Cuvântul Nou, august 2007 (Anul 18, nr. 4956-4978)

2007-08-01 / nr. 4956

PD Covasna va cere socoteală asupra banilor publici direcţionaţi către întâlnirea Maghiarilor de Pretutindeni . ^ - 6 Regizorul Michelangelo Antonioni a încetat din viaţă # Poza zilei • Trei pe zi... ----------paginile 4-5 /LUA » -----------7, or4 cne 11«. *77 Cotidian social-politic al județului Covasna Anul XVIII Numărul 4956 • Miercuri 1 august 2007 8 pagini 40 bani Editorial HHHI Pâinea cea de toate zilele - obiect de speculă Gabriel FLORESCU De-abia au aşteptat producătorii de pâine şi alte produse de panificaţie să fie “decretată " criza grâului şi au început imediat cu ameninţările privind creşterea preţurilor. Fără discuţie, recolta de grâu pe acest an este inferioară necesităţilor, dar acest lucru nu ar trebui să-i deranjeze pe marii producători de produse de panificaţie dacă... Dacă aceştia n-ar urmări să realizeze un profit cât mai mare (ceea ce intr-o economie de piaţă este explicabil) în condiţii cel puţin dubioase. Ne referim la faptul că brutarii încearcă mereu să tragă spuza pe turta lor indiferent de situaţia reală din agricultură. Atunci când nu le convine preţul cerut de producătorii de grâu fac presiuni asupra guvernanţilor pentru înlesniri la importul de grâu sau făină, atunci când producţia de cereale este bună (ca aceea de anul trecut), aceiaşi afacerişti se unesc pentru a stabili un preţ de dictat la achiziţionarea de grâu, încercând în acest fel să-i tragă pe sfoară pe producători. Şi aşa s-a întâmplat ca mulţi ţărani să rămână cu grâul în hambar pentru că n-au acceptat ca munca lor să fie batjocorită. Acum, când am ajuns la greu, brutarii se străduiesc să scoată iarăşi profit. Se pare că vor reuşi şi de această dată pentru că nimeni nu poate accepta ca pâinea noastră cea de toate zilele să ne lipsească de pe masă. Lipsa de fermitate a guvernanţilor a ieşit iarăşi în evidenţă când premierul Tăriceanu s-a arătat dispus să discute anularea TVA la pâine, ceea ce înseamnă un plus important în evidenţele afaceriştilor. De asemenea, în momentul în care vor fi somaţi din nou să aducă înlesniri la importuri, membrii cabinetului Tăriceanu vor face un pas înapoi de teamă ca populaţia să nu ducă lipsă de acest aliment atât de necesar pe masa fiecărui român. Asta fără să mai vorbim de minusurile guvernării în materie de agricultură, lipsuri resimţite îndeosebi de ţăranii din sudul ţării, acolo unde seceta a fost mult mai vizibilă decât în celelalte zone ale ţării. Fără subvenţii consistente, fără un sprijin real în ce priveşte irigaţiile (mai ales că prognozele pentru anii viitori nu sunt deloc încurajatoare) şi alte “mărunţişuri ” (inclusiv specialişti) este greu de crezut că agricultura românească va supravieţui şi va asigura necesarul de produse agroalimentare. Din păcate, pâinea a ajuns astăzi în România o marfă folosită ca obiect de speculă de cei ce s-au implicat în acest domeniu, ştiind că bucătăria românească este de neconceput fără un astfel de aliment. Poate în timp vom învăţa şi noi să schimbăm modul de alimentaţie (aşa cum se întâmplă în lumea civilizată) şi vom consuma mai puţină pâine. Până atunci, însă, suntem şi cheremul unei industrii ce a pus monopol pe masa românului. Imobilele-monument istoric nu pot fi demolate Sărăcia din ministerul Culturii face ca monumentele istorice clasate să se degradeze. Cele care aparţin statului mai au o şansă de a fi salvate, însă pentru restaurarea celor care aparţin persoanelor fizice nu se întrevede nicio speranţă. In judeţul Covasna