Dimineaţa, ianuarie 1907 (Anul 4, nr. 1042-1068)

1907-01-14 / nr. 1051

ANUL IV, No. 105L BANI PUBLICITATEA: CONCED ATA EXCLUSIV AGENȚIEI DE PUBLICITATE CAROL SCHULDER & Co. BUCUREȘTI *0, Strada Harageorgevic% %9 Telefon 3/4 TELEFON Pentru Capitală Mo. 14/10 Provincie și Străinătate Mo. 13/40 aMaaitti»«i«arrTO»»»rra«i^sB>»nE8iaKmiav«xm-:-.‘.»mw.CT»^^ ♦ *» i: i-aa an S d î « jv-scvrro ' .'șșnpcmțCi Un an 6 Iun? 3 Iun? Duminică 14 Ianuarie 1907 DIRECTOR CONST.UINLE ABONAMENTE cu premiile? 20 » V „ 6 BANI x A papa ziiane la ora 4= dimineața cu ultimele știri ale »oprel x 'ISimoniile ziariului str. Sărindar 11 Ultima oră telegrafică Prin FIR SPECIAL da la corespondenții noștri speciali din: LOMRA, PARIS, BERLIN, VIENA și BUDAPESTA •♦Oi w Alegerile din Germania Urî au început în toată Germania alegerile pentru Reichstag, în urma disolvărei acestei Adunări prin decretul imperial din Decembrie anul trecut. In cel din urmă douăzeci de ani Reichstagul german a fost disolvat de trei ori și numai pentru conflicte provenite din refuzul majorității da a votat creditele și budgetele militare excesive cerute de guvern. In Ianuarie 1887 Bismark cere Reichstagului enorme credite militare și votarea budgetului armatei pe timp de șoapte ani. Cu 220 voturi contra 177 Richstagul respinge cererile acestea, iar la 14 Ianuarie Bismark ceti decretul de disolvare. . In Maid 1893 Reichstagul avu aceiași soartă pentru același cuvint: refuzul de a spori budgetul armatei. . . In fina acum vr'o șeasa saptamînî, principele de Billow făcu aceiași lovitură de disolvare, pentru că Reichstagul respinse nouile credite cerute pentru expediția nenorocită a Germaniei în Africa d Sud. In primăvara trecută guvernul fixase creditele necesare de 92 milioane mărci, iar Reichstagul acordase numai 77 milioane. In Decembrie, guvernul nu se mulțumi să ceară restul de 15 milioane, ei prezintă piererea unui nou credit de 29 milioane. ................... Socialiștii rifuzari, din principiu, orice credit. Centrul catolic vroia să acorde douăzeci milioane propunînd insă și o moțiune prin care se cerea reducerea treptată a trupelor din Africa de Sud. Guvernul nu acceptă, Reichstagul respinise creditele cerute și fu dizolvat. Partidul cel mai numeros în dizolvata Reichstag a fost cel al catolicilor (Centrului) care număra 99 deputați, și împreună cu welfii *i «»•■«»•mi. 112. Apoi venea partidul socialist cu 19 membrii conservator cu 78, liberalii naționali cu 51, cele două grupuri progresiste cu 66 membrii. Restul deputaților se repartizează asupra unui număr mai mare de grupuri și grupulețe. Numărul voturilor catolice a crescut mereu de la 1878 și pină la 1903, cînd s-a avut loc ultima nege*re. La 130 o numărul voturilor ce au obținut a fost din 1875 300 față cu 1.455.100 la 1898.Socialiștii au obținut 3 010.800 voturi față cu 2 milioane 107.100 la 1898. Șansele de reușită la noul!» alegerile le au deci tot catolicii Ș' socialiștii cari sunt adversarii guvernului și va trebui mare stăruința din partea acestuia pentru ca cu ajutorul progresiștilor și al diferitelor grupulețe să-și înjghebeze o majoritate in viitorul Reichstag. Iată exact cum se compunea vechiul Reichstag: 1 . Centru/ 93. Asociația economică ro. Selbatici 3. Wolff 6. Socialiști 79. Partidul german reformat 6. Partidul imperiului german 22. Poloni, Protest, și particularity 30. Naționali*Liberali 5. ioreni independenți 4. Conservatori 7. Asociația progresistă 10. Partidul popular progresist 20. Cele trei grupuri progresista 3. Alsacieni 7. Partidul german popular 6. Danezi 1. Asociația agricultorilor 4. Asociația Bavareză 3. Agrarieni 8 Antisemiții 14. Aspectul alegerilor _X,tipsa electorală a socialiștilor— Berlin, 12 Ianuarie.