Dimineaţa Copiilor, 1937 (Anul 14, nr. 674-725)

1937-01-06 / nr. 674

Ciudâlișii din loata lumea Cărbuni cari nu fac fum împotriva cepei ? Cunoaşteţi, desigur, proverbul care sună aşa: „Până au faci foc au «se fum" sau„Foc fărâ fum nu se poate". Ei, iată că se poate. Minunea aceasta — căci e o adevărată minune să faci foc fără fum — s’a putut înfăptui în Anglia. O uzină mare, ridicată de curând lângă Chesterfield, fabrică un fel de cărbune care arzând nu face de loc fum. In fiecare zi această fabrică poate pregăti cam 500 de mii kilograme de astfel de cărbune. Asemenea fabrici în care să se fabrice cărbune fără fum se vor mai înfiinţa încă trei în Anglia. Toate la un loc vor putea da peste 400 milioane kilograme de cărbuni intr’un an. E uşor de închipuit de ce mare folos pot fi pentru sănătatea omului aceşti cărbuni minunaţi. Căci ştiut este de toţi că fumul pe care coşurile fabricilor din oraşele mari îl împrăştie în văzduh otrăveşte plămânii şi sdruncină sănătatea, pricinuind fel de fel de boale greu de vindecat. Foarte mulţi oameni nu pot suferi de fel mirosul cepei. Aşa de înverşunaţi duşmani îi sunt, încât o defăimează pe unde pot şi cum pot. Dar sunt unii cari s’au ridicat cu dârzenie împotriva duşmanilor acestei plante folositoare, luându-i pe faţă apărarea. Intr’o ţară din America s’a înfiinţat chiar o societate cu numeroşi membri, toţi hotărîţi până la unul să apere cinstea cepei... Societatea americană se strădueşte din răsputeri să arate că mirosul de ceapă nu ne poate împiedica să mâncăm această plantă gustoasă, pe care gospodinele o pun în mai toate mâncările. Apoi, se mai spune că popoarele cari mănâncă ceapă sunt mai sănătoase, mai vesele şi chiar mai plăcute la înfăţişare. Ţăranul român mănâncă cu plăcere ceapă verde sau uscată, fără să se teamă de mirosul ei. Foarte bine face !... ŢINEŢI MINTE C... cel mai bun mijloc de a-ţi potoli Setea este de a bea încet apa sau oricare alt lichid vreţi. Este bine să se bea apă nu prea rece, dacă se poate, chiar călduţă. Ceaiul slab, cu puţină zeamă de lămâe este cea mai bună băutură, căci face să treacă foarte repede setea. Sănătatea noastră atârnă de felul în care ştim să ne hrănim. Sunt anumite legume şi zarzavaturi verzi cari dau trupului omenesc o câtime de hrană mai îndestulătoare decât carnea sau alte alimente. Acestea sunt: spanacul, morcovii, salata, conopida, cartofii. Untul este şi el foarte hrănitor şi dă trupului căldură multă, făcându-l să poată înfrunta frigul iernii. De aceea e bine ca iarna, mai ales, bucatele să fie gătite cu unt. Dar mai folositoare pentru trupul omenesc este untura de peşte. Ţineţi minte aceasta şi când vi se dă lingura cu untură de peşte, înghiţiţi-o cu poftă. Asta vă ajută să creşteţi şi să aveţi oasele puternice. ..... NOUTÂŢILE SĂPTÂMÂNII Avion eftin. Din Praga, capitala Cehoslovaciei, aflăm că s’au pus de curând la probă de sbor nişte avioane mici, poate cele mai mici din lume, numite „Puricii Cerului". Dacă se vor dovedi că sunt sigure în zbor, ele se vor vinde celor ce doresc să se facă aviatori pe un preţ foarte mic. Un astfel de aeroplan nu va costa mai mult de 30 mii lei. Va fi, deci, mai eftin decât un automobil. Cele trei ţări vecine : Cehoslovacia, Iugoslavia şi România sunt legate printr’o strânsă prietenie. Această legătură a izvorît din prietenia ce uneşte pe conducătorii luminaţi ai acestor trei ţări vecine. De curând, Ministerul Şcoalelor din Cehoslovacia a luat hotărîrea ca în toate şcoalele secundare, elevii să înveţe imnurile naţionale române şi iugoslave, tot aşa după cum în unele şcoale superioare din ţara noastră elevii români învaţă imnurile naţionale ale celor două ţări prietene. Cunoscând limba şi cântecele vecinilor noştri, ne putem lega mai strâns de ei.