Dimineaţa, septembrie 1907 (Anul 4, nr. 1276-1305)

1907-09-19 / nr. 1294

TELEFON IV—No. 1794 BANI PUBLICITATEA CONCEDATA EXCLUSIV AGENȚIEI DE PUBLICITATE CAROL SCHULDER ( Co. BUCUREȘTI 18, Strada Karageorgevic), 18 Telefon 3/4 * Lei 20 / 11 BANIentru Capitală No. 14/10 Provincie și Străinătate No.18/40 . Apare zilni la ora 4 dimineața cu ultimele știri ale nopței . Bluroarijk«0«n»in Str. Sărindar 11 | rO^ASS1 6 ® Am luf TOATA ȚARA Mercuri 19 Septembrie 1907 DIRECTOR CONST. MINE ABONAMENTE cu premii Un an . • . • • 6 lunî . . . • • 3 lunî ..... I Agitația din Belgrad poliția și regicizii acuzați de asasinarea lui Milan și maxim , Novacovicî , Belgrad, 17 Septembrie.—Moartea lui Milan și Maxim Novacovicî în închisoarea prefecturei poliției din Belgrad a lat loc la mari agitații și demonstrații. În fața prefecturei s'au adunat mii de o oameni, silind intervenția armatei. Canonstranții fac responsabili pe regicizi la moartea lui Novacovicî. Soția lui Milan Novacovicî, care e căsătorită numai de patru luni declară că poliția cumpărase un deținut ca să ucidă pe soțul ei. In ultimul moment, deținutul avind remușcări a comunicat faptul d-nei Novakovicî. De asemenea, ea mai spune că soțul ei i-a comunicat că mai mulți deținuți l-au sfătuit să evadeze, promițîndu-i ajutorul lor. Amicii lui Novakovicî declară că poliția care se pune in serviciul regicizilor, voia să întinză cu chipul acesta o carsă, adversarului lor. Ca o dovadă de aceasta sa arată faptul că Mima și Maxim Nonekovici au putut trece în Camera inspectorului fără a fi impedicațî și că această cameră a fost lăsată deschisă de și se știa că intră însa se află arme și cartușe. După întîmplarea faptului 100 de jandarmi au deschis un foc puternic în contra celor două nenorociți, și au risipit cloroform în camera lor pentru a-i zăpăci. Poliția declară că ei s’au sinucis, dar s’a putut stabili că Maxim Nonkovici a fost lovit deia distanța de un glonte care i-a perforat inima. In momentul clnd Maxim cădea jos Milan Novakovici lovit de un gronte în picior și zăpăcit de cloroform, se sinucise pentru a nu cădea în mîinile jandamilor. Mari Demonstrații Belgrad, 17 Septembrie. — Astăzi o mare mulțime a demonstrat în contra poliției și a regicizilor acuzîndu-i de asasinarea celor două Novakovici. In fața palatului demonstranții au fost risipiți. Mai mulți studenți au înconjurat pe ofițeri și au spart capul unui locotenent. In oraș patrulează cavalerie și jandarmi. Comentariile presei sîrbești Semiin, 17 Septembrie. — întreaga presă acuză poliția de asasinarea lui Novikowicz. Din autopsia făcută azi de medici, reise că moartea nu a provenit din sinucidere ci impușcare. Soția lui Milan Novakovici va di judecător pe prefectul poliției și 3 comisari, pentru asasinarea soțului ei. Victimile au fost înmormîntate az după ameazi. La înmormîntare nu a fost admis publicul.* Belgrad, 17 Septembrie.—După autopsia judecătorească, corpurile celor dou Novakovici au fost înmormîntate azi dup amiază. Ziarele fac comentarii asupra incidentului de aseară. „Edjek“zice că directorul ziarului „Opozitionel“ a fost urmărit, acuzat de furt , ucis cu focuri de revolver în închisori în loc să fie dat în judecată. „Politica “ zis că Milan Novakovici, adversar al regimului actual, a fost desonorat, el a tras o desperare fără să fi atins pe nimeni. Poliția nu trebue să masacreze lumea î Închisoare. Numai „Mali Jurnal“ laudă poliții Recăsătoria lui Leopold ?ö íim Zürich, 17 Septembrie. — Știi ea ? Leopold Wölfling vrea să contractez o nouă căsătorie se confirmă. Wöflie a făcut cunoștința d-șoarei Maria și Purtarea d-lui Brätiann, mi-a declarat un distins personagiu român, nu e d inteligentă cel puțin. D. Bratianu este mânduu de naționalizmul său, poartă un nume în care românii își văd întruparea aspirațiilor lor naționale și are pretanțiunea de viitor șef al partidului național liberal. c Că în asemenea împrejurări, cu toată situație Ini de ministru și lupta acută dintre româniî și ungurii din Transilvania, întreprinde escursiuni de săptămînî în ținuturile locuite de romînii din Transilvania, se poate admite: Mai puțin «admisibil însă este că în ajunul adunărei generale a societăței culturale române „Astra“ sosește la