Dimineaţa, octombrie 1905 (Anul 2, nr. 599-628)

1905-10-24 / nr. 621

J BANI PUBLICITATEA £ MII de corp 7 pagina m-a bald 30 • n n * » IV-a „ 10 PUBLICITATEA UNITA in aceeași zi la ambele ziare Linia pe corp 7 pagina 131-a bani 55 „ „ * IV-aw 18 bwet-ul și reclame linia lei 2 luni 24 tm] | || Director CONST. MILLE abonamente Simple (Dimineața) Un an ................................. Lei 18.— »fiml........................................ „ i • o «•» l iana . ....................................... „ ij» . IM STBAISATU'K ISnOIT > • • S0& ---------Combinate (Adeverul și Dimineața) tip an .... lei 32 I 3 luni .... 8 • stfri .... „ 16 I 1 lună .... 3 Vv. - IN STRAINATATI ÎNDOIT BANI Telefon No. 260. Apare zilnic la ora 6 dimineața cu ultimele știri ale nopței Bimoniile ziarului str. Sărindar 11 Pentru Austria, Ungaria și Germania d-lor M. Dukes nacht. Max AugenseM , Emerich Lessner.— wees concesiune exclusivii A so adresa: ULTIMA ORA TELEGRAFICA Prin FIR SPECIAL de la corespondenții nostri sPEcIali din: LONDRA, PARIS, BERLIN, VIENA DI BUDAPESTA Mișcarea revoluționară din Rusia Groaznic măcel la Moscova Moscova, 22 Octombrie.— înmormântarea șefului muncitorilor, Baumann, a avut un groaznic sfîrșit. Pe la orele unsprezece noaptea vreo mie de demonstranți s’au adus la maneja care se afla In fata universităței. In acest manej se aflau în cartierați cazacii. Mai tîrziu a sosit și o mare mulțime de popor de la cimitir. Deodată acea zisă bandă neagră a început să tragă. S’a produs o panică de nedescris. Fiecare voia să se refugieze în ■ universitate. In acest moment s’au tras pe ușile și ferestrele manejului mai multe salve. Sunt șase morți și șaptezeci de răniți. Cazacii au ucis doi studenți. Lupte sîngeroase la Odessa Odessa, 22 Octombrie.Banda neagră operează cu concursul armatei contra evreilor. Evreii se apără aruncînd pe ferestre bombe asupra bandiților și soldaților. Soldații răspund ai focuri de salve. Mulți evrei au voit să se refugieze pe vapoare. Spitalele sunt pline. Plebea e înarmată cu dalte, cuțite și revolvere. Casele evreilor săraci au dispărut cu totul. Armata tolerează ca evreii să fie înarmați. Ele au fost omorîte peste patru sute de persoane. Măcelul din Chișinău Odessa, 22 Octombrie.—Se telegrafiază din Chișinău. Situația e a fi îngrozitoare. Plebea, la care s’au asociat țăranii și poliția îmbrăcată în haine civile, a ocupat gara. Peste puțin toate casele mari au fost devastate. Orașul e în flăcări. Două străzi mari au dispărut cu totul. Evreii sunt aruncați în flăcări. Revoluționarii au luat soldaților tunurile și bombardează acum bandele. Incendiile din Twer Moscova, 22 Octombrie. Se anunță din Twer că plebea a asaltat acolo casa zemstvoului, cunoscut ca democratic. Plebea a dat foc casei. Pompierii au refuzat să stingă incendiul. Armata de asemenea privește nepăsătoare la devastări. Noul procurator al Sinodului Petersburg, 22 Octombrie.Agenția Westnik spune că principele Obolensky, membru al consiliului imperiului, a fost numit înalt procuror al Sinodului. Amnistierea deținuților politici Petersburg, 22 Octombrie. — U cazul pentru amnistia deținuților politici decide amnistierea complectă pentru mai multe categorii de condamnați politici și o ușurare de pedeapsă pentru alte categorii de condamnați. Republica în Fiinlanda Hapananda, 22 Octombrie. O telegramă sosită din Tornen anunță că Senatul a fost desființat, senatorii și guvernatorul general concediați. Situațiunea generală este calmă. Au sosit 100 infanteriști cu opt tunuri de la Tusky. Ei au refuzat să tragă asupra poporului. Alaltăeri seara s-au produs mai multe încăerări. O deputațiune a locuitorilor a plecat la Petersburg. O gardă națională de 4000 oameni face zilnic exerciții de tir. Biroul telegrafic din Helsingfors este păzit de trupe, de la proclamarea grevei. Militarii din Sveaborg, Kottca, Frederikskamm, Viborg, Lovisa și Borgo, au promis să participe la apărarea patriei. La Helsingfors o companie rusească a fost oprită de garda națională finlandeză. Soldații ruși s-au retras fără a da luptă. Kropotkin se întoarce Bruxelles. 