Cuventul, decembrie 1930 (Anul 6, nr. 2017-2045)

1930-12-01 / nr. 2017

OGLINDA Ului Mare revistă săptăm finală ilustrată de actualitate, apare în fiecare JOI 24 PAGINI LEI 8 I HildomnUmrisor, OFIŢERI, MEDICI, AVOCAŢI toţi amatorii de cărţi bune TOATE BIBLIOTECILE PUBLICE şi Particulare treime sa citească neapărat FENOMENALUL ROMAN ISTORIC de marele scriitor german EMIL LUDWIG în tălmăcirea desăvârşită a d-lui EMAN. CERBU Această carte fără seamăn şi fără precedent nu trebue să lipsească din nici o bibliotecă ! Se găseşte la toate librăriile şi la Editura „EMINESCU“ S. A. Bucureşti, Str. Parlamentului 2. înştiinţare Dar ce adânc omenească înţelegere pune în absolvirea celor ce greşesc! Cu câtă delicateţă, — ai impresia — că face şi pe cel mai recalcitrant cititor, să se îmblânzească în faţa suferinţelor emoţionantei Madeleine, femeia care îşi răscumpără din greu păcatul. Cartea e frumos tradusa de d-na Otilia Ghibu. Fraza elegantă a romancierului francez sună şi pe româneşte ... . ,„ ca în limba lui Moliére, traducătoarea din ţaţă sunt obligate a remite boc, fiind ea însăşi o fină mânuitoare a An. rom. «Orient Radio (Rador)» condeiului, cu începere dela 1 Decembrie 1930, toate publicaţiunile lor, destinate a fi înserate cu plată în ziare şi reviste. Orice publicaţiune se va trimete cu indicaţia precisă a ziarului sau ziarelor în care se doreşte publicarea. Publicaţiunile pentru ziarele din Capitală vor fi trimese direct Centralei Societăţii pe adresa «Orient Radio (Rador)» S. A. R., Bucureşti, strada Matei Millo No. 10, iar publicaţiile pentru ziarele din provincie vor fi remise reprezentanţilor locali ai Societăţii. «Orient Radio (Rador) S. A.R. Bukarester Tageblatt Singurul cotidian în limba germană din Bucureşti, Vechiul Regat şi Basarabia. Foarte răspândit. Redacţia şi Administraţia strada Sărindar 14. Telefon 374/23. In conformitate cu jurnalul Consiliului de Miniştri No. 1709 publicat în Monitorul Oficial No. 223 din 30 Noembrie 1930, toate autorităţile Groaznicul incendiu din corn. Lărguţa (Cahul) CHIŞINĂU, 29. — Autorităţile locale au fost anunţate că un groaznic incendiu s’a declarat în comuna Lărguţa din judeţul Cahul. -------COXOO-—— rate învăpăiatele efervescenţe sonore şi toridele efuziuni de patos desprinse din coardele violinei, sau adâncimea de genune, mistică şi amplă concentrată în clapele clavirului. A judeca asemenea producţiuni muzicale, cu terminologia consacrată a abecedarului interpretării, ar însemna a impieta asupra însăşi a ceia ce este mai autentică valoare în tot ce a fost realizat şi a ne smulge prea grabnic din înalta regiune de emoţii curate, de muzică pură, de fericitoare extază estetică, prilejuită de cei doi vrăjitori ai artei sonorilor. In aceste momente, când lumea bucureşteanăă trăia sub admiraţia tulburătoarelor emanaţiuni de voinţă artistică probate de violonistul Millstein şi sub uluitoarele sugestii pe care i le provoca îngemănarea ideală Thibaud—Cortot, două renumite nume româneşti de peste munţi peregrinau prin meleagurile noastre. Aceşti artişti ne socotiau doritori, bucuroşi de ospeţia lor. Ana Voileanu-Nicoara, pianistă de bogate resurse, profesoară la Conservatorul de muzică din Cluj, şi George Pavel, profesor de violină la