Dacia, ianuarie-iunie 1924 (Anul 11, nr. 1-144)

1924-06-17 / nr. 133

anUL XI No. 113 Fondator : CONST. IRIMESCU «eUsați ® și Rämiaiatreil* streu* vratem 22 ABONAMENTUL Pe :2 luni . . . . , 400 lei • b . * c • ■ 12b0 . Manuscrisele nepublicate du «* — ta apolazi — VSL £ 9ON Na, 42/3 II CONSTANȚĂ MARȚ! 17 IUNIE 1924 Director: L. M. MOSCU Apare silnic la ora 12 S j DOI LEI EXEMPLARUL Să ne ajutăm ignin Da, criticăm edilitatea din Constanța, și cu drept cuvînt îl imputăm lipsurile de tot soiul, de care sufere populația. Este inutil să grăvesc înfățișările mai zutziste și situațiile îngrozitoare în care se sbat constănțenii. Le știm și prea știm cu toții. E vina gospodarilor comunali ? Desigur că da, fiindcă vechilii orașului au răspunderea, ei privighează, ei fac și desfac, ei diriguesc și dacă sînt înfipți la cinuri, trebue să știe să și plătească oalele sparte, un adevăr cam de oale sparte este vorba. O fi vina celor de la primărie destul de mare, dar populația din Constanța are și ea una încă și mai mare. Dacă ar fi să glumesc, ași spune , fiindcă-i rabdă. Aceste cuvinte ar avea mare răsunet și un imens succes într'o întrunire publica în care oratorul, potrivit principiului politicianului demagog ar gâdila taurul între coarne. Poporul întotdeauna se topește în fața celor cari știu să-i exalteze resentimentele, arătîndu-l în chip de martir căruia i se face râu numai de alții, pe cînd el, poporul e nevinovat ca uu Dumnezeu. Eu nu m’am călăuzit nici odată de acest principiu și mi-am făcut mereu datoria recunoscînd fiecăruia și meritele dar și greșelile. Ei bine dacă gospodăria comunală din Constanța merge atît de rău, pe lingă vncuria celor însărcinați cu trebile publice, fie funcționari, fie delegați cetățenești pe lîngă nepriceperea sau indolența cutăruia sau altuia, mai există o vină, acea a contribuabililor. Aceștia nu-și fac datoria. Vă dau o pildă. Budgetul comunei Constanța se cifrează la venituri cu suma de lei 60 de milioane. Această cifră este bazată pe contribuția cetățenilor, pe produsul întreprinderilor edilitare și pe taxele impuse tranzitului de mărfuri prin portul Constanța. Știți cît s’a încasat în cele 5 luni de cînd s'a pus în aplicare acest budget ? A patra parte din prevederi, adică abia 15 milioane de lei. Mai sunt 7 luni ca să fie încheiat anul financiar. Dacă în 5 luni s'a încasat numai 15 milioane, după toate probabilitățile, considerînd că lucrurile vor merge după aceiași normă, putem preciza că pără la sfirșitul anului se vor mai încasa încă 20 de milioane. Prin urmare vom avea un deficit la încasări de circa 25 de milioane. Această sumă dacă nu mă înșel este egală cu cheltuielile destinate uzinei de la Dunăre, pentru a o face în stare să trimită zilnic apa necesară orașului. Putem prin urmare să profetizăm și de astă data, că aceste lucrări proectate nu se vor putea executa. Sînt vinovați edilii, fiindcă nu fac, dar sîntem noi mai vinovați fiindcă nu le dăm mijloace necesare. Dacă profităm de uitarea în care ne lasă perceptorii sau îi ademenim ca să ne păsuiască, în noi lovim. E bine să ne ajutăm singuri și să ne plătim dările și costul consumației de apă și lumină, fiindcă numai astfel vom pune în măsura justa și capacitatea de lucru și răspunderile. Iar dacă contribuabilii nu-și recunosc greșala, datori sunt cei de la primărie sa ia măsuri drastice. C. Irimescu Câteva constatări Ancheta In