Cuvântul Poporului, 1932 (Anul 14, nr. 1-52)

1932-01-01 / nr. 1

Nr. 1 •irăş’t trimiş’i Astrei a fost o dovadă mai mult de dragoste firească cu care ştiu ţăranii noşti să răsplătească străduinţei neprecupeţite ale adevăraţilor conducâtor ai lor. In prezenţa unui nunăros public de poporeni s-a rulat fumul tuberculloz- însoţit de expiraţiile limpezi aie lui Dr. Traian Bude. Icoanele luminoase care s-au perindat inainta ochilor curşi ai ţăranilor vor râma ca ■d sigur tot taba amintiri vii şi pine de învăţământ, despre modul practic de combatere al celi mai temut doman al omeniri, care este tuberculoza. S a demonsrat anume că mijlocul cel mai obicinuit de propagare al ofticei este scuipatul bolnavior, pe care atâţi sufrinzi îl aruncă fără nici un semnal ■în io locul, şcoli, biserici, cârciumi şi caferele. Materia aducătoare de boală care este scuipatul, aruncată pe pământ in urma iusii chinuitoare se preface cu vremne în praf şi ridicându-se în aerul pe care îl tragem în plămâni tindu e in omul sănătos aceeaş boală a ofticei. Tubeculoza altoită în trupul omul i prin scuipat de obiceiu nu iese imediat la iveală. Tebue un timp anumit până sămânţa oftice! să prindă a da roadele ei primejdioase, îi tribue un timp aşazis de clocire. Totul atârnă de pământul în care a căzut germen de boalei. Dacă omul e viguros şi rezistent atunci oftica nu se prinde de loc. Dacă omul atacat este nevoiaş, trupul trudit şi slab, atunci sămânţa încolţeşte şi iese la iveală De aceea s-a zis cu drept cu ait că tuberculoza la adulţi, adecă la oameni mari, este ultimul acord dintr-un cântec intonat de o mamă tuberculoasă la leagănul copilului ei. Dl. Dr. Traian Bude a vorbit frumos despre diferitele „Probleme social actuale“, despre criza morală şi despre patima îmbogăţitei sălbatice. Au urmat apoi dferite cântece poporali executate corect de corul elevilor şcoalei primare din localii de desubt conducerea pricepută a dlui înv. dir. Tâşia. Recitaţîunile poetice ale micilor elevi dela grădina da copii mici au stârnit admirarea tutunr. Coresp. CUVÂNTUL POPORULUI Voluntarii din iul Sibiu datoraţi cu madalia Ferdinand I. M Sa Regne Carol II, a conferit medalia Ferdinand I cu spadă pe panglică a ajutorelor de sublocotenenţi, plut. maj. şi gradelor inferioare mai jos notaţi, provenite din Corpul voluntarilor Ardeleni, următorii din jud. Sibiu. Ajutor de Sublocotenent, din oraşul Sibiu. Tiu Gheorghe Păcurariu Dumitru Simion Crişan Protoneri Majori Bârsan Ioan ,Gavrilă Matei Simu Toma Tocote Constantin Vlad Vasile Biu Ioan, Apaldul de sus Turu Ioan, Sebeşul de jos Plutonieri Popa Nicolae, Dobârca Rucărean Merse, Gustenţa Birlea loan, Mândra Mânzat Dumitru, Popoaca Iuţ Bucur, Reşman Alpin Florea, Siring Dorgovina loan, Topârcea. Sergenţi din oraşul Sibiu Dordea I. loan Dumitru Vintilă Nanu Nicolae Gaston