Dimineaţa, decembrie 1907 (Anul 4, nr. 1367-1394)

1907-12-04 / nr. 1370

Anul IV.—No 1870 PUBLICITATEA: CONCEDITA EXCLUSIVI Agendei de Publicitate CAROL SCHULDER & Co. București, Itt.lara BISFJ Mii! NI.-Telefon 314 Birourile ziarului: Str. Sărindar No. 11 occomceco^^ APARE ZILNIC CU CELE DIN URMA ȘTIRI ALE NOPȚEI Asasinarea unui șef de garnizoană Petersburg, 2 Deo.— Șeful de garnizoană din Poltava, Semenianov, a fost mis cu patru focuri de revolver de către caporalul de gardă, Levitschenki. Se zvonește că in sinul trupelor ar fi un început de revoltă. Moartea reginei văduve a Saxoniei ,Dresda, 2 Decembrie. Regina văduvă Carolina a încetat din viață astă noapte. * Carolina Friderica, fosta regină a Saxoniei, s-a născut la 5 August 1833. El a devenit regină a Saxoniei, în urma căsătoriei sale cu regele Albert al Saxoniei, care a murit in 1902. Reginavăduvă Carolina era fiica defunctului principe Gustav de Vasa, care se scobora din linia Holstein-Gottorp Wasa. Procesul semnatarilor manifestului din Viborg Petersburg, 2 Decembrie.Pentru ziua de 25 ale acestei luni este hotărât procesul celor 182 deputați din prima Dumă, cari au semnat manifestel de la Viborg. Dezbaterile vor fi conduse de către primul președinte Krastminisrco. Numărul apărătorilor este de 80. Acuzații sunt împărțiți în 3 grupe: ca de membri ai partidului lucrătorilor și socialiști revoluționari. Pretinsul complot contra împăratului Austriei Viena, 2 Decembrie.Unul din acuzații in pretinsul complot anarhist contra împăratului Franz Iosef și a prințului moștenitor Franz Ferdinand, comunicat de ziarul „Anap“, a fost interogat azi de poliția din Budapesta. Studentul in medicină Anton Lazăr de care e vorba a declarat că s'a adresat fratelui să f polițistul Otto Lazăr pentru amănunte în această afacere, dar că nu a văzut și nici nu a copiat acte oficiale, ci a comunicat ziarului său rezultatele notelor sale ziaristice. Declarațiile au fost trecute într-un proces verbal, dar acuzatul nu va fi deținut deoarece poliția din Viena nu dă nici o importanță acestui caz. Marțî 4 Decembrie ÎPt)7 immma Bsam Bsma BBBamm^ss^WaE^SP DIRECTOR CONST. MILLE IBSIR Hemicii preiult UTnna........ Lel zo * Inni............................... N 8 luni ........ _ 9 Tetofnn ?effa CaPi,al5 &»• «I« iiciun Pravincie și Shainilafs Hü. 12jít Ultima oră telegrafică Prinî FSLS SPEGSUL sie ia corespondenții noștri spesiați din: LONDRA, PIRIS, BERLIl3 VIENA și DUCAPESTA hotărît să concedieze cabinetul stambulovist. E vorba acuma numai dacă aceasta se va întîmpla înainte sau după votarea budgetului, adică, dacă Camera va fi dizolvată înainte de vreme sau se va aștepta împliniria mandatelor. In tot cazul ministrul de externe Stancev va fi exclus din orice combinație și i se va da un post diplomatic in străinătate. Se crede că noul guvern va fi constituit din membrii partidului democrat de sub conducerea lui Alexandru Malinov. Flota americană în oceanul Pacific Londra 2 Decembrie.Din New York se anunță că e lucru dorit ca Luai flota americană de război să treacă în apele oceanului Pacific. Flota este prevăzută cu munițiune de campanie și dispune de un deposit de 35 milioane pfunzi de proectile. Linia ferată Christiania- Bergen Christiania, 2 Dec. — Un viscol puternic și căderea zăpezei în abundență au împdicat inaugurarea liniei ferate de la Bergen la Christiania.Directorul liniei și autorității căilor ferate care au plecat Sâmbătă de la Christiania spre Bergen, au fost siliți să se întoarcă de la mijlocul drumului, linia fiind cu totul înzăpezită. Asupra vizitei suveranului bulgar la Viena Sofia, 2 Decembrie.— Ultima întrevedere dintre prințul Ferdinand și îmi pâratul Francisc Iosef produce în toate cercurile de act deplină satisfacție. Convorbirea dintre suveranul bulgar și împărat e considerată ca o contrabalansare a convorbirei ce a avut loc puțin mai înainte între împăratul Francisc Iosef și regele George al Greciei. Un nou partid republican în Serbia Belgrad. 