lumea Intelectuală Paralel cu ancheta colegului Cristea,—în lumea medicală—, cu privire la afacerea Petrof, subsemnatul a întreprins o anchetă în lumea intelectuală, numai ca să mă aflu și eu în...LX UbMUA* Iată ce mi-a declarat simpaticul dentist Zolmer: «Măseaua era lucru mare, dar de pe vremuri când s’au înmulțit doctorii de măseie, în Constanța, nu mai e de trăit. Astăzi cetățenii nu-și mai trag măselele la doftori cu diplomă, căci trăgând la măsea, cu toții au căpătat diploma, prin bodegi ori cârciumi, întrebuințează în Constanța, sistemele cele mai rapide. Vrea cineva să râmâie fără măsele? Să bea cu vestitul Chirea, la cârciumă. Comisarul Stanciu poate să confirme. D. Companovitz, poate să dea de asemenea și el certificat că Badea e dentist. Dacă situața continui să fie așa, singurul lucru ce va rămâne de făcut dentiștilor, e să se arunca de la etaj ln stradă, ca să scape cu viată". Impresionat de declaratiunile lui Zolmerivă, m’am prezentat d-lui avocat Trannstantinescu, care mi-a spus următoarele : —„intre acrobație și avocatură, există o strânsă legătură. Sare omul și s’avântă, căci ciolanul îl încântă, căci numai cu poezia, te-amenință sărăcia, și o lună d’ești primar, viata toată n’ai habar. Pieptul dac’ar fi să-mi tai de două Inimi ai să dai. Treburile ca să meargă trebue inimă largă. Astăzi sunt averescan, mâne de-i rost de ciolan, deveni-noi progresist, comunist ori... anarhist Toate acestea, mi le scrise pnnstirul avncat pe o celebră carte poștală, ca" să nu le uit. DRAC Condamnarea căpitanului Vaneson Buc. 15.După câteva zile de desbateri, consiliul de război al corpului II armată a pronunțat aseară sentința cu privire la căpitanul Vulescu care în calitate de casier pe lângă misiunea noastră militară din Paris, a comis o mulțime de fraude. Căpitanul Vulescu a fost condamnat la 5 ani munca silnică. Atacurile bandiților în Cadrilater Alaltă eri seara o bandă tempusă din 4 indivizi, a atacat cu bombe și granada pe locuitorul Tudor Boiangiu din com. Belbunar j ud. Durostor. In aapropieri de Carageat, jefuîndu-I. Kzssmts&i Cronica zilei Harababura Vorbisem într'o precedentă cronică despre o carte de prevestiri funeste aparută imediat după armistițiul măcelului monedei Pentru a ne da seama dacă anonimul autor al vorbitei publicații a fost un demn descendent al proorocului Iisus, ne-am amuzat culegând câteva«titluri“ din trei sau patru ziare, în interval de 15 zile ți iată ce-am putut citi la întâmplare. »Furturile de la Federala Cooperativelor sătești... Focul de pe Șoseaua Panduri... Ciocnirea de lângă Băile Herculane „ Alte trei deraeri.. Bandiții din Cadrilater.. Un sătean jefuit pe Șoseaua Constănța-TechirghioU Dezastrul de la Cotroceni... Un viguros Incendiu la Ministerul de Finanțe.. Conflictul din Balcani... Italia debarcă trupe In insula Lessona... Care va fi atitudinea Iugoslavia ?... Grecia nu recunoaște cele 14 sate cedate Albaniei Lupte sângeroase în Albania... Complot în contra Președintelui Kemal Pașa... Războiul japono-american... Rusia revendică Basarabia... Răscoala braziliană te întinde... Orizontul întunecat... O escrocherie modernă... un viol monstruos.Bătaia de la Camera Deputaților... Hoți de copil... Un asasin precoce... Un tată criminal... o Soție care-și omoară bărbatul... Fraudele din Port... Bandiții mascați.. Fantomele trenului... O Revoluție fulgerătoare... Demiterea D-lui