22 Octombrie.— Șeful nihiliștilor prințul Kropotkin a declarat că în urma amnestiei se întoarce în Rusia. Țarina pleacă Petersburg, 22 Octombrie.— Se afirmă că țarina va accepta propunerea amabilă a împăratului Germaniei. Ea va părăsi Rusia pe bordul crucișătorului Luebek. Cauza acestei deciziuni este starea nesatisfăcătoare a sănătăției țarinei. Bombă contra telegrafului Odesa, 22 Octombrie.—Noaptea trecută s’a aruncat o bombă contra oficiului telegrafic de aci. Bomba a rupt literalmente 12 funcționari și a rănit pe mai mulți. Aniversarea lui Nicolae II. — Liniștea restabilită.—St. Petersburg in sărbătoare.—Comunicația cu Moscova Petersburg, 22 Octombrie. — Astăzi fiind aniversarea urcărei ■pe tronul Rusiei, a țarului Nicolae II, stradele sunt decorate in mod sărbătoresc. Pretutindeni se fac te deumurî. Liniștea a fost restabilită cu desăvîrșire. Socialiștii au dispărut de pe strade. Lumină arde în toate casele. Țarul serbează aniversarea urcărei sale pe tron pentru întîia oară, astăzi, ca suveran al unui popor liber. Locuitorii Capitalei îi mulțumesc prin decorarea festivă a orașului așa cum nu s' a mai văzut de la 1896. Pe toate stradele se desfășoară o splendoare de steaguri, ghirlande și o supra-abundență de iluminațiune festivă, cu greu de descris. Elementele mulțumite capătă hotărît supremația. O mulțime veselă străbate stradele. In toate straturile populației se pregătesc mari demonstrațiuni pentru împăratul Nicolae II. Politica înțeleaptă a lui Witte, acțiunea lui energică și perseverentă, mărește simpatiile pentru el. Nemulțumiți sunt numai niște elemente de rezervă, menite să reintre pe scenă în cazul cel mai extrem al unei noul încercări de a se înlătura sistemul de guvernămînt constituțional. încetul cu încetul capătă asemenea supremație speranța că contra-revoluția monarhiștilor va pierde terenul peste cîteva zile. Cu începere de em ora trei după amiazi trenurile de Moscova circulă regulat. Comunicațiuni reluate Danzig,22 Octombrie.Serviciul de călători via Grajevo cu stațiunile de la sud-vest a fost reluat. Serviciul pentru transportarea mărfurilor via Grajevo a fost de asemenea reluat, dar numai cu stațiunile de la sud vest. In afară de comunicația cu Odesa și Kiev comunicațiunea cu celelalte linii rusești via Grajevo rămîne suspendată. Serviciul de transportare a mărfurilor via Wirbauen nu a fost reluat încă. Greviștii la Witte * Petersburg, 22 Octombrie.— D. Witte a primit orî în audiență pe membrii comitetului grevist precum și pe președintele congresului impiegaților căilor ferate. Președintele consiliului l-a autorizat să aducă la cunoștința greviștilor că cererile lor vor fi acordate. Impiegații drumurilor de fier au hotărît în urma acestei afirmări să suspende greva. Azi la ora 1 după amiazi poșta a putut fi expediată; ziarele au putut fi distribuite abonaților. Escadră retrasă . Petersburg, 22 Octombrie.— Escadra ce ancorase la Reval a fost retrasă. Meeting revoluționar și manifestație în Geneva Geneva, 22 Octombrie.