Cuventul, mai 1927 (Anul 3, nr. 748-772)

1927-05-01 / nr. 748

Misiile vor fi majorate ----00&00---- '• . Ele vor fi calculate în lei aur. Situaţia pensionarilor statului a fost până acuma foarte critică. Toţi erau supuşi celor mai mari lipsuri şi privaţiuni. Ministerul de finanţe dându-şi seama de greaua lor situaţie a căutat să le amelioreze soarta. In consecinţă s’a dat dispoziţii ca direcţiunea generală a pensiilor să cerceteze situaţia fiecărui pensionar în paste. Astfel până acum s’au studiat dosar cu dosar şi pe ziua de 15 Mai toate lucrările respective vor fi terminate. După ce direcţia pensiilor îşi va termina lucrările acestea vor fi trimise Oficiului de studii de pe lângă subsecretariatul de stat al finanţelor pentru calcularea noului spor. In scop de a nu se mai continua cu nedreptăţile de până acum ale pensionarilor actuali, toţi pensionarii vor avea o pensie calculată în lei aur. Această pensie se va înmulţi cu un coeficient care va da pensia în lei hârtie. Pensia aur, se stabileşte după salariile ani din leli ale funcţiunilor ocupate de pensionari în momentul eşirei lor la pensie şi avute 5 sau 3 ani după cum au eşit la pensie conform legei din 1902 sau 1925. --------ooş&oo------- INFORMATIUNI Abonamente la „Cuvântul1* XEI 700 pe an 350 „ 6 luni „ 200 „ 3 „ Pentru Banei, instituţiuni şi Admi*nistraţii Publice, 1Q00 anuaL Pentru străinătate, un an 1700, 6 luni 850, a lunt 500. Abonamentele incep la 1 şi 15 ale fiecărei luni Azî la orele 22.23, cu un tren special, a plecat din halta Gotroceni Regina Maria, însoţită de Principesa Ileana, mergând la Bazargic iar de acolo la Balcic. Azi la orele 19.50, cu trenul Simplon la care s-a ataşat un vagon regal, a plecat din gara de Nord, Principesa Elena, mergând la Caransebeş. «Cuvântul!» va publica sub titlul «degradarea universităţilor ş■ primejdia ei», o serie de articole semnate de d-l prof. dan Rădulescu de la Universitatea din Cluj, în legătură cu criza învăţământului nostru superior. Asupra unora din însemnatele probleme ridicate de profesorul clujan, redacţia va reveni cu articole speciale de comentarii și precizări. D. C. Gongopol, directorul ziarului nostru, fiind plecat pentru câteva săptămâni în străinătate, rugăm ca toată corespondenţa care îi era adresată personal, dar care privea gazeta, să fie trimisă — până la întoarcerea d-sale — direct secretariatului de redacţie. Diplomatice L’Indépendance roumaine crede a şti că numirea Prinţului Dem. Chika în locul d-lui M. Lahovary, ministrul României la Roma, este ca şi fapt împlinit. Politice D. M. Manoilescu subsecretar de stat al tezaurului, va sosi Duminecă în Capitală venind din Viena. D. Dimitrie D. Tănăsescu a fost ales secretar general al partidului naţional-ţărănesc din Capitală. Administrative D. Alexandru Fălcoianu, directorul general al «Monitorului Oficial» şi Imprimeriilor Statului, a fost delegat a îndeplini funcţiunea de secretar general al ministerului de interne, cu începere dela 29 Aprilie 1927, în absenţa dela post a d-lui secretar general Nicolae G. Muzicescu plecat în concediu. D. docent dr. Gh. Banu, secretar general al ministerului Sănătăţii a fost autorizat să rezolve şi semneze în numele ministrului toate lucrările administraţiei centrale a ministerului, ale direcţiunilor generale, direcţiunilor şi serviciilor centrale şi exterioare dependinţe, a face numirile, transferările, înaintările şi revocările personalului, conform