Miilerând... D-l I. I. C. Brătianu nu demisionează... Vulcanul Emna a izbucnit din nou... Un nou Cutremur în Japonia... Procesul Fraudelor de la Paris». Un Ministru hoț ( New - York) ... Este inexact că se fură în România.. E o rușine... N’avem apă... Destituirea magistraților din Chișinău... O mare escrocherie la Galații... Un consilier de la Curte la mită... Se desminte categoric că au ars magaziile S. M. S... Situația cât se poate de liniștitoare... Numai zvonuri tendențioase.» Publicul este rugat să nu se alarmeze»... Iar noi am lăsat creionul pe masă, am pus botul pe labe și am adormit în pace. Nigro notanda laptllor hx. Ponf Copil otrăvit Copila Victoria Behard In filate de 3 ani, din str. Stefan cel Mare în timp ce privnile lipseau din ca sl, aceasta găsind Un pahar care conținea soluție de sodii caustici, a biut din el. Fiind transportată imediat la spital, mica victimă se află în afară de orice pericol. mai mulți cetățeni au luat inițiativa să intervie ca depozitele de lemne ale comunei să fie mutate alăturea de primărie. Aceasta, pentru ca atunci când se vor aprinde, să ardă și primăria. mammmmmmmmmttmim*"-« . lnffr».r-n-rr.rp.r.Trc VIZITAT ina topi si Partim I. G. PAPAIANI ȘI Strada Caracolita Cuza Vodă Mare asortiment de parfumerie : și articole medicinale : PREȚURI DE RECLAMĂ Poemele Durerii CÂNTECUL LEBEDEI Liniștit doarme castelul Lângă lacul plin de vrajă Toate dorm... Numai iubirea —O Naiadă—stă de strajă. Printre trestii cântă vântul Serenada amintirii «•« Cad din sălcii plângătoare. Foile desăvungirii. A alunecat pe ape Ca un butvăre de ghiață Lebăda... d-atunci deodată Lacul tot prinse iar viață... A cântat apoi pe ape Două cântece măiestre A privit cu nepăsare La castel înspre ferestre Și-a Întins în urmă aripi. A cântat încă odată Le-a bătut de fața apei... Și-a pierit în valuri moartă. Spun bătrânii că odată Doar la moarte cântă ea. Și-a cântat acum sărmana Moartea, viața, nașterea Ilie. 1. Butneescu Frandide de la percepția comunală In urma anchetei întreprinsa de organele comunale din localitate, stabilindu-se că agentul de percepție Alexandru Brâiloiu a delapidat de la comună o sumă ce se cifrează la 120000 lei, dosarul acestei afaceri a fost înaintat ori de primărie, parchetului. In aceiași afacere, mai sunt implicate și alte persoane. Agitația comercianților din Bazargic Bazargic 15.—Cercurile funcționărești și cele comerciale din localitate sunt în plină agitație pe chestia mutărei capitalei județului Caliacra la Balcic. Sfatul negustoresc secțiunea Bazargic a ținut o întrunire publică cu scopul de a expune doleanțele privitoare la proectul administrativ pentru mutarea capitalei județului de la Bazargic la Balcic. In moțiunea votată comercianții din localitate cer guvernului să abandoneze ideia mutărei capitalei județului Caliacra, căci ar fi în detrimentul întregei populațiuni a județului și in acelaș timp ar paraliza existența orașului Bazargic. In afara de această se spune in moțiune, că orașul Balcic ar fi in propriu a adăposti un număr mare de funcționari și administrații, neexistând construcțiile necesare, că portul Balcic se află în stare primitivă, necesitând cheltueli considerabile pentru modernizarea lui, că se crează comercianților din Bazsargic o siteație dăunătoare și ar pavaliza oficiiciivitate economică. Pe de altă parte blocul funcționarilor din Bazargic și Balcic a adresat un