Dimineaţa, decembrie 1906 (Anul 3, nr. 1015-1041)

1906-12-02 / nr. 1015

Sî iii bată i Decembrie iüub ASTAZI: 1 (14) Decembrie 1BQS CALENDAR Ortodox: Profetul Nauru. » Catolic : Nicosia Răsăritul soarelui 7 și t6m. Apusul soarelui 4.31). Timpul s'a liniștit dar s’a răcit simțitor la toată țara. Către seară și peste noapte cerul s'a înseninat și a avut loc îngheț bine simțiți și ‘brumă groasă Mai pretutindeni termometrul s’a coborît noaptea mai jos, de 5 gr. la sută, atingînd— la gria Sinaia și — la Dorohoi și Fălticeni. Cea mai ridicată temperatura de peste ai plus 7 la sută la Galați și R.Viiceal ’ * " Acum cerul mai mult senin și timpul friguros. Barometrul a mai crescut da ori cu 8 la 1.1 milimetri. Ploae sau ninsoare n’a fost uicăeri în ultimile 24 ore. Triunji tj^finnal • Cu concursul d-nei Darclec sa va cînta Enoch Arden, operă real Ullull Un Cii • la 3 acte. Muzica de Alexis Catargi. Pmppunnmljî Sala Edison: Cinematograf vorbitor in fiecare seară.— Teatru Livilbulfloriw rjc. De către artiști ai Teatrului Național se va juca Nepoțelul, comedie în 3 acte de P. Wo f UUVERTO Autorități. — Toate autoritățile sînt deschise. Judiciare. — Instanțele judecătorești deschise. Expoziții.—Intre 10—12 și 3—5, în localul joc de cultură macedo-romînă, expoziția de pictură a d-lui Teohari Ghici. —*In sala de depeși a ziarului „Adevĕrul“ expozția de pictură a d-nei Itaicoviceanu-Fulmen. Palatul Ateneului.—Expozițiunea de pictură a d-șoarei Cecilia Cuțescu Kunzer — Expoziția pictorilor Mihăilescu, Sperlich și Ioanid. Parlamentare.Camera și Senatul țin ședință publică. Culturale. Academia Romînă ține ședință publică la 2 d. a. Va face o comunicare d. dr. D. Grecescu. Reintregrarea generalului Grozea în anuală Mercur s’a judecat de către secția III-a a Curtei de casație procesul generalului Moise Grozea care a fost scos la pensia înainte de termen, pentru limită de vîrstă. Curtea de Casație, recunoscând George Grozea — General de diaizie — nedreptatea care s’a făcut generalului Grozea, a ordonat anularea decretului regal prin care generalul a fost scos la pensie și reintegrarea lui în gradul și leafa pe care a avut-o. O. Ștefanescu președintele curței de Casație secția III Știri din străinătate După patru ani de muncă, s-au terminat la universitatea din Colombia (America) experiențe foarte interesante, făcute pentru a determina diferența care există între capacitatea cerebrală a femeei și aceea a bărbatului. Experiențele au fost făcute asupra studentelor și studenților. Concluziile Sunt următoarele : Femeile sunt superioare bărbaților in ce privește memoria vizuală și promptitudinea percepțiunei. Bărbații sunt superiori femeilor în ce privește memoria sunetelor, facultatea de asociațiune, viteza mișcărilor, percepția dimensiunelor. In perceperea greutăților memoria logică și în rezistența la oboseală există o egalitate între ambele sexe. S’a găsit că din punctul de vedere psihologic, acei care fac studiile cele mai bune au și rezultatele cele mai bune. Și pare că memoria are o influență neînsemnată asupra rezultatului studiilor. Printre studenții Cornour s-a constatat că mulți din ei sunt supuși halucinațiilor.• „Daily Mirror“ anunță că o mare expoziție internațională va avea loc la Tokio în 1912 sub auspiciile guvernului japonez.* La alegerile pentru Dieta din Luxemburg majoritatea voturilor a fost dată socialiștilor. Se crede că scrutinul balotagiului va confirma acest rezultat. În Legea care, în Anglia, dă și servitoarelor despăgubiri pentru accidente de muncă prietenește o mare iritație printre doamnele engleze. Ele spun că pretențiunile din cale afară de mari ale servitoarelor vor spori și mai mult din cauza ocrotire, ce pare că le dă guvernul.* Pentru luminarea cupolei „marelui Palat“, unde s’a deschis acum expoziția de automobile la Paris, se întrebuințează trei sute de mii de lămpi electrice.* La 1 ianuarie 1907 vor apare în Paris niște interesante memorii ale lui Zola, cari sunt de mult așteptate cu nerăbdare.* Doctorul Laponi, care a murit la Rema, a lăsat niște amintiri inedite asupra papei Leon al XIII-lea cari, desigur, vor fi publicate dacă pontiful actual va da voc. Se știe că doctorul Laponi a fost medicul defunctului papă și că l-a îngrijit cu un devotament neclintit.