Bistrița, că vizitează satele de prin împrejurimi, asistă la instrucția din școli și oferă un premiu în bani celui mai bun elev din Năsăud. Chiar ca persoană privată, avînd în vedere raporturile și atmosfera din Transilvania ar fi trebuit să renunțe. Dată fiind in calitatea lui de ministru, această procedare e caracterul unei demonstrații. Noi români din regat avem sentimentul național și era deci un motiv mai mult ca d. Brătianu să se ferească ,la jigni sentimentul național ungar, evittind tot cea ce ar părea cu de departe, că urmărește un amestec în chestiile interne ale statului ungar. Urmările acestor neînțelegeri le trag apoi conaționalii noștrii din Ungaria, ale căror raporturi cu ungurii se încordează fără folos pe urma unor asemenea incidente, iar cehii prin gurii prin Karl Tesarz, deputatul Tomaschek. Congresul a fost deschis printr’o cuvîntare de către deputatul Bernersdorfer. Paris, 17 Septembrie.Guvernatorul genera din Alger a comunicat telegrafii lui Clemenceau că ia portul Oran bintre Ciuma. Pînă acum au urnit 2 persoane. Sunt 11 bolnavi. Amiralul Philibert a telegrafist că s-a dispus ca vapoarele de războii și transport să părăsească portul. Suspendarea ziarului patriarhist Constantinopol. 17 Septembrie.— Poarta amenință să suspende din nou ziarul „Ekklesiastiki- Afttbal“, organul patriarhhatului, dacă nu incetează polemica sa. Patriarciatul a răspuns că dacă guvernul stătue în această hotărîre va publica, organul patriarchie! la Atena. :i>". ~ — După știri din Mitrovitza, generalul Asan Kiza pașatil generalul de divizie Schemsi pași, au plecat alaltă erî la Ipek spre fruntaria muntenegreană pentru a aplana diferendul ivit acolo. 1 Un mitropolit dat judecătei Constantinopole, 17 Septembrie.— Patriarhhatul ecumenic este informat că poarta a decis sä dea în judecată pe mitropolitul Serinde, membru al Sinodului, pentru că ar fi insultat pe mutesaritul Servi-ei. Ministrul american în Japonia . Tokio, 17 Septembrie.— D. Tafte ministrul de război și al Americei, primit vizita mai multor înalți funcționari japonezi și a avut o lungă întrevedere cu ministrul de război al Japoniei. In ajunul unui războiu japonez american si Londra, 17 Septembrie.— „Moi ■iining Post“ aota din Washingthonele cind s’a ordonat trecerea figtei de razboiu în oceanul Pacific un ziar american declară astăzi pentru er, pe cînd era încă soțul Wilhelminei p Adamoviei. Leopold Wölfling s'a folosit de faptul că Wilhelmina lipsea de 8 j de acasă pentru a intra în legaturi cu familia Ritter, a cărei cunoștință a făcut-o în timpul unei călătorii. In cele din urmă Wölfling a hotărît să divorțeze. El a declarat adesea prin că această căsătorie, pentru care a sal criticat totul nu i-a adus fericirea dorită. Căsătoria lui Wölfling cu d-șoara Ritter va avea loc în a doua jumătate a lunei Octombrie în Elveția. Confirmarea știrei Londra, 17 Septembrie. — Leopold Wölfling a trimis ziarului „Days Mail” următoarea telegramă : „M’am logodit cu d-șoara Maria Ritter. Căsătoria va avea loc în curând in Elveția.—Wölfling"Un monument al împărătesei Elisabeta Budapesta. 17 Septembrie —Solemnitatea dezvelirei monumentului împărătesei Elisabeta s’a făcut era fără izbucnirea temutului scandal. Batalionul sosit la gară pentru primirea arhiducelui Joseph, a intonat marșul austriac. Reprezentantul împăratului a ținut două cuvintări: una notabililor apăruți la gară, între care ministrul de culte Apponyi și cel de justiție Guenther, și o alta publicului care a asistat la dezvelirea monumentului. înțelegerea dintre Austria și Viena. 17 Septembrie.—Intre Ungaria și Austria a intervenit o înțelegere după care tratativele pentru înțelegerea austro-ungară, vor fi reluate mîine in Budapesta. Ambii prim-miniștri se vor consfătui mîine după amiază, fără asistența miniștrilor de resort. In jurul incidentului de la Bistrița Budapesta, 17 Septembrie— „Pesterfjoyd“ primește l achestia Sturdza- Brătianu, următoarele din București : Presa romînă n’a făcut caz de această chestiune și și-a bătut joc de presa ungară care se lasă ademenită de orice știre mincinoasă. Oamenii cu judecata matură însă nu găsesc lucrul tocmai attfe de simplu și găsesc via și romînilor. Roma, 17 Septembrie. — Corriere