— Meetingul organizat aseară de revoluționarii și socialiștii de aici în onoarea triumfului revoluției ruse, a luat un curs liniștit pînă la miezul nopței. In circ se aflau vreo două mii de persoane. Oratorii au vorbit rusește, nemțește, italienește și franțuzește. Președintele comitetului revoluționar, Reowanowitsch, a declarat că brațul care lucrează se află în Rusia, dar spiritul care conduce este la Geneva, unde apar toate ziarele revoluționare rusești. La sfîrșitul meetingului, adunarea a fost rugată să se ridice în onoarea martirilor. S-a primit o rezoluțiune în care se spune că rușii nu trebue să se odihnească pînă ce revoluția nu va triumfa cu desăvîrșire. O grupă de 400 de persoane a străbătut apoi orașul și a cîntat „Marsilieza“. Știri din diverse orașe Petersburg, 22 Octombrie.— Agenția Westnik află după o telegramă din Tomsk că partidul terorist a atacat era o întrunire liberal. Liberalii au fost puși pe fugă. Ei s’au adăopostit în edificiul administrațiunei căilor ferate. S’au tras focuri din ambele părți. Spre seară, teroriștii au dat foc acestui edificiu. Atunci un batalion a primit ordin să intervină. Sunt numeroși răniți. Cu toate acestea revoluționarii au ținut întruniri în cari s’au rostit discursuri conținînd vehemente atacuri contra împăratului. Magazinele evreești au fost predate. O bombă a fost asvîrlită. S’au tras focuri de revolver contra trupelor, care răspunseră trăgînd salve. Sînt numeroși răniți. La Kiev iarăși guvernatorul a vestit populațiunea că va suprima dezordinele cu forță. La Iaroslav escese antisemite au loc de trei zile. Casele și prăvăliile evreilor au fost devastate. La Iwanow și Vosnessensk s-au produs ciocniri cu cazacii la eșirea de la întruniri publice. Teroriștii au atacat deasemenea și teatrul orașului. Erî la Batum, ciocniri cu trupele au avut loc. Sînt cîțîva uciși și răniți. La Moscova, guvernatorul a dat erî o proclamațiune exportînd populațianea să înceteze manifestațiunile și să reia viața obicinuită spre a se putea bucura de fructele rescriptului. Din Saratov se comunică că guvernatorul a renunțat erî că va suprima orice dezordine sau prădări, cu forța armată. La Odessa, Kiev, Eupatoria și în numeroase alte orașe escese antisemite au avut loc. La Varșovia nu au fost erî decit doi răniți. Institutorii școalelor orașului au hotărît să predea lecțiunile lor în limba poloneză. O mare întrunire a impiegaților căilor ferate a hotărît să se continue cu greva pînă ce toate cerințele poporului vor fi îndeplinite. Kievul prada jefuitorilor Kiev. 22 Octombrie. Haimanalele pîndesc în bande la colțurile străzilor. La gară eî opresc pe călători șî-i maltratează. Toată lumea caută să părăsească Kievul. Bandele de răufăcători se interesează de adresele evreilor bogați. Singurul mijloc pentru a scăpă este fuga sau ascunderea. Spre seară autoritățile au luat în sfîrșit măsuri pentru paza unei singure case evreești rămase nedevastate. Judecătorul de instrucție nu îndrăznește nici să aresteze în număr mare pe jefuitori. Extinderea amnistiei  Petersburg, 22 Octombrie.—Agenția Vestnik spune că amnistia este acordată de asemenea pentru toate atentatele comise, pînă în ziua de 30 Octombrie a. o., contra persoanei țarului și membrii casei imperiale; amnistia se acordă și criminalilor politici cari au participat la asociațiuni secrete formate în scop subversiv. O voce asupra amnistiei .Petersburg, 22 Octombrie.—Ziarul „Novoie Vremia“ salută ukazul de amnistie, relevând însemnătatea libertăților acordate. Finlanda republică Berlin, 22 Octombrie.