* In insilule Filipino, în urma evenimentelor din San Francisco, cari au adus conflictul americano-japonez, se observă o oarecare agitație. La Manila s’au făcut japonezilor mari ovațiuni în stradă, Ludovic al XIV-lea și al enciclopediștilor, pînă la maeștrii actuali ai facultăților noastre. Rominia este o colonr romană, după cum Franța a fost o provincie romană; limba ei este soră cu noastră, profesorii săi au făcut studii la Paris, sosind in Romînia, după ce ai trecut prin Elveția, Tirol, Austria Ungaria, regăsești atmosfera intelectuală a Mediteranei și razele aceluiași soare“. D. Camilla Flammarion a sfirșit alocuțiunea sa, spunînd: „Societatea astronomică din Franța salută pe colegii săi din colonia Im Traian și roagă pe Carmen Sylva și regele Carol să primeascâ respectuoasele sale omagii“. V Flammariim despre Rominia în ședința de la 7 Noembrie st. n., a societatei astronomice din Paris, d. Camiile Flammarion, secretarul general al acestei societați, a anunțat înscrierea ca membră fondatoare a reginei Elisabeta a Rominiei, și după ce a vorbit despre primirea ce-i s’a făcut în țara noastră, a terminat cu următoarele cuvinte : „Intr’o seară mu găseam la arene cu patru mii cetățeni, cari päreau foarte încîntațî de administrația lor. Ceea ce mi-a atras atențiunea însă mai mult, au fost bogățiile naturale ale Romîniei și mai cu seamă sursele ei de petrol, minele ei de sare, cîmpiile ei fertile, pădurile ei imense, cursul glorios al Dunărei cu podul lui gigantic și portul Constanța. Și apoi— trebue să mărturisesc,— simți acolo în Romînia o prelungire a creerului Franței, din secolul lui Premiile de la Academie — Publication prezentate la concursul premiilor ce sunt a se decerne în sesiunea generala din 1907 — 3. La premiul Adamachi de 5.000 lei (divizibil) Andronescu Virgil P., Organizația comunelor și provinciei Dacia Traiană Constanța 1905. Botez Eugeniu și Nicolae Kirițescu. locotenenți, acum căpitani, Războiul pe Dunăre, vol. I. București 1906. Bangos cn_George, Din viața Majestății Sale Elisabeta Regina Romîniei. București 1906. Caian Dimitrie F„ Istoricul orașului Focșani. Focșani 1900. Cîmpeanu Dr. M., Incercare de psihologia militară individuală și colectivă. Focșani 1906. Christescu George, Vrancea, poemă istorică. Focșani 1906. Ciuchilopot,-comandor C., Istoria marinei romîne in curs de 18 secole. Constanța 1906. Colescu Leonida, Harta figurativă a produselor agricole, animalelor domtice și pădurilor din Romînia. București 1906. Dobrescu Nicolae, Intemcerea mitropoliilor și a celor dintîi mînăstirî din țară. București 1906. Dumitrescu AS. T., începutul creștinării romînilor și alanii creștini de pe Dunăre. București 1906. Eüade Pompiliu, Histoiro de l’esprit public en Eoumania au dix-neuviém< siede. Tome premier. L’oc apátion turrine et les premiers princes indigenes (1821-1828). Paris 1905. Erbiceanu Vespasian, Tendințele noi în drpt. Studii de drept civil și penal. Iași 1906. Ghica Ion T. și Ion P. Voinea, M. Stoian și C. Dumitrescu, Monografia comunei rurale Merenii-de-sus, jud. Vlașca București 1906. Ghinea Aurel N., 40 ani de administrare a județului Vaslui, cu anexă. Bucuresti 1906. Hazu George, Invățămintul industrial în România, București 1908. Horonea Lucian, Principiile fundamentale de guvernămînt parlamentar. București 1006. Michaelescu A. M., Primul an de activitate al băncei populare „Gheorghe Lazăr“ din Bușteni. București 1905. Michaelescu A. M., Al doilea an de activitate al bănci populare „Gheorghe Lazăr“ din Bușteni. București 1906. Nicolaescu St., Documente slavo-romîne cu privire la relațiile țărei rominești și Moldovei cu Ardealul in secolul XV și XVI. București 1905. Păcățian Teodor V., Cartea de aur, vol. IV. Sibiu 1906. Popescu socot. X. 1. și Hugo Friedman, Dreptul penal militar și procedura lui. Ploești 1006. Popovici căpitan Gh., Omagiul lui Ștefan-de-Mare. Constanța 1905. Rășcanu Petru, Istoricul învățămîntului secundar. Iași 1906. Sava reginei Eduard, Economia industriei transporturilor, vol. I, p. I și II. București 1906. Ștefulescu Alexandru, Istoria Tîrgu- Jiului Tîrgu-Jiu 1906. 9mmLg Id în KATA . Voinescu Benedict, Nouile impozite și nouia legi financiare și economice. București 1906. 