Conservatorul de muzică din Cernăuţi, dirijor cu reputaţia făcută peste graniţe, la Viena, au luat drumul Bucureştilor, nu pentru gânduri de afaceri. Când le-a venit în minte o asemenea întreprindere, numai calcule cu plusuri băneşti nu şi-au făcut cu minusuri, da. Şi astfel, ne surprinde concertul pianistei Ana Voileanu-Nicolă, între Millstein, Cassado, Tibaud, Cortot, iar ca culme, în aceiaş Joi seara are loc concertul simfonic al societăţii «Muzica», dirijat de George Pavel. Ei bine, la o asemenea concurenţă artiştii români nu pot rezista. Graţie hărniciei d-lui Simeon Niculescu, directorul societăţii «Muzica», George Pavel a avut norocul unui auditor destul de numeros care a aplaudat eforturile sale în dificila artă a şefiei de orchestră, apreciind rezultatele cu totul mulţumitoare pe care le-a putut obţine cu o orchestră de simpatici şi entusiaşti amatori, dar, în definiv, tot amatori. Ne pare rău că, inversându-se programul acestui simfonic, am sosit prea târziu de la concertul d-nei Voileanu, şi am pierdut prilejul de a asculta lucrarea lui Al. I. Zirra, poemul «Tândală şi Păcală». Şi mult am fi dorit s’o auzim ! Ne-am desprins, cu greu, ce e drept, de la Recitalul de piano al d-nei Voileanu. Pentru că din puţinele prilejuri de anul trecut, nu am putut învăţa să apreciem îndeajuns danurile de pianistă şi muziciană ale eminentei profesoare de la Cluj! Chiar din primele două numere ale programului său de nobilă ţinută muzicală, Bach (patru preludii şi fugile din «Wohltemperiertes Klavier») şi Beethoven (Sonata op. 110). Ana VollemnurNicolă vădeşte temeinicile sale preocupări de stil, profunda înţelegere a unei concepţii de interpretare muzicală adequată stilului, precum şi stăpânirea magistrală a resurselor de expresie pe care le poate oferi tastatura clavirului. Năvalnic temperament, şi mare forţă de exteriorizare, Ana Voileanu Nicoară impune în senina concertare clasică, şi entusiasmează în avalanşele de dramatice sbucniri de sentimente. G. Breazul Refugiaţi din Rusia CHISINAU, 29. — In apropiere de comuna Croncăni (jud. Cetatea Albă) au fost găsiţi, pe malul romănesc al Nistrului, trei indivizi cari erau în agonie. Supuşi unui tratament medical, aceştia au revenit la viaţă, declarând că sunt comercianţi refugiaţi din Odesa şi că au fugit din cauza mizeriei ce domneşte acolo, dar mai ales din cauza persecuţiilor la cari au fost supuşi de către agenţii sovietici. Ei trecuseră Nistrul cu o plută şi din cauza foamei şi-au pierdut conştiinţa. — CÂRTINOI „TALIONUL7’, roman de Victor Margueritte, în traducerea d-nei Otilia Ghibu. Editura „Eminescu” îşi îmbogăţeşte frumoasa colecţie de traduceri din literatura streină, cu încă o lucrare: „TALIONUL”, roman al strălucitului, şi la un moment dat atât de prigonitului Victor Margueritte. Romancierul francez pune aci problema veşnic dureroasă, — deoarece atât de omenească, — a dragostei vinovate: adulterul. De două ori mai tragic atunci când soţia cade sub această culpă grea. Fiindcă amorul femeii adultere poate aduce în căminul unui soţ iubitor şi neştiutor un copil, care nu-i al lui, dar pe care el îl iubeşte ca pe al său propriu. Problema pusă de Victor Margueritte în „TALIONUL”, e cea de mai sus. Luni 1 Decembrie reapare revista «Comentarii Politice», director Radu Budişteanu. 