Nicolae Diac Ioan Bârsean Ioachim Seraciu Moist Vasiu Nicolae, Alămar Cimaran Gheorghe, Armeni Aleman loan, Apaldul de jos Popa loan » Hie Lazăr „ . „ Popa Hie, Boz Cocoş Vasile Boiţa Albu loan„ Boiţa Savu Petru, Cărpiniş Voica Ioichim, Cristian Mateiu lacob „ Babeş Gheorghe I. Todor, Cunţa Fălămoş Nicolae, Doştat Ciovica loan, Fofeldea Lupea Antoniu, Galeş Arsena Cornel, Gura-râului Prode Petru, Jina Beschin Pamfilie, Jina Ciorogariu loan, „ Popp Moise al Cici, Ludoş Dejan Gheorghe, Ocna Sibiului Ghişoiu Petru, Orlat Dobrotă Ilie zis Mogoşel, Poiana Hândorean loan zis Oprea , Tara Nicolae, Reşmnan Măierean Nicolae, Râusadului Popica loan, Sadu Lazăr losif, Slâmnic Roman T. Achim, Sebeşul de jos Fiorea loan, Topârcea Poenariu Dumitru, Tiluşca Mărginean Victor Bogatul Român Stancu Samuil » „ Caporali din Oraşul Sibiu Moga Amos Mutean Alexandru Aram loan Curcan Lazăr Boteș Petru Mini Toma Luncean loan Brati Spiridon Cabes Ilariu Corpan Petru Gherman Istrate Negru Teodor Orza Gheorghe, Avrig Oprenea Gheorghe „ Lăzăroaia Gheorghe * Popa Zaharia, Alămor Topcea loan, Alămor Bârsan Zahariea Hampu Vasilie, Armeni Băbcăşan Maxim „ Roşea Traian „ Gusan Traian I. Moise Armeni Tchindelean Traian, Alţina Nicoară loan, Apaldul de jos Lazăr Dumitru „ „ „ Todoran N. Ioan, Boiţa Bălan Vasilie, Cristian Popa Lazăr „ Tarean A Moise L. Achim, Cunţa Radu loan I. Silvestru istrate ispis, Draşov Muntean Gligor „ Cornea loan, Niag Vasilie, Doştat Toma Lupea „ Luca Constantin, Galeş Lepădat Oprea, Gura-râului Cenţiu Dumitru , Sudu Iosif, Giâmboaca Râdoiu Dumitru, Guşteriţa Sava Ignat, Jina Moga Ciorogariu George, Jina Guşan Alexandru, Ludoş Fusoiu Ilie * Giurgiu Ion Chirion, Loamnăş Tarcea Ilie, Mag Oana Ion Fleşariu Traian, Miercurea Roşu loan, Mândra Tatu Miron I. Titu, Nucet Iosif loan I. loan, Ocna Sibiului Candin loan, Orlat Hândrean Constantin Puşcariu Poiana Bădilă Petru, Poplaca Olariu Vasilie „ Marin llie, Reşinan Oprea loan , Vidrighin Emanuil, Răşinari Bâră Petru * Bozdoghină loan Ţichindelean loan , Bâra Bucur Cotoară Nicolae Gurculeț D. loan, Râu-sadului Roşea loan, Redu Candin Popa * Schiopu Ilie Rod Turcu Mateiu Sibiel Gherman loan, Săliște Lotreni loan, Sadu Bata Irimie , Chioar loan, Sângăiin Damian Samuils, Spring Catârnă Simion I. Nicolae, Spring Tăvală Pavel, Slimic Hămbăşmine , Dinilă Lazăr, Şura mică Popovici Nicolae, Şura mare Bâra Constantin, Sebeşul de jos Morar Nicolae „ , , Roman I. Toma „ w „ Roman Achim „ „ „ Lazăr Lazăr, „ , , Stoica Dim tru Sebeşul de sus Ilea Nicolae, Topârcea Mierea N., 1. Vasă-Omi Topârcea Bije Constantin, Tilişca Trd Gheorghe, Tălmăcel Cloţa Gheorghe, Vîşfem Batiu 11 e Muntean S'm'on,Vurpăr Binet Simion 1. Nitului, Vurpăr Tomus N. Vasile „ Borghina loan „ Serghia Tomi I. Iancului » Gâiduleţ NSrhita, Vale Oancea Constantin , loan