memorii celor în drept susținând ideia mutărei capitalei județului la Balcic. Crima din AnadolctMoi O crimă s’a întâmplat ori după amiază la orele 6 în Anadolchîoî. In urma unui scandal provocat la o petrecere, locuitorul Gheorghiță Chiriac a împușcat mortal cu un revolver pe tânărul Mecicar Mengin. Criminalul a dispărut. mnmenmeemmmmmm împușcat din imprudență Copilul Gh. Cristea ia etate de 11 ani cu domiciliul in comuna Brătianu, se afla ori cu vitele la câmp împreună cu un alt tovarăș, care avea cu dânsul un revolver. Copilul jucăndu-se cu arma, aceasta s-a descărcat rănind grav la umărul drept pe Cristea. Rănitul a fost transportat la spitalul din localitate. Ședința de la Sfatul Negustoresc 1 regională Dobrogeana— in localul din strada Traian al Sfatului Negustoresc, comitetul acestei organizați comerciale a ținut Sâmbătă după amiazi o ședință, sub președinția d-lui Ilie Mecu. S-a hotărât înființarea unei regionale dobrogene a Sfatului Negustoresc, care să cuprindă secțiunile Sfaturilor, din Tulcea Silistra și Bazargic, cu reședința la Constanța. In acest scop Sfatul Negustoresc din Constanța va face demersurile necesare. Comitetul a hotărât apoi ca Marți .O delegație a sfatului în frunte cu d. Mecu, să se prezinte d-lui primar Andronescu, pentru rezolvarea chestiunei de diminuare a taxelor prea ridicate pe vagoane și pa contractele de închiriere pe cari comercianții le plătesc comunei. A fost de asemenea hotărâtă ținerea unei mari întruniri publice in ziua de 29 Iunie, în sala "Arena Grand", și o serbare câmpenească la vii, în ziua de iulie. Generalul Popovici la Constanța Inspectarea trupelor. Banchetul Săptămâna trecută a sosit în localitate de general I. Popovici, inspectorul armatei pentru a inspecta trupele din garnizoana Constanța. Sâmbătă s’a dat în onoarea generalului Popovici o masă la tabără, la care în afară de comandanții superiori, din garnizoană au luat parte și ofițerii superiori, precum și autoritățile civile și militare din localitate. S’au ținut mai multe cuvântări, la care a răspuns d. general Popovici, mulțumind și lăudând reg. 34 infanteria. Doctor B. TATARSKI Boli interne, boli de nas, gât și urechi. — Operațiuni . Linia ferată Constanța Techirghiol CONSFĂTUIREA DE LA PRIMĂRIE La primărie, a avut locuri dimineață o consfătuire, convocată din inițiativa casei Muncii C. F. R., cu privire la construirea unei linii de cale ferată între Constanța și Techirghiol. Au luat parte la această consfătuire d-nii dr. Costinescu primarul capitalei, profesor dr. Demetriad delegat al casei Muncii, Inginer Balș președintele Crucii Roșii, V. Andronescu primarul Constanței, deputat C. Allmânișteanu, C. Irimescu fost prefect, L. M. Moscu directorul ziarului nostru, George Georgescu președintele camerei de comerț, Sever Movila, maior M. Manolescu, ș. a. După diverse discuțiuni ce au urmat, s-a hotârât a se interveni la Banca Națională ca să finanțeze căile ferate cu suma de 8000000 lei fără procente pe timp de 5 ani, sumă, care după afirmațiile delegatului căilor ferate, ar fi suficientă pentru construirea liniei, a stațiunilor și a locuinței funcționarilor, ce va necesita exploatari acestei linii propuse. S’a ales apoi un comitet compus din d-nii dr. Costinescu, V. Andronescu, Ilie Mecu, inginer Balș, S. Movilă, Amedeu Buturescu, maior M. Manolescu, C. Nițescu, Toma Crețu primarul Techirghiolului și Vasile Nicolau, care