2 Dec.— Grupul republicanilor a hotărît în ședința de ori constituirea unul partid republican. Tot ele au fost aduse în discuție și statutele partidului. Procesul MoltKe Harden Barlu, 2 Decembrie.— Zvonul răspindit cu mîine după incopirea dezbaterilor, acțiunea in acest proces va fi închisă, nu corespunde adevărului. E posibil insă ca procesul să fie aminat.* Berna, 2 Decembrie.—Departamentul elvețian a anunțat telegrafic pe refresentantul näu la Berlin Clapared să vau răspundă cererea de a se prezenta ca martor în procesul Moltle-Harden. Ciocnire de trenuri Olmutz, 2 Decembrie.—Azi dimineață la orele 11 și jumătate s’au ciocuit două locomotive. Doui funcționari au fost răniți. Franois Coppé pe moarte Paris. 2 Decembrie.—Starea lui François Coppé e desperată. Bolnavul a petrecut o noapte rea. Se așteaptă dintr’un moment într’altul un deznodământ fatal. Rămășițele unui vas naufragiat Paris, 2 Decembria. Pe coastele Bretadei s’au găsit rămășițele viitorului italian naufragiat „Regna“. Valurile cu dus la mai mai multe cadavre intre cari acela al unul moșneag ca de vreo 70 de anî. Un tribunal pentru judecarea anarhiștilor Colinge. 2 Decembrie.—Ziarul oficial publică legea adoptată de către Scripcină, pentru numirea unui tribunal care să judece crimele anarhiștilor acuzați de complot. Tribunalul va fi compus din președintele și membrii Inaltei Curți de justiție, președintele și membrii Consiliului de Stat, toți președinții tribunalelor din districtul Muntenegru. Inspecțiile generalului Lyautey Lalla Marina. 2 Decembrie.— Generalul Lyautey a plecat azi dimineață cu o automitralieură ducîndu-se spre Udida pe frontul coloanei Felineau. Nepriminduse nici o știre de la celelalte coloane, automitralieusa va proteje convoiurile, mai ales în contra atacurilor perismasienilor, înțelegere între naționaliști și Franco Lisabona. 2 Decembrie. — O înțelegere s'a declarat, între naționaliști și Franco asupra viitoarei campanii electorale. Naționaliștii se felicită de a fi ajutat la reîntoarcerea legalității constituționale. Franco este sudispus, însă merge mai bine deși încă este nevoit a sta in casă. Acuzații aduse generalului Fock Petersburg, 2 Decembrie.—In cursa dezbaterilor procesului privitor la predarea portului Arthur, generalul Breley comandantul întregul artilerie din Kuwantung, a ținut un lung discurs acuzind pe generalul Fock. Discusiunea s-a angajat intre martor și generalul Fock care a cerut lui Breley să procure probe scrise pentru acuzațiunea sa. Condamnarea șefului partidului social-democrat rus Petersburg, 2 Decembrie. — Printre deputații celei de a doua Dume condamnați la 5 ani de muncă silnică se găsește și șeful partidului social democrat Zereselli. Scăderea valorilor belgiene Viena, s Decembrie.Numeroși comercianți, cari au legături de afaceri cu Belgia, au primit azi comunicări telegrafice prin care sunt sfătuiți să înceteze orice operațiunii cu valorile belgiene din cauză c t au scăzut in nod considerabil la Bursa din Bruxeles, in urma zvonului de o apropiată abdicare a regelui Leopold. Greva de la Triest Triest, 2 Decembrie.—Azi au avut loc ac două întruniri în chestia grevei lucrătorilor din port. La prima întrunire care s-a ținut la Testro-Fenice, după ce au luat cuvântul mai mulți oratori representanti Ligei Centrale a lucrătorilor de transeport din Viena și Hamburg au transmis greviștilor salutul colegilor lor. S’a hotărît continuarea grevei, până la definitiva înțelegere între patroni și lucrători. La a doua întrunire, care s’a ținut la Narodny Dom, au luat parte un mare număr de lucrători slovaci, cari au hotărîte să nu se asocieze la continuarea grevei, pentru că e inoportună și să-și reia deci lucrul mîine, ca în toate zilele. Situația grevei su part e astfel neschimbată. Asociația patronilor a hotărît să nu trateze cu lucrătorii pînă nu-și vor relua lucrul. Proces de calomnie Agram, 2 Decembrie.