Dimineaţa, august 1906 (Anul 3, nr. 892-922)

1906-08-05 / nr. 896

¥ Anul x si 14u. e^ö TELEFON ! PUBLICITATEA: Concedată exclusiv AGENȚIEI DE PUBLICITATE CAROL SCHULDER & Co. București, Str. Karageorgevici 18 Telekom 34U Pentru Austria, Ungaria și Germania A Be adresa: d-ror M. Dukesnach?. Max Auger.fild . Emerich Lessner.— wiesconcesiune exclusivă Pentru Capitală Mo. 1.4/80 Provincie și Străinătate No SANI In tostă iar» ASTĂZI: 4 (17) August 1900 CALENDAR Ortodox : Sf. « cocont din Ele» Catolic : Libertas Răsăritul soarelui 5 și 21 m. Apusul soarelui 7 și 18 m. tj^Tf^Zrpe^a—aa" 'agyrijjr^ Timpul continuă a fi frumos, liniștit și ||^^j potrivit de călduros în toată țara. Cea mai Craiova, Calafat și Turnu-Severin iar cea mai coborîtă din cursul nopței 9 grade la Fălticeni. Barometrul ridicat a crescut puțin. N’a plouat nicăeri. Expoziția istorică din str. Ion C. Brătianu : Vederi din războiu.— Spectacole Grădina Rașca. Asoc. artiștilor Teatrului Național. Se va juca • Mia Tirbușon comedie in 3 acte — Grădina Oppler: Concert zilnic dat de o orchestră militară. — Sala și grădina Bragadiru : In toate serile concerte dat de muzica regimentului Mircea 32.— Grădina Blanduziei(strada Academiei): Artiștii asociați sub conducerea d-ansui P. Gusty Se va juca Hotel la Expoziție comedie in 3 acte.— Parcul Oteteleșanu: Trupa domnului O. Grigoriu va juca Fata de Spălătoreasă operetă in 3 acte.—Grădina la „Moara Roșie“, strada Sărindar No. ÎO.—Varietăți, cinematograf, orchestră, deschise,ideme" . ... . . „. . . „ . VJ._ . Judiciare. — Instanțele judecătorești Autorități. — Toate autoritățile sunt deschise. Mizeria în Capitală Datorim cititorilor cîteva amănunte asupra situațiunei femeei Braunstein care a născut trei copilași gemeni. Am arătat că dna dr. Codreanu a dat doi din acești copii la două doici; al treilea copil fiind cel mai slab și räu conformat, urma să fie dus la crescătoarea de copii, dar încă înainte de a putea fi transportat acolo, a murit. Deși ceilalți două copii rămași în viață se prezintă în condițiuni normale, totuși d. dr. Codreanu a crezut să-l ia în mod provizor de la doicile la care îi dăduse și să-I instaleze pentru cîtăva vreme la crescătoarea de copii de la Expoziție, angajînd pentru timpul cît vor rămîne acolo o doică recomandata de „Maternitate“ și care să alăpteze numai acești doi prunci. La trei zile de cînd copiii s'nt la crescătoare, ei se dezvoltă perfect de bine. Doctorul Codreanu îi vizitează în fiecare zi. In curînd copiii vor putea fi redați doicelor angajate și ale căror adrese le -ara dat intr’un număr anterior. Sumele precedente primite atît la redacția noastră cît și prin d. doctor M. Codreanu pentru acești copii se urcă la loi 344.65 Am mai primit de la: A. Alterman 3.— X. X. 5.— Anonim Agretofeter ft. 5.— Clara Flicker 2.— Mathilda Levy 2.— Veta Ionescu 1.—Adela și Moritz Segall (mașini de cusut) Craiova 10.— Bou. V. Nisti, Craiova 5.— E. I. Craiova, str. Rosettl 11, 15.— D-na Segalla (Bradului ]9) 3.— D-nu Haimsohn (Udricanî 21) 2.— Kitchen Kleiner și M. L. Rosenberg (Galați) 10.— Prin d. Max Pinsler (M. Pinsler 2 lei, dr. H. Schlesinger 2 lei, dr. H. Weiss 2 lei, Anonim 1 leii, X. X. 1 leü, Anonim 1 leü, d. Moni Lebell 1 nim 1 leü, leü) Total general lei íll.Gő Această sumă fiind suficientă pentru scopul urmărit, de a se îngriji de soarta copiilor gemeni ai femeei Braunstein din str. Bordei 5, declarăm subscripția închisă. Mulțumim încă odată generoșilor donatori și cu deosebire maărinimoșilor, d-na Efrosina D. Stamu și d. M. Polizu Micsimescu, cari cu un nobil gest s’au angajat să contribue cu cîte 20 lei lunar, timp de 10 luni pentru plata a două doieî. Crima din Siminicea BOTOȘANI, 2 August.