Cuventul, mai 1931 (Anul 7, nr. 2163-2193)

1931-05-01 / nr. 2163

»asa „Moara Herdan înştiinţează onor. public, că nu Intrebuinţea*« nici un fel de ch&miccsla la fabricaţiunea farne!, franzelei, p&met* cornurilor, cozonacilor, etc Calit «tea, indiscutabil cea mai bună, a produselor sale se datoreaxâ grâului de prima calitate, măcinatului modern şi fabricaţiunei ingrijite. La dospirea aluatului întrebuinţam numai drojdie malţ şi hamei RESTAURANTELE 1 MM Gara Bucureşti-Nord 1931 de la din au trecut in concesiunea ţi vor fi exploatate şi conduse personal de Nicolae Poem actualul concesionar al ingrijitului restaurant din stafia Braşov întreg corpul domnilor ofiţeri, d-nii magistrat! precum şi voiajori comerciali vor avea aceiaşi reducere din tariful oficial de preţuri ca fi la Braşov. RESTAURANTELE VOR FI ULTRA MODERNIZATE UN COZONAC SPLENDID •2 » munde «cinaUtâfi fotografice publică tn numărul său de azi marea revistă ilustrată In culori şi anume: Proclamarea repabUcel In Spania. Noul guvern român. Defilarea concurenţilor de la „Tinerimea Română" Din restul bogatului sumar: Matematica sexului. — Doi fraţi gemeni... un singur om. Toalete de... un dolar. — Sexappeal.—Spirite fotografiate. Un derby de... purcei. — Căsătorie Intre frate şi soră. 24 Pagini Lei 10 CASA AUTONOMA PENTRU OCROTIREA SI AJUTORAREA PERSONALULUI C. F. R. PUBLICAŢIUNE 6000 buc. pansamente individuale mici. Pansamentele individuale trebuie să corespundă în totul conditiunilor cadtului de sarcini al CASEI AUTONOME C. F. R. CRAIOVA'. — înaintea consiliului de răsboi al C. I. A., a venit spre judecare procesul asasin.Iar dela închisoarea xn.'.'țară din Craiova. Cei trei acuzaţi, Caporalul Bălăci Vasile şi soldaţii Grigore Marin şi Marinescu Grigore au fost aduşi sub o puternică escortă la consiliu. Consiliul a fost alcătuit din d-nii Colonel Mihail Niculescu preşedinte, maiorii Gh. Grigore şi Const. Simionescu, căpitanii Iulian Poenaru şi N. Melinesu, membrii. Grefier O. Ionescu. Comisar regal d. Maior Ionel Părăianu. Apărători din oficiu d-nii Maior Raul Damian şi Căpitan I. Taroveanu. UN INCIDENT Caporalul Vasile Bălăci, unul din cei trei acuzaţi, fost învăţător a ridicat un incident cerând amânarea procesului pe motiv că s’a făcut în Casaţie cerere de strămutare a procesului pe motive de suspiciune legitimă, precum şi pentru faptul că n’a avut vreme să angajeze apărător. D. Căpitan TABOVEANU din partea apărărei, a susținut incidental, iar comisarul regal, d. maior Ionel Pârăianu, l-a combătut. Consiliul deliberând, a respins incidentul. DESBATERILE A urmat apoi interogatoriul acuzaţilor, cari au făcut o amănunţită relatare a faptelor de cari sunt acuzaţi. Au fost apoi audiaţi martorii : plutonier Tudoran Marin, soldaţii s Păun Alexandru, fost şef de gardă în noaptea crimei Ciupitul Mihai, Ion Vinteanu şi alţii. RECHIZITORIUL D. maior Ionel Părăianu comisar regal şi-a desvoltat rechizitoriul, cerând în încheiere condamnarea acuzaţilor atât pentru evadare în masă, cât şi pentru asasinat. Luni 18 Maiu 1931, orele 11 dim. La CASA AUTONOMA PENTRU OCROTIREA ȘI AJUTORAREA PERSONALULUI C. F. R., Str. Barbu Catargiu No. 18 Buc., se va tine licitația publică cu termen scurt pentru procurarea a: 3009 buc. pansamente individuale mari și orice alte informatiuni se vor lua de la Serviciul de Economat între orele 12—13. DIRECŢIUNEA CASEI AUTONOME PENTRU OCROTIREA ŞI AJUTORAREA PERS- C. F. R. Act. No. 89848/931 29 Aprilie 1931. APARAREA D-nii căpitan I. Taroveanu şi maior Marian apărători din oficiu, au încercat să atenueze