d’Italia publică, următoarea comunicare sosită din Paris : Dela 17 Septembrie (st. n.)t epidarnic, ciumei a pătruns la Marsilia. In acea zi a sosit din Alexandria vasul italian ,,Armonîas“ cu un echipagiu de 22 persoana și 7 pasageri. Puțin Înainte de intrarea vasului în Marsilia a murit pe bord un matelot, atins de ciumă. Vaporul a fost imediat supus la carantină. Două zile mai tirziu a murit un al doilea matelot și acum se află la bord 9 bolnavi de ciumă Starea unuia din ei e gravă. Ziarele franceze nu pomenesc nimic de aceasta, fiind invitate de guvern, a ține lucrul în secret. Populația «arsilei e liniștită, nebănuind nimic. Spulberarea unor acuzări aduse aroimînilor siena. 17 Septembrie.—După cum se anunță din Constantinopol știrile cu privire la formarea de bande romînești în Macedonia se dezmint în mod categoric, de parte romînească Se declară că buna credință a inspectorului general din cele două vilaete din Macedonia a fost mistificată de persoane interesate. Amănunte asupra atrocităților comise în Karafena stabilesc că aceste atrocități nu se datoresc aromînilor ci altor naționalități. Misiunea abisiniană în Italia Raccocigi, 17 Septembrie.Regele a primit misiunea abisiniană care i-a remis din partea regelui Menelik o scrisoare. Regele a oferit membrilor misiunea un dejun și apoi le-a conferit decorațiuni. KWdd 0‘ITU Cil inuiAjjijimbou, vi* 1 cu flotei se face în vederea unui apropiat războiu cu Japonia. Ziarul „Sen“ din „New-York“ sncrie azi intr’un articol de fond cî flota trece în oceanul Pacific, penru că sîntem în ajunul unui războiu că Japonia. Lucrul acesta îl fie și Japonia, care se înarmează internie. * Odată flota trecută în oceanul Pacific războiul e inevitabil. . Ziariști sîrbi la Cotinge j Cotiage, 17 Septembrie.—Vreo 30 de ziariști sîrbi sosiți ori in Belgrad au fost primiți cu ovațiuni. Seara li s’a dat un banchet în onoarea lor de către municipalitate. D. Palamez, ministrul instrucțiunei publice, a presidat. S’au rostit cu acest prilej numeroase discursuri patriotice. Ministrul Palamez a ridicat un toast pentru regele Petre al Sîrbiei. Ziariștii au plecat azi la Nisd pentru a aduce omagii prințului. înainte de a pleca ei au depus o coroană pe mormintul principesei Zarka, soția regelui Petre, gelui Știri dezmințite Belgrad, 17 Septembrie.—Știrea dată de ziarele străine, după care regele ar fi respins propunerea guvernului pentru amînarea scuptcinei și că din această cază mai mulți miniștri ar fi hotărît să dea demisiunea, este neîntemeiată. Cabinetul nici nu are intențiunea să ceară amînarea scuptcinei, nici nu a făcut regelui vreo propunere in acest sens. Se dizminte de asemenea zgomotul după care Passici ar avea intențiunea să prezinte scuptoniei o expunere asupra negocierilor privitoare la tratatul de comerț cu Austru Ungaria. Congresul socialiștilor austriaci Viena, 17 Septembrie.La Ottabgring au început azi consfătuirile congresului social democraților austriace. Azista 207 delegați, între cari 50 deputați social democrați germani și 17 reprezentante ale organizațiilor lucrătoarelor. Partidul social democrat german e reprezentat prin deputatul Richard Fischer. Marele Gabriel Bidtelen (prinț ungar din Transilvania) a făcut să se traducă biblia în românește. Marele prinț a urmărit o mare idee: Convertirea populației române la protestantism. Se 'nțelege că n’a reușit și ca Prohaska va avea mai multă șansă ca Bethlen. Ce face Lucheni în închisoare Paris,17 Septembrie.Corespondentul din Geneva al ziarului,,Echo de Paris“ a vizitat pe Lucheni, ucigașul împărătesei Elisabeta în închisoare. Lucheni e acum liniștit și-și petrece timpul învățând limbi străine.* Revolta dela Sebastopol Londra, 17 Septembrie.—Din Sebastopol se comunică, că pe vasele flotei Mărei Negre, s'a produs o gravă răscoală. Amănunte lipsesc. Noi amănunte. — 6 ofițeri asasinați Londra, 17 Septembrie. — Asupra revoltei marinarilor de la Sebastopol se mai comunică următoarele: Intre marinari și ofițeri s’a dat o luptă disperată. 6 ofițeri au fost uciși și foarte mulți răniți. Cei scăpați cu viață s’au unit cu răsculații. Artileria de cetate refuză să tragă in răsculați. Amănunte sosesc foarte greu deoarece, cenzura oprește telegramele. Dezmințirea oficială a știrei Petersburg, 17 Septembrie.