— Depeșe din Petersburg. Din Finlanda sosesc știri neliniștitoare. S-a proclamat acolo republica și primul guvern republican și-a și inaugurat activitatea. Ziarul „Slotvo“ observă că guvernul rus se află fox fața următoarei dileme: ori să proclame în toată Finlanda starea de asediu, ori să cedeze revendicărilor finlandezilor, separînd Finlanda de Rusia. Desigur că numai primul caz e posibil, întrunirea a 150.000 oameni Petersburg, 22 Octombrie.—Știrile ce sosesc din provincie sînt mai bune. La Rostov, unde tulburările au comat pagube de cîteva milioane, serviciul drumului de fier a fost reluat. La Riga s’a ținut ori o manifestațiune moastră, la care au participat 150.000 oameni. S’au ținut discursuri în șapte limbi diferite de la 34 tribune. S’a arătat importanța manifestului acordat de țar. Trupele au fost salutate cu strigăte de: „Trăiască armata!“ La Novorossisk serviciul trenurilor e reluat. Știri despre revoluție Petersburg, 22 Octombrie. La Iaroslav au fost uciși mulți elevi de liceu. La Kusk sinagoga a fost devastată și profanată. La Minsk sînt cîteva sute de victime. La Kasan poliția a fost dezarmată de populațiune și armele împărțite mulțimea, care a constituit trupe de voluntari. Acum domnește acolo complectă liniște. Despre noul guvern rus Londra, 22 Octombrie. — Ziarele publică diverse liste cu privire la noul cabinet rus. Numirea lui Lamsdorf e încă problematică. Excese antisemitice in toată Rusia Petersburg, 22 Octombrie. — Din 40 de orașe sosesc știri despre excese antisemitice. La Balmud, comandantul garnizoanei a părăsit orașul cu trupe cu tot, lăsând pe locuitori pradă ban Aniversarea țarului Petersburg, 22 Octombrie. — Cu ocaziunea serbare suire? „ e tron a țarului, orașul este parcazit; aseară a fost iluminat. Farmaciile au deschis. Uzina electrică funcționează. Linia ferată la Moscova a fost redeschisă, dar nu și cea punînd orașul Petersburg în legătură cu frontiera germană. Grave excese Berlin, 22 Octombrie.— Știri din Odessa spun că excesele populațiunea de jos a orașului au continuat în tot cursul zilei de orî. Numeroase magazine evreeștî și cîteva mari stabilimente din centrul orașului au fost prădate. Mai multe uzine de la marginea orașului au fost incendiate. Spitalurile sunt pline de răniți. Numeroase persoane au fost ucise. Consulatele și Hotelurile sunt păzite de trupe. Știri foarte grave sosesc de asemenea din Kișinău, Rostov și Eisabetgrad. Excesele populațiunei de jos se îndreptează în special contra locuințelor și magazinelor evreești. Reforme pentru Finlanda Petersburg, 22 Octombrie. — Agenția Westnik comunică că împăratul a consimțit la convocarea unei sesiuni extraordinare a dietei finlandeze pe ziua de 29 Decembrie st. n. spre a se revizui principiile dreptului electoral al dietei. Anarhia in Caucaz Petersburg, 22 Octombrie— In Caucaz se desfășoară un adevărat războiu de guerila. Rebelii opresc trenurile, jefuindu-le și făcînd prizonieri pe călătorii bogați. Ei cer apoi sume mari pentru eliberarea lor. Cenzura desființată Berlin, 22 Octombrie.—„Gazeta de Yossft primește o telegramă din St.-Petersburg vestind că din ordinul contelui Witte cenzura a fost desființată. Pe ziare stă scris cu litere mari: „Tipărit fără consultarea cenzurei“. Presa sîrbâ și manifestul Belgrad, 22 Octombrie.— Ziarele de astăzi discută manifestul țarului Nicolae. Un organ independent consideră libertatea în Rusia ca un adevărat sprijin pentru toate popoarele slave. Vecernia Novosti își exprimă temerea că libertățile prea întinse introduse în Rusia vor zdruncina temelia națională a imperiului. Prevda, organ al partidului progresist, crede că Rusia va lua de fapt calea constituțională cînd toate promisiunile manifestului vor fi realizate. Mali Nuovini, ziar radical independent, consideră Rusia de azi înainte ca pe un factor cu totul altul în politica internațională și față de Serbia în special. Dnevni List, ziar radical independent, consideră publicarea manifestului ca o renaștere pentru Rusia. Samoreprava, ziar al vechilor radicali, felicită pe Rusia pentru libertățile cucerite. Trgowinski Glasnik, crede că acest eveniment va lăsa urme neșterse în istoria omenirei. Bulygin demisionat Petersburg, 22 Octombrie.