legilor, a aproba şi lichida cheltuelile şi a semna ordonanţele de plată în limitele creditelor acordate prin buget sau prin diferite legi speciale, conform dispoziţiunilor legii asupra contabilităţiiii publice. Financiare In «Monitorul Oficial» de ori s’a promulgat legea timbrului şi a impozitului pe acte şi fapte juridice. Erd. general Averescu a semnat decizia de punere în aplicare a legei timbrului şi a cifrei de afaceri. Azi deciziile vor apare în «Monitorul Oocial», iar pe ziua de 1 Mai ambele legi vor intra în vigoare. Muncitoreşti Biroul internaţional al muncii a redactat un proect de conventie şi un altul de recomandare relativ la principiile generale de asigurări in cazuri de boală. Aceste proecte au fost trimise tuturor statelor care au aderat la această organizaţie şi ele vor veni în discuţia conferinţei internaţionale a muncii ce se va întruni la Geneva la 25 Mai ori. Căminul ucenieilor de arte grafice din Capitală va fi inaugurat în cursul lunei Mai. Viticole Direcţia generală a viticulturei din ministerul de domenii a întocmit o statistică privitoare la toate cantităţile de viţe altoite şi americane nealtoite cari ne-au sosit în ţară prin import din Franţa, Algeria şi Bulgaria. Din cifrele întocmite se constată că se face un mare import — lucru care trebue să îngrijoreze pe pepinieriştii români. In legătură cu cele de mai sus, ministerul atrage atenţia pepiaieriştilor cari au instalaţiuni importante şi producţii mari să-şi organizeze mai bine desfacerea pentru a putea face faţă concurenţei. Militare Având în vedere scopul urmărit de operaţiunea vizei carnetelor model III, ale ofiţerilor de rezervă, adică clarificarea situaţiei şi punerea la curent a tuturor ofiţerilor de rezervă cu obligaţiunile lor militare, ministerul de război (Marele Stat Major) pentru a veni în ajutorul acelora ce nu şi-au putut executa la timp această obligaţie, prelungeşte în acest an în mod excepţional până la 16 Mai crt. termenul în care ei pot prezenta la cercurile de recrutare carnetele modele pentru viză. Se atrage atenţia însă ca toţi acei cari nici în acest termen nu-şi vor îndeplini obligaţiunea de mai sus vor fi judecaţi conform art. 227 bis din codul justiţiei militare şi pedepsiţi cu închisoare de la 15 zile la 2 luni. Diverse Tariful vamal prevede ca pentru sulful întrebuinţat la stropitul viilor să se perceapă o taxă de 2 lei de sac. Cum pentru saci tariful prevede o taxă de 60 de lei de bucată, urmează ca şi pentru sacii cu cari se aduce sulful să se perceapă taxa de 60 lei, întrucât aceşti saci prin întrebuinţarea lor sunt arşi de sulf ar urma să se plătească o taxă vamală care ar face imposibil importul acestui articol. De aceia ministerul de finanţe a hotărît ca chestiunea să fie adusă în discuţia comisiunei de experţi. D. George Pleşoianu, secretarul general al ministerului muncii fiind suferind, audienţele la d-sa au fost suspendate până în cursul săptamânei viitoare. Pentru ofiţerii de rezervă şi din retragere, proveniţi din activitate de servciu sunt rezervate camere la toate Sanatoriile militare (Techirghiol, Băile Cierculane, Govora şi Olăneşti) in lunile Mai, Iunie şi Septembrie, lunile Iulie şi August fiind rezervate pentru ofiţerii activi. Ministerul de domenii a amenajat in parcul Carol la pavilionul băncei «Murmorosch Blank», un muzeu de vânătoare unde vor fi expuse frumoase exemplare de animale şi păsări cari se vânează în România. D. Comârzan, directorul