—Agenția Westnic declară cu totul lipsită de temei știrea răspîndită în străinătate asupra răscoale ce s’ar fi produs pe vasele flotei Mărei Negre și asupra asasinărei a 6 ofițeri. Inmormîntarea marelui duce Frederic Karlsruhe, IT Saptembrie.— Trupele din garnizoană au prestat azi jurăturul noului mare duce. Inmormintarea marelui duce Frederic ve avea loc la 7 Octombrie. Mulei Hafid spre Rabat Londra, 17 Septembrie. — Agenția Ruter află din Casablanca cu data de 29 Septembrie st. n., că Muley Hafid este pe punctul de a părăsi Marrakesh și să înainteze cu 25 mii de oameni și 25 tunuri spre Rabat. Mumil Pașa hotărît să demisioneze Constantinnopol, 17 Septembrie.Cercurile turcești bine informate asigură că Himi Pașa, inspectorul general, va demisiona, la expirarea mandatului sau, pentru motive de sănătate și din cauza muncei prea obositoare. Se zice insa de misiunea sa nu va fi primita sub nici mui v coane' Haini Pașa os socotit e foarte greu de înlocuit, chiar organele puterilor înțelese consideră aceasta. După organele turcești sta vorba să i se dea un ajutor. Pe urmele unui plănuit atentat Petersburg, 17 Septembrie.—In aprobrierea castelelor imperiale din Krimea au fost arestați doai teroriști, degizațî ca polițiști, asupra cărora s-au găsit plaiurile palatului, ducesei X-511 ca sora țaului și a marelui duce. Ei au refuzat să explice scopul vizitei lor în Crimea. Poliția crede a fi pe urmele unui plănuit un ntat. Eliberarea unui conte acuzat de perversitate Budapesta, 17 Septembrie. — Contele Rudolf Nyary, care se afla sub acuzarea de fapte perverse a fost pus în libertate. Ancheta continuă. In timpul cât sta la chisoare, contele a fost crud lovit prin moartea soției sale, din cauză supărărilor produse prin arestarea lui. Autoritățile afi permis era lui Nyöry să asiste la înmormîntarea soției sale. Desmințirea Paris, 19 Septembrie. Ministrul de interne nu a primit nici o confirmare a zvonului după care s-ar fi constatat cazuri de ciumă la Marsilia. Știrea este socotită ca lipsită de temei. După știrile primite de ministrul de interne numai patru bolnavi de ciumă, și un caz dubios ar fi fost constatat azi dimineață la Oran. Mișcarea trupelor din Maroc Paris, 17 Septembrie.—La comunică din Gisablanca că două coloana compuse din trei detașamente de infaterie și o secție de artilerie, precum și de 60 cavaieri au primit ordin să facă recunoaștere intre Casablanca și Tacadert ș între Casablanca și Sidimunen. Resultatul acestei recunoașteri nu este încă cunoscut cu deamănuntul. Ungurii urmărind convertirea romînilor la protestantism Budapesta. 17 Septembrie. — Ziarul „ Budapesti Na vio“ scrie următoarele sub semnătura Leng, pseudonim Su b care se ascunde cunoscutul scriitor Andreas Ady. După cum se aude opera episcopului Prohaska va apare acum și în românește și populația romînă așteaptă cu nine nembdate această operă care aparține celei mai înalte școale clericale. Odată, de mult m > Uîng*ria ........ .....—--------TW—......... ................. Ultima oră telegraficä *»♦< & Prisî F8R SPECIAL fe la corespondenții noștri speciali din: LönORAL PARIS, BERL8S HIEIA și JULAPESTA Ciuma în Gran Ciuma la Marsilia T" Agitația dim Persia — Deputații cer detronarea șahului — Berlin, 17 Septembrie.—Numeroși deputați ai parlamentului au ținut erî o ședință în care au cerut detronarea șahului. O deputațiune s'a prezentat apoi la șah cerîndu-i să recunoască noua ordine sal abdice. . . — Șahul a consfătuit cîtva timp cu deputăția. Dacă parlamentul nu s’ar fi temut de conflicte internaționale, șahul ar fi fost detronat de mult îmbunătățirea situației Teheran, 17 Septembrie. — Agenția Reuter“ zice că cu știrea și cu consimțimîntul Șahului 25 din cei mai considerați Serdari, Emiri și Nobili, s’au prezentat în parlament și au declarat că vor ține cu hotărîre la Constituția și la parlament. Deputații și Vientali bîi au felicitat. Se crede că prin această declarațiune, situațiunea s’a îmbunătățit mult. Ședința a fost ridicată în mijlocul aplauzelor unanime și în strigăte de: Trăiască Șahul, Traiasca parlamentul ! Blajdel Muelk a fost numit ministru al comerțului și Neger El Mulek ministrul :1 instruițien«I mtbiice. Afacerea Montigasso-Toselli Soții Toselli în Italia. Berlin. 