—Tribunalul de aci a judecat ori procesul intentat de episcopul croat Julius Drohebeky avocatului Anton Roitsch pentru calomnie Anton Roiteck a declarat că episcopul este trădător de patrie. Apărătorul inculpatului a cerut amînarea procesului, deoarece martorii, cari sunt în cea mai mare parte deputați croați, se află la Budapesta. Representantul episcopului a acceptat și el amînarea. Sporirea salariilor în Italia Roma, 2 Decembre.—Guvernul va elabora în curînd un proect de lege pentru ridicarea salariilor. Proectul acesta va încarca budgetul cu 7 milioane. Se vor bucura de mărirea de salarii 19.000 de funcționari. Sărbătoarea unui poet ■ungar Budapesta, 2 Decembrie.—Azi s’a serbat aci jubileul de 0 ani al unuia din cei mai distinși poeți ai Ungariei, Joseph Kisch, cunoscut mai ales prin baladele lui, cari se recitează în întreaga țară. Societatea lterară „Petőfi“ a sărbătorit cu entuziasm pe poet. Au sosit delegații din numeroase părți, între cari una a orașului sau natal, și alta a gimnaziului la care și-a făcut studiile. Turneul tenorului Toselli Roma, 2 Decembrie.—La 22 ale lunei acesteia, tenorul Toselli, soțul contesei de Montignoro, își începe turneul său artistic în Europa și America. Prima representație o va da la Milano. Prețurile vor fi triplate cu acest prilej. Criza din societatea liotei germane Budapesta. 2 Decembrie.Corespondentul ziarului „Pester Loyd“ la Berlin, comunică între altele asupra crizei din societatea flotei germane. Greșala generalului Keim începe de acolo că în loc să facă apel la judecata întregei societăți în chestiunea sa, el declară că nu-l interesează părerile Bavariei. . Un deputat național liberal lipsit, de tact a declarat la întrunirea unei societății coloniale din Berlin: Cînd un milion de oameni au încredere în generalul Keim nu importă cînd o singură persoană din Munich nu-l aprobă. Se crede că va fi necesară intervenția împăratului pentru evitarea consecințelor politice ce ar putea resulta din această afacere, sau înlăturarea acelora cari s’au și ivit. E cu neputință de admis ca generalul Keim să nu sufere consecințele, de îndată ce președintele de onoare al societăței flotei prințul de Wied va declara că nu trebuesc tolerate dezbinări din cauza unei persoane chiar dacă ar fi vorba de generalul Keim. Deoarece oriîine sosește împăratul Wilhelm la Potsdam se așteaptă pe curînd înlăturarea crizei. 1 . Munich. 2 Decembrie.— „Munnchener AUgenum« Zeitung“ crede că Uniunea flotei bavrez9 nu va mai putea dura nici pină la 20 ale lunei acesteia. [n Bavaria S’a născut antipatie în contra unei societăți separate a flotei. De altfel, acum in urma seria orei adresate prințului Ruprecht, ea nu mul poate funcționa. Un căpitan excroc Paris. 2 Decembrie.Căpitanul de jandarmi Ludvig Chapell a fost depus în închisoarea din Limmage acuzat de escrocherii. Pe cînd era încă locotenent căpitanul a escrocat 15 fabricante de automobile, cumpărînd de la fiecare cîte un vehicul în schimbul unei polițe. Suma escrocată se ridică la 100.000 lei. S-a stabilt că fostul locotenent vindea automobilele pentru a risipi apoi banii în compania femeilor și a prietenilor săi. I Boala lui Bjoernson Roma, 2 Decembrie.—Bjoernsterne Bjoernson care se află aci e bolnav de bronduiză. Grație îngrijirea medicului sau, Bretschaldel starea sănătăței sale s’a îmbunătățit în ultimul timp. Orice pericol e exclus. . v.. *. ii.v íi.iíii.i*13íüé1^ Tragicul sfîrșit al unei fetițe Berna, 2 Decembrie.