există o serie de imobile declarate monumente, istorice care aparţin de drept unor persoane fizice; referitor la acestea, d-na Magyarosi Imola, consilier monumente istorice din cadrul Direcţiei pentru Cultură, Culte şi Angela NEGOIŢĂ O PAGINA 2 Tepe inventive: Nume ca Petrom, Flanco sau Altex folosite pentru a-i păcăli pe creduli Poliţiştii covăsneni atrag atenţia asupra unor noi cazuri de înşelătorie apărute în judeţul nostru şi mai ales în Sfântu Gheorghe. Potrivit Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Covasna, până în prezent s-au primit trei reclamaţii ale unor agenţi economici care au fost păcăliţi de o anumită persoană ce a pretins că, prin relaţii la Petrom Bucureşti, le poate facilita accesul la motorină sub preţul pieţei. „Persoana respectivă a pretins că le va face rost de motorină la jumătate de preţ, după ce agenţii economici i-au dat suma de bani pretinsă pentru o anumită O PAGINA 2 rii Urzicii. Bani publici justificaţi prin munca prestată Printr-o hotărâre de consiliu, autorităţile locale din comuna Breţcu au suspendat pe perioada Verii ajutorul social pentru cetăţenii care sunt apţi de muncă. Acest lucru nu înseamnă că primarul Dimeny nu are cu cine să-şi facă treburile gospodăreşti ce se impun în acest sezon. Mai rar ne-a fost dat să vedem prin comune grupuri de cetăţeni care să facă şi să întreţină curăţenia de pe drumurile principale ale acesteia, aşa cum se întâmplă aici. Domnule primar, am întâlnit în comună cetăţeni care făceau curăţenie, aveţi şi serviciul TEGA? Nu, însă în baza legii 76 am angajat mai multe persoane, 5 dintre ele mai au puţini ani până ajung la vârsta de pensionare, 12 au vârsta peste 45 ani şi 12 sunt angajate cu convenţie, iar aceste persoane trebuie să-şi justifice banii pe care îi primesc lunar de la primărie. La ce alte munci îi mai folosiţi? - Peste tot, la întreţinerea curăţeniei şi a drumurilor comunale, la curăţarea păşunilor şi amenajarea zonelor verzi din comună, la reparaţiile curente ale clădirilor ce aparţin primăriei. La noi fiecare cetăţean care este retribuit din bani publici trebuie să-i justifice prin munca prestată. Angela NEGOIŢĂ SPORT pagina . MERIDIANE România a trimis Comisiei Europene Programul naţional de reforme România a trimis marţi Comisiei Europene Programul naţional de reforme, în contextul StrategieiLisabona, peste trei săptămâni urmând să înceapă monitorizarea internă a îndeplinirii angajamentelor asumate de Bucureşti. Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene, Adrian Ciocănea, a anunţat că prioritatea României în etapele imediat următoare este creşterea competitivităţii societăţii româneşti. „Discutăm despre competitivitate fiscală. România are astăzi o competitivitate fiscală, pentru că are o cotă unică de 16%. Trebuie să lucreze şi a început să lucreze în ceea ce priveşte mai bunul management bugetar al cheltuielilor, în principiu. Discutăm despre competitivitatea pe piaţa muncii, şi aici, un subiect european este clarificarea conceptului de flexisecuritate, care înseamnă flexibilizarea pieţei muncii, în contextul creşterii securităţii angajării. Apoi, discutăm despre competitivitatea administraţiei, în special la nivelul local, pentru că banii europeni vin în proporţie covârşitoare în această direcţie. De asemenea, discutăm despre o competitivitate socială, intr-un context al reformei sistemelor de sănătate, a sistemului de pensii şi alocărilor speciale de anul viitor - 6% pentru învăţământ şi 0,7% pentru cercetare’, a declarat Ciocănea pentru Radio România Actualități.