vinovăţia acuzatilor. In replică d. comisar regal a demonstrat că toţi acuzaţii sunt coautori şi complicitatea se înlătură. A cerut condamnarea la muncă silnică pe viaţă şi la 20.000 lei despăgubiri către stat. Caporalul Bălăci a susţinut că nu a strâns santinela de gât şi că regretă fapta săvârşită. Ceilalţi două acuzaţi nu au adăugat nimic în apărare. VERDICTUL a ’ Consiliul după o deliberare de 20 minute a adus un verdict în urma căruia condamnă pe acuzaţii caporal Bălăci Vasile, soldat Grigore Marin şi Gr. Marinescu, la câte doi ani închisoare pentru evadare în grup prin violenţă şi la muncă silnică pe toată viaţa, pentru asasinat. Acuzaţii au mai fost condamnaţi solidar la plata sumei de 20.000 lei despăgubiri către stat. Sentinţa a fost dată cu unanimitate de voturi. In timp ce asasinii în lanţuri şi sub o pază puternică au fost scoşi din curtea consiliului de război şi transportaţi spre închisoare, au fost huiduiţi de publicul aflat pe străzi. urna CRAIOVA VERDICTUL Kaîi ei voiau să atragă sufletele credincioşilor prin construcţii luxoase şi să se îndulcească mizeria prin binefacerile artei. Biserica sf. Nicolaie, Clementinul, palatele Wolenstein şi Lubkovik, sunt modelele unice ale barocului cehoslovac şi cele mai caracteristice. Barocul stăpâneşte două secole (1600—1800) arhitectura religioasă şi profană şi imprimă tuturor artelor plastice specificul ceh prin pictorii şi sculptorii Reiner, Mathias Braun, etc., expresia cea mai înaltă a geniului cehoslovac- In sec XIX, nu se mai construieşte aproape nimic, o decadenţă se manifestă în toate. Influenţa germană, stilul imperiului, cu unitatea sa plină de monotonie nu provoacă decât lucrări strict necesare de urbanism local; dar pe măsură ce spiritul naţional se desvoltă şi la cunoştinţă de sine însăşi, artiştii cehi se degajează încet — încet de influenţa Vienei. Pe la 1870 se ridică teatrul naţional din Praga în condiţii care constituiesc un exemplu de entuziasm şi solidaritate naţională. Avântul arhitecturii contagiază celelalte arte plastice, mai cu seamă în zilele noastre, reconstituind în felul acesta patrimoniul artistic al poporului prieten şi înălţând spre stele gloria oraşului milenar. Tipăritura lui Guenne, luxoasă şi artistică, cu numeroase ilustraţiuni în text, cu un indice alfabetic şi cu suficiente indicaţii asupra tuturor monumentelor de artă, înfăţişează un oraş monumental stăpânit de revoltă şi plăcere, doar acum frumos şi senin. E cel mai bun îndemn la excursii şi cel mai eficace mijloc de cunoaştere a poporului ceh. Dimitrie Ionescu Sinuciderea unei domnişoare PLOEŞTI. — D-ra Rosica Giorta în etate de 18 ani domiciliată în str. loan Radovici No. 12 şi-a pus capăt zilelor aruncăndu se înaintea acceleratului de Iaşi. Intr'o poşetă a sinucigaşei a fost găsit un carneţel cu însemnări zilnice, din care reese că nefericita şi-a curmat firul vieţii din cauza unei dragoste nefericite. Cadavrul sinucigaşei a fost transportat la morga spitalului «Movilă». Mimarea I. O. v. achi 3 nat 1931 Duminecă 3 Mai ora 9 va avea loc în Bucureşti la Arenele Romane din Parcul Carol, cu autorizaţia guvernului, adunarea generală a membrilor Asociaţiei Generale I. O. V. din România. Ea se va transforma într’un mare congres I.O.V. Cu această ocaziune se va face şi sfinţirea steagurilor organizaţiilor I. O. V. din toată ţara. Fiecare capitală de judeţ va fi prezentată prin cel puţin 10 delegaţi, şi fiecare comună prin cel puţin 3 delegaţi, cu steagurile lor, având asigurată cheltuiala de hrană transport. Toţi delegaţii vor