000X000----- Profesori definit rari Au fost numiţi cu titlu definitiv următorii profesori şi maeştri din cuprinsul directoratului VII Timişoara! D. Lazăr Boşculeţ, profesor la gimnaziul «Iosif Vulcan», din oraşul Arad, pentru specialitatea limba română principală curs inferior. D. Ion Penţia, profesor la liceul de băeţi «Traian Doda» din oraşul Orăştie, pentru specialitatea desemn şi caligrafie. D. Teodor Pop, profesor la liceul «Aurel Vlaicu» din oraşul Orăştie, pentru specialităţile matematici şi fizice, ambele principale. D. Coriolan Toma, prof. la liceul de băeţi «Traian Doda» din oraşul Caransebeş, pentru specialtăţile istoria principală şi geografia secundară. D. Damaschin Ioanovici, prof. la liceul de băeţi din oraşul Oradea, pentru specialităţile limba română principală şi limba germană secundară. D. Tiberiu Georgescu, profesor la gimnaziul Iosif Vulcan, din oraşul Arad, pentru specialităţile matematici şi fizica, ambele principale. D. Const. Chiraş, profesor la gimnaziul de băeţi din oraşul Reciţa, pentru specialităţile istoria, geografia, ambele principale. D-ra Cornelia Suciu, profesoară liceul de fete din oraşul Arad, pentru specialităţile matematici şi fizico-chimice, ambele principale, la cursul inferior de liceu. D-ra Cornela Popp, profesoară la gimnaziul de fete din oraşul Oradea, pentru specialităţile şi naturale principală, la cursul inferior de liceu. D-ra Adriana Savu, profesoară la liceul de fete «Iulia Haşdeu» din oraşul Lugoj, pentru specialităţile limba română, gimnastica, D-ra Livia Bujin, maestră la liceul Carmen Sylva din oraşul Timişoara, pentru specialităţile lucru de mână şi gospodărie (curs inferior). D-ra Tulia Bogdan, profesoară la liceul de fete din oraşul Arad, pentru specialităţile I, română principală curs inferior. D-na Litiţia Iacob, profesoară la gimnaziul de fete Despina D-na din oraşul Orăştie, pentru specialităţile matematici şi fizică, ambele princicipale (curs inferior). D-na Roza Lepsi, profesoară la gimnaziul de fete din oraşul Orăştie, pentru specialităţile română şi gimnastica (curs inferior). D-na Ştefania Lipovan, maestră la gimnaziul din oraşul Recita, pentru specialităţile caligrafie-desen. D-na Maria Mosora, profesoară la gimnaziul de fete din oraşul Orăştie, pentru specialităţile 1. română, principală şi 1. franceză secundară. D-ra Elena Scărlătescu, profesoară la şcoala normală de conducătoare din oraşul Beiuş, pentru specialităţile fizico-chimice principală-D-ra Ecaterina Piersiceanu, profesoară la liceul de fete Elena Ghi- ca «Birta» din Arad, pentru specialitatea fizico-chimice, pe ziua de 1 Aprilie 1930. Conferinţe de propagandă medicală Conferinţele cu scop de propagandă medicală pe care le organizează Casa centrală a asigurărilor sociale, au început joi la Casa anedicală centrală din stradela Lahovari No. 5. A luat parte d-nii dr. N. M. Demetrescu, secretarul general al ministerului muncii, director general Mişu Enescu, consilieri Sava, Olteanu, Popovici şi Călinescu, profesor dr. Jianu, directori Birman Bela, Poenaru-Căplescu, etc. D. profesor dr. Emil Gheorghiu a deschis conferinţa printr’un cuvânt introductiv insistând asupra importanţei propagandei în materie de medicină socială. D. profesor dr. Boenaru Căplescu a desvoltat, cu ajutorul proiecţiunilor, o conferinţă asupra progreselor chirurgiei în câmpul muncii . Conferinţa s’a terminat printr’o reuşită audiţie muzicală, după care au urmat declamaţii şi recitări de versuri spuse de d-ra Tantzi Denescu de la Teatrul Naţional. ...