Dimineaţa Copiilor, 1928 (Anul 5, nr. 203-255)

1928-07-22 / nr. 232

PAO. 2 Ce este Universitatea dela Vălenii de Munte ? Zilele acestea am primit din partea mai multor cititori întrebarea de шзi sus. Spunem mai întâi pentru cei cari n’or fi ştiiind că Vălenii-de-Munte este o comună urbană din judeţul Prahova aşezată în regiunea dealurilor şi aproape de râul Teleajen. La Văleni sunt multe livezi de pruni şi din prunele de acolo se face cea mai bună ţuică din ţară, cunoscută sub numelele de ţuică de Văleni. Orăşelul Vălenii-de-Munte a devenit însă cunoscut în toată ţara prin „Universitatea populară N. Iorga”, numită aşa după numtele d-lui N. Iorga, vestitul profesor şi învăţat român, care a întemeiat-o. Cum funcţionează Universitatea dela Văleni. Cursurile „Universităţii populare N. Iorga” se ţin în timpul verei şi durează o lună — dela 15 Iulie la 15 August sau, aşa cumi s’a făcut anul acesta, dela 1 Iulie la 1 August. Aceste cursuri sunt ascultate de studenţi, studente, învăţători, profesori, avocaţi, etc. Merg şi tineri şi merg şi oameni mai în vârstă. Pentru a putea lua parte la ele, nu se cere nici un fel de certificat şi, bineînţeles, nu se trece nici un examen. Oricine e liber să le urmeze. Auditorul acestor cursuri este coimpus din Români veniţi din toate părţile Ţarei. Acolo se întâlnesc, se cunosc, se împrietenesc şi în modul acesta se stabilesc legături frumoase şi solide. Trăesc cu toţii o lună de zile în aceleaşi idei şi sentimente înalte şi respiră cu toţii un aer de cultură, de dragoste de frial bine, de o dorinţă de a lucra cu puteri unite pentru binele Ţărei şi al necinlului. Auditori minoritari Dar la Universitatea populară de la Vălenii de Munte nu merg numai Români de origină, ci şi mulţii din concetăţenii noştri de altă limlbă şi origină.Vterg acolo îndemnaţi de dorinţa de a învăţa româneşte şi de a cunoaşte mai de aproape cultura poporului român şi sufletul românesc. După o şedere de o lună de zile — şi cei mai imiulţi vin regulat în toţi anii — aceşti elevi de burtăvoe pleacă de la Vălenii-de-Munte nu mânai cu mai bune cunoştinţe despre limba şi cultura română, despre trecutul poporului român, dar şi cu idei mai bune şi mai frumoase despre Ţara Românească şi poporul român. Pleacă ducând cu dânşii sentimente de bună prietenie pentru tot ce este românesc. Şi aşa, între alte binefaceri, Universitatea populară de la Văleni ajută la apropierea şi împrietenirea dintre toţi locuitorii Ţărei, fără deosebire de limba şi naţionalitate. De către cine şi ca fel de cursuri se ţin? Cele imtajimulte cursuri se ţin de către profesori de la toate Universităţile din Ţară. Desigur, în fruntea tuturor stă d. profesor N. Iorga. Zilnic d-sa ţine câte o prelegere (lecţie) de cel puţin o oră, vorbind maai ales despre chestiuni câre interesează trecutul Ţărei şi al poporului. De altfel, fiecare profesor este pe deplin liber să-şi aleagă subiectul. In fiecare zi de lucru se ţin între 4—5 cursuri. In afară de profesorii români, vin să ţină cursuri şi profesori de altă naţionalitate (Saşi, Unguri, etc.), precum vin şi vestiţi profesori din străinătate. Mai ţin cursuri şi profesori de la şcolile secundare şi conferenţiari bi mai buni din Ţara. Intre profesori şi elevii de o lună sunt legături de camaraderie,miai ales că deseori acela care azistă ca elev pe bancă, mâine este la rândul său profesor. . Venin şi cantină. Studentele, studenţii şi, în genere, tinerii lipsiţi de mijloace plătesc pentru toată luna suma de 1500 lei. In schimbul acestei sume, au pentru tot timpul acesta locuinţăşi masă. Trebuie să se ştie că Universitatea populară de la Vălenii-de-Munte nu este înfiinţată şi întreţinută de Stat, ci esteîntemeiată de d. profesor N. Iorga şi ea se întreţine prin propriile ei mijloace, fără vreun ajutor din partea statului. Cu atâta mai mare este meritul fundatorului ei, d. profesor N. Iorga. Mai 'nainte de-a pleca Pe la băi, rog, nu uita Prima cruire-a ta să fie, De la chioşc sau librărie Ca pe „PLICI ŞI PLUM" să tai Şi douzeci de lei să dai. DIMINEAȚA COPIILOR |pE » тътяш