—Se discută aei cu multă compătimire tragicul sfîrșit al unei fetițe la Berlinzaria. La poalele muntelului Pragelberg a cărui înălțime trece de 1500 metrii, locuește într’o căsuță modestă și singuratecă familia Holp. Fetița lor, Henrriette, în etate de 10 ani, jucîndu-se ori cu păpușa o scăpă într’o prăpastie. Copila se scoborî pentru a-și scoate jucăria. La reîntoarcere însă, alunecă pe povârniș, căzind în adîncul prăpăstiei. Țipetele copilei nu fură auzite de nimeni. După o căutare de 24 ore, fetița fu găsită astăzi degerată, cu păpușa strinnă la piept. Foametea din P.v.«ra Berlin, 2 Decembrie.—„Corespondenței Robe“ i se comunică din Petersburg că din toate părțile țărei sosesc știri neliniștitoare: pretutindeni foametea face ravagii colosale și mii de oameni, sunt muritori de foame. Din guvernământul Tambot se anunță că situația poporului e și mai rea ca anul trecut din cauza impositelor de cart In cursul anului trecut au fost ertați. Din alte părți sosesc aceleași știrii Proclesul Pollonyt Lengyel Budapesta, 2 Decembrie.—Tribunalul s’a ocupat ori cu cererea lui Pollony de a se delega o altă Curte cu juri pentru judecarea procesului sau de presă cu Lengyel și a hotărît să lase cererea în suspersiune până la terminarea definitivă a instrucției. Un monument Mendelsohn la Paris Berlin, 2 Decembrie.Planul ridicărei unui monument filosofului Mosses Mendelsohn la Berlin a fost hotărît definitiv. Se mai întîmpină acum greutăți numai în alegerea locului unde va fi așezat monumentul. Se crede însă că chestia va putea fi rezolvat în curînd în mod favorabil. Dărîmarea unnui atelier 20 rănlți , 1 mart Nancy, 1 Decembrie. Din causa unui uragan o parte a unui atelier de ponto, tărie s’a prăbușit. s6 de lucrători au fost acoperiți sub clărămături. O persoană a fost ucisă, șapte persoane rănite grav. înecarea unei corăbii 7 victime Paris. 2 Decembrie.—Lingă Bayonne s’a înecat o corabie suedeză noaptea trecută. Șapte oameni din echipagiu s'au înecat — Un comunicat al guvernului rus Petersburg 2 Decembrie.Cu ooeziunea procesului făcut în contra deputaților socialiști, guvernul a publicat un comunicat expunînd motivele sentinței și ziclnd : „Fracțiunea social-democraților urmărea scopul răsturnării regimului legal cu ajutorul revoluțiunei armate și prefacerea Rusiei intr’o republică democratică. In acest scop s’a voit a se uza da nemulțumirea claselor celor mai sărace pentru „a,„provoca revoluțiunea de o dată a militarilor, uvrienilor și a țăranilor.“ Comunicatul mai zice că sentința în contra celor patru deputați între cari și Zeretelli, va fi supusă țarului spre aprobare. Doliul Curiei saxone Dresda 2 Decembrie — Corpul 1 decedat al regineiuariere Carola a fost expus în vila sa și va fi transportat la 17 Decembrie la biserica Curții . Inmorumîutarea va avea loc Marcuri. Curtea a luat doliu pentru zece săptâmini. D.Regnault la Tanger Tanger 2 Decembrie. — După prima încercare infructuoasă dela 13 Decembrie de a părăsi Rabatul, d. Regmiult și ambasada au ajuns aciori cu multă dificultate, neatinși. Un deputat român din Transilvania despre reformele din Romînia Budapesta, 2 Jiev. Avînd astăzi prilejul unei convobiri cu un valoros deputat român din parlamentul ungar, a venit in discuție, intre altele, chestia ințelegerei dintre liberalii și conservatorii din Móniinia, în vederea reformelor agrare. Distinsul meu interlocutorii a declarat că dela început nu avea nici o încredere în reformele guvernului actual, mai ales văzînd că trece timpul fără a se vedea începutul vreunei activități. In urma apariției proectelor, se părea totuși ca se va face ceva. Actualul compromis însă, dintre liberali și consevatori, e o mare lovitură pentru reforme. Deputatul román mi-a spus apoi că nu poate înțelege cum romînii, cari se bucură de libertate, nu sunt liberi și. In politica lor, în vreme ce românii din Ungaria fac o politică liberă, cu toate că sunt lipsiți de libertăți. E îndoelnic să se crează că