Dimineaţa, octombrie 1905 (Anul 2, nr. 599-628)

1905-10-14 / nr. 611

V y Criza din Ungaria Două rescripte ministeriale Budapesta, 12 Octombrie.—Primul ministru Fejérváry a adresat astăzi tuturor municipiilor două rescripte. Prin cel d’intim rescript înștiințează că regele a primit programul, că a numit un minister și că guvernul roagă pe municipii să-î acorde sprijinul lor. Prin al douilea rescript primul ministru comunică municipiilor că monarhul l’a numit președinte al consiliului de miniștri și tot deodată le comunică lista cu numele membrilor cabinetului. Circulara guvernului maghiar Budapesta, 12 Octombrie.— Ministerul a adresat tuturor municipalităților o circulară comunicînd numirea din nou a cabinetului și declarînd că guvernul voește să guverneze în mod constituțional și comptează că municipalitățile își vor îndeplini datoria, în special în ceea ce privește recunoașterea impozitelor și plata lor de bună voe și în ceea ce privește recrutarea voluntarilor. Circulara amenință că dacă aceasta nu va avea loc, va fi nevoit să aplice măsuri severe. PUBLICITATEA UNITA In aceeași zi la ambele ziare Linia pe corp 7 pagina m-a bani 8$ ti f» » i a IV-a * 1 ® Inserții și reclame linia lei 2 Editară Societatieî anonime pe acțiuni „ADEVERUL« Capital social 600.000 Lei Telefon No. 260. Apare zilnic la ora A dimineața cu ultimele știri ale nopței DIRECTOR CONST MILLE ABONAMENTE Simple (Dimineața) Un an •••••.••••• E si 1¹*TM* .. . «• vy V •..?* STRĂINĂTATE îndoit ^ Comifinate (Ardevĕrul și Dimineața) | A . be=^g. 1 3 unî • • • * ? m «v« +*. ./■ 6 hnH. .JX* I 1 luna • • • • • BANI 1- 1 :. • vns :•« vni Altate îndoit ajíi fi* x , --••j -I ^^Ițj-lrile ziarului str. Sărindar II Germania ar fi propus guvernului rus o procedare comună în Marea Baltică și împărțirea monarhiei Austro-Ungare. Planul Germaniei a găsit în Witte un susținător, dar totuși a întîmpinat cea mai categorică opozițiune din partea Franței. Monumente publice vătămate de o mină criminală Berlin, 12 Octombrie.La Charlottenburg au fost deteriorate zilele acestea două monumente publice : la monumentul împăratului Frederic cineva a rupt la unul din bas reliefuri pintenii de la cizmele principelui moștenitor Wilhem de atunci, iar la monumentul principelui Albrecht la unul din basreliefurî au fost sfărîmate cu desăvîrșire sabia ofițerului de stat major von Versen. Lonbet invitat de Anglia * Paris, 12 Octombrie. Ziarul „Echo de Paris“ spune că guvernul englez ar fi invitat pe d. Loubet să viziteze Gibraltar, dar președintele a refuzat spunînd că datoriile constituționale ce le are îl silesc să fie întors în Franța în ziua de 30 Octombrie s. n., cînd se redeschide parlamentul. Zăpadă la Budapesta Budapesta, 12 Octombrie.—Astăzi a căzut aci prima zăpadă, în fulgi mari cari de la orele 2 pînă la 5 după amiază, au acoperit străzile. Pedeapsă ușoară Berlin, 12 Octombrie.—Provoacă mare senzație condamnarea numai la 3 săptămînî și o zi a locotenentului Lekow din Lissa, care, in stare de beție, a ucis cu focuri de revolver în stradă pe servitorul Roesch. Arestarea unui delapidator Budapesta, 12 Octombrie. Depeșe din Oldenburg, Johan Oberkamp administratorul localității de cură Wolf de lîngă Oldenburg, a fost arestat în urma cererei parchetului din Budapesta, pentru delapidare. Oberkamp este fiul unui fost colonel de honvezi din Oldenburg. Importantă ședință a Storthingului• Christiana, 12 Octombrie. — Guvernul a anunțat că va face în ședința de astăzi a Storchingului, propunere privitoare la forma viitoare de guvernămînt. Se afirmă că guvernul va cere depline puteri spre a putea oferi tronul regatului Norvegiei principelui Carol de Danemarcă. Se crede că poporul norvegian va adopta această propunere. Greva din Toulon * Toulon, 12 Octombrie.