17 Septembrie—Corespondentul ziarului „Berliner Tageblat“ comunică din Florența: Din sursă absolut sigură, afla că pînă acum nici regele Saxoniei, nici ambasada germană din Roma nu au făcut demersuri pentru obținerea principesei Ana Pia Monica. Pînă acum autoritățile italiene n’au primit încă nici o comunicare în chestiunea aceasta. Opinia publică din Florența a devenit pe neașteptate contra d-nei Toselli. ^ 11 ’ nu vor>i> ^ probabil că soții Toselli nici nu vor fi primiți in sînul societăței de aci, întrucît căsătoria lor contractată în Anglia nu e valabilă aci. Știrile cu privirea sosirea detectivilor germani sunt fanteziste. De aesemenea nu e adevărat că mica principesă va fi supraveghiată de oameni înarmați. Toselli e în genere cunoscut aci ca un ..povero figliulo“. El și-a început cariera prin a fi un copil muzicant miraculos de care se vorbea mult. De altfel nu contesa cucerit pe Toselli, ci acesta pe contesa. Soții Toselli vor petrece iarna la Fiesole. Ei refuză orișice vizite. Convorbire cu tenorul Toselli Florența, 17 Septembrie.—Un ziarist de aci a fost primit erl de Toselli cu care a avut o convorbire. — Aveți aerul de a vă simți fericit, zise ziaristul. — Da, sunt foarte fericit, răspunse maestrul, adaogînd că contesa este bună soție și mamă, dar a fost foarte nefericită. Știrea că, contesa ar fi in poziție interesantă, și că de aceea ar fi fost în străinătate, nu e adevărată, și dv., care ați văzut-o pe contesă, vă rog să dezmințiți categoric această știre. La întrebarea ce au de gînd să facă cu principesa Pia Monica, Toselli a răspuns : „ Nu pot să vă spun, chiar dacă ași voi.Ziaristul voind să afle dacă copila va fi predată regelui Saxoniei, Toselli Îi răspunse: :— Nu cercetați zadarnic, nu vă pot spune decit că contesa e o mamă exemplară. Toselli a refuzat deasemeni să spue dacă va cere un turneu artistic. Fr. Toselli a consfătuit timp de o oră cu avocatul Mo*eroni, care după propunerea regelui Saxoniei, mai intrase odată un tratative cu contesa de Montignoso pentru eliberarea principese}. d un milion neutru un turneu Milano, 17 Septembrie. La sosirea lui în Florența, Toselli a fost vizitat de un agent teatral care i-a oferit un milion și cheltueli de voiaj și hotel pentru un turneu artistic în America de sud, cu condiție ca să apară și contesa. Leopold Woelfing și căsătoria contesei Viena, 17 Septembrie.— Fostul arhitrarea telegramă din Zurich, cu data de 15 Septembrie: Ziarele au publicat știri false în ce privește părerea mea asupra pasului făcut de sora mea prin căsătoria cu secătura de Toselli. Nu găsesc cuvinte să-mi exprim indignarea și nu aprob cu nici un preț această căsătorie pentru a cărei împiedecare am făcut tot posibilul, făcând chiar atentă pe soră-mea asupra diferenței de virstă și a urmărilor inevitabile ale acestei diferențe. Vă rog să dați publicitate această telegramă. — Atitudinea curtei Saxone Dresda, 17 Septembrie.—Semi oficialul „Dresdener Anzeiger“ anunță că regele Friederich-August a sosit azi da la Castelul Pilnitz pentru a se consfătui cu ministrul Metzsch în chestia eliberărei principei Ana Pia Monica. Propunerea d-nei Toselli ea copila să rămîe la dînsa pînă la majorat a fost respinsă.—S’au hotărît energice măsuri pentru aducerea principesei la Dresda. O aventură a lui Toselli Florența, 17 Septembrie. —In ultimul timp Toselli întreținea relați de dragoste cu o fată din florența care amenința cu răzbunare. Fosta iubită a lui Toselli declară că acesta o iubea la nebunie și chinuia cu gelosia lui. Ea susține că contesa i-a răpit iubitul. Soții Toselli la Florența Florența, 17 Septembrie. — Soții Toselli au făcut erl o plimbare cu mica principesă în oraș. D-na Tosseli declară că dela gară pînă în oraș a fost urmărită de agenți secreți, dar că va ști să-și păstreze liniștea față de procedarea amenințătoare a curiei saxone. întrevederea dintre Iswoisky și Aehrenthal Politica din Balcani. — Programul dela ldnrszteg Viena, 17 Septembrie.