Cuvântul Poporului, 1936 (Anul 18, nr. 1-31)

1936-01-05 / nr. 1

Pag. 4 normalizarea şi propăşirea economică, decât de stabilitatea legală, rămasă după cum s-a văzut, o simplă ficţiune. Pentru asigurarea acestei stabilităţi reale, politica de scont a Băncii Naţionale va fi îndrumată spre echilibrul constant între nevoile de plăţi şi cantitatea de monetă în circulaţie pe piaţă. Creditul va fi stabilit şi înlesnit, mai ales pentru nevoile agriculturii, cu toate ramurile ei, spre a pune la dispoziţia agricultorilor bani cu dobândă foarte redusă, prin creierea unei mari instituţii de credit special. Bugetul va păstra necontenit un raport normal între cheltuielile publice şi venitul naţional, asigurând pe de o parte un perfect echilibru financiar, iar pe de alta o uşurare pentru viaţa economică. Funcţiile statului, politice, administrative şi economice vor fi raţionalizate reducând mult pe cele politice, simplificând pe cele administrative şi desvoltând pe cele economice, pentru întărirea Statului Naţional şi a potenţialului său economic. IN ORDINEA POLITICEI EXTERNE Politica noastră externă, având drept grije de căpetenie apărarea fiinţei Statului, menţinând principiul intangibilităţii graniţelor României şi creind în acest sens un sistem de alianţe, va urmări legături de amiciţie cu ţările care vor asigura refacerea economică a Statului Român prin plasarea produselor româneşti. Vrem înarmarea grabnică a ţării. CONDUCEREA Partidul naţional-creştin va fi condus de d. A. C. Cuza, ca preşedinte suprem, şi de d. Octavian Goga, ca preşedinte. Preşedintele suprem, d. A. C. Cuza, are răspunderea păstrării directivelor generale ale partidului, conform programului stabilit. Preşedintele suprem va prezida de drept congresele partidului, întrunirile partidului şi şedinţele organelor centrale de conducere ale partidului. Orice hotărîri interesând acţiunea partidului se vor lua de comun acord între d-nii A. C. Cuza şi Octavian Goga. De comun acord asemenea se vor hotărî atât primirile în partid cât şi excluderile. Preşedintele, d. Octavian Goga va avea calitatea să reprezinte partidul naţional-creştin în raporturile directe cu Coroana, membrii Corpului diplomatic şi şefii celorlalte partide, ţinând la curent pe preşedintele suprem d. A. C. Cuza cu iniţiativele şi rezultatul întrevederilor, urmând ca deriziunile să le ia de comun acord. Tot astfel, preşedintele d. Octavian Goga va păstra legătura activă cu organizaţiile judeţene ale partidului pentru rezolvarea tuturor chestiunilor curente. REORGANIZAREA L. A. N. C. şi partidul naţionalagrar se contopesc într-o singură organizaţie politică cu numele de Partidul Naţional-Creştin, pe baza programului cuprins în acest act de constituire. • Organizaţia tineretului Partidului Naţional-Creştin se va numi L. A. N. C. (Liga apărării naţionale Creştine), iar membrii ei se vor numi „lăncieri“ păstrând drapelele actuale şi avândconducerea d-lui Nichifor Calinic. Secretariatul general, ale cărui atribuţii se vor specifica aparte, va fi încredinţat d-lui Stan Ghiţescu, actualul secretar general al Partidului Naţional Agrar şi d-lui Gh. A. Cuza actualul secretar general al L.A.N.C. O comisiune mixtă ad referendum compusă din 6 membrii, va hotărî asupra conducerii judeţelor şi va elabora statutul Partidului Naţional- Creştin, determinând organele de conducere şi atribuţiile lor. Nu pot fi membri ai „Partidului Naţional-Creştin “, decât acei care nu aparţin nici unei societăţi secrete. Semnul electoral al partidului Naţional-Creştin va fi linia culcată, drum drept mtammmmmma Chemând