Dacia, iulie-decembrie 1929 (Anul 16, nr. 129-251)

1929-09-15 / nr. 180

ANUL XVI No. 180 Director-Proprietar L. N. MOSCU Director Politic Al- DR. DOINARU Redacția ți Administrația Strada Traian No. 86 ABONAMENTUL Pe 13 luni...................... 700 lei .1...........................400 . Pentru autorități și Instituțiuni bancare abonamentul îndoit Duminică 15 Septembrie 1029 — TELEFON No. 822 — Apara zilnic la ora 12 ANUNCIURI DUPĂ TARIF Se *nscriu Adio Vom duce In luptele femeile la vot și compot, dorul de sarmale Sa deșteptat conștiința cetățenească Acum când calculele precise ale alegerilor din Dâmbovița sunt definitiv Încheiate, ar fi și păcat să nu reliefam succesul enorm repurtat de partidul național țărănesc și implicit de către distinsul său candidat, profesor universitar Ion Podtroviei. Cifrele sunt elocvente și nu pot fi desmințite oricât de ingenioase's în arta minciunii ziarele oligarhiei opoziționiste. Au votat 50840 de alegători din cei 62929 înscriși procent ce nu s’a pomenit in vre-o alegere oarecare și care face dovadă că educația civică a ajuns la un important grad de desvoltare și aceasta, bineînțeles grație reîntronării legalului in materie electorala. Cetățenii au început să acorde creditul cuvenit urnelor cinstite, părăsind desinteresarea ce o manifestau în trecut — ca o renunțare forțată — față de urnele inteligente, în slujba siluitorilor de libertăți și drepturi. Pentru că, massele sunt convinse că de aci înainte prin alegeri cu adevărat libere își vor putea imprima voința în ce privește felul de guvernământ al țării. Însuși faptul că un număr atât de mare de alegători s’a prezentat la vot, trebue să fie concludent pentru liberali, ce vor fi nevoiți să înțeleagă că n’au la ce să mai spere în viitor. Poporul deprins cu libera exercitare a votului nu va mai putea fi terorizat spre a se abține de la vot nici înșelat prin mânuirea urnelor. Rezultatele alegerii dela Dâmbovița constitue însăși o palmă aplicată în plin pe obrajii partidelor de opoziție cari mai au îndrăsneala să afirme că se bucură de simpatiile mulțimii. Că doar, cele 37660 voturi ale candidatului național țărănist, pe lângă cele 2983 ale candidatului lapist și 7953 ale celui averescan constitue fără Îndoială un procent sdrobitor de circa 80 la sută, in favoarea guvernului. E pentru un adevărat dezastru oligarhic, dacă la cele întâmplate la Dâmbovița adaugăm cele pățite la alegerile parțiale de la Vlașca, Arad Cluj și Hunedoara l Amarnic se răsbună Majestatea Sa Poporul, pe asupritorii de altădată! Despoții detronați — brătienii averescanii și lupiștii — palidele fantoșe prizoniere în puterea democrației Învingătoare — își dau astăzi seama de adevăratele sentimentele ale poporului eliberat. Asta nu-i împiedică însă ca prin organele lor strecurate în presă, să continue amânui cu dexteritatea condeielor plătite in slujba minciunii. Publicul Își dă însă perfect seama de situația reală. Țipă liberalii că țara-i de partea lor,țipă averescanii că generalii fi-i cel mai popular om din România, — ba și doctorul Lupu are pretenții — iar când se 'ntâmplă câte-o alegere, onorabilii dau din colț în colț și se acoperă de ridicul. Alegerea de la Dâmbovița constitue - fără îndoiala - încă o verigă din puternicile lanțuri ce vor încătușa odată pentru totdeauna sinistra ceată a spoliatorilor neamului. AL. D. DOINARU Atac banditesc in Județul Constanta Un șef de gara și doi locuitori Jefuit Un îndrăznit atac banditesc s’a comis noaptea trecută la moaginea satului Aiacap din județul Constanța. Un automobil in care se afla trei pasageri printre care și d-l Constantin Gheorghiu, șeful stației General Ornat, a fost oprit de ir bandiți mânjit cu fenirgine pe față. Călătorii au fost somați să se dea jos din mașină, apoi au fost jefuiți de o imporantă sumă de bani și dibrilați. Bandiții