—Azi s'au început aci nouile alegeri pentru Reichstagul german. Aspra dar frumoasa și de iarnă i'a reținut pe alegători șil se îndrepte în masă spre localurile de vot, cari prezintă obicinuitul aspect. In mișcarea febrilă spre urne se pare că lupta între socialiști, liberali, conservatori, polonezi și clericali a dispărut cu desăvîrșire. Dimineața alegerile au fost mai puțin interesante, mai animate după aminei și au atins punctuj culminant spre seară. Cea mai animată este lupta electorală din circumscripția I din Berlin, unde socialiștii încearcă toate mijloacele posibile pentru a eși victorioși. Socialiștii au adus deja în mare încurcătură pe liberali în această circumscripție in 1903 cină toată diferența de voturi n'a fost decît de 400. Socialiștii speră și acum că vor învinge și consideră această victorie de mare valoare morală. In 1903 ei au învins și în celelalte circumscripții, dar acum se pare că vor fi balotagii la alegerile din Berlin și în acest caz conservatorii vor acorda voturile lor candidaților Victoria socialiștilor. Convocarea noului reielistei Berlin, 12 ianuarie. —* Conform constatărilor posibile pînă acum numărul alegătorilor care s’afi prezentat în localurile de vot este cu mult mai mare ca in anii trecuți. Socialiștii depun o activitate siriacă. Pe toate trotuarele sînt lipite numele candidaților socialiști și zidurile sînt acoperite de afișele lor. In timpul nopței tablele cari indică numărul caselor au fost lipite cu afișe roșii pe cari proprietarii iau rupt însă de timpuriu. După toate aparențele alegerile se vor petrece in perfectă liniște și ordine. In l-a circumscripție a Berlinului se va declara probabil balotaj între candidatul socialist Aron și liberalul Raempf. In mai toate celelalte dreumscripții au eșit învingători socialiștii. După cum se zvonește cancelarii imperiului a intrat în localul de vot cu un buletin liberal. După o altă versiune ar fi venit fără nici un buletin. Noul Reichstag va fi convocat la 1 Februarie printr’un discurs al tronului. Cercurile guvernamentale cred că în cel puțin 200 de circumscripții vor fi balotate. In Saxonia alegerile n’au prezentat încă niciodată un atît de viu interes ca acum. In Posen cu toate agitațiile naționaliștilor, alegerile se fac în perfectă ordine. Berlin, 12 ianuarie.—Azi in orele 10 s’au început aci în 774 localuri, nouile alegeri pentru Reichtag ca o participare neobioînuite ele numeroasă de alegători. Alegerile au durat 9 ore. Ca localuri de vot au servit în mare parte, restaurant, saloanele hotelurilor și școlile. In special interesant este localul de vot din catedrala germană de pe piața Jandarmilor. In circumscripția I, unde se află locuințele miniștrilor și clădirile ambasadelor, candidatul Dameschke, a pus să se lipească pe casele minștrilor afișe roșii pe cari sînt tipărite cuvintele : „Nu alegeți pe speculantul Kaempf !”‘ Față de acest apel liberalii au răspîndit în mii de exemplare o broșură, în care iau apărarea lui Kaempf, declarînd că funcționarii care vor alega pe Damaschke nu vor face decît să conlucreze pentru victoria social-democrației. In circumscripția Scharlotenburg au votat pînă la orele 1: 20 la sută din alegătorii participanți. Conservatorii depun o activitate febrilă în această circumscripție. âccidentul unor alegători Emden, 12 Ianuarie. Un vapor de persoane, avînd pe bordul său numeroase persoane de pe insula Nordeonen, cari voiau să plece în Germania pentru a lua parte la alegeri a fost prins între blocurile de gheață, ne mai puține ancora. Rezultatele alegerilor Berlin, 12 ianuarie.