Cuventul, iunie 1933 (Anul 9, nr. 2908-2937)

1933-06-01 / nr. 2908

JOI I IUNIE 1933CUVÂNTUL Consiliul superior al magistraturii a fost convocat Se pregăteşte o importantă mişcare în magistratură Pentru a se complecta locurile vacante în înalta magistratură, căt şi pentru a proceda la o serie de recomandări în vederea transferărilor fi mutărilor, Consiliul superior al magistraturii a fost convocat pentru ziua de 13 iunie. Consiliul va avea să se ocupe, în primul rând, cu completarea locului de consilier la Înalta Curte de casaţie devenit vacant prin ieşirea la pensie a d-lui consilier Oprescu şi cu complectarea locului de consilier la Curtea de apel Bucureşti, devenit vacant prin decesul lui St. Praporgescu. In al doilea rând, se va examina o serie de mutări şi transferări, după cerere şi în interes de serviciu.Mişcarea cuprinde Curţile de apel şi tribunalele şi priveşte întreaga ţară. Mişcarea va cuprinde probabil şi judecătoriile. Consiliul se va ocupa şi cu recomandarea magistraţilor pentru Camerete de muncă.  . §e vainco nona licita (ie pentru saluritate Şedinţa delegaţiei permanente Eri d. a. delegaţia consiliului general al Municipiului a ţinut şedinţă sub preşedinţia d-lui Dem. Dobrescu, asistat de d. I. Roban, secretar general. D. Dem. Dobrescu, face membrilor Delegaţiei un succint raport asupra vizitei d-sale şi a celorlalţi consilieri la Sofia. Dalegaţia română a fost pornită cu cordialitate de reprezentanţii oficialităţii bulgare şi, pretutindeni, s’au exprimat cele mai frumoase sentimente pentru poporul românesc. In numele Capitalei, d. Dem. Dolbrescu aduce mulţumiri poporului bulgar. D. Gh. Manea, relevă situaţia nenorocită a populaţiei din «Cruceade Piatră». Desfrâul în acest cartier a luat proporţii de scandal intolerabil. Populaţia trăeşte sub stigmatul celei mai penibile batjocuri practicată de patronii bordelurilor. Copiii nu mai pot eşi pe stradă, nu mai pot merge la şcoală, fiindcă sunt acostaţi de pensionarele bordelurilor, care îşi exercită oribila meserie în văzul lumeiVorbitorul cere măsuri energicedin partea primăriei pentru stăvilirea îndrăznelii patronilor caselor de toleranţă. D-na O. Satmary, în aceeaşi chestiune, propune instituirea unei comisiuni de anchetă, în scopul de a se face primii paşi pentru înlăturarea scandalului. « Se ia în discuţie cererea de parcelare a soc. «Energia». Se respinge. • Se aprobă apoi câteva închirieri de compartimente în piaţa Bibescu Vodă. CONCESIONAREASALUBRITA D. DEM. DOBRESCU, anunţă că pentru concesionarea salubritate aofertat, în ultima vreme, o societate din Augsburg, care deţine concesia salubrităţei în 30 oraşe. Printre acestea se numără şi Parisul. Societatea ofertantă are şi garanţiile guvernului german. Pentru a putea cunoaşte condiţiile acestei societăţi care oferă un rabat de 20 la sută, sunt de părere să anulăm licitaţia ţinută. In acelaş timp d. primar propune complectarea comisiunii cu încă un număr de consilieri. D. Gh. Manea atrage atenţiunea că aşa pusă chestiunea, vechea licitaţie nu va putea fi anulată fără linele neplăceri ce ar decurge din neaplicarea legii contabilităţii publice. Trebue să se ia măsuri urgente, fiindcă sectoarele nu au maşini, iar salubritatea este desorganizată. D. Dem. Dobrescu: Temerile d-lui Manea nu sunt întemeiate. Noi n’am cunoscut chestiunea, pentru că am avut expertize contradictorii. Nu putem ţine cont de vechea licitaţie, fiindcă opinia publică ar avea o părere justificată când ar vedea că nu luăm in consideraţie oferta firmei germane, cu 20 la sută mai ieftină. D. Em. Dan: Era vorba ca d-nii ingineri Leonida şi Caramfil să vină să ne dea explicaţii. De