au tăiat cauciucurile de la automobil pentru a impedica victimele să ajunga ln comuna apropiată, după care au dispărut intr-o porumbiște. Una din victime ajungând în satul Aiacap a anunțat șeful postului de jandarmi care împreună cu o poteră de 20 locuitori au împrejurat locul unde se refugiaserâ tâlharii. Cercetările au fost încununate cu succes, bandiții fiind surprinși nici o peșteră, pe când își împârțeau prada, nevăzând nici o posibilitate de scăpare s-au predat. Ei au fost identificați în persoana locuitorilor Niculae Zamfir Dumitru Grigore și Radu Păun, toți din comuna Aiacap. Sub o puternică pază, bandiții vor fi deferiți parchetele de Constanța.» — : imrm Admiterea agricultorilor in asociatia Bursei de Mărfuri Camera de agricultură a jud. Constanță anunță: Potrivit art. 11, paragr. B . din legea burselor pot intra în asociația bursei de mărfuri și agricultorii, care fac în mod obicinuit negocieri și potrivit art. 12 din același lege cei ce vor să fie admiși ca membri în această asociație trebue săi facă cererea scrisă și dovada că îndeplinesc condiția cerută. Asociația se va constitui definitiv cel mult în 3 luni de la promulgarea legii, ce avu loc la 29 iulie a.c. Potrivit art. 13 din aceiași lege, dacă asociația este constituită cererile de admitere se supun adunării generale. Noi îndemnăm pe cât mai mulți mari agricultori să facă astfel de cere?!, căci in f%lui acesta vom avea reprezentanți ai intereselor agricole în această asociație și se face cu putință și alegerea de agricultori în camera de arbitraj. "Automobilele asasine Mașina cu No. 170 pe șoseaua Constanța—Medgidia, a lovit o căruță a locuitorului Leif M. Cadâr, din orașul Medgidia. Vehiculul a fost sfărâmat complect, iar conducătorul lui a fost rănit. Șoferul vinovat a fost dat judecăței. Revoltător Am sesizat autoritățile despre ilegala funcționare a Jocurilor de noroc, în plaja Grivafel și în suburbia Anadolchiol, unde două rulote clăti destine, seacă buzunarele naivilor.Știm că d. prefect de județ a dat ordine In consecință, că d. primar al municipiului de asemenea a emis Instrucțiuni potifei municipale pentru oprirea acestor Jocuri și că Însuși d rhestor L**o- Panaitescu a dispus interzicerea acestor Jocuri scandaloase. Și cu toate acestea, rulotele Își continuă activitatea. Neapărat, trebue sa fie cineva ma presus, decât prefectul de Județ, primarul municipiului și chestorul pullflel. Împotriva volnfil căruia nu se poate face nimic. E lamentabil. ROI Boala patriarhului Regent Patriarhul dr. Miron Cristea, Inalt Regent, care a fost acum câteva luni serios bolnav,e de câteva zile ușor suferind. Sanctitatea Sa, cu toată odihna de la Dragoslav de unde, se credea că se va întrema, a mai pierdut din greutate. Din această cauză se simte slăbit. Medicii, deși,in fericire, starea Patriarhului nu inspiră îngrijorări, i-au recomandat câteva zile de absolută odihnă în casă. iniisnimii Dobânda pentru finanțarea recoltei Sâmbătă când se va înapoia d. Burîleanu, guvernatorul Băncii Naționale se va convoca consiliul Băncii pentru a se rezolva chestiunea dobânzilor la sumele acordate bănclor populare, pentru finanțarea recoltei. Deschiderea școlilor Ministerul instrucțiunii aduce la cunoștința celor interesați că cursurile la toate școalele din țară încep pe ziua de 15 Septembrie c. Crima de la obor In timpul unei certe ivite între numiții Simion Bratu, Ion Bista și Spiru Haralambescu din strada Bibescu-Vodă No. 9, primul ca o bardă a aplicat lui Siru Haralambescu mai multe lovituri in spate. Victima a căzut jos scădată într’un sac de sânge iar criminalii au dispărut. Imediat anunțându-se poliția, rănitul în stare extrem de gravă a fost dus la spitalul „Dr. Sion” și procedându-se la urmărirea autorilor acestui asasinat, una dintre ei a fost arestat intr’o cârciumă din mahalaua Coiciu, celălalt a reușit să dispară. S’a anunțat telegrafic posturile de jandarmi din județ și toate gările pentru a se lua măsuri de prinderea principalului criminal, care se presupune că ar fi luat direcția spre București. *..wMUirriit ' V‘t. Marinari dezertează de pe vapor Căpitănia de port a fost anunțată de către Consulatul italian din localitate că marinarii Laif Scaar și Trigas Lundstrom, depe vaporul Dora C.