—Pînă acum rezultatele următoare sînt cunoscute: Berlin, prima circumscripțiune a dat balotaj între Kaempf, liberal și Arons, socialist. La Altona Frohme a fost reales. Berlin, a doua circumscripțiune a dat deasemenea balotaj între d. Reiche, liberal și D. Fischer socialist. D. Heine socialist a fost reales. In a cincea circumscripțiune Schmidt, socialist, a fost reales, Fondda Mueller din partidul Centrului a fost reales, d-na Königsberg și Gyssling au fost realist și contra lui Haase socialist, cu aceleași inițiale, că el a ridicat mai multe scrisori de la poștă dintre care una cu adresa Witley Petyl. Din aceasta s-a tras concluzia că el ar fi căsătorit. Atentatul a fost comis cu un revolver de calibru 9 ce gloanțe dumdum. Se presupune că mobilul criminalului n’a fost jaful, banii pe cari el i-a avut asupra lui i-a încredințat unei alte persoane. înaintea poliției ucigașul a mărturisit că i-a cerut un ajutor misionarului și, acesta refuzîndu-l, l-a omorît. întrebat deci l’a omorît el a declarat că milionarul era tatăl său și că s’a purtat foarte crud cu mama lui. Milionarul Witley e de origină din țărani, și a început prin a lucra agricultură. In 1873 a venit la Londra unde făcu negoț mic , întreprinderea lui s’a mărit însă treptat într’atîte încît a ajuns a fi una din cele mai mari din lume. Ucigașul milionar Withley Londra, 12 ianuarie. — Poliția a stabilit identitatea ucigașului milionar Whitley. Ucigașul s’a înscris acum 3 săptămîni în registrul unui hotel din Londra sub numele Orace Reiner, observînd că vine din Kazan (Rusia). In hotel el s'a exprimat adesea ori că tatăl siUi al cărui nume n'a voit să-l indice, posedă o avere de 3 milioane și jumătate. Din scrisorile găsite la dînsul reese că este căsătorit. Medicii cred ca î vor putea salva viața. Ucigașul refuză orice explicații. Principele Ferdinand asistă la teatre Sofia, 12 Ianuarie.— Aseară principele a asistat la reprezentația teatrală, venind singur, fără nici o garda. Toți au fost surprinși de această vizită neașteptată. După ce a stat cîteva minute în loja princiară, trecu în alta, unde se găsea generalul Toșev comandantul divizei a VII, și alți ofițeri superiori. Generalul Coznicski întrebat de principe, relativ la mișcarea studenților, a spus că ea este desconsidrata de întregul popor și că studenții sînt niște unelta ale partidelor doritoare de putere. Incident la tragerea unei Loteri Milano, 13 Ianuarie.—Tragerea loteriei expoziției care se anunțase pe azi dimineață a fost amînatâ pentru după amiază, din cauză că s’a găsit stricată o urnă de sticlă. Publicul care se adunase de dimineață în mare număr pentru a asista la tragerea loteriei a protestat la contra acestei amînâri cum și în contra faptului că urnele sînt prea mari și copii aleși pentru scoaterea ainerilor nu pot ajunge cu mina pînă în fundul lor. In jural 00550sîlie?8idsieelwi Petra ds Oldenburg Petersburg, 12 ianuarie. — La cercurile militară producă mare senzație concadrarea ducelui Petru de Oldenburg de est comandamentul regimentului 4 de vînători, din garda imperială. Senzația e cu atît mai mare cu cît ducesa nu a fost numit în alt post. Ducele Petru este cumnatul țarului și căsătorit cu sora lui, marea ducesă Olga. Fănă acum ducele s-a bucurat de incroderea și bunele grații ale țarului. Ca motiv al concedierei sale se dă boala, acesta nu este însă adevărul deoarece ducele e perfect sănătos. Ducele și ducesa de Oldenburg erau foarte bogați odinioară; situația lor materială s’a înrăutățit insă în timpul din urmă și datoriile perechei ducale se urcă la mai multa mii de ruble. Ducele Petru este fiul ducelui Aleiexandru de Oldenburg și ca dînsul se va stinge probabil dinastia rusească a