— După cum l-am depeșat eri, o crimă oribilă s’a săvîrșit în noaptea de 31 spre 1 August în com. Siminicea acest județ, a supra locuitorului Dumitru Th. Fillipescu vir stă în de 25 ani. In acea noapte pe cînd Filipescu dormea somnul liniștit, afară sub un copac,în fața casei sale—o mînă criminală prin trei puternice lovituri de top por, date în cap și trup, răpune viața sărmanului om, fără a mai putea scoate vre-un strigăt de ajutor. In urma acestei oribile fapte criminalul dispare, neputîndu-se dțk, de urma ]• lui pină azi. f^A doua zi, cadavrul lui Filipescu, a fost găsit de către vecinii lui într’un lac de sînge și oribil la vedere, îngroziți, au denunțat îndată primăriei, care a anunțat geandarmăria din Burdujeni, de crima descoperită. Șeful secției din Burdujeni, însoțit de inspectorul comunal d. Canidlo, au și început îndată primele cercetări, iar parchetul de Botoșani înștiințat, din substitut de procuror Laurențiu Pilat, s-a transportat azi la fața locului pentru a continua în persoană cercetările și prinderea criminalului. Mobilul crimei ar fi răzbunarea, negăsindu-se nici o urmă de furt. Alte detalii lipsesc deocamdată. A. <110. Hiflua ari IskirSisi lelai ® bibli ® nostilii: L>iiia, Paris, BA, Un și Hipsia Răspunsul puterilor în chestia cretană Atena, 3 August. — Corpul diplomatic a remis guvernului grecesc răspunsul puterilor relativ la insula Creta, care e vorba să fie anexată Greciei. Răspunsul puterilor este favorabil Greciei și el va fi publicat zilele acestei Manifestațiuni anti-grecești Atena. 3 August. — Ele au avut loc mari turburări contra grecilor din cauza evenimentelor petrecute în Bulgaria. Public imens manifestează pe străzi. Toate magaziile, sînt închise avînd pe ușă inscripția: „ închis în semn de doliu național“. Intervenția puterilor in chestia grecească Paris, 3 August.— Ziarul Atena. 3 August.— Guvernul grecesc a trimis la Anchialo 3 vase din alte porturi ca să ia pe refugiații greci. Legațiunile au comunicat guvernului grecesc că puterile europene au invitat guvernul bulgar să ia toate măsurile pentru a împiedica mișcările anti-grecești. Guvernul bulgar a promis că se va conforma dorinței puterilor. Franța și înîîinirea dintre cei î suverani . „ _ »Figaro" afirmă că în mare parte a influențat și Franța la întîlnirea de la Friedrichshof dintre împăratul Wilhelm și regele Eduard. „Figaro” spune că înainte de rezolvarea chestiei marocane această întîlnire nu putea avea loc. Situația guvernului bulgar Sofia. 3 August.—Răscoalele antigrecești din țară au inspirat multă grijă guvernului. El se găsește în o dilemă grea, căci nu știe ce să facă. Nu-i rămine dacît sau să dea satisfacție poporului, luînd apărarea macedonenilor, sau să interzică meetingurile ceea ce n’o va face, căci o astfel de măsură ar produce o adevărată revoluție. Starea sănătliei sultanului Constantinopol, 3 August.— Sultanul a lucrat Lunea trecută cu marele vizir. Sănătatea lui este pe deplin restabilită, scurgerea de sînge a încetat. Cu toate acestea corespondentul ziarului „Daily Graphic” anunță că starea sănătatei sultanului este îngrijitoare și că săptămîna aceasta ea s’a înrăutățit. Vieți mela din Anchia la Sofia. 3 August. — Guvernul, în consiliul de miniștri ținut erî, a hotărît să se voteze suma de 100.000 lei spre a veni în ajutorul celor ce au suferit dezastrele meetingului din acel oraș. i lleniaiele revoluționarilor, juriul arestat Berlin. 3 August. — „Vossische Zeitung“ anunță din Varșovia : Revoluționarii au comis un atentat cu bombe contra ofițerilor de poliție ai circumscripției a VlI-a. Ei au aruncat întâi 2 bomba care au făcut 20 răniți, apoi au făcut devastare. Localurile publice se închid la orele 9 seara. Erî seară poliția și armata au arestat 140 lucrători ai fabricei de email, care făceau parte din juriul revoluționarilor. Atentatele revoluționarilor contra polițiștilor Londra. 3 August. — „Morning Post“ anunță din Varșovia: Revoluționarii au comis SO atentate contra polițiștilor. Mai toți polițiștii de serviciu au fost omorâți. Ucigașii erau înarmați cu revolvere. Ei toți au reușit să fugă. Cauza atentatelor este răzbunarea pentru arestările din ultimul timp. Ziarele reîncep apariția dispozițiunii relativa Petersburg. 