4. La premiul Asociați unea craiovene pentru dezvoltarea învățământului public , de 1.500 lai Adamescu Gheorghe și Mihail Dragomiresen, Retorica, București 1904; Poetica. București 1906 ; Literatura romînă modernă, București 1906. Antonescu-Lupu A., Exerciții gradate de gramatică pentru divizia II rurală, ediția XII. București 1906—7. Exerciții gradata de gramatică pentru divizia III rurală, ediția XV. București 1908—7. Exerciții gradata de gramatică pentru clasa II urbană, ediția XIV, București 1906—7 . Exerciții gradate și compozițiuni pentru clasa III urbană, ediția XIII. București 1904; Exerciții gradate și compozițiilor pentru clasa IV urbană, ediția IX. București 1904; Etimologia (ectură și exerciții gramaticali ) pentru elevii clasei II secundare, ediția III. București 1906 ; Sintaxa (lectură și exerciții gramaticale) pentru elevii clasei III secundare, ediția IV. București 1904. Birou Iuliu, Carte de compunere pentru școalele poporane, curs I și II. Oravița-Lugoj 1902. Ciaciu I. și M. Dumitrescu, Manual de istoria universală pentru clasa II secundară. București 1904; Manual de storia universală pentru clasa III secundară. București 1903; Manual de storia universală pentru clasa V liceală. București 1906. Conta- Kernbach Ana, Elemente de metodică. Iași 1805. Costescu Gh. N., Educație și învățănânt. Vol. I. Metodica limbii române. București 1906. Educație și învățămînt Vol. II. Metodica matematicei. București 1905. Educație și învățământ. Vol. III. Metodica istoriei și geografiei. București 1906. Demetrescu Elena M., Economia domestică. București 1906. Filipescu-Tulbure Natalia, Istoria veche a popoarelor orientale, a grecilor și a romanilor. București 1902, Istoria evului mediu și modern. București 1904, Istoria evului modern și contimporan. București 1903. Grofșoreanu Iuliu, Gramatica romînă pentru școalele poporale. Arad 1906; Dialoage. Arad 1906; Scrieri pentru popor, No. 1—7. Arad 1906. Ionescu George, Călăuza tipografului. Bucureți, 1906. Kirițescu Const., Instrucție civică, drept uzual și economie politică. București 1906. Maria Vasile V., Noțiuni de geografie generală, vol. I. București 1906. Curs elementar de geografie pentru cît secundară. București 1906. Nicolescu Mirai, Curs de geografie economică. Asia și Africa. București 1906. Orleanu maior Al. G., Adevăratele arme ale terminațiunilor de declinare romîne. Focșani 1904. Petrescu D. P.t Curs elementar de agricultură. Roman 1906. Suchianu Ion, Carte de citire pentru clasa I secindară. București 1906; Etimologia pentru clasa II secundară. București 1905; Carte de citire și compoziție. București 1903. Valeria Al., Lecțiuni de logică, Iași 1905.tastrofa a produs în orașul nostru o extremă senzație; prin toate localurile nu se discută decit despre această emoționantă nenorocire, care a ucis atițea oameni, In curînd noul amănunte. Construche Sreamica catastrofă din Margiueana 9 morți.—Mecanicul V. Oringanu.— Cauzele exploziei cazanului.—La spital.—Sesizarea parchetului.— Senzația în oraș Catastrofa Tecuciîi, 29 Noembrie.— Am comunicat telegrafic — despre groaznica catastrofă de azi dimineață la moara d-lui Ițe și Zile Gordenștoia din Podu-Tarului—și care sa află pe teritoriul comunei Giurginoana. Dăm acum amănuntele cele mai complecte asupra aestei groaznice nenorociri. Pe la orele 10 și 40 dim, o puternică detunătură, pornită din moara cu buri din Giurginoană străbătu văzduhul urmată de țipete,disperate de durerele acelor cari se aflau în apropierea locomobilei, stabile. Morți și râațiî In momentul fatal al exploziei abuului, au fost loviți de o moarte fulgeătoare d-nii Avram Ițic Weiningher de loc din Tg.. Podu-Turcului, Ștefanache Druică și Ion Barbu de loc din comuna Băbești, jud. Tutova, iar răniți au fost următorii: Gr. Cojocaru și cu Constaoman de loc din Muncelu, Spiridon Vlad, Petache și Mîhai Rotaru din Podu-Turcului și focarul mașinei Mihai Rotaru. Cauzele îngrozitoare explozii Mecanicul V. Crînganu, observînd că a un moment dat curoaua de transmisiune a scăpat în timpul funcționărei, de pe volantă, s’a grăbit a o prinde pentru a o așeza imediat la foc. In cazuri de asemenea natură, mecanicul trebuia să oprească imediat volantul, iar nu să-i dea drumul Inainte sa funcționeze, și