ce n’au mai venit! D. Dem. Dobrescu: Ii vom chema din nou să ne dea explicaţiile necesare. Trebue totuşi să facem o nouă licitaţie. D. Chiriţă Vasescu: Pentru care sistem optăm! D. Dem. Dobrescu: Este greu să ne fixăm cu anticipaţie. * Se hotăreşte apoi o nouă licitaţie pentru salubritate. * Şedinţa e ridicată la ora 8 seara, ora 8 seara. Incăerare Intre moţi şi unguri — Ungurii provoacă. Patru răniţi. Un preot agitator — 4000- TURDA, 30. — Un grup de moţi care se întorceau spre casă de la manifestaţia antirevizionistă de Duminică, în trecerea prin comuna Colneşti, a fost întâmpinat de alt grup, de unguri, cu huiducii şi cu strigăte de: «jos românii». Atâta şi în acest fel, mofţi s’au repezit asupra ungurilor pentru a le da o lecţie de bună cuviinţă. S’a dat naştere, în felul acesta, la o încăerare în care patru unguri s’au ales cu răni uşoare. Pentru a şi manifesta indignarea faţă de atâţători moţii au spart şi câteva geamuri de la locuinţele ungurilor, atât în com. Corneşti cât şi în comunele Buru şi Baia de Arieş, pe unde au mai trecut şi unde deasemenea au fost atâţaţi de atitudinea minoritarilor Autorităţile deschizând o anchetă s-a stabilit că ungurii au fost instigaţi de către preotul ungur din Cornești, anume Arkasz Toma. Cercetările continuă. ——------------— O impresionantă sinucidere a fost înregistrată aseară, pe la orele 10, de la etajul al IlI-lea al imobilului din strada Antim No. 19, o tânără s a aruncat în vid şi în cădere şi-a fracturat baza craniului. Sinucigaşa se numeşte Aurora Oprescu, funcţionară, în etate de 19 ani, domiciliată în strada Rondă No. 15. Venise în strada Antim, la prietenul ei Aurel Măinescu, student la Academia de Muzică, și după o ceartă violentă, s’a aruncat dela etajul III. Studentul, înspăimântat, a dispărut. Nefericita a fost transportată la spitalul Brâncovenesc. Starea ei e disperată şi sunt puţine speranţe că va scăpa cu viaţă. ÎNCERCARE DE SINUCIDERE In urma unor discuţii pe care le-a avut cu concubinul ei femeia Leanca Marinescu, din strada Sergent Niţă Ioan, a încercat să se sinucidă, luând 100 grame de sodă caustică. Starea ei e gravă. DOUA ACCIDENTE LA ATELIERELE GRIVITA Lucrătorul Gheorghe Mateescu,din serviciul atelierelor Grivita, a căzut ca pe un butoi de fier, rănindu-se la cap. A fost pansat și lăsat liber. ji * Muncitorul Costache Enache Constantin, a căzut într’un canal, fracturându-și piciorul drept. Cu o ambulanță a «Salvări» a fost transportat la spitalul Witting C. P. R. CAPITALA Impresionanta sinucidere din strada Antim — O tânără se aruncă de la etajul III — Sentinţa în procesul teroristului Rusanov CHIŞINĂU 50. Consiliul de război a pronunţat astăzi sentinţa în procesul teroristului Rusanov, prins la Tighina acum 6 luni. Rusanov a fost condamnat la 10 ani muncă silnică. -------poxoo------ Moartea lui Gh. D. Lungu Eri a încetat din viaţă, la spitalul Brâncovenesc, bătrânul Gheorghe D. Lungu, în etate de 81 ani, care de 55 ani, scoate sfânta cruce din apa Dâmboviţei la Bobotează. După cum am comunicat în numărul nostru de eri, Mathieiu Tischler a încetat din viaţă, chiar ieri noapte la sanatoriul Brâncovenesc. Intervenţiachirurgicală făcută in cursul după amiezei dăduse oarecami speranţe medicilor; spre seară însă, starea rănitului s’a agravat. Pe la orele 10,30 seara, s-a produs o infecţie (nefericitul mâncase mult la prânz, avea abdomenul încărcat în momentul atentatului şi medicii erau îngrijoraţi că tocmai acest lucru va prilejui o complicaţie), iar puţin mai târziu, Tischler a intrat în comă. La orele 1,30 noaptea a venit la sanatoriu primul procuror d. Procop Dumitrescu, care s’a interesat