—Ministrul de interne Bulggin și-a dat demisiunea. Witte izolat Berlin, 22 Octombrie. — Depeșe din Petersburg primită de „Corespondența rusă“. Situația generală este considerată aci ca foarte critică deoarece Witte nu este în stare de a forma un minister. Witte s’a exprimat în modul următor față de o personalitate foarte remarcabilă. —Toți vor să-mi dea sfaturi, dar nimeni nu vrea să lucreze cu mine. Toți reprezentanții partidelor opoziționiste la care s’a adresat Witte, l’au refuzat. Duma din Odessa contra guvernorului Odessa, 22 Octombrie. — Bum» a rugat pe Witte ca să destitue pe guvernorul de aci. Pînă acum n’a sosit încă răspunsul lui Witte la această cerere. Sfîrșitul grevei generale politice Riga, 22 Octombrie.—Comitetul socialist a hotărît să sfîrșească Luni dimineață greva politică generală. Lupte pentru suflajul universal în Bohemia Fraga, 22 Octombrie.— Manifestațiuni sîngeroase în favoarea sufrajului universal au avut loc astăzi aici. Polițiștii au făcut uz de arme. Sunt patruzeci de răniți. Tr ofițer de poliție a fost crunt bătut de mulțime, care la lăsat aproape mort. Operațiune financiară Viena, 22 .Octombrie. — Banca imperiului și-a ridicat scontul la 5 și jumătate la sută. Onoruri militare Viena, 22 Octombrie.—împăratul a numit pe contele Uelthull-Gyllenband inspector general al trupelor și comandant al corpului 4 de armată din Budapesta, iar pe generalul Galgotzy, fost comandant al corpului 10 de armată, inspector general al trupelor, împăratul a conferit ambilor generali ordinul meritului militar. Avansare Londra, 22 Octombrie.—Oficial.Ministrul Angliei la Tokio, Sir Claude M. Macdonald, a fost avansat ambasador la Tokio. Incident în Sobranie Sofia, 22 Octombrie.—Sobrania a abordat era discuțiunea adresei. Discuțiunea a devenit cam violentă; membri! opoziție! au criticat discursul tronului mai ales pentru că el nu menționează chestiunea macedoneană cînd situațiunea bulgarilor din Macedonia a devenit mai rea ca niciodată. Cuvinte violente s’au schimbat între d. Deșov și ministrul de interne. D. Deșov a fost insultat în mod grosolan de stambuloviștî. Sosire Marsilia, 22 Octombrie.— Pachebotul „India“ a sosit azi dimineață avînd pe bord pe amiralul Nebogatow și ofițerii ruși: Smirnov, Gregoriev, Pișnin. Amiralul Nebogatow a plecat aseară direct la Petersburg trecînd prin Liege, Frankfort. Berlin. Din dieta austriacă ,Lemberg, 22 Octombrie. — La Dieta, deputatul Rayski a citit în numele stîngei poloneze, o declarațiune exprimînd bucuria pentru știrile ce sosesc din Polonia rusească unde conaționalii pot să se aștepte la un viitor mai bun. Sufragiul universal în Austria , Viena, 21 Octombrie.— Oficial. Ziarul „Wiener Abendpost“ publică un comunicat spunînd că guvernul, ținînd cont de opiniunea majorităței parlamentului și a unei mari părți a opiniunei publice, favorabilă sufragiul universal, se ocupă de chestiunea reformei electorale și aceasta cu atît mai mult cu cit asemenea dorințe găsesc o întărire în incidentele din alte state. Guvernul nu va face obstacole agitațiunea în favoarea sufragiului universal, în limitele legei, dar va combate prin toate mijloacele excese ce ar fi prejudiciabile prestigiului statului. Chestiunea va trebui să fie rezolvată în parlament iar nu în stradă. Germania și Norvegia Berlin, 22 Octombrie.