să lase drum liber a burului din cazan prin supapă, sau să tragă apă rece în cazan, care era vechi da tot și defectos. In felul acesta presiunea aburilor ar fi fost micșorată, el însă s’a grăbit în primul rînd a apuca cureaua. Aburul în acest interval, îngrămădindu-se peste măsura în presiune, a provocat teribilaxplozie, sfărînîînd în mii de bucăți cazanul din care apa s-a revărsat apoi în moară. La spital Moara fiind în flăcări, la țipetele disperate ale victimelor au alergat mai mulțî locuitori în ajutor, și au reușit sa scoată pe cei cincî răniți menționați mai sus, cari duși în grabă la spitalul din Podu-Turcului, imediat au fost puși sub îngrijirea medicală. Dar, cum în cazanul care a exploadat se cicinuia ca în rezervorrul de apă să se pună sodiu pentru a nu sa face piatră, pe periferii, răniții pesta cari s’a revărsat apa în clipa aceea fatală, au fost arși de apa distrugătoare, așa că cu toate îngrijirile date, ei au sucombat perini într’o agonie sfâșietoare care a smuls lacrătul de durere îngrijitorilor nefericitelor victime. Totalul morților la această catastrofa a fost de 9 persoane. Sesizarea parchetului Primarul comunei Giurgiuoana, sesizînd parchetul, d. procuror Bercea a dispus ca, pînă la sosirea sa, d. Boteanu inspectorul comunal al plășei Zoletin să ancheteze cazul. Senzația Știrea despre această ingrozitoare e; - Noua mișcare înarmată înaintarea ofițerilor veterani Pe ziua de 28 Noembrie s’au făcut următoarele înaintări de ofițeri superiori și inferiori de rezervă (veterani) din toate armele : La prndul de general de brigadă, d-nii coloneii Botez Panait, Florescu Gheorghe din reg. 5 roșiori la corpul 4 armată ; D. Bengr nscu. La gradul da-meclic, general, d. colonel nv die Ion Nu'idescu. La gradul de colonel, d-niî locot.-coloneli ; Protopopescu Ion din reg. M. Viteazul în reg. Vlașca; Tudorache Ilie Grigorescu Ion din reg 12 artilerie în același; Crămian D. din reg. 8 în 3 câlărași; Păucescu lila din reg. 7 Prahova în aclași. La gradul de colonel, d. It.-colonel medic Anastasievici Leonte, dela divizia 7-a, la comandamentul corpului 2 armată; Bălăceanul G. La gradul de II.-colonel, d-niî maiori: Bujureanu C., Maeriion, Ostian Vasila din reg. 1 Mehedinți 17 În același, Torrn Alfons, Manolescu Blladian, Dumitriu Ion din reg. Cantemir 12 în aceași , Handoca Grigore și Nicolau Dimitrie. La gradul de medic II.-colonel, d . maior medic Vasiliu C. din reg. E.Sărat , la divizia 7. In gradul de farmacist It.-colonel, d. maior medic Constantinescu Ion. La gradul de maior.— D-niî căpitani Gheorghiu Petre din regimentul Rovine 26 la 1 Mehedinți 17. Alexandrescu Vasil, Georgescu Filip, Mihăilescu D., Giossin N. din regimentul Războanî 15 la regimentul Suceava 16. Ionescu G . Baider Scarlat, Strîmbeanu Gr., Ionescu N., Vasilescu Anton, Dragoescu A, Aides Em., Hralambie Mihăilescu, Papile Toma din regimea Gantemir 12 în regimentul Stefan cel Mare 13, Niculescu Petre, Luchian Rafail, Săinescu N. din regimentul 4 Ilfov 21 în același, Ciulei C. din regimentul Olt 3 în același, Niculescu Ion din regimentul 1 în 9 călărași, Ionescu Augustin, Ionescu Ion Negrea, Lamotescu O., Segîrcianu Ion, Dobrescu Ion, Calafeteanu Ion, Iliescu N., Urlățeanu Al. din reg. 9 artilerie în același, Anastasescu Ilie Ion, Bernescu Ion, Bosmian Ion, Zaharianu G. din reg. R.Negru în reg. Mihai Viteazu, Lamotescu M., Chinescu Ion din reg. Teleorman 20 în aceiași, Nicolescu G. Grăceanu din reg. R -Negru în același, Paraschivescu D. din R.Sărat în același, Pleșoianu N., Popescu D., Stănică G., Costescu Al., Văsescu G. din reg. 5 artilerie în acela ; Pastia G., Veit Al., Ioanidis Al. D. din reg. 3 roșiori in 3 călărași, Emanoile Ion N din Tulcea 33 în aceiași, Murgurit' gcu Victor din reg. 3 art. în același, Popescu Radu din reg. 5 Ialomița 23. La gradul de mcdic-maior d-nnî căpitani medici Panaitescu G., Erdraich Herman de‘4a„crpul II la același. La gradul derammadist-maior d. farmacist căpitan Patrovici Ștefan. La gradul de administrator principal d-nii actori cl. I. Săndulescu G. dela corpul II la același; Miicescu Al. deia corpul III la corpul 11 ; Arson Iacob deia corpul 4 la același, Doiculescu V. și Luca G. drla corpul I la același, înaintări în artilerie A fost înaintat