3 August. — Ziarul „Vrana“ a profesorului Kovalevsky îșî va reîncepe mîine apariția. In locul ziarului „Nașa Șișa“ va apareaim nou ziar al partidului constituțional democrat. Biroul presei a comunicat redacțiilor să nu mai scrie contra curții și armatei, căci în cazul contrar vor fi confiscate și oprite. î Numărul victimelor naufragiul „Sirio“ Cartagena. 3 August.— S’a constatat că numărul victimelor naufragiului vasului „Sirio“ este de 177 persoane. Sănătatea Sultanului îmbunătățită Frankfurt. 3 August.—„Frankfurter Zeitung“ află din Constantinopol că starea sănătăței Sultanului s’a îmbunătățit mult. Cu toate acestea nu se știe dacă el va putea lua parte la Selamlîcul de mine, sau nu. Boni turburărî la Liban Londra. 3 August.—Ziarul „Morning Leader“ anunță din Liban că noul turburări au izbucnit aci. Banda neagră omoară bătrînî și femei ; armata urmărește pe membrii bandei negre și a omorîse pe mulți dintre ei. Poliția așteaptă trupe în ajutor, din Petersburg. Excesele sîngeroase de eri in Berlin. 3 August. — Depeșă din Petersburg. In mai toată Rusia și în special în Varșovia, s’aîi petrecut ori excese sîngeroase, cari amintesc noaptea știutului Bartolomeu. In Varșovia au fost omoriți 487 ofițeri le poliție, polițiști și soldați. în Lodz 15 polițiști au căzut morți și răniți. In Radom s’a aruncat o bombă în localul poliției. 1 polițist a fost omorîți și mai mulți grav răniți. Același lucru s’a mai întîmplat și în alte părți. Despre întîlnirea de la Friedrichshof Berlin, 3 August. — Corespondentul ziarului „Lokalanzeiger“ anunță din Cronberg, regele Eduard și împăratul Wilhelm înaintea convorbiri de la Friedrichshof, la care au asistat ambasadorul englez din Berlin și secretarul de stat german, au avut o lungă conferință între patru ochi, în care probabil au fost aplanate toate neînțelegerile de natură personală. In cercurile politice nu se atribuie nimic deosebit acestei întîlniri. Acuma însă e generală părerea că ea va avea o importanță deosebită Teama bulgarilor de bandele grecești Viena. 3 August.—Politische Correspondanz anunță din Salonic că neliniștea populației bulgare din provincie, crește în urma acțiunei bandelor grecești din cauza temerei că grecii se vor răzbuna pentru mișcarea antigrecească în Bulgaria. O mare parte din bulgari caută mijlocul de a se separa de exarhat și a se uni cu patriarhatul, sperînd astfel că vor scăpa de persecuțiunile grecești. Guvernul a mărit măsurile de prevedere pentru a evita eventuale ciocniri între bulgari și greci. Sute de oameni otrăviți cu lapte Berlin, 3 August.— Berliner Zeitung află din Madrid că mai multe sute de oameni s’au otrăvit cu lapte falsificat. Alți mulți dintre ei sunt grav bolnavi. Tren atacat de anarhiști Odessa. 3 August. — Opt anarhiști au atacat trenul accelerat jefuindu-l și luînd 3.360 de ruble. Ei au aruncat 2 bombe rănind pe mai multe persoane. Anarhista au tras apoi mai multe focuri de revolver rănindpe doi polițiști. Requiem pentru grefii uciși în Bulgaria Atena. 3 August. Mitropolitul de aci a oficiat un serviciu divin pentru odihna sufletelor grecilor uciși din Bulgaria. Mișcarea arnăuților Viena, 3 August.—„ Politische Ciorespondena“, anunță din Veskub . In partea nordică a Kosovei s-a observat o mișcare printre arnăuți, cu ocazia încasărea contribuțiunilor. Mișcarea este îndreptată contra ridicărei birului pentru scopuri de instrucție și armată. 40 greci, 1 episcop și 5 preoți arestați Sofia, 3 August.Autoritățile au arestat 40 greci, intre cari episcopul și 5 preoți din Anhialo. Preotul Georgieu adunase in jurul săli la Anhialo pe mai mulți inși, sfătuindu-i să dea foc bisericei Sft. Gheorghe. Moi la alegeri de președinte în America Londra, 3 August.