— Trii de la fabrica de pegrevă. Fabrice * Wilhelm II la Dresda * Dresda, 12 Oct. — Impăratul Wilhelm a sosit în acest oraș. Suveranul a fost primit la gară de rege, de principele Ioan-George, de principele Carol Borwin de Meckenbourg Strelitz și de miniștrii. Suveranii s’au salutat în mod foarte cordial și apoi s’au dus în trăsură la palatul regal unde împăratul a fost întîmpinat de regina mamă. Seara un dineu de gală a fost dat în onoarea împăratului, urmat de o reprezentațiune de operă. La ora 9 împăratul a plecat spre Berlin. Orașul este iluminat. Schimb de onoruri * Dresda, 12 Oct. — Regele a numit pe împăratul Wilhelm șef al regimentului 3 de ulani saxoni. împăratul a conferit principelui moștenitor al Saxoniei ordinul Vulturului Negru, gere de către niște hoți rămași necunoscuți pînă acuma. Spărgătorii cautau niște bijuterii, și in cursul criminalei lor operațiuni au scormonit mormintele și au devastat mai ales cavoul contelui Friedrich August cunoscut ca poet. a Diplomații norvegieni Christiania, 12 Octombrie. — Diiplomații cari vor reprezenta regatul Norvegiei în străinătate au și fost hotărîți. Fritjoff Nansen va fi numit ministru plenipotențiar la New York. Concediarea unui aghiotant. Viena, 12 Octombrie.—Aghiotantul împăratului, ducele de Dietrichsttein a fost concediat pentru că a supus împăratului memoriiiG conte• lui Apponyr I • Sultanul Marocului și conferința * Tanger, 12 Octombrie. — Știri oficioase anunță că sultanul Marocului a primit ca conferința să se țină la Algeciras și a acceptat programul conferinței marocane . Greva inginerilor * Moscova, 12 Octombrie.—Agenția Westnik spune că congresul inginerilor a hotărît că greva este absolut obligatorie pentru toți inginerii, în toate întreprinderile, la uzine, fabrici, construcțiuni etc. Greva va începe chiar de astăzi. j Vase rusești reintrate în funcțiune 3 . Saigon, 12 Octombrie.— Crucișătorul rus „Diana“ care fusese dezarmat la Saigon, a ridicat din nou astăzi pavilionul rus. Cuirasatul „Cesarevici“ internat la Kiaotchau, și crucișătoarele „0- jleg, Aurora și Jemtsug“ intern*1*'' I la Manila, se vor duce DF' ' TlAnnti.il sî-’ " >Е.V . Evenimentele din Rusia — întrunire monstră la Petersburg Berlin, 12 Octombrie.— Se telegrafiază din Colonia că „Koelnische Zeitung“ primește următoarea depeșă din Petersburg: La întrunirea publică ce s'a ținut la universitate, au participat mai bine de cincisprezece mii de oameni printre care muncitori, studenți și funcționari ai călei ferate. La miezul nopței un muncitor a ținut o cuvîntare care a electrizat mulțimea. El a spus printre altele : „Suntem in ajunul marei revoluțiuni. Greva generală s’a hotărit. Datoria noastră este de a ucide pe toți funcționarii, jandarmii și polițiștii și de a arunca în aer toate edificiile publice. Țarul și greva generală — Constituția iminentă ? — Petersburg, 12 Octombrie. — Greva căilor ferate a luat o întorsătură neașteptată. Țarul a ordonat ca d. de Witte să fie chemat la dînsul și a avut cu Witte o conferință de o oră și jumătate. D. de Witte a dat țarului statul ca să ordone imediat introducerea de reforme liberale și să dea poporului Constituția. Lupta diplomatică din Petersburg Paris, 12 Octombrie.Ziarul „Petit Parisien“ primește următoarea telegramă din Petersburg : Rusia a acceptat în sfîrșit strînsc, amiciție cu Anglia.. D. de Witte se declarase contra acestei apropieri, recomandind ca fiind mai folositoare pentru Rusia, o amiciție cu Germania. D. de Witte n-a socotit însă în acest plan al său cu marea rezistență ce î-a opus Franța pentru că urmarea acestui plan ar fi fost creșterea puterei Germaniei și deranjarea echilibrului european. Cu ocazia acestor tratative o vioentă luptă a izbucnit între diplomații francezi și germani din Petersburg. In cele din urmă ambasadorul francez a rămas victorios. In urma nesuccesului său, ambasadorul german de Alvensleben a demisionat. Ziua aceasta a fost decisivă pentru amiciția ruso-engleză. Situația disperată la Moscova Moscova, 12 Octombrie. Greviștii