la gradul de locotenent d. sublocotenent Paiș I. C. din reg. 2 în reg 4 artilerie. D. căpitan Moscu G aflate în disponibilitate a fost rechemat în activitate pe ziua de 1 Decembrie la regimentul 4 artilerie, 3Sutăsi în artilerie Pe ziua de 1 Decembrie : D-nii căpitani: Nicoreanu D. din reg. 12 art. în reg. 1 cetate; Tomescu Grigore din reg. 1 cetate în reg. 22 art. D-doi locotenenți : Sichitiu N. de la gimnaziul militar Craiova în reg. 5 art.; Capităneanu Douglas din reg. 2 cetate în reg. 4 artilerie. După cerere, locotenenții: Nicolau Aurel din reg. 7 în 2 cetate; Brăiloiu Gr. din reg. 9 in 5; Pleșoianu St. din reg. 5 în 9; Badescn A. Tache din reg 4 în 7; Cârtianu Gr. din reg.17 la gimnaziul militar Craiova. D-inî sublocotenenți: Garceacu C. dn reg. în 2 și Dinescu G. din reg. 12 în 2 artilerie. PARLAMENTUL ■ CAMERA Ședința dela 30 Noembrie 1906 Ședința se deschide la ora 3 sub președinția d-las Gr. Triandafil. Prezenți 114 domni deputați. Pe banca ministerială se află d. Take Ionescu. Regulamentul indigenatelor și recunoașterilor D. Pascal Toncescu cere cuvîntul asupra ordine de zii cu privire la indigenate și împămîntenire. D-sa aduce aminte că în ședința dela 1 iulie, s’a propus un proiect de regulament cu privire la modul cum se va face votarea indigenatelor, proiect amînat, dar nu pentru totdeauna. D-sa cere d-lui prezident să sa pună la orditul zilei acel proiect de regulament, care va fixa ordinea,indigenatelor, și recunoașterilor. D. președinte Gr. Trandafil spune că e cel mai interesat da a se face un asemenea regulament. Pînă atunci însă se vor putea vota indigenatele și re ■cunoașterile, după cererile ce s’au făcut. D. Emil Lohova nl roagă pe d. președinte să intervină pe lingă d. președinte al consiliului, ca fixind o zi, sa se discute acel proiect de regulament. D. președinte spune că va satisface cererea pratoului. Prefectul de Buzău D. Molii: cere să i se fixeze ziua cind va putea interpela pe d. ministru de interne asupra modului cum proiectat de Buzan își ințelege greșit datoriile sale, slăbind astfel încrederea tuturor în actualul guvern. Camera intră la ordinea zilei. Impozitul funciar D. Nestor Cinen, raportor, citește raportul comitetului de delegați' asupra proeptului de modificare a legei impozitului funciar, cu privire la reducerea lui la 4 mnta. pentru proprietățile mai mici de 10 hectare. Proeptul sa ia în considerare fără discuție, ---- D. Barbu Catargi la art. 1 propune ca obștiile sătești să fie considerate ca și micii arendași. D. lake Ionescu ministru de finanțe, declară că primește amendamentul și spune că redactarea articolului în chestiune se va face în comitetul de delegaț'. D. Mandrea la art. 4 mulțumește d-lui ministru de finanțe, pentru micșorarea taxelor asupra vinului. .Diorgulescu la același articol vorbește despre taxele pohi dar cu privire la livezile de pruni și cere d-lui ministru să aibă în vedere înlesnirea industriei prunelor uscate. Excedentul D. Take Ionescu recunoaște că taxa pe hectar este prea mare, dar nu poate să schimbe această taxă, căci s’ar necesita cheltueli prea mari cu site taxe. Cu această ocazie, d-sa spune că sacrificii de asemenea natură nu se pot face, deși se spune marea, că excedentul e destul de mare pentru a se satisface toate exigențele ! Budgetele viitoare Cu tot excedentul, ministerul de războiu nu va putea să ajungă nici acuro la cel de odinioară; și cite cheltueli nu se vor mai face pentru sporirea budgetelor altor ministere, ca cel de instrucție și de lucrări publice Cu timpul insă se va căuta să se facă față tuturor exigențelor; deocamdată însă nu...Serviciile aduse ori, spune oratorul, se uită în urma serviciilor refuzate astăzi“. In leziunea viitoare sa vor mai putea face sacrificii, înlăturîndu-se multe din greutățile de azi ce apasă asupra contribuabililor; se va putea, desigur spori și lefurile funcționarilor, deoarece viața s’a sculacit. Toate acestea se vor face fără trimbițare, fără reclamă și în înțelegere cu toți, cari majoritatea Camerei formează un singur corp cu guvernul. (Aplauze). Ședința se suspendă pentru zece minute, pentru a se proiecte in comitetul de delegați la redactarea art. 4. La redeschiderea ședinței, d. Nestor Cincu arată că amendamentul