-" ooxioo ■■■■. CUVÂNTUL Curierul judiciar FRAUDELE DE LA SOCIETATEA GENERALA DE ASIGURĂRI Secţia II-a a tribunalului a respins opoziţiile făcute de Alexandru Kaiser şi Emilian Niculescu, condamnaţi de aceiaşi secţie la câte 2 ani închisoare pentru complicitatea lor la marile fraude săvârşite acum câţiva ani la societatea Generala de asigurări. ARESTAREA CRIMINALULUI DIN STRADA PRINCIPATELE UNITE D, jude consilier Niculescu Bolintin a emis orn mandat de arestare în contra lui Sebastian Rădulescu care în împrejurările cunoscute a ucis pe concubina sa Niculina Dumitrescu din Parcul Titus Constantinescu (strada Principatele Unite). In baza acestui mandat de arestare criminalul a fost ridicat de la spitalul în care fusese internat, întrucât după săvârşirea crimei încercase să se sinucidă prin tăierea arterelor, şi a fost trimis la Penitenciarul Văcăreşti, unde va fi ţinut încă câtva timp în infirmerie pentru desăvârşirea vindecărei rănilor sale. COLONELUL LIVIUS TEIUŞEANU A FOST ARESTAT Cabinetul VII de instrucţie a emis ern mandat de arestare în contra colonelului de rezervă Livius Teiuşeanu din strada Luterană No. 23, pentru vina de a fi răspândit o poezie prin care aducea ofense Majestăţei Sale Regelui şi altor membrii ai familiei Regale. ORDONANŢA DEFINITIVA D. jude prezident Papadopol a dat ori ordonanţă definitivă prin care trimite în stare de arest pe Victoria Marica, Anghel Păunescu şi Constantin Bărbuceanu care au înşelat pe soţii Leşteanu cu suma de 200.000 lei. Viorica Marica cu ajutorul celorlalţi 2 complici ai săi au făcut să creadă victimele că Viorica Marica ar fi proprietara unui teren din Parcul Bonaparte contractând chiar o hipotecă asupra acelui teren şi încasând suma de 200.000 lei. Pentru săvârşirea delictului excrocii s-au folosit de un act de identitate falsificat pe numele adevăratei proprietare a terenului, act pe care excrocii îl furaseră. Prin ordonanţa definitivă Maries este acuzată de fals şi uz de fals, iar ceilalţi 2 complici ai ei pentru excrocherie şi furt. VIOLATORI ARESTAŢI De prezident Boboc locţiitorul titularului cab. III de instrucţie a arestat ori seara pe şoferii Imbre Paul, Ion T. Niţă şi Breazu Mihai, cari în seara de 24 Noembrie au siluit pe fata Elena Zamfirescu de 17 ani, în autobuzul în care o duceau în comuna Militari unde victima locuieşte. DIVERSE D. procuror Stăncescu a deschis acţiune publică pentru abuz de încredere în contra comercianţilor Leo Brii şi Ferdinand Peretz din strada Smărdan No. 23, cami primind mărfuri în consignaţie de la o casă engleză şi-au însuşit valoarea lor. — Secţia II-a ţi înaltei Curţi de Casaţie a abţâmuit la 3 Decembrie pFOilUiţ&reii Ji“^p»rsului ministemlui de domenii în contra deciziei Curţii de apel din Braşov, care admisese acţiune în contencios administrativ şi dispusese reintegrarea d-lui inginer Ion Popescu Peva trecut din postul de inspector general în acel minister în cadrul