familia ducale de Oldenburg, deoarece ducele, care este căsătorit din 1901 cu marea ducesă Olga, nu are însă copii. Tratatul comercial dintre Italia și Serbia Viena, 12 Ianuarie. — Semi-oficiosul „Politische Corespondenz“ scrie ; După cum ni se anunța din Belgrad, convenția comercială dintre Italia și Serbia care va intra în vigoare cel mult la 1 Aprilie a. c., va fi valabilă pînă la 1917. Tratatul conține 16 articole, închiderea universitaței bulgare votată de Sobranie Sofia, 12 Ianuarie. După o discuțiune de trei zile Sobrania a votat, contra părerilor opozițiunei, legea prin care universitatea va fi închisă și profesorii concediați. Criza taîiris îsiînîă zi la Spania Berlin, 12 Xanuaria. — Ziarului „Yousisehs Xeitang” i sa comunică din Madrid .* Consiliul de miniștrii a hotărit să prezinte regelui demisiunea Azi dimineață s’a dat cetire deretuîul de aminare a Camerei. Guvernul a căzut în urma neînțelegerilor interne, și nu din cauza atacurilor din afară. Cu toate acestea tot actualul ministru președinte va fi însărcinat cu constituirea noului cabinet. Retragerea d-lui Gheșon Sofia, 12 Ianuarie. — Fostul ministru și șef al partidului național d. Gheșov, contra căruia din inițiativa partidului guvernamental s’a intentat un proces de moștenire pentru suma de un milion ce i s’ar fi legat de către bancherul Evlogiu Georgiev din București, s’a retras din demnitatea de șef al partidului, cedînd-o d-lui Teodorov, fost ministru de finanțe. Scufundarga umil in Mellila, 12 Ianuarie. — Vaporul marocan „Turki” s’a scufundat din cauza furtunei. Echipajul al cărui comandant este german a scăpat. Inaugurarea unei Aetaemii Berlin, 12 Ianuarie. — La amiază a avut loc inaugurarea noului palat al Academii de Bele Arte în prezența împăratului, a prințului moștenitor a prinților și a miniștrilor. In jural unei pese slutarești Brünn, 12 Ianuarie. — La școala tehnică boemă de aici amenință o grevă studențească, din cauză că corpul profesoral a luat dispoziția, contrar uzului de pînă acum, ca examenul că sa dea numai la anumite termene. Studenții, care văd în această dispoziție o măsură severă față de examene, au ținut o întrunire la care eu decis să facă demersurile necesare pentru revocarea acestei dispoziții și să declare greva în cazul cind corpul profesoral s’ar opune. Doi profesori, cari s’au prezentat la această întrunire a studenților, au fost siliți să părăsească localul, din cauză că studenții au atacat fără cruțare întregul corp profesoral. Noul cabinet spaniol Madrid, 12 Ianuarie. Regele a aprobat următoarea formațiune ministerială : Președinte al consiliului d. Maura, afacerile străine d. Allende Szlazar, internele d. Zacierva, finanțele d. Cama, lucrările publice d. Besada, războiul d. Ind, marina d. Ferrandez, instrucțiunea publică d. Rodriguez San Pedro și justiția marchizul Figuerra. Un milion de franei cîștigat la loterie Milano, 12 Ianuarie. — Loteria expozițiunei din Milano s’a tras. Biletul cu No. 0.2485, seria 0.62 a cîștigat un milion de lire. Arestări în China Shanghai, 12 Ianuarie.—Un mare număr de membri ai alianței secrete a studenților care sa înapoiați din Japonia au fost arestați la Wutschamg. Despre un nou împrumut al Rusiei Berlin, 12 Noembrie. — Agenția ministerului defioanițe a Rusiei declară neîntemeiate știrile după care guvernul rusesc ar negocia un nou împrumut garantat cu veniturile căilor ferate. Nici un asemenea împrumut nu a fost negociat în străinătate de ministrul de finanțe al Rusiei. Mare incendiu la Toulou Toulon, 12 ianuarie. Un incendiu violent a distrus 20 de case și mai multe fabrici din cartierul Roche. Sînt 20 de răniți. Pagubele se ridică la 1.200.000 