trebui să se găsească cel mai târziu Duminecă 8 Mai ora 9 în Parcul Carol, venind direct la Arenele Romane. Un „Informator oficial“ D. prof. N. Iorga a dispus ca Direcţiunea Presei de pe lângă Preşedinţia consiliului să facă să apară ca o nouă parte a «Monitorului Oficial», o foaie zilnică cuprinzând informaţiuni oficiale. Foaia se va numi «Informatorul Oficial». Faptul a fost adus la cunoştinţa publică printr’un afiş care a fost placardat ori în zorii zilei pe zidurile Capitalei. Iată cuprinsul afişului : «Se aduce la cunoştinţa generală că având în vedere pagubele ce pricinuesc ştirile inexacte privitoare la situaţia financiară, economică şi politică a ţărei, s’a hotărât ca începând cu 30 Aprilie 1831 să apară Informatorul Oficial, constituind o parte a Monitorului Oficial. Această publicaţie va cuprinde informaţiuni exacte asupra chestiunilor de interes general, care preocupă opinia publică. Pentru a se asigura o răspândire cât mai mare, Informatorul Oficial se va vinde la chioșcuri cu 1 leu exemplarul. -—‹====‹,›==— Congres sionist In zilele de 1, 2 şi 3 Mai a. c. va avea loc la Iaşi congresul partidului «Zeire - Zion» în prezenţa d-lui dr. A. Tartacovei, membru în marele comitet de acţiune sionist. Şi-au anunţat participarea delegaţi din Basarabia, Bucovina şi din Vechiul Regat. -----=4tc Mare incendiu la Galaţi GALAŢI. — Marţi, la orele d. a. un mare incendiu a izbucnit la imobilul din strada Traian 252. Incendiul a luat naştere de la magazia comerciantuluisman, unde erau depozitate mari cantităţi de cereale, maşini şi unelte agricole. Incendiul a luat mari proporţii din cauza lipsei apei. Bătând un vânt Puternic flăcările au cuprins imobilul proprietarului Alexandru Ghiţă. Flăcările ameninţau şi Moara Danubia din apropiere. In timpul incendiului căpitanul de pompieri a observat că două indivizi intenţionau să dea foc Moarei Danubia. Ei au fost imediat arestați. La orele 8 seara focul a fost loc 2 Uzat. Pagubele se cifrează la suma de aproape opt milioane lei. Concursurile de oină Concursul interşcolar al jocului naţional «Oină» se va ţine în Capitală în ziua de 8 Mai, iar finalele în ziua de 17 Mai. Preşedinte al comisiei arbitrilor a fost numit d. inspector general Petre Marinescu, iar conducătorul general al concursului d. Tudor Georgescu. CUVÂNTUL O bana ungară pentru finanţarea exportului grâului Se anunţă că la Budapesta se va înfiinţa o bancă exclusiv pentru finanţarea exportului de grâu. Proectul va fi susţinut de guvern şi va prelua toate asociaţiunile ungare de vin, protejate până în prezent de Stat. înfiinţarea acestei bănci e urmarea falimentelor asociațiunilor care se ocupă cu exportarea vinului și în special a marei asociațiuni Kecskemeti care e în stare de faliment.. CURIERUL JUDICIAR CONTRABANDIŞTI MENTINUTI ARESTAŢI Secţia I a trib. Ilfov, în complectul d-sor judecători Laurenţiu Preutescu şi Georgescu Ceptura, în urma concluziilor puse de d. procuror Ştefan Stăncescu, a respins cererea de liberare făcută de comercianţii Leon Colier şi Mandy Antoniei1, contrabandişti de mătase, trimişi în judecata tribunalului corecţional în stare de arest pentru contrabanda săvârşită acum vreo cinci luni de zile. Fondul procesului s’a amânat la 4 iunie. MENŢINERE.1 ] STARE DE AREST A INCENDIATORILOR M. ALMOSNINO SI LORENSTEIN Tribunalul de comerţ secţia I, infirmase mandatele de arestare emise de d. judecător de instrucţie al cabinetului 4. I. Roznovanu, împotriva lui Mişu Almosnino ca autor moral, al incendiului propriului său depozit de şoşoni şi galoşi din