“ neprezentându-se la plecarea vasului au rămas în localitate. Autoritatea sesizată care urmează a repatria pe cei doi mateloți, free cercetări întrucât sunt indicii că muniții au intenționat să nu plece ca vasul, deoarece au dezertat de pe el. De alta nu jurnalul de bord al vaporului se precizează că cei doi marinari au fost așteptați la bord două ore peste plecarea lui regulată. Un avion se prăbușește la Mamaia . Cauzele accidentului — La aerodromul șccalel de tir șl bombardament dela Mamaia, s’a produs erl un accident de aviație* Un avion de vânătoare tip „Fochet" pilotat de plutonierul Padureanu, aparținând escadrilei de luptă din București, la o mulțime de boom., Intrând intr’un gol de aer, a căzut In vicile. Aparatul ne mai având stabilitatea, a aterizat forțat, in apropiere de Mamaia. Pe urma acestui accident, parte din aparat s’a deteriorat, iar pilotul s’a ales cu leziuni serioase pe corp. Parchetul militar a deschis o anchetă. — »—■; ij Pionerii pentru Palestina Ca vaporul .Asia" sub pavilion francez, al campaniei Fahre" va părăsi țara un grup de pioneri evrei din România și un mare număr de voluntari evrei din Polonia. Emigranții se duc la Palestina pentru a forma acolo o gardă civică, care să preîntâmpine eventualele atacuri ale arabilor din acel joc și să mențină ordinea tulburată pe urma evenimentelor sângeroase ce au avut loc. Se fură și la sat. La locuința sătenilor Stoian Verban și Tanase Velciu din comuna Duingi, tn timpul lipsii lor de acasă, s’au comis două îndrăznețe furturi. Necunoscuții, prin spargere, au intrat în casele acestora, de unde au furat numeroase obiecte casnice, covoare și alte obiecte. Sunt bănueți că autorii acestor furturi ar face parte dintr-o ceată de țigani nomazi. Fugit din colonia de muncă Am arătat într’un reportaj arestarea incomibilului spărgător NICD Papadopol, din acest oraș care a fost surprins în biroul fabricii de rahat din strada Scarlat Vârnav No. 21 Cu prilejul cercetărilor s-a constatat că mumit ei a evadat din colonia de muncă de la Răducaneni. El va fi înaintat parchetului urmând ca după executarea pedesei, să fie internat in aceiași colonie de muncă. • —— -- Noua reprezentantă a soc. „Fahre Line" importanta întreprindere de navigație mondială C. Febre din Marsilia» a acordat reprezentanța locală firmei Sterie Oană. Buna reputiție a acestei firme, ne indiitue să credem ceastă achiziție, Fahre Line prin aavea la Constanța, pe lângă va reprezentanță serioasă și priceopută, un debușeu important pentru traficul de mărfuri, dat fiind însemnata activitate comercială a casei Sterie Dallă. Urăm nouei întreprinderi spor la mancă. Iticăerare între coloniști Mai multi rânlți In satul Siracova din Județul Călișeră s’a produs o încăerare sângeroasă între coloniști. La această ispravă au luat parte vre-o douăzeci de locuitori. Majoritatea beligeranților s’au ales cu răni serioase. S’a făcut uz de topoare, furci și cuțite. Principalii culpabili sunt coloniștii Iile Călău, Ion Pârloagă, Marin Vâlcu, Ioan Vâlcu, Marin Vâlcu și Amet AH. Trei dintre victime a căror stare fiind extrem de gravă au fost transportați și internați în spitalul din Bazargic. Motivul acestui conflict sângeros nu se cunoaște. Prefectura de Caliacra și legiunea de Jandarmi au trimis o comisiune in anchetă. Din Caraomer îngropat de viu* — Locuitorul Gustav Lohnert din com. Docazaci, voind să scoată dintr’o groapă lat, an mal