auxiliar al ministerului de finanțe cu detașare la serviciul statistic. Conferinţe-comunicări Conferinţele ateneului «N. Iorgi»» Mâine, Luni ora 5 d. a. se va ţine la StudioulTeatrul Naţional (Piaţa Palatului Regal) a VIII-a conferinţă din ridul organizat de Ateneul «N. Iorga». D. prof. C. Rădulescu • Motru, va vorbi despre: Morala demnităţii, morala dictaturii: Omul colectiv. Vor mai da preţiosul concurs D-na Sorana Topa, Societara Teatrului Naţional, d-nii Ion Pillat şi Gh. Brăescu,membrii S. S. R Quartetul de coarde C. C. Nottara, A. Barbu, L. Mendelsohn şi G. Drăghici. Biletele la Agenţia Jean Feder. Membrii studenţi au intrarea liberă.  • Azi Duminică, orele 11 dimineaţa va avea loc în Aula Fundaţiei Carol I a 3-a prelegere publică din ciclul organizat pentru anul acesta de InstitutulSocial Român cu privire la «Federalizarea Statelor Europene în cadrul internaţionalismului constructiv. Va vorbi d. C. Argetoianu despreîncadrarea curentelor naţionaliste în Federaţia europeana. --------oooxooo---- -----oo=o Xo=oo—— Dela societatea de gynecologie Societatea de gynecologie din Bucureşti de sub preşidenţia d-lui prof. dr. C. Daniel, va ţine şedinţă în amfiteatrul Mare din spitalul Opletea, azi Duminecă, ora 10 jumătate a. m cu următoarele comunicări: Prof. Dr. C. Daniel şi Dr. I. Florian. — Injecţiuni intravenoase în cancerul inoperabil cu serul bolnavilor vindecaţi (prin operaţie şi raze). Notă preliminară. Prof. Dr. C. Angelescu şi Dr. S. Tovaru. — Metroragiile din cursul hystelor hydatice ale ficatului. Prof. Dr. Predescu-Rion. — Relaţiunile dintre afecţiunile nazale şi gynecologice. Dr. Al. Crăinicianu şi Dr. I. Fiorian. — Noi cercetări asupra patogemiei, azotemiei post - operatorii. Dr. C. Ghifescu şi Dr. Al. Şoimaru. — Inversiune uterinei totală prin fibrom. Pentru d. ministru Costăchescu O seamă de profesori (e) din Câmpina pedepsiţi pentru o întrunire şi o masă colegială roagă de mai mult timp — şi direct şi indirect — pe d. ministru Costăchescu să le acorde o contra-anchetă pentru a-şi dovedi nevinovăţia. Nici un rezultat. Nu cumva e o persoană interesată care face — prin şoapte răutăcioase — ca d. ministru să nu vrea să facă lumină în această chestie! Căci un inspector general ca şi un ministru se pot foarte uşor înşela. Câtă dreptate are Corneille când spune: «Si grands que soient Ies rois, ils sont ce que nous sommes». Or, aceşti dascăli, conştienţi de faptele lor, nu cer iertarea — pe care o puteau uşor obţine, de acum o lună — ci o contra-anchetă, completă, pentru a triumfa adevărul şi a înfrânge minciuna şi calomnia. D. ministru are cuvântul. N. C. CAPITĂIA ARESTAREA UNOR FALSIFICATORI Au fost arestaţi de către circumscripţia 37, doi pretinşi studenţi şi anume Victor Petrescu şi Filip Alexandru, cami cu carnete de student, falsificate, circulau prin Capitală, făcând chetă, pe la comercianţi, bănci şi alte instituţii. Falşii studenţi au fost prinşi în flagrant delict. De la circumscripţie au fost trimişi la prefectura de poliţie, unde se face ancheta, şi cu actele dresate vor fi înaintaţi parchetului. SINUCIDERE Adriana Stăneiulescu, domiciliată în strada Foişor No. 47, a fugit de la domiciliul părinţilor şi a colindat Capitala câteva zile, petrecând şi mergând