d-lui Barbu Carrgi a fost primit. Proiectul de lege se votează cu 81 voturi. Demonetizarea monedelor de aramă D. N. Oroveanu, raportor, dă citire proiectului de lege, relativ la beneficiul realizat de pe urma g-iemoeetizărei monedelor de aramă și de nichel neperforate. Camera nefiind în număr, votarea se amină pentru viitoarea ședință. SENATUL Ședința dela 30 Noembrie 1906 Ședința se deschide la orele 2 și 20 minute, sub preșidenția d-lui N. Economu. Răspund la apelul nominal 78 d-nî senatori. Pe banca ministerială se află d-niî miniștri C. Dissescu și Dim. Greceatm. D. Goilav cere d-luî ministru al instrucțiunei mai multe dosare relative la administrația ficului din Botoșani și la invățămintul militar. Se pune la vot indigenatul d-luî Eger Ivanof, și votul este nul. Se pune la vot indigenatul d-luî Franz Tzmzler din Sinaia și votul este tot nul. Al treilea vot de asemenea este nul. La ordinea zilei este dezvoltarea interpelărei d-lui doctor Toma Tomescu adresată d-lui miniștrii al instrucțiunei publice în privința reformei învățămîntului superior. D. dr. Toma Tomescu, avînd cuvîntul, spune că menirea titularului de medicină operatoare de la facultatea de medicină din Iașî s’a făcut în mod neregulat, călcîndu-se dispozițiunile legel 8 pe caie. Ședința urmează. Mai departe, d. d-r Toma Tomescu spune că tot o ilegalitate sa savirșit și cu numirea titularului de la a 3-a clinică meocală dela facultatea de medicină din București. P C. Dissescu ministrul instrucțiunei publice, răspunde că cestiunile ridicate de d. Tomescu nu vor putea fi rezolvate în principiu decis cu ocazia discuțiunei viitorului proept de legi asupra învățămâritului superior. Altmia troica, cestiunea legalității celor două numiri aduse înaintea Senatului, este tardivă, căci asupra acelor numiri nu se poate reveni pe cale legală. Terminînd, d. ministru se crede dator să afirme că nici o preocupare politică și personală nu a călăuzit numirile despre cari este vorba. După o scurtă replică a d-lui d-l To ffiescu, incidentul se închide și se declară ședință secretă. . ECOURI Șampania Binet din Reims si a servit la prînzul dat la Expoziția din Marsilia in onoarea Comerțului Englez. Tragerea Loteriei Presei Eri la orele 2 p. m . a avut loc în sala consiliului comunal a doua tragere a Loteriei Prosri. Au cîștigat următoarele numere: 12.000 lei No. 126234 $ 2.500 lei No. 082188 Aette 1000 lei . 108173 Cite 100 sex 083984 118071 190416 106973 118863 054902 024511 156491 129253 004334 027338 183086 01776 059620 10501>8 097592 128246 129298 144024 056576 Cite 50 lei 095803 186744 137S17 158580 043319 006266 003611 192359 004226 009851 203641 124286 008557 14982 166132 030287 053773 193940 043438 197766 046533 100855 098465 012718 125332 055243 121643 133007 054426 017704 156170 000656 178353 169788 166528 168903 .009801 108003 188031 195046 060130 107621 067690 20970 082639 087138 187169 103228 175790 Cite 10 lei 138599 215912 080332 192404 166506 160843 208002 176285 175249 119689 071432 123255 161899 150906 004223 001259 164416 169383 077977 061208 146612 050309 066056 049925 194394 181473 179795 155073 009169 207636 07S675 057541 150290 199933 186948 076782 167821 054629 113772 019750 073716 196606 102388 091539 187994 002114 082362 029166. 204126 100059 203104 130261 171214 73683 2877S 211632 007635 040082 IM. MUIT SPECIAL aL ZIARULUI „DIMINEAȚA” Mari și senzaționale Premii Statuite taraților: Casa din str. Pipaian Io. 33 ---------------- LIBERĂ DE ORIȘÎ DE SARCINĂ ■ — Cartier sănătos și curat.—Lingă Bulevardul Pake Protopopescu — 2 baili de tramway (Bulevard și Călărași). Complect renovată.—Trei odăi: dormitor, sufragerie și salon.— Intrare.—Bucătărie.—Pivniță. Toate camele complect mobilate și montate cu perdele, covoare, draperii, etc. de . SfinTeie Jíajur de Mobile „LA CENTRALA“ Strada Carol No. 62 Valoarea «aripa expertiză 16.000 Se! O CĂLĂTORIE LA PARIS Bus și întors Cl. 11-a 10 zile întreținere a 26 lei pe zi.— Oprire facultativă la: smirnse Bammm P881&, ¥ ser ia 31 Münich Biletul de călătorie valabil @0 zile Valoarea totalii i a premiilor 2 ©.