general al vânătoarei, a întocmit planul Întreg al acestui muzeu. La Chişinău s-a deschis, pe ziua de 28 Aprilie, o expoziţie de păsări. Expoziţia va rămâne deschisă până la 3 Mai. Ministerul de domenii va distribui premii bunilor crescători. Mâine la orele 11 dim. va avea loc la biserica Sf. Constantin din Capitalii, împărţirea ajutoarelor la săracii din parohie, de către comitetul parohial şi epitropesc. Cu această ocazie pr. paroh Celuş Grigoriu va vorbi despre «îndoeli şi necredinţă», iar d-nii Mihail Berceanu, dr .Ştefan Anastasiu şi colonel Rădulescu vor vorbi despre «mila creştină», în acelaş timp se va face şi trecerea la ortodoxie a d-nei Sofia Tirilea, de confesie greco-catolică (unită). Duminică 1 Mai a. c. orele 10.30 dimineaţa se va face inaugurarea oficială a Centralei Telefonice Automate, din Bulevardul Dacia. 45. Organizaţiile comerciale unite ţin, mâine Duminică 1 Mai ora 10 dim, un mare meeting festiv la «Dacia». ... I . ■— ----poţicoa-------- Bursa Londra 770 I pl ii Zurich 329 18 WigParis 1615 Tendinţa calmă după amiază. Devizele cotează la cursuri uşor inferioare celor de dimineaţă. Paris 662 Belgia 23.45 Elveţia 32.35 Londra 817 A Italia 405 New-York 1684 Praga 497 Viena 23.60 Berlin 40.15 BURSA DIN PARIS Bucureşti 1615 Londra 12402 New-York 2553 Germania 60525 Italia 13625 Praga 75075 Elveția 491 Olanda 102175 BURSA DIN ZURICH București 329 Londra 2525 5/8 Paris 20364 Milano 2770 Praga 1549 Budapesta 8062% Belgrad 913% Viena 7317% BURSA DIN LONDRA București 770 New-York 485 27/37 Paris 12402 Bruxelles 3493% Italia 9120 Elveţia 25251/8 Olanda 1214 Praga 164 Germania 2049 Viena 3450 Budapesta 2785 Belgrad 276 BURSA DE ACŢIUNI Bancare ferme. Petrolifere fără mişcare. Rentele ferme. Banca Naţională opt. 5900 Banca Naţională pui 5400/25 Banca Blank 1085 Banca Românească 675 Banca de Scont 335 Banca Minelor 610 Soc. Steaua Rom. 2125 Soc. Astra Rom. 4000—4050 Soc. Speranța op. 1400 Soc. Petrol-Block 390/95 Soc. I. R. D. P. opt. 810/15 Soc. I. R. D. P. III vărs.maxceyc Soc. Concordia 1400 Soc. Cr. Minier opt. 2025/30 Soc. Sirius 1375/400 Soc. Reşiţa 525/30 Soc. Mica 540/45 Soc. Renta Improp. 51—51% ----------de-5K-ao--------- Ocolul României cu automobilul Trei tineri ofiţeri, sub auspiciul automobilului club şi-a propus să bată recordul de viteză cu automobilul făcând ocolul României. Etapele propuse şi fixate de acord cu automobil club au fost: Bucureşti, Iaşi, Cernăuţi, Bistriţa Năsăud, Dej, Sighetul Marmaţiei, Timişoara, Severin, Craiova, Bucureşti. In toate aceste puncte au fost fixate posturi de control. Lungimea totală a acestui parcurs este de 2680 km. Recordul stabilit. — Dificultăţile Recordul stabilit de d-nii sub lt. Miclescu şi locot. Stănculescu şi Borcescu în medie generală e de 4,1 klm. «Am fi ameliorat mult acest record — spun d-nii Miclescu şi Stănculescu — dacă din cele 60 ore de mers nu am fi avut 29 ore de ploi continue. De la Bacău până la Timişoara ploia a fost torenţială». Raidul a început Luni dimineaţa şi a continuat iară alt popas decât cel necesar aprovizionării pentru răstimpul de 60 ore. Greutăţile prin cari au trecut tinerii noştri ofiţeri, fără să-i determine să părăsească cursa dovedeşte că au reale calităţi de rezistenţă, tocmai ceea ce se cere unui militar. --------poiKoo------- Acord germano-italian de colaborare în Orient! Berlin, 29. (Rador). — «Vossische Zeitung» asigură că în întrevederea de la