pe la deferite cinematografe. Tatăl fetei, făcând cercetări pe la cinematografele din Capitală, a descoperit-o la cinematograful Tera. A fost dusă cu forţa la domiciliul părinţilor săi. Dri dimineaţă, profitând de un moment când era singură în cameră, a înghiţit câteva pastile cu substanţă toxică. In stare gravă, sinucigaşa a fost transportată la spitalul Brâncovenesc. ÎNJUNGHIERE Pe calea Griviţei în faţa Gărei de nord, un sătean de feil din comuna Creţeşti Fundulea, jud. Ilfov, şi anume Nicolae Dumitrescu, trecând pe piaţa gărei împreună cu soţia sa, a fost înjunghiat de un individ care l-a urmărit. Comisarul gărei a arestat pe derbedeu. Convenţia cu Finlanda din dimineaţă ministerul de finanţe a trimis tuturor punctelor convenţiei comerciale cu Finlanda, care anunţă intrarea în vigoare a convenţiei Comerciale cu Finlanda. In consecinţă se vor aplica mărfurilor finlandeze clauza naţiunei celei mai favorizate. ... . ooxioo-— - ----Wrr-0(--—— Moartea profesorului Gh. Bogdan IAŞI. — Joi a încetat din viaţă, bătrânul profesor universitar Gh. Bogdan, fost rector al universităţii, decan al facultăţii de medicină, medic legist, etc. Sinuciderea directorului unei banei din Brăila BRAILA, 29. — O sinucidere care a făcut o adâncă impresie în rândurile populaţiei locale s’a petrecut azi dimineaţă în oraşul nostru Directorul Băncii Comerciale române, Francisco Farago, şi-a pus capăt zilelor, trăgându-şi un foc de revolver în tâmpla dreaptă. In agonie sinucigaşul a fost transportat la spital Sunt slabe speranţe însă că va mai scăpa cu viaţă. Cauza actului disperat se datoreşte unei boli incurabile. -----*****------ —***— 00 — Crima din Alexandria ALEXANDRIA. — O fioroasă crimă s’a petrecut zilele trecute în orașul nostru. Măcelarul Florea D. Meilă zis Careu domiciliat în str. Rosetti 58, în urma unui diferend avut cu Dumitrache leu, tot măcelar din str. Vânători, a aplicat acestuia două lovituri de cuțit în mâna stângă şi una în regiunea cardiacă, lăsăndu-l în nesimţire. După comiterea odioasei crime, Carey s-a predat poliţiei. Victima a încetat din viaţă, înainte de a i se da vreun ajutor. Situaţia profesorilor de la şcoatere în lichidare Se ştie că desfiinţarea de şcoli secundare s’a făcut prin împărţirea acestora în două categorii: prima categorie o formează şcoalele desfiinţate integral, iar a doua cele cari trebue să-şi lichideze situaţia până la finele anului şcolar în curs. Situaţia personalului didactic şi administrative de la şcoalele din prima categorie a fost definitiv soluţionată. Ministerul instrucţiunii a luat acum măsuri în vederea clasificării situaţiei profesorilor şi personalului administrativ de la a doua categorie de şcoale, în ceia ce priveşte statul lor în învăţământ şi drepturile băneşti. Toţi profesorii cari au rămas în funcţiune la şcoalele în lichidare, dobândesc de la şcoalele unde au fost încadraţi, un concediu legal până lasfârşitul acestui an. Acest concediu va conta ca timp servit valabil atât pentru gradaţii căt şi pentru pensii. In ceia ce priveşte salarul, ei îl vor încasa astfel: 20 la sută din salariul şi gradaţiile întregi dela catedra unde au fost reîncadraţi, iar restul de 80 la sută şi accesoriile se va atribui suplinitorilor dela şcoala la care