© 00 lei Tragerea Premiilor o publică și se va face de o comisiune alcătuită din abonați și din principali comercianți din Capitală. Abonatul pe un an va primi 15 capcane odată cu distanța. Abonatul pe șase luni 7 cupoane. Abonatul pe un trimestru 2 cupoane Prețul abonamentului cu premii este: Pe un an 20 lei. Pe șease luni 11 lei. Pe trei luni Q lei Valoarea abonamentului se va trimite prin mandat poștal Administrației ziarului „Dimineața“ (abonament special), 11, .Strada Sărindar — 070345 60554 180554 180194 062.3 >1215656 017233 080676 22896 135407 010278 008334 108248 0663299 143575 127700 115783 140719 136220 070214 098811 199694 179006 194759 140425 201190 0184206 155670 150257 175863 009442 0157200 167158 110484 183481 16139 014463 195171 189034 197500 164056 110864 156956 140863 060290 042388 156663 090539 163675 015273 177989 100558 050067 17573 9 75306 195228 120024 140959 198256 177051 081999 054833 104667 096240 107034 059716 129715 01 9280 179341 025348 173392 153075 090549 186382 198689 107510 099369 00318 077012 196395 006366 140988 073337 202312 017994 111724 173525 112743 172070 017987 179119 008935 113971 068716 089763 125793 038533 98369 175654 089478 205284 19941 17081 100 260500 9034528 014959 125245 07516 163625 02091 o3 838146578 10069 178678 022511 16788 0701 l:2037 107727 188925 03573 173 S1 16 îS8 143682 105531 055976 131413 155684 10R841 08980 058844 036979 048054 049023 055518 105775 095987 193729 088349 136226 083035 198621 023002 028379 123303 135823 058223 146300 135077 146921 125800 072781 173439 045927 056309 128747 088307 122979 168308 094690 188645 013421 164321 133068 181472 013471 139784 017774 199395 067585 190625 043767 112295 042278 146662 0362Q5 140492 126046 020365 181065 003874 146844 153251 038207 178040 00668 133045 071502 103776 145752 008423 136307 006060 144266 123617 038767 125666 081265 12S645 025788 112257 034102 127577 220499 188558 124342 103575 052326 022919 01649 924026 159290 181936 06424 î 062906 189915 078703 192799 197190 074101 134892 1Î4883 17087937790 154831 028792 187806 010977 127243 033313 189318 063796 060881 115529 098476 131489 40498 161273 039125 131229 065861 170615 058139 171601 185890 015633 150707 198521 102069 113774 000087 160297 075950 078556 140789 168306 151868 059802 151303 057354 187778 026420 069296 132734 153413 033817 107664 013926 013784 106853 130736 004610 116613 003870 114306 000630 191967 011838 141747 002730 133034 013222 189256 058560 125289 447496 079615 092518 127239 039228 113656 089109 045200 134581 208693 165585 041123 151182 040217 114635 045435 199631 014824 153482 063935 158261 017440 116227 136581 157194 209580 036296 156210 016904 147166 107278 144122 166406 04u559 186527 000469 111326 028380 149840 140343 008960 442074 219553 132676 179910 129251 045021 123570 046158 156566 075974 110689 128207 129680 072091 185619 076039 183802 0929486 159754 044781 039288 158943 197172 156166 021141 192562 081311 126106 093640 075109 143210 052245 146460 111196 086614 117219 008126 217403 060365 147404 181127 201369 033194 100703 085858 107049 138250 056894 182130 190804 057050 120639 147043 149221 164603 009925 117079 139494 197356 023084 177686 199362 072639 165506 155354 23450 103286 03317S 109515 065492 101399 042148 102320 025874 105682 131288 123728 062006 15218 125522 078916 153468 027651 179919 157570 006002 149575 096546 129249, cu începere ce astăzi ii mm wusî ie ii co*s»3»«is «iii* SO Btic»i7 lucrat iu «ten«1 teii speciale de trusperl pentru mirese ale casei Korans & Socaciu La „Aphrodita“, Calea Victoriei, 34 In ®aoare de Lei 089 Ilii ceas și un lanț de aur Boma pentru BARBA Tocsa — 18 carate — In va&ars de Le! 35% Ultime informații ® Ministerul de finanțe a luat disposițiunea ca să nu mai acorde nici o altă prelungire de termen, așa că intuitul irevocabil termen de pre- schimbare a monedelor neperforate c la 80 Decembrie a. c. inclusiv Died nici în acest termen nu se va grăbi schimbarea acestor monede, ele nu vor mai avea nici o putere liberatorie pe piață. Aseară a fost al doilea prînz parlamentar la d. Take Ionescu, la care au participat opt d-nl deputați și șapte d-ni senatori din «majoritate» parlamentară. @M«retrî 6 Decembrie are loc !» A trmat o frumoasă reprezentație muzicală și teatrală, dată de „Uniunea femeilor izraelite“. Programul foarte bogat și variat va atrage desigur multă lume. © Societatea .Fulgerul“ a birjarilor din Capitală, va ține Sîmbătă 2 Decembrie, orele 8 dimineața, o consfătuire intimă de interes general, în sala „Amiciția“, intraua Zaomit (Cișmegiu). 