franci. Veniturile monopolului sîrbesc Belgrad, 25 ianuarie. — Din sorginte oficială sîrbească veniturile totale ale monopolului au fost în cursul anului acesta de 41 S39 SOI lei, dind un excedent de 2.099.448 asupra venitului anului trecut. Administrația monopolurilor va afecta la plata datoriilor publice suma de 20.235.700 lei iar tezaurul Statului va realiza o economie de 597 179. Lia Camera austriacă Viena, 25 Ianuarie,Camera deputaților a adoptat procesul de lege asupra recruților precum și legea privitoare la desvoltarea marinei de comerț și noua convențiune încheiată cu compania Loyd In cursul discuțiunei acestui proet ministrul comerțului a expus scopul politic al marinei comerciale care trebui nu numai să dezvolte marina comercială dar să pună în raport interesele industriei și ale comerțului cu Adriatica, pentru a se putea cuceri pa această mare o pozițiune preponderentă, în interesul forței monarhice și a viitorului ei economic. Convenția comercială și vamală dintre HsaSnia’ și Austro-Ungaria Budapesta. 12 Ianuarie.—Din Viena va anunță că tratativele cu privire la Însîșeisr-a convenție resmerciala și vamala «a Homînia sa vor înreps lasă înainte de sfîrșitul acestei luni. Delegații romînî, car! și să amhiat plecarea lor la Viena vor începe acum tratativele conform condi țianilor stabilita la timp de Romînia. Ministrul de finanța al Romîniei, Teke Ionescu care a fost Marți la Viena a vizitat cu această ocazie pe baronul Aehrenthal. Intre cei două bărbați de stat care sînt legați printr’o veche amiciție, au fost și discuții în chestia viitoarei convenții. O boală periculoasă Budapesta, 12 Ianuarie. — Din Neutra se telegrafiază: Intr’o comună a acestui comitat s’au ivit mai multe cazuri de paralizie a măduvei prelungite (în ceafă) cazuri urmate toate de deces. Ministrul internelor a dat ordin să se ia cele mai severe măsuri în contra acestei boale periculoase. Coiîfcearga parlamentului din Austrația Sidney (Australia). 12 Ianuarie.— Parlamentul confederațiunei se va întruni la 7 Februarie. Ministrul de interne de pînă acuma. Ewing va prelua resortul apărărei țarei, iar senatorul Keating îî va lua locul. Lege adoptată Paris. 12 Ianuarie.—Senatul a adoptat prin 289 voturi contra 16 legea financiară în totul. Ședința a fost apoi amînata pe luni. Scrisoarea de protestare a unui deputat francez Paris, 11 ianuarie.— D. Gulloteaux deputat a scris d-la Clemenceau o scrisoare de protestare contra ocupațiunei militare a bisericei Santa Anna d’Avray fapt care a lovit în credințele religioase ale bretonilor. Scrisoarea cere reci »narea trupelor pentru că esta singurul mijloc da a restabili liniștea. Q îndrăzoșata mistificare teatrală Dresda, 12 Ianuarie.—Locuitorii orașului saxon Zwikau, au fost zilele acestea obiectul unei mistificări unice in analele cronicelor teatrale. La teatrul orașului ea juca „Die Braut von Messina” cu celebra artistă Hilda Ruland în rolul Isabelei, D-șoara Ruland a jucat însă așa de prost nncit reprezentația a dat fiasca. După reprezentație s-a dezlegat însă enigma nîindu-se că rolul nu a fost jucat de Hilda Ruland, ci da sura ei Margareta o artistă cu totul neînsemnată. Directorul a dat judecăte pe ambițioasa dar mediocra artistă. Interzicerea unei întruniri electorale socialiste Kolonia, 12 ianuarie. In Dunsburg a fost dizolvată o întrunire electorală socialistă pentru că, candidatul socialist a declarat între altele că, în cazul cînd li se va lua dreptul votului universal vor lupta cu toate mijloacele posibile chiar dacă ar fi ca unii din ei să ajungă la spânzurătoare, putut cunoaște pe prințul Lichtenstein, a cărui viață ca totul retrasă este In destul de cunoscută la Viena. Călătoria primului ministru Wekerie Budapesta, 12 ianuarie.Ministrul președinte dr. Wekerie care trebuia să plece aseară la Viena și-a amînat călătoria pe azi din cauza unor incidente. El a plecat azi după prînz și mîine dimineața va fi primit in audiență la împărat. Această audienți stă în legătură cu afacerea Polonei. Wekerle este așteptat la Budapesta mina seară. Ministrul e însoțit de șeful biuroului presei, Cornel Abramji. Svon despre demisiunea lui Polonyi Budapesta, 12 ianuarie.