au fost reîncadraţi. De la şcoala unde aceşti profesori funcţionează efectiv, vor primi, prin fondurile comitetului şcolar, întregirea de 80 la sută sar, în caz de învoire specială, cota stabilită cu aceste comitete. Plata personalului administrativ de la şcoalele în lichidare cade în sarcina exclusivă a comitetelor şcolare. Şcoalele în lichidare care au elevi bursieri vor priimi sumele necesare nutrimentului acestor elevi, de la ministerul instrucţiunii prin directoratele regionale respective. «*« O nouă execuţie capitală în Franţa PARIS 29 (Danub). — Eri a avut loc a doua execuţie capitală în timp de o săptămână, în Franţa. La Rouen a fost executat plugarul Fleury care şi-a omorât soţia. înainte de a se urca pe eşafod, el a băut un pahar cu rom şi a fumat mai multe ţigări. A fost foarte calm în momentul execuției. Radio-București ---------------------0000- Duminică 30 Noembrie 11.15: D. Mihail Negru: Ora copiilor. 11.80: Prea S. S. Părintele Tit. Simedria: Lectură religioasă. 11.45: Corul bisericii Kalinderu, sub conducerea d-lui Stoicescu Cucu: Răspunsuri Mari. Muzicescu: Concertul «Pleacă Doamne»; Hubic: Concertul «Lăudaţi pe Domnul» (solo sopran d-na V. Costescu-Duca). 12: Orchestra Radio—concert matinal. 13: Muzică instrumentală (plăci de gramofon). 13.30: Informaţiuni şi semnal orar. 13.50: Muzică uşoară (plăci de gramofon). PROGRAM PENTRU SĂTENI 16: D-l G. D. Mugur: Veştile săptămânii. 16.10: D-nii Bengeanu şi Constantin (armonică şi clarinet): Muzică românească. 16.15: D-nii Bregeanu şi Constantin — armonică şi clarinet. Muzică românească. 16.25: D-l I. O. Vissarion: Snoave. 16 30: D. I. G. Vissarion: Snoave. 16.35: D-l Dr. V. Voiculescu: Rostul şi însemnătatea reensământului. 16.45: D-l Gr. Francu-Iaşi: Cântecul fusului. 17: Orchestra Gr. Dinicu : Muzică uşoară şi românească. 18: Pr. Gala Galaction: Lectură din romanul „Roxana». 18.15: Informaţiuni, meteorul şi semnal orar. 18.80: Orchestra Gr. Dinicu. UNIVERSITATEA RADIO 19: D. A. Babeş: Cancerul se vindecă la început. 19.20: D. Scarlat Băluţă: Cărţile lui Franklin. 19.40: D- dr. Doljan: Copiii hoinari de inimă. PROGRAM DE SEARA 20: Muzică românească (plăci de gramofon). 20.40: D. Dem. Theodorescu: Cronica teatrală. 21: Seară de cabaret, cu concursul d-nei Picola Doria, canto şi al d-lor V. .Maximilian-monoloage; Cesar Pistellibariton; Zeno Butti-tenor; canzonetteitaliene; Ion Manu-presentarea cabaretului şi Jazzul Boxy-Capitol. 23.30: Poşta amatorilor. Informaţi un: POLITECHNICA RADIO Ora 16 Händel: coruri din Messia; Boito: Mefistofele arii; Verdi: Trovatore, arii: Muzică rusească executată de Chauve Souris. Şezători Ateneul parohial «Sf. Elefterie», din Capitală va ţine în amfiteatrul Facultăţii de medicină din Bucureşti (Bulevardul Independenţii), şezătoarea XX-a, azi Duminică, orele 4ţii, cu următorul program : Partea I, corul societăţii muzicale «Cezar Franck», Lorelei de Silcha, dirijat ded-na Iosefina dell Angelo. D-l N. Batearia, conferinţa: «Femeia în serviciul Neamului şi al Bisericii». Fata mamei, cor de Ştefan Popescu dirijat de d. Ioan Apostol. Partea II-a. Nu-mi place, cor de Vidu, dirijat de d-na Aurora Davideanu Ştefănescu. (Canto cu acompaniament de piano). Actualităţile săptămânii. Freguri, cor