— Se asigură că între Norvegia și Germania s-a stabilit înțelegerea ca ambele state să numească pe reprezentanții lor reciproci abea după rezolvarea chestiunei tronului, adică după alegerea regelui. Pînă atunci relațiunile oficioase între ambele state se vor urma prin însărcinați de afaceri. O altă întrunire * Tornea, 22 Octombrie.—O mare întrunire s’a ținut erî seară în acest oraș. S’a hotărît creearea la Tornea a unei garde naționale și să se autoriza importațiunea de arme și de producțiuni literare. Situația la Helsingfors * Helsingfors, 22 Octombrie.— *situațiunea este mai liniștită. Greva continuă. Partidele sunt în discordie. Din Scupcină * Belgrad, 22 Octombrie.—Scupcina a început discuțiunea adresei. Ministrul președinte, d. Stoianovici, declară că politica externă a Serbia va rămîne neschimbată; această politică se bazează pe un acord cu Muntenegrul și o înțelegere cu Bulgaria deoarece principiul Balcaniei popoarelor balcanice nu poate fi menținut decît prin un acord al popoarelor balcanice. Discuțiunea generală este apoi închisă, iar proectul de răspuns la Mesagiu al partidului guvernamental este adoptat în primă citire cu 80 voturi contra 54. Scupștina a început discuțiunea pe articole a răspunsului la Mesaj. Incăerări la Universitatea din Viena , Viena, 22 Octombrie. — Azi dimineață au avut loc la Universitate încăezărî între studenții germani de o parte și studenții slavi, italieni și evrei de altă parte. Germanii naționali au intonat imnul „Die Wacht am Erbein“ și au cerut studenților slavi, italieni și evrei să se descopere. Aceștia refuzînd a-șî scoate părfiruilte, s’a iscat o bătae. Patru studenți au fost rar loviți de lovituri de bastoane. Poliția a restabilit ordinea. Trimisul Angliei la Christiania Christiania, 22 Octombrie.Primul trimis străin, d. Herbert, reprezentantul Angliei, a prezintat astăzi guvernului norvegian, scrisorile sale de acreditare. Arthur James Herbert este fiul unui mic gentilom și se află în funcțiune diplomatică de la 1879. El a fost pînă la 1884 în Petersburg. La 1885 a fost trimis la Teherah, iar la 1887 înapoi la Petersburg. La 1888 a fost trimis la Washington, și mai tîrziu succesiv la Bruxelles, Berna, München și Kopenhaga. La 1897 a fost numit secretar de legație la Stokholm, la 1902 se reîntoarce la Kopenhaga, fu apoi numit consul general la Budapesta și de acolo permutat la Darmstadt, apo la Karlsruhe, ca secretar de ambasadă. La 1892 d. Herbert s'a căsătorit cu o americană. Aventura oribilă a două mateloți austriaci Roma, 22 Octombrie. Pe Lido din Veneția niște paznici vamali au găsit azi dimineață pe un matelot german care fusese aruncat cu barca sa de furtună pe malul venețian. Cînd bietul om, care era cu desăvîrșire extenuat, și-a mai venit puțin în fire, s-a stabilit că el este un barcagiu de pe bastimentul de razboiu austro-ungar „Maria Theresa“. Furtuna îl gonise pe el și pe camaradul sau din portul de la Fasa în mijlocul mărei. Camaradul sau căzu în mare și se înecă. El însuși a fost zărit după 36 de ore de un vas al serviciului vamal italian și adus pe uscat. Mateloții cari fuseseră împinși de valuri în mijlocul mărei se numesc Karl Hues și Antonio Cerri. Acesta din urmă a fost salvat. Tulburări socialiste la Praga Praga, 22 Octombrie. Seara, la eșirea unei întruniri, socialiștii s’au dus în cortegiu la piața Wenzel și au atacat cu pietre poliția ce vroia să oprească manifestarea. Poliția a scos săbiile și a reușit să împrăștie pe manifestanți. Doi funcționari de poliție și 21 agenți de poliție au