asupra noastră binecuvântarea Proniei Cereşti, care vede »«strămutată hotărîre a sufletelor ca şi «urâţenia mâinilor noastre, conştienţi de marea răspundere ce luăm,, ne legăm să luptam prin toate mijloacele compatibile cu căile onoarei pentru izbânda acestui program de guvernare a ţării, formulat de noi după o dreaptă şi chibzuită cumpănire a necesităţilor naţionale, în temeiul unor convingeri care ne-au călăuzit o viaţă întreagă. A. C. CUZA OCTAVIAN GOGA Actul de constituire a Partidului Naţional-Creştin semnat de cei doi preşedinţi, — domnnii A. C. Cuza şi Octavian Goga — în ziua de 14 iulie 1935 la Iaşi a fost întărit prin următorul jurământ solemn rostit în sfânta Mitropolie din capitala Moldovei : „Ridicându mi cu smerenie cugetul către Dumnezeu, şi cu credinţă în Hristos, în Rege şi în Naţiune, jur în faţa altarului că voiu păstra şi îndeplini în toată întregimea literei şi spiritului său programul cuprins în Actul de Constituire al Partidului Naţional Creştin, înfiinţat de noi astăzi pentru realizarea idealului naţional românesc : România a Românilor. Jur! Aşa să-mi ajute Dumnezeu, Amin ! Al. CUZA Preşedintele suprem OCTAVIAN GOGA Preşedintele Partidului Naţional Creştin „CUVÂNTUL POPORULUI» Să curăţim omizile Cum cureţâ plugarul holda De buruieni şi polomizi iar grădinarul cu drag pomii Ii curăţă de vâsc şi omizi, Aşa eşti tu chemat române De vreai ca neam să mai trăeşti Să cureţi ţara de perciunii Şi de păduchii jidoveşti. TOMA FULGER Din Slimnic. In aceasta comună fruntaşă s’a hotărât în anul 1634 ca în locul unor taxe comunale cari s’au ridicat la aproape 700.000 tei să se facă de către locuitori prestaţie în natură cu carele şi mâinile. In acest scop s’a ales ca teren de muncă cel mai rău drum, care trecea prin inima românilor S'a lucrat mult, dar fără sistem. Ca mănăstirea lui Manole, ce se dădea azi se dărma peste noapte Nici un plan serios, nici un sfat dat de un inginer. S’a lucrat la întâmplare. Lucru de slujbă şi de mântuială. Ţine cât îl faci. Fondul s a stirs, şi drumul e tot cel de acum doi ani noroios şi vai de lume. Prefectul judeţului a projus piatră în acest scop, dar ca de obiceiu promisiunea piatră s'a făcut. Primarul, om care se îngrijeşte să-şi întindă gospodăria sa, ce pasă că comuna dă înapoi. Nu l l-au vrut şi nui vreau oamenii ca Primar, dece să se intereseze de binele lor. Ajuns Primar prin meşteşug politic murdar el slujeşte ca slugă a Prefectului şi nu al satului Poporul s’a bucurat cât va avea măcar drumul drum. Ce să faci, a ieşit prost. „Unde nu i cap vai de picioare“. Domnul advocat D. I. Herţia şî-a mutat biroul în Sibiu str. Tribunei Nr. 1. ŞTIRI Tuturor cetitorilor acestui ziar le urăm un nou fericit. Le mai urăm să vadă în această ţară dusă la biruință dreptatea românească şi isbânda lui prin luptă dreaptă. Le urăm să vadă înfăptuită lozinca sfântă a poporului băştinaş: „România a Românilor*. Consfătuirea naţional creştină din Cluj Luni 30 Dec. 1935 s'au întrunit în localitate deputaţii şi preşedinţii organizaţiilor naţional creştine din Ardeal. Consfătuirea s'a ţinut sub preşedinţia dlui prof. univ. Ion Lupaş Au luat parte: deputaţii Aurel Baciu Trg.