— Agenția telegrafică ungară dezminte zgomotul după care încă de eroi. Polonyi ar fi dat în judecată pe calomniatorii săi. D. Polonyi va căuta mai întîî să lumineze opinia publică. După unela ziare toate cercurile politice sînt convinse că d. Polonyi va demisiona în curînd și criza ministerială se va mărgini în această demisiune. Localurile de nt Turburau clericale Vannes, 12 Ianuarie.— Inventăriul bisericei Sfinta Anna d’Auray a dat naștere la o ciocnire între catolici și agenții de poliție și jandarmi care au fost insultați. Un comisar al siguranței a fost rănit. Au fost făcute mai multe arestări printre membrii clerului. Inventariul bisericei nu a putut fi făcut decît cu ajutorul trupelor. jandarmii au dormit noaptea în biserică. feeeia etîUiI onor aer graf. Francfurt, 12 ianuarie.— Balonul societăței fizice care a plecat ieri în spre țărmul englez, a suferit un accident. Au luat parte la ascensiune, afară de cîțiva aeronauți, de profesie, și trei ziariști. La miezul nopții funia balonului s’a agățat de un stîlp telefon și n’a putut fi descurcată. Timp de mai multe ore balonul a stat suspendat în aer și toți călătorii erau amenințați de un mare pericol. Inspre zi abia ei au reușit a desface furia și balonul și-a putut continua calea. Uciderea milionarului Whiley Londra, 12 ianuarie. — Privitor la uciderea milionarului Wilisia Whitley *8 anunță : Poliția cred# cS pîna sss la amiază va putea stabili identitatea ucigașului. S’a aflat că acesta e cunoscut în mai multe părți ale orașului sub diferite nume. Pe pălăria lui s’au descoperit două litere W. P., și s’a constatat după o recipisă afacerea Folonyi Baroneasa Bella Schoenberg în camera sleparatilor din Viena — Intrigile baronesei — Viena, 12 ianuarie.—Camera deputaților a avut astăzi vizita unui oaspete interesant. Vorbea tocmai contele Sternberg despre tribunalele militare și se ocupa în special de evenimentele din Ungaria, declarînd că Ungaria a ajuns o detestabilă mocirlă în care se amestecă fără nici o bază personagii sus puse. Ca dovadă arată că persoane ca ducele Lichtenstein și contele Paar care nu se amestecă niciodată în chestiuni politice sînt implicate fară temei în acest odios scandal. Ia momentul cînd oratorul pronunța aceste cuvinte apăru în Camera deputaților baroneasa Bella Schoenberg, apariție care a produs se î nțelege mare senzație. Se pare că baroneasa a venit la Viena numai pentru a provoca scandal și a mări astfel și mai mult scandalul de pînă acum. Dimineața baroneasa a vizitat împreună cu avocatul ei toate redacțiile vieneze unde a declarat că nu a avut nici o legătură cu persoane de la Curte. In timpul discuțiilor private ea a dat însă a înțelege că ar avea într’adevăr legături cu cercurile dela Curte. Baroneasa a stat mai mult timp în vestibulul Camerei deputaților. Ea a apărut apoi în cancelariile mai multor ziare unde a încercat să lege convorbiri telefonice cu B.Pesta. A fost însă refuzată ca delicateță de către ziariști. Îndepărtarea baronesei Schoenberg din Visna Budapesta, 12 ianuarie. — După cum telegrafiază corespondentul din Viena al ziarului ,„A nap“, poliția de acolo a primit ordinal, ca sa îndepărteze din oraș pe baroneasa Schoenberg. Ziarulul „Badaeeiti Hírlap* i se telegrafiază din Viena . In cercurile prințului Lichtenstein a produs o neplăcută surpriză declarația pa care a făcut-o eri Rosalia Walen și ceia (baroneasa Schoenberg), unul redactor al ziarului „Anap”. Se afirmă, că baroneasa nu i’a Starea sănăîățe! primarul Lueger Viena, 12 ianuarie.