au năvălit ori în localul poștei centrale și au silit pe funcționari să se solidarizeze cu dînșii. La oficiile telegrafice lucrează soldați. Orașul e lipsit de apă. Ministrul căilor de comunicație Kiskov care a plecat de la Moscova la Petersburg a fost silit să conducă el însuși locomotiva. Apeductele au fost stricate In populație domnește o mare panică. Succesiunea la tronul de Lippe Leipzig, 12 Octombrie.Tribunalul de arbitraj a hotărît ca conflictul succesiunea la tronul principatului de Lippe să fie tranșat în favoarea liniei de Lippe-Boesterfeld Căsătoria ducelui Cyril , scandal la Curte Petersburg, 12 Octombrie. La Curtea de aci domnește o mare încurcătură în ce privește căsătoria marelui duce Cyril, deoarece legile rusești interzic căsătoria între veri. Poliyedonoszef a cerut pedepsirea severă a lui Cyril și împărăteasa Alexandra l-a sprijinit în această cerere. Marele duce Cyril nu numai că va fi șters din controalele armatei, dar și va pierde încă toate apanajele și titlurile sale. Acum cîteva zile un comunicat în sensul acesta se și trimisese la imprimeria Monitorului imperial, însă chiar în ziua aceea pe la orele 2 comunicatul fu retras. Aceasta în urma unei scrisori a marelui duce Vladimir care amenința pe țar cu depunerea tuturor funcțiunilor și titlurilor sale în caz cind s-ar lua o asemenea dispozițiune. Baricade la Iekaterinoslav Jeleaterinoslatv, 12 Octombrie. — Cazacii au împrăștiat un grup de elevi de licee cari manifestau. Mulțimea, în număr de mai multe mii de oameni, s-a adunat apoi în fața primăriei și cînd trupele au sosit spre a goni pe manifestanți, mulțimea începu si sadice baricade. Trupele au fos și numeroase persoane au fost ucise și rănite. Cam pe aceeași vreme trupele au tras într-un alt punct al orașului asupra greviștilor căilor ferate. Trei greviști au fost uciși și 9 răniți. Greva generală la Poltava * Poltava, 12 Oct.—Agenția Westnik află că greva este generală în acest oraș. Ziarele nu mai apar. Linie telegrafică întreruptă * Petersburg, 12 Octombrie.—Agenția Westnik comunică cum că linia telegrafică Petersburg-Charkow este întreruptă. Comunicația cu Peterhof suspendată * Petersburg, 12 Octombrie.—Se afirmă că comunicațiunea între Petersburg-Peterhof și Oranienbaum a fost suspendată Consiliu de minștri important * Petersburg, 12 Octombrie. Agenția Westnik spune că ministrul comunicațiunilor, d-l. Chilkow, a propus împăratului ca un consiliu de miniștri să se fie astăzi sub președinția țarului. Suveranul a primit propunerea și a hotărît ca d. Mitte să prezideze consiliul. Circulațiunea Varșovia-Viena suspendată . Varșovia 12 Octombrie.—Agenția Westnik află, că contrar oricărei așteptări, circulațiunea pe linia Varșovia-Viena a încetat. Alte comunicați suspendate Petersburg, 12 Octombrie.— Agenția Westnik declară că circulațiunea a fost oprită pe rețelele liniei Balticei, Poloniei, liniei Petersburg-Varșovia. Teribilă revoluție apropiată Berlin, 12 Octombrie.—Ziarul Vossische Zeitung primește de la o persoană bine inițiată următoarele amănunte asupra situațiunei interne din Rusia : Pe lîngă organizația socialiștilor, organizația așa numiților monarhiști a luat o mare întindere la țară și cred că nu mă înșel afirm înd că în curînd, foarte curînd, se va da prima lovitură care va fi semnalul contrarevoluțiunei. Existența acestei organizațiuni despre care ziarele n’au publicat nimic pînă acum este cauza atitudinei inconsecvente a guvernului. Guvernul lasă lucrurile să se agraveze atîta încît să fie silit a înăbuși revoluția prin foc și sabie. Nici nu ne putem face idee ce grozăvii ne vor aduce săptămînile viitoare. Ne aflăm actualmente înaintea unor evenimente profund zguduitoare. Răscoală în Chili * Santiago de Chili, 12 octombrie, 3.000 soldați au sosit spre a potoli răzvrătirea. Noaptea ordinea a fost restabilită; trupele însă continuă a patrula. Sunt 60 uciși și 200 răniți. Ciocniri sîngeroase la Jekaterinoslaw *Jekaterinoslaw, 12 Octombrie.