Livorno, d-nii Chamberlain și Mussolini ar fi semnat un acord precis de colaborare în Orient și Mediterana, acord prin care s’ar fi recunoscut aspiraţiunile italiene în Balcani şi s’ar fi prevăzut ca flotele engleză şi italiană să se înţeleagă asupra rolurilor respective în cazul unui conflict. --------ppVSoa------- Beneficiul industriei materiilor colorante din Germania Berlin, 29 (Rador). — «I. G. Farbenindustrie», trustul fabricilor de materii colorante şi chimice din Germania a realizat pe exerciţiul expirat un beneficiu net de aproape 69 milioane mărci. Se va distribui acționarilor un dividend de 10 la sută. CUVÂNTUL oojfcoo---Comunicaţii liiiiil iii ii Ms va jina o aln 11 st lit i He lin Meii Luni 2 Mai urmează să se judece, la Paris, de către tribunalul mixt, un proces intentat statului român de şeapte societăţi de căi ferate particulare din Ardeal. Acest proces este provocat de faptul că acţiunile numitelor societăţi se găseau în posesiunea unor supuşi germani şi ca atare, corespunzând unor bunuri şi interese ale României, trebuiau să revie statului român. Implicit deci societăţile deveneau româneşti. Statul român pentru apărarea drepturilor sale, a cerut tribunalelor din ţară să anuleze drepturile acţionarilor, în conformitate cu tratatul de pace, şi să fie el substituit. Cele şapte societăţi interpretând că această măsură ar însemna o lichidare a lor, a cerut tribunalului de la Paris luarea de măsuri conservatoare. Evident că consiliile de administraţie ale societăţilor reclamante lucrând împotriva statului român, care de fapt în baza hotărirei tribunalelor noastre este de drept dententorul acestor acţiuni, lucrează impotriva însăşi a acţionarilor lor. Cererile interesate de la noi din ţară sunt încredinţate că Tribunalul de la Paris nu va admite aceste măsuri conservatoare, dat fiind că documentarea românească se bazează pe condiţiunile arătate mai sus. Interesele României, vor fi apărate în faţa instanţei de la Paris de d. Dem. Moldovanu, consilier juridic al ministerului de comunicații. Tariful combinat IML şi N. F. R. După cum am mai anunţat, cu începere de la 15 Mai 1927 intră în vigoare tariful general combinat efr. şi N. F. R. Cu taxe directe de la sau la anumite staţiuni efr., sau de la agenţiile N. F. R. din porturile române dunărene, cu privire între Sulina, Vâlcov şi T.Severin inclusiv, deservite de vapoarele N. F. R. In traficul fluvial combinat se vor primi spre expediere numai mărfuri de mică iuţeală de clase, luându-se de bază clasificarea tarifului local de mărfuri ctr., valabil de la 15 Septembrie 1926. Mărfuri de mare iuţeală şi de mică iuţeală de tarife speciale nu se vor primi în trafic fluvial combinat. , . Mărfuri ce se vor preda în acest trafic urmează să fie împachetate şi să nu depăşească greutatea de 500 kgr. de care fie izolat, fie formând vagoane complecte. Deburse şi ramburse nu se vor primi în acest trafic. — -“OOîJţOO--- Cum sunt nesocotite interesele românilor şi cum sunt susţinute cele ale streinilor Cernăuţi, 29. — Astăzi la ora 9 seara în sala Armoniei s’a ţinut o întrunire de protestare la care au luat parte câteva mii de români. A prezidat d. Călin. Luând cuvântul d. dr. Gelescu, d-sa face un mic rezumat asupra celor petrecute pe chestiunea localurilor de prăvălii ale primăriei. Spune că în toamna anului 1926 s’a publicat un comunicat al primăriei Cernăuţi prin care se vestea că localurile rămân libere pe ziua de 1 Mai 