de starea rănitului. D-sa a fost înştiinţat că dintr’un moment în altul, se aşteaptă desnodământul fatal. Primul procuror a rămas la sanatoriul Brâncovenesc, până la orele 3,15, când Tischler şi-a dat sfârşitul. La institutul medico-legal dri dimineaţă, corpul lui Mauriciu Tischler a fost transportat la institutul medico-legal. Parchetul a cerut medicilor legişti ca, autopsia să se facă neîntârziat, pe de o parte fiindcă instrucţia are nevoe de concluziile medico-legale, şi pe de altă parte, fiindcă familia reclama rămăşiţele fostului latifundiar. După bogăţie, mizeria Eri au sosit în Capitală toţi membrii familiei lui Tischler. Piui mai mare al victimei, doctor în drept, venise dealtminteri cu părintele său la proces şi din cele relatate asupra atentatului s’a văzut că şi el era în pericol de a fi fost împuşcat, dacă arma nu s’ar fi defectat. După atentat, Tischler fiul a vegheat la căpătâiul părintelui până ce bătrânul şi-a dat sufletul. Membrii familiei Tischler şi-au exprimat dorinţa ca înmormântarea defunctului să se facă la Cluj. Chestiunea e însă mai grea, din cauza cheltuelilor necesitate de transportare. Fiindcă, — aşa cum am arătat şi eri — Tischler din marele latifundiar de altădată, ajunsese în grele lipsuri. Omul care altădată îşi permisese luxul să-şi cumpere titluri nobilare (căci Tischler era baron) şi care întreţinea o adevărată curte de lachei, ajunsese să ocupe o modestă cămăruţă la hotelul «Esplanade». Dar nici pentru plata acestei camere, Tischler nu avea de multe ori banii necesari. In ultima vreme, lipsit complect de mijloace, el era împrumutat de o doamnă din Capitală, care i-a pus la dispoziţie, în câteva rânduri, şi sumele necesitate de numeroasele lui procese. Tischler pierduse întreaga avere, evaluată la un moment dat la un miliard lei. Criza de acum câţiva ani, l-a surprins complect nepregătit, deschis cu sume enorme, el a făcut faţă situaţiei ipotecând şi cedând pe rând, diversele lui proprietăţi. Până la isbucnirea răsboiului, averea lui Tischler era evaluată la 30 milioane coroane aur. De atunci ea crescuse enorm, de loc impresia unui om enervat, cum vrea să lase să se creadă, acuzatul. De altminteri, nu numai procurorul va figura la Proces ca martor, ci şi ceilalţi magistraţi ai secţiei. Ei au anunțat că vor depune ca simplii martori în faţa Curtei cu juri, spre a arăta că, inculpatul nu avea nici un motiv să vadă în hotărârea tribunalului ori în cererea reprezentanţilor lui Tischler, o nouă şicană la adresa moţilor. S’a cerut informaţiiireia Cluj şi s'a aflat că Stancu e proprietarul unui debit foarte productiv în centrul Clujului, dar pasiunea sa erau Moţii. Făcea realmente sacrificii pentru cauzele lor, şi se visa de multe ori ales al lor. Deşi nu era din regiunile lor, unde nu avea măcar rubedenii, Stancu îşi luase singur obligaţia să le aere interesele. Un nou mandat de arestare Magistratul instructor emisese luni un mandat de arestare pentru crimă neisbutită. Cum, însă, între timp, Tischler- Mohr a intrnat la spitalul Brâncovenesc — a decedat, parchetul a schimbat calificarea faptei căpitanului Emil Stancu, din crimă de asasinat, săvârşit cu premeditare şi neizbutit, in crimă de asasinat, săvârşit şi izbutit, cu premeditare. In consecinţă, s’a modificat acţiunea publică în acest sens, iar judele instructor a anulat vechiul mandat de arestare şi a emis unui nou. (în conformitate cu art. 225, 226, 227, 338 şi 232 al. 1 c. p.) Rezultatul autopsiei ori după amiază, a avut loc autopsia cadavrului lui Tischler Mohr, efectuată de către d-nii d-nn Vasiliu şi Sava, în prezenţa judelui instructor, d. Stratulat, şi a d-lui procuror