str. Căuzaşi, şi împotriva lui Isidor Horenstein, ca autor material al incendiului. împotriva jurnalului de infirmare, parchetul a făcut apel ale cărui motive au fost formulate și redactate de d. procuror Manolache Krupensky. Apelul a fost judecat ori de Camera de punere sub acuzare care a admis acest apel și a confirmat mandatele de arestare pe timp de 30 zile. ARESTAREA EXCROCULUI THALL D, judecător de instrucţie G. Stratulat, de la cabinetul 6, a emis mandat de arestare împotriva lui Heinrich Thall, învinuit de abuz de încredere şi excrocherie în dauna d-nei Birnberg, bolnavă într’un sanatoriu din Elveţia, al cărei procurist era. Thall era un cunoscut client al puşcăriei, căci s’a constatat că are o condamnare de cinci ani şi alte înaintări la parchet. TRIMIS IN JUDECATA PENTRU EXCROCHEIUE D. procuror Barbu Scondăcescu a deschis acţiune publică pentru excrocherie împotriva lui G. Milescu. Dându-se drept împuternicit al unui domn I. Petrovici, a ridicat de la depozitul de lemne Colibășeanu, de unde urma să ia d. Petrovici, un vagon de lemne pe care apoi l-a vândut pe suma de 8000 lei. Franţa exportă aur în America Se anunţă că s-a exportat din Franţa către America, 6 milioane dolari aur. Aceasta este al doilea transport care a avut loc în ultimele zile. Primul transport, de 8,5 milioane lire sterline a avut loc în ziua de 22 Aprilie şi este unicul transport de aur din Franţa în Statele-Unite, în decurs de patru ani. In urma afluxului de aur către Statele-Unite, cercurile financiare americane sa aşteaptă la o reducere a taxei scontului lui Federal Reserve Bank. Reducerea de 1/8 a dobârnei acceptaţiunilor, este considerată ca un prim pas către această măsură. Conferinţa agricolă balcanică Conferinţa agricolă balcanică se va întruni la 15 Mai la Sofia şi va dura 6 zile. Ministerul de agricultură a elaborat programul. După încheerea lucrărilor, membrii vor vizita valea trandafirilor şi câteva instituţiuni agronomice din Bulgaria. Conflicte de muncă aplanate Ministerul muncii a înregistrat aplanarea următoarelor conflicte de muncă din Capitală şi provincie: Cernăuţi uzinele şi tramvaele electrice şi ateierele de brutărie. Constanţa, fabrica de ciment Cerna-Vodă. Bucureşti, atelierul de cismărie Schul, restaurantul Enescu, atelierele de încălţăminte şi sindicatul «Ciocanul»; institutul «Vremea»; fabrica «Foenix»; atelierele de cismărie «Tomasian»» «Monitorul Oficial»; atelierele de arte grafice Carol Brasech; «Monitorul Oficial» secţia zeţăriei; fabrica «Zimer» Baia centrală, fabrica «Wolff». O donaţie a P. S. S. Episcopului Visarion Puiu Universitatea din Bucureşti a fost autorizată să accepte, pentru facultatea de teologie, donaţiunea făcută de P .S. S. Visarion Puiu, Episcop al Hotinului, care constă din poliţa No. 856.895 din 1 Iulie 1929, pentru asigurarea sa pe viaţă, a societăţii «Adriatica» de asigurări din Triest, direcţiunea pentru România, din Bucureşti, asupra sumei de 500.000 lei. De acest capital va beneficia facultatea de teologie la decesul donatorului, sau în caz de supravieţuire, la scadenţa poliţei, adică la 1 iulie 1949, când va forma un fond, din venitul căruia se va da anual o bursă unui student monah, dându-i-se adăpost şi întreţinere în internatul facultăţii de teologie. Donatorul se obligă să plătească toate ratele anuale la termenul fixat în poliţă. e îndrăsneaţă excrocherie la Constanţa CONSTANŢA. Parchetul local a lansat mandat de arestare contra a doi indivizi din Bucureşti, cu numele de Gartemberg şi Lazarovici precum şi împotriva lui I. Duplogen, corespondentul