s’a surpat peste el. Sărind locuitorii, l-au scos cu viață, dar sunt puține speranțe că va scăpa, fiind strivit grav de pământ. Puși în disponibilitate* — M. Coană, N. Gliniță, lancu Popescu, R. Croitoru, P. Nicolm și Manolache Aldea, mijlocitori autorizați pe lângă oborul de cereale local, au fost inși in disponibilitate. -♦— Astra culturală la sate Duminică 8 Septembrie in comuna Caramarat la ora 1929 seara în localul școalei, cinematograful ,Astrei” a rulat in fața unc.i public numeros următoarele filme : Combaterea Tuberculozei la care d-nul Doctor Stoenescu a dat explicațiunile necesare. Publicul a putut să vază pe ecran bacilii tuberculozei (Koch) modul de propagare, precum și măsuriie ce sa pot lua pentru prevenirea boalei. S’a putut vedea izolarea tuberculoșilor într’o frumoasă regiune de deal, lucrând în aer liber, în grădini de fiori, deci muncă ușoară. In fine a văzut pe femeia tuberculoasă de la începutul filmului, părăsind sanatorul complect vindecată. Al doilea film a fost, binefacerile soarelui. Din acest film de asemenea străinii au putut reține o mulțime de sfaturi. D. Cocencea directorul școalei a dat explicațiunile necesare. Ultimul fiim a fost comedia Boby are un pui de leu care a făcut ca publicul și mai ales copii să râdă până la lacrimi. De acum în fiecare Duminică și sărbătoare cinematograful „Astrel” va rula in comunele din județ următoarele filme: Combaterea Tuberculozei, binefacerile soarelui, o comedie, Boby are un pai de leu, combaterea boalelor venerice la bărbați și femei și creșterea copiilor. &mp ___B SĂTENII Să stăm un moment In loc și din firul judecăților noastre obiective să analizăm realitatea în felul ei. In loc de o acțiune puternică, un avânt dorit de toți cetățenii dornici de propășire, mai ales după război, pentru ridicarea nivelului cultural, observam că ideile sănătoase s’au destrămat și odată ideia destrămată se distruge și împlinirea ei in loc să se muncească pe un edificiu» în loc de o pornire generoasă spre cultivarea sentimentelor, desvoltarea frumosului sub toate formele, o influență mânată de o mână nevăzută a adus cu o vertiginoasă putere, frivolitatea, stricăciunea acolo unde trebuie să fie moralitate și iubire. In loc de propaganda culturală la sate punând la dispoziția ignorantelor nectarul dulce al cunoștințelor pentru stârpirea analfabetismului, s’au văzut acele scăderi morale cari n’au fost decât în dauna satelor» Ce foloase au adus? Unii au tins spre glorie prin fel de fel de mijloace, fără să-și facă trolul conștiinței, alți au conrupta pentru existența zilei dvs și au căutat să subjuge acest timp neîndestulător de alții și cei mai puțini și au târât focul sacru al devotamentului către adevăratul ideal — național — distrugând în imagini și în rânduri fără auz, egoismul actual și au căutat a aduce la calea binelui și a adevărului această lume pierdută, atunci când majoritatea caută a găsi adevărul și minciuna și a propaga minciuna ca adevăr, lată, o lume care a disprețuit binele pentru că în viață n’a fost călăuzită de o gândire sănătoasă. Cins s’a gândit la «ercetarea bogățiilor naturale cu care e înzestrată țara noastră? Nimeni ! Peste tot s'a lăsat să se întindă ruina sufletească și a fost scris ca sărăcia să troneze» acolo unde se cereau îndrumări și sfaturi pentru ignoranți. Dela acei ignoranți ,ziși săteni* multe putem culege ! Așa răi» inculți, mojici și bădărani și cu toate califictivele pe cari le dau cei ce au trăit și poate trăesc după spinarea lor, învățăm și luăm de exemplu bunăvoința de care avem absolută nevoie — din durerea lor cetim durerea noastră — la ei găsim virtutea în locul vanității pe care le au dat pacei trimiși oficial și neoficial, la ei găsim înțelepciunea care ocupă locul desfrâului monden, la ei găsim conștiința folositoare pusă în slujba lor. Legea