Şt Stăncescu. Raportul medico-legal arată că «moartea lui Tischler a fost violentă datorită unei arme de foc, revolver, de calibru », al cărui proectil a secţionat măduva spinării, a rănit stomacul şi ficatul şi a eşit prin partea stângă a pieptului, determinând o mare revărsare de sânge care a cauzat moartea. Arma a fost descărcată din apropierea corpului, iar proectilul a avut direcţia oblică, dinapoi-înainte, de la dreapta spre stânga, şi pornind din jos în sus. Pe cap, corp şi membri, niciun fel de urme de violenţă». Un supliment de interogatoriu căpitanului Siancu Judele instructor, d. Stratulat, a luat un supliment de interogator căpitanului Emil Siancu Acesta şi-a menţinut declaraţia făcută cu o zi înainte. A adăugat — şi-a insistat asupra acestor spuse — lul; din fericire arma n’a mai finc că nu face parte din «garda de fer» Cine e Siancu Din relaţiunile date de către fiul victimei, reiese că, ucigaşul cunoştea bine victima. Era chiar în relaţii cu el; în câteva rânduri, Tischler a primit vizita lui Siancu, care venea ca reprezentant al Moţilor. Tischler a tratat cu el; în dese rânduri s’a arătat împăciuitor. Victima arătase plenipotenţiarului Moţilor că, e de acord pentru satisfacerea doleanţelor acelor năpăstuiţi din Munţii Apuseni. Dar nu mai era în puterea lui să-i satisfacă. El nu mai putea nimic. D. Tischler junior arată că chiar în sala tribunalului, Stancu a întins mâna lui Mauriciu Tischler, a discutat cu el foarte cynical, și la un moment dat, în ungurește, a spus victimei: — Tot necăjit! — Tot. — Și cu procesele astea nu se mai termină!— După cum vezi. Cum s’a petrecut crima Parchetul a reconstituit ori împrejurările în care s'a produs asasinatul, d. procuror Stănescu rămăsese încă la pupitrul d-sale din fata fotoliului ministerului public, și strângea dosarele procesului căruia i se fixase termen la 26 Iunie crt. In sală mai era Tischler; avocaţii şi martorii, plecaseră- Şiancu se afla pe o banchetă, şi se ridicase în momentul când Tischler se pleca în faţa procurorului, vroind să se retragă. Siancu a scos în acel moment revolverul şi a descărcat glontele. Tischler s’a prăbuşit, fiul său a intrat tocmai atunci pe ușă. Stancu a îndreptat asupra lui revolueționar. Procurorul, d. Stăncescu, a dezarmat pe atentator, chemând aprozii. Din reconstituirea urmată, s’a stabilit că, Stancu era în momentul când Tischler se pregătea să plece, foarte calm. Nimic din atitudinea lui nu trăda pe omul enervat, pregătit să tragă cu revolverul. Instrucţia socoteşte acest punct foarte important, deoarece el constitue încă o dovadă că asasinatul a fost premeditat. Căpitanul Stancu afirmă că a venit la tribunal fără nici un gând de răsbunare, şi că a fost enervat din cauza atitudine! lui Tischler, deși aranjase cu apărătorul lui Tischler, d. Oswald Teodoreanu, ca să se intre în fondul procesului fără a se mai asculta martori. Atunci,a apărut victima. D. Oswald Teodoreanu l a întrebat pe Tischler: — «Ce facem cu martorii? — «E un drept pe care crisd că trebue să-l folosim. Asta l’ar fi enervat pe Stancu. El spune că a văzut în răspunsul lui Tischler un nou pretext pentru amânarea procesului... Va fi citat şi d- Oswald Teodoreanu spre a lămuri exactitatea con- Torbirei şi a discuţiilor avute. In orice caz, însăşi martorul principal al dramei, d. procuror Stănescu, afirmă că, Stancu nu dădea şi din niciun fel de organizaţie politică. Se ocupă doar de organizaţia «Frăţia de cruce», care are de scop îmbunătăţirea situaţiunii Moţilor. A arătat din nou că nu a venit în tribunal cu gândul de a trage cu revolverul, şi că dovadă îi este faptul că puţin înainte de proces