un proect de importanța celui agrar, să se poată rezolvi printr’un compromis. O asemenea înțelegere între conservatori și liberali e o politică ridicolă, pe care trebue s’o dezaprobe orice român. Toată speranța interlocutorului meu stă în partidul „tinor liberal“ și speră că el se va ridica în contra acestui rușinos compromis. Dorința deputatului care a binevoit să mi expună aceste ■ vederi, este să cunoască, personal pe d. Take Ionescu pentru a afla părerile sale. D. Take Ionescu, spune dineul, are toate calitățile necesare pentru a porni o mișcare democratică reală în Romînia. M trist că el ramine în partidul conservator. Dacă d. Take Ionescu și-ar forma un partid al lui, s’ar îndepărta poate pentru un timp de guvern, dar cariera lui politică ar fi cu atâta mai frumoasă. O declarație a deputatului Onciu Viena, 2 Decembrie. — „Mitagszeitung“ publică o scriitoare a deputatului român cavalerul Oneiul prin care acosta comentînd știrea răspînditcă denumitul ziar cu privire la birroul sau de călători, declară că a înființat acest birou înainte de alegerea sa ca deputat.După alegere însă, a predat biroul unei alte persoane și un trial a responsabil de operațiunile acelui birou. întrunire de protestere Frag», 2 Decembrie.— Azi dimineață a avut loc o întrunire de protestare a polonilor în contra proectului de expropriere din Prusia. Au luat parte mai mulți deputați între cari Soukoup și Hudolz din Lemberg. La urmă s’a votat o moțiune în care se spune intre altele că acest proect este un mijloc de luptă barbar, condamnat de toată lumea civilizată. Cutremur de pământ Siena. (Toscana), 2 Decembrie. — După amiazi s’a simțit aci un puternic cutremur, populațiunea este înspăimîntiită. Nu se semnalează pagube. Ciuma în Algeria Orleansville (Algeria), 2 Decembrie.— Două cazuri de ciumă a'au constatat în port, fudurile, căci partidul conservator e mai aproape de putere decît crede. S’a luat în principii decizia, ca din momentul ce va fi o convocare a membrilor clubului semnată și da d. Matei Cantacuzino, toți junimiștii să vie la club. D. Matei Cantacuzino în discuția ce a avut cu prietenii săi a dezmințit încă odată vorbele ce se atribua că ie-ar fi spus relativ la d. Bădărău. In jurul reformelor din Macedonia — Întrevederea dintre ministrul Aehrenthal și baronul Harsohal— Viena. 2 Decembrie.—Se atribue mare însemnătate prezenței baronului Marsohal la Viena. Se crede că convorbirea lui cu baronul Aehrenthal se va referi în special la reforma justiției în Macedonia. Baronul Aehrenthal va putea afla din nou din gura baronului Maradhul că Germania se interesează și sprijine acțiunea puterilor Înțelese în Macedonia. Germania e convinsă că reforma justiției nu va atinge întră nimic suveranitatea sultanului, care trebue să rămîie același și în viitor. E probabil că și conferința celor doi bărbați de stat va avea la vedere vntuala rezistență a sultanului și atitudinea puterilor într'un asemenea caz. De altfel nu se așteaptă din partea sultanului o rezistență de fapt, el poate numai o rezistență teoretică, întoarcerea baronului Marscha la Constantinopole după o lipsă de o jumătate de an e socotită ca un moment favorabil in acțiunea reformelor din Macedonia. Ca decan al corpului diplomatic din Constantinopole, baronul Marschall se bucură de oarecare autoritate și va fi în stare pe de o parte să asigure pe sultan că puterile înțelese urmăresc nu numai reforma justiției în Macedonia, ci și un control real, iar pe de alta că puterile nu urmăresc întru nimic intenții rele față de sultan. Baronul Marsehal va avea apoi și misiunea să intervie pe lângă Poartă explicindu-i că este in interesul ei să cedeze; el se va face interpretul dorinței puterilor ca reforma și controlul justiției să nu întîmpine piedici din partea sultanului, cari ar putea sili puterile la măsuri