— Biroul poștei și telegrafului este supraveghiat de trupe. Mai multe ciocniri între greviști și trupe au avut lc. Trupele au făcut uz de arme întinderea grevei . Saratow, 12 Octombrie.—Delegații lucrătorilor și funcționarilor din toate stațiunile de drum de fer pînă la Koslov cari au sosit aci au fost salutați în tot cursul călătoriei lor spre Saratov cu entuziasm. La Balacov, toți lucrătorii morari, funționarii zemstovului și municipalităților, ai monopolului alcoolului, s’au asociat la grevă. Mulți lucrători și țărani din satele vecine au anunțat, că aderă la grevă. Panica în Moscova Moscova, 12 Octombrie.— In oraș donește o panică grozavă. Farmaciștii s’au unit cu greviștii. Cîteva cartiere ale orașului n'au apă. O mulțime de indivizi din clasele cele mai de jos asediază oficiile telegrafice. Comercianții sufăr niște papagube incalculabile din cauza stărei de lucruri quasi-anarchice. (Lasele cari nu lucrează * Petersburg, 12 Oct.—Lucrătorii atelierelor drumului de fier nu lucrează actualmente în orașele următoare: Simbirsk, Jekaterinoslav, Kiev, Smolensk, Woronej, Saratow, Charkov, Simferopol, Jeroslav, Nișninovgorod. Greva farmaciștilor . Petersburg, 12 Oct.— Proprietarii de farmacii au ținut ori o intrunire în care au hotărît să închidă toate farmaciile, să refuze darea de medicamente, și să se unească cu amploiații de farmacii pentru a cere reforme și libertăți politice. Acțiunea partidului socialist . Petersburg, 12 Octomb.— Congresul reprezentanților partidului socialist a hotărît să formeze în toată Rusia comitete locale spre a se porni o acțiune comună. Țarul Nicolae favorabil Constituției Berlin, 12 Octombrie.— „Corespondența rusă“ primește din Petersburg o informațiune cum că un bărbat de stat sus pus s’a exprimat acum cîteva zile într’o convorbire, că împăratul Rusiei este convins în acest moment despre necesitatea inexorabilă de a da o constituție și că nimic nu-i pare mai plăcut decit poziția regelui Enghiteroi. 151.000 vagoane cereale în stagnare.—Războiul civil la Moscova iminent Petersburg.— 12 Octombrie. — Din cauza grevei de la căile ferate, stagnațiunea transportului de cereale a atins pe ziua de er 151.000 de vagoane. Izbucnirea războiului civil la Moscova nu este imposibilă. Moscova este complectamente izolată. Director omorît de muncitori Magdeburg, 12 Octombrie.— Cine informatei „Magdeburger Zeitung“ îi se telegrafiază din Jecaterineburg că directorul general de mine Tsenieprof] a fost omorît în mijlocul stradei. Pierderea din sînul muncitorilor mineri sporește mereu. Prin FIR SPECIAL din: LONDRA, PARIS, BERLIN, VIENA și BUDAPESTA de la corespondenții noștri speciali -4*i Delegația greviștilor la Chilkow Petersburg, 12 Octombrie. Agenția Westnik spune că congresul delegaților funcționarilor de la căile ferate a hotărît să trimeată imediat două deputațiuni guvernului : una d-lui Chilkow, alta"d lui "Witte, spre a le supune următoarea deciziune : Toate cerințele claselor muncitoare să fie regulate de niște legi făcute conform cu voința poporului și aprobate de întreaga Rusie. Nu există decît o singură soluțiune pentru a se obține imediat garanțiile și libertățile politice: este convocarea unei adunări constituante aleasă prin sufragiul universal direct. Nu trebuește ca țara să fie împinsă spre o revoluțiune armată, nu trebue să se permită noui vărsări de sînge poporul a sacrificat destul sînge în Mandchuria și actualmente în toate orașele și satele Kusieî. Pe la 12 noaptea deputațiunea trimisă la d. Chilkov s-a întors spunînd că ministrul comunicațiunilor plecase la Peterhof spre a supune țarului un raport despre evenimentele din Moscova. Răspunsul lui Witte Deputațiunea trimeasă la d. Witte a adus răspunsul că d. Witte, primind declarațiunea, a declarat că întreținerea ce o va avea cu dînsa va avea un