a stat de vorbă, foarte civilizat cu Tischler-Relevându-i-se faptul că la descinderea dela hotelul Majestic — unde locuia — s’a găsit tocul revolverului, Stancu a răspuns că tocul îl incomoda, şi că deaceea l’a şi lăsat la hotel, că arma o poartă întotdeauna, şi că, deci, nu este o excepţie că a venit cu ea în tribunal. Stancu a fost întrebat apoi dacă crede că îmbunătăţirea soartei soţilor depindea de modul în care poate fi soluţionat procesul pendinte în faţa secţiei l-a civila corecţională a tribunalului de Ilfov. A răspuns negativ, dar că, în orice caz, procesul avea de obiect o atingere a unuia din drepturile soţilor. Fiul victimei, din nou interogat D. Stratulat a luat deasemenea un supliment de interogator Si drului Tischler, fiul victimei. Acesta a arătat că după ce a fost amânat procesul, şi după ce eşise toată lumea, a eşit şi el pe uşa — rămasă întredeschisă — şi îşi aştepta părintele. A auzit în acea clipă o puternică detunătură. A intrat, speriat, în sala de şedinţă şi a văzut în acea clipă pe tatăl său prăbuşindu-se. Stancu a vrut să-l împuşte şi pe dânsul, după cum a încercat zadarnic să îndrepte arma şi asupra procurorului, d. Stăncescu, care se repezise să dezarmeze pe asasin. D. Tischler fiul a povestit apoi cum Stancu a fost dezarmat, şi cum au intervenit, în urmă, public şi autorităţi. A subliniat că între tatăl său şi căpitanul Stancu nu a avut loc, înainte, niciun fel de incident. Ba dimpotrivă, înainte de proces s au întreţinut amândoi aproape familiar. Magistraţi, audiaţi ca martori Judele instructor a audiat apoi pe mai mulţi magistraţi, care au dat diferite relaţiuni asupra modului in care a fost săvârşit asasinatul. A fost, printre aceştia, ascultaţi d. jude Voiculescu, de la secţia Notariatului, care se afla întâmplător nu departe de locul dramei, şi care a dat preţioase amănunte. Alţi informatori A fost apoi ascultat şi d. avocat Oanţă. D-sa a relatat discuţiunea ce a avut loc, o jumătate de ceas înainte de proces, între d-ni: avocat Vasiliu Cluj, apărătorul Moţilor, şi Osvald Teodoreanu, avocatul lui Tischler. Acesta din urmă a fost rugat să-şi dea concursul pentru a se împiedeca amânarea procesului pe motivul lipsei martorilor, şi să se intre în desbaterile procesului In momentul când d. Teodoreanu a acceptat — spune d. avocat Oantă, — a apărut şi Tischler, care ar fi cerut avocatului său să nu renunţe la un drept care poate încă să le folosească Era de faţă şi Stancu, asupra căruia atitudinea lui Tischler ar fi avut influenţă. Acest incident — declară d. Oantă — precum şi faptul că procesul a fost amânat, pentru lipsa martorilor, a determinat actul nenorocit al lui Emil Stancu. * Cercetările au rămas în continuare pentru astăzi. Drama de la Palatul Justiţiei Tischler şi căpit Şiancu convorbiseră înainte de crimă destul de amical Iudele instructor are convingerea că asasinatul a fost premeditat Şiancu pretinde că a fost provocat de atitudinea în proces a victimei Premeditarea LA MORGA * MAURICIU TISCHLER ------ooxoo — -ooxoo- Descoperirea unei crime după zece zile de la înmormântarea victimei UN DENUNŢ ÎNTEMEIAT — UN TANAR DE 33 ANI ISI OMOARA CONCUBINA IN VARSTA DE 60 ANI BRAILA 30. — Autorităţile au fost sesizate de o crimă făptuită câteva zile în urmă în oraşul nostru. D-l Gheorghiu de la poliţia judiciară a primit un denunţ prin care se afirmă că Tudoriţa Manea, în vârstă de 60 de ani din strada Mihai Bravul no. 243 moartă la 21 Mai a fost asasinată cu puternice lovituri aplicate în cap de concubinul său Ion Cercel, în vârstă de 33 de ani, şofeur la oficiul poştal. Tânărul tăgăduește vina sa. Parchetul a dispus deshumarea