va interveni pe lângă financiarii din Constanța și proprietarii din Techirghiol, pentru subscrierea fondurilor, cari vor fi depuse la Banca Națională, în contul sumei pe care Banca o va acorda la rândul său căilor ferate. Ia lista provizorie de subscrieri pentru linia Constanța-Techirghiol, primăria Constanța e notată cu suma 500000 lei, prefectura 200000 lei, Camera de comerț cu 100000 lei, primăria capitalei 200000 lei, Soc. Techirghiol-Moviil 1000000, Eforia Spitalelor civile 5QQOO, casa Muncii 1000000 lei etc. Dacă acordul cu Banca Națională va reuși pe deplin, lucrările de construcție ale liniei, vor începe imediat. Casa Muncii prin delegatul ei, d. profesor dr. Demetriad, s’a oferit a suporta cheltuelile, clădirii stațiunilor și a locuințelor care să adăpostească pe funcționarii angajați la exploatarea liniei. VteNad Băile și Restaurantul Parcului TATAIA Fiateit dial FURT.—D-lui I. Velisarato, i s’a furat din buzunar în timp ce se afla pe peronul gării locale, o tabacheră de aur, de mare valoare. — In acceleratul București- Constanța de o zi noapte, între stațiile Cerna-Voda și Medgidia a fost furat cetățeanul Frantz Mihailo de suma de 60000 lei și 350000 coroane. BATAIE.—D. Ilie Staico a reclamat poliției, că a fost bătut de cârciumarul Panait Catlngri, din strada Ion Lahovari. In cârciuma din str. Ștefan cel Mare, S. R. Hrihorian, a fost lovit de un chelner cu un sifon în cap. MOARTE SUBITA.-Eri pe la orele 4 d. a. In timp ce femeia Maria S. Șeredu de la Viile-Noi era transportată cu o trăsură de fiica sa la spitalul comunal, fiind bolnavă a încetat din viață. HOT PRINS.-Eri a fost prins de poliție individul Gâlle Nicolae, tocmai în momentul când vroia să scoată în oraș un top de stambă pe care o furase din port, de la o magazie de mărfuri. AGRESIUNE.A fost arestat de poliție Spiru Naum, care intenționa să lovească ele pe stradă, pe d. inginer Buzdugan. Bandiți, curieri politici Scrisori către „Ceka" din Odessa Am fost singurul ziar din localitate, care a înregistrat încă de Sâmbătă, arestarea celor 4 bandiți perituiloși în apropierea lacului Sint-Ghiol. Suntem azi în mrasură să dăm următoarele amănunte interesante. Sâmbătă dimineața, în timp ce compania de specialiști a reg. 34 inf. se afla la instrucție în direcția punctului Cișmeaua, s’au auzit mai mult« focuri de armă. Nu trecu mult și un nor de praf se ridică de pe șoseaua Constanța-Canar.». Veneau în fuga cailor 4 bandiți împreună cu 20 de cai. Compania vazând că fugarii sunt bandiți, le-a eșit în dreptul lacului Siut-Ghiol, și înconjurându-i i-a forțjat să se predea. Asupra bandiților s'au găsit 3 arme „Matlicher”, 2 revolvere cazone bulgărești, 80 încărcătoare de cartușe și 2 scrisori adresate de cătnii ^societatea bulgărească „Dobrogel" din Varna către societatea „Ceka-Politica" din Odesa. Atât armamentul cât și scrisorile au fost confiscate, înaintându-le împreună cu bandiții, siguranței și parchetului de Constanța. Informațiuni Eri dim, a avut loc la hotel Regina o consfâtuire a membrilor partidului național al poporului. 000 Camera arbitrară, a judecat Sâmbătă diverse diferende comerciale. ooe La spitalul comunal din localitate, se află un copil nou născut din părinți creștini, cari neputând să-l crească fiind lipsiți de avere, sunt dispuși să-l încredințeze unor persoane de bine, care să-l ia de suflet. A se adresa la administrația spitalului. 