9 Era a avut loc, In ministerul de interne citirea probei scrise a candidaților la concursul pentru ocuparea posturilor de medici secundari pe lingă spitalele județene și coraniale din țară; • Pensiunile pe luna curentă se vor achita în ziua de 12 curent, în Capitală la casieria centrală din ministerul de finanțe, iar in provincie la administrațiile financiare respective.Consiliul tehnic superior a luat era în examinare profetul de supliment iăconvenția închiată între direcția generală a C. F. R. și primăria orașului T -Severin, cu privire la așezarea unor conducte metalice de 5 mm., care să traverseze linia ferată pe o lungime de 36 m. 70 între puțul construit de primărie, lângă Dunăre și clădirea abatorului orașului în dreptul kilometrului 361 plus 474.S’a fabricat în Octombrie expirat, în județul Ilfov, 18969 kgr., benzină, 41 m, 797 kgr. petrol, 5551 kgr. ulei și 75519 kgr. rămășițe; s’a dat in consumație : 21990 kgr. benzină, 595010 kgr. petrol, 99518 kgr. ul-ifi și ‘769559 kgr. rămășițe; s’a exportat: 693 kgr. benzină, 870 kgr. uleiu și 7234 kgr. rămășițe ; au rămas în depozit: 143 mii 359 kgr. uții pus la fabricare: 74 mii 150 kgr. benzină, 639547 kgr. petrol, 1685632 kgr. ulein mineral și 1 milion 511290 kgr. rămășîțri . Ministerul lucrărilor pubice va Începe Luna 4 curent alcătuirea budgetului sau pe exercițiul 1907— 1908. Mîine, la orele 5 da.. , Uniunea industriașilor din Romînia s* va ține ședință. La această ședință sunt invitați toți membrii activi ai acestei Uniuni. Ședința se va ține în localul Camferei de comerț din Capitală. Corporațiile cofetarilor, blănarilor și tinichigiilor au înaintat Camerei de meserii din Capitală situațiile lor financiare pe luna Octombrie trecut. D. Dimitrie Greceanu, ministrul de justiție, va pleca mîine seară la Iași. Prefectul județului Argeș a suspendat ■ră din serviciu pe primarul comunei nești, din acel județ, pentru că n’a anunțat la vreme oficiului sanitar respectiv ivirea în comună a epidemiei dizenteriei. Suspendarea s’a făcut în urma intervențiunei direcțiune generale a serviciului sanitar. m., o comuniune da șefi de birou s’a prezutat d-lui D. R. Căpităneanu, secretar general al ministerului de finanțe, întîinndu-i un memoriu prin care funcționarii acestui minister cer a li se menține actuala taxă de 5 la sută asupra salariilor, dar solicită, in același timp, ca salariile lor să fie readuse la situația lor de mai înainte. D. secretar general a promis comisiunea că Va stărui pe lingă d ministru Take Ionescu pentru aducerea la îndeplinire a acestor dorințe. Comisiunea se compunea din d-nii Emil S. Giuan, N. Papadopol, D. Ionescu, Andrei Călinescu, Ilie Niculescu 191881 172951 015834 152388 0970011&2678 2051.80 086538 182724 001019 159321 187515 08569 183223 013, 03 155023 060534 172964 056018 1 lucitj 0. 4614 169489 013238 16305 04435 097206 041383 o compoziție a d-lui J. Movilă pe versurile lor . Vulovicî. După concert va urma dans. Prețurile sa fixat la 5, 3 și 2 lei de persoană. Biletele se găsesc de vînzare la magazinele de muzică, la direcțiunea „Vetrei ■Luminoase"* b-dul Carol 31 ș i la membrii gec. „Hora*. Concertal «Horei» pentru „Vatra Luminoasa44 D în inițiativa maestrului Juarez Movilă, directorul soc. muzicale „Hora“ se va da Sâmbătă 16 Decembrie a. c., cu ocasiunea naștere! reginei, un mare .Era, la orele 11 a. concert în saloanele Liedertafel, pentru ca din beneficiul ce va rezulta, să se contribue la fondul de întreținere al instituțiunei filantropice „Vatra Luminoasă“ de sub înaltul patronagiu al reginei Elisabeta. Programul anume combinat pentru această ocasiune e de o bogăție neobișnuită, foarte interesant și ales. Pentru acest concert vor da gratosul lor concurs, în afară de corul mixt al soc. „Hora“; d-șoarele M. și H. Zissu și Resurecția Movilă, d-ni: Aurel Enache, bariton, Ștefan Ionescu, tenor și Gr. Antonecu, violoncelist. Concertul se va încheia cu un tablou alegoric: Trăiască împăratul în timp ce corul bărbătesc al „Horei“ va cînta Răvașu Flăcăilor din reg 26 Rovine către principele Carol,