caracter cu totul privat, președintele comitetului de miniștrii neputînd primi vreun memoriu. D. Witte a observat că memoriul conține numeroase cerințe nerealizabile pe lîngă numeroase altele cari merită toată atențiunea. D. Witte s-a pronunțat contra unei adunări constituante, imposibilă în momentul actual și contra sufragiului universal, care ar asigura predominanța, claselor bogate, prin cumpărare de voturi. Ministrul recunoaște libertatea întrunirilor și a presei și spune că ele vor fi în curînd acordate , s-a declarat surprins de a afla că starea de războia nu este încă suprimată pe căile ferate, declarind că este o rea înțelegere la mijloc și că această stare va înceta zilele acestea. Stat adversar al tuturor presiunilor și vărsărilor de sînge, a zis d. Witte, sunt partizanul celor mai largi libertăți dar este imposibil a se spune cum va sfirși greva. Vom conferi cu d. Chilko și vom face tot ce se va putea. Părerea mea este că trebuește intumü să încetați greva ca apoi să se vadă condițiunile pentru a se împiedeca reînoirea ei. " Adunarea a hotărît totuși să aștepte rezultatul convorbirei deputațiunea cu d. Chilkow. După ce a luat această hotărâre, congresul s-a dus in corpore, la universitate np de un meeting. V Explorare în Persia * Constantinopole,12 Octombrie.— Sven Hedin a plecat astăzi în Persia spre a explora Keratul, izvoarele fluviului Brahmaputra și Inoului. Un proces de calomnie prin presă intentat de ministrul de externe german Berlin, 12 Octombrie.— „Berliner Tageblatt“a anunțat că ministrul Podbielski și directorul coloniilor Stuebel sînt asociați la furnituri ale firmei Tippelskircht Comp., care furnizează armatei germane niște articole de echipament și armament și i-a acuzat că dînșii prelungea așa de mult campania din Africa de Sud pentru ca firma în chestiune trage din aceasta mari foloase. Ministrul dde externe a reclamat la parchet contra lui „Berliner Tagblatt“ pentru delictul de calomnie contra direcțiunei coloniilor dela acel minister. Strămutarea flotilei Dunărei Viena. 12 Octombrie.Biroul marinei a decis, din motive militare și nautice, să strămute stațiunea flotilei Dunărei, de la Budapesta la Fiume. La luarea acestei măsuri au fost decizive în prima linie niște cauze de serviciu. Nouăle monitoare scumpe nu vor fi dezarmate pe viitor, nici în timpul iernei. Monitoarele Temes, Bodrom r~ erves și Szamos echivr 1 viciul de iar*'* la P - ' Vacanța tronului norvegian Serioase dificultăți ivite.—Posibilitatea unui regim republican Stokholm, 12 Octombrie.— Familia daneză persistă în cererea ei ca un plebiscit să decidă în privința ocupărei tronului norvegian. Dacă norvegienii nu vor admite plebiscitul, atunci ei se vor declara pentru republică. .................................... 11 Originalele acestor telegrame sunt expuse la magazinul de muzică Jean Feder din calea Victoriei. Arestare IN ȚAIA IAȘI, 12 Octombrie.—Poliția a arestat pe un anume Baiardi învinuit că ar fi participat la comiterea crimei din Vasluia. El a fost înaintat autorităților de acolo. Dan Banchetul magistraților. — Mișcare în magistratură. — Societatea medicilor. GALAȚI, 12 Octombrie.— Magistratții vor oferi un banchet d-lui El. Economu, membru la Casație, și d-lui consilier Stoicescu, ambii înaintați și mutați de la Curtea locală. — Se asigură că d. jude-instructor Pîrvulescu va fi mutat la Brăila, în sifcul d-lui Ștefanescu-Goangă, care va trece la Galați. — Am vorbit la timp despre propunerea de a se schimba societatea științifică medicală de aci într-un club medical. De cîteva zile a început să funcționeze acest club, avînd de scop strîngerea relațiunilor între medici și ținerea de conferințe lunare. Unii medici nemulțumiți de această schimbare și-a fi dat demisia din societate Sylvius PLOEȘTI, 12 Octombrie.—Femeea Maria Buzdugan din comuna Birca a fost torturată ori scară*®'" cu binul eî Ion M.': ' voit să pa