-Mureş şi Leon Scridon Bistriţa, preşedinţii de organizaţii Sebastian Bornemisa Cluj, Zaharia Muntean Alba Iulia, Prof. Siviu Dragomir Hunedoara, Cornel Pop, E. Sava, V Şuiaga şi D. I. Herţia. S a hotărât ca la alegerile parţiale din Hunedoara, din partea partidului naţional creştin să se depună candidatura dlui prof. univ. Silviu Dragomir preşedintele organizaţiei naţionalcreştine din acel judeţ. S-a mai hotărât să se c£ară concursul tuturor organizaţiilor naţional creştine din Ardeal, pentru campania electorală din Hunedoara, care promite a se desfăşura cu foarte multeşanse, înscrieri în partidul naţional creştin. Grupat de tineri, demisionaţi In Iulie 1935 din partidul Liberal, compus din Dnii Dr. Dionisie Mihu, Preot loan Bânda, Dr. Ovidiu Ioan, Dr. loan Maftei, Constantin Veştemean proprietar şi Ion Tata învăţător, au trecut în bloc In partidul Naionel Creştin de sub conducerea marilor români Dnii A- C. Cuza şi Octavian Goga. In ce priveşte D 1 deputat Ilie Floaşiu, a trecut pe băncile blocului parlamentar naţional încă din 17 Dec. 1935. D-Sa va demisiona din Parlarment şi va fi încredinţat de dnii Goga şi Lupaş cu organizarea partidului Naţional-Creştin în judeţul Sibiu. Aceşti tineri toţi fii ai judeţului Sibiu şi cu rădăcini adânci in masele ţărăneşti şi-au păstrat cu tărie şi demnitate integritatea de la ruptura liberală din August 1934. Drumul trasat de marii apostoli ai ideii naţionale Dnii A. C. Cuza şi Octavian Goga le-a dictat în mod imperios să se pună în serviciul sufletului românesc cu trup şi suflet. Au întret cu tot entuziasmul tinereţii lor. Au întrat sub steagul profetului naţional din Răşinari . Octavian Goga şi sub conducerea vrednicului Profesor universitar din Cluj, D-l Dr. Ioan Lupaş fiul altui centru românesc,,, fiul Sălişlei. Care român din ţara aceasta nu cunoaşte aceste două leagăne româneşti, isvoare de energii şi virtuţi naţionale : Răşinarii şi Sălişlea. Dintr’o parte a răsărit poletul, scăpărător al deşteptării naţionale, iar de altfi parte istoricul recunoscut, care a scormonit isvoadele bătrâne ca hrană naţională pentru generaţiile ce vin. Evanghelia muncii lor şi crezul sfânt pe care îl propagă din cel mai înalt amvon românesc au pregătit această frumoasă şi pilduitoare contopire sufletească. O punere la punct. In ziarul mCurentulM din 4 Ian. 1936 a apărut o ştire care, pe lângă un lucru exact conţine o insinuare tendenţioasă. Este exact, precum arătăm mai sus, că prietenii politici ai dlui deputate Ilie Floaşiu s'au înscris în partidul naţional-creştin. Ţinem sâ asigurăm însă pe cei cari ar vrea să facă acreditat svonul, după care d. prof. I. Lupaş n va fi de azi înainte numai preşedinte de onoare al organizatei* — că şi-au greşit ţinta. Cunoaştem atât izvorul cât şi Menţiunea. D. prof. I. Lupaş va fi un preşedinte mai activ ca oricând şi nu ia trecut cuiva prin minte să incerce a văduvi organizaţia de inteteapta sa conducere. Nr..î Partidul Naţional-Creştin a deschis lupta pentru afirmarea politică a forţelor naţionaliste, participând in alegerile parţiale, cari vor avea loc în curând. La Suceava, pentru alegerea de senator, care se va ţine la 15 ianuarie, candidează marele român, şi neînduplecat apostol al ideii naţionale şi creştine, d. prof. A. C. CUZA, preşedintele suprem al partidului Naţional-Creştin. Pentru alegerile de deputaţi de la 2 Februarie , candidează: La Mehedinţi, d. OCTAVIAN GOGA, preşedintelepartidului Naţional Creştin, care prin activitatea sa de totdeauna în slujba ideii de unitate naţională şi de românism totalitar, oferă prilej bravilor români mehedinţeni să se manifeste în fruntea mişcării de redresare naţională. Şi la Hunedoara, d. Prof. universitar Silviu Dragomir, membru al Academiei Române, răspunzând spiritului de românism integral care s’a manifestat totdeauna cu demnitate în acest fruntaş ţinut al Ardealului. Candidaturile partidului Național Creștin poartă semnul: ■■■■■■ și au fost pretutindeni primite cu mari dovezi de simpatie.