câtorva ziare din Capitală şi a lui Drăgan, secretarul soc. pensionarilor civili şi militari din Constanta. Toţi aceştia sunt implicaţi într’o mare excrocherie făcută în prejudiciul firmei germane de postav „Braumwohle Industrie». Numiții au făcut acestei fabrici o comandă în valoare de 1.260.000 lei, comandă prezentată ca din partea soc. pensionarilor civili şi militari din Constanţa, uzând de un fals. Duplogen procurându-şi prin intermediul lui Drăgan, o hârtie cu antetul acestei societăţi, a trimis comanda în Germania, folosindu-se de concursul lui Gartemberg care era reprezentantul fabricei *Braumwohle Industrie» pentru ţara noastră . La sosirea comenzei, cei de mai sus au vândut marfa pe la diferiţi comercianţi însuşindu-şi sumele. Fabrica înşelată a făcut reclamaţie legaţiei germane din Bucureşti, care, prin vice consulatul din localitate, a deferit cazul parchetului. Tribunalul a confirmat astăzi mandatul de arestare al lui Duploven, care a fost depus. Călătoria expulzaţilor Expulzaţii, extrădaţii, izgoniţii, arestaţii, etc. călătoresc actualmente pe căile ferate în baza biletelor de călătorie emise de către direcţia exploatării c. f. r. Direcţiunea generală a Regiei autonome c. f. r. a dispus ca în viitor, cei vizaţi mai sus, să poată călători în baza sus menţionatelor bilete, pe distanţe mai mari de 200 klm. şi să fie prevăzute cu menţiunea, «valabil pentru orice distanţă». Pentru distanţele până la 200 klm, s’a înfiinţat noui bilete, o serie pentru distanţa dela 1—100 klm. şi altă serie pentru distanţa dela 101— 200 klm. Cu aceste bilete se va putea călători numai cu trenurile personale şi în clasa a treia. Preţul lor va fi: Dela 1—100 klm. lei 90;dela 101— 200 klm. lei 170 şi pentru orice distanţă de lei 220. Aceste bilete sunt date Ministerului de Interne, contra cost, de către direcția comercialului p. f. t. Un apel al d-lui Vâlcovic Primim: D. Ministru al Lucrărilor Publice şi al Comunicaţiilor V. Vâlcovici face apel general către public şi mai ales către cunoscuţi şi prieteni, rugându-i să nu mai vină la Minister decât cu chestiunile de interes general şi numai când prezenţa lor este necesară pentru luminarea chestiunilor. In orice caz, roagă pe toţi să suprime complect intervenţiunile cu caracter personal. De altfel, orice cerere înmânată de ori şi cine ori şi cui, va relua drumul natural prin registratură şi prin direcţia respectivă, încât o încercare de abatere de la această ordine nu poate aduce decât o întârziere în rezolvarea cererii. Noui revizori şcolari In locul revizorilor şcolari rechemaţi la catedre, au fost delegaţi următorii: G. Chiriţescu la Iaşi, Andreescu N. D. la Prahova, Take Mihai la Buzău, Belcescu Traian la Putna, Marin Niculescu la Ilfov, Stănescu Petre la R.Sărat, Stoika Iordache la Covurlui, Eugen Vărzaru la Suceava, Reus Teofil la Cernăuţi, A. Boghianu la Rădăuţi, Dragomir la Sibiu, Bădescu Hie la Gorj, Iordăchescu Const. la Botoşani, Antonovici N. la Vaslui, Ciobanu Ludovic la Timiş-Torontal, N. Mihuţă la Târnava Mare şi N. Nadă reintegrat revizor inamovibil la Tighina. Bilete cu „ajutorul roşu“ la Constanţa CONSTANŢA, 29. — Organele de Siguranţă au arestat azi două comunişti din localitate cari plasau bilete ale «ajutorului roşu» cum şi manifeste comuniste la Constanţa. Ei sunt de meserie cismari şi făceau parte dintr’un nucleu comunist, însărcinat cu manifestațiile comuniste pentru ziua de 1 Mai 1931. • ■ n Mare răfuială miiA mm in Incăerări.