—întrevederea dintre d. Iswoisky, ministrul afacerilor străine al Rusiei, și baronul d’Aehrenthal, ministrul afacerilor străine al monarhiei, a fost din cele mai cordiale și a înfățișat prilejul pentru acești doi oameni de Stat, de a avea un schimb de vederi care au îmbrățișat întreaga situațiune politică, precum și îndeosebi chestiunile cuprinse în înțelegerea celor două cabinete cu privire politică în Balcani. Expresiunea acestei înțelegeri era programul de la Marszteg. De atunci cele două guverne s’a silit mereu să aducă la îndeplinire punctele cuprinse în acest program. Acum în urmă mai ales un pas important a fost făcut în această direcțiune. Cei doi ambasadori la Constantinopol au sesizat pe colegii lor cu un proect de ameliorare a justiției în vilantele Macedoniei, și acest proect este acum studiat de representanții puterilor. Faptul că opera întreprinsă de cele două guverne a fost totdeauna întimpinate de cabinetele celelalte cu bună-voință este o garanție că negocierile ce se urmează acum la Constantinopol vor ajunge la un bun sfârșit și la o înțelegere la care Poarta are tot interesul să se unească in scopul de a înlesni opera de liniștire în Macedonia și de a Înlătura greutățile numeroase ce se opun. Cei doui miniștri au convenit afară de aceasta să se facă un demers pe lângă reprezentanții Statelor Balcanice pentru a se pune capăt interpretațiunei greșite ce se dă punctului al 3-lea din programul de la Murszteg și să se ia astfel agitatorilor orice putință și pretext de a pune la cale lupte odioase între naționalitățile creștine, din Macedonia. Audiență Belgrad, 17 Septembrie.—Primul minstru a primit azi în audiență pe retesentanții Austro-Ungariei și al Rusiei, care îi au remis o notă verbală cu privire la chestiunea reformelor în Macedonia. Se asigură că armata lui Muley Hafid, avind cartierul general la Șeftat ar fi slăbită prin deșertarea a 600 oameni. Abdul Azis a oferit d-lui Regnault palatul guvernamental de la Rabat pentru tot timpul cît ar vrea să stea acolo D. Regnault a refuzat, mulțumind și a declarat că va locui in casa unui supus european. S’a format un comitet de 200 comercianti și monștriși cari să agită că în ziua demonstrației să fie închise toate magazinele iar casele Împodobite cu covoare. Erl Duminică s’au tinut întruniri social-democrate In alte 56 orașe. Pînă astăzi au consimțit deci 152 orașe și localități mari, la greva generală pe ziua de 10 Octombrie. Lucrătorii tipografi din Budapesta au hotărît și ei să înceteze lucrul. Cum e mai mult ca sigur că vor consimți și lucrătorii din provincie, e probabil că în ziua de 10 Octombrie nu va apare nici un ziar. in orașele mari s’au asociat toți cetățenii la marea mișcare ce se pregătește. Lucrătorii unguri din America au hotărît în semn de solidaritate să pue la dispozițiai ,partidului social democrat din Ungaria, salariile lor pe ziua de 10 Octombrie. Creștinii sociali au hotărît și ei să ducă lupta pentru obținerea votului universal, în toate localitățile lor, 35 la număr, de a fi tinut erimele singuri. Activitatea creștinilor sociali amărăște pe social democrați, așa că, din această cauză au avut loc și excese. Din Somba Kelp se telegrafiază cu creștinii sociali au ținut acolo o întrunire populară la care au participat mai mult sociali democrați. După terminarea meetingului creștinii sociali au atacat cu cuțitul un deputat social democrat. Social democrații scriindu-i in ajutor s’a născut o incăerare în care au fost rănite 5 persoane. Meetingul a fost dizolvat de poliție. —Social democraților li s’a interzis ținerea meetingului. —Asupra cauzelor cari au provocat excesele, se spune că înainte creștinii sociali, aveau o atitudine dușmănoasă față de sociali democrați și nu au luat parte în mișcarea pentru votul universal, ceva mai mult puneau piedici muncitorilor în lupta întreprinsă.Acum după ce au văzut că poporul vrea votul universal, ei uzurpă sucesele obținute de social democrați, pentru satisfacerea intereselor lor proprii. Marele duce Vladimir la Viena Viena, 17 Septembrie.