naturală a firii tot ei o găsim mai clară, unde relidem că natura nu e un templu de admirat, ci un laborator iar omul e chemat ca lucrător care trebuie perfecționat. Totul se dă prin învățământ. Să lăsăm basmele și poeziile unde săteanul e privit prin prisma romantismului, învăluit în haina mizeriei și să căutăm ca deșteptăciunea lui firească din să desvoltăm puterea progresului. D. PAUNESCU-Chiragi Astfel s’a stins Elena Zburătorii Pentru cel ce într’un oraș mare îndeplinește în organismul său circulatoriu funcțiunea de pieton» zumzetul de bondar uriaș al unui avion ce se întâmplă să treacă pe deasupra, poate să fie ceva banal, un simplu zgomot de motor ori câteodată prilej de cădere pe posterior în fața progreselor științei. Pentru cineva ce de la natură e flegmatic dar dotat cu oarecare spirit de observație și obicinuință de a filozofa căutând lucrurilor și alte înfățișări și mai ales și alte amănunte decât cei mai mulți se mulțumesc a înregistra, zbârnariul bondarului metalic înseamnă multe, multe și nu chiar mărunte. Totuși deie nise voia a ne ocupa de mărunțișuri. Vă asigurăm că nu sunt lipsite de interes. De exemplu, pornind de la faptul că la noi, aviația este în genere militară și prin urmare zburătorii sunt ofițeri. Ce se întâmplă ? O mare mare concurență între arme pe câmpul cuceririlor. .................• sentimentale. Și cine sunt de regulă biruitorii? Firește aviatorii Cărui fenomen să se datorească aceasta ? O analizare a chestiunii acestuia ar fi foarte dificilă pentru că treaba e foarte complexă. Totuși să încercăm. Se încurcă aici moștenirile de romantism de pension cu curentele de modernism modern England. Și iată anume cum» în timpul marelui războiu» Englejii cu tot ce e englezesc au devenit la modă. Tot atunci uniforma distinsă și simpatică a totuși morocănoșilor noștri aliați dela Nord, s’a făcut cunoscută tuturor. A fost admirată și mai ales de femei, indiferent pentru cari considerente. t S’a mai întâmplat apoi ca uniforma aleasă pentru aviatorii noștri să se asemene cu uniforma englezească. Și pe urmă, vedeți Dvs.» curajul a plăcut întotdeauna femeilor. Și ca să zbori printre șrapnele, ori numai să zbori pur și simplu pe deasupra muritorilor de rând nu e puțin lucru și se cere oarecare respectabilă doză de curaj. Și ... . firește pentru aceasta trebuește să fii admirat. Iar de la admirație până la ... . supunere spre complectă cucerire nu e grozav de lungă cale mai ales dacă o faci cu avionul. Mai înainte In situația asta erau cavaleriștii. Firește tot pentru că nu mergeau pe jos. Dar noi ? Noi bieții cenușii și insignifianți civili ? Noi suntem acei cari suportăm consecințele faptului ca armata se recrutează din civili și că actât miticul lear cât și ceilalți recenți născocitori ai mașinelor de zburat au fot tot cvili Totuși ne suportăm cu eroism soarta căci . . . omnia mutantur. 451 orz *—— JEAN NOT 12 Septembrie 939 430-440 28 oviz 350 360 1 porumb 500* 8 Mein 360-370 25 lo §50 1 430 1 Rap. muștar 620-40 Rapa prin Ivoră 800 835 14 Rapița sălbatecă 500 675 6 Fasole 1120.1400 31 Pae de dughle 180-250 iDBlili Aflam că cunoscutul comerciant Avram Companeiz, unul dintre vechii fruntași ai comerțului dobrogean a donat comunității israelite din Constanța suma de 000.000 lei, pentru deschiderea unei școli evreești în localitate. Tot d-sa a suportat dhiitueție monumentului ce s’a arătat cimitirul eroilor evrei din Constatanța și a cârui inaugurare va avea loc Duminecă. Faptele vorbesc de la sine și exclud orice comentarii. Dna și d. Ziering au plăcerea a anunța nașterea ficei lor. Doctorul Rapaport a plecat într-un voiaj de studii în străinătate. ACORDOR ȘI REPARATOR de PIANEstrumente armonici și diferte iniante la cunoștnța onor. publics a descris aulor In strada pPEs VODĂ No. 9 doritorii se pot adresa și prntr o MESSINA EPIFAN1Q