neplăcute. Cu prilejul prezenței baronului Marschal la Viena, trebue să se accentueze că în străduințele lor puterile vor să evite orice infazii brutale față de Turcia. Afacerea asasinatului din Belgrad Belgrad, 2 Decembrie.Ministrul de interne Petrovici a declarat în Skupcină că Milan Novacovici organizase un complot. Ministrul susține că are dovezi pe cari nu vrea să le prezinte. Se afirmă că nimic din cele declarate nu e adevărat și că totul s-ar mărgini la o manoperă a ministrului Petrovici pentru a încerca să slăbească puterea dezbaterilor atît de neplăcute în «bestia asasinărei lui Novacovici, prezeutindu-l astfel ca trădător de patrie. In ajunul unei schimbări de cabinet în Bulgaria Sofia, 2 Decembrie.— Prințul Ferdinand care se află încă la Viena este așteptat aci pe Luni cînd se vor începe pregătirile pentru primirea felicitărilor cu prilejul aniversărei nașterei țarului în ziua de 19 Decembrie. După cum se afirmă, date fiind ultimele evenimente, prințul va fi silit să-și sorbeze căsătoria sub un nou regim ministerial. După cum se asigură de către persoane din anturajul Curiei, prințul e radio Cules s-a prezentat d-lul primar al Capitalei și i-a cerut să ridice măsurile prevăzute în priză. D. "Vintilă Brătianu, primarul Capitalei, a spus că singurul lucru ce poate să facă este ca să acorde permisiunea ca pe ziua de eri să se iae vite un abator. De asemenea, primar al Capitalei a mai declarat că în ce privește ordonanța poate să o suspenda timp de o lună de zile, pînă cînd ee va elabifea chestiunea biletelor de identitate pentru vite. . In urma acestei concesiuni, măcelarii au încetat agitația pentru moment, începînd imediat tăerea. Ei au rugat însă pe un primar ca să nu se mai aplice ordonanța, deoarece vor fi siliți să declare din nou greva. Tis. asasinarea lui Sarafof! Sofia. 2 Decembrie.—In cercurile diplomatice se regretă mult pirederea lui Samfoff, care era privit ca un conducător pacinic și cu multă influență în Macedonia. Azi după amiază se răspîndise știrea că Sandanski ar fi fost înconjurat în apropiere de monastirea Rilo. Știrea nu s’a confirmat însă și nici nu pare a fi verosimilă. Sandanski dispunea între Dubartza și Kiiatenbil de un fel de raion cameristic unde se bucura de sprijinul autorităților polițienești, telegrafului și telefonului. E lucru sigur deci că a fost încunoștiințat 1a timp de urmărirea lui și s’a refugiat prin munții Macedoniei. Inmormîntarea luii Sarafoîl Sofia, 2 Decembrie. Corpurile lui Sarafoîf și Gaivanoff au fost îmbălsămate și expuse în biserica Sf. Gheorghe. Serviciul funebru a fost oficiat la orele 2 luni. Au asistat deputațiuni ale societăților macedonene din toata Bulgaria, din Geneva și din București, cunoscutul revoluționar armean Andranik, mai multe deputațiuni revoluționare armene, dintre cari una din Genova, reprezentanții societăților macedonene, etc. Cum hazii victimelor au ținut discursuri în fața bisericii, în urmă, corpurile au fost ridicate și duse la cimitir. Pe tot parcursul cortegiului casele și magazinele au fost cernite. La ferestre și prir, balcoane lrmea era Suroșată exprimînd omagii defuncților. Ca la o sută de coroane au fost depuse, între cari și din străinătate. "Prinderea lui Panitza Berlin, 2 J decembrie. — Statului „Vozaldia Zeitung“ i se pcomnică din Sofia că a circulat acolo zvonul că ucigașul lui Sarafoîf Fanitza a fost pilat la Kyllo. Immormintarea generalului Leon Eri după masă a avut loc înmoraiut atest regretatului Aiex. Leon fost senator, fruntaș conservator. La orele 3 s’a oficiat serviciul funebru la care au asistat d-nii general Averescu, general Haltei, Stroe Belcescu senator, general G. Mana fost ministru, colonel Partenie, d-rul Salinei Tuduri etc. Onorurile s’au dat de către două companii din reg. I geniu, unscadron din reg. 4 roșiori și o baterie din reg. I artilerie.