— Partidul republican a rugat pe d. Roosevelt, să-și mențină candidatura pentru alegerile viitoare. El însă a respins că conform declarațiunilor făcute de rma inainte el se retrage. Candidatul democrat, actualul ministru de razboiu, are cea mai mare șansă, republicanii ne avînd alt candidat. Evenimente sîngeroasse la Varșovia Varșoviafd August.Ziua de e zi a fost sîngeroasă; numărul ucișilor și răniților printre polițiști este de 240. La FI of Ic o bombă aruncată era a ucis 5 polițiști. Situația in Caucazia Petersburg, 3 August.—„Agenția Vestnic“ comunică următoarele asupra situațiunei din Caucazia în Ultimii timpi: In urma mișcării revoluționare permanente s’au produs ciocniri între diferitele naționalități cu deosebire la Socia. In toată Caucazia, afară de cîteva districte, a fost proclamată starea de razboiu. Autoritățile dispun de trupe suficienta pentru a reprima tulburările. In ultimii timpi s’au produs tulburați printre populațiunea lucrătorilor din Baku și Tiflis precum și cei din districtele vecine. Situațiunea s’a agravat dar nu este de temut o grevă generală sau o grevă a lucrătorilor căilor ferate In mivința caracterului răscoalei el nu este același la armeni ca la tătari. La armeni asociațîunile secrete urmăresc scopuri revoluționare, pe cînd tătarii nu au asemenea aspirațiuni Afară de aceasta știrile date în privința unor tulburări printre triburile tătărăști sunt exagerate. Afară de intervențiunea trupelor trebue să menționăm pe aceea a unor comisiuni de conciliațiunî cari lucrează pentru restabilirea ordinei în sensul ca să se reguleze chestiunea agrară pe cale satisfăcătoare. Consiliul de miniștrii se ocupă, zice „Agenția Veștnică, de proedul relativ la desființarea situațiunei actuale a țăranilor față de proprietari, și aducerea la îndeplinire a acestei reforme întîrziată tocmai din cauza situațiunei actuale de neliniște. Manifestul lucrătorilor ruși Petersburg, 3 August. Un ziar finlandez din Helsingfors publică în numărul său de azi manifestul pa care l-a adresat partidul lucrătorilor din Dumă, membrii partidului polonez evreiesc și socialist și alte grupări revoluționare către poporul rusesc. Manifestul sună astfel : „Cetățenii au trecut două săptămîni de la dizolvarea Dumei; guvernul a izgonit pe reprezentanții poporului provocând prin aceasta indignarea întregului popor. Guvernul s-a lăudat cu isprava sa, crezînd că acest act de violare va rămînea nepedepsit. Bubuitul tunurilor din Sveaborg și Kronstadt a arătat însă că bucuria guvernului a fost prematură. Sveaborgul și Kronstadul au dat semnalul revoltei generale contra tiraniei. Poporul va ajuta armata rezvrătită și armata va ajuta pe popor. Poporul a dat credința manifestului din Octombrie dar în curând el s’a convins că Constituția este numai aparentă căci Duma n’a avut nici o putere. Astăzi știe toată lumea că libertate nu va fi, atita timp cît puterea va fi în mina dușmanilor poporului. Noi cerem o puternică Dumă legiuitoare pe baza sufragiului universal și secret. Vă invităm prin aceasta la lupta contra guvernului pentru a cîștiga libertatea și o viață națională și constituțională. Trăiască greva generală, trăiască lupta începută pentru libertatea țarei. Explozia unei trăsuri cu dinamită Elias. 3 August.—Agenția „Reuter“ află că la Chihuahua, în Mexic 30 lucrători și cîțiva șefi au fost uciși în urma exploziei unei trăsuri încărcate cu dinamită. Voiajul lui Buelow Norderney, 3 August. — Prințul de Buelow a plecat aseară la Wilksimshöhe. Demisia ministrului Podbileski Berlin. 3 August — Mai albite ziare anunță că ministrul agriculturei d. Podbileski va demisiona în curând. Moartea unui episcop Regensburg. 3 August.— Episcopul Ignațiu a murit. Un trădător de patrie Paris, 3 August Legațiunea din Columbia anunță că consiliul de miniștri columbian a declarat în unanimitate ca trădător de patrie pe Mendoza Perez de curând revocat din însărcinarea de ministru plenipotențiar pe lîngă Statele Unite. Deriziunea este motivată pe publicațiunea făcută de Mendoza despre negocierile ce sînt în curs între cele două țări.