cadavrului și la autopsie s-a dovedit că în adevăr bătrâna a murit în urma loviturilor primite în cap de la un corp contondent. Până la lămurirea misterului tânărul şofeur este reținut arestat. I» Mini ni inainte să si repete catastrofa valutară din 1923 ———oo— — ■' Declaraţiile d-lui Schacht' BERLIN 50 (Rador). — Agenţia «Wolff» anunţă: Declaraţiile făcute de preşedintele Băncii Reichului, d. Schacht, la conferinţa transporturilor care se ţine la Berlin, au făcut o impresie favorabilă. A fost primită cu satisfacţie iniţiativa Băncii Reichului de a pune pe creditori în curent cu grava situaţie a Băncii în materie de devize. O impresie deosebită a făcut declaraţia d-lui Schacht că Institutul de emisiune nu va admite în nici un caz repetarea catastrofei valutare din 1925. * ( BERLIN, 30 (Rador). — Ziarele anunţă că conversaţiile dintre Banca Reichului şi reprezentanţii creditorilor străini ai Germaniei au făcut progrese, ajungându-se la examinarea chestiunilor de detaliu. v nu se dărâmă frascati O MICA LIPSA DE TACT DISTRUCTIV SI O SOLUŢIE La dărâmarea imobilului „Frascati” grija edililor noştri de a nu servi praf prea mult în nasul trecătorilor şi vecinilor, *— printre cari ne socotim şi noi, — nu a dat cele mai bune rezultate. O mică greşală de tact în meşteşugul dărămatului, zădărniceşte rezultatul dorit. Şi anume: molozul obţinut din dărâmarea zidurilor cu târnăcoapele, în loc să fie stropit cu apă sus — pentru a se evita împrăştierea prafului de la înălţime — primeşte botezul municipal jos, când, e prea târziu. Fiindcă, în rostogolire pe jgheabul improvizat de la acoperiş, se provoacă nouri de praf pe o importantă porţiune din stradă. Domnii constructori dărâmători pot scuti publicul de acest praf, mutând operaţia cu stropitul sus, la gura jgheabului. A murit încă o victimă a nenorocirii dela Posada SINAIA 30. — După cum am relatat acum câteva zile, starea tânărului Petre Bucurică, una din victimele accidentului dela Possada era cea mai îngrijorătoare. Tânărul avea splina sfărâmată. Cu toate eforturile d-lui dr. Radu, conducătorul spitalului, unde se află internaţi toți răniţii din accidentul de autobuz de la Posada. Petru Bucurică a încetat astăzi din viaţă. In prezent starea celorlalţi 17 răniţi, din 18 câţi mai sunt acum în spital, este îmbucurătoare. Starea celui de al 18-lea rănit, rabinul David Strimark, este foarte îngrijorătoare. Numitul este în vârstă de 76 de ani, și e originar din comuna MaLsin județul Maramureş.• '——OOXOO—• D. Huli despre conferinţa economică WASHINGTON 30 (Rador). — In cursul declaraţiilor pe care le-a făcut astăzi presei, d. Huli, secretar al departamentului de stat, şi-a exprimat încrederea în succesul conferinţei economice de la Londra. D-sa a adăugat că stabilizarea devizelor ar fi lipsită de orice seriozitate, dacă nu va fi însoţită de acorduri asupra tarifelor vamale şi de suprimarea obstacolelor care stau în calea comerţului internaţional, căci o asemenea stabilizare necomplectă ar cădea din nou, după 90 de zile în haosul de azi. ooxporie atentate politice in Sofia SOFIA 30 (Yador). — In cursul nopţii trecute, patru necunoscuţi au tras mai multe focuri de revolver asupra macedoneanului Guecheff, care a ripostat. Ulterior într’un alt cartier din Sofia a fost găsită o altă victimă a luptelor politice interne. 