—N. Bomzuranii din arestat — com. Lămotești (llfov) Parchetul de Ilfov a fost avizat eri de către primarul comunei Lămotești, jud. llfov, că în arestul primăriei a fost găsit spînzurat un individ cunoscut numai sub numele de Barbu, care fusese arestat ori acolo. Parchetul bănuind că necunoscutul fusese torturat în arest, a ordonat imediat o anchetă. In acest scop, d. prim-procuror Schina a delegat pa d. dr. Gh. Andrei Ionescu, medicul legist al parchetului ca să se ducă la fața locului, să examineze cadavrul și să-i facă autopsie.—Tis. CONCERTE Sala Liedertafel.—Concert Erî după amează un public destul de numeros a venit să asculte în sala Liedertafel concertul tînărului tenor d. C. Stănescu. D-sa ne este cunoscut ca unul din elevii d-lui Ștefănescu și vocea sa de tenor liric, dacă nu e de o mare intensitate, e însă egală, simpatică în registrul de sus, deși cam voalată în mediu. E o voce justă, în conducerea căreia d. Stănescu mai are de luptat ca să cîștige respirația la locul cuvenit și nuanțarea. Tînărul cîntăreț a fost primit cu simpatie și aplaudat călduros. D-na Marietta Ionașcu a fermecat publicul ca vocea sa drăguță și modul sau de a zice, care întrece pe al multir cântărețe cu pretenție. O voce cu însușiri neobicinuit de frumoase ni s’a relevat în baritonul Andrei Niculescu. E multă căldură, dulceață și nobleță în organul său generos pe care o conduce cu un nun gust și o simțire din cele mai alese, ceea ce i-a adus un frumos succes. Să sperăm că e un element care va înțelege că are șanse de a străbate, perfecționîndu-se. D. Gutulescu a înveselit auditorul cu anecdote și d. Paschil a ținut cu discreție acompaniamentul. Capriccio Greva măcelarilor din Capitală După cum am anunțit ori la orele și luni. dimineața o «omisiune de școleri compusă din d-niî I. Damiescu-Militari, președintele socmânerilor, Niță Marin, Ion Culea, Dimcea Iefănescu, M. Cria+escu, Stănică Doroiu, C. Velicu, Ionică Niculeacu, Vasile ȘTĂLI POLITICE Tinerii deputați liberali sînt hotăriți să ceară guvernului a nu aduce ln discuția Camerei proectul privitor la despăgubiri, până ce nu va face o anchetă minuțioasă spre a se ști precis ce pagube au suferit proprietarii, arendașii și țăranii cu ocazia răscoalelor. După aceea se va cere d-lui ministru de f mante să specifice partea ce se va da țăranilor, din cele 15 milioane, pentru despăgubiri. ¥ — Guvernul va anunța azi la Cameră și la Senat, in mod oficial că între partide s’a stabilit un acord asupra izlazurilor. D. Carp la Cameră și d. Cantacuzino la Senat vor confirma comunicarea guvernului, anunțând în același timp că opoziția îș rezervă dreptul de a combate alte dispoziții ale proectului pentru învoelile agricole. —D. Consfătuirea de la d. Matei Cantacuzino IAȘI, 2 Decembrie. — Aseară a avut loc aci o consfătuire la d. Matei Cantacuzino. Au luat parte 47 de junimiști. D. Matei Cantacuzino a fost foarte conciliant și a făcut apel la junimiști spunîndu-le că e de datoria tuturor conservatorilor pă-șî stângă Scrisoarea-telegramă — © Inovație poștală în Franța — D. Sirnyau, subsecretar al poștelor, a făcut interesanta inovație a scrisoreitelegramă. Iată în ce constă ea: Administrația poștelor și telegrafelor din Paris și-a dat seamă că firele ei teigrafice, supraîncărcate în timpul zilei, ar putea fi întrebuințate noaptea spre cel mai mare folos al comercialul, industriei și al particularilor în general. O persoană care locuește, de pildă, la Calais, ar sta la îndoială să trimită o telegramă costisitoare unul destinatar, care locuește la Lyon. Dacă se hotărăște să trimită o scrisoare,—scrisoare!i ar trebui un bun timp ca să ajungă la destinație. Deci, și pierdere de timp și, poate pierde de bani. Cu scrisoarea telegramă, soluția e găsită. In curînd se va putea trimite în Franța, noaptea—în