„Standard“ despre întîlnirea din Cronbberg, Londra, 3 August.—Ziarul „Standard“ zice că întrevederea de la Cronberg, nu are importanța și interesul unei întrevederi deoarece se exprimă oficial că șeful celei mai mari puteri maritime, respectiv și al puterei militare dorește să schimbe salutări amicale; însă lipsalui Gray, ministrul afacerilor străine, din această întrevedere, arată că pentru englezi merge de la sine că nici o stipulațiune obligătoare pentru națiune nu se va decide. Ziarul „Daily Graphic“ zice că„ fantoma cestiuaiî germano-egiptene dintre Anglia și Germania nu va intimida pe nicji un om care e prudent : nici o putere europeană nu ne a sprijinit atîta in Egipt ca Germania. Acordul conferinței din Algesiras Madrid, 3 August. — Ziarul Liberal anunță că guvernul lucrează cu activitate în executarea acordului conferinței de la Algesiras. „Globo“ zice că Spania trebue să respectez în ceia ce privește Marocul prescripțiunile conferinței de la Algesiras. Faptul că escadra franceză a sosit la Tanger nu o poate face să presupună că celelalte națiuni încep să întreprindă misiunea ce le-a încredințat conferința în momentul că Spania rămîne inacitivă. Ziarul ©lubo adaogă că Spania nu trebue să se teamă de' Ceia "ce fac alții, și este destul să facă ceea ce îî incumbă ei. ......» ... Locotenent turc ucis de ofițeri bulgari Constantinopol, 6 August. Simbătă un locotenent turc a fost ucis de către ofițerii bulgari cu ocaziunea unei anchete pe care dînsul o făcea pe teritoriul bulgar în vecinătatea frontiere în districtul Kotcima. Altă depeșe spune că trupele bulare au trecut frontiera, au înconjurat un antașament turc și au ocupat înălțimile. Moi Bande grecești în Macedonia Constantinopol. 3 August. — Știri venite din Atena spun că două bande grecești au trecut din nou frontiera Starea sultanului Constantinopol. 3 August.— După asigurările oficiale starea sultanului continuă a fi bună. Nota sinodului către puteri Constantinople, 3 August. Știrile despre catastrofa de la Anchialo au fost fulgerătoare pentru patriarhat. Sinodul și consiliul au decis să adreseze porței și marilor puteri o notă serioasă și energică cerînd satisfacțiune și restabilirea statului- quo.Nota a fost remisă marelui vizir de către o deputațiune a sinodului. Marele vizir a declarat că nu are încă cunoștință oficială de cele petrecute dar că va face tot ce i-va fi în putință. Patriarhul va remite aceiași notă decanului ambasadorilor. Sosesc continuu fugari din Anchialo și din alte locuri. Meetingurile antigrecești din Bulgaria Sofia, 3 August. — Eri în mai multe orașe din provincie s'au ținut meetinguri antigrecști fără incident. Toate casele grecești erau păzite mirărește. La Stanimaca și la Carnobat bisericele grecești au fost ocupate de bulgari. Grecii au evacuat bisericele de bună voe. In vederea meetingului panbulgar da Duminică la Filipopole s’au luat măsurile militare cele mai întinse, totuși toate familiile grecești au părăsit deja orașul și toate magasmele și stabilimentele grecești s-au închis. Plecarea regelui Eduard Cronberg, 3 August Regele Eduard a părăsit azi dimineață castelul Friedericsdoff, însoțit de împăratul Wilhelm, de prințul și principesa Carol de Hessa, de prințul moștenitor al Greciei. In gară regele și-a luat rămas bun de la cei de față. Despărțirea celor două monarhi a fost din cele mai cordiale. Monarhii s-au îmbrățișat cu căldură. Regele a continuat călători sa spre Marienbad. Sosirea regelui Eduard la Mariesch-ul Marinebad, 3 August.Regele Eduard a sosit aci la orele 5 și 36 după- amiază. In gară se aflau prezenți M. Campbell Rammemam, prim ministru al Angliei, ambasadorul Germaniei și prințul Filip de Coburg, precum și representanții autorităților. Regele s-a dus la otelul Weimar, salutînd pe tot parcursul de un public numeros. Bursa din strainatate Budapesta, 3 August.Qnix Octombre 7 34, Grid Aprilie 17.69; secară Oct. 6.17 ; porumb 5.35 ; August : Porumb Maiu 1907 5.35; ovăz Oct. 6.44 ; Ovăz Aprilie 6.63 ; rapiță August 16.85; Vielin, 3 August. —Act. cred. austr. 