3 ---------pe-------- D. I. G. Duca a convocat în cursul lunei Martie mai multe întruniri profesionale cu scopul de a afla părerile fruntașilor partidului asupra tuturor problemelor financiare, economice, administrative, etc., care frământă țara. Rezultatele lor trebuiau să fie centralizate şi să servească la alcătuirea unui nou program al partidului liberal, fiindcă până şi d. Duca îşi dădea seamă că programul elaborat în 1930 nu mai era actual. Deşi au trecut două luni de la încheierea lucrărilor «adunărilor profesionale», totuşi despre întocmirea «noului» program al partidului nu se mai vorbește nimic. Chestiunea este foarte viu comentată în sânul partidului liberal care nu pricepe graba cu care au fost convocate acele adunări și încetineala ce se pune în elaborarea noului program. Cauza acestei întârzieri este următoarea: d. I. G. Duca, împreună cu câţiva intimi şi-au dat în sfârşit seama, că soluţiunile propuse de partizanii săi în adunările profesionale, sunt prea vechi şi că ele nu mai pot figura în programul unui partid care cere puterea spre a soluţiona atâtea probleme delicate şi inedite. Revizuirea programului implică şi convocarea congresului partidului. Or d■ Duca s’a convins că atmosfera din partid nu este proprice pentru ţinerea congresului. Spiritele sunt foarte agitate şi nemulţumite împotriva conducerei sale. Şi n’ar fi exclus ca să aibă o surpriză! De aceia, dându-şi seama că nu poate da partidului un program viu şi actual şi temându-se de nemulţumiţi, d. I. G. Duca începe Duminecă 4 iunie campania de răsturnare a guvernului fără ca partidul liberal să arate soluţiile ce le preconizează pentru remedierea crizei . Partidul liberal nu-şi mai revizueşte programul!! O renunţare cu tâlc Formaţiunile hitleriste vor fi desfiinţate în Tirol VIEN A 30 (Rador). — Răspunzând sugestiunilor presei de a se interzi-. ice în Austria partidul naţional -socialist «Doetz» anunţă că în căzul cialist şi de a se dizolva formaţiu- nile hitleriste, ziarul naţional socialist «Doetz» anunţă că în cazul partidului declină orice răspundere în privinţa consecinţelor, care ar rezulta din revolta şi acţiunile izolate ale masselor hitleriste.■ Relativ la această chestiune «Wittagzeitung» scrie: «Naţional socialiştii trebuie să se supună, ca toată lumea de altfel, legilor austriace,iar în caz contrar vor fi tratati ca răufăcători. VICTIMELE CIOCNIRILOR DIN INNSBRUCK , VIENA 30 (Rador).— In ciocnirile cari au avut loc eri la Innsbruck, au fost grav rănite 36 persoane. In urma acestor incidente, guvernul dinTirol va hotări astăzi desfiinţarea formaţiunilor hitleriste, interzicând totodată existenţa unui partid naţionalsocialist in Tirol. VIENA 30 (Rador). — In cursul unei demonstraţii la Insbruck a organizaţiilor naţional-socialiste, a avast loc un schimb de focuri cu Heimatwehrul. Mai multe persoane au fost grav rănite. Liniştea nu a putut fi restabilită decât după intervenția armatei, care a evacuat străzile din jurul locului ciocnirii. Au încetat ostilităţile chino-japoneze LONDRA 30 (Rador). —. Răspunzând unei întrebări în Camera Comunelor, Sir John Simon a declarat că s’au primit informaţii prin care se confirmă încetarea ostilităţilor între armatele japoneze şi cele chineze. Condiţiunile armistiţiului nu sunt însă cunoscute. ÎNCEPEREA NEGOCIERILOR NEW YORK 50 (Rador). — Ziarele anunţă din Peiping (China) că delegaţii chinezi şi japonezi sunt în drum spre localitatea Tangku, la este de Tientsin, unde în curând se va începe conferinţa armistiţiului chino-japonez. Conferinţa va începe chiar în cursul acestei nopți. Krishnamurli la Atena ATENA., 30 (Rador). — Krishnamurti a sosit azi la Atena, urmând ca timp de o săptămână să fie oaspetele teozofilor greci în tabăra din apropierea Atenei. •------COXOO------ Convocarea dietei Prusiei BERLIN 30 (Rador). — Dieta Prusiei se va întruni, imediat după Rusalii, într’o scurtă sesiune care va fi consacrată reorganizării consiliului de Stat din Prusia.