orașele unde e serviciu de noapte s&zi de miezul negrei—o lungă telegramă, care, dimineața va fi distribuită de factor. Taxa ce se calua va fi de mici mapa 50 de bani pentru douăzeci de cuvinte, la peste douăzeci de cuvinte, cuvîntul va costa un H«n fn "-""rimă). Moartea bănuită a milionarului Ștefan Urlățeanu — Un denunț grav la parchetul de Ilfov — Un fapt destul de grav menit să producă mare senzație, a a petrecut ori iii Capitală. Eri noapte pe la orele 12 a încetat de viață la locuința sa, bătrînul milionar Ștefan Urlățeanu, în etata da 75 adi. Soția a», d-na Safta Urlățeanu, după ce aviză familia decedatului despre acest desnodămînt, hotărî ca corpul defunctului să fie transportat la biserica Sf. Gheorghe Nou, iar înmormîntarea o fixă pentru ziua de Marți, 4 Decembrie, la mănăstirea Cernica. Un demrnț grav Era spre seară, pe cînd la domiciliul defunctului se fäceau preparativele pentru transportarea corpului la biserică, sosi deodată de comisar Al. Tătraru, șeful circumscripției 10 care spuse d-nei Safta Urlățeanu ca să amine pentru cîteva ore transportarea cadavrului. Ce se întîmplase ? Parchetul de Ilfov, primise din partea familiei decedatului un denunț în care se arăta precis, că moartea nu i a fost naturală și că bătrînul fusese otrăvit. Imediat ce a primit denunțul de prim procuror Schina procedă la luarea interogatoriilor celor cari adusese cazul la cunoștință și in urmă însărcina pa dt. procuror Victor Demetrescu cu facerea cercetărilor. Declarațiunile membrilor familiei decedatului erau precise. In ele se spunea că bătrînul Ștefan Urlățeanu fusese otrăvit și cereau în consecință să se facă autopsia cadavrului. Transportarea cadavrului la Morgă D. procuror Victor Dumitrescu după ce ascultă încă odată pe cei ce-î aduceau la cunoștință faptele, dădu ordin d-lui comisar Al. Tătaru, șeful circumscripției 10, să împiedice transportarea cadavrului pînă la noul dispozițiuni. Spre seară, d. »procuror Dumitrescu ser duse apoi în persoană la circumscripția 10 și de acolo luînd pa comisarul Tătaru se transportă la domiciliul defunctului. D. procuror Dumitrescu procedă imediat la o percheziție în casa defunctului și se afestă mai multe obiecte p care le sigilă imediat. Intre obiectel sigilate se află și un garderob. In același timp procurorul ordona transportarea cadavrului la morgă, transportare ce s’a și făcut imediat. Alte amănunta imediat ce am aflat despre aceasta am căutat să aflu tot ce se cuprindea în denunțul către parchet. In urma cercetărilor făcute am aflat că cei cari au denunțat cazul parchetului susțin că chiar d-na Safta Urlățeanu a otrăvit pe soțul ei și aceasta o deducea din faptul că în testamentul lăsat de decedat ne lăsa aproape întreaga avere ei, iar familiei numai suma de 60.000 lei. De asemenea în denunț se mai arată cum bătrînul Ștefan Urlățeanu contractase căsătoria cu d-na Safta Urlățeanu în ascuns, încă de acum 5 ani și cînd familia a auzit despre aceasta a căutat să-l pună sub interdicție, proces care e încă pendinte la tribunal. Autopsia cadavrului Piuă în momentul în care scrim aceste rînduri nu se cunoaște însă nimic pozitiv. Totul se va lumina astăzi cînd se va face autopsia cadavrului. Vom ține pe cititori în curent, cu tot ce se va mai descoperi. Al.'Tiseeov Telegrame din țară IAȘI, 2 Decembrie. — Azi dimineață d. Iorga a sosit in localitate. La gară a fost primit de d. Cuza și da d. dr. Șumuleanu. yg— Un număr de avocați din localitate s’au întrunit azi pentru a pune la cale o casă de economie proprie a lor. — La Camera de comerț a avut loc după masă o întrunire a tuturor corporațiilor din localitate. La această întrunnire a asistat și d. Gîdea inspectorul general al tuturor corporațiilor din țară. S’a discutat chestiunea organizarea meseriașilor din Iași în patru mari corporații. .. .... . ........