de Alcuzirra, dirijat de d. Petre Gherman. Preotul Traian Costea. Lectură din Sfânta Scriptură. Cor de Emil Gheorghiu, dirijat de d. Ion Crăciunescu. Intrarea liberă. Comunicarea d-lui Perpessicius DESPRE «DEPOZITUL LEGAL» Vineri seară a început ciclul comunicărilor despre «Depozitul legal», pe care secţia bibliologică a Institutului Socal Român, le-a organizat pentru pregătirea unui anteproiect de lege, socotit ca punct de plecare al reorganizării bibliografiei în ţară. D. Perpessicius a expus evoluţia Depozitului legal în streinătate şi la noi, pornind de la Franţa, iniţiatoare şi în această privinţă, prin ordonanţa din 1537 a regelui Francisc I. Au fost analizate pe rând cele patru aspecte, sub cari apare obligaţia aceasta a tipografilor şi editorilor de a ceda un anumit număr de exemplare din imprimatele lor: 1. Aportul în favoarea bibliotecilor publice sau cu scopul utilităţii generale; 2. Depozitul în favoarea unor înalţi funcţionari; 3. Ca măsură de supraveghere poliţienească sau pe bază de censură; 4. Drept garanţie a proprietăţii literare. In Ţările Române, Depozitul legal s’a făcut ca mijloc de censură şi de înzestrare a bibliotecilor de folos public. In discuţia, la care au luat parte şi d-nii G. Adamescu, Em. Bucuta, N. Georgescu-Tistu, C. Glogoveanu şi Avram Todor, s’au subliniat, din comunicarea competentă a d-lui Perpessicius sugestiile de care ar trebui să se ţină seamă şi în legislaţia românească, pentru a asigura o echitabilă şi utilă funcţionare a Depozitului legal. -OOXXOQ--—— -------000X000-1—— Spectacole Teatru TEATRUL NATIONAL: Matineu; Flacăra sfântă; seara: Fata ursului. TEATRUL VENTURA: Matineu; seara: Grand Hotel și Când doui se ceartă. TEATRUL REGINA MARIA: Matineu; Vijelia; seara: Călătria din urmă. TEATRUL MAJESTIC: Compania Pitpalacul: Două inimi într'un pat. ELITE: Revista «Elite Express» 2 acte şi 14 tablouri şi Lunettes noires. Cinematograf CAPITOL : Barcarolle d’amour. SELECT şi BULEVARD PALACE «Parada Paramount» film vorbit româneşte cu Ion Iancovescu, Paula Iliescu şi Maurice Chevalier. FEMINA: Totul pentru bărbaţi. TRIANON, îngerul albastru cu Emil Jannings. REGAL : Adio... Napoli! ROXY : Brand in der Oper. CINEMA «VOX»: OFIŢERUL DIN GARDA, film sonor şi cântat cu Victor Mc. Logley, complectată un jurnal şi la orele 6 şi 10 seara va juca trupa neagră, «BLACK FLOWERS» în opereta LOUISIANA sub Direcţia LOUIS DOUGLAS. OMNIA: Ţarul Pavel .şi M-me Pompadour. CORSO: Troika. MARNA: Logodnica mortului. MARCONI: «Regele Parisului» cu Ivan Petrovici, film vorbit. VOLA BUZEȘTI: Pe frontul de vest 1918, vorbit în germană şi franceză. --------ooxoo------- ştiri artistice Astăzi Duminică, 30 Noembrie c. Teatrul Naţional reprezintă în matineu «Flacăra Sfântă» de Somerset Maugham, iar seara reprezintă pentru a treia oară «Fata Ursului» de d. V. Voiculescu, cu d-nele Eug. Ciucureşti, Sorana Ţopa, Irina Nădejde, d-nii: C. Nottara, G. Ciprian, Al. Ghibertoon, N. Săvulescu, L Finteşteanu, I. Theo, Al. Marius, I. Ulmeni, etc. Regia o are d. Paul Gusty. • Teatrul «Maria Ventura», reprezintă astăzi Duminică 30 Noembrie, matineu şi seara, delicioasa comedie «Grand Hotel» şi «Când doi se ceartă», cu aceiaşi strălucită distribuție de la premieră ------IM1XUO———