fost răniți de lovituri de pietre. S’au făcut 19 arestări. încăerări studențești la Viena Demonstrațiuni contra unui profesor Viena, 22 Octombrie. — Acâm două săptămînî au început, cum se știe, niște demonstrațiuni contra numirea profesorului Dvorak. Ele au reînceput cu ocazia întrunirei studenților de azi la universitate. Intre studenții naționaliști germani și cei slavi au fost niște încăerări cari au fost continuate pînă în stradă și au necesitat intervenirea poliției. Lupte între studenții germani, italieni și slavi Viena, 22 Octombrie.— La excesele studențești de astăzi asociațiile italienești și slave au fost alungate din universitate, cu care ocazie s’au spart geamurile. Studenții naționaliști germani au ocupat rampa, au intonat cîntece naționaliste germane și au oprit pe studenții slavi de a pătrunde în universitate. La ora 1 demonstrația s’a sfîrșit. Au fost răniți vreo șapte studenți, dintre care trei în mod mare grav. .. X! £ : Criza din Ungaria Polemică între Tisza și Kriastoffy.— Chestia jurăm mtmkd prefecților.—Ce crede partidul guvernamental Budapesta, 22 Octombrie.—Intr’o scrisoare deschisă adresată redactorului ziarului „Ujsag“ fostul primministru contele Tisza polemizează cu ministrul de interne Kristoffy în chestia legei electorale și susțină că concepția lui Kristoffy cum că sufragiul universal a eliminat obstrucțiunea în străinătate nu corespunde faptelor reale. Kristoffi a declarat în fața unui colaborator al lui „Pesti Hírlap“ că prefectul intră în toate drepturile sale îndată după ce a primit decretul sau de numire din partea regelui și că se poate instala imediat în comitat. Constituirea definitivă a partidului guvernamental va avea loc tocmai după alegeri. Partidul guvernamental este convins că va triumfa pe toată linia pe baza programului sau. Demonstrațiuni contra unor prefecți Budapesta, 22 Octombrie.—Contele Ladislaus Teleki a fost instaurlat astăzi ca prefect în orașul Cluj, reședința prefectorală. In timpul prestărei jurămîntului sau domnea un mare scompt. Cînd noul prefect »-a retruti din sala consiliului județean îi s’a făcut demonstrațiuni ostile; pe stradă sa aruncat într’însul cu pietre. In Arad noul prefect Béla Vásárhelyi a fost asemenea instalat asa țărî. Și aci a fost un zgomot mare și niște demonstarțiuni tumultoase, însă Vásárhelyi a izbutit*să presteze jurămîntul. Conflictul greco-romîn Agenția romînă ne comunică următoarele: București, 22 octombrie. — 3e dă cea mai formală dezmințire știrei dată de agenția Fournier după care terendul greco-romîn ar fi deferit tribunalul arbitrai din Hfiga. Romînia nu ar consimți să supue tribunalului arbitral o chestiune set*cundară, cum este acea a denunțărei protocolului anexat la convențiile nea de comerciu, atunci cînd nu s’ar putea discuta înaintea tribunală întreaga chestiune a căreior sunt crimele comise de bandele greșicești contra romînilor din Macedonia și purtarea anticaonică a petatriarhului ecumenic care excomunică preoții pentru că au spus liturghia în limba română, lucru permis de biserica ortodoxă. IN ȚARA Contrabandă. — Arestare. — Percchezițîe . CONSTANȚA, 22 Octombrie. — La, vama portalul s’a descoperit o importantă contrabandă săvîrșită de o casa de comision din realitate care a, fus», tras de la vămuire, coletele incredit.? Iare în acest scop. Cu poșta trimet dîi, talii. - Era Diardlandopol zis Paragciva, autorul furtului de bani de la cantina portului a fost arestat. — Poliția a făcut perefierițiune la subșeful stației locale denunțate că are cereale sustrase din vagoane. Mîine Lui ADEVERUL va pri blica: De vorbă cu munciM; de CONST. MILLE