Cuvântul Nou, februarie 2010 (Anul 2, nr. 13-16)

2010-02-02 / nr. 13

Actualitate Cuvântul nou ——H Pagina 3 O nouă faţă la Spitalul de Cardiologie Covasna Anul 2010 înseamnă pentru această unitate medicală unică în ţară împlinirea a 50 de ani de existenţă Un Spital unic şi aparte în ţară. Spitalul de Cardiologie din staţiunea Covasna împlineşte anul acesta 50 de ani de când a fost ridicat şi vine în întâmpinarea pacienţilor săi. Dacă până acum câţiva ani unitatea fusese văduvită de fonduri şi modernizări, în ultimii doi ani acest lucru s-a schimbat total, astfel că putem spune că Spitalul se apropie vertiginos de condiţiile unuia european. Managerul Spitalului de Cardiologie, Monica Sporea, ne-a spus că la aniversarea de 50 de ani a unităţii intenţionează să îl invite şi pe preşedintele Traian Băsescu - cel care la vizita sa de acum trei ani atrăgea atenţia asupra importanţei acestui Spital şi a sprijinit atragerea de fonduri -, precum şi pe minstrul sănătăţii. „Acum 50 de ani, dr. Benedek Géza a început să clădească acest minunat edificiu şi cu sprijinul autorităţilor am reuşit să-l redăm, să-l reclădim, pentru că ajunsese în paragină. Caracterizarea făcută de preşedinte era întradevăr la obiect, mai rău ca un dispensar comunal arăta Spitalul, bazinul nu s-a mai folosit de foarte mulţi ani, era depozit de gunoaie în el”, îşi aminteşte managerul Spitalului. Acum, la bazinul de înot semiolimpic se lucrează de zor şi el va putea fi folosit cel mai degrabă din primăvară, inclusiv de copiii care vor să înveţe să înoate sau de adulţi. In ceea ce priveşte lucrările realizate la Spital anul trecut, acestea au fost numeroase, iar Ministerul Sănătăţii a alocat 3 milioane de euro în acest sens. Managerul spitalului ne-a mai răspuns şi la alte câteva întrebări. Ce anume aţi reuşit să realizaţi în anul care a trecut? Anul trecut am reuşit să facem reparaţiile capitale la vila D, bazinul de înot, sala de sport aferentă bazinului, pavilionul central şi vila de copii. Aceste lucrări nu au fost finalizate în proporţie de 100%, dar au fost solicitate suplimentări pentru anul 2010 şi avem promisiuni că în bugetul anului 2010 vor fi prinse aceste sume din partea ministerului. Sprijinul acordat de către preşedintele Traian Băsescu a fost extraordinar. Spitalul are o faţă nouă, se apropie de condiţiile unui Spital modern, dacă şi anul acesta aceste lucrări vor fi continuate încercăm să putem trata chiar şi străini, să avem condiţii pentru a practica servicii medicale la nivel european. Pe de altă parte, pacienţii au venit şi ei în sprijinul nostru, văzând că la nivelul instituţiilor s-a realizat un pas înainte au realizat şi ei acest pas, donând diverse sume mai mici sau mai mari. Cu aceste sume s-a cumpărat mobilier, deoarece anul trecut şi anul acesta achiziţionarea de mobilier este interzisă şi acele camere de spital au aproape condiţii hoteliere. Cum aţi încheiat anul 2009? Datorită acestor sume - contractul cu CAS, sprijinul pacienţilor, un management dus spre eliminarea spre 100% a pierderilor existente la Spital - s-a încheiat anul cu un excedent şi cu furnizorii achitaţi la zi. Cred că suntem printre puţinele spitale din ţară care nu au datorii, care şi-au achitat drepturile salariale 100%, deoarece la celelalte spitale există pe rolul instanţelor diverse procese pentru achitarea drepturilor salariale restante. Sperăm că şi pacienţii simt aceste realizări, acesta este şi interesul, să oferim condiţii spitaliceşti de cea mai înaltă clasă. Ce ne puteţi spune despre aparatura din Spitalul de Cardiologie? - Ministerul Sănătăţii ne-a acordat o sumă importantă de bani pentru achiziţia de aparatură medicală. Am reuşit să achiziţionăm unul din cele mai bune eco-cardiografe din ţară, la un preţ mult sub cel al pieţei, deoarece chiar din străinătate Spitalul a fost recunoscut ca unul reprezentativ şi au reuşit să implementeze ca un proiect această licitaţie în spitalul nostru. Un asemenea aparat valorează cca 150.000 de euro şi l-am luat cu mai puţin de 100.000 de euro, mai precis 409.000 lei. Pe de altă parte a fost achiziţionat şi echipament pentru dotarea secţiei de terapie intensivă coronarieni, iar prin transfer de la Ministerul Sănătăţii printr-un program cu Banca Mondială am primit echipament pentru urgenţă, în momentul în care clădirea va fi gata, vom avea dotată acea secţie la nivelul UE. Dar despre specialişti? Specialişti întotdeauna am avea nevoie de mai mulţi, cel mai mare neajuns a fost că dl Biro a trebuit să se pensioneze şi nu a mai putut continua activitatea şi Spitalul nostru, cel Orăşenesc şi cel din Baraolt au rămas fără radiolog, dar am reuşit să conving un medic specialist din Bucureşti să se mute în judeţul Covasna şi să poată asigura tratamentul pacienţilor internaţi în acest spital şi probabil dacă va fi solicitat de celelalte spitale va colabora şi cu ei. în rest, avem 22 de medici rezidenţi şi 13 medici specialişti. - De câţi bani mai aveţi nevoie pentru a finaliza lucrările începute? - Ar mai fi nevoie de 3-4 milioane de euro pentru finalizarea sută la sută a tuturor lucrărilor, inclusiv a parcului, avem parc de 16 hectare. Mai avem încă probleme cu asigurarea iluminatului, deoarece acele cabluri subterane ce unesc clădirile sunt din anul 1970 şi nici nu se mai cunosc traseele. Spitalul nu a avut nicio hartă, niciun releveu al clădirilor, inclusiv suprafaţa nu a fost delimitată şi nu era înscris în Cartea Funciară, dar toate aceste demersuri s-au realizat, avem terenul şi clădirile înscrise în cartea funciară. Câţi pacienţi vin aici an de an? Avem anual în jur de 16.000 de pacienţi contractaţi de CAS, însă numărul cererilor este dublu, în fiecare zi sună telefonul, pacienţii trimit cereri, sunt pe liste de aşteptare. Capacitatea este de 775 de paturi şi cu eforturi mari putem trata 16.000 de pacienţi pe an cu utilizarea paturilor de peste 100%. (Cristina Andrei)  Managerul Spitalului de Cardiologie, Monica Sporea ’