faţă de vârsta firească la care ar trebui retrase din circulaţie. Am reuşit însă să le menţinem cu eforturi umane şi financiare deosebite. -Pe câte linii pentru călători efectuaţi curse? -Patru linii -1, 2, 3 şi 4 sunt linii permanente, pe alte 14 linii autobuzele circulă zilnic, dar numai între anumite ore. E vorba, de regulă, de cele care transportă în principal angajaţii unităţilor economice de pe vechea platformă industrială şi ai celor de la fabricile de confecţii. Avem şi o linie Sfântu Gheorghe-Şugaş Băi şi retur, care funcţionează numai la anumite ore şi perioade din an, corelate cu sezonul turistic, precum şi curse ocazionale la kilometrul 4 şi 5, când acolo au loc manifestări de amploare prilejuite de diverse evenimente, sărbători.Eu, ca simplu călător, în ceea ce priveşte mersul autobuzelor pe traseele permanente vă pot spune că, în general, sunt mulţumit de cum este respectat. „Ne străduim şi, cu unele întreruperi accidentale, neprevăzute, intr-adevăr reuşim. De altfel singurul lucru bun cu care putem defila deocamdată este respectarea mersului stabilit.înţeleg că la capitolul înnoirea parcului cu autobuze noi aveţi probleme.Avem un program de înnoire pentru o perioadă de 3 ani, dar demararea lui a întârziat din motive ce nu ţin de noi. Vă propun să discutăm despre ele în partea a doua a interviului pe care ni-l acordaţi. (Va urma) Aurel GOLCIU SPORT pagina 6 Din anul şcolar 2007-2008 învăţământul postliceal va beneficia de locuri bugetate începând din anul şcolar 2007-2008, învăţământul postliceal revine în subordinea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, astfel, în anul şcolar următor, după stabilirea numărului necesar de clase postliceale, ministerul va permite constituirea acestor clase, atât cu locuri cu taxă cât şi cu locuri bugetate prin fonduri direcţionate autorităţilor publice locale, precum în sistemul de învăţământ primar, gimnazial şi liceal. Ca şi alte cicluri de învăţământ, clasele de postliceal se vor organiza pentru toate cele trei forme de învăţământ: zi, seral şi distanţă, tocmai în ideea de a fi accesibile tuturor celor care vor să le urmeze, fie că aceştia sunt tineri absolvenţi ori persoane care au deja un loc de muncă. „Proiectul de aducere a formei de învăţământ postliceal în subordinea Ministerului Educaţiei şi Cercetării a fost depus încă din anul 2005, iar printro ordonanţă de urgenţă recentă s-a hotărât introducerea sa. Există tot mai mulţi tineri care, după absolvirea liceului, doresc să urmeze cursuri de postliceal şi poate că unii nu îşi permit plata acestor cursuri; învăţământul postliceal corespunde nivelului 5 al calificării europene şi este binevenit mai ales în cazul celor care nu au reuşit să obţină o diplomă de bacalaureat, deoarece înscrierea la postliceal nu necesită această diplomă, cursurile acestei forme de învăţământ fiind tehnice în general, aici urmărindu-se obţinerea certificatului de competenţă profesională”, a explicat Keresztely Irma, inspectorul şcolar general al judeţului Covasna. Potrivit şefei IŞJ Covasna, domeniile în care se vor constitui clasele de postliceal vor fi din cele mai variate, pentru judeţul nostru urmând a se lua în calcul atât specificul acestuia cât şi solicitarea agenţilor economici. M.RIZEA Izbândă in viaţă, dragi absolvenţi! Sâmbătă, la ora 10, şi la Colegiul Naţional „Mihai Viteazul” din municipiul Sfăntu Gheorghe clopoţelul a sunat ultima orară pentru absolvenţii claselor a Xll-a, care, după ce au participat la ultima oră de dirigenţie, însoţiţi de „diriga” sau „dirigui” s-au îndreptat spre terenul de sport, unde a avut loc festivitatea prilejuită de acest eveniment unic din viaţa fiecărei promoţii de absolvenţi, eveniment la care au luat parte cadre didactice, oficialităţi invitate, părinţi, fraţi şi surori, bunici şi alte rude apropiate, prieteni şi vecini, ce au ţinut să fie împreună cu ei. Atmosfera a fost, fireşte, una de sărbătoare: flori, multe flori, zâmbete dar şi lacrimi de bucurie, felicitări, urări de bine şi de baltă la bac şi la examenele de admitere la facultăţi ori şcoli postliceale, la încercările dificile la care-i va supune de acum încolo viaţa, încercări ce nu vor fi deloc puţine. Şansele de a reuşi sunt însă mari, pentru că, aşa cum remarca cu vădită mulţumire şi mândrie profesoara Brânduşa Roman, directoarea acestui colegiu naţional românesc, singurul din judeţul nostru, promoţia de absolvenţi 2007 este una deosebită, bine pregătită. Argumente sunt multe: mediile bune şi foarte bune pe care majoritatea lor le-a obţinut în fiecare an de studii, rezultatele de la fazele judeţene şi naţionale ale olimpiadelor şi cele de la alte competiţii şcolare şi nu numai. Iată de ce şi noi, cei de la Redacţia cotidianului „Cuvântul nou”, le adresăm aceeaşi urare pe care remarcabila profesoară de istorie şi directoare le-a adresat-o cu emoţie şi dragoste: Din tot sufletul şi din toată inima, dorim să izbândiţi în viaţă, dragi absolvenţi! Urare pe care, de altfel, le-o facem tuturor absolvenţilor din acest an, fie că e vorba de cei ai liceelor şi şcolilor de arte şi meserii sau de cei aliaţi încă la începutul mirificei adolescenţe, absolvenţii claselor a VII-a. Gaudeamus igitur! A. GOLCIU