617 55 Act.cred. ang. 817.50; C.f. austroung. 672.00 Alpine 587.00; Renta corp cor. 04.80 ; Lozuri turc. 161.50; Mărci a vista 117.35; mărci uit. 19.78 Noua rentă rusă 7990. Berlin, 3 August.— Renta austr. aur 100.10 Adț. cred. austr. 211.00 ; bantus. ruso 215.65; nou împr. rus 75.00; renta ung. aur 95.25; renta ung. cor. 99.80; c. f. austro-ung. 143.90; Schimb Viena 85.25; Tendința calmă. Frankfurt. 3 August.Renta austr. ung 100.00; renta ung. aur 95.51; Acr. cred. austr. 210.15 ; c. f. austr. ung. 144.30; Schimb Londra 204.37; renta austr. cor. 204.37 ; renta ung. cor. 95.76 ; Schimb. Viena 99.95; Schimb Paris 811.11; Alpine 290. Tendința calmă. Paris, 3 August. — Renta austr. cor 99.91 ; renta franc. 97.82 ; renta italiană 162.30;împr.rom.—.—jBangne otom. 047.6 ; schimb. Viena 63.75 piețe germane 122 00 ; cel Londra 251 60; renta ung. aur 94.85; renta span. externă 96.25 taur turcă unif. 01.50; oblig. burg. 84.50 lozuri turcești 148.— c. f. 206.15. SMEJPÎi.îK«Ei 25ej3]a Expulzările de greci la Craiova. — Dispariția comerciantului Rautenstrand CRAIOVA, 3 August.’—Azî a sosit decretul de expulzare pentru d-ml Nicolaidis, care a fost pus pe tablou de prefectura județului ca unul care a întreținut raporturi cu societățile grecești din Atena. D-rul Nicolaidis a plecat de 15 zile la Paris, lăsînd pentru paza casei un om de încredere, așa că momentan decretul nu poate fi executat. Dessemeră au sosit decretele de expulzare pentru Gheorghe Pescov, Dimitrie Vasilif și Svetan, agenții comitetului Adrianopolitan, despre care am vorbit la timp. — Circulă prin oraș svonul despre dispariția comersantului Carol Rautenstrauch cunoscutul fabricant de făină și proprietarul mai multor brutării. Pasivul lăsat ar fi de peste 500000 lei. Rautenstrauch avea credit la mai toate băncile din localitate și în special la Banca Agricolă și frații Eschenăsi, Sehargel, Jean Efraim și Russlander. Am fost în moară unde nu mi s’a putut da deslușiri mulțumitoare unde am găsit acolo pe custodele băncei agricole. Aivu care mi-a declarat că toată noapte Rautenstrauch umbla agitat prin curtea moarei. "Cumnatul lui Rautenstrauch anume Willi vorbea agitat in biurou cu comersantul Kabunde in această chestie. Rautenstrauch consuma, făina 600 vagoane anual în valoare de peste un milion lei. Ancheta continuă. Circulă diferite versiuni. Dăm această știre sub rezervă —Xam. Furtul de bijuterii.— Maetingul antigrecesc —Orașul Newr York.— Serbarea ziariștilor. IAȘI, 3 August.—Știrile despre prinderea autorilor furtulnî de la bijutierul Zusman a produs în oraș cea mai bună impresie. Șeful siguranței se află acum la Bîrlad unde continuă cercetările. — Se crede că meetingul anti-grecesc, va avea loc Duminică în G ale linei. — Mîine, Vineri, va avea loc la grădina Regală o reprezentațiune extraordinară, dată de teatrul cinematografic. Pentru întiia oară vederea orașului Nerw-York, atît de mult așteptată. — D-ra Adela Schelfly a fost prima, care răspunzînd, — cu drăgalășia I cunoscută — invitațiunea ziariștilor locali, ace a transmis pentru tombolă de la serbările din 12—13 August șase frumoase obiecte de valoare. Toate mulțumirile noastre. Dan IAȘI, 3 August.—O telegramă adresată prefectului de poliție anunță că la București a fost arestat fratele principalului autor al furtului de bijuterii ale d-lui Zusman la care s’a găsit o mulțime de lucruri. E apropiată prinderea și a autorului acestui furt. . . — Copilul Climescu din strada Nicolina jucindu-se a căzut pete un cazan cu apă fieartă care răsturnîndu-se a cauzat copilului grave arsuri. — Reportagiul „Dimineței“ privitor la crima din tren București Galați a produs o adîncă impresie în orașul nostru. Bar iere prin care roagă să se reție diurna sa în tot timpul cit va fi în serviciul