—Azî au circulat vești îngrijitoare cu privire la starea sănătcăței primarului Vienei. Erî a produs senzație faptul că primarul Lueger a apărat la balul Curțeî foarte palid și sprijinit tot lî un baston. Dr. Lueger a petrecut o noapte rea și medicii declară sim%a !«l îngrijitoare. * Viena, 12 ianuarie. — Ziarul „Die Zeit“ scrie următoarele: Figura suferindă a primarului, Lueger ia balul de aseara, a atras atenția tuturora. După cum se știa dr. Lueger e din nou bolnav de cîteva an, și a venit numai în mara greutate la balul de aseară. El așteapta pe prințul moștenitor la intrarea aalei de ședințe a primăriei. Sosind prințul Ferdinand se îndreptă spre dr. Laeger și îî întinse mina. Primarul și-a cerut acuze, pentru că nu i-a întîmpînat «a de obicetă la scară. Prințul s'a interesat apoi de sănătatea primarului ei cînd : „în timpul din urmă v’ațî ocupat iară prea mult, trebua să vă cruțați”. După aceasta primarul a condus ca prinț în sală. In apropierea primarului se află în continu doctorul său Schongott După ce prințul Ferdinand a părăsit balul, primarul s-a retras în camera sa și s'a culcat. Viena, 12 ianuarie.Numărul de seară al ziarului Neue Freie Presse scrie că primând Lueger s'a simțit foarte obosit de silința ce și-a dat o pentru primirea deputați unei fomânești și a fost silit să părăsească aseară de timpuriu balul orașului Viena. După o comunicare sosită la prînz de la primărie, d-rul Lueger a petrecut o noapte liniștită. M nu s'a presentet însă astăzi la cancelarie și a rezolvat acasă chestiunile curente. Primarul a părăsit patul și se află în afară de orice pericol. E ¥ 6MîH8 tee din Rusia Mare de fraudare Petersburg, 12 Ianuarie. — După cum anunță ziarul „Strana” s’au descoperit mari defraudări la minele de cărbuni de peatră ale statului din Lutshansk, la extremul Orient, mine care servesc flotei rusești. Lama defraudată se ridică la 2 milioane ruble. Evacuarea Manciurei Petersburg, 12 Ianuarie. — „Ageniția Westnic“ ziua că guvernul a decis să nu aștepte termenul de 15 Aprilia pentru evacuarea Manciuriei stabilita în tratatul cu Japonia și să o evacueze încă de acum și a prevenit guvernul chinezesc și cel japonez de această inscențiune a sa. Anolieta atentatului din vila lud Steniniya Petersburg, 12 ianuarie.—Ancheta în privința atentatului comis în vila primului ministru Stolypin s’a terminat. Pa baza reáuUatellor acestei anchete, vor fi judecațî în curîni Peremetiev și Klimov care sa află în prezent deținuți in închisoarea Petru și Pavel» Un spă x&andaî la maî u&er furnituri Berlin. 12 ianuarie.—Ziarului „Berliner Tageblat” i sa comunica din Petersburg, ivirea unui nou și senzațional scandal. Consilierul intim Nikitin ajutorul ministrului de agricultură este acuzat de mare de fraud?,!! în 1899. , In timpul aceia Nikitin a făcut cu contrast pentru furnizare de lemne de construcție din ținutul Pecioreî, cu firma suedeză Wilson Stampe și Comp. După facerea contractului revizorul administrației domeniilor din guvernămintul Wolegda, Stokowski, a declarat că numita firmă a făcut abuzuri cu această furnizare, exportînd comanda din ținutul de nord al Doinei, unde lemnele de construcție sînt cutren de scumpe ca cele de pe Peciora. Denunțul lui Stakowski nu a fost însă luat in seamă, și pentru a i se închide gura, el a fost concediat după împlinirea a 25 de ani de serviciu cu o bonificația de 1000 rubla in loc de 400. Cu toate acestea Stakovski a înaintat acuzarea sa Senatului care anchetând a stabilit veracitatea acesta acuzări. Suma defraudată de Niksim, care nu sa mărginește numai la afacerea furnizărei lemnelor se ridică la cîteva milioane ruble. Redeschiderea Soupeinei Belgrad, 12 ianuarie.