— Marele duce Vladimir a vizitat azi pe ministrul de externe al Austriei, baronul Aehrenthal, la minister, și a consfătuit cu el timp de trei sferturi de oră. Viena, 17 Septembrie. Marele duce Wladimir a făcut o vizită de un sfert de oră, ministrul afacerilor streine, baronul d’Aehrenthal. După aceea mirel L duce a luat dejunul la arhiducele Francisc Ferdinand. Dupa amiaza marele duce, a vizitat pe principele de Lichtenstein, fost ambasador la Peterburg. Seara împăratul a dat un prînzn onoarea marelui duce, la care au luat parte arhiducii cu arhiducesele, marele duce cu marea ducesă, prințul Urussow, d. Iswolski, ministrul afacerilor streine al Rusiei, baronul d’Aehrenthal, președintele Bock și înalții demnitari ai Cu el. PLOEȘTI, 17 Sept.—La orele 3 jum. p., tinărul Petre Chirițescu în etate de 23 ani din str. Lunea No. 16 a încercat să se sinucidă cu un foc de revolver calibrul 7. Sinucigașul și-a tras un glonț in partea stîngă a corpului. Glonțul a intrat puțin in carne și a eșit pe sub subțioară. D. dr. Zaharia Georgescu, medicul primar, i-a dat primele ajutoare. D. comisar Stavrescu a dispus internarea lui la spitalul Schüller. Sinucigașul nu vrea să facă declarații asupra motivelor care l-au îndemnat să facă această faptă, el regretă că rana nu e mortală. El e căsătorit de 1 an și urma dreptul la facultatea din Bruxelles. Baroul avocaților a avut de judecat diferendul ivit între d. S. Clinceanu, ajutor de judecător la ocolul I, și Stelorian Zamfirescu avocat.Prezida d. C. Emilian, decanul baroului, care a exprimat părerea sa de rău față de incidentul acesta. D-sa i-a sfătuit să se împace, lucru ce sta și făcut, cei doi domni dîndu-și mina. — D. D. Sturdza, primul ministru, a cchemat azi telegrafic po d. Papiniu, ministrul țărei la Constantinopole, care se găsește in comuna Pleașa. Se crede că aceasta stă in legătură cu vizita pe care a făcut-o regele împăratului Franz Iosef.—Stavăr Lupta pentru votul universal în Ungaria Adesiunea partidului țărănesc Mișcarea în țară.—Noi meetinguri -Ciocniri între social democrați și creștini sociali.— Solidarizarea ungurilor din America Budapesta, 17 Septembrie.—Partidul țărănesc din Bekes Casaba, unul din cele mai mari partide din Ungaria, publică astăzi In „Budapesti Napló“ o scrisoare deschisă deputatului sau, democratul Alexandru Peto, învinuindu-i a se asocia cu mișcarea social democraților și a presenta la 10 oct., în parlament un proect de lege cu privire la votul universal. De asemenea el invită să fie mai puțin politicos cu coaliția în viitoarele lui discursuri parlamentare. Alexander Pető a declarat unui redacrtor al ziarului „Budapesti Napló" că scrisoarea se datorește numai surescitărei provocate în populație de lupta ce se duce acum pentru obținerea votului universal. Pető a spus că la 10 octombrie va interpela guvernul în chestia votului universale. Mișcarea continuă să crească. Telegrame din țară BRAILA, 17 Septembrie. — O telegramă venită azi la poliția locală, anunță că Nicolae Sediei, autorul furtului de bijuterii în valoare de aproape 6000 lei, săvârșit acum două săptămâni la d. inginer Ernest Grünbaum, a fost prins în gara Făirei de către un agent al poliției Capitalei. — Tribunalul secția I a amânat pentru ziua de 15 octombrie judecarea procesului fostului grefier dela judecătoria de ocol Nicolae Georgian. — D-niî d-rn Florescu și Plăvănescu au făcut azi autopsia cadavrului lui Eduard Galagher, care a fost pescuit în bazinul docurilor La autopsie a asistat și substitutul de procuror d. Bilciurescu. S’a constatat o fractură a osului sprîn Cnal drept și a bazei craniului. Sunt indicii că la mijloc ar fi o crimă. S’a deschis o anchetă. La orele 2 d. a. a izbucnit, pe neașteptate o flacără ce a consumat un intreg vagon de mărfuri care se afla pa linia verde din raionul gărzi. Vagonul fost imediat izolat așa că focul n’a putut lua proporțiuni mai mari. — Mîine se judecă la tribunalul secția II, procesul de lovire dintre comercianții Adolf Janonolescu și Marcu Grünfeld. — Rola CRAIOVA, 17 Septembrie. — Am vorbit la timp despre reclamația înaintată parchetului contra lui Florea Ionescu din comuna Dira, învinuit, că ar fi sustras niște acte importante din dosarul primăriei. Instrucția terminindu-se, Florea Ionescu a fost trimis in fața tribunalului corecțional. — Azi noapte niște făcători de rele au încercat o îndrăzneață spargere la magazinul de coloniale al d-lor Safta I. Ioanisevschi. Prinzindu-se de veste, hoții au fost puși pe goană. — Procesul preotului Ioan Dumitrescu din comuna Adunații Degeorman nu a fost