-- Fruntaşii huiduiţi Brăila. — Duminică a fost convocată adunarea comitetului judeţean al partidului naţional-ţărănesc. De cu vreme s’a adunat mulţime de partizani la clubul din b-dul Cuza. D. Neculai Orăşeanu a prezidat, accentuând că e vorba de alegerea unui nou comitet judeţean şi a dat cuvântul d-lui D. C. Radacovici. In primul rând, d. Radacovici, a constatat că s’a călcat litera statutului şi apoi a atacat în mod violent guvernarea naţional-ţărănistă şi în special administraţia locală. CU MANA’N BEREGATA... La un moment dat, s’a produs un violent schimb de cuvinte între dd. I. Radacovici şi Ionel Marinescu, acesta din urmă punând mâna în beregata primului. In sală a isbucnit un formidabil vacarm. Partizanii d-lui Radacovici au huiduit pe corifeii naţionalărănişti, d-nii: N. Orăşeanu, Virgil Grossu, Ionel Marinescu, Mih. Pantely, ş. a., cărora le-au imputat că au gospodărit prost şi au traficat, cât au fost la putere. Sub presiunea mulţimii fruntaşii naţional-ţărănişti au fost nevoiţi să părăsească sala clubului şi să accepte ospitalitatea vis-a-vis, la sediul clubului partidului lupist. EXCLUDEREA DLUI RADACOVICI Aci s’a ales noul comitet judeţean in cap cu d. N. Orăşeanu. Totodată s’a votat şi îndepărtarea din organizaţie a d-lui D. C. Radacovici. ACŢIUNEA TINERETULUI Pe de altă parte, tineretul partidului ţărănesc, care simpatizează cu d. D. C. Radacovici, s’a întrunit în sala «Venturatos», unde o serie de cuvântători, în frunte cu d. N. N. Mateescu, avocat, a atacat în mod violent fosta guvernare naţional-ţărănistă ştrin special administraţia locală. Apoi s’a expediat o telegramă d-lui Ion Mihalache. S’a decis ținerea unei mari întruniri, în care să se arate pe larg toate nelegiuirile fostului regim. sniORusncE xistăseară Joi, 30 Aprilie, Teatrul Naţional reprezintă marele succes „E-*lisabetha, regina Angliei" de Ferdinand Bruckner, cu acelaşi strălucită ,distri*bujie de la premieră. * In matineul de Vineri 1 Mai crt, se reprezintă la Teatrul National „Cocoşul Negru" de d. V. Eftimiu, cu d. I. Anastasia. In rolul „Diavolului". * In tot cursul acestei săptămâni, se va juca neîntrerupt, în fiecare seară „Paste Restante" de Isaiia Răcăciuni, în interpretarea d-lor: R. Bulfinsky, I. Iancovescu, G. Vraca și Aura Buzescu, Silvia Fulda, etc. Din cauza lungimea spectacolului nu se va mai juca „Daisy" de Tristan Bernard. In matineul de azi şi Sâmbătă 2 Maiu, se reia marele succes „Şoarece de Biserică", cu aceeaşi strălucită distribuţie, În frunte cu R. Bulfinsky, G. Timică şi Leng Caler, . Săbătorirea unui funcţionar distins Deunăzi a avut loc sărbătorirea d-lui D. Căruntu, fost director general în ministerul de agricultură, cu ocazia scoaterei sale la pensie. La această sărbătorire au participat şi d-nii: Ionescu-Siseşti, ministrul de domenii, Cipăianu, Em Marian, E. Crinţescu, Stoian, inspector general agricol, N. Dăscălescu, profesor D. Busuiocescu, rectorul academiei de înalte studii agronomice, V. Păsăreanu, Al. Nasta, Chr. Gheţu şi alţii. D. ministru IONESCU-SISEŞTI a scos în evidenţă meritele pensionarului, dându-i ca exemplu de cinste, pricepere şi dragoste de muncă. D. prof. BUSUIOCESCU a arătat rolul jucat de d. Căruntul în ridicarea agriculturii româneşti şi îmbunătăţirile aduse de d-sa instituţiilor agricole pe care le-a condus. Inginerii agronomi au dat în cinstea sărbătoritului o masă la Athenée Palace. ( | CARTLREVISTE A apărut No. 18 din revista săptămânală „Muzică şi Teatru" cuprinzând articole semnate de: Perpessicius, Radu Patrulius, Em. Ciomac, Mihail Sebastian, Radu Cioculescu, Ion Pas, Sell şi Cicioveanu. Informaţii din ţară şi străinătate. 