Expoziției spre a se constitui un fond în scopul creărei unei grădini zoologice în parcul Filaret. Animalele cari se află azi in această grădină sînt împrumutate. — Publicațiunea temina din Paris a anunțat că una dintre colaboratoarele ei pleacă spre București în vederea Expoziției Ca trimisă specială. — In arenele romino aseară locurile au fost aproape toate pline. Se observă totdeauna cîte o companie de soldați cărora intrarea la acest spectacol li se oferă gratuit. Publicul a aclamat ca totdeauna, dar s’a remarcat aseară un entuziasm spontanei, indescriptibil la apariția ji Tricolorului „Unirei“ urmat de Cuza Vodă, apoi urale prelungite pentru Coroana de oțel. — Aseară publicul a avut două surprize: Iluminațiunile neanunțate dar de o splendoare excepțională și experiența definitivă a lacului arzător. Această primă representațiune—dacă se poate zice astfel din cauza celor 3. 4000 persoane cari au surprins experiența a fost primită călduros de publicul nostru. Spectacolul e fascinator și lumea a aplaudat frenetic. D. ministrul Lahovary și d. Ghyca secretarul general al Expoziției au felicitat călduros pe inginerul Fiedler care de acum înainte va da publicului spectacolul iubit de împăratul Wilhelm. Telegrame cili țară f r A TI A HHT A no*nci. — Triata înovanfîi GALAȚI, 3 August. — Este inexactă știrea dată de unele ziare cum că ar fi fost arestat la Galați un complice al lui Amărăscu. — Azi dimineață au fost aduse valorile vagonului poștal salvat cu prețul vieței sale de către nefericitul Ilie Georgescu. Grupurile aduse cuprind suma de 165 mii lei pentru Galați.—Sume mai mari sunt pentru Brăila. — Grănicerii raportează din punctul Atîrnațî de lungă Brăila, unde de obiceiu se fac mari contrabande, că paza a ajuns insuficientă, deoarece în timpul nopței grănicerii sunt atacați cu pietre de către contrabandiști. — Copilul Constantin Christescu de la debitul de tutun al d-lui Teodosiu a furat timbre în valoare de 500 lei și a dispărut. A fost prins Spiridon Șerban care a furat gipă de la Ștefan Popa. — Aseară la grădina „High-life" trupa d-lui Mi rhescu a repurtat un mare succes cu piesa „Curse-grătare“, cu d. Angiulescu in rolul lui Pieterkorn. Piesa s’a jucat pisă acum de 7 ori. Sylvius EtCTW3»Tr'.«.'Effi«3Sa Știri de la Expoziție D. Protopopescu, șef de cancelarie, care de foarte mulți ani se înceară să creeze o grădină zoologică în București a adresat comisariatului general o ea CwistiliiSrea tie aseară a m&eGăo&enilo întrunirea secretă Aseară peste 200 de romînî macedoneni s’au întrunit în sala „Eintracht“ din str. Izvor, spre a se consfatui asupra situațiunei. întrunirea a fost secretă dar acest scop organizatorii luaseră severe măsuri pentru ca nimeni strein de cauza ei să nu pătrundă în sală. La intrare s’a făcut un control riguros, însemnindu-se într’un registru numele persoanelor cărora li se permitea accesul. Nu s’a permis intrarea nici reprezentanților presei,... nici unui număr de albanezi cari veniseră. Discursurile S’au ținut discursuri înflăcărate de către d. Tașcu Puceroa și alții. Toți oratorii au protestat cu energie în contra atitudinea guvernului, învinuind-i că procedează fără curagiu și șovăe să aplice măsurile proectate contra grecilor din țară. Oratorii au veștejit guvernul că ține in suspensie decretele de expulzare a celor 57 de g‘ci al căror tablou a fost înaintat de poliția Capitalei consiliului de miniștrii. Hotar’ele luata In cele din urmă s'a luat hotarîrea ca, dacă guvernul va persista în slăbiciunea de care se face vinovat răspunzînd numai cu două trei expulzări de greci neînsemnați ori de cîte ori sosește știrea despre noul măceluri de aroniim în Macedonia, atunci romînii-macedoneni din țară să-șî facă singuri dreptate, procedînd la izgonirea grecilor din România. S'a mai decis să se acorde guvernului un termen pina cînd expulzările, și cele,lalte masuri să fie aplicate. Acest termen va fi fixat de catre o