1927. Licitaţia a avut loc în ziua de 24 Martie pentru închirierea acestor localuri. Au reuşit ofertanţi români şi creştini. Delegaţia permanentă îcasă contrar terii a decis anularea licitaţiei şi menţinerea vechilor chiriaşi evrei cari oferiseră chirii mult mai mici ca românii. Consilierul comunal român Taratul a susţinut interesele chiriaşilor evrei. Vestejeşte această atitudine antiromânească. In urma acestui fapt românii din Cernăuţi au întreprins t aţiune energică adresându-se telegrafic d-lui ministru de interne. Nerezistând acţiunii românilor delegaţia permanentă a revenit asupra deciziei luate hotărând ca vechii chiriaşi şi români numai până la 1 Noembrie. Ultima hotărâre a primăriei a fost luată în urma protestului evreilor. In faţa acestui fapt românii s’au solidarizat şi mâine dimineaţă d-sa se va prezenta la primărie cu o delegaţie de 60 români cu o moţiune cerând ca consiliul să intre în legalitate. Tot mâine la ora 10 se va trimite o telegramă de protest ministrului de interne. -00-00- In preajma deschiderei conferinţei economice Documentele preparate de soc. Naţiunilor Londra, 29 (Rador). — Documentele preparate de către Soc. Naţiunilor pentru conferinţa internaţională economică, care se deschide Miercuri viitoare la Geneva, cuprind o serie de subiecte în care problemele situaţiei economice mondiale sunt studiate din punctele de vedere ale diferitelor ţări. Darea de seamă a delegatului britanic, precizează că economia naţională britanică este legată în mod strict de progresele comerţului internaţional. Economia britanică depinde mai mult decât oricare alt mare stat de export, treizeci la sută din produsele sale fiind exportate, anual înainte de război. Acest quantum reprezentând 13 la sută din exportul total mondial. Cu toate că multe forme de obstrucţie din produse de la război încoace, ca: prohibiţiuni şi licenţe, au fost îndepărtate, rămân totuşi numeroase piedici foarte serioase cari se pun în calea comerţului. Comerţul internaţional continuă a fi împiedecat de tarifele cari în Europa şi în alte puncte sunt mai urcate acum decât înainte de război, aceste măsuri complicând situația, ele trebuesc modificate. ■-------ec-teot—----- ESSfijZ Y1TE ALTOITE furnizează mai avantagios ca ori şi cine (pe linia Teluţ Cluj) dacă doriţi a cumpăra MOBILE de lemn, fer şi bronz PIANE Rosendorfer, Stingi, wîrt şi Producţia genossenschaft de primă calitate, să nu vă pară rău de un drum la târgu Mureş şi căutat* Szekely & Beti Fabrica de Mobile Ardeleană S. A. Uzinele de Fier şi Domeniile din Reşiţa S. A. Avem onoare a aduce la cunoştinţa d-lor acţionari că plata dividendului pe anul 1926 dela acţiunile Societăţii noastre se va face începând dela 2 Mai 1927 la ghişeele Băncilor următoare : La BUCUREŞTI, Banca de Credit Român, Banca Generală a Ţării Româneşti, Banca Marmorosch, Blank & Co., Banca Românească. La SIBIU: «Albina», Institut de Credit şi Economii. La CLUJ : Banca Agrară S. A. Privilegiată. La TIMIŞOARA: Banca Timişoarei şi Soc. Comercială pe Acţiuni. La VIENA: Societatea Generală de Credit Funciar al Austriei. La LONDRA: Banca Glyn, Mills & Co. Ltd. Dividendul pe anul 1926 fiind fixat la lei 60 de acţiune, cupoanele acţiunilor definitive se vor plăti după reducerea impozitului şi taxelor de timbru pe dividend, cu lei 50.50. Nu se vor achita decât cupoanele acţiunilor definitive purtând No. 3. CONSILIUL DE ADMINISTRAŢIE _ ___00-_00----- MINISTERUL JUSTIŢIEI