8 pagini mari. 1 . / Cilinman spetiocole TEATRE TEATRUL NATIONAL: matineu: Femeia şi paiaţa; seara: Elisabeta, Regina Angliei. OPERA ROMANA: Rigoletto. TEATRUL VENTURA: matineu: Şoarece de biserică; seara: Poste- Restante şi Daisy. TEATRUL REGINA MARIA: matineu şi seara: Deputtaul Barricou. Cinematografe TRIANON: Răsfăţatul femeilor. SELECT: Unchiul din provincie. VOX: Televiziune, cu Vraca, Storm şi Pola Ilery. . CAPITOL: Ariana. REGAL- Luminile oraşului cu Charlie Chaplin. ROXY: Ariana. Bulevard Palace: Unchiul din pro- vincie. IN FEMINA: Demonul geloziei. CORSO: Trei băeţi şi o fericire., LIDO: Cântecul deşertului. OMNIA: Goista Berling. MARCONI: Dă-mi guriţa ta. _ _ _ MARNA: Nimic nou pe frontul de vest. VOLTA BUZEŞTI: Insula misterioasă.  Congresul Ligii Culturale Liga Culturală îşi ţine congresul său anual la 21 Maiu a. c. în oraşul Focşani. Se aduce pe această cale la cunoştinţa celor ce vor voi să participe, că orice informaţiuni se dau la sediu B-dul Schitu Măgureanu 1 Telefon 31060. De asemeni pentru încartiruire se vor adresa la Liga Culturală Secţia Focşani. Ulterior se vor anunţa condiţiunile de călătorie. Neîntrunindu-se la prima convocare numărul cerut de art. 37 în statute, se aduce la cunoştinţa membrilor «Ligii Culturale», secţiunea Bucureşti, că sunt convocate din nou în adunare generală în ziua de Duminică 3 Mai 1931 p. m. în localul său din bulevardul Schitu Măgureanu No. 1. La ordinea zilei: Alegerea a 25 delegaţi pentru congresul anual ce va avea loc în zilele de 21 şi 22 Mai 1931. Aceasta fiind a doua convocare, adunarea se va ţine cu oricâţi membrii s’ar întruni. Urna se va închide la orele 6 p. m. Conferințe-comunicări Conferinţele ateneului «N. Iorga» Luni 4 Mai, ora 5 d. a., se va ţine la Studio-Teatrul Naţional (piaţa Palatului Regal) a XXIV-a conferinţă din ciclul organizat de ateneul «N. Iorga». Distinsul conferenţiar ceh d. dr. Zdenek Augenthaler va vorbi în limba română despre Muzica cehă. Va urma program de muzică cehă cu concursul d-rei Hélène Lehel premier prix du Conservatoire National de Paris, d-nii prof. C. C. Nottara, prof. G. Drăghici, L. Mendelsohn, A. Barbu şi G. Kulibin la pian. Biletele la Federt Membrii studenţi au intrarea liberă. — Mâine, Vineri, la ora 6 p. m. d. Radu Vulpe va vorbi despre Civilizaţia în Tracia antică, din ciclul de conferinţe organizat de Institutul Sud-Est-European, în sala «Odobescu», facultatea de litere. Intrarea liberă. Joi 30 Aprilie 1031 894 m. BUCUREŞTI 16 kw. 761 kHz. , 13: Muzică de cameră (plăci de gramofon). 13.30: Informaţiuni, bursa de cereale, bursa de efecte, cota apelor Dunării şi semnal orar. 13.50: Muzică uşoară (plăci de gramofon). 17: Orchestra Luca: Muzică românea-*scă. 18: Informaţiuni, meteorul şi semnal orar. 18.15: D-ra Lya DracopoL ora copiilor. 18.30: Orchestra Luca. UNIVERSITATEA RADIO 19.20: D. P. Aderca: Europa artistică. 19.40: D. Im. Ciomac: Neoromantismul în muzică. PROGRAMUL DE SEARA. 20: Muzică românească (plăci de gramofon). 20.30: D. N. J. Savru: Lectie de limba engleză. 21: D-ra Valentina Cretoiu, de la Opera Română, canto. Lieduri de autori români. 21.30: Orchestra Radio-Concert simfonic, dirijat de d. Carlo Brunetti: Beethoven: Uvertura „Egmont”. Max Bruch: Concert , sol minor pt. violină și orchestra (solist d. I. Koganoff). 22: D. dr. Konrad Richter: Lectură din Anton Pann (în limba germană). 22.25: Orchestra Radio; Ravel: Pavana pentru o infantă moartă; Rietti: Concert pentru quintet de suflători şi orchestră; Tschaikowsky: Hopak, 22.45: Informaţiuni.