Petru, Miercurea Micla Ioan, Bungard Bileşcu Aroi, Sibiu Cosma Gheorghe, Bogatul Român Laţcu Samovă, Sibiu Fruntaşi Hitenu Gheorghe, Sibiu (Bălţi) Basarb, Vuicu Nicolae, Sibiu Presacan Crişan, Armeni Bozan Nicolae I. Savin, Cunţa Popovici Dumitru, Sadu Soldaţi din oraşul Sibiu Mitei Nicolae Popi Ioan Pomeran bin Cindrea Vasilie Baciu Vasilie Ducan Vasilie Costea Petru Vladovici Mihail Bucur Arhim Futa Gigore Dragomir Nicolae Balteş Ilie Mărginean Alexandru Maier Constantin Caşplţean Anton Blaga Ioan Feteşean Simion Cotpodeanu Mihail Urda Vasilie Preda loan Mihai Pavel Bude Gheorghe Nonu Ioan Stoia S. Savu Seuchea Gheorghe Popa Petru Mihu Efrem Sibişan Savu Suciu Nicolae Avrig Comin Constantin Tatu Augustin Oprişan Nicolae Luci Andreia Chiaina Vasile Gafton Constantin Marcu Gheorghe Grincea Irimia Coman Simion Urzică Gheorghe Bădilă Gheorghe Berghia Teodor Gheorma Mihail Suha loan Bădilă loan Clalmaciu Nicolae Zaharie loan David Andrei Gafton basion Ghiorma Vasilie Ghiorma loan Maican Gheorghe Sermenea Dumitru Jugărean loan Tămășel Alexandru Alămar Bârnea loan Moisin loan Topea Zaharie Creţu Nicolae Draşoveni loan Geieriu Liviu Raul Aurel Chemici Ilie Armeni Petru Pamfilie Miclea Niolae Cindra Vasia Muntean Milse Lunea Samoilă Ardeş loan I. Gheorghe loan Petru Iui Nicolae Neamţu Nicolae I. Moise Albu Nicolae Muntean Nicolae Neamţu loan I. Salomia Neamţu loan I. Ilie Dragomir Gheorghe Crizan Teodor Ganea Dimian Dragomir Vasilie Busul© loan 1. Nicolae Cjocar Vasile Presscan loan Bratu Vasile Namţu loan 1. Nicolae Grifobin Nicolae, Alţina Bucşa Iosif „ţuica loan , Apaldul de jos Preda Nicolae Topârcianu loan Beju Nicolae Drăgoiu Ilie Dagomir Nistor Givrilă Nicolae Dumitru Nicolae Topârcean Inelul Ion Ancuf® Boz Igna loan Păţim Toma Ojoiu Dumitru Crişan loan Suciu loan Crişan Gheorghe Grozav loan Boiţa Moldor Nise Leu Toma Albu loan II Leu Nicolae Albeni Vasile Coca Constantin Stoica Moise Măierean loan Şerban Iosif, Beceşti Morar Iosif „ Lungou lom „ Badi Nicolae Brad» Stoica Dumitru „ Cărpiniş Dârzu Vasile Presecan Vasilie Plrtea Nicolae Popa loan Savu Ilie Sofan Pantelimon Crăciun Iacob Bordem Teodor Stroe loan, Chirpăr Muntean Alexandru Chipăr, Oprişiu Petru, Cristian Ciorogaru Oprea , Anghel loan Popa Ilie „ Pascu loan , Nan loan, Cornăţel Marin ioan „ Oana Ştefan „ Micu Petru Mirofin loan Cunţa Turcan loan 1. Achim Bâscă Simion 1. Iosif Radu Dumitru 1. Miron Radu Zaharie. Silvestru Mărginean Dumitru 1. Gherasi® Mercurea loan Roşea Dumitru, Doştat Hăţăgan Ilie » Cristean Samoilă , David Miclaiu „ Voina Crăciun , Nastas* Petre Fofeldea Zămărai Toma, Popa Pavel .* Dragotă Petru Eloiu Sandu, Galeş Drăgan Longhin - Droc loan » Covaciu Nicolae „ Tâmpănariu N. Avram Galeş Marcu lacob Gura-râului Ştef loan Tifistin Savu Brad Nicolae Mania loan Goța Ioan Pampu Petru Pag. 3F