—Soupeina și-a reluat activitatea sa. Moartea fratelui sultanului din Maroco Tanger, 12 ianuarie.— Mouley Amar, fratele mai mare al sultanului a murit Vineri în urma unei operațiuni. Victimile unui naufragiu Constantinopol, 11 Ianuarie.—Din 60 de persoane ce se aflau în vasul cu pînză ce s’a înecat alaltă erî In Marea Neagră numai una singură a scăpat. Bursá úm streinätate Viena, 10 Ianuarie.—Aet. cred. aus. 087.25.—Act. cred. ung. 83. 50; C. f. austro-ung. 690.25 Alpine 625.75; Renta ung. cor. 95.80; Lozuri tur. 169. — Măre imed. 117.50; mărețuțt. 117.52; Napoleon 84 95; Paria, 10 Ianuarie.—Renta austr. aur 99.45, renta franc. 94.60, renta italiană , împr. rom. —Banqu otomane 696, schimb Viena 103.56, piețe germane 121.71. cel Londra 206.12, renta ung. anz 7.32, Budapesta, 10 Ianuarie. — Grîu Aprilie 7.41, Grîu Oct. 7.75, Porumb Mai 5.12, Porumb Iulie 5.25, Ovăz Aprilie 7.38, Rapiță Aug. 12 80. Telegrame~din țară Mînofit de lupi MOINEȘTI, 12 Ianuarie. — Argatul primarului din comuna Lucăcești, Gheorghi Argata, ducîndu-se er! ziua, cu un car cu doi boi spre satul Balfitän pentru a încărca niște lemne, a fost întîlnit, spre seară, de o haită da lap! car! l-au sfișiat mîncîndu-l pe dînsul precum și pe cel do boi dela car.—M. BRAILA, 12 lamane. — Tribunalul secția II a condamnat la cite un an închisoare pe Christache Constantin și Tache Constantin, din comuna Izlaz, pentru diferita furturi de cereale săvîrșite în port. — Azi s’a făcut de d. dr. Nistor autopsia cadavrului lui Ion Șofanu, din comuna Scorțaru-Vochifl. A asistat și inspectorul comunal d. Stelian Bogda-V6SCU. — Judele da instrucție dînd ordonanța definitivă în afacerea de furt în care a fost implicat Răducanu Manolescu, acesta a fost pasatî în libertate. — Genst Meon, dezertor din reg. 3 artilerie, din localitate, a fost prins și înaintat garnizoane. Cerșetorul Ianoș a fost găsit degerat în locuința sa din str. Plevnei No. 265. íiflortuíűtarea Tuffira. Sipsomo Erî după amiazî s’a făcut înmormîntarea rămășițelor pămîntești ala lui Marc D. Sipsomo, avocat din Capitală, decedat în ziua de 10 ort. Numeroase coroane au fost depuse la sicriul defunctului din partea familiei, cunoscuților și membrilor baroului din Capitală. Serviciul religios a fost oficiat la locuința decedatului din strada Dionisie, fiind față membrii familiei, magistrați» advocați, coreligionari și adversari politic!, etc. După terminarea serviciului divin, d. avocat Urlăț aiul, In numele advocaților din Capitală, a ținut o înduioșătoare cuvîntare. D. Mișa Antonescu în numele baroului advocaților, a prezintat condoleanțe membrilor familiei. La palatul justiției s’a arborat drapelul negru. Marc Sipsomo avea următoarele ordine : „Steaua Romîneî“ și „Coroana Rosnîckî“ în gradul de comandor, ordinul sîrbesc „Țacova" și „Mîntuitorul“ în gradul de mare ofițer, etc. Cami! mortuar, a plecat din strada Dionisie la orele 2 și jura. îndreptîndu se spre cimitirul Bejîu ; rămășițele pamintesti au fost depuse în cavoul familiei.—rep. ȘTIRILE ROPTEI Poeni din Caisa Văcărești Circumaaripția a 4-a pe fîșienească a fost înștiințată, astă noapte că un violent incendiu a izbucnit în casele c Ne. 48, din calea Văcărești. Pompierii de la posturile Centrale Radu Voda au sosit la locul raesoblului. Focul continuă să ardă.