comisiune aleasă anume și care ca hotărî și mijloacele de acțiune ale macedonenilor, în coz cină drepta,plP’tt va fi îndeplinită. Din această comisiune fac parte d un Gh. Ionescu, Ghiulamiia ,'și Duișcă. Intrmiftta s'a terminat la iutie 13 noaptea. ' tgnotOB j • Oi Dontul „Unii“ . Pavilionul „Adevărului“ de la Expoziție a fost vizitat la 1 August de următoarele persoane, cari au semnat în registru : Constanța Vasilescu, Ion Vasilescu, Vasile I. Vasilescu, Anastasie Vasilescu, Paraschiva Gavrilescu (Ploești), Bernhard și Rebeca Schechter, Minna Weis, Carol Wechsler, Cloreta Schechter, Wilhelmina Kinns, S. A. Lewenter, Jean de la Bolintin, Iancu Mendelsohn, Jean și Maly Wechsler, Sophie Cohane, Jak Nachraias, El. Minculescu, Marietta Cremnitzer, Risu Propst, Clara și Jean Chemnitzer, Jean Pauker. Aflalia, Nicolae Mihailescu, Joseph Wolitzer, Jean Cohen, Căpitan Tonie Enachescu (Craiova) Leon M. Leon, Paulinne Haimovici (Galți), Heilpern D, Solomon, Malvine Grünberg, (Galați), S. Grünberg, Marietta Grünberg, Tanța Radulescu, C. Rădulescu, Smarandica Radulescu, (Medjidia), Betty și Jacques D. Aspern, Rebeca L. Blumen, Julietta și I. Blummen (Brăila), M.Cosea, (Asigurare ).) Ernestine Alcalay, Rosine, Peatrici, Sophie Alcalay (Ploești), Sofie Calmy, Nisira Escenazy, Lazare A. Crispu, Moise A. Levy, Luna Levy (Varna), Const. Adamescn, Dimitris Ionescu, Didina Ștefan Grigore, Maria N. N. Ionescu, N. N. Ionescu, Lazăr Nachimaș, Cassasovici, David, Betty și Eveline Schweiger, Rebeca Finkelstein, G. și L. Butter, B. Lnhovieí, Betty Leibovici, R. Muntearra (Banca G-lä , Francisca Feeonda Vitanos, Rudolf, Weiner, (dentist), Jacques Pernal, Fany Glasermann, Iulins Fraenkol, Honrieta, Lucie și Clara Fraenkel, Ef. C-tinescu, R. Grosman, Ch. Georgescu, Millu Kammer, Pascu Grosman, Polian gi Berthe Banch, Netty Feldman, Marcel și Bruno Bamch, Ștefan Stoicescu, Stanciö Christescu, Didina Theodoreaeu, Elisa Mayer, Richard Mayer, Wergy Mayer, H. Schwartz C. S. Popescu, B. Herman, B. Garfunkel, Elise Garfunkel, Stelbe Dr, Succiu (Buzău), Otto Foldman, Josef Fewe, Fritz Feveu un grup de funcționari dela Creditul Petrolifer, (Ploești), Heinrich, Rebeco, și Louis Baratz, Clara Saater, Nathalie, Milly, Paula și Marie Paukere, Milly Gaster, j Jacques Löbel, Bertha Schiller, StirSTnoptel Viață lungă. — Aseară a încetat din viață la azilul de infirmi „Doamna Ghica“ femeea Zoița Gheorghe în vîrstă de 105 ani. Biciclist hoț.—Era noaptea trecea pa o stradă în goana maro un biciclist, cu felinarul stins la bicicletă. 1 Sergentul No. 735 îl somă să-și aprindă felinarul. 1 Drept orice răspuns însă individul lăsă bicicleta în stradă și o luă la sănătoasă pe jos, dispărînd. Bicicleta, care poartă No. 34,508 a fost depusă la circ. 23. Furtul din str. Crișului. — D. Tudor Ilie din str. Crișului No. 3 a reclamat cir. 31 că noaptea trecută i s’a furat din casă 300 lei în aur și hîrtii. Cazul se cercatează. Fariul din șoseaua Colentina.—Gh. Florea din șoseaua Colentina No. 41 se culcă era sub cerul liber. Cînd se sculă constată că ’i se fixirase din chimir suma de 200 de lei în argint, nichel și opt hîrtii a 20 lei. i Ch. 13 cercetează. încercare de sinucidere. Fochistul Nicolae Nemțeanu, turmentat de băutură, a încercat să se sinucidă aruncîndu-se înaintea trenului de persoane cu No. 128 ce sosea în stația Cîmpina. . Mecanicul prinzînd de veste la timp , a putut opri evitîndu-se astfel o nenorocire. „Viața literară“ , cu cuprinsul următor: Un „tezaur“ al poeziei populare de Nf. Chenăi, Preumblarea din „Faust“ da Ion Gorun, Actrița frivală de Fosile Pop, Acelei care va veni..., (poezie) de Ion Minulescu, Cronica literară de Cronicar I, Cronica dramatică de Cronicar II, PSone de stele ("poezie) Alice Călugăru, Doi pribegi... (nuvelă) de C. Frunză, Luceafărul (poezie) de C. Ardeleanu, Din popor : Poveste de N. C Hnescu-Argeș. Informațiuni literare și »artiști««.. Bibliografie, ..'.J j