sorocit încă de-și va fi judecat în actuala seziunei a Curței cu juri. In luna Iulie, preotul ceruse eliberarea pe cauțiune și respingîndu-i-se cererea, a făcut recurs la Casație, care, casind hotărîrea Curței cu juri din localitate a trimis afacerea înaintea Curței cu juri din Gorj, care, la 20 Septembrie, u tu oaza să și dea vrdictul asupra neibmărei preotului pe cauțiune. Dosiru, după ce va fi trimis de acolo in realitate, Curtea va pune termen procesului pentru judecarea fondului. — Negustorul Mario Teodorescu din strada Al. Lahovay a bătut grav pe băiatul din prăvălie Marin Mrinescu El a fost reclamat parchetului. Cartelul măcelarilor De cîteva zile, măcelarii din Capitală sunt agitați. Zilnic, comisiuni compuse dintre fruntașii lor se prezintă d-lui Vintilä Bratianu, primarul Capitalei cerînd urcarea prețului cărnei. Primarul Capitalei le-a spus că" cererea lor nu poate fi satisfăcută cu nici un preț, avind în vedere scumpirea tuturor alimentelor de prima necesitate, scumpire atît de mult simțită de populațiunea Capitalei, închierea unui cartel Văzînd că stăruința lor de a scumpi prețul cărnei rămîne fără rezultat, măcelarii s’au întrunit pentru a încheia un cartel între dînșii. Scopul acestui cartel este de a nu se mai tăia la abator mai multe vite dacit are nevoe populațiunea Capitalei La această părere au căzut de acord mai toți măcelarii, deoarece cu modul acesta, se va înlătura o eventuală scadere de preț. Un măcelar pe care l’am întîlnit asea, că mi-a declarat următoarele In această privință: „Pînă acuma fiecare din noi căutam sa tacul cît mai multe vite. Aceasta nu era decit în detrimentul nostru pentru că rămînîndu-ne carne eram siliți să o desfacem pe preturi mai mici, prin urmare lucram noi înșine la scaderea pretului. .Acum lucrurile s’au schimbat cu totul. In urma cartelului pe care Eam încheiat, nu vom mai tăia decît carnea necesară populațiunei Capitalei, pentru singură zi. Cu modul acesta, dacă primăria nu voește să ne lase să urcăm prețul cărnei, cel puțim vom fi păziți de o eventuală scădere, care nu ar fi decît în dauna noastră“. Svon pentru o greva a măcelarilor Aseară se răspîndise zvonul în Capitală că măcelarii au de gînd să se pună în grevă, și că în timpul nopței nu vor mai tăia vite. Auzind despre acestea aseară m’am dus la abator, unde am constatat că zvonul era neîntemeiat. Ceea ce făcuse să se răspîndească acest zvon a fost faptul că primăria Capitaliei,pentru a realiza economii, de personal, lumină și serviciu îndoit de pază, a hotărît ca vitele să nu se mai taie în timpul nopței ci numai pînă seara la orele 7. Această măsură nu s’a putut executa aseară decît în parte, deoarece mulți dintre măcelari nu au știut de ea decît aseară, astfel că și asta-noapte s’au tăiat vite în abator. De astăzi înainte însă nu se vor mai tăia vite decît în timpul zilei, începînd de la orele 5 dimineața. Vînpolariî și noua măguri Pînă în prezent nu știm dacă această măsură convine și măcelarilor. Astăzi ne vom interesa însă și vom expune și părerile lor. vizita regelui!» Brăila BRAILA, 17 Sept.— Asupra vizitei regelui în localitate, aflu următoarele amănunte : Regele va sosi Mercur dimineața la orele 11 cu un monitor al flotei Române, va debarca la agenția fluvială romînă unde primăria a și început să construiască un frumos pavilion. D. Dimitrie Ionescu, primarul orașului va oferi tradiționala pîina și sare după care se vor face prezentările de către d. prefect al județului. Au fost invitate toate autoritățile militare și civile. După cel mult o jumătate de oră regele va părăsi Brăila continuîndu-șî drumul spre C.-Vodă. A apărut No. 47 (Anul II lea) din revista MEDICINA POPULARA Director d. dr. BUCUE STEMS Cu următorul sumar: Studiul temperamentelor.—Moluștele cetalopode.—Frumusețea la bărbați si femei — Greutatea acidului carbonic. - Despre pelade.-Untul de Siberia. -Mama modernă și mama artificială.—Doctorii indieni.—Capriciile trăznetului — Cum să ne alegem locuința la țară.— Compunerea mișcărilor vibrazoni.—Fel de fel.- Știința folositoare — Fenomene de optică.- Ceva despre monedele false. — Cronca veterinară. — Mașina Timpului (roman științific).— Consultatului medicale, * 10 bani numărul Abonamentul 5 lei pe an