000 Școlile industriale din localitate, au organizat astâzi o mare serbare câmpenească la Tecirghiol. Comitagii arestați Vineri seara la Anadolchioi, fapt despre care singur ziarul nostru a vorbit la timp, au fost aduși spre cercetare siguranței. Comisiunea instituită ad hoc, ce s’a întrunit Sâmbătă la căpitănia portului, pentru a face expertiza viorului grecesc „Lemnos", a găsit că vasul ar fi pericol de a fi incendiat pe mare, din pricină că benzina pătrunde din magazii ln etajul de mașini. Din această cauză «Lemnos", a plecat de vaporul »Valpark»,remorcat 000 La Medgidia s’a celebrat ori cununia religioasă a amiralul nostru d. George Mihail mare proprietar din Cocargea, ca d-ra tsuiu sora distinsului nostru concetățean d. Aurel Butu. Nași au fost d-uți General Uică și Mitică Rădulescu ca doamnele Tinerilor căsătoriți, toate fericirile. 000 Din cauza reparațiilor, circulația vehiculelor pe șoseaua Constanța-Mamaia este întreruptă. Șeful nostru de echipă invită pe toți datornicii lui, cari au luat foii și nu i le-au achitat, să binevoiască să i se achite spre a nu recurge la mijlocul de a se publica numele. ooe La Cazineul comunal a avut loc ori după amiază o serbare de fine de an, organizată de școlile primare din oraș. 000 La spitalul comunal din localitate se află un copil nou născut, din părinți creștini, care neputănd să-l crească fiind lipsiți de avere, sunt dispuși să-l Încredințeze unor persoane de bine, care să-l ii de suflet. A se adresa adamnistratorului spitalului. De la 15 Iunie a.c. la direcțiunea VI regională silvică din Constanța au fost numiți: director d. Al. Gostovici, inginer inspector general silvic, și d-nii: I. Balaban, AL Ivașcu, ingineri inspectori silvici ; d-nii Iosef Sterlea, Toma Popescu, ingineri subinspectori silvici; d-nii I. Rapotescu, C. Arsenie, Arcadie Boca, Ingineri-șefi silvici și Vlad Bivol, inginer silvic, atașați la direcțiune. O 'O Eri a avut loc la templul „Podul Mogoșoaei” din București, cununia religioasă a d-rei Madeleine Braunstein cu d. Lazăr silovici comerciant. Transmitem căsătoriților cele mai frumoase urări. 000 000 Ni se semnalează faptul că, carne tăiată în mod clandestin a fost vândută prin piețe în ziua de Sâmbătă. întrebăm serviciul veterinar daca are ori nu știință de acest fapt. 000 Prefectura a dat autorizație ca membrii comitetului de inițiativă pentru ridicarea unui monument Eroilor la Gherengic, să adune fondurile necesare pentru această. 000 Epitropia bisericei din Gherengic, aduce mulțumiri d-lui Ilie Piter, pentru ofrande aduse acestei biserici. 000 Curtea de casație a respins recursul societăței «Aquila Franco-Români", în ce privește conseciația făcut« uâ îmuiîna societate, la plata dărilor către primăria Constanța. 000 SERBAREA 2SARI$TILOR PROFESIONIST!, A FOST AMANATA PENTRU ZIUA »E DUMINICA 3 IULIE ST. NOU. 000 Doctorul V. Petrofure Iomnița și cabinetul medica !■ str. Negru Vodă 10. 000 000 L.00 000 Biroul tehnic „Electrica" str Petru Rareș No. 8 aduce la cunoștiință industriașilor și automobiliștilor că în depozitul său se găsesc de vânzare motoare de benzină electromotoare dinamuri pentru porniri automate ale automobilelor și electrogene. Se repară și se rebobinează magnetouri de orice marcă. Depozit permanent de becuri «Osram* și lămpi cu oglindă „Wiscot*, cari economisesc 50 la sută din curent și comotoare, cu prețurile cele mai avantajoasft.