Comisiunea de Naturalizări Conform art. 23 din legea privitoare la dobândirea şi pierderea naţiolităţii române, se publică următoarea cerere de naturalizare, spre ştiinţa acelora cari ar voi să facă vreo întâmpinare, potrivit dispoziţiunilor art. 23 din zisa lege. Domnule Preşedinte, Subsemnatul Moses Lachs, supus polon, născut la 8 Septembrie 1887 în comuna (Polonia) stabilit în ţară de 37 ani, cu domiciliul actual în Bucureşti strada Lăzureanu No. 66 vă rog să binevoiţi a-mi acorda cetăţenia română în conformitate cu dispoziţiunile legii pentru naturalizare şi pe baza actelor specificate mai jos. Intrucât am funcţionat ca institutor în învăţământul particular timp de 6 ani, unde am adus reale foloase, vă rog respectuos să binevoiţi a-mi acorda dispensa de sta- diu. ] Alătur următoarele acte : 1) Actul de naştere tradus şi legalizat de Ministerul de Externe sub No. 1044/926. 2) Declaraţia de renunţare la supuşenia străină autentificată de tribunalul notarial Ilfov sub No. 4353/926. 3) Certificat de bună purtare eliberat de Primăria comunei Frumuşica — Botoşani sub No. 81/910. 4) Certificat de bună purtare eliberat de Prefectura Poliţiei Capitalei sub No. 31852/926. 5) Adresa cu No. 45834 din 8 Iulie 1911 a Direcţiunea învăţământului particular din Ministerul Instrucţiunii. Primiţi vă rog, Domnule Preşedinte, asigurarea osebitei mele consideraţiuni. Moses Lachs Str. Lăzureanu 66 O invalidare Chişinău, 29. — Din cauză de diferite viţii de formă făcute cu prilejul alegerii d-lui Babici ca vicepreşedinte al consiliului Camerei de comerţ din Chişinău, ministerul de industrie şi comerţ a invalidat alegerea. ——-—eo-.;--ao--------- l'iHKCUUteiUfte Tablouri splendide, — Ficiori cunoscuţi, Expoziţie permanentă, colecţie bogată. Vând cu preţuri excepţional de eftine. Vizibil zilnic numai între 2—4. Duminica şi sărbători toată ziua. STRADA TURTURELE 3, prin Labirint, Tramvaiul electric 16 (staţia Tabacu). , MINISTERUL JUSTIŢIEI Comisiunea de naturalizări Conform art. 23 din legea privitoare la dobândirea şi pierderea naţionalităţii române, se publică următoarea cerere de naturalizare, spre ştiinţa acelora cari ar voi să facă vreo întâmpinare, potrivit dispoziţiunilor art. 23 din zisa lege: Domnule ministru, Subsemnatul Antoniu Wiener, domiciliat în Timişoara str. 3 Crai No. 9, voind a mă stabili definitiv în această ţară, vă rog să binevoiți a-mi aproba cetățenia română. Cu respect, Antoniu Wiener. Domnule ministru, Subsemnatul Bernhard Recht, funcţionar technic din Timişoara III str. Ciprian Porumbescu 68, cu onoare vă rog să binevoiţi a-mi aproba cetăţenia română, voind a mă stabili definitiv în România. Cu toată stima, Bernhard Recht Domnule Preşedinte, Subsemnatul Kole (Nicolae) S. Juca, comerc, domiciliat în comuna Dudeşti Cioplea, judeţul Ilfov, pe motivul că doresc a rămâne pentru toată viaţa în aceiaşi ţară unde locuesc de mic, vă rog să binevoiţi a-mi acorda naturalizarea. Alătur actele de care mă servesc. Cu stimă, KOLE (NICOLAE) SOFCA Alte congrese la Chişinău Congresul Cametor de comerţ şi de agricultură Chişinău, 29. — In zilele de 21, 22 şi 23 Mai va avea loc congresul anual al Uniunii Camerelor de Comerţ din ţară. In aceleaşi zile va avea loc, tot în Chişinău, congresul Uniunii Camerelor de agricultură. In vederea pregătirii primului congres zilele acestea va avea loc o şedință specială la Camera de comerț din localitate pentru a se lua măsuri de găzduire.